سایپا

ساینا S جدید 85 گانه؛ بررسی تخصصی، آپشن‌ها و قیمت

ساینا S که ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر بازار محسوب می‌شود، در نسخهٔ جدید ۸۵ گانه چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد؟
ساینا S اس 85 گانه

هم‌اکنون در بازار خودروی کشور اگر به دنبال یک خودروی سواری صفرکیلومتر باشید، کوییک و ساینا ارزان‌ترین گزینه‌ها خواهند بود. از بین این دو، کوییک بیشتر حال و هوای جوان‌پسند دارد و ساینا به لطف برخورداری از صندوق‌عقب بزرگ، برای استفاده‌های خانوادگی و مسافرت مناسب‌تر است. این سدان اقتصادی هم‌اکنون در سه مدل مختلف شامل ساینا S، ساینا دوگانه‌سوز و ساینا GXL تولید می‌شود که ارزان‌ترین آن‌ها، ساینا S است. این مدل از سال ۱۴۰۲ با استانداردهای ۸۵ گانه راهی بازار شده است.

همچنین بخوانید:

بررسی ساینا S جدید ۸۵ گانه

ساینا S که در خرداد ۱۳۹۹ رونمایی شد، درواقع فیس‌لیفتی نسبتاً جزئی روی ساینا معمولی محسوب می‌شود. تغییراتی که این فیس‌لیفت به دنبال داشته، در قسمت جلو شامل سپر جدید با ورودی هوای کوچک‌تر، جلوپنجرهٔ جدید با زه کرومی و گرافیک جدید چراغ‌ها می‌شود هرچند که کاسه‌چراغ‌ها تغییری نداشته‌اند. به سپر خودرو هم در کنار مه شکن‌ها، دی‌لایت‌هایی مشابه کوییک اضافه شده است. در عقب ساینا S هم چراغ‌ها، جا پلاک روی درب صندوق و سپر تغییر کرده‌اند و یک‌تریم دیفیوزر مانند روی سپر عقب کار شده است. در داخل ساینا S هرچند داشبورد تغییری نداشته و شاهد همان داشبورد پلاستیکی سیاه و بی‌کیفیت قبلی هستیم ولی سایپا از غربیلک فرمان D شکل ساینا اتوماتیک استفاده کرده که ظاهر و کیفیت بسیار بهتری نسبت به غربیلک قدیمی ساینا معمولی دارد.

ساینا S

علاوه بر این، ساینا S از صفحه آمپر جدیدی هم بهره می‌برد که در کوییک S هم وجود دارد. این صفحه آمپر به یک نمایشگر دیجیتالی کوچک مجهز است که اطلاعاتی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان می‌دهد و نقش کامپیوتر سفری را هم بازی می‌کند. این دو نسخه ساینا برای مدتی در کنار هم تولید شدند تا اینکه در سال ۱۴۰۱ سایپا به تولید ساینا معمولی پایان داد و ساینا S به تنها عضو در حال تولید این خودرو تبدیل شد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، به دلیل الزام استانداردهای جدید ۸۵ گانه، ساینا S در سال ۱۴۰۲ به سه آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و نشانگر تعویض دنده مجهز شد. تنها تفاوت ساینا اس ۸۵ گانه با نسخهٔ قبلی در همین سه آپشن است.

ساینا S اس 85 گانه

مشخصات فنی ساینا S جدید ۸۵ گانه

ساینا اس ۸۵ گانه در بخش پیشرانه هیچ تفاوتی با ساینا S قبلی و همین‌طور ساینا معمولی ندارد و از همان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند سایپا تیپ جدید ساینا GXL را به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i مجهز کرده است ولی ساینا S از نسخهٔ معمولی این موتور استفاده می‌کند. انتقال نیروی موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد و ترمزها همچنان در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند. این خودرو با وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم، در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند که نشان از بازدهی بسیار پایین پیشرانه در قیاس با موتورهای جدیدتر دارد. بااین‌حال، پیشرانهٔ M15 از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد.

سابنا S و ساینا معمولی

امکانات و آپشن‌های ساینا S جدید ۸۵ گانه

لیست امکانات و تجهیزات ساینا اس ۸۵ گانه شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرمان هیدرولیک D شکل
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
  • دو ایربگ
  • پنجره‌های برقی
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • سنسور دنده عقب
  • چراغ‌های خودکار
  • دی‌لایت
  • کنترل پایداری
  • ترمز ABS و EBD
  • نشانگر تعویض دنده
  • کامپیوتر سفری

همان‌طور که اشاره شد، تنها تفاوت ساینا اس ۸۵ گانه با نسخهٔ قبلی این خودرو برخورداری از سه آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و نشانگر تعویض دنده است.

تفاوت ساینا S با ساینا معمولی

گفتیم که ساینا S درواقع فیس‌لیفتی جزئی روی ساینا معمولی محسوب می‌شود. در این نسخه، سایپا با اعمال تغییراتی سعی کرده این سدان سالخورده را کمی بروزتر کند. تفاوت‌های ساینا S با ساینا معمولی شامل موارد زیر می‌شود:

  • طراحی جدید سپر و جلوپنجره
  • اضافه شدن دی‌لایت به سپر
  • چراغ‌ها و سپر عقب جدید
  • غربیلک فرمان D شکل
  • صفحه آمپر جدید با نمایشگر دیجیتالی
  • اضافه شدن چراغ‌های خودکار

سابنا S و ساینا معمولی

تجربه رانندگی ساینا S

ساینا S جدید ۸۵ گانه از لحاظ تجربهٔ رانندگی با پیشینیان خود ندارد و اساساً همان شرایط و مشکلاتی را دارد که در تیبا می‌دیدیم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این خودرو، لرزش و سروصدای بسیار زیادی موتور است که به کابین وارد می‌شود و خصوصاً هنگام رانندگی‌های طولانی بسیار آزاردهنده خواهد بود. فرمان خودرو نیز با وجود برخورداری از سیستم هیدرولیک، بسیار سفت‌تر از خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ است. علاوه بر این، هنگامی‌که پشت فرمان ساینا بنشینید، پس از اندکی رانندگی همچنان ریشه‌های پرایدی این خودرو را احساس خواهید کرد هرچند که عملکرد سیستم تعلیق در این خودرو بهتر است و از خشکی آزاردهندهٔ پراید تا حد زیادی کاسته شده است. همچنین توان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ هم برای وزن حدود یک تنی خودرو کافی به نظر می‌رسد و کشش خوبی را فراهم می‌کند. کابین جادار با توجه به ابعاد و سگمنت خودرو هم یکی دیگر از نقاط قوت ساینا S است که باعث می‌شود در برابر خودرویی مثل رانا برتری داشته باشد.

ساینا S

قیمت و ارزش خرید ساینا S جدید ۸۵ گانه

در لیست قیمت انواع ساینا صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانه‌ای ساینا اس ۸۵ گانه ۴۱۴ میلیون تومان اعلام شده درحالی‌که این رقم در بازار حدود ۴۶۵ میلیون تومان است. هرچند قطعاً یک سدان بی‌کیفیت و امکانات اندک، پیشرانهٔ قدیمی و پلت‌فرمی که ریشه‌های آن به پراید بازمی‌گردد ارزش قیمتی در حدود نیم میلیارد تومان را ندارد ولی همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، در حال حاضر ارزان‌ترین سدان صفرکیلومتر بازار کشورمان ساینا S است و بنابراین اگر خواهان یک خودروی صندوقدار نو با کابین نسبتاً جادار برای استفاده‌های خانوادگی هستید، انتخابی جز ساینا نخواهید داشت. البته با این بودجه می‌توانید به رانا یا پژوهای کارکرده هم فکر کنید ولی ساینا به لطف استهلاک پایین‌تر و صفرکیلومتر بودن می‌تواند انتخاب کم‌دردسرتری باشد.

جدول مشخصات فنی ساینا اس ۸۵ گانه

پیشرانه M15
حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی
قدرت ۸۷ اسب بخار
گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم
طول ۴,۲۰۹ میلی‌متر
عرض ۱,۶۶۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۱۴ میلی‌متر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
ظرفیت باک ۴۲ لیتر
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار ۳۷۰ لیتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. boost10

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    تو خارج پسوند s رو ماشین میزارن آدم یاد اسپرت و اینا میفته ولی تو ایران وقتی پسوند s میزارن رو ماشین منظورشون اسقاط عه

    موافقم 77
    مخالفم 3
    1. ولی کاویانی

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودروی بسیار عالیست.خیلی خوبه .من تو جاده باهاش رفتم عالی بود.فقط مشکل صدا زیاد دارد همین

      موافقم 50
      مخالفم 22
      1. حمیدرضا داودی

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        من سال ۱۴۰۰ تو قرعه کشی انتخاب شدم اونم از ی انصرافی.قبل از اینکه ماشین رو تحویل بگیرم تو یکی از سایت‌ها ی نفر کامنت گذاشته بود که ساینا اس خودروی پراز ایراد و نواقص هست مثلا پدال گاز خالی میکنه یعنی اینکه ماشین در حال حرکت دیگه گاز نمیخوره.یا باید پات رو از رو پدال برداری دومرتبه گاز بدی یا پات رو پدال باشه بعداز ی مکث یک یا دوثانیه دومرتبه پدال گاز پر کنه..داخل کابین صدای موتور آزاردهندس. سیستم برق ماشین درست کار نمیکنه.چهار درب ماشین خودشو ول کرده.درب صندوق عقب با ریموت یا کلید بغل فرمون باز نمیشه.مشکلات زیاد داره.فقط تنها فاکتور مثبت این ماشین قلب تپنده یعنی موتور هست ک بخوبی کار میکنه .انصافاً شتاب خوبی داره ولی خب مشکلات جانبی زیاد داره. متاسفانه بیشتر خودروهای ایرانی ارزون قیمت این مشکلات رو داره.پول مازاد هم ندارم که ماشین رو تعویض کنم.فعلا باید باهاش بسازم.

        موافقم 22
        مخالفم 9
        1. محمد

          ۱۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          من هم ساینا دارم تمام مشکلاتی رو که فرمودین به جز مشکل درب ها و صندوق عقب مال من هم داره چیزی که خیلی رو مخه که بهش اشاره کردین خالی شدن پدال گاز و از همه مهمتر صدای عجیب و زیاد موتور در دور 3000 به بالاس که انگار ماشین میخواد جون بکنه تا راه بره ویکی از مشکلات دیگرش گودی کمر در صندلی های سایناس که در رانندگی طولانی بسیار اذیت کنندست و همچنین سواری خشکی داره نسبت به بقیه ماشین ها. اگر زمان برگرده عقب هیچ وقت این ماشین رو انتخاب نمیکنم

          موافقم 5
          مخالفم 5
      2. عبدالحسن حمیدی راد

        ۱۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        سلام ببخشید همه شما اطلاع دقیقی ندارید از رفع کردن صدای اضافی موتور.چون روغن کارخونه میزارید براش یا مجبورید ببرید نمایندگی برای سرویس و تعویض روغن ،با تعویض روغن کارخونه به علت خالص بودن روغن صدای موتور بیشتر میشه ولی اگه روغن خارجی بزارید مثل لابروفنت صدای به نصف میرسه و میبینی که اصلا سرت رو درد نمیاره امتحان نکردین شما

        موافقم 9
        مخالفم 2
  2. Avan

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (433 ديدگاه)

    البته جزو استاندارد های ۸۵ گانه ایستایی در سربالایی هم هست که ساینا دارد و ذکر نشده. به نظرم نقاط مثبتش جادار بودن هست که مثلا در مقایسه با رانا بسیار بهتره.استهلاک پایین تر و قیمت کمترش هم نقطه مثبت دیگر است فکر کنم نمونه صفرش حدود ۳۰۰ تومان از رانا که دومین محصول ارزان ایران است، ارزانتر است..بزرگترین نقطه ضعفش در
    تجربه من لرزش در شروع حرکت است که گویا همه ی ساینا و کوییک و… دارند. کیفیت پایین قطعات هم که درد مشترک تمام خودروهای ایرانی است.

    موافقم 43
    مخالفم 5
    1. احمد

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      نه از صفحه کلاجه. واسه منم همین طور بود درخواست دادم واسه تعویض صفحه کلاج

      موافقم 16
  3. hosen

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (951 ديدگاه)

    ساینا معمولی بنظرم چهره بهتری داشت
    ضمن اینکه همه شونم تفاوتی با تیبا ندارن

    موافقم 13
    مخالفم 36
    1. net

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3573 ديدگاه)

      ساینا اس چراغ عقبش و صندوق عقبش و جای پلاک صندوق عقبش خیلی قشنگتر از صندوق عقب و چراغ عقب و جای پلاک صندوق عقب ساینا معمولی هست. یکی از علت های مهم که ساینا اس طرفدار پیدا کرده بخاطر طراحی صندوق عقب و جای پلاک و چراغ عقبش هست

      موافقم 34
      مخالفم 7
      1. ایمان چراغی

        ۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (16 ديدگاه)

        ثبت نام ساینا

        موافقم 12
        مخالفم 4
      2. مصطفی

        ۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (17 ديدگاه)

        نه بابا ساینا اس عقبش شبیه پراید شده
        ساینا معمولی ظاهر اسپرت تر و جوون پسند تری داشت
        متاسفانه سایپا این ماشینو خراب کرد….

        موافقم 8
        مخالفم 25
    2. boost10

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (250 ديدگاه)

      دادا همون تیبا هم که میگی همون پرایده . اینا همشون پرایدن

      موافقم 37
      مخالفم 4
  4. رضا

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقدر بدبختیم‌ما که باید بشینیم در مورد این خودروها که چه عرض کنم لگن صحبت کنیم وای به حالمون

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تیبا اس ۸۱ فرانسه هست که به علت عدم کسب استانداردهای جهانی به ایران داده شده. ایران تا کنون نتوانسته خودروی ملی برای خود داشته باشد

      موافقم 13
      مخالفم 10
  5. یاس

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ما انتخاب دیگه ای نداریم وگرنه مرسدس بنز سوار می‌شدیم

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام و درود
      درست میفرمایید ولی تنها چاره این است که هموطنان همه همت کنند و یه نه به خرید و فروش خودرو بگن و چهار پنج ماه دندون رو جیگر بزارن و هیچ خودرویی خرید و فروش نکنند تا درب این لگن سازی‌های مافیای خودرو تو کشور بسته بشه بعد ببین التماس میکنن و همین ساینا ۴۵۰ میلیونی را حاضرن ۴۵ میلیون بصورت اقساط به مردم بفروشن .
      متاسفانه ملت با هم نیستن

      موافقم 23
      مخالفم 1
  6. shetab-car

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    آشغال

    موافقم 20
    مخالفم 4
  7. مصطفی

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    من خودم ساینا مدل ۹۵ دارم و خیلی هم ماشین خوبیه
    و تا الان فقط خرج برای لوازم مصرفی مثل روغن و لنت و… کردم
    البته این ماشین از نظر باقی دوستان خالی از اشکال نیست…
    متاسفانه سایپا این خودرو رو با طراحی اسپرت به بازار فرستاد
    ولی بعد مدتی آپشن های مثل رینگ اسپرت رکاب اسپرت و… رو حذف کرد که آپشن های استاندارد این ماشین بود…
    و کم‌کم خودرو رو ساده تر و بدرد نخور تر کرد تا اینکه تبدیل شد به این ماشین زشتی که الان میبینید

    موافقم 8
    مخالفم 4
  8. سینا

    ۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ساینا اس. سواری نرم. اتاق بزرگ
    صندوق جا دار
    و جلو بندی قوی و فرمان قشنگ که دی کات شده
    و سنسور هشدار باد چرخ ها. هشدار بستن کمربند. دی لایت اتو لایت. فرمان فوق العاده نرم.

    تجربه ۴ ماه من. از این ماشین که صفر خریدم هیچ مشکلی باهاش نداشتم
    دیگه ماشین پایین رده اقتصادی. و باید مدار کرد.

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. شهاب زنگنه

      ۱۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      فردا قراره منم ساینا ۸۵گانه خریداری کنم
      منتها شانس من اون شده جن و من بسم الله تا بهش میرسم گرونتر میشه

      1. احمدرضا

        ۳۰ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام
        بنده ثبت نام کردم برای خودرو به من گفتن ماشین ساینا دوگانه سوز است ولی داخل قرار داد نوشته ساینا اس ۸۵ گانه.
        شما الان ۸۵ گانه گرفتین دوگانه اس یا خیر؟ داستان ما چجوری

  9. پویان

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پول ماشین خارجی بدیم اما لگن بهمون بدن

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا