سایپا

بررسی کوییک GX L؛ مشخصات، آپشن‌ها و تفاوت با دیگر نسخه‌ها

GX L یکی از تیپ‌های پرتعداد کوییک است که در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها، مشخصات و تفاوت‌های آن با دیگر تیپ‌ها خواهیم پرداخت.

تعداد تیپ‌های مختلف کوییک آن‌قدر زیاد است که می‌تواند خریداران را گیج کند. این تیپ‌ها نیز هرکدام تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارند که انتخاب گزینهٔ مناسب را دشوار می‌کند. یکی از جدیدترین تیپ‌های این خودرو که در پاییز ۱۴۰۲ معرفی شد، GX L نام دارد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های کوییک GX L و تفاوت آن با دیگر تیپ‌های کوییک خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: کوییک اتومات: بررسی مشخصات، مزایا و معایب + ویدیو

معرفی کوییک GX L

سایپا در سال ۱۴۰۰ نسخهٔ جدیدی از کوییک را با پسوند S معرفی کرد که فیس‌لیفتی جزئی روی کوییک محسوب می‌شد. سپس حدود دو سال بعد، کوییک GX معرفی شد که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ کوییک S است. کوییک GX خود در چهار تیپ مختلف تولید می‌شود. دو تیپ اصلی این خودرو GX L و GX H هستند که در سطح امکانات باهم تفاوت دارند. البته عرضهٔ تیپ GX H بسیار محدود بوده و مدت‌ها است که در طرح‌های فروش سایپا فقط تیپ GX L را می‌بینیم. این دو تیپ در نسخهٔ دورنگ هم تولید می‌شوند که GXR-L و GXR-H نام دارند.

مشخصات فنی کوییک GX L

مهم‌ترین تفاوت کوییک GX نسبت به کوییک S تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور M15 است که با نام M15i شناخته می‌شود. این پیشرانه هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما بهبودهای قابل‌توجهی را تجربه کرده است که شامل تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میل‌سوپاپ و پیستون‌ها، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ می‌شود. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی جزئی را نسبت به ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور نسخهٔ قبلی نشان می‌دهد. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور این موتور نیز در دور کمی پایین‌تری (۵, ۲۵۰ rpm برای قدرت و ۴ هزار rpm برای گشتاور) تولید می‌شود. علاوه بر این، به گفتهٔ سایپا، مصرف سوخت این موتور هم کمتر شده و به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است درحالی‌که این رقم در نسخهٔ قبلی ۷.۲ لیتر بود.

امکانات کوییک GX L

کوییک GX L در امکانات و آپشن‌ها تفاوتی با کوییک S ندارد و با همان تجهیزات قبلی عرضه می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • فرمان هیدرولیک D شکل
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
  • دو ایربگ
  • پنجره‌های برقی
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • سنسور دنده عقب
  • چراغ‌های خودکار
  • دی‌لایت
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • ترمز ABS و EBD
  • نشانگر تعویض دنده

تفاوت کوییک GX L با کوییک S چیست؟

تنها تفاوت کوییک GX L با کوییک S تجهیز به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i است که با تغییراتی مثل افزایش نسبت تراکم، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور و مصرف سوخت کمتری دارد.

تفاوت کوییک GX L با کوییک GXR L چیست؟

تنها تفاوت کوییک GXR-L با کوییک GX L در طرح دورنگ بدنه است که با سقف قرمز یا مشکی ارائه می‌شود. همچنین، کوییک GXR-L به رینگ آلومینیومی هم مجهز است درحالی‌که کوییک GX L با رینگ فولادی عرضه می‌شود.

تفاوت کوییک GX L با کوییک GX H چیست؟

کوییک GX H نسخهٔ فول آپشن تیپ GX L محسوب می‌شود که از چند آپشن بیشتر مثل دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرم و پارچه، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و دوربین دید عقب بهره می‌برد. در کوییک GX H همچنین از طراحی جدید پانل میانی داشبورد با دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و تریم مشکی براق هم بهره می‌برد.

قیمت کوییک GX L

در حال حاضر، قیمت کارخانه‌ای کوییک GX L برابر با ۴۳۹ میلیون تومان است که ۳۴ میلیون تومان از قیمت کارخانه‌ای کوییک S بیشتر است. قیمت این مدل در بازار نیز حدود ۵۴۰ میلیون تومان است تا قیمت یکی از ارزان‌ترین خودروهای صفرکیلومتر بازار از مرز نیم میلیارد تومان عبور کند. برای اطلاع از قیمت روز انواع کوییک صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

مزایا و معایب کوییک GX L

نقاط قوت

  • پیشرانهٔ ارتقاءیافته
  • استهلاک پایین
  • هزینه‌های نگهداری مناسب
  • بهبود جزئی سروصدا و لرزش موتور

نقاط ضعف

  • کیفیت بسیار پایین
  • امکانات یکسان با کوییک S
  • طراحی داخلی قدیمی
  • ایرادات مونتاژی

جمع‌بندی

در حال حاضر اگر خواهان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر در بازار کشورمان باشید انتخابی جز کوییک و ساینا نخواهید داشت و تیپ GX L با توجه به ارتقاءهایی که در پیشرانه تجربه کرده ارزش پرداخت چند میلیون تومان بیشتر نسبت به کوییک S را خواهد داشت ولی انتظار بهبود چشمگیری را در کارکرد این موتور نداشته باشید زیرا مشکلات بزرگ پیشرانهٔ M15 سایپا مثل لرزش و سروصدای زیاد در کوییک GX هم همچنان تا حد زیادی بر قوت خود باقی است.

جدول مشخصات فنی کوییک GX L

پیشرانه M15i
حجم موتور ۱۴۹۷ سی‌سی
قدرت ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
وزن ۱۰۶۵ کیلوگرم
طول ۴,۰۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۷۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۳۲ میلی‌متر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
ظرفیت باک ۴۲ لیتر
مصرف سوخت ۶.۵ لیتر ترکیبی

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    من خودم یه کوییک gxl دارم ، الان ماشین تازه یکسال شده که دستمه ، تو همین مدت کلاچش به مشکل خورده ، کلا مثل اینکه خانواده تیبا و … مشکل داره کلاچشون و نمایندگی هم که میری یه عالمه تو صف دیسک و صفحه کلاچن و بعد چند ماه معلوم نیست که کی نوبتت بشه ، کلا زیاد رو گارانتی حساب نکنین مگر اینکه یهو مشکل خیلی اساسی ای باشه که به درد بخوره مگر نه فقط درد سره سر همون سرویس ها که با هزینه یک و نیم برابری نسبت به بیرون مجبوری بری اونجا انجام بدی ، از نظر نرمی و تعلیق خوبه ماشین خرابی نیست ، قدرتش هم در حد تو شهری کاملا مناسبه ، تو جاده سرعت و شتابش در حد ماشینای ایرانی خب خراب نیست ولی از نظر تعادل بالای ۱۱۰ تا دیگه خوب نیست و تعادل زیاد مطلوبی نداره ، از این نظر ماشینی مثل سمند صد هیچ امثال کوییک رو می زنه که خب با قیمت برابر نسبت به کوییک صفر میتونین یه سمند کارکرده بگیرین اگر جاده و تعادل و سرعت بالا رفتن خیلی مهمه براتون ، برای من همون سرعت ۱۰۰ تا که بره و اوکی باشه کافیه و خب مشکلی ندارم باهاش ، توی شهر صد در صد از ماشینای ایران خودرو مثل سمند و پژو بهتره چون جمع و جور تر و فرز تره

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. مصطفی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (70 ديدگاه)

      بله مشکل صفحه کلاچ هست چون صفحه کلاچ ماشینای دیگه مثل پژو نمونه خارجی‌شم هست ولی مال ام۱۵ من در آوردی هست فقط جنس های بی کیفیت تو بازار رو میتونین بخرین
      در ضمن اصلا رو تعادل هیچکدوم از ماشینای ایرانی حساب نکنین
      مخصوصا سمند و سورن و دنا…
      ماشینای بزرگ تنبل و با هندلینگ ضعیف هستن

      موافقم 15
      مخالفم 4
    2. نوید

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا سرعت بالای صد می‌ره احساس میکنی دیگه تسلط نداری منم همون صد تا باهاش بیشتر نمیرم

      موافقم 9
      مخالفم 4
  2. bMw

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    موتور ۸ سوپاپ و ترمز عقب کاسه ای و ۲ ایربگ غیر فعال و قدرت موتور زیر ۱۰۰ اسب و رینگ فولادی و ۵۴۰ میلیون قیمت اونم تو سال ۲۰۲۵! …

    موافقم 25
    مخالفم 9
    1. Sadegh

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (146 ديدگاه)

      شاید این نظرم دیسلایک زیاد بگیره، ولی حقیقته

      شما اگر قیمت رو به دلار تبدیل کنی، با توجه به قیمت دلاری، یکی از بهترین گزینه ها ماشین های ایرانیه، مشکل ما بی ارزش شدن روز به روز ریال هست، نه قیمت ماشین ایرانی

      موافقم 44
      مخالفم 3
      1. محمود

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (127 ديدگاه)

        مشکل اینجاست که شما فقط قیمت رو به دلار تبدیل میکنی ولی حقوق رو نه! خودروهای روز دنیا رو که به نرخ ۲ تا ۳ برابر جهانی میکنن تو پاچه‌مون؛ دیگه خودرو با پلتفرم ۲۰ سال پیش رو که نمیتونن با قیمت خودروهای روز دنیا باهامون حساب کنن! یعنی مردم حاضر نیستن برای این خودروها بیشتر از این بپردازن و همین نرخ فعلی هم از توان اکثر مردم خارجه و بازار ازاد راکدی دارن و فقط نرخ کارخونه جذابه برای طیف دلال؛ نه مصرف کننده واقعی

        موافقم 13
        مخالفم 2
  3. مصطفی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    با اینکه خودم ساینا EX دارم ولی سایپا دیگه داره حال آدمو بهم میزنه…
    استراتژی مزخرف و داغون بزک کردن یک محصول و تولید آن در ۲۰ تیپ مختلف…
    وقتی با پراید امتحانش کرد و جواب داد حالا روی تیبا داره اجرا میکنه…
    بعد موتور ام ۱۵ جدید رو سر یلندر رو بزرگ کردن بستن و بلوک قبلی لبه هاش زده بیرون … این به کنار
    آلیاژ و کیفیت داغون همون سر سیلندر و باقی قطعات موتوری به کنار…
    قطعات کابین هم کیفیت نابودی داره
    ماشین خودم مدل ۹۵ هست رفتم داشبورد رو با کوییک ۱۴۰۳ مقایسه کردم مال کوییک رو انکار پلاستیک آفتابه ای بود که فقط رنگش مشکی شده..
    و این هم که نسخه هاچبک ساینا رو برداشتن اسمشو گذاشتن کوییک تا بیشتر بزکش کنن هم به کنار…
    من از اطلس و سهند که فیس لیفت روی فیس لیفت هست در عجبم…

    موافقم 16
    مخالفم 5
  4. سعید

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من 10 سال تیبا2 آبی داشتم دریچه بخاریش خراب شد دیگه نمیچرخید که باد از بالا و پایین بزنه، ترمزش هم خراب شد چرخ سمت شاگرد لیز میخورد و عملاً ترمز نداشت دیگه ترمز شدید میزدم، رنگشم داشت می‌سوخت بعد از 10 سال، واسه همین فروختم یه سورن پلاس صفر گرفتم خیلی بزرگ و سخت بود رانندگی تو شهر باهاش، آینه هاش هم کوچیک بود خوب نشون نمی‌داد بغلو، خلاصه هی استرس تصادف از بغل رو داشتم که نمالم جایی، از دریچه بخاریش هم وقتی میبستم بازم گرما میومد حالت تهوع میشدم گرما میخورد تو صورتم، قد من 190 سانته شیشه جلوی سمند و پژو کوچیکه دید خوبی نداره مثل تیبا، تیبا سقفش خیلی بلنده دیدش خوبه به جلو،سورنم فروختم، یه کوییک GxL نوشتم چند ماه دیگه تحویل میگیرم به امید خدا هم بخاری و کولرش برقیه هم سایزش مثل تیبا2 تو دستمه راحتم باهاش

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. مصطفی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (70 ديدگاه)

      ماشاءالله خیلی رشیدین😁

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. پارسا

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (29 ديدگاه)

      مشتی تو به سورن میگی بزرگ مردم آمریکا چی بگن

  5. مصطفی

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من پولمو حروم شرکت سایپا کردم گوییک gxr۳۹۸ ملیون
    کسی هم جوابگوی نشد
    حیف پول زحمت کشیده بااین سختی بدی برای سایپا کوییک
    اینا اشغال‌شده کسی خودشو گرفتار سایپا نکنه
    توکلت الی الله

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. بابک

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (92 ديدگاه)

    من برای همسرم کوئیک GXR سفید مشکی از پارس خودرو گرفتم…
    واقعیت را خدمتتان می گویم ، نسبت به قیمت و امکانات و اینکه ماشین صفر است ارزش خرید و مصرف تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر را دارد….درست رانندگی کنید و فشار و توقع ۲۰۶ و ۲۰۷ از کوئیک نداشته باشید ، بهترین ماشین برای داخل شهر و حتی بین شهر مسافت کوتاه می باشد
    کولر خوبی دارد ، فرمان پذیری نسبتا خوبی دارد ، دید عقبش با آینه وسط خیلی کم است ، مصرفش واقعا ۶/۵ است با کامپیوتر سفری هم چک کردم ، جا پای سرنشین عقبش از ۲۰۷ و ۲۰۶ بیشتر است…بیخودی ۹۰۰ تومن پول برای ۲۰۷ ندهید ، اون هم از نظر کیفی در همین حد هست و تقریبا ۲ برابر قیمتش است….

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا