پراید ۱۵۱ ارزانترین وانت بازار کشورمان محسوب میشود که به لطف قیمت و هزینههای نگهداری پایین، به گزینهای کاربردی برای کسبوکارهای کوچک تبدیل شده است.
بدون شک پراید یکی از مهمترین خودروهایی است که در کشورمان تولید شده است. پسازاینکه سایپا در اوایل دههٔ ۷۰ شمسی مونتاژ این خودرو را آغاز کرد، رفتهرفته طی سالهای بعد سایپا نسخههای جدیدی از این خودرو را روی خط تولید برد که حاصل خلاقیت ایرانیها بودند! آخرین و شاید غیرمنتظرهترین نسخهٔ پراید که در کشورمان توسعه پیدا کرد، نسخهٔ وانت بود. پروتوتایپهای وانت پراید اولین بار در اواخر سال ۱۳۸۹ دیده شدند و در اسفند ۱۳۹۱ سایپا رسماً آن را با نام ۱۵۱ رونمایی کرد. وانت پراید با تمام مشکلات و کاستیهایی که داشت، به لطف قیمت اقتصادی و رانندگی راحتتر نسبت به وانت پیکان، خیلی زود جایگاه خود را در بازار پیدا کرد و با خاتمهٔ تولید وانت پیکان در سال ۱۳۹۳، پراید ۱۵۱ به یکهتاز بخش وانتهای شهری و اقتصادی کشورمان تبدیل شد.
همچنین بخوانید: مقایسه آریسان ۲ با وانت پراید؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید
مشخصات فنی وانت پراید ۱۵۱
وانت ۱۵۱ از همان پیشرانهٔ آشنای ۱.۳ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ پراید استفاده میکند ولی سایپا در زمان معرفی ۱۵۱ ادعا میکرد که این پیشرانه در وانت پراید حدود ۵ اسب بخار قویتر از نسخهٔ معمولی شده است. درهرحال، این موتور قدیمی اما جانسخت، در وانت اقتصادی سایپا ۷۳ اسب بخار قدرت و نزدیک به ۱۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که با توجه حجم موتور و تکنولوژی قدیمی، اعداد قابلقبولی به نظر میرسند. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. هرچند شاید خیلیها انتقال قدرت دیفرانسیل جلو را برای وانت مناسب ندانند ولی در دنیا وانتهای کوچک و شهری زیادی بهصورت دیفرانسیل جلو ساخته میشوند. به گفتهٔ سایپا، در فنربندی عقب و دیسکهای ترمز جلوی پراید هم تغییراتی صورت گرفته تا برای انجام وظایف وانت مناسبتر باشد.
وانت ۱۵۱ مثل پراید معمولی از رینگهای ۱۳ اینچی با لاستیکهای ۱۶۵ استفاده میکند و ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسهای هستند. این وانت کوچک در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی نزدیک به ۷ لیتر بنزین مصرف میکند که برای پیشرانهای با این حجم و قدرت رقم زیادی محسوب میشود و نشان از بازدهی پایین موتور دارد ولی باک نسبتاً بزرگ ۴۹ لیتری جوابگوی این مصرف خواهد بود. نقطهٔ قوت اصلی موتور وانت پراید اما سادگی، جانسختی، فراوانی قطعات و سهولت تعمیرات است. وانت پراید تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت بار ۵۰۰ کیلوگرمی دارد. این ظرفیت برای وانت کوچکی که بیشتر توسط کسبوکارهای شهری استفاده میشود رقم مناسبی بهحساب میآید.
امکانات وانت پراید ۱۵۱
قطعاً در وانت پراید انتظار دیدن امکانات و تجهیزات چندانی را نداریم و این خودرو برای چند سال صرفاً با همان امکاناتی که در پراید سواری وجود داشت مثل پنجرههای برقی، دو ایربگ، سیستم تهویه و ترمز ABS تولید میشد ولی در بهار ۱۳۹۹، سایپا نسخهٔ جدیدی از این وانت را با نام ۱۵۱ پلاس عرضه کرد که به امکانات بیشتری مثل نمایشگر لمسی، سنسور دندهعقب و لاینر (کفپوش اتاق بار) مجهز شده بود. این نسخه هماکنون با نام ۱۵۱ آپشنال عرضه میشود و به لیست امکانات آن موارد دیگری مثل تنظیم برقی آینههای جانبی و صندلیهای چرمی هم افزوده شده است. در تابستان ۱۴۰۲ بهمنظور مطابقت با استانداردهای الزامی جدید، تیپ DA با دیلایت در سپر جلو و پوزیشن لایت چراغهای عقب معرفی شد. در حال حاضر، امکاناتی که در تمام تیپهای وانت ۱۵۱ وجود دارد عبارتاند از:
- ترمز ABS و EBD
- دو ایربگ
- ایموبلایزر
- قفل مرکزی
- سیستم تهویه
- دیلایت
- مه شکن عقب
در تیپ آپشنال، علاوه بر موارد بالا، امکانات زیر هم وجود دارد:
- نمایشگر لمسی
- دوربین دید عقب
- صندلیهای چرمی
- تریم داخلی مشکی
- لاینر
- رول بار
- آینههای جانبی برقی
- کفپوش سهبعدی
- سیستم هشدار دزدگیر
مزایا و معایب وانت پراید ۱۵۱
مهمترین مزیت وانت پراید، قیمت ارزانتر نسبت به دیگر وانتهای اقتصادی بازار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای کسبوکارهای کوچک تبدیل میکند. ابعاد جمعوجور که باعث سهولت استفاده در شهرهای شلوغ میشود، پیشرانهٔ کماستهلاک و جانسخت با قطعات یدکی فراوان و تعمیرات ساده، هزینههای نگهداری پایین و امکانات مناسب در تیپ آپشنال هم ازجمله دیگر نقاط قوت این وانت کوچک و اقتصادی هستند. از سوی دیگر، ایمنی پایین، کیفیت ساخت پایین و تواناییهای حرکتی ضعیف هم از مهمترین معایب وانت ۱۵۱ به شمار میروند.
مزایا
- قیمت ارزانتر از دیگر وانتهای بازار
- هزینههای نگهداری پایین
- پیشرانهٔ کماستهلاک
- فراوانی قطعات یدکی
- امکانات مناسب در تیپ آپشنال
معایب
- کیفیت ساخت پایین
- ایمنی پایین
- تواناییهای حرکتی ضعیف
- بازدهی پایین موتور
- مصرف سوخت بالا
مقایسه وانت پراید ۱۵۱ با رقبا
در حال حاضر، تنها رقیب وانت ۱۵۱ در بازار کشورمان، آریسان ۲ ایرانخودرو است. البته این وانت هم حدود صد میلیون تومان از ۱۵۱ گرانتر است که اختلاف زیادی برای این بخش از بازار محسوب میشود و بهنوعی وانت کوچک سایپا را به خودرویی بیرقیب در بازار کشورمان تبدیل میکند. بااینحال، آریسان ۲ از پیشرانهٔ قویتر ۱.۸ لیتری با ۹۷ اسب بخار قدرت بهره میبرد و ظرفیت بار بیشتری برابر با ۷۵۰ کیلوگرم را دارد. همچنین وانت ایرانخودرو بهصورت دوگانهسوز عرضه میشود ویژگی مثبتی است و هزینههای سوخت را کاهش میدهد. از سوی دیگر اما استهلاک و هزینههای نگهداری پیشرانهٔ XU7 آریسان ۲ بهمراتب بیشتر از وانت پراید است.
قیمت وانت پراید ۱۵۱ در کارخانه و بازار (۲۶ آذر ۱۴۰۳)
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
سایپا پراید ۱۵۱ | اتاق بار پاششی DA | ۳۱۳,۷۴۹,۰۰۰ | ۳۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
سایپا پراید ۱۵۱ | لاینر | --- | ۳۴۶,۰۰۰,۰۰۰ |
طبق آخرین شرایط فروش سایپا، قیمت وانت ۱۵۱ برای تیپ معمولی ۳۱۵ میلیون و برای تیپ مجهز به لاینر نزدیک به ۳۲۰ میلیون تومان است. قیمت این وانت در بازار نیز اختلاف چندانی با قیمت کارخانه ندارد و تنها حدود ۱۵ میلیون تومان گرانتر است. بهطورکلی، ازآنجاییکه سایپا ۱۵۱ هماکنون ارزانترین وانت بازار کشورمان محسوب میشود و گزینهٔ دیگری در این بازهٔ قیمتی وجود ندارد، خریدارانی که به دنبال یک وانت کوچک و اقتصادی هستند انتخاب دیگری جز این نخواهند داشت. بااینوجود، پراید ۱۵۱ به لطف هزینههای تعمیرات و نگهداری پایین و ظرفیت بار قابلقبول، گزینهٔ مناسبی برای کسبوکارهای کوچک و حملونقلهای سبک شهری محسوب میشود ولی اگر به دنبال وانتی راحتتر برای ترددهای خارج از شهر و ظرفیت بار بالاتر هستید، بهتر است سراغ آریسان ۲ بروید. همچنین لازم به ذکر است که سایپا چند سالی است روی توسعهٔ وانت جدیدی با کد ۲۵۱ کار میکند که بر اساس ساینا ساخته شده و قرار است با نام سپهر بهعنوان جایگزین ۱۵۱ در سالهای آینده تولید شود.
جدول مشخصات فنی وانت پراید ۱۵۱
پیشرانه | M13 |
حجم موتور | ۱۳۲۳ سیسی |
قدرت | ۷۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
وزن | ۹۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۵۰۰ کیلوگرم |
طول | ۳,۹۳۸ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۰۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۲۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۳۴۵ میلیمتر |
طول اتاق بار | ۱,۵۰۰ میلیمتر |
عمق اتاق بار | ۴۲۰ میلیمتر |
رینگ و لاستیک | ۱۳ اینچی ۱۶۵ |
ظرفیت باک | ۴۹ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۰ لیتر ترکیبی |
hosen
۱۱ آبان ۱۴۰۳این دمپایی هم مگه برسی میخاد؟
راستی راننده هاشونم جوری با ماشین میگازن تو اتوبان ادم تعجب میکنه یکم یواش تر بخدا یه وجب ماشینه دیگه
Sara
۱۱ آبان ۱۴۰۳کفپوش سه بعدی تو سال 2024 اپشنه
بخدا 100 هزارتومان بیشتر پولش نیست
به کی بگمممممممم
amirkhanzadeh
۱۱ آبان ۱۴۰۳دهنت زیبا 🤣🤣🤣
Sina
۱۲ آبان ۱۴۰۳جز اپشن نیست ولی جوک هم نگو… کفپوش سهبعدی از ۲۵۰ ب بالاس
Sara
۱۲ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز
شما بعنوان مصرف کننده میخری 250 برای تولید کننده 100 هم تموم نمیشه
تازه برای 151 فقط دو تکه جلو شه و شما قیمت کامل شو داری
ممنون قبل از نظر دادن کنی تحقیق کن
C4
۱۱ آبان ۱۴۰۳من فقط غصه اسم های زیبایی رو میخورم که روی این لگنا گذاشتند . شاهین – سپهر – آریا و …
خشایارم
۱۲ آبان ۱۴۰۳نصف چیزایی که میگین اصلا اشتباهه . همین ماشینی که همه مسخره میکنیم من ۴ ماهه گرفتم موتور عوض کردم نمایندگی . از هر کی که میخره بپرسید ببینید چقد ایراد داره و مشکل داره ماشین به هیچ دردی نمیخوره علنن اسباب بازی میخری
علی Shelby
۱۲ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/Saipa-Pride-151-7.jpg
اینو دیدم فشار خونم افتاد
جرمی کلارکسون
۱۱ آبان ۱۴۰۳برسی نمیخاد
یه حلبه فقط یه فضا بار پشتشه دورشم پلاستیک آشغال زدن جلو ضربه رو (مثلاً) بگیره
علی Shelby
۱۱ آبان ۱۴۰۳تو ایران چه چیز هایی آپشنن
کف پوش ۳بعدی
تریم داخلی مشکی
صندلی چرمی (فقط یه قسمتایی بقیه پارچست)
سیستم تهویه مثلا خوب که اینقدر صدا داره که نگو
رول بار
قفل مرکزی
دو ایربگ
دی لایت
چیز هایی که تو وانت ها و ماشین های دیگه خیلی عادی هستن
علیرضا
۱۱ آبان ۱۴۰۳سلام بهترین ماشین برای پخش و جابجایی سریع خیلیا باهمین از نیسان بیشتر پول درمیارن،
پیام
۱۱ آبان ۱۴۰۳دقیقا عین دمپایی هست
KAIZEN
۱۱ آبان ۱۴۰۳ماشین خوبیه بشرطی که قیمتش نهایت ۳ هزار دلار باشه و دستمزد کارگر هم دست کم ماهی ۸۰۰ دلار
آرین
۱۲ آبان ۱۴۰۳5 هزار تاس
mickeyy
۱۱ آبان ۱۴۰۳بررسی وانت پراید ؟! مورچه چیه که کله پاچش باشه. واقعا درک نمیکنم ای ماشین به چه دردی میخوره قدرت موتور ضعیف به کنار با این شاسی ضعیف و شکننده پراید واقعا اینایی که میخرنش واسه چی میخرن چون چیزی نمیشه باهش حمل کرد سریعا آسیب میبینه.
مهدی
۱۳ آبان ۱۴۰۳دوست گرامی من از سال ۹۶ پراید وانت دارم . پراید وانت ماشین باربر نیست . بار برای ماشینهایی هست که دیفرانسیل عقب دارن و گاردون دنده سنگین دارن نه پراید وانت با گیربکس جلو و ۵سرعته . این ماشینها بارهای فورس دارن یعنی باری که سبکه و باید زود به مقصد برسه . تا یک تن هم جوابه دوستان هستن پیچ و مهره باهاش پخش میکنن . سربالایی اونجایی که نیسان میزاد پراید وانت مث موشک میره بالا . من خودم برای نیروگاهها قطعات ماشین های صنعتیشونو میبردم . بار بردم جنوب اهواز رفت و برگشت کلاا رفت و برگشت ۳۰۰کیلو بار نداشتم ۱۲میلیون گرفتم صافی ۱۱میلیون مونده . چندتا کار باید براش کنی که به نفع رانندس. سوزنهای انژکتورشو ۲۰۶ تیپ پنج انداختم استوک اروپایی. تقویت فنر تختهای عقب. شاسی بند و استرس بار برای جلوگیری از ترک شاسی و هندلینگ . درکل از نیسان و اریسان و شوکا . چانگهه. هیوسو اینا بهتره ولی مطمعن باش اگر حق انتخاب داشتم شک نکن یه وانت اقتصادی و کم استحلاک خارجی میخریدم . مجبوریم رفیق ماشین خوب هست تویوتا شرکت پسته رفسنجان مرگ نداره ۵ قلاب مدل ۲۰۰۰ میلادی ۹۰۰ میلیون کف قیمت.
پراید وانت ماشین بارهای فانتزیه . مشتی بار اسمش روشه کسی که میخواد بار بفرسته بنظرت میصرفه از اهواز تا تهران ۶ میلیون بده پراید وانت براش ۵۰۰کیلو بار بیاره ؟ ۸ میلیون میده نیسان براش ۳تن میاره . اگر مجبور نبودیم نمیخریدیم میرفتیم مث کشور همسایه تویوتا هایلوکس میخریدیم به پول ایران ۴۰۰ میلیون اگر بعضیا اجازه میدادن اونجا به اون ماشین گوسفند بار میزنن اینجا جز ماشینای لاکچری و گرون قیمت .
موفق باشید .
۱۱ آبان ۱۴۰۳مزدا یا اریسان یا پیکان یا نیسان وانت بهتره برای کار بنظرم
با این نمیشه کار خاصی کرد
C4
۱۱ آبان ۱۴۰۳نیسان گاوی سگمنت بالاتری نسبت به بقیه داره
با گاریسان و پراید وانت و پیکان وانت کارهای سنگین نمیشه کرد . اما گاوی ثابت شدست . چند وقت پیش خبری دیدم در فضای مجازی از نیسان گاوی که پیکان وانت بار زده بود
JaMsHiD-B
۱۱ آبان ۱۴۰۳اینا پلتفرمشون سدانه و شاسیشون برای مصارف شهری مثل جابجایی آدماس نه بار زدن که اینارو کردن وانت
بخاطر همینه به آریسان میگن آریسان تاشو چون تا بار سنگین میزنی شاسی میشکنه ماشین تا میشه میشه شبیه عدد ۸
https://www.yjc.ir/fa/amp/news/6153729
بر خلاف نیسان که کلا برای باربری بوده از اول برای همینه که از هر وانتی توی ایران بیشتر کاربری داره
علی نبردجو بخشایش
۱۱ آبان ۱۴۰۳با سلام بنده همین پراید 151دارم کاملن اسباب بازی 40تا کار کرده یه اشغال مسخره تمامیه سیستم برقی موتوریی ازهمه پاشیده گارانتی هر جا بردم باج سبیل میخان یه اشغال در اشغال حیف پول
A
۱۱ آبان ۱۴۰۳بهترین خودرو❤️
بنازمت
حبیب اله
۱۱ آبان ۱۴۰۳اشغال ترین خودرو سایپا..من صفر خریدم .روغن کم می کرد. بردم نمایندگی .گفت جا بزار درست میکنم. الکی بدتر شد فروختم.
مهدی
۱۳ آبان ۱۴۰۳همشون روغن کم میکنن ولی راه داره شکا باید میبردی ریمپ میزدی درجه حرارت موتور رو میاوردی پایین. فن کولر مینداختی که جدیداا تک فن هست. رادیات آب رو گرمسیری مینداختی دولول .
رفیق ماشین خشک خریدی فکر گارانتی و نمایندگی و خدمات پس از فرووو رو از ذهنت بیرون کن .
حبیب اله
۱۱ آبان ۱۴۰۳عالی خودرو سایپا..من صفر خریدم .روغن کم می کرد. بردم نمایندگی .گفت جا بزار درست میکنم. الکی بدتر شد فروختم.
Amard
۱۱ آبان ۱۴۰۳متأسفانه تجربه استفاده هر دو ماشین به شکل صفر کیلومتر داشتم پراید وانت پتانسیل زیادی واس چپ شدن داشت سایپا پخش شلگیر و کف پوش ازش دزدیده بود مشکل موتوری نداشت ولی گیربکس مزخرفی داشت دنده ها قلق میخاست اما اریسان ۲ موتور پژو بود خیلی سنگین احساس میشد پایداری خوبی داشت ولی یکم زوزه داره گیربکس لوله اگزوز دزدین از پشت چرخ دادن بیرون و پخش داره شل گیر هم داره ولی دوگانه فابیرک اگه تندر وانت کپی کنن با موتور ec5 خیلی بهتر از هر دو ایناست
امیرحسین
۱۱ آبان ۱۴۰۳من که دوسش دارم دوتا عیب داره رادیاتور زود آب تمام میکنه کیفیت فوق پایینه تیوپ های لاستیک
amirboss
۱۱ آبان ۱۴۰۳پدال در مورد کامیون هوشمند هیدروژنی شرکت فاو یه پست بزار.
𝐀𝐥𝐢
۱۱ آبان ۱۴۰۳خدایا شکرت که تو سال ۲۰۲۴ همچین چیزایی برای ما آپشن شده
سهیل گل آزاد
۱۲ آبان ۱۴۰۳چقدر پول بی ارزشه واقعا سیصد و خورده ای پول این آخه چجوری به اینجا رسیدیم وقتی که ملتی هستن خیلیاشون شدن دلال دلار و سکه و کابوسشون اینه که دلار ها و سکه هایی که دارن پایین نیاد یه روزی وقتی که هر روز به هر بهانه ای اعم از مشکلات اقتصادی و این قبیل داستان ها مزد کارشون رو برای هم دیگه بالا میبرن وقتی که یه آیفون جدید رو حاضرن تا ۱۵۰ میلیونم پول بدن وقتی که همیشه تقاضاشون برای هر قیمتی تو هر کالایی اعم از ماشین و خیلی چیزای دیگه بالاست این یعنی به وجود اومدن یه تورم افسار گسیخته از طرف خود مردم این ماشین تا دو سه سال بعد یه میلیاردم بشه کسی نمیگه چرا یه میلیارد شده چون خودشون رو عادت دادن که سوار بر موج بی ارزش تر کردن پولشون باشن
Galant.VR4(JDM)
۱۲ آبان ۱۴۰۳در مقابل رقباش که F150 و تویوتا تاندرا باشن صددرصد بهتره ترمز داره کولر داره حتی برفپاکن هم داره طراحیش هم برای 2024 خیلی خوبه کلا از زمان خودش جلوتر هست
ولی جدی قابلیت آفرود داره که تو ماشین هایی مثل سانتاکروز نیست
علی
۱۲ آبان ۱۴۰۳مشخصات………………..
حلب روغن 17 کیلو شده مشخصات
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۲ آبان ۱۴۰۳پراید وانت اصلا عسله باباست! 😂❤️
حامد پورجبار کاوگانی
۱۲ آبان ۱۴۰۳فقط پیکان وانت بود که باید حذف میشد انگاراضافه بود…نیسان ۷۰ ساله چی دارن اینا مگه
پدرام
۱۲ آبان ۱۴۰۳با این چی حمل میکنند؟!
کاغذ A4 !
علی
۱۲ آبان ۱۴۰۳سلام
من صفرشو دارم
دفش آواز میخونه وقتی پا رو از رو گاز تو سرعت 100 به بالا بر میداری
کمپرسور کولرش که درگیر میشه دیوار صوتی شکسته میشه
درش خود بخود باز میشه
گرد و غبار که میاد انگار ماشین در نداره، همش میشینه رو صندلی
چراغ چکش همش روشنه
و روغنم که نگم براتون
هنوز مطمئن نیستم شاید با یه سه چرخه عوضش کنم!!!
بهزاد
۱۲ آبان ۱۴۰۳…وقتی فقط داریم به موشکهامون مینازیم وضع بهتر نمیشه…موشک برای کسی امنیت نیاورده و نخواهد آورد.
۱۵۱
۱۳ آبان ۱۴۰۳باورم نشد تا خودم بار زدم دقیقا ۹۸۰ کیلو رو باسکول وزنه باره موزاییک زدم عین اب خوردن با دنده ۳ تو سر بالایی رفت بالا ۵ ساله دارم خدایی خوبه
رسول
۳۰ آذر ۱۴۰۳سلام
بنده یک سالی پراید وانت خریدم چند تا مورد بوده تا حالا خیلی درگیر شدم باهاش /مناسب افراد بلند قد نیست و باعث درگیر شدن ستون فقرات با ضربه های جاده میشه و خستگی بیش از حد در ساعات بالای رانندگی / حتما اگر بار بند و کفی با وزن 140کیلو گرم نصب میکنید باید فنر اضافه کنید /نباید زیاد با دور موتور بالا رانندگی کنید روغن کم میکنه ولی دور موتور پایین باشه خیلی راحت تر کار میکنه / لاستیک فاق کوتاه به درد پراید وانت نمیخوره / حتما سرویس های دوره ای هر 45هزار کیلومتر انجام بشه هزینه کمی داره ولی ماشین رو پا میمونه /سعی کنید سیستم ABSماشین را از مدار خارج کنید زیاد به درد وانت نمیخوره نوع ABSسواری با وانت فرق داره ولی این موضوع رعایت نشده /و در آخر هزینه های خدمات این خودرو باعث شده تا مردم عزیز کشورم که لیاقت بهتر از اینها را دارن درد مجبوری سوار بشن