۳ نسخه و ۶ تیپ؛ کدام مناسبترین مدل برای من است؟
در کشور ما، کلاسهای هاچبک و سدان جمعوجور شهری از محبوبیت بالایی برخوردارند. این دسته از محصولات فراگیر که عمدتا بخش اعظمی از خودروهای پایینرده بازار داخلی را به خود اختصاص دادهاند، به دلیل بهرهمندی از ویژگیهای اقتصادی مانند قیمت پایین خرید، هزینه نگهداری کمتر در مقایسه با مدلهای بالاردهتر و مصرف سوخت پایین موردتوجه مشتریان قرار میگیرند.
یکی از مشهورترین نمونههای این خودروهای اقتصادی، محصول نهچندان تازه سایپا با نام ساینا است که در چند مدل مختلف در بازار عرضه میشود و بهعنوان تنها نمونهای شناخته میشود که بهصورت دوگانهسوز هم به دست مشتریان میرسد. سدان جمعوجور سایپا که اخیرا بهروزرسانی مهمی را تجربه کرد و عملا با نام خودرویی کاملا جدید، سهند، به بازار عرضه شد، در قالب چند نسخه متفاوت به دست مشتریان میرسد که شامل موارد زیر میشود:
- ساینا SX
- ساینا EX
- ساینا اتوماتیک
- ساینا S
- ساینا S تیپ DA
- ساینا S اتوماتیک
- ساینا S دوگانهسوز
- ساینا GX
- ساینا GX-L
- ساینا GX-L دوگانهسوز
در این ادامه این مطلب، با انواع مدلهای سدان ساینا آشنا خواهیم شد، ویژگیهای هر یک را بررسی خواهیم کرد، تفاوتهایی فنی هر یک را وارسی کرده و میبینیم که کدام نسخه برای کدام دسته از خریداران مناسبتر هستند.
بررسی انواع تیپ ها و مدل های ساینا
ساینا SX
نسخه پایه سدان جمعوجور ساینا که نخستین بار در دهه گذشته به دست مشتریان رسید، یک خودروی ساده با حداقل امکانات موردنیاز یک خودرو به شمار میرود که میتواند مسافران را از نقطه الف به ب برساند. این خودرو که نخستین بار با نام SX به دست مشتریان رسید، به آپشنهای پایه مانند ترمز و فرمان هیدرولیکی، سیستمهای کمکترمز ABS و EBD، دو کیسه هوا در جلو، مهشکنهای جلو و عقب، بالابر برقی شیشههای جلو و تهویه مطبوع دستی محدود است. تولید این مدل به پایان رسیده است و تنها در بازار دستدوم دردسترس خریداران قرار دارد.
ساینا EX
کمی بعد، نسخه EX ساینا با افزونههایی مانند رینگهای آلومینیومی، حسگر پارک عقب، بالابر برقی تمام شیشهها، تنظیم برقی آینههای جانبی و تهویه مطبوع الکتریکی عرضه شد که بهدلیل بهرهمندی از آپشنهای بهتر، به تنها نسخه بازار تبدیل شد. امروزه از این نسخه با نام ساینا معمولی هم یاد میشود. متاسفانه بعدها آپشنهای EX هم کاهش پیدا کرد با حذف رینگهای آلومینیومی برچسب سیاهرنگ ستون B و رکاب جانبی به دست مشتریان رسید. نهایتا تولید این مدل هم متوقف شد.
ساینا اتوماتیک
نسخه اتوماتیک این خودرو با یک جعبهدنده خودکار ۵ سرعتی CVT به بازار عرضه شد که پیشتر در یک مدل کوییک هم مورداستفاده قرار گرفته بود. سایپا برای اینکه بتواند نسخه اتوماتیک ساینا را با عنوان محصولی بالاردهتر به فروش برساند، آن را به آپشنهای جدیدتری مانند روشن کردن بدون کلید، کروزکنترل و فرمان برقی مجهز کرد. این خودرو در تیراژی محدود تولید شد و نسخه نو آن در بازار نیست.
ساینا S
نخستین فیسلیفت جدی سدان جمعوجور این مطلب، در سال ۹۹ به بازار آمد و همچنان هم تولید میشود. این خودرو با چند تغییر ظاهری مانند سپر جلو، جلوپنجره چراغهای عقب و… برای تمایزدادن از نسخههای قدیمی عرضه شد. ساینا S در قسمت داخلی هم از نمای نسبتا تازهتری بهرهمند شده بود که شامل نشانگر جدید، چدیمان متفاوت دکمههای داشبورد و غربیلک فرمان جدید میشد. این مدل نخستین مدلی بود که با اندکی تغییرات موتوری مانند بهرهوری از استاندارد آلایندگی یورو ۵ و دریجه گاز برقی بهروزرسانی شد. برای آشنایی بیشتر با نسخه تازه این خودرو مقاله «ساینا S جدید ۸۵ گانه؛ بررسی تخصصی، آپشنها و قیمت» را مطالعه کنید.
ساینا S تیپ DA
مدل DA تفاوت ظاهری خاصی با ساینا S عادی ندارد و عملا همان خودرو با ذرهای امکانات متفاوت و گاه کمتر است. این مدل هم یکی از نمونههای پایه ساینا S به شمار میرود. فرمان دیکات هیدرولیکی، دریچه گاز الکترونیکی، سیستم تعلیق جلو و عقب بهترتیب از نوع مکفرسون و یکپارچه تیرپیچشی و دیسکهای ترمز دیسکی و کاسهای بهترتیب برای محور جلو و عقب ازجمله امکانات این خودرو هستند که آن را در جایگاهی پایینتر از مدل S اصلی با سطح رفاهی بالاتر قرار میدهد. در ادامه به مزایا و معایب هر کدام نگاه خواهیم کرد.
ساینا S اتوماتیک
نسخه اتوماتیک ساینا S هم از یک جعبهدنده ۵ سرعتی CVT بهرهمند شده است. سایپا برای بهبود نسخه S، درکنار بهروزرسانی سیستم انتقال قدرت با جعبهدنده جدید، از آپشنهایی چون فرمان دیکات برقی، رینگهای آلومینیومی ۱۴ اینچی، سنسور باد تایر، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، دوربین دید عقب، رهیاب، چراغهای خودکار، سیستم کمک حرکت در سربالایی و شیشههای دودی عقب هم در ساینا S اتوماتیک استفاده کرده است.
ساینا S دوگانه سوز
نسخه دوگانهسوز ساینا S درکنار بهرهمندی از سیستم فنی متفاوت که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد، به امکاناتی چون نور خودکار، چراغهای مهشکن، حسگر پارک عقب، تهویه دیجیتالی، آینههای برقی، ایزوفیکس صندلیهای عقب، تنظیم ۶ و ۴ حالتی دستی صندلی راننده و سرنشین کنارش، نشانگر تعویض دنده در کیلومترشمار و… اشاره کرد که برتری خاصی را برای آن ایجاد نمیکند و تنها آن را متفاوت میسازد. برای آشنایی بیشتر با این مدل، مقاله «بررسی کامل ساینا S دوگانهسوز؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات جدید» را مطالعه کنید.
ساینا GX/ GX-L و GX-L دوگانه
ساینا GX نسخه بهبودیافته ساینا S به شمار میرفت که از نظر فنی بهبودهای متفاوتی را به خود دید اما از نظر ظاهری، همان چهره آشنا را نگاه داشت. این خودرو درکنار بهرهمندی از امکاناتی چون صندوق بار بزرگتر از موتور کوییک GX استفاده میکند اما زیرسایه مدل تازهای به نام GX-L قرار گرفت! ازجمله امکانات مدل GX-L میتوان به صفحه کیلومترشمار جدید، دریچه هوا با طراحی جدید، سیستم پایش باد تایر، دو کیسه هوا، پنجرههای تمام برقی، سنسور دنده عقب، چراغهای خودکار، نور روز، سیستم ترمز کمکی با استانداردهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و نشانگر تعویض دنده روی کیلومترشمار عرضه میشود.
نسخه دوگانهسوز GX-L هم درکنار بهرهمندی از امکانات یکسان از پیشرانه دوگانهسوز شرکتی همان خودرو بهرهمند شده است که در جدول بخش بعدی، جزئیات آن به ثبت رسیده است. برای آشنایی دقیقتر با مدلهای سری GX مقاله «ساینا GXL؛ بررسی مشخصات فنی، امکانات و مقایسه با دیگر مدلها» را مطالعه کنید.
مقایسه پیشرانه مدل های مختلف ساینا
هرچند که پیشرانه مدلهای مختلف ساینا از نظر کاربردی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و نمیتوان بهبهودهایشان را انقلابی تصور کرد اما برخی مدلها از نمونههای بهبودیافته سود میبرند. نسخه ابتدایی ساینا که بر پایه همان موتور M15 تیبا عرضه شد، بعدها دسخوش تغییراتی قرار گرفت و با نام M15 دریچه گاز برقی یا M15i روانه بازار شد که جزئیات آن در جدول زیر، شرح داده شده است. قوای فنی این خودرو در سه سری و در قالب ۶ تیپ به بازار آمد:
مدل | ساینا EX/ ES | ساینا اتوماتیک و S اتوماتیک | ساینا S و G |
نوع موتور | M15 خطی | M15 دریچه گاز برقی | M15 دریچه گاز برقی |
سوخت مصرفی | بنزین | بنزین | بنزین/ CNG در مدل دوگانهسوز |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۰۳ | ۱۵۰۳ | ۱۵۰۳ |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۸ | ۴ / ۸ | ۴ / ۸ |
قدرت و گشتاور خروجی | ۸۷ اسب بخار/ ۱۲۸ نیوتن متر | ۸۷ اسب بخار/ ۱۲۸ نیوتن متر | ۸۷ اسب بخار/ ۱۲۸ نیوتن متر |
جعبه دنده | ۵ سرعتی دستی | ۵ سرعتی خودکار CVT | ۵ سرعتی دستی |
زمان ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۲.۸ ثانیه | ۱۳ ثانیه | ۱۲.۸ ثانیه |
سرعت نهایی (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۵ | ۱۷۰ | ۱۷۵ |
مصرف ترکیبی (لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) | ۷ | ۷.۵ | ۷ |
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر) | ۴۲۱۵/ ۱۶۶۳/ ۱۴۸۴ | ۴۲۱۵/ ۱۶۶۳/ ۱۴۸۴ | ۴۲۱۵/ ۱۶۶۳/ ۱۴۸۴ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۲۴۱۰ | ۲۴۱۰ | ۲۴۱۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۰۵۰ | ۱۰۸۵ | ۱۰۵۰ |
مزایا و معایب خرید ساینا
سدان جمعوجور سایپا که هنوز هم مهمان خط تولید این شرکت است، رویهمرفته خودرویی ساده به شمار میرود که در گستره محصولات ارزانقیمت، جای خود را بهجای سدان قبلی این برند، پراید، پیدا کرد. بهطور کلی قیمت خرید کمتر، هزینه کمتر نگهداری در مقایسه با مدلهای بالارده، گران و بهتر بازار، فضای مناسب در مقایسه با خودروهای همرده، مصرف سوخت بهینه، دسترسی بالا به قطعات و امکان تهیه در نسخه گازسوز از جمله مزایای این خودرو به شمار میرود.
اما از معایب اصلی ساینا میتوان به کیفیت پایین مونتاژ قطعات، کابین نهچندان دلچسب بههمراه کیفیت پایین عایقکاری صوتی، نقطه کور آینههای جانبی و عدم عرضه در رنگبندی جذاب اشاره کرد که میتواند نظر بسیاری را از سرمایهگذاری روی آن دلسرد کند. ناگفته نماند که مخارج این مدل در مقایسه با سایر محصولات سایپا کمی بیشتر است.
بهاینترتیب و بهطور کلی، ساینا برای کسانی مناسب است که میخواهند محصولی ارزان و کماستهلاک را خریداری کنند و از بابت خرجهای جانبی و نگهداری دقیق، دغدغه چندانی نداشته باشند. البته این مهم بهمعنای نادیده گرفتن سرویسهای دورهای و نگهداری لازم برای هر خودرو نیست و باید در این زمینه همچنان کوشا باشید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله «لیست سرویس های دوره ای برای انواع ماشین» را مطالعه کنید.
قیمت ساینا و ساینا S
از میان مدلهای یادشده که در گذر زمان تولید شدند، تنها ۴ مدل ساینا S، ساینا S اتوماتیک، ساینا GX-L و GX-L دوگانه سوز بهصورت نو قابل خریداری هستند. در زمان نگارش این مطلب، قیمت این مدلها از ۴۰۷ تا ۴۹۴ میلیون تومان متغیر بوده است. برای اطلاع دقیق از قیمت روز این محصول به صفحه «قیمت روز خودرو در کارخانه و بازار» مراجعه کنید.
کدام تیپ ساینا برای من مناسب است؟
درحالیکه ساینا رویهمرفته خودرویی ساده با آپشنهای نزدیک به یکدیگر به شمار میرود اما گستره نسبتا بالایی در نسخههای گوناگون خود دارد که میتواند انتخاب را ذرهای دشوار کند. توصیه ما بر این است که اگر بهدنبال یک خودروی کمخرج و دردسر میگردید که بتواند اولویتهایی مانند هزینه و فضای داخلی را برطرف کند و در عین حال بازار دستدوم مناسبی هم داشته باشد، به سراغ ساینا S عادی بروید. اگر هزینه نگهداری و سوخت برای شما دغدغه بزرگتری به شمار میرود، نسخه دوگانه ساینا S را تهیه کنید.
اگر هم بهدنبال خودرویی هستید که تنها خودروی خانواده شما خواهد بود و زمان زیادی را در آن صرف خواهید کرد، به سراغ نسخههای آپشنالتری مانند S اتوماتیک یا سری GX-L بروید که در کنار بهرهمندی از امکانات بهتر همان ویژگیهای ساینا را هم دارند. قاعدتا خرید این نمونههای هزینه بیشتری را هم بر دوش شما خواهد گذاشت اما تصور بر آن است که اولویت شما رفاه بیشتر است.
در صورتی که به خرید ساینا اصرار دارید و از پس هزینههای بالای نسخه نو بر نمیآیید میتوانید به خرید نسخه EX یا ساینا S تیپ DA فکر کنید که درکنار هزینه بهتر در بازار دستدوم، همان بدنه، فضا و کابین را در اختیار شما قرار میدهند و از پس برآوردهکردن نیازهای پایه برخواهند آمد. در نهایت اگر فضای کابین برایتان اهمیت کمتری دارد و همچنان به خرید یک محصول ارزان فکر میکنید، میتوانید مدلهای مختلف کوییک را هم در نظر داشته باشید.
اگر شما هم در استفاده از مدلهای گوناگون ساینا تجربهای دارید، آن را ازطریق بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان پدال در میان بگذارید.
Siyavash
۱۸ فروردین ۱۴۰۴اشغال ،آشغاله حالا میخاد اشغال ساده باشه اشغال پلاس باشه اشغال پرو باشه …
SR71
۱۸ فروردین ۱۴۰۴این حرفا دیگه لطفی نداره. همه حفظیم این حرفارو
ما مردم عادی همینارو داریم. چاره ای نداریم.
۱۸ فروردین ۱۴۰۴من یه پراید دارم شرف داره به همتون از همتون بهتره
۱۸ فروردین ۱۴۰۴منظورم از ماشینه بود