شاهین GL که ارزانترین تیپ سدان سایپا محسوب میشود، چه مشخصات و ویژگیهایی دارد و تفاوت آن با شاهین G در چیست؟
شاهین که اولین بار در تیرماه ۱۳۹۷ در نمایشگاه خودروی شیراز با نام رهام معرفی شد، به یکی از پرماجراترین خودروهای ایرانی تبدیل شد. این خودرو هرچند از پلتفرم بهمراتب مدرنتری نسبت به دیگر خودروهای سایپا بهره میبرد و گام رو به جلوی بزرگی برای این شرکت محسوب میشد اما داستان پیشرانهٔ آن به کلافی سردرگم تبدیل شد. پس از مشکلاتی که در تأمین موتور این خودرو پیش آماد، سایپا چارهٔ کار را در توربوشارژ کردن همان پیشرانهٔ قدیمی هشت سوپاپ M15 دید که سالها در خانوادهٔ تیبا استفاده میشد. بدین ترتیب، نهایتاً شاهین در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. سایپا در ابتدا این خودرو را در یک تیپ با نام شاهین G عرضه کرد اما در تابستان ۱۴۰۲، این شرکت بیسروصدا عرضهٔ تیپ جدیدی از شاهین را با نام GL آغاز کرد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای شاهین GL و تفاوتهای آن با شاهین G خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
- شاهین سایپا؛ بررسی کامل مشخصات فنی،مزایا و معایب و تجربه رانندگی
- شاهین اتوماتیک؛ بررسی مشخصات، امکانات و ارزش خرید
- شاهین پلاس: بررسی مشخصات فنی، مزایا و معایب و مقایسه با رقبا
مشخصات فنی شاهین GL
شاهین GL در بخش مشخصات فنی هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد و از همان پیشرانهٔ M15 TC استفاده میکند. این موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوی هشت سوپاپ ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد که در شاهین G میبینیم. شاهین GL که ۱۲۷۸ کیلوگرم وزن دارد، در هر صد کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بنزین مصرف میکند و به باک سوختی با ظرفیت ۴۷ لیتر مجهز است. رینگهای این خودرو ۱۵ اینچی هستند و با لاستیکهای ۱۸۵ پوشیده شدهاند. سیستم فرمان شاهین GL از نوع برقی است و ترمزها در جلو و عقب دیسکی هستند. این خودرو ۴,۴۴۶ میلیمتر طول، ۱,۷۷۱ میلیمتر عرض و ۱,۴۹۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۵۰ میلیمتر است.
امکانات و تجهیزات شاهین GL
تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G در نداشتن سانروف است و غیرازاین مورد، در هیچ قسمت دیگری تفاوتی با شاهین G ندارد. این یعنی غیر از سانروف، دیگر امکانات شاهین G در شاهین GL هم وجود دارد که شامل موارد زیر میشود:
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- دو ایربگ
- کمربند ایمنی پیشکشنده
- سیستم تهویه اتوماتیک
- دماسنج بیرون
- نشانگر تعویض دنده
- کامپیوتر سفری
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- تنظیم دستی صندلیهای جلو
- چراغ مشایعت
- سنسور پارک عقب
- دیلایت
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
- سیستم پایش باد تایرها
- چراغهای خودکار
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- دوربین دنده عقب
- صندلیهای چرمی
- پورت USB
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
طراحی بیرونی و داخلی شاهین GL
همانطور که گفتیم، تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G، نداشتن سانروف است و این دو تیپ در دیگر قسمتها باهم یکسان هستند؛ بنابراین، در شاهین GL همان طراحی بیرونی معمولی شاهین را میبینیم ولی روی سقف خودرو خبری از سانروف نیست تا بتوان دو تیپ مذکور را از این طریق تشخیص داد. در داخل شاهین GL هم شاهد همان کابین معمولی هستیم که با طراحی قدیمی، فضای کاملاً پلاستیکی، نمایشگر کوچک و تریم تمام مشکی، حال و هوایی کاملاً اقتصادی دارد و طبیعتاً، کنترلهای سانروف از روی سقف حذف شده است. در سراسر کابین خودرو، پلاستیک خشک را میبینیم که کیفیت پایینی دارد ولی به لطف پلتفرم مدرنتر، فضای سرنشینان در جلو و عقب قابلقبول است و برای استفادههای خانوادگی مناسب خواهد بود. صندوق بار شاهین هم با ظرفیت ۴۲۰ لیتری، فضای مناسبی را در اختیار خریداران قرار میدهد.
تفاوت شاهین GL با شاهین G
تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G در نداشتن سانروف است و از لحاظ پیشرانه، گیربکس و دیگر امکانات هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد.
قیمت شاهین GL
GL ارزانترین تیپ شاهین محسوب میشود. با توجه به لیست قیمت شاهین صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانهای شاهین GL از سوی سایپا ۵۶۵ میلیون تومان اعلام شده است که ۲۸ میلیون تومان از شاهین G ارزانتر است. در بازار اما اختلاف قیمت این دو تیپ بیشتر است زیرا درحالیکه هماکنون شاهین G با قیمتی در حدود ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان در بازار خریدوفروش میشود، شاهین GL قیمتی در حدود ۷۳۰ میلیون تومان دارد که اختلافی بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی را نشان میدهد و نشان از محبوبیت سانروف در بین خریداران دارد. بااینحال، ازآنجاییکه شاهین GL بهجز محروم بودن از این آپشن تفاوتی دیگری با شاهین G ندارد، با وجود بیش از صد میلیون تومان قیمت ارزانتر، ارزش خرید بیشتری خواهد داشت.
جدول مشخصات فنی شاهین GL
پیشرانه | M15 TC |
نوع موتور | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۸ نیوتن متر |
سوپاپ | ۸ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۷ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۲۲ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچی ۱۸۵ |
وزن | ۱۲۷۸ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۴۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۷۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۰ میلیمتر |
Souls
۲۱ دی ۱۴۰۳در مورد ماشین های چینی
همیشه دنیای خارج از چین، از توسعه و پیشرفت چین با تأخیری به اندازه یک فاز از پیشرفت، باخبر میشه. در ابتدا چین خامفروشی میکرد، و در فاز بعدی نیروی انسانی ارزان رو در کنار مواد خام قرار داد. اما دنیای خارج هنوز فکر میکرد تنها مزیتشون خامفروشیه. در فاز بعدی وارد کپیکاری شدند. اما دنیای خارج هنوز فکر میکرد تنها مزیتشون کارگران کمسن و ساله. در فاز بعدی وارد همکاری با شرکتهای خارجی و مونتاژ شدند. اما دنیای خارج فکر میکرد هنوز در حال کپیکاری هستند. در فاز بعدی شروع به انتقال تکنولوژی کردند. اما دنیای خارج فکر میکرد هنوز در حال مونتاژکاری هستند. در فاز بعدی وارد رقابت با همون شرکتهای خارجی شدند که قبلا باشون همکاری داشتند. اما دنیای خارج فکر میکرد هنوز در حال انتقال تکنولوژی هستند. و الان که دنیای خارج فکر میکنه هنوز در حال رقابت با شرکتهای خارجی هستند، در واقع از شرکتهای خارجی سبقت گرفتهاند و دارند خودشون با خودشون رقابت میکنند.
یک علت این تأخیر، علاوه بر بسته بودن جامعه چین، اولویت بودن
Made in China
در سیاستگذاریها، به جای
Designed in China
بود. بنابراین کسی در چین عجلهای نداشت با چهره خود چین با مشتری مواجه بشه. چهره میتونست ایتالیا باشه، و پشت سرش، چین به عنوان سازنده. ولی الان در مرحلهای از پیشرفت قرار گرفتهاند که میتونند با چهره خودشون با مشتری مواجه بشن. نباید این رو نادیده گرفت که مصرفکننده چینی با وجود ناسیونالیسم غلیظ به شدت عاشق جنس خارجی بود. مثلا با وجود کینهای که از ژاپنیها داشتند، قید ضبط صوت سونی و موتور هوندا رو نمیزدند. ولی الان دارند میبینند دیگه کالای ژاپنی رو ترجیح نمیدن، بدون اینکه تغییری در اون کینه رخ داده باشه و یا ناسیونالیستتر شده باشند. به این دلیل که نه تنها کالای چینی ارزانتره، و نه تنها کیفیت بهتری داره، بلکه دیزاین بهتری هم داره. الان چیزی با عنوان «کالای داخلی بخریم تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم» داره موضوعیتش رو از دست میده. الان برند چینی در فضای رقابتی توسط برندهای خارجی تحت فشار نیست. بلکه از سمت بقیه برندهای چینی تحت فشاره (مثل بیوایدی که دیگه از تسلا نمیترسه، بلکه از نیو و اکسپنگ میترسه).
البته این پیشرفت سریع، که قابل تحسینه، یک داستان کاملا زیبا نیست، چون به پشتوانه اقدامات و تحولاتی بوده که عاقلانه یا انسانی نبودهاند، مثل پولپاشی بیحد و حصر در زنجیره تأمین، که معلوم نیست کی مشخص بشه چه مقدارش اضافه بوده، و این وسط آسیبهای جدی به محیطزیست زده، و همچنین فشار روانی بالا به کارمندان که پروژهها رو سریع پیش ببرند تا شرکت بتونه خیلی سریع به سلایق مشتریان پاسخ بده (این سرعت به نفع مشتریه، اما در چین به یک مسابقه دیوانهوار تبدیل شده. تا جایی که فاصله ارائه یک محصول و ارائه جایگزین بهترش به سه چهارماه کاهش پیدا کرده). اما کاپیتالیسم چینی به اون قسمتهای نازیباش کاری نداره و فقط به فکر درآمدزایی حداکثریه. و حتی همین عطش هم توسط دولت چین داره مهار میشه، و گرنه هم مشتری چینی و هم مشتری جهانی، منافع بیشتری ازین مسابقه دیوانهوار کسب میکرد. دولت چین، درست مثل سرطانیه که بدن یک ورزشکار ماراتن رو گرفتار کرده. درسته که با وجود سرطان برنده میشه و روی سکو میره، ولی اگه این سرطان رو نداشت رکورد خیلی خیلی بهتری رو ثبت میکرد.
ضمن اینکه لازمه مردم نگاهشون به چین رو آپدیت، و تاخیر یک فاز عقبتر رو برطرف کنند، لازمه منتظر تبعات یک «چین پیشتاز» هم باشند. چون وقتی هم مردم چین فهمیدهاند کشورشون پیشتازه، و هم دولت چین فهمیده یک بخش خصوصی پیشتاز داره، هر دو دچار غرور و تبختر شرقی بیشتری خواهند شد و نگاه بالا به پایین بدوی به بقیه دنیا پیدا خواهند کرد. دقیقا در فضایی که علوم انسانی عملا بایگانی شده، و همزمان تکنولوژی تختگاز جلو میره، بستر برای نگاه بدوی و افکار بدوی و اعمال بدوی بیشتر میشه. این پارادوکس پیشرفت/بدویت همزمان، چیزیه که بدون اتفاقات ناخوشایند نخواهد بود. همین چندروز پیش اظهارات مدیر یک مرکز درمانی مخصوص کودکان در چین باعث عصبانیت چینیها شده بود. چون یه چیزی به این مضمون گفته بود که به علت کاهش ابتلا به ویروس تنفسی مشتریمون خیلی کم شده موندیم چه کنیم، ایشالا این زمستون یکم کاسبی رونق بگیره! در بین واکنشها یک سوال مستتر مشترک وجود داشت: چی شده که اینجوری شدیم و چجوری باید جلوی این سقوط اخلاقی رو گرفت؟ البته همون غرور ناسیونالیستی بشون اجازه نمیده که اذعان کنند دچار فقر شدید در علوم انسانی و نرمافزار و قطبنما هستند (و مشکل صرفا کاراکتر منفی چند شهروند که درست حرف زدن در فضای پابلیک هم بلد نیستند، نیست)، اما دچارند، و این در آینده بیشتر خودش رو بروز خواهد داد. چون وقتی برنده شدی و روی سکویی، اینکه چجور آدمی هستی هم اهمیت پیدا میکنه.
گاس فرینگ
۲۱ دی ۱۴۰۳با توجه به اختلاف زیاد قیمت دو مدل ارزش جی ال بیشتره
Cehx
۲۱ دی ۱۴۰۳موتور این ماشین اصلا جالب نیست بجای این یخورده ذخیره پول بیشتر و شاهین پلاس بهتره
اگر هم با قیافه ی تارا کنار بیای گزینه ی خوبیه ولی v1p هیچ اپشنی ندارد
ali_x76
۲۱ دی ۱۴۰۳یه خورده ذخیره بیشتر؟ شاهین GL هفتصد و پنجاه
شاهین پلاس TU5 یک میلیارد و صد
موتور M15TC که روی شاهین معمولی سوار شده، توی این ۱۷ هزار کیلومتر که دارمش اذیت نکرده.
کشش خوبی داره، تعمیراتش ارزونه، مصرفش بالاست.
کنجکاوم بدونم در ازای اختلاف قیمت ۲۰۰ میلیونی شاهین CVT و شاهین پلاس، انجین TU5 به جز استهلاک کمتر (در ازای هزینه نگهداری بیشتر) و مصرف و صدای کمتر، با شتاب و کشش مشابه، فرق دیگهای هم با M15TC داره؟
من که ترجیح میدم اون ۲۰۰ میلیون اختلاف رو خرج دمپینگ اتاق، لاستیک ۲۰۵ ژاپنی یا کرهای، نصب لنز برای چراغ جلو، نصب داون پایپ و انجام ریمپ و ارتقای سیستم صوتی کنم و ۱۲۰ میلیون هم طلا بخرم بذارم کنار.
Cehx
۲۱ دی ۱۴۰۳کلا ازین موتور خوشم نمیاد و همچنین عیب های زیادی دیدم ازش موتور 8 سوپاپ توربو خودش یک جوک هستش و برای کسی که 700 میلیون خرج می کنه یکسال پولش رو ذخیره کنه با وام و اینا از کارخانه بخره اختلاف قیمت کارخونه کمتره و من خودم سوار ساینا شدم لرزش بسیار زیاد و صدای نه چندان جالب داره و کشش پایین در دور موتور پایین نظر شخصی من اینه که سراغ این خودرو نرین شما هم خریدید انتقاد پذیر باشید بعدش عیب های موتور با 17 هزارتا مشخص نمیشه تنها خوبیش گشتاور خیلی زیادشه مطمئنم در درگ در حال حرکت شاهین با موتور M15 TC اکثر خودرو های ملی رو میزنه
مجید
۲۱ دی ۱۴۰۳جا عینکی هم نداره و چراغ داخل کابین هم وسط سقف هست
مهدی
۲۱ دی ۱۴۰۳خلاصه اینکه هیچ خودروی داخلی ارزش خرید نداره خیلی خودتونو درگیر سانروف و مانیتور و… نکنید
حسین
۲۱ دی ۱۴۰۳حیف پولی که بخوای به این خودرو بدی.
۲۱ دی ۱۴۰۳سلام شاهین g مدل 1401 با 35 هزار کارکرد ارزش خرید بیشتری از شاهین GL مدل اسفند 1402 با 15000 کارکرد داره