کوییک یکی از پرفروشترین خودروهای بازار ایران محسوب میشود اما این ماشین از مشکلات عدیدهای رنج میبرد که با دانستن آنها هیچگاه به خرید کوییک فکر نخواهید کرد.
سایپا کوییک از زمانی که در سال ۱۳۹۶ راهی بازار شد، به لطف ویژگیهایی مثل طراحی بروزتر، حالت کراس مانند، ارائه نسخه اتوماتیک و البته محدودیت بازار کشور، با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شد. این موضوع پس از خاتمهٔ تولید پراید و تیبا 2 تشدید شد زیرا کوییک به یکی از ارزانترین خودروهای بازار کشور تبدیل شد و کسانی که با حداقل بودجه به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند سراغ این ماشین میروند. این موضوع کوییک را به پرفروشترین محصول سایپا تبدیل کرده است. بااینحال، کوییک از مشکلات متعددی رنج میبرد که اگر از آنها آگاه باشید ممکن است در تصمیم خود برای خرید این خودرو تجدیدنظر کنید. در ادامه با مهمترین دلایل برای نخریدن کوییک آشنا خواهیم شد.
همچنین بخوانید:
کوییک اتوماتیک: بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا
ساختار قدیمی سایپا کوییک
هرچند ظاهر کوییک نمای نسبتاً بروزتری را نشان میدهد اما زیر این پوسته اساساً همان پلتفرم پراید قرار دارد. این یعنی هرچقدر هم که این ساختار با بدنهای جدید بزک شده باشد و یا حتی با افزودن ورقهای بیشتر برای تقویت شاسی، مستحکمتر شده باشد اما همچنان یک پلتفرم فسیل و غیرقابلدفاع قدیمی است که با هیچ استاندارد امروزی قابلمقایسه نیست؛ بنابراین، از کوییک نباید انتظار ایمنی خیلی بهتری را نسبت به پراید داشت و همین موضوع میتواند یکی از اصلیترین دلایل برای خرید چنین خودرویی باشد.
موتور قدیمی سایپا کوییک
یکی دیگر از مشکلات بزرگ کوییک، پیشرانه قدیمی آن است. مثل پلتفرم، ریشه این موتور هم به پیشرانه ۱.۳ لیتری پراید بازمیگردد که حجم آن افزایش پیدا کرده اما همچنان هشت سوپاپ است و طبیعتاً در قیاس با پیشرانههای روز دنیا بازدهی بسیار پایینی دارد. این موتور با وجود حجم ۱.۵ لیتری، تنها ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. چنین ارقامی را امروزه میتوان در پیشرانههای سه سیلندر با حجمی در حدود ۱۰۰۰ سیسی دید. این موضوع خود را در مصرف سوخت هم نشان میدهد زیرا طبق اعلام سایپا، کوییک در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۲ لیتر بنزین میسوزاند که برای پیشرانهای با زیر ۹۰ اسب بخار قدرت رقم بسیار بالایی است.
لرزش و سروصدای زیاد کابین کوییک
یکی از مشکلاتی که بسیاری از خریداران کوییک را آزار میدهد، صدای زیاد پیشرانه است که خصوصاً در دورهای بالاتر از ۳ هزار rpm بسیار به کابین وارد میشود. این مشکل دو دلیل دارد. دلیل اول ساختار قدیمی و هشت سوپاپ پیشرانه است زیرا این موتور ذاتاً با صدای زیادی کار میکند. دلیل بعدی هم عایقبندی ضعیف کابین است که سروصدای زیادی را به گوش سرنشینان میرساند. این در حالی است که برای مقایسه، سروصدای کابین در خودرویی مثل پژو ۲۰۶ بهمراتب کمتر از کوییک است. علاوه بر این، کوییک هنگام کار لرزش زیادی هم دارد که این مشکل هم ناشی از پیشرانه است و هنگام روشن کردن کولر بدتر میشود اما در بسیاری نمونهها، مشکل صفحه کلاچ هم باعث لرزش زیاد کابین خودرو میشود. این مشکلات بشدت کیفیت سواری کوییک را کاهش دادهاند.
مشکل برق و باطری کوییک
به گفته بسیاری از خریداران کوییک، سیستم برق این خودرو نقصی اساسی دارد بهگونهای که مثلاً هنگام بالا یا پایین دادن شیشهها دور موتور افت میکند. این مشکل به دلیل ضعف شدید سیستم برق خودرو است که در پراید دیده میشد و در کوییک هم به قوت خود باقی است. همچنین هنگام استفاده از کولر نیز این موضوع خود را نشان میدهد و خودرو با افت دور موتور و لرزش مواجه میشود. علاوه بر این، سایپا در خانوادهٔ محصولات کوییک و ساینا از باطری بسیار بیکیفیتی استفاده میکند و اگر تنها چند روز خودرو روشن نشود باطری میخوابد.
کم آوردن کوییک در سربالایی
کوییک در نسخه گیربکس دستی ۱۰۶۵ کیلوگرم و در نسخه اتوماتیک ۱۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد رقم زیادی است. از سوی دیگر، پیشرانه این خودرو نیز روی کاغذ تنها ۸۷ اسب بخار قدرت دارد که مشخص نیست چقدر از این قدرت نهایتاً به چرخها میرسد. به همین دلیل، کوییک هنگام حرکت در سربالاییها خصوصاً اگر از چهار سرنشین داشته باشد کاملاً کم میآورد. استفاده از کولر نیز همهچیز را بدتر میکند و در این صورت با خودرویی کاملاً تنبل مواجه خواهید شد. البته کشش خودرو با تک سرنشین و کولر خاموش مناسب است.
کیفیت پایین کوییک
کوییک کیفیت بسیار پایینی دارد که این مشکل در داخل کابین بیشتر خود را نشان میدهد. در اینجا کل داشبورد و رو دریها از پلاستیک خشک بسیار بیکیفیتی ساخته شده که انسان را به یاد اسباببازیهای بازیافتی میاندازد. کیفیت کابین کوییک بهقدری پایین است که بسیاری از خریداران با شکستن دستگیرهٔ درها مواجه شدند. علاوه بر این، پلاستیک نامرغوب کابین این خودرو بوی ناخوشایندی از خود ساطع میکند که بسیار آزاردهنده خواهد بود. در مورد کیفیت صدای سیستم صوتی هم بهتر است صحبت نکنیم که حتی از ضبطهای کاستی نیم قرن پیش هم افتضاحتر است.
قیمت گران کوییک
هرچند کوییک عنوان ارزانترین خودروی بازار ایران را یدک میکشد اما هرگز ارزان نیست. کوییک S هماکنون با قیمت کارخانهای ۲۸۱ میلیون تومان عرضه میشود که این رقم در بازار به نزدیک ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. اوضاع در مورد نسخهٔ اتوماتیک این خودرو نیز با قیمت کارخانهای ۳۳۸ میلیون تومان در مدل R بسیار بدتر است. کوییک R اتوماتیک هماکنون در بازار با قیمتی بیش از ۴۲۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود. آیا یک هاچبک کوچک با پلتفرم قدیمی، پیشرانهٔ منسوخ، کیفیت بشدت پایین و یک گیربکس CVT اقتصادی، ارزش نزدیک به نیم میلیارد تومان را دارد؟ پاسخ این سوال در بازار بسته و نگاهی به رقبای این خودرو نهفته است.
مهمترین دلایل برای خرید کوییک
کوییک در بازاری انحصاری و مدیریت شده قرار دارد که مشتریان را با انتخاب های اجباری، مجدود کرده است. متاسفانه در این بازه قیمتی شما محصول دیگری را نمییابید. حتی خودروهای همین رده با قیمت گرانتر در بازار ایران هم توجیه خرید نسبت به قیمت خود ندارند. درواقع کیفیت ساخت یا مشخصات فنی خودروها حتی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۵۰ درصد بالاتر، تفاوت معنیداری با کوییک ندارد بنابراین میتوان گفت که با خرید کوییک نسبت به این خودروها، در هزینه خود صرفهجویی کردهاید. مثلا کوییک اتومات ارزانترین خودروی اتومات بازار ایران محسوب میشود. با این رقم شما ناچارید خودروهای کارکرده اتومات که عمر مفید آن ها به سر رسیده را انتخاب کنید. یا اینکه با ۸۰ درصد قیمت بالاتر به سراغ دومین خودروی اتومات بازار بروید که البته در کلاس بالاتری قرار دارد.
کوییک همچنین برای مصارف شهری و ترافیک، خودروی مناسبی محسوب میشود. این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶، جادارتر و نرمتر است.
یحیی
۱۳ شهریور ۱۳۹۸من ۲۰۶ دو تا داشتم بی نهایت حیب خالی کنه، اما ماشین صفر سایپا خیلی بهتره- کیفیت صفر پژو جالب نیست،
آدریان .گل
۱۶ شهریور ۱۳۹۸س.شایدپژو جیبت روخالی کنه ولی جانت را سالم نگه میداره ان شاالله.بهرحال بخاطرفراراز هزینه ازارابه ها تعریف نکن.ممنون
مهدی عظیمی
۱۷ شهریور ۱۳۹۸جان رو اول خدا بعدا کیفیت ایمنی و بعد دست فرمان و حواس جمع حفظ خواهد کرد
رضا
۲۱ مهر ۱۳۹۸جان رو که خدا بخشیده ما باید در حفظ اون کوشا باشیم وگرنه که شما چشماتو ببند بگو توکل برخدا و برو تو خیابون شلوغ اولی شانسی رد کنه برخورد دومی حتمیه اونم با سایپا که با وزش باد بدنش فرومیره
صادق بیابانی
۲۳ شهریور ۱۳۹۸خودروهای ایرانی بیشتر از هر دشمن خونخوار، جان مردم را گرفته اند و می گیرند. دلیل عمده ی این فضاحت مسایل سیاسی و مالی است که صحبت از گردش های عظیم سرمایه است. از خودروسازی باید فهمید که چقدر ادعاهای پیشرفت و کارآمدی صحت دارد. هر وقت مقامات از بالا در ارزان ترین خودروهای ساخت داخل با خانواده به مسافرت رفتند، شاید امثال من باور کنند که غم مردم دارند.
صادق
۲۴ شهریور ۱۳۹۸تو این خودروسازیهای داخلی به جای بهره وری ،بِهّروّری رو در دستور کار دارن.پول ما هرچقدر هم بی ارزش باشه بازم در مقابل خودروهای ایرانی با ارزشتره
بهنام
۱۶ مهر ۱۳۹۸حتما انتطارداریدبا۶۵میلیون مزداتری بخریم کوییک نخریم پورشه بخریم یالکسوس
مهدی
۲۴ آبان ۱۳۹۸اونیکه میگه کوئیک یااصلاپرایدنخریداول فکرکنه ببینه اکثر مردم بیچاره حتی توان خرید پراید دست دوم روندارن واگرهم خریدن به سختی میتونن ازعهده خرج ومخارج ماشین بربیان چه برسه به ماشینها خارجی وشاسی بلندکه بادرآمدحقوق ماهی ده میلیون تومان ازعهده خرج ماشینهای خارجی نمیشه براومد
امیر
۱۹ مهر ۱۳۹۸نقد و انتقاد نا دلت میخواد زیاده همین که تو بازار سیاه خودروی داخلی هنوز یه شرکت جرأت زدن آپشن و طراحی جدید رو داره والا خیلیه پس برداشتن زه و پخش با رینگ فولادی و شیشه بالابر دستی خوبه؟خوب اونا هم بنظر من با پنبه سر بریدنه…
AlixAzix
۲۰ مهر ۱۳۹۸بنده کوییک فول پلاس دارم واقعا با این قیمت هیچ ماشین دیگه ای نمیشه خرید که در این حد باشه ارزونترین خدرو برند که که تو مایه های کوییک باشه میتوبیشی میراژ هست با قیمت 250 ملیون 90 ملیون کجا 250 ملیون کجا درسته کوییک اصلا ماشین به حساب نمیاد و این ماشین باید واقعا جای پراید باشه یعنی ارزون ترین و پایه ترین ماشین تو بازار باید همین کوییک باشه اما فعلا شرایط جوری هست که با این قیمت هیچ ماشین دیگه ای نمیشه تهیه کرد. این مقاله شما هم زمانی درسته که قیمت خودرو داخلی و خارجی بهم نزدیک باشه و خریدار حق انتخاب بیشتری داشته باشه نه اینکه بنز فلان مدل 4 5 ملیارد باشه خفن ترین خدرو داخلی 200 ملیون
مهران
۲۲ مهر ۱۳۹۸پیشنهاد شما با ۶۰ میلیون چیه که جان خانواده رو حفظ کنه
محمد
۵ آبان ۱۳۹۸منبهشخصه خودروهای دهه نودی مثل دوو و میتسوبیشی رو ترجیح میدم.هرگز حاظر نمیشم پولمو به خاطر خودروهای داخلی دور بریزم…الانم دوودارم.. خداییشم راضی هستم. یه کوییکم داریم که سواری وهندلینگش با دووی بیست ساله من قابل قیاس نیست
رضا
۱۸ دی ۱۳۹۸دوو ماشین واقعا مزخرفیه خییییییییلی مزخرم قطعاتش گیر نمیاد اصلا
احسان
۲ دی ۱۳۹۸۲۰۶ پوتی بخری هروز در تعمیرگاه باشی خخخخ
محمد
۵ آبان ۱۳۹۸والا الان فکر کنم حدود 70 میلیون شده همه اینجا نوشتن 60 میلیون عل الله چاره ایی ندارم میخرم
عارف ب
۷ آبان ۱۳۹۸اول آیا تمام مسوولین از نماینده مجلس تا خود رییس سایپا شفاف سازی و علنا به میان مردم بیایند تا مشخص بشه خودشون ماشینشون چیه؟؟
وحید
۱۳ آبان ۱۳۹۸سلام حالا ما خواستیم یه ماشین بخریم ،موندیم تو پنج راهی ,پژومونو برونیم با این آپشن کم یا کوییک بخریم با …
پوریا
۱۹ دی ۱۳۹۸کوییک ماشین خیلی خوبیه من واقعا راضی هستم
آرش ۰۰۷
۱۴ آبان ۱۳۹۸سلام خدمت همه دوستان گلم
به نظر بنده
کلا ماشینای ایرانی مالی نیستن
ولی باید قیمتا را هم در نظر بگیریم
ما اینجا میخوایم در مورد کیفیت بشنویم نه سیاست و چیزای دیگه
آقا یه کلام
اونایی ک دارن
بیان بگن خوبه یا نه
همین
هی الکی فلسفه نبافیم
همه میدونیم ک ماشینای ایران بیخودین
ولی الان یکی بیاد بگه عیبو ایرادای کوییک رو
امیرحسین چهری
۱۷ آبان ۱۳۹۸حاجی بخدا چشمم خراب شد با این طراحی سایت مخصوصا اون نور ابی که خواستید مطالب مهم رو باهاش نشون بدید وقتی نور صفحه گوشیم پایین بود هیچی نمیدیدم این چیه تورو خدا سبز اخه درستش کنید
ارمغان
۱۸ آبان ۱۳۹۸کوییک یا تیبا2؟///؟؟//؟؟
نظر بدین لطفاًااااا
پوریا
۱۹ دی ۱۳۹۸کوییک
ارمغان
۱۸ آبان ۱۳۹۸میگن خط تولید کوییک تموم شده درسته آیاااا؟؟؟؟؟؟
پوریا
۱۹ دی ۱۳۹۸تازه تولید کوییک شروع شده و قرارهای جایگزین پراید و تیبا بشه
ابراهیم
۱۸ آبان ۱۳۹۸خواهشا بخونین و متعصب نباشیم.
همه میدونیم ماشینای ایران همش آشغاله حالا اگر بخوایم آشغال بخریم
از سه نفر نپرسین کوییک خوبه یانه اول بنگاه دارا و دلال های عزیز چون اگر داشته باشنش میگن خوبه نداشته باشنش میگن بده . دوم از اونایی که نداشتن یا تا حالا سوار نشدن چون تا سوار نشی نمیتونی نظر بدی . سوم از ادمای متعصب که فکر میکنن مثلا ۴۰۵ یا ۲۰۶ از ۲۰ سال پیش تا الان اصالتشو حفظ کرده و مال خود خود فرانسه ست .
فقط همینو بهتون بگم به عنوان کسی که هم پراید داشتم هم ۴۰۵ هم ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ هم سمند ای اف سون … کوییک دستی از ۲۰۶ تیپ دو خیلی سره هم از نظر موتوری هم امکانات اولیه مثل شیشه و آینه برقی و … از ۴۰۵ جی ال ایکس خیلی بهتره بخاطر موتور کم مصرف ترش و سنسور دنده عقب و ظاهر قشنگ ترش. ولی ۲۰۶ تیپ ۵ مصلما از کوییک بهتره سمند (فقط ای اف سون) مصلما از کوییک بهتره . ۴۰۵ (اس ال ایکس) فقط بخاطر موتورش از کوییک بهتره و مصلمه که کوییک از امثال پراید و تیبا هم بهتره
محمد
۱۹ آبان ۱۳۹۸با یک حرف نویسنده کاملاً موافقم. مردم نباید خودشان را بازیگر صحنه گردانی خودروسازان کنند.
مصطفی
۲۲ آبان ۱۳۹۸R اشم اومد ببین چه سر و دستی بشکونن ملت
مجید سیبیل
۹ آذر ۱۳۹۸پس ب تصادفات داخل شهری 206 توجهی نکردی ک کاپوت سه سوت قر میشه و رادیاتور خداحافظ، اتوبان هم بماند…
عباس
۱۰ آذر ۱۳۹۸من ۲۰۶ تیپ ۵ داشتم ، الان هم کوییک دارم ، از نظر شتاب و طراحیه داخلی مسلما ۲۰۶ قشنگ تره ولی از نظر طراحیه بیرونی و کم مصرفی با بنزین ۳ هزار تومنی کوییک رو پیشنهاد میکنم داشته باشید استهلاک ۲۰۶ بالاس و متاسفانه قطعات امروزیش به درد نخوره .
مرجان
۱۹ آذر ۱۳۹۸من کسی ام که یه عمری ۲۰۶ سوار بودم سال ۹۶ قرار شد ماشینمو عوض کنم جک جی۵ بگیرم که یه سری مشکلات مالی پیش اومد که نشد ، الان که میخوام بخرم جک شده نزدیک ۲۰۰ ولی سرمایه من در حد ۷۰ ، آمار کوییک رو از تعمیرگاه ها درآوردم مصرف سوختش صدی هفت تا است و میگن ماشین اذیت کنی نیس ، خوب دراومده ، قطعا منی که این ماشین رو انتخاب کردم به خاطر این بود که به نظرم تو ماشین های زیر ۱۰۰ تومن از همه بهتر بود ، واقعا ماشین زیر صد تومن عالی یکی بهم پیشنهاد بده من قید کوییک رو میزنم وگرنه هیچ کدوممون طراحی شو دوست نداریم ، ناچاریم که میخریم
حمیدرضامهراز
۲۱ آذر ۱۳۹۸من کسی هستم که یکسال میشه تیبا اس.ایکس دوگانه سوز دارم (مدل97) الان هم 6500کیلومتر بعدازیکسال کارکرده ، دیروز آگهی دادم امروز از صبح همینطور زنگ می زنند، من هم از این ماشین خیلی رازی هستم هم برو است هم محکم ولی عکس کوییک را که دیدم ، گفتم 73 بفروشم یک کوییک صفر بخرم ولی آخرین تماس برای تیبا ی من ، گفت اشتباه نکن این ماشین را بفروشی کوییک بخری ، حقیقتآ با این انتقادهایی که میبینم پشیمان دارم میشم، شما میتوانید به این آدرس ماشینم را ببینید ، اکثرآ وسایلش ایتالیایی ودوگانه سوز هم تولید نمیشه
مرتضی
۲۲ آذر ۱۳۹۸ظاهرش از 206 بهتره..مصرف سوخت پایین..قیمت قطعات یدکی پایین..
kh sh
۵ دی ۱۳۹۸با سلام واحترام
احتراما نویسنده این پیام مقرضانه با شرکتسایپا برخورد نموده است بجای این همه کوبیدن ساخت داخلو خراب کردن خودرو ی تازه وارد بازار لطفا از دید خود به صورت مقایسه ای خودروی مورد نظر خودتون با قیمت تقریبی این خودرو را معرفی نمایید که به قول خودتان هم کرش تست و هم کیفیت بالا تری از این خودرو را داشته باشد هیچ مشتری خوبی برایچند آپشن پول به خودرو ساز نمیدهد ولی کسانی کهسراغ این تیپ از خودرو ها میرونبرای تناسب با جیب خودشان است نه برای حرف های غیر کارشناسانه جنابعالی لطفا خودرو ی پیشنهادی خودتون رو معرفی کنید تا ما هم بدو.نیم که تو این سایتها کارشناسایی میان که فکر مشتری هستن نه فقط فکر قرض ورزی با شرکتهای خودرو ساز لطفا حرفی بزنید که بتونید ثابت کنید نه فقط صرف اینکه حرف زده باشید و از قافله عقب نمونده باشید (اگه دوست داشتید لطفا شماره تماس بزارید تا تماس بگیرم و با هم بیشتر چلنج کنیم)
با تشکر
شهروند
۱۵ بهمن ۱۳۹۸آخه کی میاد بگه ماست من ترشه.اتفاقا این نقد نویسنده ک باعث شده با دقت خرید کنیم یا نکنیم.بخوایم همه چی بگن گل و بلبله و بهتر از کوییک نیس خوبه!!!!؟؟ البته اینم باید قبول کنیم ک فعلا ما دستمون تو پوست گردو و فقطم محصولات ضعیف سایپاس ک میشه خرید.کاش مسئولا ب جای پر کردن جیب خودشون این بازار نابسامان رو مدیریت میکردن
علیرضا
۲۲ دی ۱۳۹۸سلام
من هم 206 تیپ 5 و هم تیپ 3 و 405 داشتم نسبت به صحبت هایی که
رامتین
۴ بهمن ۱۳۹۸من چند وقته کوییک دنده ای گرفتم که با این قیمت میشه رو کیفیتش حساب کرد ولی درکل این ماشین بیشتر از ۱۰ میلیون ارزش نداره با این پولی که ما داریم کوییک میخریم باید آی۲۰ و آی ۳۰ بخریم
محمد
۱۷ بهمن ۱۳۹۸درود
خیلی ناراحتید نگیرید چرا اینقدر می خرید دنیا بدون ماشین هم میشه فقط بعضی از اشخاص مجبورن خب نگیرید به خدا تا اینها هم له خودشون بیان
ارمان
۲۲ بهمن ۱۳۹۸سلام من چند روزی هست کوییک دنده خریدم میتونم بگم از ۲۰۶ تیپ ۲ ک داشتم و هر چند وقت یه چیزش خراب میشد خیلی بهتره شتاب عالی مصرف پایین کل شیشه ها برقی اینه ها برقی سیستم تهویه دیجیتال قیافشم ک خوشگل و جوون پسند و ۲۰۶ رو میزاره تو جیبش خوبیش نسبت ب ۲۰۶ اینه ک صندوقش بزرگتره و لاستیک زاپاس تو صندوق قرار گرفته مثل ۲۰۶ نیست ک زیر ماشین باشه کلی کثافت بپاشه رو لاستیک.. احتمالا اینده فروشش عالی میشه
سجاد
۲۸ بهمن ۱۳۹۸دوستانی که فقط رونظر دیگران نظرمیدن میگن کوییک بده ازکسی بپرسیدکه خودش این ماشین زیر پاشه من یک ساله کویک دنده ای دارم خیلی راضیم هم سواریش خوبه هم اپشناش خوبه کوچکترین خرجی هم نداشته خیلی ازپرایدوتیباوساینابهتره دوستان گول این حرفارونخورید پیشنهادمیکنم بگیرید پشیمون نمیشید