سایپا

معایب سایپا کوییک؛ چرا کوییک نخریم؟

کوییک یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود اما این ماشین از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که با دانستن آن‌ها هیچ‌گاه به خرید کوییک فکر نخواهید کرد.

سایپا کوییک از زمانی که در سال ۱۳۹۶ راهی بازار شد، به لطف ویژگی‌هایی مثل طراحی بروزتر، حالت کراس مانند، ارائه نسخه اتوماتیک و البته محدودیت بازار کشور، با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شد. این موضوع پس از خاتمهٔ تولید پراید و تیبا 2 تشدید شد زیرا کوییک به یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار کشور تبدیل شد و کسانی که با حداقل بودجه به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند سراغ این ماشین می‌روند. این موضوع کوییک را به پرفروش‌ترین محصول سایپا تبدیل کرده است. بااین‌حال، کوییک از مشکلات متعددی رنج می‌برد که اگر از آن‌ها آگاه باشید ممکن است در تصمیم خود برای خرید این خودرو تجدیدنظر کنید. در ادامه با مهم‌ترین دلایل برای نخریدن کوییک آشنا خواهیم شد.

همچنین بخوانید:

کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا

ساختار قدیمی سایپا کوییک

مشکلات کوییک

هرچند ظاهر کوییک نمای نسبتاً بروزتری را نشان می‌دهد اما زیر این پوسته اساساً همان پلت‌فرم پراید قرار دارد. این یعنی هرچقدر هم که این ساختار با بدنه‌ای جدید بزک شده باشد و یا حتی با افزودن ورق‌های بیشتر برای تقویت شاسی، مستحکم‌تر شده باشد اما همچنان یک پلت‌فرم فسیل و غیرقابل‌دفاع قدیمی است که با هیچ استاندارد امروزی قابل‌مقایسه نیست؛ بنابراین، از کوییک نباید انتظار ایمنی خیلی بهتری را نسبت به پراید داشت و همین موضوع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل برای خرید چنین خودرویی باشد.

موتور قدیمی سایپا کوییک

یکی دیگر از مشکلات بزرگ کوییک، پیشرانه قدیمی آن است. مثل پلت‌فرم، ریشه این موتور هم به پیشرانه ۱.۳ لیتری پراید بازمی‌گردد که حجم آن افزایش پیدا کرده اما همچنان هشت سوپاپ است و طبیعتاً در قیاس با پیشرانه‌های روز دنیا بازدهی بسیار پایینی دارد. این موتور با وجود حجم ۱.۵ لیتری، تنها ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. چنین ارقامی را امروزه می‌توان در پیشرانه‌های سه سیلندر با حجمی در حدود ۱۰۰۰ سی‌سی دید. این موضوع خود را در مصرف سوخت هم نشان می‌دهد زیرا طبق اعلام سایپا، کوییک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند که برای پیشرانه‌ای با زیر ۹۰ اسب بخار قدرت رقم بسیار بالایی است.

لرزش و سروصدای زیاد کابین کوییک

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خریداران کوییک را آزار می‌دهد، صدای زیاد پیشرانه است که خصوصاً در دورهای بالاتر از ۳ هزار rpm بسیار به کابین وارد می‌شود. این مشکل دو دلیل دارد. دلیل اول ساختار قدیمی و هشت سوپاپ پیشرانه است زیرا این موتور ذاتاً با صدای زیادی کار می‌کند. دلیل بعدی هم عایق‌بندی ضعیف کابین است که سروصدای زیادی را به گوش سرنشینان می‌رساند. این در حالی است که برای مقایسه، سروصدای کابین در خودرویی مثل پژو ۲۰۶ به‌مراتب کمتر از کوییک است. علاوه بر این، کوییک هنگام کار لرزش زیادی هم دارد که این مشکل هم ناشی از پیشرانه است و هنگام روشن کردن کولر بدتر می‌شود اما در بسیاری نمونه‌ها، مشکل صفحه کلاچ هم باعث لرزش زیاد کابین خودرو می‌شود. این مشکلات بشدت کیفیت سواری کوییک را کاهش داده‌اند.

مشکل برق و باطری کوییک

به گفته بسیاری از خریداران کوییک، سیستم برق این خودرو نقصی اساسی دارد به‌گونه‌ای که مثلاً هنگام بالا یا پایین دادن شیشه‌ها دور موتور افت می‌کند. این مشکل به دلیل ضعف شدید سیستم برق خودرو است که در پراید دیده می‌شد و در کوییک هم به قوت خود باقی است. همچنین هنگام استفاده از کولر نیز این موضوع خود را نشان می‌دهد و خودرو با افت دور موتور و لرزش مواجه می‌شود. علاوه بر این، سایپا در خانوادهٔ محصولات کوییک و ساینا از باطری بسیار بی‌کیفیتی استفاده می‌کند و اگر تنها چند روز خودرو روشن نشود باطری می‌خوابد.

کم آوردن کوییک در سربالایی

مشکلات کوییک

کوییک در نسخه گیربکس دستی ۱۰۶۵ کیلوگرم و در نسخه اتوماتیک ۱۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد رقم زیادی است. از سوی دیگر، پیشرانه این خودرو نیز روی کاغذ تنها ۸۷ اسب بخار قدرت دارد که مشخص نیست چقدر از این قدرت نهایتاً به چرخ‌ها می‌رسد. به همین دلیل، کوییک هنگام حرکت در سربالایی‌ها خصوصاً اگر از چهار سرنشین داشته باشد کاملاً کم می‌آورد. استفاده از کولر نیز همه‌چیز را بدتر می‌کند و در این صورت با خودرویی کاملاً تنبل مواجه خواهید شد. البته کشش خودرو با تک سرنشین و کولر خاموش مناسب است.

کیفیت پایین کوییک

مشکلات کوییک

کوییک کیفیت بسیار پایینی دارد که این مشکل در داخل کابین بیشتر خود را نشان می‌دهد. در اینجا کل داشبورد و رو دری‌ها از پلاستیک خشک بسیار بی‌کیفیتی ساخته شده که انسان را به یاد اسباب‌بازی‌های بازیافتی می‌اندازد. کیفیت کابین کوییک به‌قدری پایین است که بسیاری از خریداران با شکستن دستگیرهٔ درها مواجه شدند. علاوه بر این، پلاستیک نامرغوب کابین این خودرو بوی ناخوشایندی از خود ساطع می‌کند که بسیار آزاردهنده خواهد بود. در مورد کیفیت صدای سیستم صوتی هم بهتر است صحبت نکنیم که حتی از ضبط‌های کاستی نیم قرن پیش هم افتضاح‌تر است.

قیمت گران کوییک

مشکلات کوییک

هرچند کوییک عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار ایران را یدک می‌کشد اما هرگز ارزان نیست. کوییک S هم‌اکنون با قیمت کارخانه‌ای ۲۸۱ میلیون تومان عرضه می‌شود که این رقم در بازار به نزدیک ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. اوضاع در مورد نسخهٔ اتوماتیک این خودرو نیز با قیمت کارخانه‌ای ۳۳۸ میلیون تومان در مدل R بسیار بدتر است. کوییک R اتوماتیک هم‌اکنون در بازار با قیمتی بیش از ۴۲۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. آیا یک هاچ‌بک کوچک با پلت‌فرم قدیمی، پیشرانهٔ منسوخ، کیفیت بشدت پایین و یک گیربکس CVT اقتصادی، ارزش نزدیک به نیم میلیارد تومان را دارد؟ پاسخ این سوال در بازار بسته و نگاهی به رقبای این خودرو نهفته است.

مهمترین دلایل برای خرید کوییک

کوییک در بازاری انحصاری و مدیریت شده قرار دارد که مشتریان را با انتخاب ‌های اجباری، مجدود کرده است. متاسفانه در این بازه قیمتی شما محصول دیگری را نمی‌یابید. حتی خودروهای همین رده با قیمت گران‌تر در بازار ایران هم توجیه خرید نسبت به قیمت خود ندارند. درواقع کیفیت ساخت یا مشخصات فنی خودروها حتی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۵۰ درصد بالاتر، تفاوت معنی‌داری با کوییک ندارد بنابراین می‌توان گفت که با خرید کوییک نسبت به این خودروها، در هزینه خود صرفه‌جویی کرده‌اید. مثلا کوییک اتومات ارزان‌ترین خودروی اتومات بازار ایران محسوب می‌شود. با این رقم شما ناچارید خودروهای کارکرده اتومات که عمر مفید آن ها به سر رسیده را انتخاب کنید. یا اینکه با ۸۰ درصد قیمت بالاتر به سراغ دومین خودروی اتومات بازار بروید که البته در کلاس بالاتری قرار دارد.

کوییک همچنین برای مصارف شهری و ترافیک، خودروی مناسبی محسوب می‌شود. این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶، جادارتر و نرمتر است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۵۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱۵ دیدگاه‌ها

  1. داود ب

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیزی که از قیمت این خودروی ساخت ایران ناراضی هستند واقعا با رنج قیمتی ۷ هزار دلار کدام خودروی خارجی را می‌توان خرید ،واقعا ما در سایپا و پارس خودرو اصلا در تولید کوییک سودی نمی کنیم و فقط بخاطر مردم عزیز ایران تولید میکنم و من که یکی از مدیران سایپا هستم حقیقتا عرض میگمم یکی از بهترین خودروهای اقتصادی دنیا هست آنهم زیر ۷ هزار دلار که اصلا در دنیا دیگر خودروی صفر با این قیمت وجود ندارد

    موافقم 9
    مخالفم 67
    1. Majid

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پس چرا هیچ کشوری حاضر به خرید خودروی افتصادی شما نمیشود

      موافقم 46
      مخالفم 5
    2. سجاد رمضانی

      ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اقتصادی؟؟؟ماشین من کلاً ۱۸ تا کارکرده و تاحالا بالای ۷ میلیون هزینه تعمیر گذاشته رو دستم.
      از تعویض باطری گرفته تا دیسک و صفحه و شمع و وایر و هنوز هم ماشین ایراد داره و درست کار نمیکنه.
      این نونی که می‌برید سره سفره خانواده مطمئن باشید که همش تبدیل میشه به درد و مرض تو جون بچه‌هات.

      موافقم 48
      مخالفم 1
  2. کریم حسنی

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروی ایرانی جز ناامن ترین خودروهای جهان هستش، اینهمه کشته درجاده های ایران بخشی از اون برمیگرده به ناامن بودن خودروهای شما، اگر براتون نمیصرفه از حقوق مدیرعامل و گردن کلفتهاتون کم کنید، کمتر دروغ بگید، رانت وامتیاز ویژه ای به شما داده شده، وبازار رو درایران برای سایپا وایرانخودرو به انحصار دراوردن وقتی حرف خودروی الکتریکی میاد، ایرانخودرو وسایپا هیچ استقبالی نمیکنن، با جان مردم در جاده ها بازی میکنید، دست شما با مسولین در یک کاسه هست، وباهم هم کاسه اید، دروغگویان منافق

    موافقم 33
  3. بهنام

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام من کوییک آر دارم ( پارس خودرویی ) در بندرعباس . اگر کسی به سایپا رسید آنجا ذکر کند شاید مدیر سایپا سکته بزند . و اما کوییک مطالبی که هیچ جایی منتشر نشده را می گویم ( 16 مورد اشکال 10 مزیت )
    چند مورد چون اینجا جای ذکر کم است .
    من مهندس لیسانس مکانیک هستم و 25 ساله که بندر هستم. در کرمانشاه از بچگی با ژیان و رنو 5 بودم.
    1-ضعف رنگ و در قسمتهایی که انتظار ندارید علائم زنگ زدن مشخص میشه دور چراغ جلو و داخل موتور و بدنه داخلی. گاهی تیکه تیکه رنگ ازش جدا میشه در حد نوک سوزن.
    2-ورود آب به داخل چراغ شانس است . یا چراغ راستی یا چپی هردو با هم نه.
    3 – نمشود مثل سمند ال ایکس خودم 20 دقیقه با کولر روشن در حال پارک باشید.علت اگزوز
    4- با بنزین معمولی رانندگی کنید صدای مثل صدای به هم خوردن قاشق و چنگال ازش شنیده میشه و بعد قطع میشه.
    حیف جا نیست سعی می کنم مقاله ای تهیه کنم. مطالبی که کسی نمیداند .ماشین زیر سایه و روزی 15 کیلومتر تا اداره.

    موافقم 10
    1. امیرحافظ

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام آقا بهنام دقیقا من هم مشکل قاشق چنگال رو که گفتی دارم چیکار باید کرد//بنزین سوپر پیدا نمیشه که آخه

    2. مجید

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگه چراغت آب میره حتما تعویض شده و فابریک نیست

  4. مرتضی

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام
    تقریباً همه تیبا ها و کوییک ها با ساینا مشترک مشکل داغ کردن دیسک ترمز دارند یعنی درگیری لنت بادیسک ایا کسانی که باهاش مواجه بودن راه حلی داره لطفاً راهنمایی کنید متشکر

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا