حدود یک دهه پیش، کراساوور چانگان CS35 بهصورت وارداتی راهی بازار کشورمان شد و سپس در سال ۱۳۹۵ سایپا مونتاژ آن را آغاز کرد. این خودرو به لطف طراحی بیرونی متناسب و مشخصات فنی قابلقبول، با استقبال مواجه و به یکی از کراساوورهای چینی محبوب بازار کشورمان تبدیل شد. بااینحال، این شرایط خیلی دوام نیاورد و حدود سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۸ به دلیل وضع تحریمها علیه کشورمان، تولید CS35 در ایران بهناچار پایان یافت.
در طول چند سال گذشته نیز خبری از بازگشت چانگان به بازار ایران نبود تا اینکه چند وقت پیش این شرکت چینی سدان جمعوجور آلسوین خود را از طریق شرکت فردا موتور و با نام فردا ۵۱۱ به شکل محدودی راهی بازار ایران کرد. خبر مهمتر در این رابطه اما دیده شدن کراساوور چانگان یونیتی در محوطهٔ سایپا بود که چند روز پیش منتشر شد و احتمال همکاری مجدد این شرکت با چانگان را مطرح کرد. سپس دو روز پیش مدیرعامل سایپا در مجمع عمومی سالیانه شرکت از برنامه عرضه دو خودروی جدید چانگان در ایران خبر داد و شایعات قبلی را تأیید کرد.
محمدعلی تیموری در این مراسم گفت گفت یکی از مزیتهای گروه سایپا، فعالیت به شکل CKD یا مونتاژ خودروهای خارجی است و در چند سال گذشته، در این رابطه فعال نبودیم اما برنامه داریم تا مجدداً آن را راهاندازی کنیم؛ زیرا سوددهی قابلتوجهی دارد. تیموری همچنین افزود که دو مدل چانگان را برای این کار در نظر داریم. بهاحتمالزیاد، یکی از این مدلها کراساوور یونیتی است که در محوطهٔ سایپا دیده شده اما این خودرو بهعنوان یکی از اعضای خانوادهٔ یونی، از محصولات رده بالای چانگان بوده و با قیمت پایهٔ ۱۱۵,۹۰۰ یوآن معادل ۱۷ هزار دلار، کراساوور نسبتاً گرانی محسوب میشود. به همین دلیل، به نظر میرسد سایپا دومین گزینهٔ خود برای مونتاژ را از محصولات ارزانتر چانگان انتخاب کرده است زیرا طبق گزارشات، بهتازگی نمونههای اولیه و آزمایشی کراساوور CS35 پلاس وارد کشور شدهاند.
CS35 پلاس درواقع نسل جدید همان CS35 مونتاژی سایپا محسوب میشود که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی چنگدو ۲۰۱۸ معرفی شد. این خودرو در طول فرایند توسعه قرار بود جایگزینی برای نسل قبلی باشد اما بعداً برنامهها تغییر کرد و این کراساوور جدید با نام CS35 پلاس بهعنوان مدلی گرانتر در کنار همان نسل قبلی به بازار عرضه شد و تولید CS35 قدیمی هم همچنان ادامه یافت. CS35 پلاس در اکتبر سال ۲۰۱۸ فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۱۷ اسب بخار قدرت به بازار عرضه شد.
سپس در ژانویهٔ سال ۲۰۲۱ چانگان نسخهٔ فیسلیفت CS35 پلاس را معرفی کرد. در این فیسلیفت، دماغهٔ خودرو بازطراحی شد تا هم فرم مدرنتری به خود بگیرد و هم با دیگر کراساوورهای جدید چانگان هماهنگ شود. علاوه بر این، داخل خودرو هم بازطراحی شد و با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی متصلبههم، نمای مدرنتری پیدا کرد. طی این فیسلیفت همچنین چانگان نسخهٔ بروز شدهای از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی قبلی را هم برای کراساوور خود ارائه کرد که قدرت آن به ۱۲۸ اسب بخار افزایش یافت. برای انتقال نیروی این موتور نیز علاوه بر گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی، یک نمونهٔ جدید شش سرعته اتوماتیک هم ارائه شد.
اما این پایان ارتقاءهای CS35 پلاس نبود زیرا حدود دو ماه بعد، چانگان یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربو را هم برای این خودرو ارائه کرد. این پیشرانه که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد، به یک گیربکس جدید هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل شده است تا نیروی خود را به چرخهای جلو برساند.
ویژگیهای چانگان CS35 پلاس مونتاژ سایپا
هرچند فعلاً ویژگیهای دقیق CS35 پلاس مونتاژ سایپا را نمیدانیم اما طبق گفتهها، این شرکت نسخههای آزمایشی کراساوور چانگان را با همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی وارد کرده است. این یعنی بهاحتمالزیاد سایپا همین موتور را در کشورمان ارائه خواهد کرد تا قیمت CS35 پلاس را پایین نگه دارد. بااینحال، تنها ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۱ نیوتن متر گشتاور برای کراساووری ۱۴۰۰ کیلوگرمی نسبتاً کم به نظر میرسد و روی تواناییهای حرکتی خودرو تأثیر منفی خواهد گذاشت. برای انتقال نیروی این موتور همانطور که گفته شد، دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک قابل انتخاب است که بهاحتمالزیاد سایپا نمونهٔ اتوماتیک را انتخاب میکند.
قیمت و تجهیزات چانگان CS35 پلاس
همانطور که اشاره شد، فعلاً از مشخصات و ویژگیهای دقیق CS35 پلاس برای عرضه در ایران خبر نداریم ولی بااینحال انتظار میرود کراساوور جدید چانگان با تجهیزاتی مثل سانروف، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، صفحه آمپر دیجیتالی، سنسورهای نور و باران، سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمهای، گرمکن آینههای جانبی و… راهی بازار کشورمان شود. قیمت چانگان CS35 پلاس در چین از تنها ۶۹,۹۰۰ یوآن معادل ۱۰,۳۵۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۱۰۹,۹۰۰ یوآن معادل ۱۶,۲۷۰ دلار میرسد؛ بنابراین، این خودرو به میزان قابلتوجهی از یونیتی ارزانتر است و انتظار میرود با قیمتی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در کشورمان عرضه شود تا با هایما S5 ایرانخودرو و امویام X22 مدیرانخودرو رقابت کند.
NAVID۰۰۹۸
۳۰ تیر ۱۴۰۱بِشو ، ببین ، اما باور نکن !
چانگان داره به جهانی شدن فکر میکنه و چیزی که از خودروهای جدیدش شاهد هستیم اینه که متحول شدهاند جهت رقابت با بزرگان این صنعت ، پس ریسک نمیکنه و نمیاد !
این خبرها زرد هستند و فقط میخواهند مخاطبانِ تشنه را گولِ سراب بزنند !
Dian
۳۰ تیر ۱۴۰۱شاید بیاد مثل چری که تو ایران با اسم “فونیکس” عرضه میشه اینم اسمشو عوض کنه
Reza Waffen SS
۳۰ تیر ۱۴۰۱خودروهای چینی کیفیتشون خیلی خوب بود تازه سایپا میخواد با مونتاژ قطعات آشغال خودش رو جایگزینش کنه
امین
۳۰ تیر ۱۴۰۱چانگان ماشین خوبیه.انفاقا خیلی بهتره که نسخه توربو وارد نمیشه با این کیفیت پایین بنزین و روغن
Dian
۳۰ تیر ۱۴۰۱چانگان خیلی بهتر از بقیه چینی های موجود در بازاره
اگه قیمتش ۵۰۰-۶۰۰ تومن باشه واقعا میصرفه
(حداقل نسبت به بقیه ماشینا)
غلام
۳۰ تیر ۱۴۰۱مطمئنم شما بقیه چینی ها رو سوار نشدی. فقط از تبلیغات بقیه پیج ها شنیدی چانگان بهتره!
Dian
۳۰ تیر ۱۴۰۱اتفاقا لیفان ۶۲۰ و چری آریزو ۵ سوار شدم راضی هم هستم
ولی تبلیغات هم بی تاثیر نیست😁
علیرضا
۱ مرداد ۱۴۰۱نه غلام جان از روی تجربه واقعا چانگان ماشین بدی نیست
دانا
۲ مرداد ۱۴۰۱صنعت تولید خودرو در چین بسرعت در حال پیشرفت ونواوریه کافیه تولیدات هر سال رابا سال قبل مقایسه کنید.
اندیشه
۳۰ تیر ۱۴۰۱۵۰۰ تا ۶۰۰ تومن ؟؟؟
شاهین الان ۴۰۰ تومنه . محاله اینو زیر ۱ میلیارد بفروشن
هادی
۳۰ تیر ۱۴۰۱10000 دلار خارجی چه ماشینی هست ؟ قیمتش درست زدین ؟
Alan.r
۳۰ تیر ۱۴۰۱نمای جلوش شبیه اسکالید شده
سینا
۳۰ تیر ۱۴۰۱بنظرم اگه با یه قیمت منطقی بیاد خیلی موفق میتونه باشه
علی
۶ دی ۱۴۰۱موفق؟؟!!!!
اینجا فرغون هم بیاد موفق میشه. جوری میگین انگار چقدر حق انتخاب هست و چقدر تنوع
همین خودمون ببین تو بورس چه قیمتی میخریم اینو….
خلایق هرچه لایق
JDM lover
۳۰ تیر ۱۴۰۱۵۰۰ تومن ؟؟؟؟
اونوقت از نظر قیمتی نزدیک خودرو های داخلی میشه و کسی دیگه شاهین و… نمیخره
به احتمال زیاد بالای ۶۰۰ تومن خواهد بود
رامتین
۳۰ تیر ۱۴۰۱این خودرو داخلیه در واقع، چون داره سایپا میده. خودروهای دیگه سایپا تیبا و فرعونهای مشابه هست که قیمتشون خیلی کمتره. شک نکنید با قیمت بسیار رقابتی عرضه میشه تا رقباشو به نوعی آزار بده، آنهم به عمد. من خودم تو فکر خرید چانگان یونیت هستم اگر با موتور دو لیتری بیاد.
مجتبی
۳۱ تیر ۱۴۰۱عمرا اگه اینارو زیر میلیارد بدن،دوستان الان چانگان cs35 قدیمی مدل 98صفرش 650میلیونه،اونوقت ماشین 2022 چانگان با ابن امکانات رو 600بدن!!!!!!!!!!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ تیر ۱۴۰۱چانگان cs35 قدیمی مدل ۹۸صفرش ۶۵۰میلیونه ؟؟؟؟
الان X33 صفر کیلومتر مدیران خودرو 690 تومن هست با موتور قوی تر ابعاد بزرگ تر
چانگان cs35 در مقایسه با X33 و لیفان X60 یک کلاس پایین تر هست
اکبر
۶ مرداد ۱۴۰۱شما زشتتونه من چانگان مدل97 فروختم 550ت،بله صفرش تو بازار بر مبنای650 م
ت هست.
meysam
۳۰ تیر ۱۴۰۱یه جوری فیس لیفت کردن انگار نسل جدید اومده
چینیها از کپی کاری به کجاها که نرسیدن
BMW
۳۰ تیر ۱۴۰۱جلوش یکم شبیه کادیلاک شده
امین
۳۰ تیر ۱۴۰۱سلام خدمت دوستان
طبق پیگیری های اینجانب ، هنوز حضور چانگان در بازار خودرو کشور قطعی نشده ، و در حال برسی است و اگر هم قرار باشه چانگان به بازار خودرو کشور عرضه بشه قرار هست سری یونی چانگان و CS35 پلاس وارد بازار بشه ، و قیمتی که برای چانگان CS35 پلاس در نظر گرفته شده است حدود 550 تا 650 خواهد بود و چانگان یونی تی هم بین 750 تا 900 قیمت گذاری خواهند شد
مجتبی
۳۱ تیر ۱۴۰۱عمرا،چانگان قدیمی مدل ۹۸ رو میگن ۶۵۰ میلیون!!!!
کیوان
۲ مرداد ۱۴۰۱چرا پایین نیاد وقتی تولید زیاد بشه حتما قیمتها هم میاد پایین اون موقع چانگان قدیمی هم میشه ۳۰۰ میلیون یا کمتر تازه اگه تحریما برداشته بشه که بازم احتمال پایین اومدن ددره
پدرام
۳۰ تیر ۱۴۰۱چانگان برند مطرحی هست احتمالش خیلی کمه که بیاد و نکته بعدی اگر در فرض محال چنین اتفاقی رخ بده به نظرم بهتره نسخه توربوش وارد بشه چون مهم ترین ضعف چانگان cs35 در ایران پیشرانه کم توانش بود
حامد
۳۰ تیر ۱۴۰۱واقعا ۵۰۰ میلیون ؟ وارد ایران بشه بالای ۱ میلیارد
As
۳۰ تیر ۱۴۰۱طبق متن نویسنده، شرکت سایپا مدل اتوماتیک با موتور قدیمی را روانه بازار میکنه ، پس اگر از ۴۰۰ هزار تومان گرانتر فروخت، اسمش گرانفروشی و خیانته.
genius
۳۰ تیر ۱۴۰۱نابغه ها!تیبا و ساینا رو به اصرار استاندارد دارید حذف میکنید البته که این دوتا آش دهان سوزی نیستن اما اقتصادی ترین خودروهای ایرانن اونوقت عوض اینکه فکر جایگزین اونها باشی مثلا برید و چانگان ایدو xt هاچبک رو نهایی کنید رفتید یه کراس اوور که زیر ۸۰۰ نمیاد تو بازار رو اوردی که چی بشه؟!
اینده نگر
۳۰ تیر ۱۴۰۱من داشتم خودم جمع و جور میکردم برای خرید دیگنیتی یا فدیلیتی ولی اگه بدونم چانگان میاد قطعا صبر میکنم چون برند چانگان از معدود برندهای چینی هست که حتی تو امریکا و کانادا فروش نسبتا خوبی داره
مجتبی
۳۱ تیر ۱۴۰۱آقا بخر،کار امروز رو به فردا نذار،حالا کو تا چانگان بیاد….
حسین
۳۱ تیر ۱۴۰۱چانگان در آمریکای شمالی اصلا حضور نداره. واقعا چطوری این شایعات رو درست میکنید؟! تنها برند بی وای دی اون هم فعلا فقط با اتوبوس و تراک برقی در آمریکای شمالی حضور داره.
رضا
۳۱ تیر ۱۴۰۱شما فیدیلیتی رو از نزدیک دیدی داداش ؟! 1350 میلیون تومنه الان تو بازار با ظاهری شیک و عالی و امکاناتی فول ؛ معطلش نکن بخر اگه پولش رو داری
Si
۳۰ تیر ۱۴۰۱آقا فرغون جدید کرمان فرغون یک میلیارد و سیصد میلیون قیمت خورده
فرزاد
۳۰ تیر ۱۴۰۱نمایندگی فروش داریم چه نمایندگی فروشییی یکی سایهپا و یکی دیگه ایرانخوردو یعنی دربهدر و آواره ما مردم بیچاره
arashk
۳۱ تیر ۱۴۰۱بزرگترین مشکل این خودرو مونتاژ شدن توسط سایپاست که قرار با پایین ترین کیفیت ممکن تحویل مشتری بده
aliHOZA
۲ مرداد ۱۴۰۱بین چینیها بعضیاشون معتبر هستن و خودروهای خوبی تولید میکنن.
یکیشون همین چانگان هست.
یکی دیگه هاوال هست که حتی در اروپا هم فروخته میشه.
ماشین حساب
۳ مرداد ۱۴۰۱اینکه تنفس طبیعیه عالیه ولی برای ۱۴۰۰ کیلو کمه ایکاش به جای موتور ۱۶۰۰سی سی یه موتور ۱۸۰۰ یا ۲۰۰۰ سی سی روش سوار میکردن
morteza
۲۰ آذر ۱۴۰۱سلام
قیمت امروز۲۰ آذرماه۱۴۰۱ چانگان ۹۸ صفر مونتاژ،۸۲۰ تومنه
با توجه به اینکه پلاس ۱۰۰ کیلو سنگین تره اگه موردش رو ۱۸۰۰ یا ۲۰۰۰ بذارن خیلی بهتره
توربو خوبه ولی اگه قرار باه دائم دغدغه گیر نخوردن بنزین سوپر داشته باشی ارزش نداره
در ضمن فضای صندلی و داخل کابین خیلی بهتر از X33s و هایما S5 می باشد چون امتحان کردم