سایپا

ساینا GXL؛ بررسی مشخصات فنی، امکانات و مقایسه با دیگر مدل‌ها

ساینا GXL یکی از جدیدترین تیپ‌های سدان اقتصادی سایپا محسوب می‌شود که از پیشرانهٔ ارتقاءیافته و امکانات بیشتر بهره می‌برد.
ساینا GXL

ساینا که ارزان‌ترین خودروی سواری صفرکیلومتر بازار کشورمان به‌حساب می‌آید، برخلاف کوییک که در انواع و اقسام تیپ‌ها با نام‌های مختلف ارائه می‌شود، در حال حاضر فقط در تیپ S به‌صورت بنزینی و دوگانه‌سوز به فروش می‌رسد. بااین‌وجود، سایپا تیپ جدیدی از این خودرو را آماده کرده است که با نام ساینا GX شناخته می‌شود. این نسخهٔ جدید قرار است در دو تیپ مختلف با نام‌های GXL و GXH به بازار عرضه شود.

همچنین بخوانید: تفاوت ساینا S با ساینا معمولی؛ کدام مدل بهتر است؟

ساینا GXL

معرفی ساینا GX

ساینا GX درواقع از همان ویژگی‌های کوییک GX بهره می‌برد که در سال ۱۴۰۲ معرفی شد و مدتی است که در بازار حضور دارد. این یعنی ساینا GX درواقع همان ساینا S است که به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i و چند آپشن بیشتر مجهز شده است. بااین‌حال، درحالی‌که برای اولین بار هم‌زمان با مرحلهٔ دوم فروش خودروهای داخلی از طریق سامانهٔ یکپارچه در اردیبهشت ۱۴۰۲، مشخصات ساینا GX اعلام شد و قرار بود در نیمهٔ دوم همان سال به دست خریداران برسد، هنوز خبری از عرضهٔ این تیپ نیست.

ساینا GXL

مشخصات فنی ساینا GXL

همان‌طور که گفته شد، ساینا GX از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور M15 بهره می‌برد که با نام M15i شناخته می‌شود. این پیشرانه هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما بهبودهای قابل‌توجهی را تجربه کرده است که شامل تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها، افزایش نسبت تراکم، تغییر میل‌سوپاپ و پیستون‌ها، بازطراحی خروجی هوا و تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ می‌شود. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی جزئی را نسبت به ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور نسخهٔ قبلی نشان می‌دهد. همچنین حداکثر قدرت و گشتاور این موتور نیز در دور کمی پایین‌تری (۵, ۲۵۰ rpm برای قدرت و ۴ هزار rpm برای گشتاور) تولید می‌شود. علاوه بر این، به گفتهٔ سایپا، مصرف سوخت این موتور هم کمتر شده و به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است درحالی‌که این رقم در نسخهٔ قبلی ۷.۲ لیتر بود. ساینا GX همچنین در نسخهٔ دوگانه‌سوز هم عرضه خواهد شد.

ساینا GXL

داخل و امکانات ساینا GXL

در داخل ساینا GX، شاهد همان داشبورد قدیمی و سیاهی هستیم که سال‌ها است در انواع مختلف ساینا دیده‌ایم. تنها ویژگی‌های جدیدتر در داخل این خودرو، غربیلک فرمان D شکل و صفحه آمپر جدید با کامپیوتر سفری هستند که از سال ۱۴۰۰ در ساینا S ارائه شدند. البته در تیپ GXH که درواقع نسخهٔ فول آپشن ساینا GX محسوب می‌شود، سایپا اقدام به طراحی پانل میانی جدیدی برای داشبورد کرده که با تریم مشکی براق، دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و نمایشگر ایستاده در بالا، کمی فضای تکراری و خسته‌کنندهٔ کابین ساینا را بروزتر و بهتر کرده است. بااین‌حال، در تیپ GXL باید همچنان همان داشبورد قدیمی را تحمل کنید.

ساینا GXL

لیست امکانات ساینا GX شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرمان هیدرولیک D شکل
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
  • دو ایربگ
  • پنجره‌های برقی
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • سنسور دنده عقب
  • چراغ‌های خودکار
  • دی‌لایت
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ترمز کمکی
  • ترمز ABS و EBD
  • نشانگر تعویض دنده
  • کامپیوتر سفری

در مدل GXH، علاوه بر موارد بالا، امکانات بیشتری ارائه می‌شود که عبارت‌اند از:

  • دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان
  • صندلی‌های چرمی
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی
  • دوربین دید عقب
  • شیشه‌های دودی عقب

ساینا GXH

مزایا و معایب ساینا GXL

اصلی‌ترین مزیت ساینا GX نسبت به نسخه‌های قبلی این خودرو، برخورداری از پیشرانهٔ ارتقاءیافته با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر است هرچند که این موتور همچنان قدیمی و پرسروصدا است. استهلاک پایین، هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر نسبت به محصولات ایران‌خودرو، فراوانی قطعات، کابین جادار و امکانات نسبتاً مناسب هم از دیگر نقاط قوت این خودرو هستند. از سوی دیگر، یکی از مشکلات اصلی ساینا یعنی داشبورد قدیمی سیاه و بی‌کیفیت همچنان در این تیپ هم وجود دارد هرچند که با پانل میانی جدید در نسخهٔ GXH کمی نمای بهتری پیدا کرده است. ازجملهٔ دیگر معایب این سدان اقتصادی سایپا هم می‌توان به کیفیت ساخت پایین، پلت‌فرم قدیمی و لرزش و سروصدای بالای موتور اشاره کرد.

ساینا GXL

مزایا

  • استهلاک پایین
  • کابین جادار
  • امکانات نسبتاً مناسب
  • فراوانی قطعات
  • موتور ارتقاءیافته

معایب

  • تکنولوژی قدیمی موتور
  • داشبورد قدیمی
  • کیفیت ساخت پایین
  • سروصدا و لرزش بالا در کابین
  • طراحی و پلت‌فرم قدیمی

تفاوت ساینا GX با ساینا S چیست؟

تنها تفاوت ساینا GX با ساینا S برخورداری از پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ M15i با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر و چند آپشن بیشتر است.

تفاوت ساینا GXL با ساینا GXH چیست؟

ساینا GXH درواقع نسخهٔ فول آپشن تیپ GXL محسوب می‌شود که از چند آپشن بیشتر مثل دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صندلی‌های چرمی نمایشگر لمسی ۷ اینچی و دوربین دید عقب بهره می‌برد. در ساینا GXH همچنین شاهد طراحی جدید پانل میانی داشبورد با دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای و تریم مشکی براق هم هستیم.

ساینا GXL

قیمت روز ساینا GXl در کارخانه و بازار (۹ آذر ۱۴۰۳)

مدلتوضیحاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
ساینا GX-L---۴۱۳,۴۷۳,۰۰۰به زودی
ساینا GX-L دوگانه سوز---۴۵۰,۳۸۸,۰۰۰به زودی

هرچند هنوز ساینا GX به بازار عرضه نشده است ولی در لیست قیمت انواع ساینا صفر در کارخانه، قیمت این مدل در تیپ GXL برابر با ۴۱۳ میلیون تومان دیده می‌شود. قیمت کارخانهٔ ساینا GXL دوگانه‌سوز هم ۴۵۰ میلیون تومان است ولی هنوز قیمت ساینا GXH مشخص نیست. با این قیمت، ساینا GX رقیب مستقیم را مقابل خود نمی‌بیند زیرا ارزان‌ترین سدان ایران‌خودرو، رانا پلاس است که با قیمت کارخانهٔ ۶۰۷ میلیون تومان و قیمت بازار ۷۲۰ میلیون تومان، بسیار از ساینا گران‌تر است. بااین‌وجود، اگر از چهره تکراری ساینا و داشبورد قدیمی آن خسته شده‌اید، می‌توانید سراغ سهند S بروید که از همین پیشرانهٔ ارتقاءیافته بهره می‌برد و از لحاظ امکانات هم تفاوت بزرگی با ساینا GX ندارد ولی از طراحی بیرونی بروزتر و کابین به‌مراتب زیباتر بهره می‌برد. قیمت کارخانه‌ای سهند هم‌اکنون ۴۶۷ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۵۴۰ میلیون تومان است. همچنین اگر به صندوق بار بزرگ یک سدان نیازی ندارید، می‌توانید بجای ساینا سراغ کوییک GX بروید که ظاهر جوان‌پسندتری دارد.

ساینا GXL

جدول مشخصات فنی ساینا GXL

پیشرانه M15i
حجم موتور ۱۴۹۷ سی‌سی
قدرت ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم
طول ۴,۲۰۹ میلی‌متر
عرض ۱,۶۶۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۴۱۴ میلی‌متر
رینگ و لاستیک ۱۴ اینچی ۱۸۵
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای
ظرفیت باک ۴۲ لیتر
مصرف سوخت ۶.۸ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار ۳۷۰ لیتر

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Nr

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    بوی پلاستیک بی کیفیت داشبورد رو از همینجا حس میکنم

    موافقم 15
    مخالفم 4
  2. Cehx

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    الان مهندسین سایپا داشبورد gxh را زیباتر کردند دریچه ی کولر وسط با بغل فرق داره بعدش این قسمت وسطش که شفاف کار شده حالا نمیدونم بهش میگن پیانویی فکر کنم این پر از خط و خش میشه همون داشبورد عادیش خیلی قشنگ تره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  3. hosen

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (805 ديدگاه)

    تاحالا انجین ۸ سوپاپی بوده تو دنیا که vvt داشته باشه؟ یا اینکه اینم ابداع شاهکار سایپا بوده

    موافقم 10
  4. جرمی کلارکسون

    ۱۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1006 ديدگاه)

    حلب GXL
    یاد افسانه کورتینا میفتم GXL برای خانواده هایی بود که سه تا بچه دارن الان این حرف اومده رو این حلب

    موافقم 10
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا