منابع خبری مختلف، از پایان همکاری چانگان با سایپا خبر دادهاند که البته هنوز به تایید رسمی نرسیده است. این موضوع، تحویل خودروهای پیشفروش شده و تامین قطعات انواع چانگان را به چالش میکشد.
ترس از تحریمها باعث شده است بسیاری از خودروسازان برتر جهان، نمایندگی رسمی در ایران را تعطیل یا واگذار کنند. از سویی دیگر، شرکتهای مثل چری چین با تغییر برند توانستهاند از این سد بگذرند. هماکنون در انگلیس و استرالیا که از نظر سیاسی، همپیمان امریکا محسوب میشوند، خودروهای جری با نمایندگی رسمی وجود دارند؛ اما در ایران، با برندهای MVM و فونیکس و اکستریم روبرو هستیم. احتمالا به همین دلیل، خودروهای جک نیز با نام KMC توسط کرمان موتور فروخته میشوند.
از دیدگاه اقتصادی، ارزش برند و فناوریهای چانگان، در کلاس بالاتری نسبت به چری و جک چین هستند. این موضوع، در کنار برنامههای شرکت مذکور برای توسعه محصولات مخصوص بازار اروپا و دیگر کشورهای غربی، دلیل مناسبی برای پایان همکاری با سایپا به نظر میرسد. همچنین، قراردادهای بین طرف ایرانی و چینی از نظر مالی، چندان بزرگ و بااهمیت نیستند.
در سال ۱۳۹۳، یک توافقنامه همکاری بین سایپا و چانگان به امضا رسید که هدف آن، سرمایهگذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو بود. این توافقنامه سه مرحله شامل: واردات خودرو به صورت کامل، تولید به صورت قطعات منفصله (SKD) و سرمایهگذاری مشترک داشت که البته به سرانجام نرسید. شرایط فنی خودروهای سایپا مثل شاهین، به وضوح، عدم انتقال فناوریهای چانگان و عقب افتادگی سایپا را نشان میدهد.
ادامهی واردات خودروهای چانگان به ایران، مشابه محصولات دیگر برندهای چینی، مثل بیوایدی و دانگفنگ و امجی، دور از ذهن نیست. شرکتهای ایرانی همچنان میتوانند با واسطه از چین خودرو خریداری کنند و خدمات پس از فروش غیر رسمی ارایه دهند. اگر پایان همکاری سایپا و چانگان رسما تایید شود؛ نگرانی چندانی برای تامین قطعات وجود ندارد اما افرادی که CS35 یا CS55 را از سایپا پیشخرید کردهاند، نگرانیهایی خواهند داشت.
آرین
۲۵ بهمن ۱۴۰۳به جایی رسیدیم که چینی ها هم ناز میکنن
بیا برو تو
رهگذر
۲۷ بهمن ۱۴۰۳کوچه های شهر
ممد
۲۵ بهمن ۱۴۰۳الان چی میشه ؟ تکلیف اینها ک فروش فوق العاده cs55 کردن
امیر
۲۶ بهمن ۱۴۰۳سلام
منم همین دوره قبل ، چند روز پیش ، کل پول چانگان ۵۵ پلاس رو ریختم
حالا چی میشه
یکی تو رو خدا شفاف سازی کنه
مگه اینطور نبود که اول ماشین باید وارد گمرک میشد بعدش شرکت تو سامانه وارداتی ماشین رو برای متقاضیان به نمایش می گذاشت
یعنی که این ثبت نامی ها ماشین ها به صورت فیزیکی هستش دیگه
درسته حرفم
ممد ژانگولر
۲۶ بهمن ۱۴۰۳داداش امیر نهایتش تو طرح تعویض با مدل جدید کوئیک توربو جابجاش میکنی آخرشم میگی خدارو شکر همینشم داریم
امید ب
۱۳ اسفند ۱۴۰۳ًثبت نام کنندگان نگران نباشن. خودروهایی که’ثبت نان شده قبلش ورودی گمرک هستن
محمد
۲۵ بهمن ۱۴۰۳یادش بخیر.
https://dolat.ir/detail/242759
تحریم مانع شد.
هععیییییییییییی
گاس فرینگ
۲۶ بهمن ۱۴۰۳این چیزی نیست رنو قرار بود برای ایران ماشین توسعه بده که احتمالا همون نسخه روسی رنو آرکانا شد در نهایت
محمدh
۲۶ بهمن ۱۴۰۳ده سال تموم شده ظاهرا
محمد
۲۶ بهمن ۱۴۰۳سال ۹۳ اولین ماشینم رو می خرم.
یعنی پراید.
انگار همین دیروز بود.
کورش
۲۵ بهمن ۱۴۰۳اشکال نداره عوضش امنیت داریم ، 😂😂
A1
۲۵ بهمن ۱۴۰۳وقتی سیاست گذاری و دنیا بینی با توهم همراه باشه بهتر از اینم نتیجه ای حاصل نمیشه
Titanium
۲۵ بهمن ۱۴۰۳برای ما که فرقی نداره
گاس فرینگ
۲۶ بهمن ۱۴۰۳احتمالا مثل قضیه ساندرو به ثبت نامی های چانگان دو سه تا اطلس و شاهین بدن
۲۶ بهمن ۱۴۰۳همین کم مونده شما چینیا برای ما ناز کنید