سایپا

بررسی کامل ساینا S دوگانه‌سوز؛ قیمت، مشخصات فنی و امکانات جدید

اگر قصد خرید ساینا S دوگانه‌سوز را دارید و به دنبال مشخصات فنی، ارزش خرید، قیاس با رقبا و مزایا و معایب آن هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
سابنا S و ساینا معمولی

با نزدیک‌تر شدن به اتمام تولید پراید، سایپا از یک مدل پایه تازه رونمایی کرد تا بتواند سهم خود را از بازار سدان‌ها سایز کوچک خانوادگی حفظ کند. به این ترتیب، مدل «ساینا» در دهه ۹۰ و بر پایه تیبا وارد عرصه بازار شد. هم‌اکنون نسخه‌های مختلفی از این خودرو در بازار ایران حضور دارند که ممکن است باعث سردرگمی خریدار شوند. ازجمله تیپ‌ها و نسخه‌های متفاوت ساینا که در بازار ایران به فروش می‌رسند می‌توان به دنده‌ای بنزینی، آپشنال (پلاس)، اتوماتیک و S اشاره کرد.

سابنا S و ساینا معمولی

هر چند این مدل‌ها تفاوت بنیادی چندانی با یکدیگر ندارند اما امکانات متفاوتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. یکی از مدل‌های محبوب این خودرو، نسخه دوگانه‌سوز آن به شمار می‌رود که با توجه به نرخ بنزین و الگوی مصرف مردم، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای اغشار مختلف جامعه باشد. در ادامه به مزایا و معایب، مشخصات فنی، قیمت و ارزش خرید این مدل خواهیم پرداخت.

مقالات مرتبط:

مشخصات فنی ساینا S دوگانه سوز

از آنجایی که ساینا و سایر محصولات سایپا، خودروهای پایین‌رده به شمار می‌روند، عجیب نیست که ببینیم از قطعات و حتی پیشرانه یکسانی استفاده می‌کنند. این سدان جمع‌وجور که بر پایه تیبا توسعه یافته است، از همان موتور ۱۵۰۳ سی‌سی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ M15 دوگانه‌سوز استفاده می‌کند که توان تولید ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۲۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی این پیشرانه که در حالت گازی تنها ۷۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند از طریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعتی دستی یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو می‌رسد.

سابنا S و ساینا معمولی

این سدان ۴,۲۰۹ میلی‌متری از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه‌های دیگر ندارد و از همان عرض و ارتفاع ۱,۶۶۷ و ۱,۴۹۰ میلی‌متری سود می‌برد. فاصله محوری ساینا دوگانه هم در مقایسه با سایر نسخه‌های تغییر نکرده و همان ۲,۴۱۴ میلی‌متر باقی مانده است؛ بنابراین در این بخش تفاوتی میان آن و سایر مدل‌ها دیده نمی‌شود.

این خودرو در مقایسه با سایر نسخه‌های ساینا از باک بنزین کوچک‌تری استفاده می‌کند تا فضای موردنیاز برای نصب باک گاز باز شود؛ به‌ این ترتیب باک بنزین ساینا S دوگانه‌سوز تنها ۴۱ لیتر بنزین را نگهداری می‌کند تا کاربر بتواند تا ۶۲ لیتر گاز CNG را هم در مخزن گاز خود ذخیره‌سازی کند. مصرف ترکیبی این سدان، ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

امکانات و تجهیزات ساینا S دوگانه سوز

مدل S دوگانه‌سوز مزایایی هم دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به سنسور پارک دنده‌ عقب اشاره کرد. راننده می‌تواند برای تامین نور مناسب در شب روی اتولایت و چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب حساب باز کند. تجهیز این مدل به دی‌لایت هم یک مزیت ظاهری به شمار می‌رود اما نمی‌توان انتظار خاصی از آن داشت.

فرمان‌پذیری هم با تکیه‌بر نیروی هیدرولیکی فرمان صورت می‌پذیرد که برای یک خودروی پایین‌رده قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

کابین و فضای داخلی مدل‌های مختلف ساینا هم مانند بخش بیرونی یکسان طراحی شده‌اند و پیکربندی مشابهی دارند. از آنجایی که این خودرو جزو محصولات پایین‌رده سایپا به شمار می‌رود نمی‌توان انتظار چندانی از آن داشت و به این ترتیب باید به امکانات پایه‌ای که ارائه می‌کند بسنده کرد.

سابنا S و ساینا معمولی

از دیگر امکانات رفاهی درون کابین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلندگوهای صوتی جلو و عقب برای پخش موسیقی
  • قابلیت پشتیبانی از پخش محتوای صوتی از طریق اتصال USB، CD و AUX
  • نشانگر تعویض دنده در صفحه کیلومتر شمار
  • سیستم تهویه دیجیتالی
  • قابلیت تنظیم صندلی ۶ حالتی دستی برای راننده و ۴ حالتی برای سرنشین کناری
  • روکش صندلی‌های پارچه‌ای
  • ایزوفیکس صندلی‌های عقب
  • آینه جانبی با تنظیم برقی

سابنا S و ساینا معمولی

ایمنی ساینا S دوگانه سوز

ساینا S دوگانه‌سوز از همان امکانات ایمنی مدل‌های دیگر ساینا استفاده می‌کند که شامل ۲ کیسه هوا راننده و سرنشین جلو می‌شود. خودرو به وسیله‌ ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب متوقف می‌شود و برای این کار از فناوری‌های ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) هم سود می‌برد اما خبری از نیروی کمکی نیست.

این خودرو همچنین دارای سه ستاره ایمنی است.  برای آشنایی بیشتر با مفهوم ستاره ایمنی و درک درست این استاندارد مطلب «خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟» را مطالعه کنید.

مزایا و معایب ساینا S دوگانه سوز

یکی از مزایای اصلی سهند، وزن پایین بدنه به شمار می‌رود که باعث کاهش صرف سوخت و افزایش شتاب در همراهی با پیشرانه نه‌چندان قدرتمندش می‌شود. خوشبختانه فضای داخلی این خودرو هم در کلاس خودش مناسب به شمار می‌رود و می‌تواند میزبان ۵ سرنشین بالغ هم باشد. ناگفته نماند امکانات پایه این مدل هم در مقایسه با مدل قبل از فیس‌لیفت بهبود یافته است که در بخش‌های پیشین به آن اشاره کردیم.

اما از جمله معایب اصلی این خودرو می‌توان به کیفیت ساخت پایین آن اشاره کرد که مانند هر خودروی ارزان‌قیمت دیگری در بازار، می‌تواند کاربر را از پرداخت مبلغ هنگفتی که برایش پرداخت کرده، ناامید کند. هر چند مدل دوگانه‌سوز بر پایه مدل S توسعه پیدا کرده اما برخی امکانات مانند ریموت تاشو، دزدگیر برقی و… از آن حذف شده است و با وجود دریچه گاز مکانیکی (غیربرقی) که دارد، حال‌وهوای مدل‌های پایه را به خریدار القا می‌کند.

قیمت انواع ساینا

قیمت و ارزش خرید ساینا S دوگانه سوز (۹ آذر ۱۴۰۳)

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
ساینا GX-L دوگانه سوز---۴۵۰,۳۸۸,۰۰۰به زودی
ساینا S دوگانه سوز---توقف تولید۵۲۶,۰۰۰,۰۰۰

در زمان نگارش این مطلب، ساینا S دوگانه‌سوز دنده‌ای بنزینی در بازار در دو مدل ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در دسترس خریداران قرار دارد که به‌ترتیب با قیمت ۴۹۰ و ۵۱۵ میلیون تومان معامله می‌شوند. هر چند ما این نحوه قیمت‌گذاری و روند صعودی آن در طی زمان را غیرمنصفانه می‌دانیم اما اگر استفاده از سیستم دوگانه سوز برای شما کاربردی خواهد بود، می‌توانید به خرید این مدل هم فکر کنید.

در مقام مقایسه، ساینا S دنده‌ای بنزینی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به‌ترتیب با قیمت ۴۱۴ و ۴۶۵ میلیون تومان و ساینا S اتوماتیک ۱۴۰۲ با نرخ ۵۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند.

برای اطلاع از آخرین قیمت انواع ساینا در بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

جدول مشخصات فنی ساینا S دوگانه سوز

مشخصات ساینا S دوگانه‌سوز
پیشرانه M15 دوگانه سوز
قدرت (بنزینی/ گازی) ۸۲ / ۷۲ اسب بخار
گشتاور (بنزینی/ گازی)  ۱۲۷ / ۱۱۲ نیوتن متر
تعداد سیلندر و سوپاپ ۴ سیلندر ۸ سوپاپ
جعبه دنده ۵ سرعتی دستی
محور محرک جلو
وزن ۱,۱۴۰ کیلوگرم
۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۳.۶ ثانیه
مصرف سوخت (بنزینی/ گازی) ۷.۲ / ۷.۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر
طول (میلی متر) ۴,۲۰۹
عرض (میلی متر) ۱,۶۶۷
ارتفاع (میلی متر) ۱,۴۹۰
فاصله محوری (میلی متر) ۲,۴۱۴
ظرفیت باک (بنزینی/ گازی) ۴۱ / ۶۲ لیتر

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    تنها نکته مثبتش مصرف سوخت کم و یکمم سواری خوبه تو مابقی فاکتور ها حرفی نداره برای گفتن
    عین بقیه محصولات داخلی

    موافقم 7
    مخالفم 4
  2. Cehx

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    فرض کن اتوماتیک cvt رو بگیری 4 تا مسافر بزنی بزاری رو cng ماشین وسط راه پیاده میشه میگه بقیشو خودت برو

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. جلال

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      رو حالت گاز سوز ۷۰ اسب بخار قدرتشه . ۷۰ اسب بخار معادل قدرت ۴ اسب قدرتمنده ( نوعی حیوان ) . این یعنی حداقل ۴ تا اسب قدرتمند بستی به یه اتاق و ۴ نفر رو دارن میکشن .پس کم نمیاره و میتونی براحتی جابجا کنی

      حالا خوبه در اون پست مربوط به کِی‌کار های ژاپنی ، خیلیا از ورود kei های ژاپنی به ایران حمایت میکردند که تهش ۶۴ اسبیه . این که قدرتش بیشتره

      موافقم 3
      مخالفم 8
      1. Cehx

        ۱۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (90 ديدگاه)

        ببین 4 تا اسبت رو قبول دارم ولی خود ماشین یک تن وزنشه بعدش گیربکس cvt رو گفتم وگرنه سیمی رو گازسوز جوابه من خودم پارس دوگانه داشتم حقیقتا رو دوگانه راه نمیرفت فقط گشتاورش بالا بود مسافر میزدی ماشین کم نمیاورد بعدشم خودرو های ژاپنی با 60 اسب بخار فقط برای استفاده شهری بخاطر مصرف سوخت کم عالیه وگرنه این ارابه لیتری 8 تا حداقل میسوزونه من ساینا اس تک سوز هم داشتم سر 5 هزارتا کمک عقبش روغن داد (نمایندگی عوض کرد) سر دنده لرزش بسیار زیادی داره

  3. shetab-car

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    تنها نکته مثبتش گرافیست عکس هاست که خوب در آورده

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. جلال

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بعضیا طوری ماشینای زیر ۱۰۰ اسب رو مسخره میکنن انگار خودشون هر روز با این میرن و میان

    https://daxstreet.com/wp-content/uploads/2024/04/screenshot-2024-04-09-14-01-56-1.png

    دوستان قدرت این خودرو کاملا کفاف رانندگی روزانه رو میده که شما تهش به ۱۲۰ کیلومتربرساعت سرعت نیاز داری

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. جلال

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بجای تمسخر و تحقیر ، کسانی که مالکیت کوییک و ساینا داشتند بیان نظر بدن . از مشکلات احتمالی گیربکس ، برق خودرو و غیره بگن که آیا مشکل داشته یا نه و همچنین نکات نگهداری خودرو . تحقیر و فحش دادن به سایپا و غیره رو خودمون بلدیم

    موافقم 10
    1. شاهین

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4707 ديدگاه)

      جلال جان سلام
      من هشت ماه هم ساینا S صفرکیلومتر داشتم هم کوییک ساده صفرکیلومتر. این چیزهایی که میگم کاملا مستند هست. من نهایت دقت رو تو نگهداری از ماشین دارم و همیشه سعی میکنم ماشین نو بخرم تا درگیر مشکلات بعدی نشم. تقریبا یک و نیم سال پیش بود که ساینا S صفر رو از بازار خرید 333 و کوییک رو هم خریم 314 (البته چند ماهی فاصله بین خرید هر دوتاش وجود داشت)
      روزی که ساینا S رو آوردم خونه دیدم کمک سمت چپ عقب روغن داده. کیلومتر ماشین 33 کیلومتر بود. فرداش بردم نمایندگی با گارانتی عوض کردن. ماشین از روز اول جون نداشت راه بره. سرعتش بالای 90 تا میرفت انگار موتور رو گرفته بودی بغلت. کیلومترش از روز اول مشکل داشت و ارقام کارکرد رو درست نشون نمیداد. یعنی ماشین من 2 هزار کیلومتر واقعی کار کرده بود در حالی که کیلومتر حدود 4 هزار تارو نشون میداد. چند باری رفتم نمایندگی سر در نیاوردن تا اینکه یکی از نمایندگی های آپدیت کرد ECU رو و درست شد هرچند کیلومتر واقعی برنگشت. برق خودرو مشکل داشت یعنی چی؟ یعنی وقتی راهنما میزدم چراغ ها ضعیف میشدن! وقتی درجا ماشین کار می کرد و فلاشرها رو میزدی چراغ سقف و چراغ های جلو کمی ضعیف میشدن و دوباره به حالت اول برمی گشتن. این مشکل رو بیخیال شدم چون مجبور بودم دل و روده ماشین رو بریزم بیرون. مشکل بعدی هم رنگ بدنه بود که خیلی کیفیتش و ضخامتش پایین بود. این از بدیاش. حالا خوبیاشم بگم برات. سواریش نرم بود و مشکل خاصی نداشت و مصرفشم نسبتا پایین بود. همین بود خوبیاش.
      کوییک چون دریچه گازش سیمی بود سواری و شتابش خیلی بهتر از ساینا S و مثل تیبا بود. جالبه کوییک هم مشکل کارکرد کیلومتر رو داشت و چند باری ارقام کیلومتر جلو و عقب شد اما اینو دست نزدم چون ماشینو سریعا فروختم. یه بار باهاش رفتم و تهران برگشتم تو جاده مشکل خاصی نداشت و کلا سه هزار تا سوارش شدم. خوبیا و بدیاش مثل ساینا بود با این تفاوت که مشکلات برق ساینا S رو نداشت اما در عوض تو دنده 1 گیربکسش صدای عجیب و غریبی می داد که اونم دست نزدم. در کل بخوام بگم این دو تا ماشین واقعا از سر ناچاری خریداری میشن و من و امثال من گزینه دیگه ای نداریم. الانم که شدن نیم میلیارد تومن و بنظرم واقعا ارزش ندارن.
      قبل از اینا تیبا 2 داشتم و خیلی خیلی ازش راضی بودم. قبل تر هم پراید و 206 اس دی داشتم که از پراید خیلی راضی بودم از پژو نه! الان بخوام ماشین بخرم حتما پراید میخرم با توجه به بودجه خودم و کیفیت ماشین هایی که میبینم.
      بازهم سوالی بود در خدمتم.

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. جلال

        ۱۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (11 ديدگاه)

        ممنون از شما آقا شاهین بزرگوار و بامعرفت
        به دقت خوندم و استفاده کردم
        من هم ساینا مدل ۹۸ داشتم و مشکل گیربکس و برق و ضعف ماشین هنگام استفاده از کولر رو تجربه کردم همچنین صدای تق تق موقع دور زدن که ظاهرا از زیربندیه . از چند نفر از دوستان شنیده بودم در مدلهای جدید مشکل گیربکس و برق یه مقدار بهتر شده اما باور نداشتم . الانم پراید ۹۹ دارم که کم کاره و ازش راضیم‌ اما میخواستم کوییک بگیرم. طبیعتا گفته های شما رو معتبر تر از دوستانم میدونم . با تشکر فراوان

        1. شاهین

          ۱۳ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (4707 ديدگاه)

          خواهش میکنم. والا هرچی نوشتم تجربه من بود دروغی ندارم بگم چون نفعی نمی‌برم.
          متاسفانه کیفیت ماشین های جدید افت کرده و این موضوع کاملا مشهوده. برای خود من پراید بهترین گزینه برای ترددهای شهری هست منتها فعلا یه ماشین دیگه ای سوار میشم که بدک نیست.

        2. نویدی

          ۱۳ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (394 ديدگاه)

          سلام
          من سه سال کوییک R داشتم،تا کارکرد چهل هزار کیلومتر داشتمش.
          معایبش از نظر من اینا هستن:
          ۱-وقتی کولر روشن میکنی خیلی توان موتور رو میگیره
          ۲-صدای موتور از سرعت ۱۲۰ به بعد توی اتاق زیاد میشه.
          ۳-توی رانندگی پر شتاب تا دنده ۴ خیلی خوبه و با پژوها برابره ولی دنده پنج ضعیفه.
          برای من خدا رو شکر اصلا مشکل برقی و مشکل گیربکس نداشت.
          حقیقتا من ازش خیلی راضی بودم،ماشین بی دردسریه و لوازم یدکیش هم مناسبه.
          مدلای جدید گاز برقی یه مقدار ضعیف تر شدن.

      2. پویا

        ۱۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (490 ديدگاه)

        ببخشید آقا شاهین باعث زحمت میشم میشه لطف کنید بگید چرا از پژو راضی نبودید چون دقیقا قصد خرید مدل ۲۰۶ sd رو داشتم

        1. شاهین

          ۱۳ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (4707 ديدگاه)

          من دو تا اس دی داشتم در دو مقطع زمانی که هر دو تاش مدل ۹۰ بودن. اس دی اول از نوع v20 بود که موتورش ۱.۴ هست. بعد از دو ماه که خریده بودم واشر زد و کلی خرج رو دستم گذاشت. علاوه بر اون اکسل هم تعمیر شد و اونم خرج شد واسم.
          اس دی دوم v8 بود و خیلی خیلی کم کار و عالی اما چون ماشین چند سال خواب بود و روغنش تعویض نشده بود یاتاقان زد. خرید اس دی v20 رو به هیچ عنوان توصیه نمیکنم اما اگه v8 تمیز و کم کار و مطمئن پیدا کردین بخرین ماشین خوبیه.

      3. محسن مصطفی نژاد

        ۱۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (6 ديدگاه)

        شاهین عزیز در کل خودروهای دنیا هیچ وقت پشت آمپر با ایسیو کیلومتر کارکردش مثل هم نیست و اگه مثل هم یک عدد رو نشون بده یعنی دستکاری شده در خودروهای داخلی تا 10 هزار و در خارجی ها تا 2 هزار کیلومتر عادیه

    2. Avan

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (424 ديدگاه)

      یک نکته مهم را باید در نظر داشته باشید.با توجه به قیمت ،برای خرید خودرو صفر یا حتی کم کارکرد دیگر ، حداقل ۱۰۰میلیون باید هزینه بیشتری بپردازید با این تفسیر معقول ترین انتخاب همین ساینا هست.با توجه به تجربه من ماشین بدی نیست.نرمی حرکتش خوبه،شتاب و قدرتش هم برای نوع رانندگی من که رانندگی معمولی می کنم نه اسپورت خوبه و در این چند ماه که داشتم آزاری نداشته البته یک نکته مهم در خودرو های صفر کیلومتر ایرانی هم اینه که گویا شانسی هستند و با توجه به قطعه سازان متفاوت و شیفت ها و خط تولید های متعدد، کیفیت خودرو ها یکسان نیست و ممکنه از همون اول عیب و ایرادات زیادی داشته باشند یا برعکس بی مشکل باشند.

  6. MasouD

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    بهترین ماشین ایران پرایده
    بعد از رفع ضعف های موتور و شاسی و … (که مقدار کمی هزینه میخواد) دیگه بدون دغدغه سوار میشی و خیالت راحته
    در دام هیچ تبلیغ و بزک دوزکی نیوفتید
    ماشین نو و خوشگل مث نمای ساختمون میمونه که عملا تاثیر در اصل قضیه نداره (البته احتمالا (: )

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا