سایپا

بررسی کامل اطلس G؛ مشخصات فنی، امکانات و مزایا معایب

اطلس جی آپشنال در میان خودروهای پایین‌رده یک میان‌رده به شمار می‌رود اما چرا؟
سایپا اطلس

جدیدترین خودروی سایپا که بر پایه کوییک توسعه پیدا کرده، اطلس نام دارد. این بازطراحی نه‌چندان چشمگیر که در سال ۱۴۰۲ به بازار رسید، در دو تیپ مختلف و با دو جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. سایپا این محصول تازه را به‌همراه مدل سدان سهند روانه بازار کرد تا بعد از مدت‌ها جانی تازه را به سبد محصولاتش ببخشد.

طراحی نسبتا تازه اطلس بر پایه پلتفرم گذشته سایپا، آن را به برادرش سهند نزدیک‌تر کرده است. فاصله این خودرو از سطح زمین در مقایسه با کوییک کمی افزایش پیدا کرده و حال با تکیه‌بر طراحی چراغ‌های جلو LED، جلوپنجره بدون قاب با خطوط عمودی، فرم تازه اجزای سپر در تلاش است تا هویتی تازه را برای خود دست‌وپا کند؛ هر چند که نگاهی مختصر به نمای جانبی این خودرو، ریشه‌های تیبا ۲ را در آن به نمایش می‌گذارد.

سایپا اطلس

اطلس G که نسخه دنده دستی تیپ ۲ این هاچ‌بک به شمار می‌رود برای خریدارانش یک پیشرانه M15i را به ارمغان می‌آورد؛ موتوری که هم‌اکنون در نسخه‌های آپشنال کوییک هم استفاده می‌شود. ۹۱ اسب بخار قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبه‌دنده معمولی ۵ سرعتی دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

هر چند اطلس G در بخش فنی و در مقایسه با سایر هاچ‌بک‌های رده‌پایین بازار به‌جز ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتر چیز دیگری برای ارائه‌کردن ندارد اما از امکاناتی چون نمایشگر مرکزی، دوربین پارک، آینه‌های برقی و تودوزی چرمی بهره‌مند شده است. اما آیا این امکانات، خرید آن را توجیه می‌کنند؟ در ادامه به مشخصات فنی، امکانات و مزایاومعایب این خودرو نگاهی مفصل خواهیم داشت.

سایپا اطلس

مشخصات فنی اطلس G

پیشرانه

هاچ‌بک به‌روزشده سایپا از پیشرانه M15i استفاده می‌کند که در اصل به تیبا ۲ تعلق دارد؛ اما با ایجاد مجموعه‌ای از تغییرات و ۱۰ اسب فروتن بخار، در خودروهای تازه‌تر سایپا مانند کوییک GX و ساینا GX استفاده شده است. البته که اطلس هم به‌عنوان خودروی تازه سایپا از همین پیشرانه استفاده می‌کند و به‌این‌ترتیب، ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را برای خریدارانش به ارمغان می‌آورد.

سایپا اطلس

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، قدرت ازطریق یک جعبه‌دنده ۵ سرعتی دستی به چرخ‌های جلو می‌رسد تا اطلس G شتابی برابر سایر محصولات مجهز به این پیشرانه داشته باشد و درحدود ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این هاچ‌بک برای حرکت به باک بنزین ۴۲ لیتری خود اتکا می‌کند که به ازای هر صد لیتر، ۶.۸ لیتر بنزین را در اختیار پیشرانه ۴ سیلندر آن قرار می‌دهد.

ابعاد

در جدول زیر می‌توانید ابعاد بدنه اطلس G را بر پایه میلی‌متر مشاهده کنید:

طول ۴,۰۲۰
عرض ۱,۶۵۸
ارتفاع ۱,۵۳۷
فاصله محوری ۲,۴۱۰

به‌این‌ترتیب با توجه به وزن ۱,۰۶۵ کیلوگرمی اطلس G، می‌توان انتظار داشت که خودرو در رده قیمت خود به‌خوبی حرکت کند و بتواند پاسخگوی نیاز خانواده‌ها باشد اما نمی‌توان انتظاری دورازمنطق از آن داشت چون هر چه باشد، با یک خودروی اقتصادی و رده‌پایین طرف هستیم. سایپا موتور قدیمی خود را به‌روزرسانی کرده اما خودرو همچنان در همان رده محصولات پیشین قرار دارد.

سایپا اطلس

امکانات و تجهیزات اطلس G

امکانات رفاهی اطلس G

سایپا تمام تلاش خود را کرده تا با ارائه امکاناتی بهتر و گسترده‌تر در اطلس تیپ ۲ (G و E) نظر مشتریان را به خود جلب کند. هر چند این دسته از امکانات رفاهی در نسخه پایه هیچ کدام از محصولات این خودروساز ایرانی به چشم نمی‌خورند اما ویژگی‌هایی پایه هستند که می‌توانند به استفاده راحت‌تر از خودرو کمک کنند.

تمامی مدل‌های اطلس به دسته‌ای امکانات به‌صورت استاندارد مجهز می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چراغ نور روز + چراغ خودکار
  • چراغ بدرقه
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب
  • چراغ ترمز اضطراری
  • سیستم تهویه مطبوع نیمه‌خودکار
  • نشانگر سرویس دوره‌ای خودرو
  • صندلی‌های ایزوفیکس
  • تنظیم ۶ و ۴ حالتی صندلی‌ راننده و سرنشین جلو
  • باربند سقفی
  • نمایشگر ۷ اینچی لمسی به‌همراه سیستم رهیاب و اتصال به موبایل
  • خروجی ۱۲ ولتی درون کابین

با این وجود اطلس G که به فرمان هیدرولیکی مجهز شده، از امکانات دیگری هم سود می‌برد:

  • ۴ بلندگو
  • دوربین دید عقب
  • آینه‌های برقی تاشو
  • طراحی دو رنگ فضای داخلی
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • صندلی‌های تاشو ردیف عقب
  • سانروف
  • سقف رنگی

متاسفانه با وجود اینکه اطلس G نسخه بالارده‌ این هاچ‌بک به شمار می‌رود، سایپا از قراردادن امکاناتی چون کروزکنترل، استارت دکمه‌ای و صندلی‌های برقی خودداری و آن‌ها را به اطلس E (دنده اتوماتیک) محدود کرده است.

امکانات ایمنی

هر چند امکاناتی چون کروزکنترل به مدل E اختصاص یافته‌اند اما اطلس G به کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز شده است. این خودرو از کنترل حرکت در سربالایی هم سود می‌برد. سایپا برای راضی نگه‌داشتن مشتریان تازه‌اش، اطلس G را به سنسور باران و سنسور دنده عقب هم مجهز کرده است.

این هاچ‌بک در بخش ترمز از ترمز ضدقفل و توزیع نیروی ترمز هم سود می‌برد اما ترمزهای عقب آن از نوع کاسه‌ای هستند. کیسه‌های هوای این خودرو به ۲ عدد محدود شده که هر دو به سرنشینان جلو اختصاص یافته‌اند.

سایپا اطلس

قیمت اطلس G در کارخانه و بازار

با توجه به امکاناتی که از اطلس G بیان شد، می‌توان به‌خوبی درک کرد که این خودرو در میان خودروهای پایین‌رده سایپا جایگاه یک میان‌رده را دارد. عرضه این خودرو با پیشرانه بهبودیافته M15i و بسته محدودی از امکانات داخلی که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم، نسخه ۱۴۰۳ این خودرو در کارخانه با قیمت ۵۰۵,۲۱۱,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و در بازار با نرخ ۵۸۸ تا ۶۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز اطلس جی صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

مزایا و معایب و ارزش خرید اطلس G

مزایا

اطلس G به پیشرانه بهبودیافته M15i مجهز شده که در مقایسه با نسخه عادی کمی قدرت بیشتری دارد. این خودرو در مقایسه با تیپ پایین‌تر خود، امکانات گسترده‌تری را هم ارائه می‌کند که امروزه انتظار حضورشان در تمام خودروها را داریم. فضای بار مناسب در کلاس هاچ‌بک و تجهیز آن به سیستم‌های کنترل پایداری و کشش باعث می‌شود بتوان آن را با بهتری معامله کرد. ناگفته نماند که با توجه نو بودن این خودرو، انتظار می‌رود بازار دست‌دوم مناسبی را تجربه کند.

معایب

اطلس G هم مانند تمام محصولات سایپا، کیفیت مناسبی ندارد؛ هر چند که مردم با چنین کیفیتی در خودروهای گران‌تر از ۵۰۰ میلیون تومان هم برخورد کرده‌اند. پیشرانه بهبودیافته سایپا هم باوجود قدرت بیشتر، پا را کلاس خود فراتر نمی‌برد. کیفیت پایین باعث افت کیفیت مونتاژ قطعات این خودرو شده و با نگاهی به قدیمی بودن پلتفرم و ساختار کلی آن، ما را به این نتیجه می‌رساند که خرید آن با توجه به انتخاب بسیار محدود، تنها راه چاره است؛ مگر آنکه به سراغ رقبای آن بروید.

سایپا اطلس

مقایسه با رقبا

با توجه به بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیونی این خودرو، می‌توان مدل‌های بالارده کوییک مانند سری GX و R پلاس دانست که با صرف کمی هزینه بیشتر، امکانات بیشتری را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. هر چند نسخه جدید R پلاس قیمتی ۶۲۵ میلیون تومانی دارد اما نسخه‌های دست‌دوم یک یا دو سال کارکرده آن با قیمت برابر نسخه کارخانه‌ای اطلس معامله می‌شوند. در مقام مقایسه می‌توان اشاره کرد که این خودرو موتور عادی و ضعیف‌تر M15i را دارد اما سطح امکانات داخلی آن کمی بهتر است. نظر شما درباره اطلس چیست؟ آیا آن را به خودروهای دست‌دوم پژو ترجیح می‌دهید؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۰۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Mosafer

    ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (254 ديدگاه)

    به خدا خجالت داره تولید این خودروهای با تکنولوژی سی سال پیش….کی میخاد این کابوس خودروسازی ایران تموم شه خدا داند….

    موافقم 128
    مخالفم 13
  2. Vampire

    ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان در بازه‌ی ۶۵۰ تومن پیشنهادتون چیه ؟
    ( برای خونواده مدنظره . نو و کاکرده ش هم مسئله ای نیست اما منطقی باشه . دیگه پوکیده و بالای ۱۰۰ هزار کار نباشه )

    موافقم 35
    مخالفم 12
    1. نویدی

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (416 ديدگاه)

      بهترین گزینه خودرو خانوادگی دست دوم کم کار به نظر من سورن پلاس ef7 هستش.فک کنم با ۶۵۰ تومن مدل ۱۴۰۱ بتونید بخرید.

      موافقم 50
      مخالفم 19
    2. hosen

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (949 ديدگاه)

      سمند ef7 و پارس tu5 گزینه بدی نیست
      تو این بازه قیمتی یه سری ماشینای چینی هم هستن که بنظرم ارزش خرید بالایی ندارن بخاطر کمبود و گرون بودن قطعات یدکی و بازار خرید و فروش بد

      موافقم 30
      مخالفم 10
    3. Kiarash

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (705 ديدگاه)

      اگه بخوای صفر بخری اطلس ، سهند هستن
      اگه کم کارکرد بخوای پرشیا ، ۴۰۵ ، سمند ، سورن تمیز هم خوبه
      اگه ماشین بهتر بخوای مثلا : جیلی امگرند ۷ ، آریو ، لیفان ۶۲۰ ، جک جی ۵ … البته قیمت این چینی هارو دقیق اطلاع ندارم و از لحاظ قطعه هم باید مطمئن شد

      موافقم 15
      مخالفم 31
      1. محسن مصطفی نژاد

        ۲۶ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (9 ديدگاه)

        لیفان 620 خود شرکت از یادش رفته همچین چیرگزی ساخته جیلی هم قطعاتش که پیدا نمیشه جک جی 5 هم توقف تولیده

        موافقم 27
        مخالفم 2
    4. جواد

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (82 ديدگاه)

      برای ماشین چینی من خودم با این بودجه در بازار دست دوم میرم سراغ برلیانس چون نسبت به جیلی و لیفان قطعات یدکیش به وفور پیدا میشه خیلی گرون نیست، مکانیک داره بازار فروشش هم داغون نیست و میتونم بگم بعد از آریزو 5 بهترین چینی سدان بازاره البته هاچبک هم داره که فضای بار کوچکتره.
      منتهی اگر ایرانی ملاک باشه میرم سراغ شاهین سورن و حتی اگر حاضرید آپشن رو فدای کیفیت کنید L90.

      موافقم 18
      مخالفم 9
      1. Kiarash

        ۲۶ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (705 ديدگاه)

        دقیقا L90 بنظرم از بین رقبای ایرانی بهتره
        با دوامه ، کیفیت ساخت خوب ، موتور نسبتا قدرتمند ، جادار اما تنها بدیش اینه که هندلینگ ضعیفی داره سر پیچ واقعا خطرناکه

        موافقم 38
        مخالفم 10
        1. محمد

          ۲۶ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1480 ديدگاه)

          موتورش قدرتمند نیست.

          موافقم 6
          مخالفم 19
    5. Mohsen68

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (135 ديدگاه)

      پیشنهاد میکنم پولتو سرمایه گذاری کن نده یه چیزی که ۲۴ ساعت باید براش هزینه کنی و آخرشم تمام ارزشش رو از دست میده…

      موافقم 21
      مخالفم 10
    6. مهران

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (103 ديدگاه)

      من سال ۹۶ اس دی مدل ۹۰ ۱۲۰ تا کار گرفتم.سال ۱۴۰۰ دیسک و صفحه کارخونه رو تعویض کردم.موتورم پلمپ.تا الان ۲۴۰ تا کار کرده.گفتم که بدونی میتونی با این پول یه ماشین کارکرده بگیری که از صدتا ماشین نو بهتره.خیلی ها اونموقع بهم گفتن با همین پول صفر بگیر اما اصلا از خودروها سایپا خوشم نمیاد.ایرانخودرو هم خوبی نبست اما خیلی بهتره.
      با ۶۰۰ یه ماشین کم کار بگیر و ۵۰ هم خرجش کن.فقط مطمعن باش ازش.نشون بده چند جایی

      موافقم 22
      مخالفم 11
    7. ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5604 ديدگاه)

      سورن پلاس و شاهین ۱۴۰۰

      موافقم 6
      مخالفم 14
    8. سعید سلیمانی

      ۱۴ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام داداش با ششصد و پنجاه میلیون انتخاب منطقی میتونی یه پاترول مدل هفتاد و سه تا شش بخری یا صد میلیون بذاری رو پولت ماکسیما مدل هشتاد و دو بخری با اینکه کارکرد بالای دویست تاست ولی تا بیست سال یک تک تومنی برات خرج ندارن مناسب خانواده و جاده و سفر هم هست

      موافقم 3
      مخالفم 8
  3. gholii

    ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    فکر کنم این خودرو رقابت سنگینی با فولوکس واگن اطلس وارداتی داشته باشه…شاید یکم موتور اون قوی تر باشه ولی این به اکتان نیاز نداره در نتیجه اطلس وطنی بهتره.

    موافقم 24
    مخالفم 10
  4. Nismo

    ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم از لحاظ طراحی حداقل از اون کوییک اشغال بهتره

    موافقم 17
    مخالفم 37
    1. مهدی

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دقیقا داری اشتباه میکنی کوییک خیلی ظاهر استانداردتری داره اطلس شترگاوپلنگ واقعی عه و هیچ تناسبی توی طراحیش نیست

      موافقم 30
      مخالفم 15
  5. بابک

    ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    اگر سهند را با قیمت ۴۶۰ تومن کارخانه بخرید ، به صرفه ترین خودرو صفر کیلومتر صندوقدار است…
    کم مصرف ، امکانات نسبتا خوب با توجه به قیمت
    خودروهای بر اساس تیبا و ساینا ، کم استهلاک و به درد داخل شهر می خورند
    خودروهای ایران خودرو تمامشان موتور پراستهلاک تری نسبت به خودروهای سایپا دارند اما کیفیت بدنه و سیتم تعلیق بهتری دارند.
    در مجموع عاقلانه ترین خودرو دوم برای خانواده ، که آب کم نکند ، واشر سرلیندر نسوزاند و….سهند است
    برای بیرون شهر و مسافرت های طولانی ، سمند و ۴۰۵ نسبت به قیمتشان، مناسب ترین گزینه هستند

    موافقم 25
    مخالفم 20
    1. محمد

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1480 ديدگاه)

      خودرو های سایپا از لحاظ کیفیت بدنه خیلی بهتر از ایران خودرو هستند.
      حداقل مثل ایران خودرو حلبی نیستند‌.

      موافقم 24
      مخالفم 24
    2. Ali

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      طراحی ظاهری به نسبت خوب
      طراحی داشبود نسبتا خوب.
      امکانات نسبتا خوب.
      پیشرانه قدیمی و پر استهلاک و بی کیفیت و بی قدرت.
      کیفیت متریال داشبورد داغون و به شدت بی کیفیت پلاستیکی.
      ترمز عقب کاسه ای!!!!
      امکانات ایمنی صفر
      قیمت بسیار گران.
      کیفیت مونتاژ بسیار پایین و درز بین اجزای خودرو بسیار بالا دقیقا مث خود مسئول سایپا.
      پلتفرم قدیمی هندلینگ ضعیف و…

      موافقم 17
      مخالفم 5
  6. ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اطلس همون کوییکه .کوییک فیس لیفت تیباعه. و تیبا هم ارتقا یافته ی پراید یعنی پراید ۶۰۰ میلیون تو پاچه میکنن هعی

    موافقم 43
    مخالفم 8
    1. نویدی

      ۲۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (416 ديدگاه)

      صنعت خودروسازی ایران همینه
      دنا همون سمنده،سمند همون ۴۰۵،۴۰۵ همون آردی،آردی هم که نصفش پیکانه🤣😂…یعنی پیکان یه میلیاردی!

      موافقم 47
      مخالفم 8
  7. مجید

    ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اطلس با این قیمت گزینه خوبی هستش من هر چی ماشین صفر از ایران خودرو گرفتم نابودم کرداما ی پراید ۸۸ داشتم هر کاری کردم موتورش و بترکونم نشد خدایش از نظر فنی خیلی بهتر از ایران خودرو وماشینهای چینی هستش…

    موافقم 38
    مخالفم 8
  8. حسی

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یه ریو تمیز بخر سیصد تومنشم بزار جیبت سگش شرف داره به آشغالهای ایران خودرو و سایپا من بعد از ۶ سال و صد و خورده هزار کیلومتر هنوزم دیسک و صفحه داشتم اما عوض کردم لنت عقب بعد از ۱۶ سال عوض نکردم و خیلی چیزای دیگه

    موافقم 20
    مخالفم 6
  9. nima.jdm

    ۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    این چه داشبوردیه

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. الیاس معینی

      ۱۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خیلی قشنگه واقعا طراحیش حیف موتورش ضعیفه بقیش عالیع

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. نادر

        ۱۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام،من نمیگم ۲۰اما اینجور که شماها بد و بیراه میگین هم نیست،مصرف سوخت واقعا کمه،قدرت و شتابش هم عالیه،ظاهر و داخل کابین هم خوبه،چندتا آپشن خوب هم داره…من که دارم استفاده میکنم راضییم…اما قیمتش بالاست…

        موافقم 17
        مخالفم 2
        1. سعید

          ۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دقیقا منم یه مدت دارم استفاده میکنم عالیه عالی نیست ولی خوبه و خدایی ظاهر خوبی داره

  10. علی حیدری

    ۱۴ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سگ زردبرادرشغاله ازریشه ایناهمگی پرایدن یکم ارایشش کردن رنگ موروژلب وووووزدن بهش شده این اماذاتش که فرق نکرده اماقیمتش چراچندبرابرشده

    موافقم 1
    مخالفم 6
  11. داوود

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فقط اچ سی کراس دانگ فنگ …

    موافقم 1
    مخالفم 3
  12. رضا

    ۲۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک آشغال به تمام معنا خودرویی که بعد از یک سال هیچ نمایندگی خدماتشو نداره
    تمام این خودرو معایبه نه کولر خوبی داره نه گیربکس خوبی داره هر کاری کنی بازم از زیر ماشین هوا میاد توش تمام آپشن ها هام فقط ظاهره دوبار استفاده کنی همه از کار میوفتن

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا