ساینا S که ارزانترین خودروی صفرکیلومتر بازار محسوب میشود، در نسخهٔ جدید ۸۵ گانه چه ویژگیها و مشخصاتی دارد؟
هماکنون در بازار خودروی کشور اگر به دنبال یک خودروی سواری صفرکیلومتر باشید، کوییک و ساینا ارزانترین گزینهها خواهند بود. از بین این دو، کوییک بیشتر حال و هوای جوانپسند دارد و ساینا به لطف برخورداری از صندوقعقب بزرگ، برای استفادههای خانوادگی و مسافرت مناسبتر است. این سدان اقتصادی هماکنون در سه مدل مختلف شامل ساینا S، ساینا دوگانهسوز و ساینا GXL تولید میشود که ارزانترین آنها، ساینا S است. این مدل از سال ۱۴۰۲ با استانداردهای ۸۵ گانه راهی بازار شده است.
همچنین بخوانید:
- مقایسه سهند و ساینا، بررسی تغییرات، امکانات و قیمت
- تفاوت ساینا S با ساینا معمولی؛ کدام مدل بهتر است؟
- مقایسه ساینا S صفرکیلومتر با رانا دستدوم؛ کدامیک بهتر است؟
بررسی ساینا S جدید ۸۵ گانه
ساینا S که در خرداد ۱۳۹۹ رونمایی شد، درواقع فیسلیفتی نسبتاً جزئی روی ساینا معمولی محسوب میشود. تغییراتی که این فیسلیفت به دنبال داشته، در قسمت جلو شامل سپر جدید با ورودی هوای کوچکتر، جلوپنجرهٔ جدید با زه کرومی و گرافیک جدید چراغها میشود هرچند که کاسهچراغها تغییری نداشتهاند. به سپر خودرو هم در کنار مه شکنها، دیلایتهایی مشابه کوییک اضافه شده است. در عقب ساینا S هم چراغها، جا پلاک روی درب صندوق و سپر تغییر کردهاند و یکتریم دیفیوزر مانند روی سپر عقب کار شده است. در داخل ساینا S هرچند داشبورد تغییری نداشته و شاهد همان داشبورد پلاستیکی سیاه و بیکیفیت قبلی هستیم ولی سایپا از غربیلک فرمان D شکل ساینا اتوماتیک استفاده کرده که ظاهر و کیفیت بسیار بهتری نسبت به غربیلک قدیمی ساینا معمولی دارد.
علاوه بر این، ساینا S از صفحه آمپر جدیدی هم بهره میبرد که در کوییک S هم وجود دارد. این صفحه آمپر به یک نمایشگر دیجیتالی کوچک مجهز است که اطلاعاتی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان میدهد و نقش کامپیوتر سفری را هم بازی میکند. این دو نسخه ساینا برای مدتی در کنار هم تولید شدند تا اینکه در سال ۱۴۰۱ سایپا به تولید ساینا معمولی پایان داد و ساینا S به تنها عضو در حال تولید این خودرو تبدیل شد. همانطور که در بالا اشاره شد، به دلیل الزام استانداردهای جدید ۸۵ گانه، ساینا S در سال ۱۴۰۲ به سه آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و نشانگر تعویض دنده مجهز شد. تنها تفاوت ساینا اس ۸۵ گانه با نسخهٔ قبلی در همین سه آپشن است.
مشخصات فنی ساینا S جدید ۸۵ گانه
ساینا اس ۸۵ گانه در بخش پیشرانه هیچ تفاوتی با ساینا S قبلی و همینطور ساینا معمولی ندارد و از همان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ M15 استفاده میکند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند سایپا تیپ جدید ساینا GXL را به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i مجهز کرده است ولی ساینا S از نسخهٔ معمولی این موتور استفاده میکند. انتقال نیروی موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد و ترمزها همچنان در جلو دیسکی و در عقب کاسهای هستند. این خودرو با وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم، در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف میکند که نشان از بازدهی بسیار پایین پیشرانه در قیاس با موتورهای جدیدتر دارد. بااینحال، پیشرانهٔ M15 از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره میبرد.
امکانات و آپشنهای ساینا S جدید ۸۵ گانه
لیست امکانات و تجهیزات ساینا اس ۸۵ گانه شامل موارد زیر میشود:
- فرمان هیدرولیک D شکل
- سیستم پایش باد تایرها
- سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
- دو ایربگ
- پنجرههای برقی
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- سنسور دنده عقب
- چراغهای خودکار
- دیلایت
- کنترل پایداری
- ترمز ABS و EBD
- نشانگر تعویض دنده
- کامپیوتر سفری
همانطور که اشاره شد، تنها تفاوت ساینا اس ۸۵ گانه با نسخهٔ قبلی این خودرو برخورداری از سه آپشن جدید شامل سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و نشانگر تعویض دنده است.
تفاوت ساینا S با ساینا معمولی
گفتیم که ساینا S درواقع فیسلیفتی جزئی روی ساینا معمولی محسوب میشود. در این نسخه، سایپا با اعمال تغییراتی سعی کرده این سدان سالخورده را کمی بروزتر کند. تفاوتهای ساینا S با ساینا معمولی شامل موارد زیر میشود:
- طراحی جدید سپر و جلوپنجره
- اضافه شدن دیلایت به سپر
- چراغها و سپر عقب جدید
- غربیلک فرمان D شکل
- صفحه آمپر جدید با نمایشگر دیجیتالی
- اضافه شدن چراغهای خودکار
تجربه رانندگی ساینا S
ساینا S جدید ۸۵ گانه از لحاظ تجربهٔ رانندگی با پیشینیان خود ندارد و اساساً همان شرایط و مشکلاتی را دارد که در تیبا میدیدیم. یکی از بزرگترین مشکلات این خودرو، لرزش و سروصدای بسیار زیادی موتور است که به کابین وارد میشود و خصوصاً هنگام رانندگیهای طولانی بسیار آزاردهنده خواهد بود. فرمان خودرو نیز با وجود برخورداری از سیستم هیدرولیک، بسیار سفتتر از خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ است. علاوه بر این، هنگامیکه پشت فرمان ساینا بنشینید، پس از اندکی رانندگی همچنان ریشههای پرایدی این خودرو را احساس خواهید کرد هرچند که عملکرد سیستم تعلیق در این خودرو بهتر است و از خشکی آزاردهندهٔ پراید تا حد زیادی کاسته شده است. همچنین توان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ هم برای وزن حدود یک تنی خودرو کافی به نظر میرسد و کشش خوبی را فراهم میکند. کابین جادار با توجه به ابعاد و سگمنت خودرو هم یکی دیگر از نقاط قوت ساینا S است که باعث میشود در برابر خودرویی مثل رانا برتری داشته باشد.
قیمت و ارزش خرید ساینا S جدید ۸۵ گانه
در لیست قیمت انواع ساینا صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانهای ساینا اس ۸۵ گانه ۴۱۴ میلیون تومان اعلام شده درحالیکه این رقم در بازار حدود ۴۶۵ میلیون تومان است. هرچند قطعاً یک سدان بیکیفیت و امکانات اندک، پیشرانهٔ قدیمی و پلتفرمی که ریشههای آن به پراید بازمیگردد ارزش قیمتی در حدود نیم میلیارد تومان را ندارد ولی همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، در حال حاضر ارزانترین سدان صفرکیلومتر بازار کشورمان ساینا S است و بنابراین اگر خواهان یک خودروی صندوقدار نو با کابین نسبتاً جادار برای استفادههای خانوادگی هستید، انتخابی جز ساینا نخواهید داشت. البته با این بودجه میتوانید به رانا یا پژوهای کارکرده هم فکر کنید ولی ساینا به لطف استهلاک پایینتر و صفرکیلومتر بودن میتواند انتخاب کمدردسرتری باشد.
جدول مشخصات فنی ساینا اس ۸۵ گانه
پیشرانه | M15 |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سیسی |
قدرت | ۸۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
وزن | ۱۰۵۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۲۰۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۶۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۸۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۱۴ میلیمتر |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی ۱۸۵ |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسهای |
ظرفیت باک | ۴۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | ۳۷۰ لیتر |
boost10
۶ دی ۱۴۰۳تو خارج پسوند s رو ماشین میزارن آدم یاد اسپرت و اینا میفته ولی تو ایران وقتی پسوند s میزارن رو ماشین منظورشون اسقاط عه
ولی کاویانی
۷ دی ۱۴۰۳خودروی بسیار عالیست.خیلی خوبه .من تو جاده باهاش رفتم عالی بود.فقط مشکل صدا زیاد دارد همین
Avan
۶ دی ۱۴۰۳البته جزو استاندارد های ۸۵ گانه ایستایی در سربالایی هم هست که ساینا دارد و ذکر نشده. به نظرم نقاط مثبتش جادار بودن هست که مثلا در مقایسه با رانا بسیار بهتره.استهلاک پایین تر و قیمت کمترش هم نقطه مثبت دیگر است فکر کنم نمونه صفرش حدود ۳۰۰ تومان از رانا که دومین محصول ارزان ایران است، ارزانتر است..بزرگترین نقطه ضعفش در
تجربه من لرزش در شروع حرکت است که گویا همه ی ساینا و کوییک و… دارند. کیفیت پایین قطعات هم که درد مشترک تمام خودروهای ایرانی است.
احمد
۷ دی ۱۴۰۳نه از صفحه کلاجه. واسه منم همین طور بود درخواست دادم واسه تعویض صفحه کلاج
hosen
۶ دی ۱۴۰۳ساینا معمولی بنظرم چهره بهتری داشت
ضمن اینکه همه شونم تفاوتی با تیبا ندارن
net
۷ دی ۱۴۰۳ساینا اس چراغ عقبش و صندوق عقبش و جای پلاک صندوق عقبش خیلی قشنگتر از صندوق عقب و چراغ عقب و جای پلاک صندوق عقب ساینا معمولی هست. یکی از علت های مهم که ساینا اس طرفدار پیدا کرده بخاطر طراحی صندوق عقب و جای پلاک و چراغ عقبش هست
boost10
۷ دی ۱۴۰۳دادا همون تیبا هم که میگی همون پرایده . اینا همشون پرایدن
رضا
۷ دی ۱۴۰۳چقدر بدبختیمما که باید بشینیم در مورد این خودروها که چه عرض کنم لگن صحبت کنیم وای به حالمون
حسین
۷ دی ۱۴۰۳تیبا اس ۸۱ فرانسه هست که به علت عدم کسب استانداردهای جهانی به ایران داده شده. ایران تا کنون نتوانسته خودروی ملی برای خود داشته باشد