پراید یا به عبارت بهتر فورد فستیوا! یکی از نامآشناترین واژهها برای ما ایرانیها که البته خاطرات چندان جالبی را نیز تداعی نمیکند… به جرات میتوان گفت پراید در کنار پیکان یکی از ستونهای اصلی صنعت خودروی کشور ما بودهاند و اگرچه نسخههای سدان این دو خودرو دیگر بهصورت صفرکیلومتر در بازار حضور ندارند اما مشتقات آنها همچون وانت پراید و آریسان بهصورت جستهوگریخته دیده میشوند! این بار میخواهیم یکی از کاملترین مقالات درباره تاریخچه پراید را تقدیم شما عزیزان کنیم. قطعاً خواندن این مطلب خالی از لطف نخواهد بود پس حتماً همراه ما باشید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید پراید اولین بار به عنوان فورد فستیوا معرفی شد. به گزارش وبسایت thetruthaboutcars، داستان فستیوا در دهه ۷۰ میلادی شروع شد زیرا فورد میزان سهام خود در شرکت ژاپنی مزدا را افزایش داد. ارتباط این دو شرکت از بخش پایانی دهه ۷۰ میلادی شروع شد. مزدا از دهه ۶۰ میلادی با مشکلات اقتصادی روبرو بود و فورد نیز با قیمت نازلی مالکیت این شرکت را به دست آورد. اولین سرمایهگذاری فورد در مزدا با خرید ۷ درصد سهام این برند در هیروشیما اتفاق افتاد.
این ارتباط در سال ۱۹۷۹ یعنی زمانی که فورد سرمایه جدیدی را به مزدا تزریق کرد و سهمش را در این شرکت به ۲۴.۵ درصد رساند عمیقتر شد. در همین زمان فورد و مزدا به دنبال عرضه یک محصول ساب کامپکت جدید بودند و از یک طرف محصول فورد از مد افتاده بود و مزدا از نظر ظرفیت طراحی در وضعیت مناسبی قرار داشت. محصولات ساب کامپکت فورد در آن زمان شامل مدل پینتو برای بازار آمریکای شمالی و فیستا برای اروپا و دیگر بازارها بودند. پینتو شهرت فاجعه باری داشت و اگرچه از سال ۱۹۷۱ در بازار حضور داشت اما به پایان راه خود نزدیک شده بود.
خودروی فیستا که در آلمان غربی و بریتانیا مونتاژ میشد محصول جدیدتری بود اما اولین نسل آن در دهه ۷۰ میلادی زیاد دوام نیاورد. مدلهای تولید آلمان که از سال ۱۹۷۶ روانه بازار شدند بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ در آمریکای شمالی نیز قابل خریداری بودند. اولین نسل این خودرو عملکرد قابل قبولی به ویژه در آمریکای شمالی داشت زیرا پینتو به عنوان گزینه کناری آن اصلاً خودروی خوبی نبود. تولید نسخه ابتدایی فیستا تا سال ۱۹۸۳ ادامه یافت و سپس جای خود را به نسل دوم داد؛ اما آن فیستا همانند نسل اول خود بیشتر مناسب مصرفکنندگان اروپایی بود و به عنوان محصولی جهانی جواب نمیداد زیرا الزامات طراحی خاصی برای قاره سبز داشت. تا اینجا را در دست داشته باشید تا سری هم به سمت دیگر بزنیم!
وقتی به تاریخ مزدا نگاه کنیم تنها یک خودروی ساب کامپکت میبینیم که کارول ۶۰۰ نام داشت. این خودرو به دو صورت کوپه و سدان تولید شد و نسخههای بزرگتر خودروی کوچک R360 کوپه به شمار میرفت، خودرویی که با نام کارول هم عرضه میشد. عدد ۶۰۰ به خاطر حجم پیشرانه ۵۸۶ سیسی این خودرو انتخاب شد و از کلاس Kei به ساب کامپکت رسید زیرا سپرهای بزرگتری داشت. البته فضای کابین این خودرو مشابه مدل کوچکتر کارول عادی بود. کارول ۶۰۰ بزرگتر در دسته مالیاتی بالاتر قرار میگرفت و محبوبیت چندانی نداشت زیرا نسبت به نسخه Kei خود مزیت چندانی را ارائه نمیکند و تنها پیشرانهای بزرگ داشت. ۶۰۰ پس از دو سال عرضه با خط تولید وداع کرد و حدود ۸۸۰۰ دستگاه از آن فروخته شد. مزدا تا سال ۱۹۸۶ محصول ساب کامپکت دیگری را عرضه نکرد. حالا برگردیم به فورد!
با توجه به تمام شدن کار پینتو در بازار و عدم تطابق فیستا با نیازهای مصرفکنندگان آمریکایی، فورد تا چند سال محصولی ساب کامپکت در این بازار نداشت. در سال ۱۹۸۱ خودروی کامپکت اسکورت جایگزین پینتو ساب کامپکت شد اما از ابعاد بزرگتری سود میبرد. جایگزین واقعی فیستا در آمریکای شمالی میبایست یک خودروی ساب کامپکت واقعی میبود. فیستا نسل دوم در اروپا همچنان به عنوان کوچکترین خودرو در کلاس سوپرمینی ها عرضه میشد درحالیکه اسکورت اروپایی در سومین نسل خود قرار داشت و محصولی خانوادگی و کوچک یا کامپکت به شمار میرفت. خودروی ساب کامپکت و جدید فورد نباید در اروپا فروخته میشد بلکه در نهایت قرار بود توسط فورد استرالیا راهی بازار شود.
تولید چنین خودرویی نیازمند تحلیلهای زیاد بود و فورد با خرید سهام بیشتر مزدا به این برند روی آورد تا یک خودروی ساب کامپکت جدید را توسعه دهد. نامی که فورد انتخاب کرد فستیوا بود نامی که به خاطر موفقیت فیستا و تشابه تلفظ با آن انتخاب شد. خودرویی که در نهایت مزدا طراحی کرد یک هاچبک سه درب مربعی شکل و کاربردی بود.
اگرچه این خودرو نشان فورد را بر پیشانی داشت اما از همان ابتدا مشخص بود که فستیوا طراحی ژاپنی دارد. طراحی کلی خودرو یک “جعبه کاربردی” بود. نمای جلوی ساده خودرو شامل دو چراغ مربعی بود که همسطح جلوپنجره قرار گرفته بودند و از نشانگرهای گوشهای کهربایی استفاده میکردند. جلوپنجره همرنگ بدنه بود و از میله تکی بسیار سادهای که نشان فورد را در وسط خود قرار داده بود سود میبرد. سپر هم از پلاستیک خاکستری یا همرنگ بدنه در تریم های بالاتر استفاده میکرد و تقریباً خبری از تزئینات خاص به دو چراغراهنما نبود.
کاپوت حداقل خیزها و خطوط را داشت و تنها یک پفکردگی ملایم در آن دیده میشد. نیمه بالایی کاپوت فستیوا پذیرای آبپاشهای پلاستیکی مشکی شده بودند و چیز قابلذکر دیگری نبود. در گلگیرها خط کاراکتر سادهای دیده میشد که مستقیماً به پایان بدنه کوتاه خودرو میرسید. البته درب باک بسیار واضح در سمت راننده و دستگیرههای درب مشکی برگرفته از فورد رنجر باعث میشدند طراحی از یکنواختی محض درآید. زههای جانبی نیز جزو ویژگیهای فستیوا بودند و قطعاً طراحان فورد و مزدا نمیدانستند که این زهها چند سال بعد طی اقدامی محیرالعقول توسط سایپا از روی پراید حذف خواهند شد! زههای مدلهای پایه مشکی بودند اما در تریم های فول تر همرنگ بدنه میشدند.
در بخش عقب سقف نسبتاً بلند خودرو به درب پشتی سادهای میرسید که هدف از طراحی آن ایجاد حداکثر فضا و میدان دید بود. ستونهای اطراف خودرو نازک بودند و به استانداردهای ایمنی نه چندان پیشرفته دهه ۸۰ میلادی اشاره میکردند. در بخش عقب هم چیز خاصی وجود نداشت و تنها نشانهای ساده فورد، برفپاککن عقب و سپر با خروجی اگزوز کوچک جزو موارد قابلذکر بودند.
همانند آنچه از خودرویی در این کلاس انتظار میرفت، کابین فستیوا با توجه به قیمت خود ساخته شده بود و فلسفه طراحی “هرچه کمتر بیشتر” در آن بکار رفته بود! در جلوی راننده غربیلک فرمان دو پره مزدا و آمپرهای ساده دیده میشدند. سرعت شمار، نشانگر دمای آب و سوخت تنها آمپرهای موجود بودند. خبری از دورشمار و حتی نشانگر گیربکس دستی نبود. کابین از لغزندههای بسیار ساده برای دریچهها، ضبط بسیار ساده و… استفاده کرده بود و بودن کنسول مرکزی انتظاری بیجا محسوب میشد! بین صندلیهای ساده جلو هم شیفتر دنده و ترمزدستی قرار گرفته بود. همین!
در صندلیهای فستیوا خبری از بالشتکهای نرم نبود هرچند برخی مدلها از مخمل آجدار به عنوان روکش نشیمنگاه استفاده میکردند. پانل دربها هم چنین وضعیتی داشتند و از حداکثر پوشش پارچهای یا چیز دیگر سود میبردند و اکثر بخشها با وینیل پوشیده شده بود. کمربندهای ایمنی برای نگه داشتن شانه به درب متصل شده بودند و تنظیمات چندانی نداشتند. در کل ویژگیهای رفاهی و ایمنی فستیوا در کمترین میزان ممکن بود تا از ارائه پایینترین قیمت اطمینان حاصل شود. چیز زیادی برای گفتن درباره طراحی ظاهری و کابین فستیوا بسیار ساده وجود ندارد.
ما قسمت اول تاریخچه فستیوا یا پراید خودمان را همینجا به خاتمه میرسانیم و در قسمتهای بعدی به موارد مهندسی و فنی این خودرو خواهیم پرداخت.
ادامه دارد…
T
۲۲ مرداد ۱۴۰۱من قبلاً میدونستم تاریخچه پراید برمیگرده به فورد
حق گوی باطل
۲۲ مرداد ۱۴۰۱پراید دلیل موفیقتش توی ایران بدنه طراحی فورد و موتور Bطراحی مزدا هست
وگرنه اگه خودKIAاون زمان موتورشو طراحی میکرد قطعا پراید توی ایران شکست خورده بود
NAVID۰۰۹۸
۲۳ مرداد ۱۴۰۱میدونستید وانت مزدا b2000هایی هم که در بهمن خودرو تا سال ۱۳۹۵ تولید شدند و متوقف شدند در اصل فورد سری F هستند که به مزدا فروخته شد و سپس در ایران مونتاژ میکردند و اینی هم که میبینید الان میفروشند و چراغ و داخلش را تغییر دادند در اصل دزدی از مزدا هست و اگر نه نمیتوانستند با همان فیس ادامه دهند !
احمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۱فورد سری اف نیست یه فوردی هست به اسم کوریر که به مزدا واگذار شد و پایه سری بی مزدا شد و این رو هم میدونید که مزدا 323 کپی شده از فورد لازر هست
احمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۱با سلام و عرض ادب
در ادامه بنده این رو عرض کنم که در سال 1985 عرضه فورد فستیوا شروع شد و در سال 1990 در ژاپن به نام مزدا 121 عرضه شد
و اما در خصوص ایمنی این ماشین که تک تک دوستان از آن بد میگن عرض شود که طبق آمار وزارت صنعت تعداد کشته های این ماشین به ازای هر صد هزار خودرو کمتر از خانواده سمند و خانواده پژو هست . باتوجه به اینکه تعداد خودرو پراید در حال تردد در کشور زیاد هست ما اون قسمت تعداد کشته به ازای صد هزار خودرو را بررسی کنیم
و اما در کل دنیا تعداد 4 میلیون از این ماشین فروخته شده الان هم اگه سرچی بزنید تو آمریکا هنوز هم هست
در خصوص محکم بودن این ماشین من تاکسی پراید سوار شدم که بالای یک میلیون کیلومتر راه رفته بود در حالی که خانواده پژو که سمند هم جزو آن هست بالاتر از چهار صد تا باید همه چیزش رو عوض کرد
و در انتها اینکه این خودرو دیگه تولید نمیشه و به انتها رسیده و ما ول کن ماجرا نیستیم
حق گوی باطل
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ولی سایپا باید بجای سایپا ۱۳۱ اسمشو میذاشت صدام ۲ پلاس
چون اونقدری که پراید مردم ایران رو وانشات کردن اسنایپرای بعثی نتونستن😂😂😂😂
datsun
۲۲ مرداد ۱۴۰۱صدام جلوی این سر تعظیم فرود میاره
Pedram7
۲۲ مرداد ۱۴۰۱حق😐😂
JDM lover
۲۲ مرداد ۱۴۰۱صدام پرومکس 😂
حق گوی باطل
۲۳ مرداد ۱۴۰۱بکنه*
بهراد
۲۳ مرداد ۱۴۰۱صدام چیه بابا میگن خود شمر هم از پراید درس گرفته صدام که سهله…
miladzm
۲۲ مرداد ۱۴۰۱با دونستن اینکه ریشه این ماشین برمیگرده به فورد منتظر این هستیم که دوستان کررررررررررررره ای فن از فردا به آمریکایی فن بودن سوئیچ کنند !😂🤦
امیر
۲۲ مرداد ۱۴۰۱شهابevo حتی بلد نیستی ادای کسیو درست در بیاری
خدایا هدف خلقت این موجود چی بود 🤣🤲
JDM lover
۲۲ مرداد ۱۴۰۱خود فورد هم فک نمیکرد که این مدلش تو ایران به چه فروشی دست پیدا میکنه….
خوب شد پدال درباره این اسطوره مطلب نوشت
چرا بهش میگم اسطوره؟
چون قابلیت های ماورایی داره!
حتی اگه ضربه بسیار کمی در حد یه لگد هم بهش وارد بشه میتونه مانند کاغذ خودشو جمع کنه و همچنین با پارتی بازی باعث میشه سرنشیناش زودتر به خدا و بهشت برسن
خلاصه هر چی از این اسطوره بگیم کم گفتیم
کافر مقدس
۲۲ مرداد ۱۴۰۱این چیزی که شما میبینی فورد ساخته زمین تا آسمون فرق داره با محصول سایپا! پراید کره ایی تصادفی رو باید دیده باشی ببینی چقدر بدنه و متریال ساختش بهتره در قیاس با نمونه داخلی . ماشین با استاندارد ایمنی 30سال پیش بوده که اونجا استفاده نمیشه ولی اینجا چرا
JDM lover
۲۲ مرداد ۱۴۰۱بله منم در واقع همون نمونه مونتاژی منظورم بود
T
۲۲ مرداد ۱۴۰۱قاتل سریالی گنگ 🤣
T
۲۲ مرداد ۱۴۰۱مدیر عامل فورد بیاد ایران پراش میریزه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۲ مرداد ۱۴۰۱دوستان به آینه های برقیه فابریکش دقت کنید.
پاشا
۲۲ مرداد ۱۴۰۱فورد اون زمان میخاست یه خودرو تولید کنه که برای قشر ضعیف جامعه باشه اما بعد چند بهدلیل اینکه امنیت خیلی خیلی پایینی داشت این پلتفرم رو به کیا فروخت و یا هم اومد نسخه سدان رو تولید کرد و اسمش رو گذاشت پراید اما بعد از ۵ سال بدلیل نبودت امنیت و قیمت بالا این خودرو به دنبال فروشش بود و سایپا از خدا خواسته هم زاررررززتی اومد خرید و این خودرو بعد ۱۵ سال (مثلا) یه فیس لیفت درست کرد که اسمش رو گذاشت ۱۳۱ و از رو این پلتفرم حال بهم زن کلی ماشین رو درست کرد و صدا ها تقریبا ۴۰ سال مهمون ما بودن و ملت هربار میگفتن نخرید اما خودشون حواله میکردند
این ۴۰ درصد تاریخ خودرو ایران تشکیل میده عزیزان
Radmehr
۲۲ مرداد ۱۴۰۱هرچیزی که هست انشالله منقرض بشه
پیام
۲۲ مرداد ۱۴۰۱پس هر چه زودتر باید از خیابونای کشورمون جمعش کنیم چون محصول دژمنمونه
Si
۲۲ مرداد ۱۴۰۱پراید محصولی هست که خطرناکتر از بمب کبالت هست ولی سر خریدنش چاقو کشی هست واقعا تمام مدیران خودرویی دنیا باید بیان و از مدیر عامل سایپا و ویران خودرو دلیل این موفقیت رو بپرسن.
هرچند واضح هست دلیلش خودرو وارد نکن خودروی خوب مونتاژ نکن مردم میخرن
Amin.aj
۲۲ مرداد ۱۴۰۱قبوله امنیت تو تصادف نداره از خودروهای روز ۳۵ سال عقبه نمی دونم راحت می دزدنش!
ولی خرکاری موتورش فقط و استهلاک پایینش!
قطعاتشو بقالی هم داره ارزون تر از همه ی ماشینا
توبخش ایرانیا تو بحث استهلاک و خرکاری تک بود 😂
پویا
۲۲ مرداد ۱۴۰۱اره واقعا بهترین ماشین موجود تو ایران برای استفاده
تو شهره
MASOUD 0099
۲۳ مرداد ۱۴۰۱استاد پراید قاتل نصف ایران
خدا رو شکر که دیگه تولید نمیشه این ماشین نیست این قاتل هست
نه امنیت داره
نه موتور خوبی داره
نه قیافه داره
نه امکانات داره
تنها خوبی که داره قطعات ارزون قیمت داره
مردم بد بخت می خرن چون چاره ای ندارن
Mehdi TuRbO
۲۳ مرداد ۱۴۰۱باور کن اگه با همان کیفیت فورد سی سال پیش الان تولید میشد و به دستمون میرسید خریداراش از پارس مونتاژ داخل بیشتر راضی بودند
اگه با همان کیفیت تولید میشد …
اصلا اون فورد با این پراید داخلی مقایسه نکنید فقط ظاهرش یکیه همان سی سال پیشیه کیفیتش از الان بیشتر
من یادمه سال 74 یه glx خریده بودیم دست به داشبردش میزدی یه نرمیه باحالی داشت اصلا مثل پلاستیک نبود
حیف واقعا فروختیمش همان به صدتا پارسای تولید الان می ارزه
واقعا تفاوت کیفیتش زمین تا اسمون
Mehdi TuRbO
۲۳ مرداد ۱۴۰۱یه نکته جالبش اینه رنگش سرمه ای بود تو افتاب بادمجانی مشد نمیدونم چرا و دراش سنگین بود نه مثل الان که با یه انگشت درش بسته میشه
بعدش یه سیلو داشتیم خیلی کیفیتش خوب بود یه باحالیش این بود وقتی ضبط روشن میشد انتنش درمیومد
اون زمان چون به دوره خدابیامرز نزدیک تر بود این حس داشت مثل این میمونه که الان ازرا برامون مثل پژو glx اون موقع بود دسترسی بهش و از لحاظ قیمتی
یا به جای پارس قدرت خرید بژو 508 یا سوناتا یا مزدا را داشتیم
ولی چون از دوره خدا بیامرز فاصله گرفتیم الان کیفیت و لذت خودرو های اون زمان برامون بیشتر
اون زمان میشد ماشین عوض کرد ماشینای مختلف تجربه کرد لذتش برد
الان ماشین خارجیم بخری حالا صفرش که نیست همان کم کاردشم دیگه نمیتونی هی عوض کنی لذت ببری
من پسر خالم سال 87 مونده بود پروتون بخره یا 206 سفارشی اتومات یا مزدا سه با پول بیشتر
مزدا سه سی و خورده ای بود 206 بیست و هفت تومن
هنوز که هنوز من تو 206 میشینم لذت میبرم اصلا قابل مقایسه با الان نیست رنگش که الان دیگه این رنگ تولید نمیشه یه چیزی بین زیتونی و ابیه و طوسی
کیفیت رنگش عالیه
اتومات بودنش با گیربکس اتومات جدیدا فرق داره یه حالت اسپرت داره
یعنی همان 206 سال 87 فرقش با الان مثل فرق 206 و مزدا 3 جدیداس از لحاظ کیفیتی اگه کسی ماشین اون موقع را تمییز نگه داشته باشه و سوارش بشید کامل متوجه میشید چی میگم.
genius
۲۳ مرداد ۱۴۰۱تو تمام 2لت های بعد 57 اول هاشمی و بعدش خاتمی چهارتا حرکت زدن واسه اتصال بازار ایران به بازار جهانی.همین پراید و 405 جی ال ایکس (اول جی ال اومد که شبیه RD بود) ماحصل تلاش های هاشمی بود و قراردادهای مهم و بزرگ خودروسازی دهه80 با کنسرسیوم رنو-نیسان که نتیجش شد مونتاژ مگان و ماکسیما و قشقایی و لوگان هم کار خاتمی.بقیه فقط ما رو از شراکت با شرکتهای مطرح دور کردن!
مهدی
۲۳ مرداد ۱۴۰۱کار به ایرانیزه شدن این خودرو ندارم اما پراید در نوع خود بی نظیره مخصوصا موتورش. همیشه گفتم کاری که شما از پراید میگیری رو اگر از s کلاس بگیری باید سر ۳۰ هزارتا بره اوراق بشه
احمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۱فورد سری اف نیست یه فوردی هست به اسم کوریر که به مزدا واگذار شد و این رو هم میدونید که مزدا 323 کپی شده از فورد لازر هست
bardiya
۳۰ مرداد ۱۴۰۱فورد رو قبلا دیدم که مدل1372-1992 توی نمایشگاه دیدم چراغ مربعی بود که بازسازی کرده بود که تمام قطعاتش رو ایرانی انداخته وقتی دیدم من فکر کردم مدل بالا هست جوری رنگ کرده بود خودم تشخیص ندادم که گفتم مدل95 هست صاحبش گفت نه مدل سری اولش هست قبل از اینکه کیا وارد بشه خودم شاخ در آوردم صاحب خودرو گفت مدل 92 هست که یک داشبورد مدل بالا دارایABS و دو کیسه هوا و اتاق جدید کلی هم هزینه کرده بود عشق پراید بود و شیشه ها برقی و صفحه کیلومتر جدید و میگفت صفر تا صدش نو کردم از سر پیچ چرخ گرفته تا موتور درجه کولر چرخشی گفت عمرش رو کرده بود شهرداری نامه زده بود برود قبرستان ماشین منم چون خاطره داشتم هزینه کردم و خودم دوباره احیا کردم و دارم نگهداری میکنم چراغ ها و سپرها و روکش صندلی اسپرت و رینگ205 نکسن همه اینها رو تعویض کرد و از صفر شروع کرد ولی رنگ فابریکش رو گفت حضور ذهن ندارم ولی این رنگی که کرده بود رنک بعد از فابریک بود که با مجوزهای قانون اینکار رو کرد رنگ معروف واسه دلالان و بورس خودرو و پول نقد و بیشتر ما میدانیم پراید امروزی رنگش چیه که همان سفید تکراری هست