گروه خودروسازی سایپا پیشرانه جدید خود را با نام M15i معرفی کرد. این موتور نمونه اصلاح شده و ارتقا یافته پیشرانه M15 است که بر روی خودروهای خانواده X200 سایپا شامل (ساینا و کوییک) نصب میشود. موتور M15i با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار، حدود ۷ درصد عملکرد بهتر و نیم لیتر مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور M15 معمولی دارد.
به گزارش پدال، طبق اعلام سایپا، تغییرات انجام شده بر روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، ارتقا پورتهای هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستونهای جدید است.
جدول تفاوت پیشرانه سایپا M15 معمولی و M15i
مدل پیشرانه | قدرت (اسب بخار) | گشتاور (نیوتون متر) | دریچه گاز | نسبت تراکم | استاندارد آلایندگی پایه |
M15 | ۸۲-۸۷ | ۱۲۷ | مکانیکی | ۹.۷ | یورو ۴ |
M15i | ۸۹-۹۰ | ۱۳۵-۱۳۷ | برقی | ۱۰.۵ | یورو ۵ |
موتور جدید M15i نسبت به نسل قبلی موتور M15 از صدا و لرزش کمتری برخوردار است. استفاده از بالانسر شفت و همچنین هوشمندسازی رفتار موتور در وضعیتهای مختلف با استفاده از سامانه زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپها و دریچه گاز برقی باعث شده تا ریتم حرکتی خودرو بهتر شود.
گرچه اعداد اعلامی گشتاور و اسب بخار این موتور تفاوت چندانی با موتور فعلی ندارد اما بهینه سازی عملکرد پیشرانه باعث شده تا لذت سواری با موتور ۸ سوپاپه و قدیمی بهتر شود.
علاوه بر این، استفاده از رینگهای پیستون و یاتاقانهای طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.
قرار است از این موتور، در خودروهای جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند استفاده شود.
parhamiof
۷ آبان ۱۴۰۲همون اش و همون کاسه ست که
Puriya
۷ آبان ۱۴۰۲اِ این چه حرفیه
زحمت کشیدن ۲ اسب و چن نیوتون به موتور اضافه کردن که تاثیر زیادی در شتاب خودرو داره و بخاطر این زحماتشون یه صد میلیونی به قیمت ماشیناشون اضافه میکنن تازه یه خودروی فوقوالعاده هم تولید کردن به اسم سهند درسته که همون ساینا هست که سپر و گلیگرش عوض شده ولی بسیار زیبا هست و با امکانات فوقوالعده نظیر نمایشگر لمسی !!! که واقعا متمایز کنندس
😄😄😄
NAVID۰۰۹۸
۷ آبان ۱۴۰۲واقعاً چرا ۱۲ یا ۱۶ سوپاپش نمیکنن ؟؟؟!
بعد که فکر میکنم میبینم خودشون هم میدونند اگر چنین کنند ، اجزای موتور از هم میپاچه ، چرا که احتمالاً کیفیت آلیاژ و قطعات توان اسببخار بالای ۱۰۰ رو نداره !
البته از طرفی این دیدگاه من موردِ قبول نیست ، چرا که توربو بستن روی همین موتور و انداختنش روی شاهین !
واقعاً چرا داره !!! که چرا واقعاً وقتی میشه مصرف را آورد پائین و قدرت را برد بالاتر !!!
البته یه احتمالِ دیگه هم میدم که احتمالاً پلتفرم X200 سایپا کلاً کششِ قدرت بالاتر را ندارد و راننده را به اون جهان رَهسپار میکند !
noir
۸ آبان ۱۴۰۲نمیتونن و نمیخوان …
parhamiof
۷ آبان ۱۴۰۲میدونم فقط داشتم شوخی میکردم
تغییرات عمده روی خودرو های سایپا و افزایش قدرت های چند صد اسب بخاری که برای همه واضحه دیگه
زیزیگولو
۷ آبان ۱۴۰۲این موتوری هستش که میتونه تو شرایط ترافیک سنگین وسط گرمای تابستون تو کلانشهرا یا تو شرایط سفر یا تو شرایط سخت بیابونی یا زمستونی و درکل تو هر شرایطی به شدت مقاوم باشه!!!! و بشه نمادی واسه صنعت خودروسازی جهان🤦🤦🤦
❤سایپا مطمئن❤
۷ آبان ۱۴۰۲قبول دارم کیفیت خودرو ها پایینه ولی همش خود تحقیری میکنید.
،سایپا داره بهترین امکانتات پس از فروشو در اختیار ما قرار داد.اتمینانی که صایپا در اخطیارتون گرار میده هیچ شومپانی قرار نمیده.شایپا همیشه متمعن و حفظ اثالت در تراهی
P
۷ آبان ۱۴۰۲خوب خوب خوب ،یه صد میلیون اضافه رفت تو پاچه ملت
همایون
۸ آبان ۱۴۰۲داداش زحمات سایپا رو دست کم نگیر لامبورگینی هم چند دهه از یه موتور استفاده کرد🤣🤣
به نظرتون چون سایپا رو با لامبورگینی مقایسه کردم احتمال داره سایپا جهت تقدیر و تشکر یه باکس ساندیس سیبموز بهم اهدا کنه؟!!!😉
A.az
۸ آبان ۱۴۰۲نه از قضا بدترم شده
کل مزیت این موتور سادگی و کم خرجیش بود که اونم با cvvt به فنا رفت
امین
۷ آبان ۱۴۰۲تفاوت CVVT با VVTI چه هست؟
R@min
۷ آبان ۱۴۰۲CVVT یا Continuously Variable Valve Timing (سیستم زمان بندی متغیر پیوسته سوپاپ) یکی از تکنولوژی های زمان بندی سوپاپ هست که عموما توسط هیوندای استفاده میشه که هر برند اسم خاص خودش و کاربری مدنظر خودشو گذاشته برای مثال بیمر VANOS یا هوندا VTEC هست و VVTI هم اسم سیستم اختصاصی تویوتا هست.
اساس این تکنولوژی بالا بردن بهره وری از سوخت و کاهش اون هست، سیستم CVVT زمان بندی سوپاپ ورودی در دورهای بالاتر تنظیم می کنه و در اگزوز با تاخیر بیشتر، اجازه می ده هوای بیشتری در دورهای بالاتر وارد موتور بشه. این یه مخلوط بهینه هوا و سوخت فراهم می کنه و محفظه احتراق کاملاً پر کرده و راندمان کلی موتور بهبود میده. این سیستم دوام پایینی داره و نسبت به محصولات اقتصادی پیچیدگی بالایی داره.
سیستم VVTI یا زمان بندی متغیر هوشمند تویوتا هم تکنولوژی قدیمی و متعلق به دهه 90 تویوتا هست که سیستم بسیار بهتر و ساده تر و بشدت با دوام تری هست اگر اشتباه نکنم اولین بار رو سری 2JZ معرفی شد. این سیستم زمان بسته شدن سوپاپ اگزوز و باز شدن سوپاپ ورودی هوا رو کنترل می کنه. امروزه تویوتا از سیستم VVT-IE و VALVEMATIC استفاده می کنه که نسخه های پیشرفته تر و توسعه یافته همون تکنولوژی قدیمی هست.
amir
۷ آبان ۱۴۰۲آهان این شد یه کامنت خوب مثل کامنت های قدیمی
امین
۷ آبان ۱۴۰۲سپاس
MK
۷ آبان ۱۴۰۲والامن که موتوری توعکسا نمی بینم
شبی موتورنیست
Enzo Ferrari 2008
۷ آبان ۱۴۰۲ا نگاه کنید موتور 8 سیلندر
اما دیگه چی بگم یه موتور بی قدرت چرت
amir
۷ آبان ۱۴۰۲از پیشرفت های چشمگیر سایپا بسیار شگفت زده شدم
amir
۷ آبان ۱۴۰۲خب دیگه میزنیم تو تعریف برندا لایک هم میگیریم حالا نصفه پیامم نیومد مشکلی نداره
مهزیار
۷ آبان ۱۴۰۲🥹🥹🥹
احمدرضا
۷ آبان ۱۴۰۲پس بسلامتی این سری تو مسابقه انتخاب پیشرانه های برتر جهان ما هم نماینده داریم
𝐀𝐥𝐢
۷ آبان ۱۴۰۲تیتر:معرفی پیشرانه از دور افتاده MI15/:
javad-bmw
۷ آبان ۱۴۰۲الان میخوان بگن که موتور رو اصلاح کردیم و بهینه شده و ۱۰ سال دیگه از همین موتور استفاده کنن.
Scuderia Ferrari
۷ آبان ۱۴۰۲خواهش میکنم ما رو تو دنیا بیشتر از این خوار و حقیر نکنید
ساخت این موتور خودش توهین به مردمه و یه تغییر اسم کوچک نمیتونه از افتضاح بودن این موتور کم کنه
انجین ۸ سوپاپه در حال تولید تو دنیا هنوز داریم ؟؟!!
رضا
۱۲ آبان ۱۴۰۲انجین دوج هلکت دو سوپاپ برای هر سیلندر داره.
Siyavash
۷ آبان ۱۴۰۲واقعا باید مهندسان کمپانی m از بی ام و..amgاز مرسدس..برابرست.. و همچنین منصوری باید از بزرگمردان سایپا سرمشق بگیرن و اینطوری موتور هایه محصولاتشون رو تیونینگ کن از ۱ تا ۶ اسب بخار و ۵ الی ۸ نیوتن متر گشتاورد اونم با هم فکری جمع کثیری از بهترین و نخبه ترین مغز هایه متفکر ابر کمپانی سایپا یاد بگیرن……
ناشناس
۷ آبان ۱۴۰۲احتمالا قرار یه 100 150 میلیونی بخاطر همین کار به قیمت کوئیک اضافه
علی
۸ آبان ۱۴۰۲تجمع مسالمت آمیز مقابل ساختمات شورای رقابت؛ شهرک غرب خ زر افشان .ساختمان ۷۵ جمعی از برندگان طرح یکپارچه اولویت زمستان درخواست داریم. همان خودرو قبولی تارا ۵دنده وبقیمت معقول رابه خریداران عرضه کند امروز دوشنبه ساعت ۱۰ صبح
حسین
۸ آبان ۱۴۰۲پس استاندارد چی میشه؟
باید استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشه که ۱۵۰ میلیون به قیمت ها اضافه میکنه
علی
۸ آبان ۱۴۰۲لذت رانندگی با موتور 8 سوپاپه D=
۸ آبان ۱۴۰۲ای جان حالا میتونیم شوتیش کنیم و لامبورگینیو باهاش تو کورس بگیریم 😎😏
علی
۸ آبان ۱۴۰۲باید روی همه محصولات بدون افزایش قیمت همین موتور اعمال شود
چون این موتور فقط در واقع رفع مشکل شده
ارتقایی دیده نمیشه
مبادا هوس افزایش قیمت کنید صبر و تاب آوری مردم حدی داره و شعب نمایندگی و تعداد کارخانه ها بالاست
رضا
۱۲ آبان ۱۴۰۲سلام و ادب
موتور xup هم با xu7 تقریبا تفاوتی نداره ولی نتیجه داینو افزایش ۱۵ اسب بخاری(بطور متوسط) نسبت به نسخه قبلیش داره
خواستم بگم شاید تغییر آنچنانی در مشخصات، روی کاغذ رخ نده ولی در عمل نتیجه چیز دیگه ای هست
امید
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳این موتور های جدید قدرت و شتاب بیشتری دارند ولی تنها عیبی که داره همش اسبک و تایپیت میشکنه من دارم با هشت هزار کارکرد دوبار بردمش نمایندگی.
مهدی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام همین موتور m15 gsi رو دارید که vvt داره
امیر
۲۷ شهریور ۱۴۰۳سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید دیروز در زمان حرکت ماشین من همه ساینا ex مدل ۹۹ هستش از کار افتاد و خاموش شد اول گفتم چون مشکل باطری دارم و تقریبا عمر باطری تمومه و با کالج روشن کردم مشکل از باطری هستش ولی اول ی صدای افتادن چیزی از ماشین آمد و بعد خاموش کرد و ایستاد و بردم برای باطری مشکل فقط باطری نبود و در آنجا همسایه باطری فروش گفت دنده رو در ۴ بگذار و بعد یکم بادین ماشین رو عقب جلو بردن که یکمیلم نمیشد گفت متور قفل کرده و سر مکانیک هک بردم همین روگفت و باطری ساز هم گفت چون در حال حرکت بوی مال سویچ نیست استارت نخوردن و تکاننخوردن متور من چطور مطمبن بشم متور قفل کرده و مکانیک گفت اگر از قسمت بالا باشه ۱۳ تا ۱۷ اگر پایین باشه ۲۰ تا ۲۵ قیمت متور نو هم ۲۵ هستش و اجراتعمیر هم ۳ تومنه اجرت تعویض رو ندارم سوالم بعدیم اینه که متور رو تعویض کنم بهتر یا نه آیا برای فروش حسن ماشین حساب میشه یا عیب ماشین و اگر میشناسید در شهر های کرج تهران هشتگرد و ین منطقها مکانیک قبل اطمینان معرفی کنید از پاسخ دلسوزانه شما و کارشناسانه شما تشکر میکنم لطفا بهم کمک کنید با پاسخ و راهنمایان متشکر درضمن ماین ه۸۰ تا کترکردهستش