محصول جدید سایپا به نام اطلس، فاجعهای تازه برای صنعت خودروی ایران است و نزدیک به پایینترین سطح استاندارد جهانی نیست. این مدل، صرفا تفاوتهای ظاهری با کوییک و تیبا ۲ دارد.
شکی نیست که سایپا و ایران خودرو، توانایی لازم برای طراحی و ساخت وسایل نقلیه در کلاس جهانی را ندارند. به بیان سادهتر، حتی مدلهای ارزانقیمت ساخت چین نیز، از نظر کیفیت، استهلاک و ایمنی، برتری واضحی نسبت به تولیدات خودروسازان وطنی دارند.
از دیدگاه کارشناسی، ایران خودرو توانسته است با تارا و دنا بهتر از سایپا عمل کند و حداقل تعدادی از مشتریان ایرانی را جذب کند اما شرایط برای دیگر تولیدکنندهی بزرگ کشورمان، تاسفبار و غیرقابل دفاع است.
خانوادهی X200 شامل تیبا و کوییک و ساینا، نمونهای از بیکیفیتترین خودروهای درحال تولید جهان هستند. پیشرانهی ضعیف با مصرف سوخت بالا، مهمترین مشخصات فنی برای این محصولات محسوب میشوند؛ درحالیکه از دیدگاه ایمنی هم، شرایط ناامید کننده است. حتی شاهین به عنوان خودرویی جدید و خارج از گروه X200 که حدود ۷۰ درصد قیمت بالاتر نسبت به ساینا دندهای دارد؛ موتور ضعیف با راندمان پایینتر از پیشرانههای چینی ارائه میکند. راجع به پروژهی کادیلا و بازطراحی مضحک داچیا لوگان (تندر ۹۰) که مورد تمسخر رسانههای خارجی قرار گرفته نیز، سخن فراوان است.
سرمایهگذاری سنگین و حمایت همهجانبه از خودروسازان وطنی که از راههایی مثل ممنوعیت واردات و جبران زیان مالی طی سالهای متمادی انجام شده؛ حالا محصولی ه به نام اطلس را برای مردم ایران به ارمغان آورده است که عملا تفاوتی با کوییک و تیبا و ساینا ندارد.
مقایسه نمای بیرونی سایپا اطلس با کوییک و تیبا ۲
از دیدگاه نگارنده، اطلس صرفا یک فیسلیفت (تغییر چهره) از کوییک و تیبا است که توسط شرکت سازنده تولید شده تا با قیمت بالاتر، فروخته شود. اگر سایپا یکی از محصولات قدیمی، مثل تیبا یا کوییک و ساینا را از خط تولید خارج و اطلس را جایگزین آنها میکرد؛ فرضیهی فوق نقض میشد اما ظاهرا، کسب سود با کمترین هزینه برای ساخت خودروی جدید، هدف سایپا از پروژهی اطلس بوده است.
چراغهای بزرگ و کشیده با سبک طراحی نزدیک به پژو ۲۰۶ پلاس (۲۰۷) مهمترین تفاوت ظاهری اطلس با کوییک و تیبا است که البته جذابیت خودروی جدید را به خوبی، نشان میدهد. خریدار اطلس، قطعا محصولی بسیار زیباتر از کوییک و تیبا خواهد داشت. همچنین حجمدهی بدنه، گلگیر و سپر در نمای روبرو، به گونهای انجام شده است که حس یک خودروی اسپرت و مسابقهای را تداعی کند.
جلوپنجرهی اطلس، شباهتی با دیگر تولیدات سایپا ندارد و کاملا تحت تاثیر برندهای لوکس جهان، مثل مازراتی یا مرسدس AMG به نظر میرسد. این مورد، در کنار خطوط تیز روی کاپوت جلو، نوعی زیادهروی را نشان میدهد که برای خودروهای کلاس هاچبک، سنخیت ندارد. چنین ترفندهایی در مدلهای دارای کاپوت کشیده و عضلانی، متداول است. از سویی دیگر، نصب مهشکن دایرهای در طرفین سپر، حتی توسط غالب خودروسازان چینی در مدلهای اقتصادی نیز، منسوخشده محسوب میشود.
از نمای جانبی، تفاوت خاصی بین اطلس و کوییک و تیبا دیده نمیشود؛ چراکه تمام این خودروها، صرفا تغییر چهره (فیس لیفت) از یکدیگر هستند. به همین دلیل، ابعاد درها، جایگاه دستگیره، قاب پنجره و حتی رکاب، تفاوتی ندارند؛ اما آینه بغل راهنمادار با طرح ویژه برای اطلس استفاده شده است.
در نمای پشت، بدسلیقگی طراحان سایپا و عدم آشنایی با دانش روز طراحی خودرو به وضوح دیده میشود. چراغهای بزرگ تناسبی با ابعاد بدنه ندارند و درپوش صندوق، فارغ از حجمدهی مناسب است. حالت سپر با حجم بسیار زیاد پلاستیک سیاهرنگ، فاجعه در طراحی اطلس را به اوج میرساند. مشخص نیست چرا مسئولان این پروژه، محل نصب پلاک را به شکل ذونقهای بسیار بزرگ، اجرا کردهاند.
در مجموع، میتوان طراحی نمای اصلی سایپا اطلس را بسیار بهتر از کوییک و تیبا دانست اما از نمای پشت، کوییک را بهترین عضو خانوادهی X200 توصیف کرد.
مقایسه طراحی داخلی سایپا اطلس با کوییک و تیبا ۲
هرچند که نمای کابین در اطلس بسیار بهتر از کوییک و تیبا به نظر میرسد اما نارساییهای متعدد و آزاردهنده دارد. نمایشگر لمسی کوچک و کلیدهای دور از دسترس راننده، مهمترین بدسلیقگیهای طراحی برای سایپا اطلس هستند.
سازندگان خودرو، جلوهی داشبورد را بهبود دادهاند و حالا طرح دو رنگ برای اطلس وجود دارد. از سویی دیگر، دو خروجی هوای مرکز داشبورد، ظاهرا نامتناسب با کارایی لازم هستند. راننده برای تنظیم تهویه مطبوع یا موج رادیو، مجبور است از صندلی بلند شود و احتملا تمرکز از جاده را کاهش دهد.
فرمان جدید با طرح D شکل، نکتهی مثبت در اطلس محسوب میشود. هنوز تصویر دقیقی از پنل پشت فرمان موجود نیست اما ظاهرا ادواتی زیباتر از نمونههای موجود در کوییک و ساینا وتیبا استفاده خواهد شد.
احتملا، نمایشگر لمسی و داشبورد دو رنگ، در نسخههای گرانتر (مثلا اطلس پلاس یا اطلس R) استفاده میشود و مدل ساده با گیربکس دستی، فاقد این ادوات خواهد بود.
مقایسه پیشرانه و تجهیزات فنی سایپا اطلس با کوییک و تیبا ۲
مطابق انتظار، موتور M15 با حجم ۱/۵ لیتر در تمام خودروهای خانواده X200 شامل اطلس و تیبا و ساینا و کوییک، استفاده خواهد شد. گیربکس ۵ سرعته دستی نیز، مشترک خواهد بود. مهندسان پرتلاش سایپا برنامه دارند تا همان گیربکس CVT که قرار است برای شاهین اتوماتیک استفاده شود، روی اطلس اتوماتیک ارائه دهند اما نمیتوان انتظار تولید این خودرو را طی یک سال آینده داشت.
قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر، برای اطلس استفاده میشود. با این شرایط، شتاب خودرو با تیبا ۲ مشابه خواهد بود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۳ تا ۱۴ ثانیه برای مدل دنده دستی، قابل پیشبینی است.
مقایسه امکانات فنی و تجهیزات ایمنی اطلس با کوییک و تیبا ۲
بنابر ادعای شرکت سازنده، برای اطلس فولآپشن تجهیزاتی فراتر از دیگر اعضای گروه X200 وجود دارد. ورود و استارت بدون کلید (Key Less)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و کروز کنترل، رادار نقطه کور، حفظ خودرو در شیب، دوربین ۳۶۰ درجه و سانروف ، مهمترین امکانات اطلس خواهند بود که امروزه برای کوییک و تیبا۲ ارائه نمیشود. همچنین حسگر نور و باران، سنسور عقب، دوربین پارک، فرمان برقی به همراه دکمههای کنترل سیستم صوتی، نمایش فشار باد تایرها و نمایشگر لمسی، احتمالا در تمام نسخهها نصب خواهد شد.
قیمت سایپا اطلس و مقایسه با کوییک و تیبا ۲
در بازار آزاد، هماکنون تیبا ۲ و کوییک و ساینا حدود ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارند. برای خرید مستقیم این خودروها از سایپا، تقریبا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت میشود.
سایپا کوییک R را به قیمت ۵۰ میلیون تومان گرانتر از کوییک استاندارد میفروشد و ۲۵ درصد اضافه پرداخت میگیرد. شاهین دندهای نیز ۴۲۵ میلیون تومان قیمت کارخانهای دارد که البته در بازار آزاد، به ازای ۶۰۰ میلیون تومان معامله میشود. با این شرایط میتوان نتیجه گرفت که انواع سایپا اطلس، ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان قیمت کارخانه داشته باشند و به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد، فروخته شوند.
جهت آگاهی از جدیدترین قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
در همین ارتباط بخوانید: کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا + ویدئوی بررسی
محمد
۱ دی ۱۴۰۲بچه ها آیینه بغلش مثل هیوندای آزرا قدیمی هست
ایرانی
۴ دی ۱۴۰۲با سلام . بنظر من واقعا چهارصد و خورده ایی قیمت کارخانه نمی ارزه ! آخه اتاق و بدنه که همون کوییک هست . موتورشم که همونه با حالا یکم تغییرات مثل سیستم VVT . بقیه چیزها مثل سانروف و مانیتور و هدرز و عایق کردن کاپوت و چراغ اسپرت قشنگ و آیینه بغل راهنمادار و… که خودمون هم بهترین برند میتونیم بخریم و روی کوییک معمولی ببندیم . حداقل سایپا باید بدنه رو یکم تغییر میداد و از حالت تخم مرغی ( که باعث شده هیچ جاش با هم همخوانی نداشته باشه ) به خطوط شکسته مستطیلی و یکم کشیده تر تغییر میداد که واقعا خودروی زیبایی میشد !
بی چاره
۱۳ بهمن ۱۴۰۲با سلام . من نظرات همه دوستان حتی صفحه قبلی رو مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم که همه نظرشون اینکه باید خودروسازهای داخلی را با نخریدن و تحریم کردن وادار کنیم که بیان خورویی زیباتر و باکیفیت تر و پر آپشن تر و ایمن تر و با قیمتی منطقی مثل بقیه خودروسازهای دنیا تولید کنند . ولی دوستان اینجا ایرانه و متاسفانه خودروسازهای ما هم دولتین ! چرا در خارج ماشینهای بهتری هست که یه چرخش به کل ماشینهای ما میرزه ! چون اونجا خودروسازها خصوصین و رقابت هست .هر کدام برای فروش بیشتر و بدست آوردن مشتریهای بیشتر در کل دنیا (اونا تحریم هم نیستن و علاوه بر هموطنان خودشون صادرات گسترده هم دارن ) تلاش میکنن خورویی عالیتر و با قیمت مناسبتر نسبت به رقیبشون تولید کنن . ولی اینجا به دلیل حمایت دولت (بازار انحصاری و گمرک و خودروهای وارداتی چند میلیاردی )مردم مجبورن به خودروسازهای داخلی التماس کنند چون انتخاب دیگه ایی ندارن ! تازه این خودروسازهای دولتی هر دفعه با ترفند احتکار حسابی مردم را تشنه تر میکننه و راحت قیمتها را نجومی میبره بالا چون تقاضا بالاست و ماشین هم نیست ! بعدش میاد یه طرح اینم پیشفروش یکساله میذاره با مهلت ثبت نام سه روزه با مشتری های میلیونی تشنه صف کشیده بعدش میگه اول
برای ثبت نام حداقل صد تومن تو بانک ها بلوکه کنید بعد (با هزار سلام و صلوات و باز شدن سایت) یه ماشین ثبت نام کنید نصف پولشو سریع واریز کنید چون ثبت نام هفت خوانی تون باطل میشه و دیگه تا سه سال نمیتونید ثبت نام کنید و به بقیه شم موقع تحویل با قیمت روز تازه زمان تحویل هم دعوتنامه ش میاد و پول ماشینو کامل میگرن بعد بشین تا عشقشون بکشه و ماشین را تحویل بدن ! پس مردم دو راه بیشتر ندارن یا بمونن و بسوزن و بسازن یا و برن …
مجید
۸ اسفند ۱۴۰۲از نمای پشت تیبا ۲اگه خودت بخوای کمی اسپورت کنی و بال روی شیشه عقب بزنی از اطلس خوشگلتر میشه و بخاطر چند تا آپشن و یه داشبورت بی کیفیت و پلاستیکی 406ملیون قیمت کارخانه زده
فرهاد
۱۷ اسفند ۱۴۰۲بالاخره خودرو سازان با هماهنگی دولت کار خودشونو کردن و قیمت کار خانه را با قیمت بازار تقریبا یکی کردن وکلی هم منت میزارن سر خریدار و 4 سال برای خودنمایی اونو محروم میکنن واسه خرید بعدی که تازه در قیمت جهانی هیچوقت هم همون اندازه خودروهاشون به اون قیمتا نم ارزند. نظر شما چیه؟
ایرانی
۲۳ فروردین ۱۴۰۳کوییک 2 یا کوییک آپشنال . اساسی ترین چیزهاش مثل پلتفرم و اتاق و بدنه – شاسی و موتور و گیربکس که همون کوییکه و حتی چیزهای جزیش هم مثل سیستم تهویه – چرخ ها – فرم دکمه های فلشر و قفل و مه شکن – فرم صندلی ها که همون کوییکه . سوییچش و فرمان دیکات هم که مثل کوییک اس هست . حتی آلیاژ بکار رفته در بدنه و داخل کابین هم تغییری نکرده بخصوص جنس داشبرد که همچنان از پلاستیک خشک بی کیفیت استفاده شده ! جدای بحث طراحی و پلتفرم و موتوری دیگه لااقل برای یه هاچبک لوکس جدید گران قیمت سایپا این انتظارات را داریم : رینگ آلومینیومی – گیربکس اتومات – استارت دکمه ایی و ورود به خودرو بدون نیاز به کلید – ترمز عقب دیسکی – فرمان برقی – کروز کنترل جالبه که بجز ترمز عقب دیسکی بقیه ی این آپشنها کوییک اتوماتیک پلاس داره با قیمت حدود 100 میلیون ارزانتر ! این استاندار های 85 گانه و موتور بقول خودشون ارتقا یافته هم که کوییک جی ایکس ال داره با یه مانیتور کمتر و با اختلاف حدود 178 میلیون ارزانتر !
ایمپالا
۲۲ مرداد ۱۴۰۳تا اواسط مطلب که خوندم فکر کردم مدیرِ ایران خودرو (شرکت رقیب) این مطلب رو نوشته!!
آخر مطلب که اسم نویسنده رو دیدم گفتم حداقل سفارشی به سفارش مسئولان ایران خودرو نوشته شده..
این که ماشین های داخلی تو چه رده ای هستند رو همه میدونیم!
ولی اینجوری که نویسنده از سر تا ته از همه جای ماشین ایراد گرفته و حتی نکته های مثبتی هم که خواسته به ناچار درج کنه به صورت تحقیر آمیز و زشتی اشاره کرده..بهم یاداوری میکنه دلیل این که نباید تحت تاثیر حرف بقیه باشیم!
●در هر صورت از نظر ظاهری که به نظرم قشنگ هست،آپشن های مناسبی هم داره،فقط کاش قدرت موتور بیشتر بود…در هر صورت نسبت به قیمت خیلی خوبه،محصولای ایران خودرو که بقیه میگن فلان چیزش بهتره دو برابر این محصول قیمتشه!! بله..
محمد رضا کربلائی
۱۴ آذر ۱۴۰۳من که نمیدونم نوشته مقایسه اطلس با کوییک و تیبا2 لطفا بیاریدش