سایپا

تفاوت ساینا S با ساینا معمولی؛ کدام مدل بهتر است؟

مقایسه ساینا اس و معمولی

ساینا S چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد و تفاوت آن با ساینای معمولی در چیست؟ پاسخ این سؤالات را در این نوشتار بیان خواهیم کرد.
سابنا S و ساینا معمولی

در حال حاضر، ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر در بازار کشورمان ساینا S است هرچند که برای خودرویی با قیمتی نزدیک به نیم میلیارد تومان، عنوان ارزان چندان مناسب نخواهد بود. بااین‌وجود، در این بازار انحصاری و محدود، اگر به دنبال یک خودروی سواری نو باشید، گزینه‌ای ارزان‌تر از ساینا S پیدا نخواهید کرد؛ اما ساینا S چه تفاوتی با ساینای معمولی دارد؟ در ادامه به‌تفصیل پاسخ این سؤال را خواهیم داد.

تفاوت ظاهر ساینا اس با ساینا معمولی

ساینا S که در خرداد ۱۳۹۹ رونمایی شد، درواقع فیس‌لیفتی نسبتاً جزئی روی ساینا معمولی محسوب می‌شود. تغییراتی که این فیس‌لیفت به دنبال داشته، در قسمت جلو شامل سپر جدید با ورودی هوای کوچک‌تر، جلوپنجرهٔ جدید با زه کرومی و گرافیک جدید چراغ‌ها می‌شود هرچند که کاسه‌چراغ‌ها تغییری نداشته‌اند. به سپر خودرو هم در کنار مه شکن‌ها، دی‌لایت‌هایی مشابه کوییک اضافه شده است. این تغییرات هرچند جزئی هستند ولی تا حدودی نمای جلوی ساینا را پخته‌تر و هماهنگ‌تر از قبل کرده است. در عقب ساینا S هم چراغ‌ها، جا پلاک روی درب صندوق و سپر تغییر کرده‌اند و یک‌تریم دیفیوزر مانند روی سپر عقب کار شده است. بااین‌حال برخلاف جلو، تغییرات این قسمت کمکی به زیبا یا بهتر شدن طراحی عقب ساینا نکرده و صرفاً نمای متفاوتی را ایجاد کرده‌اند.

تفاوت داخل ساینا S با ساینا معمولی

در داخل ساینا اس هرچند داشبورد تغییری نداشته و شاهد همان داشبورد پلاستیکی سیاه و بی‌کیفیت قبلی هستیم ولی سایپا از غربیلک فرمان D شکل ساینا اتوماتیک استفاده کرده که ظاهر و کیفیت بسیار بهتری نسبت به غربیلک قدیمی ساینا معمولی دارد. البته برخلاف ساینا اتوماتیک، در اینجا خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک نیست و جای آن‌ها کور شده است. علاوه بر این، ساینا اس از صفحه آمپر جدیدی هم بهره می‌برد که در کوییک S هم وجود دارد. این صفحه آمپر به یک نمایشگر دیجیتالی کوچک مجهز است که اطلاعاتی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان می‌دهد و نقش کامپیوتر سفری را هم بازی می‌کند. همین دو تغییر نه‌چندان بزرگ، حال و هوای کابین ساینا S را کمی بهتر از قبل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بررسی ساینا اس دوگانه سوز

تفاوت امکانات ساینا S با ساینا معمولی

ساینا اس از لحاظ امکانات تفاوت چندان بزرگی با ساینا معمولی ندارد و صرفاً چند مورد جزئی به لیست آپشن‌های آن افزوده شده است که شامل دی‌لایت، چراغ‌های خودکار و کامپیوتر سفری می‌شود. علاوه بر این، به خاطر استانداردهای ۸۵ گانه، سایپا مجبور شده ساینا S را از سال ۱۴۰۲ به آپشن‌های ایمنی جدیدی شامل سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و نشانگر تعویض دنده مجهز کند؛ بنابراین، به‌طورکلی امکانات اضافی ساینا S نسبت به ساینا معمولی شامل موارد زیر می‌شود:

  • دی‌لایت
  • چراغ‌های خودکار
  • کامپیوتر سفری
  • سیستم پایش باد تایرها
  • غربیلک فرمان D شکل
  • نشانگر تعویض دنده
  • سیستم کنترل پایداری

تفاوت فنی و موتوری ساینا S با ساینا معمولی

ساینا اس در بخش فنی تفاوت بزرگی با ساینا معمولی ندارد و از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کند که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. بااین‌حال، این موتور در ساینا S به دریچه گاز برقی (بجای دریچه گاز سیمی) مجهز شده و استاندارد آلایندگی آن‌هم به یورو ۵ ارتقاء پیدا کرده است. غیرازاین دو مورد اما ساینا S از لحاظ فنی تفاوت دیگری با ساینا معمولی ندارد؛ بنابراین، انتقال نیرو در این خودرو همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد، ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند، رینگ‌های ۱۴ اینچی فولادی با لاستیک‌های ۱۸۵ هستند و مصرف سوخت ترکیبی خودرو هم ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.

سابنا S و ساینا معمولی

ساینا پلاس و ساینا آپشنال

سایپا در سال ۱۳۹۹، تیپ جدیدی از ساینا را با پسوند پلاس به بازار عرضه کرد. این خودرو درواقع نسخهٔ آپشنال ساینا معمولی محسوب می‌شد که از امکانات بیشتری شامل غربیلک فرمان D شکل با دکمه‌های کنترلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین دید عقب، صندلی‌های چرمی، شیشه‌های دودی، دستگیره‌های در آسان‌بازشو و کف‌پوش‌های سه‌بعدی برخوردار بود. ساینا پلاس در بیرون از همان طراحی قدیمی استفاده می‌کرد ولی سایپا با استفاده از چراغ‌های جلوی کوییک با کاسهٔ داخلی مشکی‌رنگ و همین‌طور مشکی کردن ورودی هوای درون سپر، قاب جلوپنجره و بخش پایینی سپر، سعی کرده بود کمی آن را از ساینا معمولی متمایز کند. ساینا پلاس برای مدت کوتاهی تا سال ۱۴۰۰ تولید شد.

سابنا S و ساینا معمولی

در کاتالوگ ساینا اس که در وب‌سایت سایپا قرار دارد، برای این مدل هم نسخهٔ آپشنال ذکر شده که از همان آپشن‌های اضافی ساینا پلاس مثل صندلی‌های چرمی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، نمایشگر لمسی و… بهره می‌برد ولی سایپا هنوز این نسخه را به بازار عرضه نکرده و ساینا اس فقط با همان آپشن‌های معمولی عرضه می‌شود.

قیمت ساینا S و ساینا کارکرده

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
ساینا S۸۵ گانه۴۰۷,۵۹۴,۰۰۰۴۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا اتوماتیک---توقف تولید۵۷۷,۰۰۰,۰۰۰

تاریخ به روز رسانی: ۵ فروردین ۱۴۰۴

برای اطلاع از آخرین قیمت ساینا صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

سایپا در سال ۱۴۰۱ به تولید ساینا معمولی پایان داد و چند سالی است که فقط ساینا S را به بازار عرضه می‌کند. این خودرو در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای ۴۱۴ میلیون تومان دارد درحالی‌که در بازار با قیمتی در حدود ۴۷۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. اگر خواهان ساینا معمولی باشید باید سراغ نمونه‌های دست‌دوم بروید که در آخرین مدل‌ها یعنی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسته به کارکرد و تمیزی هم‌اکنون حدوداً بین ۳۳۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

همچنین میتوانید برای اطلاع از جدیدترین قیمت روز خودرو و آخرین تغییرات بازار، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ناتو

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (224 ديدگاه)

    هیچکدام

    موافقم 34
    مخالفم 9
    1. net

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3689 ديدگاه)

      چراغ عقب ساینا معمولی بد هست ولی چراغ عقب ساینا اس قشنگتره

      موافقم 30
      مخالفم 57
    2. net

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3689 ديدگاه)

      بدترین و زشت ترین جای تیبا صندوقدار و ساینا قوس شیشه مثلثی در عقب هست خیلی بد هست

      موافقم 24
      مخالفم 8
  2. Sabzi

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    قیافه ی ساینا از قیافه خریداران بیچاره الهام گرفته وقتی میبینن یه شبه باید ۵۰ – ۶۰ تومن مابه‌التفاوت ( پول زور ) بدن وگرنه ماشین بی ماشین

    موافقم 59
    مخالفم 4
  3. ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5839 ديدگاه)

    بنظرم خرید یه سمند یا پرشیا مدل ۸۹ یا ۹۰ تمیز منطقی تر از خرید ساینا اس هست

    موافقم 28
    مخالفم 106
    1. امین

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (479 ديدگاه)

      نظرت اشتباهه

      موافقم 56
      مخالفم 19
    2. boost10

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (276 ديدگاه)

      پژو و سمند مدل زیر 90 فایده نداره

      نمیگم جدیداش خوبن ولی قدیمی هاش هم سرطان محسوب میشن

      موافقم 75
      مخالفم 12
    3. نویدی

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (423 ديدگاه)

      خرید ماشینی که 14 سال از عمرش گذشته منطقیه؟!!
      شاید از قیمت قطعات و دستمزدها خبر نداری.
      .
      .
      توی خانواده x200 سایپا ،من کوییک R رو پیشنهاد میدم.

      موافقم 24
      مخالفم 21
  4. Cehx

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (361 ديدگاه)

    مشکل ساینا s اینه که جلوشو عقبش به بغلش نمیخوره

    موافقم 43
    مخالفم 10
  5. boost10

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (276 ديدگاه)
  6. hosen

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    این ساینا s ها بخاطر دریچه گاز برقی شون به شدت لشن

    موافقم 49
    مخالفم 10
    1. Cehx

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (361 ديدگاه)

      اتفاقا هم سوار سورن پلاس شدم که واقعا تاخیرش زیاد بود هم سوار ساینا اس تاخیر خیلی کمی داشت یعنی ادمی که نمی دونست برقیه اصلا متوجه نمی شد ولی خب یخورده نرم تر دور موتورش میره بالا

      موافقم 26
      مخالفم 8
  7. تنها

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پولشون زیاده باید بشه ۱۰۰ تومن که همه اقشار بتونن بخرن این خیلی ظلمه پول تویوتا تو ژاپن رو بدی ساینا یوار شی پراید پالوندار

    موافقم 31
    مخالفم 2
  8. Avan

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (459 ديدگاه)

    من الان یک ۲۰۷ تیپ ۵ و یک ساینا اس دارم قبلا هم ماشین ایرانی و چینی داشتم . حقیقتش با توجه به حرف و حدیث ها ، از انچه توقع داشتم بهتره .در حد قیمتش خودرو نرمی هست و کشش آن هم راضی کننده است البته نباید توقع یک خودرو چابک داشت صرفا برای رفتن از نقطه a به b مناسبه. یک آپشن جالب هم دارد که در سربالایی موقع ترافیک ماشین عقب نمیاد فکر کنم حالت ایستایی در سربالایی جزو استاندارد ۸۵ گانه هست.

    موافقم 30
    مخالفم 9
    1. بهروز

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (73 ديدگاه)

      متاسفانه مردم ایران به قدری قانع هستن و توقعاتشون پایینه که میگه از نقطه A به نقطه B میتونی بری. عزیزم ماهیت خودرو دقیقاً همینه که شمارو از اینجا ببره اونجا !!. ایکاش ما هم مثل آمریکاییها توقعاتمون رو بالا ببریم تا خودرو در کشور ما هم کالای مصرفی بشه. دلخوش به نقطه A و B نباشید

      موافقم 34
      مخالفم 8
      1. Avan

        ۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (459 ديدگاه)

        با کلیات حرفت موافقم و نیازی به مقایسه با آمریکا نیست خودروها و سطح زندگی همین لبنان جنگ زده هم از نا بهتره ولی مسئله اینه که ما برای خیلی از چیزهایی که حتی از خودرو ضروری تر هستند هم به کمترین حد قانع شدیم.

        موافقم 15
        مخالفم 2
      2. احمد

        ۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مثلا توقعمون بره بالا میخوان لامبورگینی بهمون بدن، نخیر آقا این خبرا نیس تازه اگرهم بدن با اوضاع اقتصاد مملکت ما تو پول خرج و مخارجش میمونیم. پس سوار همین ساینا و کوییک میشیم و ازشون استفاده می‌کنیم و حداقل از پس مخارجش برمیایم. بعضی ها تو حسرت حتی یه پراید هستن که حداقل سر زمستون زن و بچشونو سوار کنن. شما اگه پولشو داری خب بفرما برک بهترشو بخر

        موافقم 13
        مخالفم 6
  9. shetab-car

    ۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    تولید ساینا و سهند برا شرکتی که زمانی مگان و تیانا و زانتیا و ماکسیما مونتاژ می کرد مایه تاسفه
    بجای اینکه بیان از دانش فنی اون ماشین ها الهام بگیرن هرسال تیبا رو عوض می کنن به عنوان ماشین جدید

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. بهروز

      ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (73 ديدگاه)

      فرقی نداره. اون زمان بدبخت بود الانم بدبخته. بدبخت تا ابد بدبخته

      موافقم 16
      مخالفم 2
    2. ۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5839 ديدگاه)

      داش اونارو انداختن دور
      بنظرشون سهند و ساینا ماشین استانداری هست
      ولی نیسان تیانا و مگان و ماکسیما ماشین غیر استاندارد هستند و باید زودتر توقف تولید میشدند و خیلی قدیمی هستند اما سهند و ساینا از تکنولوژی های روز دنیا بهره وری می‌کنه

      موافقم 15
      مخالفم 3
    3. boost10

      ۱۰ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (276 ديدگاه)

      به پارس خودرو بگو : تو خراب کردی همه چیزو خودت

  10. رش

    ۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هردو اشغالن حلبی این از بدنه تمام قطعات سوخت رسانیم شده پلاستیک منی فولد پلاستیک کافیه یه شمع بد عمل کنه با یه عطسه موتور میترکه قاب رو سوپاپ پلاستیک شانس بیاری قطعات داخلیو دسته سوم نندازن خلاصه هرکی اشغالایه سایپاو ایران‌خودرو رو بخره باید دوسال براش وقت بزاره بره تو صف گارانتی قطعه عوض کنه اونم اگه هزار بهانه نیارن

    موافقم 10
    مخالفم 7
  11. راننده سرویس مدارس

    ۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط ستون جلو دید راننده را محدود میکنه خیلی پهن هست اما توی پارس دید راننده عالیه اصلا نقطه کور نداره
    و پدال کلاج خیلی بالا هست باید زانوت را حرکت بدی وقتی میخوای پات کامل از کلاج بر داری

    موافقم 3
    مخالفم 2
  12. راننده سرویس مدارس

    ۸ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط ستون جلو دید راننده را محدود میکنه خیلی پهن هست اما توی پارس دید راننده عالیه اصلا نقطه کور نداره
    و پدال کلاج خیلی بالا هست باید زانوت را حرکت بدی وقتی میخوای پات کامل از کلاج بر داری 🐅

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. مصطفی

    ۲۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    بنظرم ساینا معمولی مدل ۹۵ ۹۶ بهتره با ایسیو زیمنس
    درسته مشکلاتی داره ولی اگه مدل تمیز و کم کارکردشو بخرید تو وضعیت فعلی بازار ماشین بدی نیست
    بنظرم ارزش خریدش از یکسری ماشینا مثل انواع پراید و سمند و پژو های مدل پایین بیشتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. رضا

    ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من امروز تحویل گرفتم، کیفیت پلاستیکها آشغاله آشغال!!دستگیره درها را اینقدر با احتیاط باید باز کنی که نشکنه، ورق نازک پلاستیکها آشغال.

  15. آزاد

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پول پژو مدل ۹۰ رومیدی ساینا نو میگیری حداقلش میدونی چندسالی خرج نداره در کل ماشینه کم خرجییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا