سایپا

مقایسه سهند با اطلس سایپا؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

اطلس و سهند به‌عنوان محصولات میان ردهٔ سایپا چه ویژگی‌ها، مشخصات و مزایا و معایبی دارند و کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟

در حال حاضر در بازار ایران، ارزان‌ترین خودروهای صفرکیلومتری که می‌توان خرید، ساینا و کوییک سایپا هستند. این خودروها با وجود تمام مشکلاتی که دارند، به دلیل استهلاک نسبتاً پایین و فراوانی قطعات، از فروش بالایی برخوردار هستند. بااین‌حال، اگر از ساینا و کوییک تکراری خسته شده‌اید و به دنبال خودرویی کمی جدیدتر با امکانات بیشتر هستید، می‌توانید سراغ نسخهٔ فیس‌لیفت این دو محصول سایپا یعنی سهند و اطلس بروید؛ اما از بین این دو مدل، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد و گزینهٔ مناسب‌تری خواهد بود؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

همچنین بخوانید:

معرفی اجمالی اطلس و سهند

همان‌طور که گفتیم، اطلس و سهند درواقع نسخهٔ فیس‌لیفت کوییک و ساینا هستند که در نمای جلو و عقب و همین‌طور داخل کاملاً بازطراحی شده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر، سهند اساساً نسخهٔ سدان اطلس محسوب می‌شود. این خودروها اولین بار در شهریور ۱۴۰۱ در اولین دورهٔ نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شدند. دراین‌بین، اطلس زودتر به بازار آمد و اولین سری آن حدود یک سال و نیم بعد در اواخر اسفند ۱۴۰۲ به خریداران تحویل داده شد. از سوی دیگر، سهند توسط پارس‌خودرو تولید می‌شود با لوگوی این شرکت به بازار عرضه می‌شود. پارس‌خودرو اولین بار در اسفند ۱۴۰۲ پیش‌فروش سهند را آغاز کرد و این سدان جدید را در تابستان ۱۴۰۳ به خریداران تحویل داد.

مقایسه مشخصات فنی اطلس و سهند

سهند و اطلس در مشخصات فنی و پیشرانه کاملاً باهم یکسان هستند و هردو از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ آشنای خانوادهٔ تیبا و کوییک استفاده می‌کنند که با نام M15i شناخته می‌شود. این موتور هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها و افزایش نسبت تراکم، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد که ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان می‌دهد. این نسخه جدید بهبودهایی را هم در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت تجربه کرده تا بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. مصرف سوخت سهند و اطلس هم ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که حدود نیم لیتر نسبت به ساینا و کوییک با پیشرانهٔ معمولی M15 کمتر است.

انتقال نیرو در هردو خودرو توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد ولی سایپا برای هردو مدل نسخهٔ اتوماتیک را هم ارائه می‌کند که به گیربکس CVT با ۶ دنده مجازی مجهز هستند. سهند همچنین در نسخهٔ دوگانه‌سوز هم تولید می‌شود که این نسخه برای اطلس وجود ندارد. رینگ‌های هردو خودرو ۱۴ اینچی با لاستیک‌های ۱۸۵ است و ترمزهای عقب همچنان کاسه‌ای هستند. اطلس با ۴,۰۲۰ میلی‌متر طول، از سهند با ۴,۲۱۵ میلی‌متر طول کمی کوتاه‌تر است که در شهرهای شلوغ می‌تواند ویژگی مثبتی باشد اما در عوض سهند صندوق بار ۳۷۰ لیتری دارد که برای مسافرت مناسب‌تر از همتای هاچ‌بک خود با صندوق ۲۸۵ لیتری خواهد بود.

مقایسه طراحی بیرونی اطلس و سهند

همان‌طور که اشاره کردیم، سایپا در سهند و اطلس نمای جلو و عقب ساینا و کوییک را کاملاً بازطراحی کرده تا ظاهری بروزتر پیدا کنند. در جلو، دو خودرو چراغ‌های یکسانی دارند که فرم کشیده‌ای داشته و از لحاظ پرتاب نور بهتر از ساینا و کوییک هستند. در طراحی سپر و جلوپنجره اما دو خودرو باهم متفاوت هستند. طراحان سایپا در اطلس با الهام از خودروهایی مثل نسخهٔ قدیمی‌تر جک J7، جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی با خطوط عمودی کرومی را طراحی کرده‌اند درحالی‌که در سهند فرم جلوپنجره کاملاً متفاوت است. همین موضوع در طراحی سپر دو خودرو هم دیده می‌شود تا در نمای جلو اطلس ظاهر جذاب‌تری داشته باشد. ازآنجایی‌که این دو خودرو اساساً فیس‌لیفت ساینا و کوییک هستند، در پروفیل جانبی کاملاً با پیشینیان خود یکسان‌اند و همچنان همان پروفیل ساده و قدیمی را می‌بینیم که با طراحی جدید جلو و عقب ناهماهنگ به نظر می‌رسد.

تنها ویژگی قابل ذکر در این قسمت آینه‌های جانبی جدید است که طراحی بسیار بهتری نسبت به آینه‌های قبلی دارد. بااین‌حال، در این نما هم اطلس به لطف روکش‌های پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها و روی رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های روی سقف مشابه کوییک، نمای بهتری نسبت به سهند دارد. در بخش عقبی دو خودرو هم شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که در اطلس به‌وضوح از رنو کپچر الهام گرفته‌اند. از سوی دیگر، چراغ‌های عقب جدید سهند که تا روی در صندوق کشیده شده‌اند نیز همراه با جا پلاکی که به روی سپر منتقل شده، نمای بهتری را نسبت به ساینا ایجاد کرده است. درمجموع، اطلس طراحی بیرونی جذاب‌تر و جوان‌پسندتری دارد درحالی‌که سهند ساده‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه طراحی داخلی اطلس و سهند

سهند و اطلس در داخل کاملاً باهم یکسان هستند و هردو از داشبورد مشترکی استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات بزرگ کوییک و ساینا طراحی قدیمی داخل با تریم تمام مشکی و پلاستیک‌های خشک و بی‌کیفیت بود و سایپا در اطلس سهند درصدد بهبود این شرایط بوده است. به همین دلیل، برای داخل این دو خودرو داشبورد کاملاً جدیدی طراحی شده که به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم، هم زیباتر و هم لوکس‌تر از قبل به نظر می‌رسد. دریچه‌های تهویه کرومی دایره‌ای، رو دری‌های جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید ازجمله ویژگی‌های داخلی اطلس و سهند هستند که توانسته‌اند شرایط کابین این خودرو را حداقل از لحاظ طراحی بسیار نسبت به کوییک و ساینا بهبود ببخشند. البته غربیلک فرمان و پانل کنترل سیستم تهویه همچنان با کوییک و ساینا یکسان است ولی بااین‌وجود، طراحی کلی داخل بسیار بهتر شده است. مشکل بزرگ اما همچنان کیفیت پایین متریال و قطعات داخلی است که تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده و از لحاظ دقت مونتاژ هم شرایط جالبی ندارد.

امکانات و آپشن‌ها، کدام خودرو مجهزتر است؟

نسخهٔ دستی اطلس و سهند در دو تیپ S و G عرضه می‌شود که از لحاظ امکانات باهم تفاوت دارند. در جدول زیر، امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم.

 

اطلس تیپ S

سهند تیپ S اطلس تیپ G

سهند تیپ G

کنترل کشش دارد دارد دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد دارد دارد
سیستم کمکی سربالایی دارد دارد دارد دارد
دو ایربگ دارد دارد دارد دارد
سیستم تهویه دارد دارد دارد دارد
نشانگر تعویض دنده دارد دارد دارد دارد
سنسور دنده عقب دارد دارد دارد دارد
کامپیوتر سفری دارد دارد دارد دارد
دی‌لایت دارد دارد دارد دارد
چراغ مشایعت دارد دارد دارد دارد
غربیلک فرمان D شکل دارد دارد دارد دارد
چراغ‌های اتوماتیک دارد دارد دارد دارد
پورت USB دارد دارد دارد دارد
نمایشگر لمسی ۷ اینچی ندارد ندارد دارد دارد
دوربین دید عقب ندارد ندارد دارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی ندارد ندارد دارد دارد
آنتن کوسه‌ای ندارد ندارد دارد دارد
تریم داخلی دورنگ ندارد دارد دارد دارد
سانروف ندارد ندارد دارد دارد
شیشه‌های دودی عقب ندارد ندارد دارد ندارد
رینگ آلومینیومی ندارد ندارد دارد دارد

اطلس فعلاً فقط در تیپ G عرضه شده و سایپا هنوز اقدام به فروش تیپ S نکرده ولی سهند در هردو تیپ S و G عرضه شده است. امکانات دو خودرو در تیپ S و همینطور تیپ G یکسان است و در تیپ G تجهیزات بیشتری مثل سانروف، نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، اینه‌های جانبی تاشو برقی و… ارائه می‌شود که در تیپ S وجود دارد. درواقع، تیپ S سهند و اطلس از لحاظ امکانات تفاوت بزرگی با ساینا S و کوییک GX ندارد.

تجربه رانندگی با سهند و اطلس

پشت فرمان این دو خودرو نباید انتظار تجربه‌ای تازه و متفاوت از ساینا و کوییک را داشته باشید زیرا اساساً با همان قوای محرکهٔ قبلی طرف هستیم که فقط کمی بهبود پیدا کرده است. افزایش خروجی پیشرانه در این خودروها هنگام رانندگی‌های معمولی ملموس نیست و صرفاً در هنگام اوج بار و فشار، موتور جدید رفتار بهتری نسبت به قبل از خود نشان می‌دهد. در مورد مشکل بزرگ کوییک و ساینا یعنی سروصدا و لرزش هم همین ماجرا صدق می‌کند و وضعیت کلی تغییری نکرده و تنها در بعضی از دورها سروصدای موتور و لرزش آزاردهنده کمتر شده است. بااین‌وجود، قدرت ۹۰ اسب بخاری موتور برای وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی اطلس و سهند نسبتاً کافی خواهد بود و خودروها از لحاظ کشش شرایط قابل‌قبولی دارند.

مزایا و معایب سهند و اطلس

ازآنجایی‌که این دو خودرو اساساً یکسان هستند و صرفاً در فرم بدنه باهم تفاوت دارند، مزایا و معایب آن‌ها هم شبیه هم خواهد بود.

مزایا

  • پیشرانهٔ ارتقاءیافته
  • طراحی بروزتر
  • داشبورد زیباتر
  • امکانات بیشتر
  • استهلاک و هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین

معایب

  • پلت‌فرم قدیمی
  • کیفیت ساخت پایین
  • پیشرانهٔ ۸ سوپاپ پرسروصدا
  • ایرادات مونتاژی
  • امکانات محدود در تیپ S

قیمت و ارزش خرید سهند و اطلس

آخرین قیمت پارس‌خودرو برای سهند S برابر با ۴۸۶ میلیون تومان و برای سهند G رقم ۵۲۴ میلیون تومان است که این ارقام در بازار به ترتیب به ۵۶۰ و ۶۷۵ میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، سایپا مدت‌ها است که اقدام به عرضهٔ اطلس نکرده و آخرین قیمت کارخانه‌ای که برای تیپ G این خودرو اعلام شده ۵۰۲ میلیون تومان است. در بازار نیز اطلس G نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، اطلس G با طراحی جذاب‌تر و قیمت ارزان‌تر، ارزش خرید بیشتری دارد درحالی‌که سهند G ارزش پرداخت رقمی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان در بازار را ندارد. همچنین سهند S نیز از لحاظ امکانات تفاوتی با ساینا S ندارد و می‌توانید با پرداخت حدود ۶۰ تومان کمتر در بازار سراغ ساینا بروید.

جدول مشخصات فنی اطلس و سهند

اطلس سهند
پیشرانه M15i
نوع موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
سوپاپ ۸ سوپاپ زمان‌بندی متغیر
قدرت ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۲ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۲۸۵ لیتر ۳۷۰ لیتر
طول ۴,۰۲۰ میلی‌متر ۴,۲۱۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۸۵ میلی‌متر ۱,۶۷۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۳۷ میلی‌متر ۱,۴۸۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۱۰ میلی‌متر

سؤالات متداول

تفاوت اصلی سهند و اطلس در چیست؟

این دو خودرو از لحاظ فنی و قوای محرکه و همین‌طور طراحی داخلی کاملاً باهم یکسان هستند و فقط در فرم و طراحی بدنه تفاوت دارند.

شتاب اطلس بیشتر است یا سهند؟

ازآنجایی‌که پیشرانه و گیربکس دو خودرو یکسان است، از لحاظ شتاب تفاوت ملموسی بین اطلس و سهند احساس نمی‌شود.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. گاس فرینگ

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (653 ديدگاه)

    سایپا میتونست پلتفرم شاهین رو کوچیک کنه این طراحی ها رو روش سوار کنه ولی خب تکلیف اون قطعه سازی که باید قالب های قطعه تیبا و پراید رو عوض کنه چی میشه پس میدونی چقدر ضرر هنگفتی میکنه پس همون تیبا رو تغییر بدیم

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. محسن

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      جااااان(با صدای مهران مدیری) ؟! پلتفرم شاهین رو کوچک کنه؟

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. Ali

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (36 ديدگاه)

        ۸ سالی میشه که پلتفرم شاهین رو کوچک کرده سایپا (SP0) که هنوز موفق نشده به تولید برسونه

  2. یوسف

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1098 ديدگاه)

    چیزی که در خودروی سهند خیلی با ساینا و کوییک تفاوت داره ضریب گیربکس هست که خیلی کوتاه شده و به راحتی با دنده ۲ و ۳ توی ترافیک می ره و مثل 206 نیازی نیست هی دنده بدی……
    دنده ۲ سهند 65 تا میره….. ولی پراید 80 تا….

    موافقم 4
    مخالفم 4
  3. کاکو

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    سهند تو عکس ها قابل قبول ه ولی اولین بار که قسمت عقب اش رو دیدم حیران شدم واقعا فاجعه است نه با نمای جانبی نه با فرم کلی اتاق و خصوصا قسمت جلو صد رحمت به ساینا حالا ببین همین طراحی فاجعه عقب رو چند با سایپا حساب و فاکتور کردند

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. Avan

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (456 ديدگاه)

    به نظر من چون هدف دلشتن خودروهای اقتصادی هست همان سایتا و کوییک انتخاب های بهتری هستند.

  5. Roham

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اطلس از نظر ظاهری خیلی خیلی بهتر از سهنده
    سهند واقعا با پروفیل جانبی تخم مرغی تیبا زشت در اومده

  6. حسین

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    آشغال یا آشغال
    کدوم برای گند زدن به زندگی و مرگ بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا