در این مقاله مزایا و معایب سهند پارس خودرو را برای افرادی که قصد خرید آن را دارند شرح میدهیم.
شرکت سایپا پس از پایان تولید پراید به عنوان یکی از اصلیترین محصولات خود روش مشابهی را با ادامه عرضه خانواده تیبا در پیش گرفت. با افزایش قیمت خودرو در سالهای اخیر، تیبا، ساینا و کوییک جزو ارزانترین خودروهای بازار هستند و افرادی که علاقهای به خودروهای کارکرده و دستدوم ندارند مجبور به انتخاب این خودروها هستند. سایپا از این فرصت نهایت استفاده را کرده و بر اساس پلتفرم و قوای محرکه قدیمی تیبا که در واقع نسخه ارتقا یافته از پراید است خودروی جدیدی به نام سهند را معرفی کرده است.
همچنین بخوانید:
- مقایسه سهند و ساینا، بررسی تغییرات، امکانات و قیمت
- مقایسه سهند پارس خودرو و رانا پلاس، ارزانترین سدانهای بازار
سدان سهند در واقع نسخهای فیس لیفت از سایناست که خود ساینا هم فیس لیفت تیبا صندوقدار به شمار میرود! در حقیقت فقط در کشورمان میتوانیم چنین چیزی را مشاهده کنیم و البته باید اعتراف کرد اکثر خریداران نیز ناچار به انتخاب چنین محصولاتی هستند. بههرحال طیف وسیعی از مردم کشور به دنبال خرید خودرویی ارزانقیمتتر هستند و به همین خاطر میخواهیم مزایا و معایب سهند پارس خودرو را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.
مزایا و معایب سهند پارس خودرو
نقاط قوت خودرو سهند
طراحی ظاهری
طراحان سایپا پس از چندین سال آزمون و خطا و معرفی تیبا و ساینا نهایتاً به طراحی سهند رسیدهاند. اگرچه این خودرو در مجموع طراحی جذابتری نسبت به دو خودروی ذکر شده دارد اما با مقایسه سهند و محصولات روز جهانی میتوانیم فاصله بسیار زیاد سایپا با برندهای تراز اول را مشاهده کنیم. صرفنظر از این موضوع، سهند در نمای جلو طراحی قابل قبولی دارد که بسیار بهتر از ساینا خواهد بود. چراغهای کشیده به همراه جلوپنجره جدید نمای زیبایی را ایجاد کردهاند و کاپوت نیز طراحی نسبتاً خوبی دارد. البته سپر و به ویژه تریم پلاستیکی اطراف مه شکنها میتوانست بهتر طراحی شود.
مشکل سهند نیز همانند ساینا به نمای جانبی مربوط میشود جایی که طراحان نتوانستهاند ریشههای تیبایی خودرو به ویژه در خط سقف و ستون پشتی را پنهان کنند؛ اما نمای عقب این خودرو طراحی بهروزتری نسبت به ساینا دارد و چراغهای آن هماهنگی مناسبی با صندوق نشان میدهند هرچند طراحی سپر ساده از کار درآمده و در این بخش طراحان میتوانستند خلاقیت بیشتری داشته باشند.
طراحی داخلی
درباره کیفیت متریال بکار رفته در کابین سهند صحبت خواهیم کرد و نقطه قوت کابین از نظر ما تنها به طراحی آن مربوط میشود. سایپا تلاش داشته با رنگ آمیزی متفاوت حس و حال جدیدی را به کابین خودرو تزریق کند هرچند کلیت کار همچنان ما را به یاد ساینا میاندازد. ورودیهای هوای جدید و نمایشگر داشبورد جزو ویژگیهای مثبت خودرو هستند اما باقی بخشها همچون فرمان و پانل سیستم تهویه مطبوع از ساینا گرفته شدهاند. فضای کابین نیز کاملاً مشابه سایناست و پاسخگوی نیازهای یک خانواده چهار نفره خواهد بود.
هزینههای نگهداری پایین
یکی دیگر از مزایا و معایب سهند پارس خودرو به هزینههای نگهداری پایینتر آن در مقایسه با خودروهای دیگر مربوط میشود. به دلیل استفاده از قوای محرکه مشترک با تیبا و ساینا، قطعات این خودرو قیمت پایینتری نسبت به خودروهای کارکرده هم قیمت همچون انواع پژو دارند و این موضوع میتواند یکی از مزیتها و نقاط قوت سهند باشد. البته در بخش نقاط ضعف به مشکلات کیفیتی این خودرو نیز اشاره خواهیم داشت. همچنین از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نیز شاید در ابتدای عرضه برخی کمبودها به ویژه در بخش بدنه و تزئینات کابین وجود داشته باشد اما با توجه به قوای محرکه مشترک با تیبا و ساینا، از نظر تأمین قطعات یدکی مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات تیبا
بازار خرید و فروش
سهند هنوز بهصورت انبوه تولید نشده و در بازار حضور ندارد اما با توجه به وضعیت خودروهایی همچون ساینا و تیبا میتوان انتظار داشت این خودرو نیز بازار خرید و فروش مناسبتری داشته باشد چراکه به خاطر قیمت پایینتر نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار افراد بیشتری جذب آن خواهند شد. همچنین رانندگانی که در تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند شاید سهند را انتخاب کنند که این موضوع نیز میتواند روی بازار آن تأثیر مثبت داشته باشد. البته نیمهخالی لیوان هم قیمت بالاتر این خودرو نسبت به تیبا و سایناست که شاید به همین خاطر برخی افراد ترجیح دهند همان تیبا و ساینا را با قیمت پایینتر تهیه نمایند.
تجهیزات قابلقبول
سهند به عنوان یک محصول اقتصادی از تجهیزات رفاهی قابل قبولی سود میبرد. این خودرو قرار است در دو تیپ موسوم به S و G عرضه شود که مدل دوم به عنوان نسخه فول از تجهیزات بیشتری برخوردار خواهد بود. از جمله امکانات مدل فول این خودرو میتوان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستمهای کمکی کنترل کشش، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، مولتیمدیا با مانیتور ۷ اینچی، سانروف، سنسور پارک عقب و… اشاره کرد.
نقاط ضعف سهند پارس خودرو
ایمنی ضعیف
در دومین بخش از بررسی مزایا و معایب سهند پارس خودرو به نقاط ضعف این خودرو میرسیم. یکی از اصلیترین مشکلات خودروهای قدیمی داخلی که در تیبا و ساینا نیز وجود دارد ایمنی ضعیف آنهاست و همین موضوع درباره سهند نیز صدق میکند. این خودرو از پلتفرمی قدیمی استفاده میکند و طبیعی است که در برابر نیروهای وارده ناشی از تصادفات ایمنی کافی را نخواهد داشت.
کیفیت پایین قطعات
سهند هم در بخش تزئینات بدنه و هم در بخش قوای محرکه و متریال کابین امیدوار کننده به نظر نمیرسد. با بررسی کابین این خودرو شاهد استفاده از پلاستیکهای خشک در سراسر آن خواهید بود. این قطعات خراش پذیر علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند کیفیت پایینی نیز دارند. وضعیت قوای محرکه نیز همینگونه است و نباید انتظار بالایی از کیفیت قطعات آن داشته باشید.
ضعف قوای محرکه
سهند از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری M15i خانواده تیبا، کوییک و ساینا استفاده میکند. این پیشرانه که اخیراً با برخی تغییرات ارتقا یافته ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. نیروی تولیدی هم از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخها میشود. اگرچه همین پیشرانه در ترددهای شهری پاسخگوی نیازهای خانوادهها خواهد بود اما در سفرهای طولانیمدت و با حضور تمامی سرنشینان و صندوقعقب پر شاهد افت قدرت و توان خودرو خواهید بود که سبقتگیریها را به امری خطرناک تبدیل میکند. همچنین بنا بر تجربه به دست آمده در کوییک و ساینا، این پیشرانه در دورهای بالا صدای بسیار زیادی تولید میکند که راننده و سرنشینان را کاملاً کلافه خواهد کرد. امیدواریم عایقبندی کابین سهند بهتر از خودروهای قبلی سایپا و پارس خودرو باشد.
قیمت سایپا سهند پارس خودرو در کارخانه و بازار
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
سهند S | دستی | --- | ۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سهند G | دستی | به زودی | --- |
تاریخ به روز رسانی: ۲۶ آذر ۱۴۰۳
. جهت آگاهی از جدیدترین قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
جمعبندی
معرفی و تولید خودروهایی همچون سهند به خوبی گویای وضعیت صنعت خودروی ماست؛ اما متأسفانه همین خودرو که حتی قبل از ورود به بازار نیز فرسنگها فاصله با محصولات مدرن دنیا دارد با قیمتی در بازار حضور خواهد یافت که بسیاری از افراد توانایی خریدش را ندارند. در مجموع باید گفت سهند پارس خودرو تنها نسخهای ارتقا یافته از تیبا و ساینا با همان مزایا و معایب مشترک است و نباید انتظار خودرویی جدید و متفاوت را داشته باشید. تنها مزیت واقعی این خودرو همان طراحی ظاهری و داخلی بهتر خواهد بود هرچند کیفیت متریال بکار رفته چنگی به دل نمیزند. امیدواریم در آینده محصولاتی مدرن، ایمن، کممصرف و پاکتر برای خریداران تولید شوند…
کیومرث
۲۱ فروردین ۱۴۰۳خدایی این خودرو 8 هزار تا می ارزه؟
H2
۲۱ فروردین ۱۴۰۳نهایت 2000 تا اونم با درنظر گرفتن تحریمها و غیره
مقایسه بشه با این👇🏻👇🏻👇🏻 فقط 7000 دلار
https://www.pedal.ir/peugeot/stellantis-leapmotor-malaysia/
ببین چه بخور بخوریه
net
۲۱ فروردین ۱۴۰۳چراغ باریک جلو و جلوپنجره و چراغ عقب و صندوق عقب و بیرون زدگی صندوق عقب بالای آرم سایپا و فرو رفتگی صندوق عقب برای جای پلاک ساینا اس قشنگتر از سهند هست . زه سفید زیر جلوپنجره ساینا اس و سهند بد هست اگر هر دو ماشین این زه سفید زیر جلوپنجره نداشت قشنگتر میشد
net
۲۲ فروردین ۱۴۰۳پشت صندوق عقب سهند با حروف فارسی نوشته سهند خیلی بد هست و کلاس ماشین های ایرانی میاد پایین با حروف فارسی پشتش می نویسند. ماشینهای ایرانی باید اسمش با حروف انگلیسی پشت صندوق عقب بنویسند.سمند ساینا سهند تیبا کوییک دنا شاهین با حروف فارسی پشت صندوق عقب نوشته میشه بد هست
B
۲۱ فروردین ۱۴۰۳از نظر مسئولین باید ۸۰ هزار دلار باشه
NAVID۰۰۹۸
۲۱ فروردین ۱۴۰۳نمیدونم واقعاً چرا شرکتهای داخلی برای ۱۶ سوپاپ کردن موتورهای قدیمی دست دست میکنند در حالی که پتانسیل این کار رو دارن!!!
به نظر من که محصولات سایپا از هر نظر بهتر از ایرانخودرو هستند و تا جایی که میدونم حتی ایمنی بدنه محصولات سایپا از گرانهای ایرانخودرو هم بهتره!!!
Gabriel
۲۲ فروردین ۱۴۰۳مطمئنی دانشش رو دارن؟؟؟مگاموتور دو ساله me16 رو معرفی کرده اما دریغ از حتی یه نمونه تولیدی که روی شاسی سوار شده باشه نتیجه تستهاش اقلا منتشر بشه!
زیزیگولو
۲۱ فروردین ۱۴۰۳با یه مقایسه ساده بین این آشغال و ماشینای بروز و اقتصادی و مقرون به صرفه دنیا فقط میشه گفت : مزایا که هیچ و معایب هم که فراوون و از لحاظ کیفیت فنی و تجهیزات هم که در حد صفر قرار داره و قیمتشم که الکی گرون
ناشناس
۲۲ فروردین ۱۴۰۳متأسفانه کسی به این توجه ندارد که تمامی مشکلات ناشی از اینه که ارزش ریال نسبت به سایر ارزها روز به روز پایینتر میاد و بالطبع قیمت خودرو بالاتر به نظر میاد وگرنه تو دنیا هیچ خودروی نویی پیدا نمیکنی که با ۸۰۰۰ دلار قابل دسترسی باشه و اگر یک برند هم اون رو داشته باشه با ضعیف ترین موتور و بدون هیچ امکاناتی هست.
amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۳جلل الخالق یا حضرت عباس اعوذ بالله من الشیطان رجیم بسم الله رحمان رحیم مگه این لگن مزایا هم داره!!!! بگید به من که دارید شوخی میکنید
net
۲۱ فروردین ۱۴۰۳طراحی بیرونی ساینا اس قشنگتر از سهند هست. بدترین جای ساینا اس و سهند و ساینا معمولی و تیبا صندوق دار قوس شیشه مثلثی در عقب هست که به ستون عمود شیشه عقب میچسبه . رنگ چراغ عقب قرمز زرشکی سهند خوبه ولی خط سفید وسط چراغ عقب و دندانه کوچک زیر چراغ بد هست اگر زیرش دندانه نداشت و زیرش مسطح بود و یکپارچه قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد .طراحی چراغ عقب و چراغ باریک جلو ساینا اس قشنگه اگر چراغ عقب ساینا اس خط سفید داخلش نبود و یکپارچه قرمز بود قشنگتر میشد . اکثرا در ایران می روند در مغازه تزئیناتی ها خط سفید چراغ عقب ماشینهای ایرانی و خارجی رو برچسب قرمز می زنند تا یکپارچه قرمز و زیبا شود و تولیدکنندگان ماشین باید چراغ عقب یکپارچه قرمز فابریک تولید کنند و خطوط سفید و مشکی نباید داخلش باشد تا زیباتر شود تا نیاز نباشد مشتری برود تزئیناتی برچسب قرمز در قسمت سفید و مشکی بزند
Avan
۲۱ فروردین ۱۴۰۳همانطور که قبلاً هم گفتم صد تا فیس لیفت و آپشن هم به تیبا اضافه کنید باز هم خودرویی بی کیفیت و بی کلاس محسوب میشود. به قول شاعر: اصل بد نیکو نگردد زان که بنیانش بد است.
Axe
۲۱ فروردین ۱۴۰۳خارجیای بیچاره با کمتر از ۲۰۰ میلیون ( ۲۹۰۰ دلار ) این GMC یوکان ۸ سیلندر ۳۰۰ اسبی چارچرخ محرک و بدون رنگ و تصادف رو میتونن بخرن و باهاش بزنن به دل جاده و بیراهه
https://www.edmunds.com/gmc/yukon/2004/vin/1GKEK13T54J108906/?national=true&radius=6000
Axe
۲۱ فروردین ۱۴۰۳این یکی از اونم بهتره . بسیار ماشین تمیزیه و مدل ۲۰۱۱
قیمت ۷ هزار دلار – ۸ سیلندر – ۷ نفره – اتومات – بدون تصادف – کلا ۲ تا مالک داشته
https://www.edmunds.com/gmc/yukon/2011/vin/1GKS2CE06BR152428/?radius=6000
ناشناس
۲۲ فروردین ۱۴۰۳https://www.edmunds.com/assets/m/for-sale/3b-1gkek13t54j108906/img-7-960x.jpg
ح
۵ آذر ۱۴۰۳ولی بنزینشون خیلی گرونه
سرچ کن قیمت بنزین و گازوئیل رو در انگلیس
می فهمی ماشین دارن ولی نمی تونن سوار شن
سوشیانت
۲۱ فروردین ۱۴۰۳مدل s حتی بلندگو عقب نداره😐
محمد
۲۲ فروردین ۱۴۰۳چرا نداره
من مدل اس دارم ۴تا بلندگو داره
سوشیانت
۲۲ فروردین ۱۴۰۳پس کاتالوگ چی میگه؟!
S
۲۱ فروردین ۱۴۰۳خر همون خر فقط زینش عوض شده…
𝐀𝐥𝐢
۲۱ فروردین ۱۴۰۳متوازن ترین طراحی رو داره😐
jalopy
۲۱ فروردین ۱۴۰۳داداش مگه نمیدونی مانیتور روی ماشین اپشن خفن وای داداش سانروف داره
Genius
۲۲ فروردین ۱۴۰۳تنها نکته مثبت این خاندان اینه بدلیل اشتراک فنی بالا با پراید و تیبا قطعه یدکی و تکنسینش همه جا هست تو سفر به هر کوره دهاتی هم باهاش لنگ نمی مونی همین وگرنه نه سواریش راحته نه کششش چشمگیر
فرزاد
۲۲ فروردین ۱۴۰۳چینی مونتاژ ایرانی بخرین با لذت سوار شدین و از نهایت کیفیت و آپشن و طراحی چشم نواز و پرستیژ بالا لمس کنید اینا مال اسنپی هاست
Taha Ayoobi
۲۲ فروردین ۱۴۰۳جدی میفرمائید؟ پس چجوری ما تو اسنپ هایما سوار شدیم؟
Taha Ayoobi
۲۲ فروردین ۱۴۰۳اووف با این مزایا زده رو دست S کلاس
DEMON
۲۲ فروردین ۱۴۰۳سلام یک حلبی دیگر وارد بازار شد و ملت ایران هم ساده و احمق پول میدن اینو میخرن یکم به هوش بیاین
محسن
۲۲ فروردین ۱۴۰۳فقط میتونم بگم متاسفم و به شخصه میگم از دیدن اینا خجالت مبکشم
پویان
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳خجالت نداره، این یه ماشین اقتصادی و دم دستیه.
چه کشورهای زیادی که همین رو هم نمیتونن درست بکنند.
به همین کشورهای پولدار اطراف خیج فارس یه نگاهی بندازید.
اسماعیل
۱۲ آبان ۱۴۰۳آقا پویان عزیز من با حلبی روغن نباتی یه وسیله ساختم بیا ازم صد میلیون بخر ، جونای عربی چه بسا آمریکایی هم نمیتونن تو خونشون همچین چیزی بسازن ! آخه برادر من این چه توجیهیه ! چون کشورهای حاشیه خلیج فارس کارخانه خودرو سازی ندارن ما هر چی بهمون دادن باید بخریم ؟! یعنی اگه یه گاری بهت تحویل دادن باید سوار شی و افتخار کنی !!؟؟
رضا
۲۳ فروردین ۱۴۰۳ملت ایران کلا نارضایتیشون فقط تو سایتها و فضای مجازیه،مثل همین سهند که ازش بدمیگن یاهرخودروی دیگه ای که میدونن بی کیفیته و مفتش گرونه،ولی درواقعیت همونی که شاکی هست میره توصف که یدونه بخره واین دلیل اصلی عقب موندگیمونه،وبعدازتحویل خودرو هم کلا جلودر نمایندگی باید زندگی کنن که هرروز خداماشینشون خرابه.خب مردباشید دوسری نخریدتابه شعورتون توهین نشه که بجاش پولم میدین
معین
۲۴ مهر ۱۴۰۳با سلام
من سال ۹۶ پارس تندر صفر کیلومتر خریدم و از نظر کیفیت و دوام قطعات متاسفانه تصادف شدیدی کردم و ناچار به فروش ماشین شدم،الان با هزار زور و زحمت تونستم سهند بخرم،امروز ماشین رو تحویل گرفتم انقدر حالم گرفته شد که چرا باید یه کمپانی به ظاهر معتبر همچین ماشین بی کیفیتی تولید کنه،متریال داخل کابین که تماما پلاستیک کهنه و بی کیفیت،دنده عقب هم صدا میده روکش صندلی هم انگار پارچه کهنه بد رنگ و بی کیفیت،پارس تندر سال ۹۶ خریدم ۳۸ میلیون
حیف صد حیف خدا از سر مقصر تصادف نگذره
الان ۴۵۰ میلیون پول بی زبون رو دادم برای این
ناشناس
۱۲ آبان ۱۴۰۳یکی از ضعف های خودروهای تولید داخل، بدنه و رنگ بسیار بسیار بسیار بسیار بی کیفیت و ضعیف
یعنی فقط کافیه با ماشین سرعت بگیری،خود به خود بعد از مدتی رنگ و بدنه اش آسیب خواهد دید بدون اینکه ضربه یا آفتاب زیادی بهش بخوره
کیان
۱۷ آبان ۱۴۰۳من نمیدونم اینهمه کارشناس و مهندس از کجا اومدن درباره سهند نظر دادن ! انتخابی نداریم ، داریم ؟ مگه رانا خیلی از این بهتره با اون طراحی منگل وارش که همین الان حدود ۱۵۰ میلیون از این گرونتره ؟ دنبال زیر بغل مار نباشید ، برباعث و بانی مافیای تولید خودرو و گوسفند فرض کردن مردم بخاطر شرایط نابرابر و ظالمانه ، هزار لعن و نفرین !! بیچاره مردم که آرزوی داشتن حق و حقوق اولیه زندگی مثل بقیه دنیا رو با سهند و رانا و ساینا و کوییک و سورن و دنا و … بجای بنز و بی ام و و تویوتا و فورد به گور خواهند برد ،ما چه انتخابی غیر از این آشغالا با حقوق ماهی نهایتا بیست سی تومن میتونیم داشته باشیم ، بخدا همینم یکی دو سال دیگه برامون خاطره میشه همونطور که یه پراید کارکرده فکستنی برای یه جوان معمولی رویا شده 😡
ایرانی
۵ آذر ۱۴۰۳سلام کیان جان . نظرت را خوندم و همه ی ما از این شرایطی که گفتیم با خبریم و باهاش زندگی میکنیم به نظرم اگه کسی توانش را داره ( چه اقتصادی و چه تلاش و کوشش و همت بسیار ) مهاجرت کنه و به قول معروف خودشو از این شرایط سخت خلاص کنه اگرم به هردلیلی نمیتونه همینجا در کشور عزیزمون بمونه و با همینهایی که داریم زندگی کنه و سعی کنه از زندگیش لذت ببره ! خب حالا میریم سر موضوع خودرو در ایران با بودجه ایی که داریم بهترین گزینه را انتخاب کنیم . شما اومدی سهند را با رانا مقایسه کردی خب معلومه که رانا صد پله از سهند بهتره ! رانا بدنه ی قرص و محکمتر – ایرودینامیک بهتره – شاسی محکمتر که مثل خانواده ی X200 سایپا ( سهند و تیبا و کوییک و اطلس ) نیست که سه نفر عقبش که بشینن کف ماشین بیاد پایین – صندوق بزرگتر و از همه مهمتر موتور TU5 که داره هم ۱۶ سوپاپه هم توان و کشش کلی بیشتره هم نرمتر و کم صداتره هم مصرف سوخت کمتری داره ! مزایای سهند قیمت ارزان – طراحی بهتر نسبت به ساینا – آپشنهای بیشتر – موتور ساده و کم استهلاک ذات پرایدی ( البته موتور TU5 هم بسیار کم استهلاک و بی آزار هست ولی خب هزینه تعمیر و نگهداری بالایی داره ) – و هزینه تعمیر و نگهداری پایین از مزایای سهند است ولی در کل همینطور که قبلا گفتم رانا و سهند کلا دوتا ماشین سبک متفاوت هست و اشتباه هست که باهم مقایسه بشه هر ماشینی باید با یه مدل هم قیمت و هم قدرت خودش مقایسه بشه مثلا سهند باید با ساینا آپشنال یا ساینا اس مقایسه بشه . با آرزوی سلامتی و موفقیت هموطنان عزیزم .
ali
۱۴ آذر ۱۴۰۳صد میلیون گرانتر از ساینا و تغییر، ناچیز ، فنی همان ساینا و بدون حتی یک آپشن! ظاهر خوبی داره ولی ظاهر ساینا برای بسیاری زیباتر و دلچسپ تره ، با توجه به قیمت ، ساینا، بسیار با صرفه تر و منطقی تره، سهند ، پروژه ای شکست خورده شد و بازار هم گواهی بر عدم استقبال از اونه، چون بدون هیچ مزیتی ،بسیار گرانتر از ساینا اس هست و خریدش با توجه به قیمت ، منطقی نیست.اگه آپشنال بود باز یه چیزی،مانیتور هم نداره