در جدیدترین مطلب راهنمای خرید پدال به مقایسه دو محصول پرفروش سایپا یعنی ساینا اس و خودرو شاهین خواهیم پرداخت.
خودروهای صندوقدار یا سدان به دلیل فضای کابین و بار مناسب باب میل خانوادهها هستند و خودروسازان نیز تلاش دارند محصولاتی با مشخصات و قیمتهای گوناگون را جهت جلب نظر خریداران تولید کنند. شرکت سایپا در این بازار با دو سدان یعنی ساینا و شاهین حضور دارد که میخواهیم مقایسهای مفصل بین آنها داشته باشیم. در این مقایسه ساینا S دستی را در برابر شاهین دستی قرار دادهایم.
مقایسه ساینا و شاهین از نظر مشخصات فنی
دو خودروی موردبحث از جنبههای گوناگون تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند اما در یک بخش بیشترین اشتراک را نشان میدهند و آنهم بخش قوای محرکه است. ساینا S به عنوان جدیدترین نسخه از این خودرو در دل خود همان پیشرانه M15 تیبا را پذیرا شده است. این پیشرانه که به نوعی نسخه ارتقا یافته پیشرانه پراید است با حجم ۱.۵ لیتری خود ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر قدرت تولید میکند. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود.
در مقابل باید به شاهین اشاره کنیم که به همین پیشرانه M15 مجهز است با این تفاوت که یک توربو به آن افزوده شده و قدرت و گشتاورش به ۱۰۹ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتون متر رسیده است. گیربکس بکار رفته در این سدان نیز ۵ سرعته دستی است. اگرچه شاهین از نظر قدرت و گشتاور برتر از ساینا S ظاهر میشود اما به دلیل بازدهی پایین این پیشرانه ۸ سوپاپه و همچنین وزن بالاتر از نظر شتاب گیری برتری محسوسی نسبت به برادر کوچکتر خود ندارد و صفر تا صد تا آنها تقریباً در یک بازه زمانی ثبت میشود. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی هر دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
مقایسه ساینا و شاهین از نظر مشخصات فنی | ||
ساینا S | شاهین | |
پیشرانه | ۴ سیلندر تنفس طبیعی | ۴ سیلندر توربو |
حجم موتور (لیتر) | ۱.۵ | ۱.۵ |
سوپاپ | ۸ | ۸ |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۸۷/۱۲۸ | ۱۰۹/۱۷۸ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۳ | ۱۳.۲ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۷۵ | ۱۹۰ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۲ | ۷.۲ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۲۱۵/۱۶۶۳/۱۴۸۵ | ۴۴۶۰/۱۷۶۹/۱۵۰۲ |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | ۲۴۱۰ | ۲۶۵۰ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۳۷۰ | ۴۲۲ |
همچنین بخوانید:
مقایسه ساینا و شاهین از نظر قیمت
دو سدان یاد شده در این بخش تفاوت چشمگیری را به نمایش میگذارند و این اختلاف طبیعی است چراکه شاهین به دلیل استفاده از پلتفرم بهروزتر، طراحی زیباتر، تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر و… قیمت بسیار بالاتری نسبت به ساینا S دارد. در جدول زیر قیمت خودرو ساینا S و شاهین را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم.
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
ساینا S | استاندارد ۸۵ گانه | ۳۳۰,۴۹۰,۰۰۰ | ۳۶۱,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا S | CNG | — | ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا | اتوماتیک – ۸۵ گانه | — | ۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا GX | — | ۳۲۶,۰۰۰,۰۰۰ | به زودی |
شاهین | دستی – M15 T | ۴۳۵,۱۶۶,۰۰۰ | ۵۸۳,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | دستی -بدون سانروف | — | — |
شاهین | اتوماتیک – M15 T | ۶۴۱,۷۱۸,۰۰۰ | ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | دستی – ME16 | به زودی | — |
شاهین | اتوماتیک – ME16 | به زودی | — |
مقایسه ساینا و شاهین از نظر ایمنی
ساینا S را میتوان در واقع نسخه ارتقا یافته و فیس لیفت شده از تیبا دانست. این خودرو همانند مدلهای پیشین از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارد و قطعاً در تستهای ایمنی مدرن امتیازی دریافت نخواهد کرد. ساینا S به دو کیسه هوا و ترمز ضد قفل مجهز است که این دو جزو پیش پا افتادهترین تجهیزات ایمنی خودروها خواهند بود. از طرف دیگر سایپا شاهین بر پایه پلتفرم ولکس بنا شده و تجهیزات ایمنی بیشتری از جمله کنترل پایداری و کشش دارد که همین موضوع آن را برتر از ساینا S نشان میدهد. البته نباید تصور کرد شاهین نیز جزو ایمنترین خودروهای بازار است چراکه قطعاً در تستهای مدرن امروزی نخواهد توانست امتیاز بالایی را کسب کند اما درهرصورت ایمنتر از ساینا S خواهد بود. در جدول زیر تجهیزات هر دو خودرو با یکدیگر مقایسه شدهاند.
- تجهیزات ایمنی و رفاهی ساینا S
تیپ | SDA | S آپشنال ۸۵ گانه | S آپشنال | S اتوماتیک | S دوگانهسوز |
تجهیزات ایمنی | |||||
مجهز به سیستم ترمز ABS+EBD | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
مجهز به سیستم ترمز BAS | ندارد | ندارد | دارد | دارد | ندارد |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم هشداردهنده امنیتی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امکانات رفاهی | |||||
نمایش دمای هوای بیرون | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
نشانگر تعویض دنده GSI | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
آینه جانبی تنظیم برقی و تاشو دستی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
سنسور پارک دندهعقب | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
سیستم محاسبه سفر | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
صندلی راننده ۶ حالت دستی صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
صندلی کودک (Iso Fix) | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
صندلی با روکش پارچهای | دارد | دارد | ندارد | دارد | دارد |
صندلی با روکش چرمی | ندارد | ندارد | دارد | ندارد | ندارد |
قابلیت تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
چراغهای جلو همراهی کننده | دارد | دارد | دارد | دارد | ندارد |
چراغ روشنایی روز (Day Light) | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
مه شکن عقب و جلو | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
چراغ جلو اتوماتیک Auto Light | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
رادیوپخش بلوتوث+USB+AUX | دارد | دارد | ندارد | ندارد | دارد |
نمایشگر دیجیتال چندمنظوره MFD | دارد | دارد | ندارد | ندارد | دارد |
باز کردن قفل درب صندوقعقب با ریموت | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
امکانات اختصاصی | |||||
نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) | ندارد | دارد | دارد | دارد | ندارد |
دستگیره آسانبازشو | ندارد | ندارد | دارد | دارد | ندارد |
کنترل صدا از روی فرمان | ندارد | ندارد | دارد | دارد | ندارد |
کروز کنترل | ندارد | ندارد | ندارد | دارد | ندارد |
محدود کننده سرعت Speed Limiter | ندارد | ندارد | ندارد | دارد | ندارد |
مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ | ندارد | ندارد | دارد | ندارد | ندارد |
دوربین عقب | ندارد | ندارد | دارد | دارد | ندارد |
سیستم ناوبری GPS | ندارد | ندارد | دارد | دارد | ندارد |
- تجهیزات ایمنی و رفاهی شاهین
تیپ | اتوماتیک | دستی |
تجهیزات ایمنی | ||
مجهز به سیستم ترمز ABS+EBD+BAS+TCS+ESC+HSA | دارد | دارد |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | دارد | دارد |
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) | دارد | دارد |
سیستم هشداردهنده امنیتی | دارد | دارد |
کمربند ایمنی پیش کشنده با مکانیسم کاهنده نیرو | دارد | دارد |
امکانات رفاهی | ||
نمایش دمای هوای بیرون | دارد | دارد |
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک | دارد | دارد |
نشانگر تعویض دنده GSI | دارد | دارد |
آینه جانبی تاشو برقی (Electrically Foldable) | دارد | دارد |
سنسور پارک دندهعقب | دارد | دارد |
سیستم محاسبه سفر | دارد | دارد |
صندلی راننده ۶ حالت دستی صندلی مسافر ۴ حالت دستی | دارد | دارد |
نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX) | دارد | دارد |
صندلی با روکش چرم | دارد | دارد |
مه شکن عقب و جلو | دارد | دارد |
چراغ همراهی تا درب منزل | دارد | دارد |
چراغ روشنایی روز (Day Light) | دارد | دارد |
چراغ اتوماتیک (Auto Light) | دارد | دارد |
کنترل صدا از روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) | دارد | دارد |
ورود به خودرو بدون کلید PEPS و استارت دکمهای | دارد | دارد |
گرمکن آینههای جانبی | دارد | دارد |
سیستم ناوبری + نقشه آفلاین | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دستگیره آسانبازشو | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
قابلیت شارژ موبایل USB | دارد | دارد |
امکانات اختصاصی | ||
آنتن کوسهای | دارد | ندارد |
تزئینات داخلی کروم و تریم دورنگ – گارنیش عقب کروم | دارد | ندارد |
کروز کنترل – کلید تنظیمات کروز کنترل روی فرمان – Speed Limiter | دارد | ندارد |
قطعات هیدروگرافی (زیر آرنجی، ابروی داشبورد، پنل دستهدنده) | دارد | ندارد |
کفپوش سهبعدی | دارد | ندارد |
جلوپنجره و اهرم دستگیره داخلی و خارجی طرح کروم | دارد | ندارد |
قاب دستگیره داخلی و فرمان – دریچههای هوا JET BLACK | دارد | ندارد |
مولتیمدیا با نمایشگر ۱۰ اینچ + GPS + USB | دارد | ندارد |
مقایسه ساینا و شاهین از نظر مصرف سوخت
ساینا S سدانی سبکوزن است اما به دلیل استفاده از پیشرانهای قدیمی مصرف سوخت نسبتاً بالایی خواهد داشت. با وزن ۱۰۵۰ کیلوگرمی در نسخه گیربکس دستی، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر میرسد که در مقایسه با استانداردهای روز دنیا رقم بسیار بالایی خواهد بود. خودروهای مدرن و اقتصادی با چنین قدرت و گشتاوری حداقل ۲ لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت پایینتری دارند. همچنین اکثر مالکان ساینا S در شهر به مصرف سوخت حدود ۱۰ لیتر و حتی بالاتر اشاره کردهاند. شاهین حدود ۱۲۷۰ کیلوگرم وزن دارد اما سایپا میگوید مصرف سوخت ترکیبی این خودرو مشابه ساینا S و حدود ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر است که عجیب به نظر میرسد چراکه شاهین در مقایسه با ساینا S وزن و قدرت بیشتری دارد. تستهای ما نیز نشان داده مصرف سوخت واقعی خودرو بسیار بالاتر از ارقام یاد شده است.
همچنین بخوانید:
مقایسه ساینا و شاهین از نظر تجربه رانندگی
یکی دیگر از تفاوتهای دو خودرو را میتوان در تجربه رانندگی با آنها دانست. ساینا S سواری مشابهی با ساینا و تیبا دارد و از همان ابتدا شاهد لرزش اجزای مختلف کابین و صدای زیاد ورودی به کابین از سمت پیشرانه هستیم. از آنجایی که ساینا بر پایه پراید و تیبا بنا شده بنابراین نباید انتظار چندانی از نظر فرمان پذیری و هندلینگ داشته باشیم. در واقع این خودرو صرفاً گزینهای جهت تردد از نقطه الف به ب محسوب میشود. در مقایسه با پراید و تیبا ترمزها بهتر هستند و سیستم تعلیق نیز نرم عمل میکند اما صدای زیادی دارد.
در مقابل باید گفت شاهین حس و حال بهتری دارد و استفاده از فرمان برقی باعث راحتی مانور با آن میشود. البته صدای ورودی پیشرانه به کابین نیز بالاست اما درهرصورت کمتر از ساینا خواهد بود. شاهین به کنترل پایداری و کشش مجهز است و بنابراین مانور دادن با آن حس بهتری نسبت به ساینا S خواهد داشت. سواری شاهین نیز نرم و قابلقبول است و انتظارات حداقلی یک خانواده را برآورده خواهد ساخت. از این نظر شاهین نسبت به ساینا S برتری دارد.
مقایسه ساینا و شاهین از نظر بازار خریدوفروش
در این بخش قیمت نقش پررنگی ایفا میکند و طبیعتاً افراد بیشتری به دلیل محدودیت بودجه به سراغ ساینا S خواهند رفت. عرضه نسخه دوگانهسوز ساینا نیز باعث شده افرادی که به دنبال امرارمعاش هستند این خودرو را انتخاب کنند. در مقابل باید گفت پیشرانه توربوی شاهین به پاشنه آشیل این خودرو تبدیل شده و روی بازار خریدوفروش آن تأثیر منفی گذاشته است. در حقیقت بازار خریدوفروش ساینا داغتر از شاهین است هرچند بهطورکلی طرفداران دو خودرو کمتر از سایر خودروهای سایپا همچون تیبا هستند.
نتیجهگیری نهایی
ساینا و شاهین به خوبی وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور را نشان میدهند. این دو خودرو با ساختاری قدیمی و تکنولوژی منسوخ و ایمنی ضعیف عرضه میشوند و این اتفاق در حالی رخ میدهد که قیمت بالایی دارند و حتی بسیاری از افراد نمیتوانند این دو خودرو را خریداری کنند؛ اما به هر صورت باید گفت اختلاف قیمت ساینا و شاهین باعث میشود دو طیف کاملاً متفاوت به سراغ این سدان ها بروند. شاهین به دلیل ظاهر زیباتر و امکانات بیشتر طرفداران خاص خود را دارد و افراد زیادی نیز که ظاهر تیبا را نمیپسندند و البته علاقهای به هزینههای نگهداری خودروهای دستدومی همچون رانا و پارس ندارند ساینا S را انتخاب میکنند. با توجه به اختلاف قابلتوجه قیمت دو خودرو و البته قوای محرکه مشابه، شاید انتخاب ساینا S تصمیم عاقلانهتری باشد، نظر شما چیست؟
ساینا S | شاهین | |
نقاط قوت | هزینههای نگهداری پایین، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، استهلاک کم | طراحی زیبا، تجهیزات مناسب، فضای کابین و بار زیاد |
نقاط ضعف | صدای زیاد پیشرانه در کابین، کیفیت پایین کابین، ایمنی ضعیف | پیشرانه قدیمی و کم بازده، کیفیت پایین کابین، مصرف سوخت بالا |
امین
۲۶ آذر ۱۴۰۲این دوتا از نظر قیمت و اندازه در یک سگمنت نیستن. ساینا را میشه با رانا پلاس معمولی در یک سگمنت قرار داد
شاهین
۲۶ آذر ۱۴۰۲حداقل از نظر قیمت که شاهین با رانا پلاس تو یه دسته هستن. از نظر ابعاد اینا هم همینطور.
مزدا
۲۶ آذر ۱۴۰۲یه جوری نوشته هر آنچه باید بدانید که انگار تحفه ای هستند.
reza-a
۲۶ آذر ۱۴۰۲ساینا، شاهین، رانا، تندر نود و دویست و شش اینا همه در سگمنت “بی” یا همون ساب کامپکت قرار میگیرن اینکه مثلا ساینا به نظر کوچک تر میاد بخاطر اختلاف دوره زمانی طراحی هست که هرچه جلو تر میایم ماشین ها به نسبت کلاسشون بزرگتر طراحی میشن؛ ولی تناسبات کلاسشون همون هست.
یکی از انتقادات به سایپا زمان رونمایی شاهین همین بود که میگفتن در کلاس “سی” هست و پلت فرم از روی یاریس الگوبردای شده در حالی که یاریس در کلاس “بی” قرار میگیره.
z4
۱ مرداد ۱۴۰۳رانا یه چرخش می ارزه به کل ساینا و امثالش
داک هادسون
۲۶ آذر ۱۴۰۲پراید شرف داره به این دوتا لگن بزک شده .
vague
۲۶ آذر ۱۴۰۲خو ساینا همون پراید بزک شده ست دیگه .
شاهین ، پراید گریم شده ست . یکم پیشرفته تره .
داک هادسون
۲۶ آذر ۱۴۰۲بله من هم همینو میگم ، هیچ کدوم از این مونتاژی های داخلی ماشین واقعی نیستن . مثلا تیبا یک سومش پرایده ، یک سومش ریو ، یک سومش هم معلوم نیست چیه .
عجب
۲۶ آذر ۱۴۰۲ای مردم دیگر تا کی و تا کجا ؟؟؟ مردم باید به خودشان بیایند و هوشیار باشند چون این فرغونها و لگنهای جهانسومی اصلاً و به هیچ عنوان قابل خریداری نیستن و چه بسا که همین شور و هیجان کاذب مردم در زمان اعلام فروش لگن سازان است که باعث میشود تورم و قیمتهای بالا در بازار خودروی جهانسومی گریبانگیر مردم شود
محمد . ج
۲۶ آذر ۱۴۰۲بابا اسفالتمون کردی با این جهان سومی جهان سومی
داک هادسون
۲۶ آذر ۱۴۰۲اسب را گم نکنیم و پی نعلش نگردیم .
خاکی
۲۸ آذر ۱۴۰۲ناراحت نیستی لگن بهت میندازن به قیمت بالا؟
علی جردن
۲۷ آذر ۱۴۰۲وقتی توی شاهین مشینی از بد سلیقه گی کابین درجا می خوره تو ذوقت…
شاهین با قیمت گرون تر از رقبا کروز کنترل نداره که کمبود بزرگیه و موتور افتضاح پر خرجی هم داره
اگه می خوای پشت فرمون دلت از طراحی بی کیفیت بگیره و هر ماه تعمیرگاه باشی شاهین بخر
۲۷ آذر ۱۴۰۲اتفاقا سانروف داره میتونن از سانروفش برن بیرون 👶👦
۲۷ آذر ۱۴۰۲فقط پیکان ۸۴
مهدی
۲۷ آذر ۱۴۰۲شاهین با موتور 8 سوپاپ و توربو که صدای موتور داخل کابینه موتور تیبا رو مهندسین ایرانی توربو کردن که خیلی هم افتضاح شده با این قیمتها خودرو ایرانی دو گزینه هست بهتر از شاهین دنا پلاس هم که شاتون میزنه بخاطر جنس ضعیف یاتاقان ولی به نظرم تارا دستی یا اتوماتیک از شاهین و دنا سرتره
پیمان پورباد
۲۸ آذر ۱۴۰۲قیمت ساینا s دوگانه شرکتی رو چرا نزدی؟
ساینا دوگانه اس
۲۸ آذر ۱۴۰۲ساینا اس دوگانه دوماه هست خریدم و البته واقعا راضی هستم سواری عالی مصرف سوخت ترکیبی پایین و امکانات خوب به نسبت قیمت ۳۸۰ میلیون و در کل سرعت ۱۷۰ کیلو متر هم باهاش رفتم و بدون لرزش ۴هزار کار و روی گاز مثل بنزین عالی و نگهداری کم هزینه بدون واشر زدن و شاتون زدن بهتر از خیلی خودروهای موجود سقف و ستون بسیار محکم و شاستی ریو ولی بلاخره ماشین ایرانی و باید ملاحظاتی درش در نظر گرفت دیگه با ۳۸۰ میلیون توقع کمری یا تویوتا نباید داشت .
علی
۱۹ دی ۱۴۰۲تا زمانی که مردم پشت درب ایران خودرو و سایپا نشسته اند انتظار خودروی با کیفیت و ایمن و بروز. و کم مصرف نداشته باشید متاسفانه مردم ایران در همه امور هجوم می آورند و با استقبال از گرانی دلار و طلا و مسکن و خودرو مانع شکوفایی ایران میشوند و روز به روز خود را بدبخت تر میکنند
رضا
۲۲ دی ۱۴۰۲مطلب مفید بود ممنون
البته واسه منی که ساینا داشتم راضی بودم و بعد سه سال فروختم و در شرف گرفتن شاهین هستم نه دوستان خارجی سوار
چه کنیم دیگه ما بودجمون همین قدره