خودرو شاهین یک سدان جمعوجور شهری است که اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز و با نام رهام معرفی شد. این خودرو سپس به شاهین تغییر نام داد و البته خبرساز ظاهر شد. شاهین روی پلتفرم SP100 سایپا شکل گرفته است و از طراحی زیباتری نسبت به دیگر محصولات این شرکت سود میبرد. شاهین با ادعاهای برجستهای وارد میدان شده بود و در ابتدا با گیربکس دستی عرضه شد اما قرار است نسخه اتوماتیک آن نیز روانه بازار شود و طی ماههای گذشته نسخههای پیشتولیدی شاهین اتوماتیک رؤیت شدهاند. ما نیز تصمیم گرفتهایم شما را با این خودرو آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری سایپا شاهین اتوماتیک
بیاغراق باید گفت شاهین از نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر از محصولات دیگر سایپا همچون تیبا، ساینا و کوییک قرار میگیرد. پفکردگی نمای جلو جذابیت خوبی به این خودرو بخشیده است. طراحان در پروفایل جانبی از بهکارگیری خطوط هیجانی اجتناب کردهاند اما خب نباید انتظار طراحی سطح بالایی را داشت. در بخش عقب نیز طراحی قابل قبولی را شاهد هستیم اما چراغها میتوانستند بهتر از این باشند. رینگها نیز شاید با ابعاد بزرگتر جلوه بهتری به شاهین میبخشیدند. در کل باید دانست طراحی ظاهری شاهین چیزی است که رضایت مشتری ایرانی را جلب خواهد کرد.
اما نسخه اتوماتیک شاهین از برخی ویژگیهای منحصربهفرد سود میبرد که از جمله آنها میتوان به جلوپنجره و دستگیرههای درب با عناصر کرومی، رینگهای ۱۶ اینچی و نوشته توربو روی بدنه اشاره کرد. در مجموع طراحان سعی داشتهاند با کمترین تغییرات شاهین اتوماتیک را از نسخه دستی متمایز کنند.
طراحی داخلی سایپا شاهین اتوماتیک
در این بخش نیز شاهین به عنوان محصول جدید سایپا بهتر از سایر تولیدات این شرکت عمل کرده است و این موضوع طبیعی به نظر میرسد زیرا شاهین قیمت بالاتری دارد. کنسول میانی شاهین به همراه فرمان طراحی خوبی دارند و از نظر متریال بکار رفته نیز اگرچه نباید انتظار خودروهای کلاس جهانی را داشت اما بازهم شاهین یک پله بالاتر از امثال کوییک و تیبا و ساینا قرار میگیرد.
از نظر فضای کابین و صندوق باید گفت شاهین مشکل چندانی ندارد و فضای بار ۴۲۰ لیتری آن نیز پاسخگوی نیازهای خانوادهها خواهند بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که کیفیت متریال بکار رفته باید در درازمدت سنجیده شود، موضوعی که نیازمند تستهای بلندمدت شاهین است.
در نسخه اتوماتیک شاهین ظاهراً تغییراتی در طراحی فرمان و تریم ها صورت میگیرد و صندلیهای جدید، تریم دو رنگ و… در این خودرو وجود خواهند داشت.
مشخصات فنی سایپا شاهین اتومات
خبرسازترین نکته درباره شاهین به پیشرانه آن مربوط میشود. در ابتدا قرار بود این خودرو با قلب تپنده برلیانس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه شود اما مشکلات مربوط به تحریمها باعث شد مهندسان سایپا تصمیم دیگری بگیرند. بجای استفاده از یک پیشرانه بهروز در شاهین شاهد نصب پیشرانه تیبا، ساینا و کوییک در شاهین هستیم اما یک تغییر بزرگ وجود دارد و آن نیز به نصب توربو مربوط میشود. این پیشرانه که حالا M15TC نامیده میشود از نظر قدرت و گشتاور نسبت به نمونههای نصب شده در تیبا و امثالهم پیشرفت کرده است اما وقتی پیشرانه توربوی شاهین را با نمونههای مدرن جهانی مقایسه کنید متوجه قدیمی بودن آن خواهید شد.
قدرت ۸۷ اسب بخاری پیشرانه M15 تیبا حالا به ۱۱۰ اسب بخار رسیده است و گشتاور نیز برابر با ۱۷۸ نیوتون متر است. این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل میشود و در مجموع نباید انتظار چندانی از این پیشرانه داشته باشید. نکته جالب اینکه شایعاتی درباره درخواست سایپا از ایرانخودرو برای نصب پیشرانه EF7 روی شاهین منتشر شده بود ولی ظاهراً ایرانخودرو حاضر به قرض دادن این پیشرانه به سایپا نشد. اخیراً نیز اخباری درباره استفاده از پیشرانه TU5 روی شاهین به گوش رسیده است اما فعلاً عملیاتی نمیشود.
نکته مهم درباره شاهین اتوماتیک استفاده از گیربکس CVT شرکت پانچ بلژیک روی شاهین است. این گیربکس در حالت تیپ ترونیک از ۶ دنده شبیهسازی شده دستی استفاده میکند و ظاهراً از حالت اسپرت نیز برخوردار است. باید منتظر ماند و دید این گیربکس چه کیفیت و عملکردی خواهد داشت.
گیربکس | |
نوع گیربکس | ۵ سرعته دستی/CVT اتوماتیک |
موتور | |
نوع موتور | M15 Turbo Charger |
حجم موتور (cc) | ۱۴۹۷ |
حداکثر قدرت (hp/۵۰۰۰rpm) | ۱۱۰ |
حداکثر گشتاور (Nm/۲۵۰۰rpm) | ۱۷۸ |
حداکثر سرعت (Km/h) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا صد (دتده دستی) | ۱۳.۲ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
مصرف سوخت | |
مصرف سوخت میانگین (دنده دستی) | ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت باک (لیتر) | ۴۷ |
سیستم تعلیق | |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | Torsion Beam |
رینگ و تایر | |
رینگ | ۱۵ اینچ آلومینیومی |
سایز تایر | ۱۸۵/65R15 |
فرمان | |
نوع فرمان | برقی |
سیستم ترمز | |
ترمز جلو | دیسکی خنک شونده |
ترمز عقب | دیسکی |
ترمز دستی | مکانیکی |
ابعاد | |||
طول (mm) | ۴۴۴۶ | ||
عرض (بدون در نظر گرفتن آینهها)(mm) | ۱۷۷۱ | ||
ارتفاع (mm) | ۱۴۹۰ | ||
فاصله دو محور عقب و جلو (mm) | ۲۶۵۰ | ||
وزن (kg) | ۱۲۷۸ | ||
ظرفیت صندوقعقب (لیتر) | ۴۲۰ |
تجهیزات و امکانات سایپا شاهین اتوماتیک
تجهیزات ایمنی و رفاهی |
سانروف استارت دکمهای ورود به خودرو بدون کلید PEPS مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ + USB دوربین عقب سنسور پارک دندهعقب کنترل صدا از روی فرمان صندلی با روکش چرم سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دستگیره آسانبازشو کلید تاشونده سیستم پایش فشار باد تایر TPMS نشانگر تعویض دنده چراغ روشنایی روز (Day Light) چراغهای اتوماتیک (Auto Light) چراغ همراهی تا درب منزل مهشکن جلو و عقب GPS (سیستم ناوبری) نمایش دمای هوای بیرون کیسه هوای راننده و سرنشین جلو مجهز به سیستم ترمز ABS توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی آینه جانبی تاشونده برقی شیشهبالابر برقی جلو و عقب سیستم هشداردهنده امنیتی سیستم ضد سرقت (immobilizer) کامپیوتر سفر صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso Fix) صندلی راننده دستی ۶ حالت و صندلی مسافر ۴ حالت |
تفاوت شاهین اتوماتیک و دستی
موارد زیر برای شاهین اتومات نسبت به مدل دنده دستی اضافه شدهاند:
رینگهای تراش خورده آلومینیومی ۱۶ اینچی با طرح جدید، تزئینات کرومی، شیشههای دودی عقب، دوربین جلو و دوربین زیر آیندههای جانبی برای ایجاد تصویر ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع پشت آینه وسط، تریم دو رنگ با تزئینات طرح چوب، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، نمایشگرهای ردیف عقب، کروز کنترل، ایربگ جانبی، صفحه کیلومتر دیجیتالی، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیکها، صندلیهای برقی، سیستم کنترل پایداری و… با این حال ممکن است این آپشنهای درنظرگرفته شده برای مدلهای تولیدی تغییر نمایند.
قیمت شاهین اتوماتیک در کارخانه و بازار
قیمت بازار آزاد شاهین اتوماتیک هم مثل شاهین دندهای، حدود ۴۰ درصد بالاتر از ارزش کارخانهای است که تقریبا معادل ۱۵ هزار دلار خواهد بود. جالبتر اینکه قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT از قیمت کارخانه دناپلاس اتومات و تارای اتومات هم بیشتر است.
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
شاهین | دستی - M15 T | ۴۴۰,۰۷۶,۰۰۰ | ۷۶۷,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | دستی بدون سانروف - M15 T | ۴۲۳,۷۴۲,۰۰۰ | ۶۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | اتوماتیک - M15 T | ۶۵۰,۷۰۳,۰۰۰ | ۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | پلاس اتوماتیک | ۷۵۷,۸۲۷,۰۰۰ | ۱,۰۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
جهت آگاهی از جدیدترین قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
رقبای سایپا شاهین CVT
از جمله رقبای این خودرو میتوان به دنا پلاس و تارا اشاره کرد. دنا پلاس نسبت به شاهین خودروی قدیمیتری است و از نظر تجهیزات شاهد حذف برخی آپشن ها از روی آن هستیم. همچنین گشتاور پیشرانه شاهین بیشتر از دنا است ولی باید به این نکته توجه داشت که پیشرانه تنفس طبیعی دنا پلاس در درازمدت هزینههای نگهداری کمتری را به مالک تحمیل خواهد کرد. همچنین کیفیت ادوات و متریال بکار رفته در دنا بهتر از شاهین ارزیابی میشود و فضای بار آن نیز بیشتر از محصول سایپا است.
اما تارا به عنوان جدیدترین محصول ایرانخودرو در بخش طراحی حرف زیادی برای گفتن ندارد. ولی در کابین وضعیت کاملاً متفاوت است و تارا بهتر ظاهر میشود. همچنین بحث استهلاک کمتر پیشرانه تنفس طبیعی اینجا نیز صادق است و بنابراین تارا میتواند از این نظر گزینه بهتری باشد.
معایب شاهین
شاهین نقاط ضعفی هم دارد که شامل مواردی همچون طراحی ساده کابین با متریال نه چندان باکیفیت، ضعف در مونتاژ، سروصدای موتور در دورهای بالا، شتاب پایین، تعلیق یکپارچه عقب، هندلینگ پایین، پیشرانه توربوی قدیمی با مصرف سوخت زیاد و استهلاک بالا در درازمدت است.
مزایای شاهین
از جمله نقاط قوت شاهین میتوان به طراحی بدنه بهتر، ایمنی مناسبتر نسبت به سایر محصولات سایپا، فرمان برقی، فضای مناسب کابین، خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور، آپشن های مناسب و گشتاور تولیدی پیشرانه اشاره کرد.
elman
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱سایپا و ویران خودرو هم شدن مث لامبورگینی .
دم به دیقه به نسخه جدید از یه ماشین میدن بیرون .
بنظرم لامبورگینی راز فروش و درآمد سایپا و ویران خودرو رو فهمیده و داره ازش استفاده میکنه 😂
دکتر استاپ
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱داش چی میگی
تیپ های کوییک از کل پلتفرمای اروپا بیشتر شده
FTB
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱الان کسیی که منفی زدن یعنی مرغ که با نام شاهین میشناسیمش ماشین خوبیه؟
Reza Waffen SS
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱آشغال به تمام معنا
افشار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱عاقا در نمایندگیهای سایپا همه شاهینها به صف ایستادن و هنوز هیچی نشده هزار ایراد پیدا کردن
ممد ژانگولر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱داشتم معایبشو میخوندم نکته ایی نبود که دیگه جا بشه
کل ماشین معایب بود
اسمشو باید میذاشتن معایب اتومات ۲
محمدرضا
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱این پروژه که کنسل شد
قرار شد موتور گیربکس تارا برای شاهین استفاده بشه
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱یعنی به حدی بازار این ماشین خراب هست که قیمت بازار از قیمت نمایندگی کمتره و افرادی که این ماشین رو برای سود و دلالی خریده بودن نابود شدن.
محمدرضا
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱شاید باورت نشه ولی الان قیمت بازار از کارخانه ۲۰٪ گرون تره
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱شاید شما هم باورتون نشه اما الان تو یکی از سایت های خرید و فروش شاهین ۵ هزار کار رو ۳۳۵زدن.اگه مردم مثل همین شاهین هیچکدوم از ماشین های ایرانی رو فقط دو ماه نمیخریدن این قیمت های کاذب درست نمیشد
احمد
۲ فروردین ۱۴۰۳حتما چپی بوده
احسان ولی نوری
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا
HamiD
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱قیمت اشتباه خورده (البته طبیعیه توی این مملکت حتی یه ساعت هم قیمت ثابت نمیمونه!!!)
HamiD
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱😐😐😐😐
بی نام
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا که متاسفم برای فرهنگ پایینت. از پدال هم تقاضا میشه همچین کامنت هایی تایید نکنن.
سهند
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱نه بهتره پدال تایید کنه تا با خبر شیم از افرادی مثل این
ماشین دوست
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱گرچه این ماشینها شایسته همچین کاری هستند ولی بیچاره اون مشتری
Jdm باز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱به تمام دوستان پیشنهاد میکنم با ایشون مشکل و کدورتی نداشته باشن چون انتقامشونو با همچین روش هایی میگیرن😂😂😂
Jdm باز
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا در شان سایت نیست همچین خودرو هایی بررسی بشه
قنداقی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱آقای احمدزاده و کاربران خب خودروساازان خارجی هم ماشین ها رو با فیس لیفت می فروشن
نه کاربران پدال مثل اینکه کمر همت بستن و می خوان اون تعداد از خریداران این ماشین خوش رخ که هنوز طفل هست و برای بزرگ شدن نیازمند حمایت و قربون صدقه رفتن هست رو سمت ماشین های رقبا هدایت کنن
حالا اونایی که ۳۰۰ میلیون دارن چه ماشین خارجی می خرن؟
viper2
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بیوک ایران . با افتخار . یا شورلت نوا . هوندا اکورد . تویوتا کریسیدا . میتسوبیشی گالانت. البته اینا که گفتم نو نو اش حدود ۳۰۰ میلیون هست
TML BN
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱دیروز تارا امروز شاهین بسیار عالی😂😂😐
تحت پیگرد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱🤮🤮🤮🤮
تاسف
aliakbarkhoei
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱در مقابل خارجیها که هیچی؛ اما نسبت به پراید و پیکان کمی بهتره.
البته بدنه پیکان محکمتر بود.
احسان ولی نوری
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱من 6 ماه شاهین سوارم. تجربه ام از 9000 کیلومتر رانندگی با این ماشین به طور خلاصه :
1. آپشن های مناسب
2. قدرت و گشتاور بالای موتور
3. فضای بسیار جادار کابین
4. سر و صدای زیاد موتور در دورهای بالا
5. ایرادات جزئی در مونتاژ
6. خدمات پس از فروش ضعیف
ناشناس
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی بدبورسه من داشتم با کلی ضرر فروختم .خدا به داد کسی برسه که تو این گرونی شاهینش گارانتی نداشته باشه یه توربو چینی بدرد نخور ورادیات اینتر کولر وجنتها برا این ماشین من دراری میشه ۴۰ میلیون
M-H
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱با سلام
من این ماشین رو از برج ۱۱ سال قبل دارم . حدود ۴۰۰۰ هزار تا هم باهاش رانندگی کردم. ماشین به نسبت خوبیه فضای کابینش مناسبه سواری نرمی داره توی ساعتهای بالا ماشین استخوندار و محکمی به نظر میاد توی پیچها پسر بالایی ها هم قدرت مناسبی داره باهاش چند بار لرستان رفتم توی گردنه ها از بقیه ماشینهای که داشتم بهتر بوده و کمتر خستهم کرده.
با تشکر
M-H
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱با سلام
من این ماشین رو از برج ۱۱ سال قبل دارم . حدود ۴۰۰۰ هزار تا هم باهاش رانندگی کردم. ماشین به نسبت خوبیه فضای کابینش مناسبه سواری نرمی داره توی ساعتهای بالا ماشین استخوندار و محکمی به نظر میاد توی پیچها پسر بالایی ها هم قدرت مناسبی داره باهاش چند بار لرستان رفتم توی گردنه ها از بقیه ماشینهای که داشتم بهتر بوده و کمتر خستهم کرده.
با تشکر
محمد
۲ دی ۱۴۰۱از حرف های بعضی ها مرغ پخته خندش میگیره بنده خدا بیشترین افزایش قیمت رو بین محصولات ایرانی شاهین داشته با 125 میلیون افزایش و حسابی داره بازارش داغ میشه در زمان نگارش این مطلب به 515 میلیون رسیده در بازار و تو بورس کالا دو برابر ظرفیت خریدار داشت. همین برای امثال شما ها کافیه …
زهرا
۱ خرداد ۱۴۰۲کی میخواداعلام بشه قیمت اتومات شاهین ..لطفا اعلام کنید
وحید
۳ خرداد ۱۴۰۲من از طراحی بیرونی شاهین بدجور خوشم میاد قبلا سورن داشتم عالی بود الانم ساینا دوگانه در اومده برام میخووم بفروشم شاهین بخرم
ریضا
۱۲ خرداد ۱۴۰۲همه بفکر دلالی هستن بعد اسم دلال رو خراب کردن با انتقاد الکی چیه خرابه شما نخر اصل دلال خودتی بقیه ی دلال ها اداتو در میارن نکشیمون جومونگ دلال