هنوز اطلاعات دقیق از تواناییهای فنی اتوبوسهای جدید سایپا دیزل منتشر نشده است. از تنها تصویر منتشر شده، میتوان نتیجه گرفت که این محصولات جدید، مخصوص استفادهی درون شهری باشند.
به گزارش سایپادیزل، با توجه به نیاز مبرم کشور در نوسازی ناوگان مسافری و سابقه ۵۸ ساله ی سایپادیزل در تولید و عرضه خودروهای تجاری، این مجموعه صنعتی عرضه دو دستگاه اتوبوس درون شهری برقی و دیزلی با برند معتبر SKYWELL را در دستور کار خود قرار داده است که همزمان با ایام برگزاری نمایشگاه لجستیک و حمل و نقل تهران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و به منظور رونق تولید و اشتغال در کشور، اتوبوس دیزلی با حدود ۳۰ درصد داخلیسازی پس از سفارشگیری از سوی مشتریان، تولید خواهد شد. همچنین، با توجه به توافقات صورت گرفته با شریک تجاری خارجی، اتوبوس برقی ابتدا به صورت CBU و در صورت افزایش تقاضا از سوی بازار، در کشور تولید و عرضه می شود.
بر اساس این گزارش، محصولات مسافری سایپادیزل از ۲ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی برخوردار هستند و شرکت خدمات فنی رنا به عنوان سازمان خدمات پس از فروش محصولات سایپادیزل، وظیفه ارائه خدمات به این محصولات را در سراسر کشور بر عهده دارد. در مدل برقی نیز، باطری محصول از گارانتی ۸ ساله و یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش بهره می برد.
پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از ۲۸ لغایت ۳۰ آذرماه در محل مصلای تهران برگزار می شود و شرکت سایپادیزل در فضای سرپوشیده و باز نمایشگاهی میزبان بازدیدکنندگان محترم خواهد بود.
Nima
۲۸ آذر ۱۴۰۰واقعا کشور به اتوبوس هاى برقى نیاز شدید داره.
DBS
۲۸ آذر ۱۴۰۰دوستان قبل از ورود یه حمد و قل هو الله و صلوات جهت سرنشینان این اتوبوس بخوانید اجر تون با سایپا
SS
۲۹ آذر ۱۴۰۰بله درسته
اما نکته عجیب برای من اینجاست که تهران چندین سال قبل اتوبوس های برقی که به کابل های برق متصل بودن (اصطلاحش رو نمیدونم) داشت و با اینکه این طرح در مورد اتوبوس های BRT هم میتونست اجرا بشه ولی کاملا جمع شد و جاش رو به اتوبوس های دیزلی داد!!!
عاشق پدال
۲۹ آذر ۱۴۰۰قدیمی بودن و نمیصرفیدن. کودکی اطراف مسیل منوچهری زندگی میکردیم. یادش بخیر. سری قدیمیشو که ابی سفید بودن و حتی تو همون زمان کودکیم اونقدر قدیمی بودن که در نداشتن یا نمیبستن رو سوار شدم. اشتباه شد. اون ابی ها عادی بودن انگار. به هر حال خاطرات کودکیه. قاطی میشه
سجادی
۲۹ آذر ۱۴۰۰چون سیستم برق و نیاز داره که باهاش یه کارهایی انجام بده اما بنزین و گازوییل به وفور هست و برای سیستم پول بیشتر خیلی مهم تر از آلودگی هواست
واییی نرو سمیه ( Arash AF10 )
۲۸ آذر ۱۴۰۰یعنی الن مشکل کشور ما اتوبوس برقیه؟؟؟؟؟؟؟
parsa عشق ماشین
۲۸ آذر ۱۴۰۰دوست عزیز فقط همین نیست
یکی از چهار میلیون مشکل ایران هست. اگه اتوبوس برقی بشه خیلی خوبه که بنظرم اگه این ها رو به تولید برسونن خیلی خوبه ولی باز هم امید ندارم مثل 400 اتوبوس,مینی بوس و کامیون و کامیونت های قدیمی نمایشی نباشه که تو هر نمایشگاه یه محصول جدید معرفی میشه.
یادم هست در نمایشگاه 96 خودرویی که بود ایران خودرو چهار کامیون و کامیونت معرفی کرد یه اتوبوس بین راهی خیلی قشنگ هم معرفی کرد.
اما کجا؟
الان کجاست؟
چیشد؟
همین ماه چیش این بنز های 10 تن رو به تریلی تبدیل کردن کو فروشش؟؟
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۸ آذر ۱۴۰۰مشکل اصلی نیست ولی یه نیازه
واییی نرو سمیه ( Arash AF10 )
۲۸ آذر ۱۴۰۰ولی در اولویت نیست پس انجامش خیلی مهم نیستا
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ آذر ۱۴۰۰نمیدونم شما کجا زندگی میکنی اما تو جایی مثل کرمانشاه،اصفهان تهران و… که همه اتوبوس ها قدیمی و فرسوده و بشدت آلاینده هستن اتوبوس و مینی بوس برقی بشدت برای حمل و نقل و سلامتی خودمون و داشتن یه هوای پاک لازمه،بنظر شما اولویت چیه پس؟ سمیه بدن بهمون؟؟!😐😐
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۸ آذر ۱۴۰۰خیر انجامش پیشگیریه
پیشگیری بهتر از درمانه
پیشگیری از آلودگی بیش از حد و نابودی اتوبوس های شهری الان بهتر از وقتیه که دیگه آلودگی بیش از حد شدید و اینا….
M.Kazem.K
۲۸ آذر ۱۴۰۰شما هنوز دود اتوبوس های فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی رو قشنگ وسط خیابون استشمام نکردید وگرنه قطعا نظر دیگه ای داشتید !! تازه اگر صدای گوش خراش و اعصاب خورد کن این اتوبوس ها رو بعد از یه روز کاری سخت در نظر نگیریم …!! بنظرم الکتریکی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی و کامیون ها و … خیلی اولیت بیشتری نسبت به الکتریکی کردن هر چیز دیگه ای داره !
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ آذر ۱۴۰۰پاک تعطیله سمیه…
amir Benz
۲۸ آذر ۱۴۰۰بچه ها اینم مثل همیشه مونتاژ الکی به اسم ۱۰۰ داخلیه یا نه (ببین تو مساله ای تخصص نداشته باشی این میشه ها )
parsa عشق ماشین
۲۸ آذر ۱۴۰۰فقط ارشون میخوام که تولید انبوه بشه نه مثل اتوبوس های ایران خودرو که فقط یک نوع نمایشی هستن.
Amard
۲۸ آذر ۱۴۰۰تو خبر نوشته cbu یعنی واردات کامل نه ckd برای این چیزا ارز هست فقط برای واردات خودرو ارز نیست چقد منفعت طلبی
میثم
۲۸ آذر ۱۴۰۰نیازی به ارز نیست
کشور دوست و برادر چین منابع رو بقیمت مفت میبره و بجاش اتوبوس برقی میده
برادران دلسوز هم سود و گمرکی و حق سازمانهای مختلف رو میکشن روش و عدد حاصل رو به قیمت دلار آزاد میفروشن به ملت.
عاشق پدال
۲۸ آذر ۱۴۰۰این چین بدترین کشور دنیاس. مردمش بدترین مردم دنیا.
تو ایران سر کله زدم. خارج هم سر کله زدم.
دانشجوهاش حال بهم زن ترین. بدترین دانشجوهاست.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۹ آذر ۱۴۰۰شما که میگفتی از این به بعد تبعه چینم!! چی شد حالا؟
چه زمونه ای شده همه دورو و دورنگ…
عاشق پدال
۲۹ آذر ۱۴۰۰من گفتم؟ کی؟
من سالهاست هی لعن چینی رو میکنم
فقط یه بار گفتم ماشینای چینی اگه با همون قیمتی که تو مصر فروخته میشن تو ایران فروش برن خوبه. همین یه بار رو تعریف کردم. تعریف هم نه ها.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۸ آذر ۱۴۰۰امیدوارم درحد حرف نباشه و بتونن تولیدش کنن،همین الان اخبار گوش میدادم از سوانح مختلف اتوبوس ها حرف میزد، میانگین سن اتوبوس های درحال کار تقریبا ۲۵ساله، از این رو اکثریت هم فرسوده هستن و آلایندگی پایینی دارن، جهان تو یورو هفت میره و بهترین اتوبوس های ایران یورو ۲و۳ هستن…
یوسف
۲۸ آذر ۱۴۰۰عرضه اتوبوس های برقی با توجه به آلایندگی اتوبوس های شهری دیزلی حرکت خوبیه، امیدوارم این اتوبوس ها واقعا وارد شهرها بشن و از جنبه فنی مشکل ساز نباشن. اتوبوس یه وسیله عمومی با کارکرد بالاست و باید دوام خوبی داشته باشه اما اتوبوس ها، مینی بوس ها، ون ها و خودروهای سنگین چینی که تاکنون در ایران عرضه شدن بسیار بی کیفیت و دردسرساز بودن.
در مورد این مدل ها چندان خوشبین نیستم چون شرکت معظم سایپا دیزل که مدعی پیشینه شش دهه ای هست رفته سراغ یه شرکت کمتر شناخته شده و نه چندان خوشنام چینی.
احتمالا مدت کوتاهی عرضه بشه بعد ناپدید میشه و دردسرهای فنیش میمونه برای ملت.
مردیم از خوشی
۲۸ آذر ۱۴۰۰چیز خوبیه ولی :
چقدر بخاطر این طرح بالا کشیدند !
مهم تولید انبوه هست
سه اینقدر گند زدند و اعصاب برا ملت نذاشتند که اگه یه کار خوب هم بکنند دیگه ما نمی توانیم باور کنیم
abdi_mahdi
۲۸ آذر ۱۴۰۰کاشکی لااقل یه کار خوبو میکردن
فرزاد
۲۸ آذر ۱۴۰۰حدود بیست سال پیش بود فکر کنم یه عزیزی اومد خودروی برقی ثبت اختراع کرد ولی دکل خوران و حافظان محیط زیست شخصی یعنی واردکنندگان بنزین ازش جلوگیری کردند و فرمودند صرفه اقتصادی برای کشور نداره که یکی دیگر از مخالفان هم همین سایه پا بود، ضمناً سایه پا و ایران خوردو یه زمانی مونتاژ کار بودن ولی الان فقط نمایندگی فروش محصولات تستی چین و اسقاطی فرانسه هستند و اگر جلوی اون پروژه گرفته نمیشد تا الان کلی پیشرفت داشتیم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۹ آذر ۱۴۰۰اون فرد جمشید آرین بود،اگه میزاشتن کارشو انجام میداد از سال ۸۳ میتونستیم حرفی توی خودروهای الکتریکی برای گفتن داشته باشیم اما حیف که نزاشتن و ایشون از کشور رفت…
Navid_bivaN
۲۹ آذر ۱۴۰۰اونم یه آدمی بود با ادعاهایی که حاضر به راستی آزمایی نشد. بیشتر به شیاد شبیه بود تا دانشمند.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ آذر ۱۴۰۰به هرحال نمیشه زودقضاوت کرد شاید واقعاً ساخته بوده،به هرحال اینکه ماشیناشو اصلا دست رسانه ها نداد و حتی حاضر به گفتگو هم نشد یکم مشکوکه تا حدودی موافقم گرچه مشخص نیست حقیقت پشت پرده چی بود…
عاشق پدال
۳۰ آذر ۱۴۰۰از همینجا میگم اون عزیز برا چاپیدن اومده بوده.
خودرو اونم برقی اونقدر دنگ و فنگ داره که کار یه نفر نیست. حتی کار یه تیم ۱۰ نفره نیست.
اینا بیشتر کار درستیه تا یه پروژه ی واقعیت گرا.
این مطالب بدرد همون دنیای مجازی و تلگرام میخوره تا اینجا و تو سایت پدال که اکثرا متخصصش هستن. جمشید ارین که یه پول قلمبه گرفت. بعدش رفت المان اونجا تو یه کارگاه یه اسباب بازی ساخت. خودشو جوک کرد و بعدم از منظرها غیب شد.
شما هنوز خیلی مونده با دنیای واقعی و پروژه و بخور بخور اشنا بشی. ببین یه کیت کارگاهی دست ساز میتونم برات معرفی کنم اندازه یه میزه. تو سایزهای مختلف درست میشه. لوله های الومینیومی داره. توش چوب میریزن گازشو میگیرن وارد یه مخزن میکنن بعد لوله کشیه به موتور ماشین. دقیقا مثل همون کپسول گازی که پشت پراید میزارن. اما یه مخزن دیگه هم داره که برا چوبه. عکسهاشو ببینی میگی عجب خفنه. چقدر تکنولوژی بالا. اما و اما ۱ نفر به تنهایی ساخته و تو کارگاه. کارگاهی که ۱۰۰ متره. خودم رفتم تو کارگاهش دیدم.
از قدیم این سیستم بوده. طرف اما خوشگل و تمیز در اورده و هر کیت رو با لوله و تمام وسایلش حدود ۲هزار دلار میفروشه. خودش نصب کنه ۲۵۰۰ دلار.
حالا ایران جنگل چندانی نداره. اما تو روسیه پر جنگله. یه تبر میزاری ماشینت. هرجا که خواستی میری. چوب میکنی پر میکنی بعدم گازشو میگیره این سیستم.
خود من یه ساله باهاش اشنا شدم و واقعا خوشم اومده.
https://www.resilience.org/stories/2010-01-20/wood-gas-vehicles-firewood-fuel-tank/
این یارو اما سیستمو قشنگ و مهندسی ساخته. کل سیستم تو صندوق عقب پراید جا میشه. ولی کل صندوق عقب رو عایق پشم شیشه میکنه. شاید چند صد دلار رو قیمت ۲۵۰۰ دلار بیاد.
مطلب جمع میکنم درباره این گاز چوب و سیستمش. شاید رو پرادی مگانی پژویی سمندی اجراش کردم
Farimani
۲۸ آذر ۱۴۰۰عرض ادب
صد حیف
از ماست که برماست
پروژه هایبرید کردن این اتوبوسها رو اگر شهرداری میداد به مار( فریمانی خودرو )
الان اتوبوس هایبرید با سوخت هر ۱۰۰ کیلومتر فقط کمتر از ۸ لیتر داشتیم
اونم با قابلیت تمام الکتریکی شدن ( اونم با باطری وطنی و الکتروموتور وطنی ) نه تولیدات چینی
الان با قدرت میگم که
یه عده دوست ندارن بشه
پس نمیشه
بنابراین این آشغالها رو ( باسم تا ۷۰٪ بومی سازی ) اصل کاریش باطری و چیپها و موتوره (30٪ ) که چینی یه
همچنان به خورد ملت میدن و از امثال ما هم کاری بر نمیاد
یک کاربر
۲۹ آذر ۱۴۰۰همیشه با اعداد بازی میکنند یعنی واقعیت میگویند ولی فقط بخشی از ان . منظور از ۷۰ درصد داخلی ، ۷۰ درصد از نظر حجم و وزن خودرو هست . اما اگر از نظر ارزش قیمت تولیدات داخلی ببینیم در واقعیت فقط ۳۰ درصد باقیمانده از نظر جرم مثل باتری ، موتور الکتریکی ، اینورتر و سایر تجهیزات الکترونیک در واقع ۶۰ درصد هزینه تشکیل میدهند ،مگرنه تفاوت قیمت اتوبوس معمولی و برقی در چیست!
یعنی هیچوقت از نظر داخلی سازی ، ارزش قیمت تولیدی نمیگویند . خود موتور ماشین در احتراقی ها گرانترین قطعه هست با اینکه جرم کمی دارد . در برقی هم باتری موتور الکتریکی تجهیزات الکترونیک ان ارزش قیمت بالایی دارند.
مغز در بدن انسان کمترین جرم دارد اما همه میدانیم بدون ان انسان قدرت حرکت ندارد ! داخلی سازی خودروسازان ماهم کیلویی هست .
علی
۳۰ آذر ۱۴۰۰چینیها کیفیت های متفاوتی دارن از درجه 5 داریم تا درجه 1
درجه 1 هارو رو ماشینها و اتوبوس های خودشون استفاده میکنند
یا خودروهای کشور های دیگه که اونجا ساخته میشن (مثل ولوو و مرسدس بنز و رنجرور)
و درجه 4 و 5 هاشون میدن به ایران خودرو و سایپا
Yasin
۲۸ آذر ۱۴۰۰چیز جالبی میتونه باشه
M.Kazem.K
۲۸ آذر ۱۴۰۰ولی اگه چینی بودن ( باز هم این جمله رو باید گفت که واقعا بعضی از محصولات چینی رو خود چینی ها هم بهش بها نمیدن ! یعنی چینی که چینی نیست ! این ها اکثرا همون هایی هستن که وارد ایران میشن ! ) اتوبوسه هم کنار بذاریم ، باگ اصلی ماجرا تازه مونتاژ سایپاست!! خدا بخیر کنه !!!
یک کاربر
۲۹ آذر ۱۴۰۰اتفاقا بعضی اتوبوس های چینی مثل byd که البته بخشی از سهامش برای وارن بافت هست ۸۰ درصد بازار اتوبوس های برقی جهان گرفته از نظر کیفیت و قیمت رقابتی هست.
یعنی با تولید کننده ایرانی مشکلی نیست ، اما تجربه ثابت کرده این دو خودروساز ،فقط مونتاژ کننده هستند و دلال
نمونه ان پراید با فناوری ۳۰ سال پیش با اینهمه دبدبه ،ادعای داخلی بودنش میشود تازه خودشان اعتراف میکنند ۲۰۰۰ دلار ارز بری واردات قطعه دارد.!!! سوال اینه پس شما توی این ۳۰ سال چکار میکردید؟؟ جالب هست از رده خارج نمیشه .
اگر دولت واقعا نظارت داشت از اینا حسابرسی میکرد و پاسخ میخواست.
یعنی تنها هنری که خودروسازان دولتی دارند پایمال کردن حقوق مصرف کننده هست.
با ادامه وضعیت سابق و ادامه حمایت ها و انحصارات ، وضعیت افتضاح تر خواهد شد . در واقع نوع سیاست صنعتی کشورمان شکست خورده هست . نه مصرف کننده راضی هست و هم خودرو ها غیر صادراتی اند
یک کاربر
۲۸ آذر ۱۴۰۰خدا اخر و عاقبت همه ما را به خیر کنه ، سایپا هیچ ، ایرانخودرو هم اتوبوس برقی زده روی مدل آتروس.
امیدوارم این اتوبوسهای برقی ، خودروسازان دولتی ، مانند کیفیت و قیمت سواری هایشان نباشد. یعنی به اسم تولید داخل قطعات چینی وارد ،مونتاژ میکنند ، از خود اتوبوس برقی چینی گرانتر دربیاد. بعد داخلی سازی هم عمیق میشی صندلی ها و پلاستیک و بدنه ایرانی اند.
فروش تالیسمان یادتان باشد خود این دو شرکت اجازه واردات انحصاری گرفتند تنها کاری که کردند خودرو به با چند برابر قیمت در بازار فروختند. بعد با افتخار میگیم خودروساز.
ایا توی کره ، هم هیوندایی ، میومد خودرو المانی و فرانسوی دلالی میکرد؟
بعد هم همیشه یکم اشک تمساح می ریزند ۲ میلیون نفر بیکار میشوند! انگار تعمیرگاه و خدمات پس از فروش ، ساخت قطعه این دو خودروساز دولتی انجام میدهند.
کل کارگران دو کارخانه ۴۰ هزار نفر هستند. در حالیکه کل کارخانه های قطعه سازی ترکیه ای چند میلیون نفر، حتی شما ماشین خارجی هم وار نمیکنید دیگر تعمیر کار ،فروشنده خدمات پس از فروش از هند چین کره ژاپن نمی اورید. یعنی اشتغال خودروسازی ثابت هست. در هند و ترکیه هم شرکت های خودروسازی خارجی اند اما کارگران هندی.
کلا من امید به موفقیت این دو خودروساز دولتی ندارم چون اساس این دو خودروساز بر اساس سود ،رقابت ،کیفیت ، نیست.
یک کاربر
۲۸ آذر ۱۴۰۰خدا اخر و عاقبت همه ما را به خیر کنه ، سایپا هیچ ، ایرانخودرو هم اتوبوس برقی زده روی مدل آتروس.
امیدوارم این اتوبوسهای برقی ، خودروسازان دولتی ، مانند کیفیت و قیمت سواری هایشان نباشد. یعنی به اسم تولید داخل قطعات چینی وارد ،مونتاژ میکنند ، از خود اتوبوس برقی چینی گرانتر دربیاد. بعد روی داخلی سازی هم عمیق میشوید صندلی ها و پلاستیک و بدنه فقط ایرانی اند.
فروش تالیسمان یادتان باشد خود این دو شرکت اجازه واردات انحصاری گرفتند تنها کاری که کردند خودرو به با چند برابر قیمت در بازار داخل فروختند. بعد با افتخار میگیم خودروساز.
ایا توی کره ، هم هیوندایی ، میومد خودرو المانی و فرانسوی دلالی میکرد؟
بعد هم همیشه یکم اشک تمساح می ریزند ۲ میلیون نفر بیکار میشوند! انگار تعمیرگاه و خدمات پس از فروش ، ساخت قطعه ، این دو خودروساز دولتی انجام میدهند که کارگرانش وابسته باشند.
کل کارگران دو کارخانه ۴۰ هزار نفر هستند. در حالیکه کل کارخانه های قطعه سازی ترکیه ای چند میلیون نفر، حتی شما ماشین خارجی هم وار میکنید دیگر تعمیر کار ،فروشنده خدمات پس از فروش از هند چین کره ژاپن نمی اورید. یعنی اشتغال خودرو در هر کشور به میزانی ثابت هست. در هند و ترکیه هم شرکت های خودروسازی خارجی اند اما کارگران هندی و ترک.
کلا من امید به موفقیت این دو خودروساز دولتی ندارم چون اساس این دو خودروساز بر اساس سود ،رقابت ،کیفیت ، نیست.
مدیریت دولتی ، در ایران ناموفق هست چون فقط مصرف گراست.
پژمان
۲۹ آذر ۱۴۰۰یورو شیشه یا پنجه یا یورو 4؟
دکتر فریدون محمدی
۱۱ دی ۱۴۰۰سلام دوستان
ما در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران یکی از قطعات اصلی موتورهای برقی که غشاهای تبادل یون( غشا نفیون) باشند را ساخته ایم. با قیمتی حتی پایین تر از نمونه چینی و کیفیتی رقابتی با نمونه امریکایی.شرکت دانش بنیان الکتروکیمیا بسپار به همین منظور تاسیس و وظیفه تولید و بازاریابی این محصول را تحت لیسانس پژوهشگاه به عهده گرفته است. اگر خودروسازان محترم اراده کنند میتوانند بقیه اجزای موتورهای برقی را داخلی سازی کرده تا قیمت تمام شده انواع خودرو برقی ارزان گردد.