جدیدترین محصول سایپا با بدنه سدان، جایگزین تیبا صندوقدار خواهد شد. سهند از نظر طراحی و امکانات، برتری محسوس نسبت به انواع تیبا و ساینا و کوییک دارد.
هرچند که سهند نیز مشابه دیگر خودروهای اقتصادی سایپا از پلتفرم قدیمی مشابه پراید استفاده میکند اما جذابتر به نظر میرسد. از سویی دیگر، این محصول پیشرانهی ناامید کننده و بسیار ضعیف ۹۰ اسب بخار دارد که با قدرت کم و مصرف سوخت بالا شناخته میشود. در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲، نمونه دنده دستی سایپا سهند به نمایش گذاشته شد. این خودرو قرار است با گیربکس اتوماتیک نیز عرضه شود اما فعلا، تجهیزات فنی مشابه تیبا و ساینا دارد.
با توقف تولید ۴۰۵ و ۲۰۶، سایپا تلاش میکند تا خودرویی اقتصادی در کلاس قیمتی پایینتر تولید کند؛ هرچند که نمیتوان ابعاد کوچک سهند و پیشرانهی کمتوان آنرا با انواع پژو مونتاژ ایران خودرو مقایسه کرد. این شرایط، به وضوح عقبماندگی سایپا نسبت به دیگر خودروسازان جهان و حتی رقیب داخلی را نشان میدهد.
طراحی ظاهری و نمای بدنه سایپا سهند پارس خودرو
از روبرو، چراغهای اسپرت و خوشفرم برای سهند طراحی شدهاند. این ادوات با جلوپنجره نیز هماهنگی بسیار خوبی دارند. مجموع این تجهزات، درکنار حجمدهی سپر و کاپوت جلو، نمای تهاجمی سهند را شکل میدهند.
عقبماندگی سهند از استانداردهای جهانی مرتبط با طراحی خودرو، در نمای جانبی دیده میشود. ابعاد صندوق، فرم سقف و طول بدنه، حس ناخوشایند به بیننده میدهند که پیشتر برای تیبا صندوقدار و ساینا نیز وجود داشت. مطابق انتظار، مواد پلاستیک سیاهرنگ ارزانقیمت، فریم پنجرهها و دستگیرهها را تشکیل داده است. چرخها نیز ۱۴ اینچ فولادی با قالپاق و رینگ اسپرت آلومینیوم در مدل سفارشی هستند.
از نمای پشت، چراغهای باریک و دارای برجستگی، سهند را بسیار زیباتر از ساینا و تیبا نشان میدهند. طرح کاسه چراغ به گونهای است که همخوانی نسبی با برشهای بدنه و خصوصا محل اتصال سپر عقب با گلگیر دارد. حجمدهی درپوش صندوق و محل نصب پلاک برای سهند، راضیکننده است اما در بخش پایین سپر، جذابیت چندانی دیده نمیشود.
در مجموع میتوان طراحی سهند را با توجه به دیگر خودروهای سایپا و پلتفرم بسیار قدیمی آن، مثبت ارزیابی کرد. این محصول صرفا یک گام کوچک به جلو بعد از ساینا و تیبا است. سهند با طول ۴۲۱۵ و عرض ۱۶۶۳ و ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۴۱۰ میلیمتر، تفاوت چندانی با ساینا ندارد.
طراحی داخلی و نمای کابین سایپا سهند پارس خودرو
پلاستیک خشک و ارزانقیمت، سراسر داشبورد سهند را تشکیل میدهد. شرکت سازنده تلاش کرده است با رنگ آمیزی بخش میانی، جذابیت فضای داخلی را بهبود بخشد اما کیفیت مواد به کار رفته، راضی کننده نیست و مخاطب را آزار میدهد.
خروجی هوای دایرهای و نصب نمایشگر لمسی روی داشبورد، نکته مثبت برای سهند محسوب میشود اما پنل پشت فرمان با عقربههای متقارن، حسی بسیار ناخوشایند برای راننده دارد. کیفیت پوشش صندلی و تودریها نیز، پایین است.
سهند برای تردد ۴ سرنشین فضای کافی فراهم میکند و البته مناسب سفرهای بین شهری نیست. این خودرو، یک محصول اقتصای محسوب میشود و احتمالا، علاقهمندان تاکسی اینترنتی را جذب خواهد کرد.
پیشرانه و تجهیزات فنی سایپا سهند پارس خودرو
مطابق انتظار، موتور ۱۵۰۰ سیسی تنفس طبیعی روی سهند ارائه میشود. این پیشرانه ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. سایپا ادعا میکند میانگین مصرف سوخت سهند، ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود اما با توجه به شرایط فنی ساینا و تیبا، احتمالا سهند نیز میانگین مصرف بنزین ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر خواهد داشت. جالبتر اینکه پیشرانههای ۱۵۰۰ سیسی چینی، مثل موتور برلیانس H320 ساخت ۲۰۱۲، قویتر و کممصرفتر هستند.
وزن خالص سایپا سهند، ۱۱۰۰ کیلوگرم اعلام شده است؛ میتوان انتظار داشت که سهند در زمان ۱۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
تجهیزات رفاهی امکانات ایمنی سایپا سهند پارس خودرو در بازار ایران
مدل استاندارد سایپا سهند دارای دو کیسه هوا، سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) با ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب، سنسور پارک، دوربین عقب، نمایشگر ۵ اینچ، خروجی برق ۱۲ ولت و سیستم صوتی با چهار بلندگو خواهد بود. برای نسخههای سفارشی، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع دیجیتال با کولر اتوماتیک، تنظیم صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، روکش چرم مصنوعی برای صندلیها ارائه خواهد شد.
قیمت سایپا سهند پارس خودرو در کارخانه و بازار
هماکنون قیمت کارخانه ای سهند s سایپا در شهریور ۴۰۳ ، ۴۶۰ میلیون تومان , قیمت بازار آن ۵۳۰ میلیون میباشد.
رهگذر
۱۵ اسفند ۱۴۰۲کاش میدونستم چه اصراری به دو رنگ کردن قطعات داخل خودرو دارن وقتی نمیتونن رنگ های روشن رو باهم هماهنگ کنن
ایرانی
۲ فروردین ۱۴۰۳نمای جلو خوب – نمای بغل افتضاح و زشت و نا هماهنگ و ناقص الخلقه ! – نمای عقب خوب ولی نه برای این ماشین . این نوع چراغ کشیده بدرد یه ماشین سدان بزرگ مثل ماکسیما یا آزرا میخوره برای سهند که یه خودروی سدان کوچک هست خیلی ضایع هست انگار لباس بزرگسال را تن یه بچه کردی ! نمای داخلی خیلی معمولی و ساده هست نه زشته و نه زیبا . آپشنهاشم اگه داستان کوییک GX تکرار نشه قابل قبوله . درباره موتور هم باید بگم درسته که یه موتور کم استهلاکی داره ولی بسیار کم توان – پرصدا و به نسبت پر مصرفی داره حتی با وجود تغییراتی که در نسخه M15 GSI دادن . الان در سایر کشورها با این حجم موتور (1500 سی سی ) حداقل صد و خورده ایی اسب بخار قدرت میگیرن با مصرف سوخت حداکثر صدی 7 .
احمد
۱۹ فروردین ۱۴۰۳راستش یاد 5یا6 سال پیش که خودروهایی مثه ال90 یا اچ30 یا وولگس (با اون گیربکس و موتور خر کار) یا کمی بیشتر فیات سینا و خیلی از ماشینهای دیگه ای که نسبت به خودروهای الآن واقعا با کیفیت تر بودند میفتم البته با این قیمتهای نجومی جز حسرت آه کاری از دستمان برنمیاد.البته اونا هم ایراد داشتند ولی این کجا و آن کجا.با هزار بدبختی 600 تومن جور بکنی نتونی ماشین بخری نوبره
سعید
۱۹ تیر ۱۴۰۳داداش برلیانس بخر آخر ماشینه، انگار از دستشون در رفته یه ماشین خوب توی بازار ریختن😁
البته تولید هم دیگه نمیشه ولی هنوز به نظرم ارزشش رو داره براش هزینه بکنی