سایپا

بررسی وانت پراید 151؛ مشخصات فنی، قیمت روز و مقایسه با رقبا

پراید ۱۵۱ ارزان‌ترین وانت بازار کشورمان محسوب می‌شود که به لطف قیمت و هزینه‌های نگهداری پایین، به گزینه‌ای کاربردی برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شده است.
وانت پراید 151

بدون شک پراید یکی از مهم‌ترین خودروهایی است که در کشورمان تولید شده است. پس‌ازاینکه سایپا در اوایل دههٔ ۷۰ شمسی مونتاژ این خودرو را آغاز کرد، رفته‌رفته طی سال‌های بعد سایپا نسخه‌های جدیدی از این خودرو را روی خط تولید برد که حاصل خلاقیت ایرانی‌ها بودند! آخرین و شاید غیرمنتظره‌ترین نسخهٔ پراید که در کشورمان توسعه پیدا کرد، نسخهٔ وانت بود. پروتوتایپ‌های وانت پراید اولین بار در اواخر سال ۱۳۸۹ دیده شدند و در اسفند ۱۳۹۱ سایپا رسماً آن را با نام ۱۵۱ رونمایی کرد. وانت پراید با تمام مشکلات و کاستی‌هایی که داشت، به لطف قیمت اقتصادی و رانندگی راحت‌تر نسبت به وانت پیکان، خیلی زود جایگاه خود را در بازار پیدا کرد و با خاتمهٔ تولید وانت پیکان در سال ۱۳۹۳، پراید ۱۵۱ به یکه‌تاز بخش وانت‌های شهری و اقتصادی کشورمان تبدیل شد.

همچنین بخوانید: مقایسه آریسان ۲ با وانت پراید؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید

وانت پراید 151
پروتوتایپ وانت پراید

مشخصات فنی وانت پراید ۱۵۱

وانت ۱۵۱ از همان پیشرانهٔ آشنای ۱.۳ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ پراید استفاده می‌کند ولی سایپا در زمان معرفی ۱۵۱ ادعا می‌کرد که این پیشرانه در وانت پراید حدود ۵ اسب بخار قوی‌تر از نسخهٔ معمولی شده است. درهرحال، این موتور قدیمی اما جان‌سخت، در وانت اقتصادی سایپا ۷۳ اسب بخار قدرت و نزدیک به ۱۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که با توجه حجم موتور و تکنولوژی قدیمی، اعداد قابل‌قبولی به نظر می‌رسند. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هرچند شاید خیلی‌ها انتقال قدرت دیفرانسیل جلو را برای وانت مناسب ندانند ولی در دنیا وانت‌های کوچک و شهری زیادی به‌صورت دیفرانسیل جلو ساخته می‌شوند. به گفتهٔ سایپا، در فنربندی عقب و دیسک‌های ترمز جلوی پراید هم تغییراتی صورت گرفته تا برای انجام وظایف وانت مناسب‌تر باشد.

وانت پراید 151

وانت ۱۵۱ مثل پراید معمولی از رینگ‌های ۱۳ اینچی با لاستیک‌های ۱۶۵ استفاده می‌کند و ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند. این وانت کوچک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی نزدیک به ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند که برای پیشرانه‌ای با این حجم و قدرت رقم زیادی محسوب می‌شود و نشان از بازدهی پایین موتور دارد ولی باک نسبتاً بزرگ ۴۹ لیتری جواب‌گوی این مصرف خواهد بود. نقطهٔ قوت اصلی موتور وانت پراید اما سادگی، جان‌سختی، فراوانی قطعات و سهولت تعمیرات است. وانت پراید تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت بار ۵۰۰ کیلوگرمی دارد. این ظرفیت برای وانت کوچکی که بیشتر توسط کسب‌وکارهای شهری استفاده می‌شود رقم مناسبی به‌حساب می‌آید.

وانت پراید 151

امکانات وانت پراید ۱۵۱

قطعاً در وانت پراید انتظار دیدن امکانات و تجهیزات چندانی را نداریم و این خودرو برای چند سال صرفاً با همان امکاناتی که در پراید سواری وجود داشت مثل پنجره‌های برقی، دو ایربگ، سیستم تهویه و ترمز ABS تولید می‌شد ولی در بهار ۱۳۹۹، سایپا نسخهٔ جدیدی از این وانت را با نام ۱۵۱ پلاس عرضه کرد که به امکانات بیشتری مثل نمایشگر لمسی، سنسور دنده‌عقب و لاینر (کف‌پوش اتاق بار) مجهز شده بود. این نسخه هم‌اکنون با نام ۱۵۱ آپشنال عرضه می‌شود و به لیست امکانات آن موارد دیگری مثل تنظیم برقی آینه‌های جانبی و صندلی‌های چرمی هم افزوده شده است. در تابستان ۱۴۰۲ به‌منظور مطابقت با استانداردهای الزامی جدید، تیپ DA با دی‌لایت در سپر جلو و پوزیشن لایت چراغ‌های عقب معرفی شد. در حال حاضر، امکاناتی که در تمام تیپ‌های وانت ۱۵۱ وجود دارد عبارت‌اند از:

  • ترمز ABS و EBD
  • دو ایربگ
  • ایموبلایزر
  • قفل مرکزی
  • سیستم تهویه
  • دی‌لایت
  • مه شکن عقب

در تیپ آپشنال، علاوه بر موارد بالا، امکانات زیر هم وجود دارد:

  • نمایشگر لمسی
  • دوربین دید عقب
  • صندلی‌های چرمی
  • تریم داخلی مشکی
  • لاینر
  • رول بار
  • آینه‌های جانبی برقی
  • کف‌پوش سه‌بعدی
  • سیستم هشدار دزدگیر

وانت پراید 151

مزایا و معایب وانت پراید ۱۵۱

مهم‌ترین مزیت وانت پراید، قیمت ارزان‌تر نسبت به دیگر وانت‌های اقتصادی بازار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل می‌کند. ابعاد جمع‌وجور که باعث سهولت استفاده در شهرهای شلوغ می‌شود، پیشرانهٔ کم‌استهلاک و جان‌سخت با قطعات یدکی فراوان و تعمیرات ساده، هزینه‌های نگهداری پایین و امکانات مناسب در تیپ آپشنال هم ازجمله دیگر نقاط قوت این وانت کوچک و اقتصادی هستند. از سوی دیگر، ایمنی پایین، کیفیت ساخت پایین و توانایی‌های حرکتی ضعیف هم از مهم‌ترین معایب وانت ۱۵۱ به شمار می‌روند.

مزایا

  • قیمت ارزان‌تر از دیگر وانت‌های بازار
  • هزینه‌های نگهداری پایین
  • پیشرانهٔ کم‌استهلاک
  • فراوانی قطعات یدکی
  • امکانات مناسب در تیپ آپشنال

معایب

  • کیفیت ساخت پایین
  • ایمنی پایین
  • توانایی‌های حرکتی ضعیف
  • بازدهی پایین موتور
  • مصرف سوخت بالا

وانت پراید 151

مقایسه وانت پراید ۱۵۱ با رقبا

در حال حاضر، تنها رقیب وانت ۱۵۱ در بازار کشورمان، آریسان ۲ ایران‌خودرو است. البته این وانت هم حدود صد میلیون تومان از ۱۵۱ گران‌تر است که اختلاف زیادی برای این بخش از بازار محسوب می‌شود و به‌نوعی وانت کوچک سایپا را به خودرویی بی‌رقیب در بازار کشورمان تبدیل می‌کند. بااین‌حال، آریسان ۲ از پیشرانهٔ قوی‌تر ۱.۸ لیتری با ۹۷ اسب بخار قدرت بهره می‌برد و ظرفیت بار بیشتری برابر با ۷۵۰ کیلوگرم را دارد. همچنین وانت ایران‌خودرو به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه می‌شود ویژگی مثبتی است و هزینه‌های سوخت را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر اما استهلاک و هزینه‌های نگهداری پیشرانهٔ XU7 آریسان ۲ به‌مراتب بیشتر از وانت پراید است.

وانت پراید 151

قیمت و جمع‌بندی

طبق آخرین شرایط فروش سایپا، قیمت وانت ۱۵۱ برای تیپ معمولی ۳۱۵ میلیون و برای تیپ مجهز به لاینر نزدیک به ۳۲۰ میلیون تومان است. قیمت این وانت در بازار نیز اختلاف چندانی با قیمت کارخانه ندارد و تنها حدود ۱۵ میلیون تومان گران‌تر است. به‌طورکلی، ازآنجایی‌که سایپا ۱۵۱ هم‌اکنون ارزان‌ترین وانت بازار کشورمان محسوب می‌شود و گزینهٔ دیگری در این بازهٔ قیمتی وجود ندارد، خریدارانی که به دنبال یک وانت کوچک و اقتصادی هستند انتخاب دیگری جز این نخواهند داشت. بااین‌وجود، پراید ۱۵۱ به لطف هزینه‌های تعمیرات و نگهداری پایین و ظرفیت بار قابل‌قبول، گزینهٔ مناسبی برای کسب‌وکارهای کوچک و حمل‌ونقل‌های سبک شهری محسوب می‌شود ولی اگر به دنبال وانتی راحت‌تر برای ترددهای خارج از شهر و ظرفیت بار بالاتر هستید، بهتر است سراغ آریسان ۲ بروید. همچنین لازم به ذکر است که سایپا چند سالی است روی توسعهٔ وانت جدیدی با کد ۲۵۱ کار می‌کند که بر اساس ساینا ساخته شده و قرار است با نام سپهر به‌عنوان جایگزین ۱۵۱ در سال‌های آینده تولید شود.

وانت پراید 151

جدول مشخصات فنی وانت پراید ۱۵۱

پیشرانه M13
حجم موتور ۱۳۲۳ سی‌سی
قدرت ۷۳ اسب بخار
گشتاور ۱۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
وزن ۹۰۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۵۰۰ کیلوگرم
طول ۳,۹۳۸ میلی‌متر
عرض ۱,۶۰۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۲۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۳۴۵ میلی‌متر
طول اتاق بار ۱,۵۰۰ میلی‌متر
عمق اتاق بار ۴۲۰ میلی‌متر
رینگ و لاستیک ۱۳ اینچی ۱۶۵
ظرفیت باک ۴۹ لیتر
مصرف سوخت ۷.۰ لیتر ترکیبی

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (525 ديدگاه)

    این دمپایی هم مگه برسی میخاد؟
    راستی راننده هاشونم جوری با ماشین میگازن تو اتوبان ادم تعجب میکنه یکم یواش تر بخدا یه وجب ماشینه دیگه

    موافقم 65
    مخالفم 21
    1. Sara

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      کفپوش سه بعدی تو سال 2024 اپشنه
      بخدا 100 هزارتومان بیشتر پولش نیست
      به کی بگمممممممم

      موافقم 66
      مخالفم 7
      1. amirkhanzadeh

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1012 ديدگاه)

        دهنت زیبا 🤣🤣🤣

        موافقم 28
        مخالفم 5
      2. Sina

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جز اپشن نیست ولی جوک هم نگو… کفپوش سه‌بعدی از ۲۵۰ ب بالاس

        موافقم 3
        مخالفم 6
        1. Sara

          ۱۲ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (49 ديدگاه)

          دوست عزیز
          شما بعنوان مصرف کننده میخری 250 برای تولید کننده 100 هم تموم نمیشه
          تازه برای 151 فقط دو تکه جلو شه و شما قیمت کامل شو داری
          ممنون قبل از نظر دادن کنی تحقیق کن

          موافقم 5
          مخالفم 1
    2. C4

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      من فقط غصه اسم های زیبایی رو میخورم که روی این لگنا گذاشتند . شاهین – سپهر – آریا و …

      موافقم 49
      مخالفم 3
      1. خشایارم

        ۱۲ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نصف چیزایی که میگین اصلا اشتباهه . همین ماشینی که همه مسخره میکنیم من ۴ ماهه گرفتم موتور عوض کردم نمایندگی . از هر کی که میخره بپرسید ببینید چقد ایراد داره و مشکل داره ماشین به هیچ دردی نمیخوره علنن اسباب بازی میخری

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. جرمی کلارکسون

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (937 ديدگاه)

    برسی نمیخاد
    یه حلبه فقط یه فضا بار پشتشه دورشم پلاستیک آشغال زدن جلو ضربه رو (مثلاً) بگیره

    موافقم 38
    مخالفم 10
    1. علی Shelby

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (503 ديدگاه)

      تو ایران چه چیز هایی آپشنن
      کف پوش ۳بعدی
      تریم داخلی مشکی
      صندلی چرمی (فقط یه قسمتایی بقیه پارچست)
      سیستم تهویه مثلا خوب که اینقدر صدا داره که نگو
      رول بار
      قفل مرکزی
      دو ایربگ
      دی لایت
      چیز هایی که تو وانت ها و ماشین های دیگه خیلی عادی هستن

      موافقم 37
      مخالفم 2
    2. علیرضا

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام بهترین ماشین برای پخش و جابجایی سریع خیلیا باهمین از نیسان بیشتر پول درمیارن،

      موافقم 41
      مخالفم 5
  3. پیام

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2134 ديدگاه)

    دقیقا عین دمپایی هست

    موافقم 33
    مخالفم 12
  4. KAIZEN

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    ماشین خوبیه بشرطی که قیمتش نهایت ۳ هزار دلار باشه و دستمزد کارگر هم دست کم ماهی ۸۰۰ دلار

    موافقم 36
    مخالفم 6
  5. mickeyy

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بررسی وانت پراید ؟! مورچه چیه که کله پاچش باشه. واقعا درک نمیکنم ای ماشین به چه دردی میخوره قدرت موتور ضعیف به کنار با این شاسی ضعیف و شکننده پراید واقعا اینایی که میخرنش واسه چی میخرن چون چیزی نمیشه باهش حمل کرد سریعا آسیب میبینه.

    موافقم 20
    مخالفم 21
  6. ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4835 ديدگاه)

    مزدا یا اریسان یا پیکان یا نیسان وانت بهتره برای کار بنظرم
    با این نمیشه کار خاصی کرد

    موافقم 9
    مخالفم 15
    1. C4

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      نیسان گاوی سگمنت بالاتری نسبت به بقیه داره
      با گاریسان و پراید وانت و پیکان وانت کارهای سنگین نمیشه کرد . اما گاوی ثابت شدست . چند وقت پیش خبری دیدم در فضای مجازی از نیسان گاوی که پیکان وانت بار زده بود

      موافقم 15
      مخالفم 5
      1. JaMsHiD-B

        ۱۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2681 ديدگاه)

        اینا پلتفرمشون سدانه و شاسیشون برای مصارف شهری مثل جابجایی آدماس نه بار زدن که اینارو کردن وانت
        بخاطر همینه به آریسان میگن آریسان تاشو چون تا بار سنگین میزنی شاسی می‌شکنه ماشین تا میشه میشه شبیه عدد ۸
        https://www.yjc.ir/fa/amp/news/6153729
        بر خلاف نیسان که کلا برای باربری بوده از اول برای همینه که از هر وانتی توی ایران بیشتر کاربری داره

        موافقم 4
        مخالفم 1
  7. علی نبردجو بخشایش

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام بنده همین پراید 151دارم کاملن اسباب بازی 40تا کار کرده یه اشغال مسخره تمامیه سیستم برقی موتوریی ازهمه پاشیده گارانتی هر جا بردم باج سبیل میخان یه اشغال در اشغال حیف پول

    موافقم 20
    مخالفم 5
  8. A

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    بهترین خودرو❤️
    بنازمت

    موافقم 12
    مخالفم 18
  9. حبیب اله

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اشغال ترین خودرو سایپا..من صفر خریدم .روغن‌ کم می کرد. بردم نمایندگی .گفت جا بزار درست میکنم. الکی بدتر شد فروختم.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  10. حبیب اله

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عالی خودرو سایپا..من صفر خریدم .روغن‌ کم می کرد. بردم نمایندگی .گفت جا بزار درست میکنم. الکی بدتر شد فروختم.

    موافقم 7
    مخالفم 3
  11. Amard

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (829 ديدگاه)

    متأسفانه تجربه استفاده هر دو ماشین به شکل صفر کیلومتر داشتم پراید وانت پتانسیل زیادی واس چپ شدن داشت سایپا پخش شلگیر و کف پوش ازش دزدیده بود مشکل موتوری نداشت ولی گیربکس مزخرفی داشت دنده ها قلق میخاست اما اریسان ۲ موتور پژو بود خیلی سنگین احساس میشد پایداری خوبی داشت ولی یکم زوزه داره گیربکس لوله اگزوز دزدین از پشت چرخ دادن بیرون و پخش داره شل گیر هم داره ولی دوگانه فابیرک اگه تندر وانت کپی کنن با موتور ec5 خیلی بهتر از هر دو ایناست

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. امیرحسین

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    من که دوسش دارم دوتا عیب داره رادیاتور زود آب تمام میکنه کیفیت فوق پایینه تیوپ های لاستیک

    موافقم 3
    مخالفم 3
  13. amirboss

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (668 ديدگاه)

    پدال در مورد کامیون هوشمند هیدروژنی شرکت فاو یه پست بزار.

    موافقم 1
    مخالفم 4
  14. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1514 ديدگاه)

    خدایا شکرت که تو سال ۲۰۲۴ همچین چیزایی برای ما آپشن شده

    موافقم 6
    مخالفم 5
  15. سهیل گل آزاد

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    چقدر پول بی ارزشه واقعا سیصد و خورده ای پول این آخه چجوری به اینجا رسیدیم وقتی که ملتی هستن خیلیاشون شدن دلال دلار و سکه و کابوسشون اینه که دلار ها و سکه هایی که دارن پایین نیاد یه روزی وقتی که هر روز به هر بهانه ای اعم از مشکلات اقتصادی و این قبیل داستان ها مزد کارشون رو برای هم دیگه بالا میبرن وقتی که یه آیفون جدید رو حاضرن تا ۱۵۰ میلیونم پول بدن وقتی که همیشه تقاضاشون برای هر قیمتی تو هر کالایی اعم از ماشین و خیلی چیزای دیگه بالاست این یعنی به وجود اومدن یه تورم افسار گسیخته از طرف خود مردم این ماشین تا دو سه سال بعد یه میلیاردم بشه کسی نمیگه چرا یه میلیارد شده چون خودشون رو عادت دادن که سوار بر موج بی ارزش تر کردن پولشون باشن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  16. Galant.VR4(JDM)

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1088 ديدگاه)

    در مقابل رقباش که F150 و تویوتا تاندرا باشن صددرصد بهتره ترمز داره کولر داره حتی برف‌پاکن هم داره طراحیش هم برای 2024 خیلی خوبه کلا از زمان خودش جلوتر هست
    ولی جدی قابلیت آفرود داره که تو ماشین هایی مثل سانتاکروز نیست

    موافقم 6
    مخالفم 3
  17. علی

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشخصات………………..
    حلب روغن 17 کیلو شده مشخصات

    موافقم 2
    مخالفم 4
  18. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (613 ديدگاه)

    پراید وانت اصلا عسله باباست! 😂❤️

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا