سایپاهفته نامه

نمایش سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

در اولین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور که پنج‌شنبه کار خود را آغاز کرد، خودروسازان بزرگ و کوچک کشورمان محصولات و پروژه‌های مختلفی را به نمایش گذاشتند که آن‌ها را در گزارش اختصاصی پدال مشاهده کردید. اما سایپا در این نمایشگاه دو محصول جدید خود بنام‌های اطلس و سهند را هم آورده بود که داستان رونمایی آنها به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

سایپا این خودروها را در زیر کاور برای پرده‌برداری توسط وزیر صنعت آماده کرده بود اما شیطنت یکی از خبرنگاران در برداشتن کاورها و عکس‌برداری و انتشار سریع تصاویر در شبکه‌های اجتماعی قبل از رونمایی توسط وزیر باعث شد برنامه‌های سایپا برای رونمایی از این خودروها به هم خورده و نهایتا هم یک روز بعد این دو خودرو بدون پرده‌برداری از محیط نمایشگاه خارج شدند.

در ادامه با اطلاعات موجود درباره این خودروها آشنا خواهیم شد.

 

سایپا اطلس

اطلس نسخه فیس‌لیفت و مدرن‌تری از کوییک محسوب می‌شود و در بیرون تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. البته اواخر سال ۱۳۹۹ تصویری از نمای جلویی اطلس منتشر شد و طراحی آن را مشخص کرد ولی حالا می‌توانیم نگاه دقیق و کاملی به این محصول جدید سایپا داشته باشیم. در اطلس، دماغه کاملاً بازطراحی شده و حالا شاهد چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدیدی هستیم که از محصولات فورد خصوصاً مدل کا پلاس اکتیو الهام گرفته است. حتی طراحی قاب مه شکن‌های اطلس هم به فورد مذکور شباهت دارد درحالی‌که طرح داخلی جلوپنجره با خطوط کرومی عمودی نیز جک A5 را به یاد می‌آورد.

سایپا اطلس

در عقب نیز طراحان با انتقال جا پلاک به روی سپر و طراحی چراغ‌های جدید سعی در ایجاد نمای مدرن‌تری داشته‌اند. بااین‌حال، در اینجا هم فرم چراغ‌ها که دنبالهٔ آن‌ها تا روی درب صندوق کشیده شده یادآور رنو کپچر است. البته این الهام‌گیری‌ها را برای شرکتی مثل سایپا نمی‌توان ناشایست دانست. روکش پلاستیکی به همراه‌ تریم نقره‌ای‌رنگ روی سپر عقب و آینه‌های جانبی جدید با طراحی جالب و راهنما هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی اطلس هستند. به‌طورکلی، این تغییرات نمای بسیار مدرن‌تر و زیباتری نسبت به کوییک ایجاد کرده و خودرو را لوکس‌تر جلوه می‌دهند.

مشخصات سایپا سهند

سایپا سهند

مثل اطلس، سهند هم نسخهٔ فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود و تغییرات بیرونی زیادی را به خود دیده است. چراغ‌های جلوی سهند با اطلس مشترک هستند ولی جلوپنجره کاملاً متفاوت بوده و به چراغ‌ها متصل شده است. کمی پایین‌تر نیز شاهد سپر جدیدی هستیم که طراحی آن‌هم با اطلس متفاوت بوده و به سهند شخصیت متمایزی از همتای کراس هاچ‌بک خود بخشیده است. در عقب سهند، طراحان سعی کرده‌اند بدون دست زدن به قسمت جانبی چراغ‌ها که روی گلگیرها قرار دارد، نمای جدید و زیباتری ایجاد کنند و باید گفت با کشیدن چراغ‌ها تا روی درب صندوق و انتقال جا پلاک به روی سپر تا حدودی در انجام این کار موفق بوده‌اند.

سایپا سهند

بااین‌حال، وقتی به پروفیل جانبی سهند نگاه می‌کنیم که به‌منظور کاهش هزینه‌ها و عدم تغییر قالب‌های تولید هیچ تغییر قابل‌توجهی را تجربه نکرده و همچنان مشابه تیبا است، نوعی عدم هماهنگی با طراحی جدید جلو و عقب خودرو به چشم می‌خورد. البته سایپا سعی کرده با رینگ‌های جدید، دستگیرهای کرومی درها و تریم کرومی روی گلگیرهای جلو طراوتی جزئی به این بخش ببخشد ولی سهند همچنان پلت‌فرم قدیمی خود را نشان می‌دهد.

عکس سایپا سهند

داخل سایپا سهند و اطلس

سایپا داخل این دو محصول جدید خود را هم کاملاً از نو طراحی کرده و داشبورد کاملاً جدید برای آن‌ها تدارک دیده است. سهند و اطلس در اینجا باهم یکسان هستند. در داخل این خودروها شاهد فضایی با تریم دورنگ مشکی و قرمز یا مشکی کرمی به همراه دریچه‌های تهویهٔ کرومی دایره‌ای، رو دری‌های جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید هستیم. بااین‌حال، برخی دکمه‌ها مثل قفل پنجره‌های عقب همچنان متعلق به مدل‌های قدیمی هستند که با توجه به تغییر کامل داشبورد، موضوع ناخوشایندی است. همچنین غربیلک فرمان D شکل و پانل کنترل سیستم تهویه نیز از همان ساینا و کوییک قدیمی گرفته شده‌اند. البته طراحی این غربیلک فرمان هنوز هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد. درمجموع، سهند و اطلس در داخل نمای بسیار مدرن‌تری پیدا کرده‌اند و فقط امیدواریم سایپا روی بهبود کیفیت متریال داخلی هم کار کرده باشد تا مثل ساینا و کوییک شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت نباشیم.

 

تجهیزات سایپا سهند و اطلس

این دو خودروی جدید در تجهیزات و امکانات هم ارتقاء پیدا کرده‌اند. طبق بنرهای سایپا در نمایشگاه، اطلس و سهند در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند که تیپ دو از تجهیزات بیشتری مثل دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی دورنگ، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب و سانروف برخوردار است. همچنین اطلس تیپ ۲ با طرح دورنگ بدنه مشابه کوییک R ارائه می‌شود. سیستم پایش باد تایرها، شارژر USB موبایل و تنظیم شش جهتهٔ صندلی‌ راننده و چهار جهته صندلی شاگرد هم ازجمله تجهیزاتی هستند که در هردو تیپ ارائه می‌شوند.

 

پیشرانه و گیربکس سایپا اطلس و سهند

اطلس و سهند با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 خانوادهٔ تیبا عرضه می‌شوند که همچنان هشت سوپاپ است اما با انجام برخی تغییرات در سر سیلندر و هدرز و همین‌طور تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی آن کمی افزایش یافته و به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این اعداد ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر نسبت به نسخهٔ قبلی موتور M15 بیشتر شده‌اند. این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ بوده و در هر صد کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. انتقال قدرت پیشرانه همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما برنامۀ ارائۀ گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هم برای این خودروها وجود دارد که احتمالاً همان گیربکس CVT کوییک اتوماتیک خواهد بود. فعلاً قیمت و زمان عرضه دقیق اطلس و سهند مشخص نیست اما احتمالاً این خودروهای جدید اوایل سال ۱۴۰۲ با قیمتی بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان راهی بازار خواهند شد.

مشخصات سایپا اطلس

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3218 ديدگاه)

    یک‌ و نیم لیتر توربو ۹۰ اسب بخار 😑

    موافقم 68
    مخالفم 15
    1. Hamilton1970

      ۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (541 ديدگاه)

      توربو نیست
      منظورش ارتقا یافته‌ست 😐🗿

      موافقم 62
      مخالفم 5
    2. وحید

      ۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      قدرت به کنار!

      امکانات امنیتی 0

      با این حجم و قدرت موتور , در حد یه ماشین 2.5 توربو مصرف داره

      موافقم 43
      مخالفم 5
    3. Payfast

      ۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (806 ديدگاه)

      ۱.۵ لیتر توربو ۹۰ الاغ بی بخار

      موافقم 50
      مخالفم 3
  2. عبداله منابیه

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ماشین صندوق دار سقف تخم مرغی بهش نمیاد یه فکری به حال سقف ساینای جدید بکنید و دو شیار موجود در گلیرهای عقب یک چیز بی خودی هستن اگر اینها هم مقل بقیه بدنه صاف بشن عالی میشه سقف پراید خیلی قشنگتر از ساینا هست واسه همین داخل ماشین دلبازتره اگر سقف ساینا را مثل سقف پراید حالت مربعی ونه تخم مرغی بکار ببرید خیلی جذاب و قشنگ میشه و همینطور یه فکری به ضعف شاسیها

    موافقم 70
    مخالفم 10
  3. پیام

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قیمت 500 تا ناقابل

    موافقم 38
    مخالفم 9
  4. برزو

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برای اینکه در طراحی ماشین یه زیبایی حداقلی داشته باشیم به نظر من اول اینکه سایز چرخها باید بزرگ باشه و از نمای بقل فاصله چرخ از کابوت باید به حداقل برسه . خطوط ماشین و منحنی ها باید با هم هارمونی داشته باشن یک استایلو معرفی کنن . چراغ ها نباید بزرگ یا خیلی کوچیک باشه باید همراه خطوط منحنی یک استایل و سبکو معرفی کنه.فقط با دیدن طراحی ماشین های روز برند های معتبر خیلی راحت این متودارو میشه یاد گرفت. من تعجب میکنم اخه ازکجا میاد این طراحی ها . هیچی به هیچی نمیخوره. هنوز ۲۰۶ زیباترین ماشینه تولید ایرانه. مابقی نظر شخصی هیچ سبکی برای ارایه ندارن وقطعا زیبا نیستند. پیشنهاد میکنم ماشین های مزدا رو تعریف زیبایی داخلو خارج ببینید

    موافقم 50
    مخالفم 5
  5. هادی

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظرم تو ایران بهتر این هست که بجای اینکه بیایم یک موتور جدید طراحی کنیم و باز مشکلات اون موتور رو بخوایم برطرف کنیم کلی زمان میبره بجای این همون موتور مثلا همین که ام پونزده هست کیفیت رو افزایش بدن قطعات جانبی ماشین قطعات برقی مرتبط با موتور و غیره رو بهتر کنن کیفیت پلاستیک روی داشبورد با حتی دستگیره های درها و کلا هزینه و وقت بیشتری برای کیفیت گذاشته بشه بهتر هست. البته ظاهر ماشین هم مهم هست اما بخواد از کیفیت کم بشه خیلی بدتره.

    موافقم 27
    مخالفم 16
  6. سام اصغری

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا چرا هی اسم جدید می‌زارن اینا ک همون قبلی‌اس فقط چراغ و دو تا خط جدید شده!

    موافقم 39
    مخالفم 6
    1. ناشناس

      ۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چیزی نیست فقط میخوان یه ۲۰۰تومن روش بکشن خودتوناراحت نکن

      موافقم 47
      مخالفم 3
  7. Mehdi

    ۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    دولتای دست نشانده ای که بیت المال رو تو این کارگاهای دوزاری مثلا خودروساز میریزن و بیت المالی که قشنگ تو فاضلاب ریخته میشه با این طراحیای احمقانه

    موافقم 52
    مخالفم 8
  8. تی تی

    ۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینای ایرانی به اینصورته که یه بدنه زمخت بزرگ رو 4تا لاستیک نحیف و ظریف سوار شده خخخخخ
    طراحان چه اسراری دارن به ابعاد کوچیک رینگ؟ همین رینگو رو پرتیراژ ترین خودرو جهان سوار کنن کسی دیگه اون ماشینو نمیخره!

    موافقم 33
    مخالفم 6
    1. مرتضی

      ۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      صرفه جویی تا جای ممکن

      موافقم 12
      مخالفم 2
  9. صادق

    ۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    فقط زندم روز خفت و حقارت این نامردا را ببینم.
    مال و جان مردم براشون هیچه.
    تولید کنندش
    انحصار کنندش
    و هرکسی که از این وضعیت سود نیبره

    موافقم 21
    مخالفم 6
  10. ایمان

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اگه ایراداتی که درساینا بود مثل صدای موتور در کابین وبیرون و گیربکس حل بشه وقیمتش هم زیر250میلیون باشه زمان عرضه از لحاظ ظاهری مناسب وزیباهستندمن بااین شرایط میخرم هرکسی نمی خواد نخرد پس زودتر تولید کنید

    موافقم 8
    مخالفم 15
  11. s

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    الان طوری شده که اگر این دو خودرو ساز اوئودی و لامبورگینی هم تولید کنن مربوط مسخره میکنند ولی پیشرفت اروم اروم حاصل میشه ما تا سی سال منتاژ کار پژو بودیم اصلا زحمت تولید قطعه از صفر به خودمان ندادیم چینی ها هم با همین روال شدن تولید کنند

    موافقم 13
    مخالفم 14
  12. رضا

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقایون شما یجوری میگید موتور جدید بسازند انگار الکی هست
    موتور جدید به غیر از هزینه زیادش
    تکنولوژی میخواد
    باید طراح ها موتور رو بهینه کنند
    هماهنگی بین ecu و شمع و دریچه گاز و ورودی هوا و خروجی اون و کلی قطعه کار دیگه، شما بیشترین تکنولوژی رو میخواید در کمترین زمان
    خود آلمان و…. که بهترین ماشین سازی ها رو دارند ببینید کی شروع کردند، ما تازه اول راه ایم.
    یا علی

    موافقم 7
    مخالفم 9
  13. امین

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تویوتا هایلوکس هر بار یه فیس لیفت میشه فقط سال تولیدش تغییر میکنه نه اسمش، تو ایران هر فیس لیفت یه اسم دیگه داره، خنده داره، البته خنده تلخ، تویوتا مثال بود، اکثر ماشین های مدرن

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا