اعطای آزادی به خودروسازان در قیمتگذاری محصولات، یکی از چالشهای مهم مجلس در روزهای آتی برای تصویب برنامه هفتم توسعه است. این مورد از جهات مختلف میتواند به نفع یا زیان مردم و صنعتگران باشد.
کشورهای دارای تجارت آزاد، بهخوبی با انحصارطلبی سرمایهداران در صنایع مختلف مبارزه میکنند. طبیعتا هر تولیدکننده که بازار خالی از رقیب داشته باشد، از چند جهت دچار فساد میشود. این شرایط را میتوان به زندگی کودکی توصیف کرد که بدون رشد و بالندگی، به دوران پیری برسد.
صنعت خودروسازی در ایران، نمونهای از یک عقبافتادگی بزرگ و مایهی شرمسازی ملت است. در ایران کارخانههای متعدد با چند دهه قدمت، مواد خام با پایینترین قیمت در اختیار دارند؛ اما ناتوان از تولید خودرو، باکیفیت نزدیک به استاندارد جهانی هستند. هرچند که شرایط موجود، قطعا نشانهی فقدان افراد کاربلد در مدیریت بخشهای گوناگون سایپا و ایران خودرو است؛ کمکاری عظیم دولتمردان و نمایندگان مجلس ادوار مختلف را مخفی نمیکند. حالا به وضوح میتوان اثرات مخرب بازار انحصاری که چند دهه به خودروسازان هدیه داده شد را مشاهده کرد.
بیشتر بخوانید:
-
احتکار خودرو، شایعهسازی برای سامانه یکپارچه و افزایش قیمت!
-
واردات قطره چکانی خودرو به ایران
-
بهمن موتور در آستانه تعطیلی؛ احتمال توقف تولید دیگنیتی و فیدلیتی
اعمال مالیات و عوارض بر خودروهای خارجی، تقریبا در تمام کشورهای دنیا وجود دارد؛ اما ایران یکی از معدود نواحی جهان با ممنوعیت واردات خودرو است. مردم کشور ما، حتی با پرداخت دو برابر قیمت کارخانه هم، امکان خرید مدلهای ساخت برندهای معتبر ژاپنی یا کرهای را ندارند. حتی واردات آزاد خودروهای چینی هم، در ایران شکل نگرفت و حالا اندک محصولات ساخت چین با قیمت بسیار بالاتر نسبت به تولیدات سایپا و ایران خودرو، به تعداد محدود مجوز ورود به کشور دارند.
حمایت دولتمردان و قانونگذاران از خودروسازان ایرانی، یکی از مهمترین دلایل عقبماندگی این صنعت از استاندارد جهانی است. سایپا و ایران خودرو، چند دهه منابع مالی بسیار خوب، نیروی کار ارزان، دسترسی عالی به مواد خام و همچنین منابع انرژی تقریبا رایگان در مقایسه با قیمت جهانی را در اختیار داشتند؛ اما هنوز ناتوان از تولید محصولات باکیفیت به قیمت مناسب هستند.
با رسیدن به نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و آمادگی برای شروع برنامهی هفتم توسعه، آزادسازی قیمت خودرو یا ادامهی قیمتگذاری دستوری، مثل تیغ چند لبه روبروی مسئولان قرار گرفته است. از یک سو، بر همگان ثابت شده که انحصار موجود در بازار خودرو و فقدان رقیب برای خودروسازان، مهمترین دلیل عقبماندگی آنها طی چند دهه است؛ اما از سویی دیگر، نگرانی جدی برای اثرات آزادسازی قیمت وجود دارد.
در شرایطی که عامه مردم ایران، ماهانه کمتر از ۵۰۰ دلار درآمد ماهانه دارند؛ خرید خودروی ایرانی حتی با قیمتهای فعلی، رویای دور از دسترس است. حالا اگر خودروسازان، در قیمتگذاری آزاد گذاشته شوند و به فرض محال، واردات مدلهای متنوع هم وجود داشته باشد؛ چند مشکل جدید گریبانگیر اقتصاد ایران خواهد شد. در گام اول، خودروهای ایرانی گران میشوند و عاملی جدید در تشدید تورم میشوند. سپس اکثریت جامعه که به زحمت میتوانستند برای خرید محصولات سایپا و ایران خودرو هزینه کنند؛ از بازار خارج خواهند شد و تعطیلی کامل خودروسازان ایرانی با صدها هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم، قطعی خواهد بود.
به هزار و یک دلیل، دولتمردان و نمایندگان مجلس، خواستار بقای شرکتهای خودروسازی ایران هستند؛ اما یافتن راهکاری که بتواند نیازهای مردم و هزینههای سنگین خودروسازان را پوشش دهد، ساده نیست. حالا چالش مهم در زمینهی آزادسازی یا ادامه قیمتگذاری دستوری برای پایبندی به برنامه هفتم توسعه وجود دارد.
برنامه هفتم توسعه و قیمت گذاری خودرو
روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس بند ج ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند. براین اساس، به منظور توسعه اشتغال و رشد اقتصادی از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی و تعاونی و همچنین برای رشد رقابتپذیری، قیمتگذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی یارانهای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی ممنوع خواهد بود. طبیعتا، خودرو شامل کالای اساسی و یارانهای محسوب نمیشود؛ پس نباید قیمتگذاری دستوری داشته باشد.
تصویب بند ج ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم، شاید منجر به نظم جدیدی در تعیین قیمت محصولات خودرویی شود؛ اما قطعا آزاد گذاشتن تولیدکنندگان در قیمتگذاری، هنگامی که بازار انحصاری موجود باشد، مشکلات جدید ایجاد خواهد کرد.
ظاهرا وزارت صمت، تمایل به لغو قیمتگذاری دستوری دارد. روز چهارشنبه عباس علیآبادی، وزیر صمت، در یک برنامه رادیویی در پاسخ به پرسشی در مورد قیمتگذاری خودرو تاکید کرد:
من معتقد هستم قیمتگذاری باید توسط بازار انجام شود و اصلا معتقد به قیمتگذاری دستوری نیستم.
حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، نیز به مصوبه مجلس در مورد لایحه برنامه هفتم واکنش نشان داد و روز پنجشنبه در سفر به استان مازندران گفت:
اعتقاد دولت در زمینه کنترل بازار توجه به فرآیند عرضه و تقاضاست. نگاهی به قیمتگذاری دستوری در دولت وجود ندارد و مجلس هم مصوبهای داشت که قیمتگذاری دستوری را بهجز برای کالاهای اساسی منتفی کرد.
از سویی دیگر، سخنان نمایندگان مجلس و همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، به وضوح نشان میدهد که قیمتگذاری دستوری برای محصولات خودروسازان را لازم میدانند. اواخر تابستان امسال هم، تقاضای افزایش قیمت ۳۵ تا ۳۸ درصدی توسط نهادهای وابسته به صنایع خودروسازی و قطعه سازی مطرح شد. شهریورماه ۱۴۰۲، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، اعلام کرده بود که این میزان افزایش قیمت، توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به شورای رقابت ارایه شده؛ اما محمد مخبر، معاون رئیس جمهور، قیمتهای پایه ارائهشده در جلسه شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانست و از اجرای آن جلوگیری کرد.
new reventon
۲۲ مهر ۱۴۰۲تولید خودرو زیر 600،700 میلیون صرفه اقتصادی نداره
حالا هر چقدرم آشغال باشه
اونم با این وضع کارخونه های ایران که پر کارگر ان و اصلا رباتیک نیستن
از یه طرفم درسته مردم پول با سرانه 200 دلار ماهیانه پول ندارن گرون بخرن
محمد
۲۲ مهر ۱۴۰۲واقعا فکر کردی سودش رو حقوق کارگرا حساب می کنن . تو ایران رابطه رئیس و زیردست یه چیزی مثل برده داریه
بنده خدا
۲۲ مهر ۱۴۰۲الحق ک حرف حق…
کافیه ی سر ب عسلویه بزنین اونوقت متوجه میشین…
NAVID۰۰۹۸
۲۳ مهر ۱۴۰۲فقط موندم بدونم دلیل این همه نِقنوقتون چیه ؟!
پول دارید بخرید
نداریدم به سلامت
اینجا قانون ، قانونِ جنگلِ
نخوری ، خورده میشی ، وَسلام !
P
۲۳ مهر ۱۴۰۲صرفه نداره ؟ خوب به جای ۳۸ درصد ،۱۰۰ درصد گرون کنن ،اصلا ۱۵۰ درصد ،اما اما اما بزارن هر شخص حقیقی و حقوقی که توانشو داره ،بدون محدودیت خاصی ،خودرو دلخواهشو وارد کنه ، و بهانه های مضخرفی مثل آی اگه هر خودرو که دوس دارین بیارین پس فردا قطعاتشو از کجا میخواد بیارید و ازین جور … ،که باید گفت به راحتی ،خیلی خیلی راحت تر از قطعات خودرو های مونتاژی چینی
محمد
۲۲ مهر ۱۴۰۲صنعت خودروسازی در ایران، نمونهای از یک عقبافتادگی بزرگ و مایهی شرمسازی ملت است…
.
پدال اشتباه نکن
مایه ی شرمساری ***
اون بخشی از ملت تو این شرمساری سهیم هستن که برای خرید از این مافیا همیشه تو صف هستن
Saji
۲۲ مهر ۱۴۰۲این *** چیزی هستن؟تو سه ماه اخیر کم افزایش داشتن ک حالا میخوان گرون کنن؟ چجوریه شورای رفاقت هی مونتاژیا را کم میکنه داخلیا سوگلی چیزی هستن هی گرونتر میشن؟ میترسم دوروز دیگه چارتا وارداتیم ک آوردن قیمتشون کم بشه بیاد رو داخلیا عملا دارن قشر متوسط رو به پایینو حذف میکنن
۲۲ مهر ۱۴۰۲😐😐😐
قاسم برزگر
۲۲ مهر ۱۴۰۲واقعا جای تأسف دارد حقوق کارمندان و کارگران چنده رو چه حساب هر سال چهار مرحله افزایش قیمت تختش کنید لطفا
LOVE JOMHORI ESLAMI😍🥰
۲۲ مهر ۱۴۰۲وقتی دارند خودروی النترا2023 را به شما به قیمت النترا 2018 میدهند و شما گله میکنید همین میشود!
بعد میخواهید برایتان بهترین خودرو های جهان را بی اوریم
JaMsHiD
۲۴ مهر ۱۴۰۲سایبری هستن لطفاً توجه نکنید👍
Enzo Ferrari 2008
۲۲ مهر ۱۴۰۲صرفه اقتصادی یعنی ماشین خوب که همه مردم بخرن از پولدار تا فقیر
اما معنی اینو بعضیا نمیدون
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۲چندبار افزایش میدن بسه دیگه…. هرماه یه دونه صفر اصلا بزارید جلوش
مهردادکمال
۲۳ مهر ۱۴۰۲**-بقران دعای هشتاد میلیون به همراهتون میشه و هم شما و هم ما عاقبت به خیر میشیم
بقران بلد نیستین با لجبازی هم کار درست نمیشه
L
۲۳ مهر ۱۴۰۲سلام تورو خدا دیگه گرون نکنید ی پارس نوشتم الویت زمستان ۲ بار تا حالا گرون شده از ۱۸۵ اومده۳۰۹ .یکسال منتظرم نوبتم بشه همین الانم خیلی پول کم دارم اگه دوباره گرون بشه نمیتونم بخرم امسال که دوبار گرون شده کافیه دیگه.خواهش میکنم ازتون.
ایرانی
۲۴ مهر ۱۴۰۲منم مثل شما.خیلی ها به امیدی یک سال منتظرن.آخرشم جوری گرون میشه که پولمون نرسه و خلاص
نامدار
۲۳ مهر ۱۴۰۲اگه واقعا می خواستین اینجوری هر سه ماه افزایش بدین قبل ثبت نام می گفتین الان که مردم پول پیش دادن هی می خواین گرونش کنین،،واقعا مردمو گروگان گرفتین ،،قابل توجه رهبر که سال رو مهار تورم گذاشته
amiramli81
۲۳ مهر ۱۴۰۲کل مقاله بالا نشان دهنده قدرت و نفوذ مافیای خودرو هست و به شما اطمینان می دهم شورای رقابت یا تسلیم خواسته مافیای خودرو می شود و یا از پروسه قیمت گذاری خودرو حذف می شود که هر دو حالت ذکر شده در سال های قبل اتفاق افتاده است . با مافیا طرف هستیم نه قانون و منطق !
حامد
۲۳ مهر ۱۴۰۲تواین مملکت یه بار حقوق کارگر و کارمند زیاد میکنند ده بار ماشین وبقیه چیزها اگه واقعا صنعت خودرو ضرر میکنه در این کارخانه ها ببندید یه ذره پاداش مدیرانش کم کنید فقط تواین مملکت مردم هستند که سود می برند؟یه کم فکر این مردم باشید که همین پول این ماشینها روهم با وام وفروختن هزار تا چیز جور کردن
احمدیان
۲۴ مهر ۱۴۰۲گرون کنید هر سه ماه یک بار قیمت رو افزایش بدید این ملت حالا حالا حالا جا دارن هیچ مشکلی هم پیش نمیاد همینکه تا الان پیش نیامده و پول رو الان تا زمستان سال بعد جلو جلو پرداخت میکنن . از ماست که برماست
مهدی
۲۴ مهر ۱۴۰۲سلام دوستان میخواستم بگم حقوق کارگر خودرو سازی ها با سنوات و اضافه کار ۱۲ میلیون هست اگر چهار سال هیچ خرجی نکنه میتونه ۱ پارس بخره ولی تو کشور همسایه با یک الی دو ماه حقوق ماشین خوب و باکیفیت میشه سوار شد دلیل اینکه هرکس میاد مدیر یا کاره ای میشه خودش رو میکشه بالا کن و شما را زیر پا له میکنه فقط ران
ت شده مافیا هستند خراب بشه انشالله
مهدی
۲۴ مهر ۱۴۰۲۸۵درصد کارگران یا حداقل حقوق قانون کار را می گیرند یا کمتر یعنی با ۶یا۷ میلیون زندگی می کنند بیکارها هم که دیگر حتی آمارشان هم منتشر نمی شود…
ایرانی
۲۴ مهر ۱۴۰۲۴ سال هیچی نخوره نپوشه نگرده و … فقط پس انداز کنه، قبول.اما تا ۴ سال دیگه پارس یک میلیارد شده!اینجاشو چیکار کنه
مهدی
۲۴ مهر ۱۴۰۲دلار که حدود یکی دو دلار دراین ۷ماهه بالا و پایین شده حقوق کارگر هم که اضافه نکردن بعد چرا ۳۸درصد اضافه کنند سیستم خودش به نفعشه تورم را بالا تا با دلار وارداتی هزینه اش را جبران کنه…