طی مراسمی در مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا، قرارداد همکاری میان این مرکز و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به امضا رسید. طی این تفاهمنامه قرار است تا چند پروژه ازجمله طراحی موتور هیبریدی شاهین با همکاری دانشگاه نوشیروانی وارد فاز عملیاتی شود.
در قرارداد همکاری سایپا و دانشگاه نوشیروانی توافق شده تا در کنار طراحی سامانههای مرتبط با باتری و واحد کنترل مرکزی، سیستمهای دستیار رانندگی (ADAS) و نرمافزارهای مرتبط با خودروهای اشتراکی و متصل (connected car) نیز برای محصولات آینده سایپا طراحی و پیادهسازی شود.
هرچند که به نوع سیستم هیبریدی (سری، موازی و یا خفیف) شاهین اشارهای نشده اما طبق اعلام سایپا بهرهگیری از سامانه هیبرید در خودروی شاهین با هدف ارتقای کیفیت این محصول دنبال میشود.
چندی قبل بود که مدیرعامل سایپا وعده داد تا ظرف دو سال آینده ۴ قوای محرکه جدید به سبد محصولات سایپا اضافه میشود. به نظر میرسد که بهرهگیری از سیستمهای دوگانه برقی-بنزینی یکی از راههای سایپا برای پایان دادن به فقدان پیشرانه بروز در سبد محصولات این شرکت است.
داستان بدعهدی شرکاء و دستان خالی سایپا
قوای محرکه که بهعنوان یکی از سه رکن اصلی پلتفرم خودرو محسوب میشود، در سالهای اخیر برای سایپا همواره بهعنوان یک چالش جدی مطرح بوده؛ سایپا در کارنامه عملکرد خود تنها سه پروژه ملی در حوزه پیشرانه را توانسته تا به سرانجام برساند. در اولین پروژه با همکاری شرکت FEV آلمان، پیشرانهای بر مبنای موتور B3 مزدا یا همان موتور اصیل پراید توسعه پیدا کرد که ام ۱۵ نام گرفت. این موتور که همان نمونه حجیمتر موتور پراید محسوب میشود با هدف نصب بر روی خانواده ایکس دویست سایپا شامل تیبا، ساینا و کوییک طراحی و تولید شد. در پروژه دوم موتور پراید برای پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۴ با همکاری کرهایها دچار تغییراتی شد و پیشرانه ارتقا یافته جدید این خودرو ام ۱۳ نام گرفت.
در سومین پروژه موتوری سایپا قرار شد تا قوای محرکهای برای خانواده پلتفرم جدید سایپا یا همان اس پی ۱۰۰ در دستور تأمین قرار بگیرد. سایپا شاهین بهعنوان اولین محصول این سکو به دلیل ابعاد بیشتر و جرم بزرگتر نسبت به محصولات پیشین سایپا نیاز داشت تا موتور قدرتمندتری نسبت به ام ۱۳ و ام ۱۵ بر روی آن نصب شود. در گام نخست، سایپا در گفتگو با شریک قدیمی خود سیتروئن توانست قول خرید امتیاز تولید موتور توربوی ۱۶۳ اسب بخاری خانواده EP6 معروف به THP165 را بگیرد.
به دلیل آنکه بخشی از زنجیره تأمین قطعات این پیشرانه در مالکیت ایالات متحده قرار داشت، در نهایت سایپا نتوانست پای این موتور را به خط تولید باز کند.
در گام بعدی برلیانس شریک چینی سایپا، طی قراردادی مسئولیت تولید پیشرانه شاهین را بر عهده گرفت که این قرار هم به دلیل لغو برجام نیمهکاره رها شد.
سایپا که در حالت عادی هم وضعیت خوبی درزمینهٔ پیشرانه نداشت حال با چالش پروژه متوقف شده شاهین نیز روبرو شد. پس از آنکه همهی درهای امید حتی کمک از طرف ایرانخودرو هم به روی سایپا بسته شد. شرکت تصمیم گرفت تا تنها موتور در حال تولید خود یعنی ام ۱۵ را با تقویت به کمک سامانه توربوشارژر بر روی شاهین نصب کند. این کار از همان ابتدا نیز با بازخورد منفی مردم و اهالی صنعت روبرو شد اما ظاهراً سایپا تصمیم خود را گرفته بود و موتور ام ۱۵ توربو شارژ با ساختاری قدیمی و کیفیتی پایین بر روی شاهین نصب شد.
دو سال است که از نصب این موتور بر روی خودرو شاهین میگذرد اما ماجراهای خرابی شاهین و دردسرهای سایپا برای پاسخگویی به مشتریان تمامی ندارد. هرچند که سریهای جدید تولیدی از کیفیت بهمراتب بالاتر و خرابیهای کمتر نسبت به تولیدات اولیه برخوردار هستند اما بازهم حرارت بالا و ضریب اطمینان پایین باعث شده تا مسائلی مثل آب شدن رلهها و سیمکشی برق، روغنریزی و کشش پایین در ابتدای حرکت هنوز هم دست از سر مالکین این خودرو بر ندارد. سایپا پس از تلاشهای فراوان برای ارتقای این موتور ظاهراً به این نتیجه رسیده که ادامه دادن با این وضع باعث میشود تا محصول شاهین علیرغم شایستگیهای خوب در بحث اتاق و طراحی ظاهری نسبت به محصولات قدیمی ایرانخودرو، با شکست روبرو شود. برای همین قرار است تا با قرار دادن پیشرانههای متنوع بر روی پلت فرم جدید خود، سهم بازار پیشبینی شده را مجدداً تصاحب نماید.
موتور TU5 ناجی سایپا
همانطور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد، طبق وعده سایپا ۴ موتور جدید بر روی محصولات این شرکت نصب خواهد شد. اما سایپا که برخلاف ایرانخودرو تقریباً هیچ زمینه مناسبی برای طراحی موتور جدید ندارد چگونه میخواهد تا به وعده خود عمل کند؟
جواب این سؤال را میتوان در قرارداد همکاری اخیر ایرانخودرو و سایپا جستوجو کرد. در مقاله “تندر ایرانی” نیز گفته شد که در زمان برجام شرکت سیتروئن امتیاز فنی تولید موتور TU5 را در اختیار سایپا قرار داده اما به دلیل نبود سرمایه کافی برای تشکیل زنجیره تأمین مستقل از زنجیره تأمین ایرانخودرو، تا به امروز سایپا نتوانسته تا TU5 را در محصولات خود نصب کند. اما در نهایت قرار است تا با کمک همان زنجیره تأمین ایرانخودرو از حق خود برای بهرهمندی از این موتور استفاده کند و کمکم به نظر میرسد که با ورود این موتور به مجموعه سایپا تا حد زیادی خیال مدیران شرکت از بابت پیشرانه راحت خواهد شد. به زبان سادهتر میتوان گفت که این ۴ پیشرانهای که سایپا قول آنها را داده درواقع خانواده موتوری برای مبنای موتور TU5 خواهند بود.
با توجه به مسیر ترسیم شده در توسعه سبد محصولات شرکت و تولید خودرو در کلاسهای مختلف ابعادی، قرار است تا از موتور خام و پایه TU5 بهعنوان یک مبنا و الگو برای ساخت موتورهای جدید در مرکز تحقیقات سایپا و شرکت مگاموتور استفاده شود.
نمونه پایه و تنفس طبیعی پیشرانه TU5 که در سایپا با نام ام ۱۶ شناخته میشود، در حدود ۱۰۵ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. شاید قدرت این پیشرانه برای مدلهای تندر پی ۹۰ و شاهین کافی به نظر برسند اما با توجه به توسعه محصولات ایرانخودرو و نصب پیشرانههای سه سیلندر بر روی خودروهای جدید این شرکت، سایپا نیز میبایست برای دستیابی به قدرتهای بالاتر و شتابهای بهتر در محصولات رده بالای خود از موتورهای قدرتمندتری نسبت به TU5 پایه استفاده کند.
به همین دلیل سایپا برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود قصد دارد تا پیشرانه TU5 را در نسخههای ارتقا یافتهای بر روی محصولات بزرگ و گرانقیمت خود نصب کند. در حال حاضر پروژههای تحقیقاتی جدیدی با هدف ارتقای موتور TU5 توسط سایپا تعریف شده که ازجمله آنها میتوان به نصب سامانه توربوشارژر، بهکارگیری نسل جدید الکتروموتور و دینامهای ۴۸ ولتی و ارتقای سیستم سوخترسانی این موتور اشاره کرد. البته که موارد فوق صرفاً در حد پروژههای تحقیقاتی بوده و قطعی نیستند اما ظاهراً به نظر میرسد که با حضور موتور TU5 در مجموعه سایپا، راه توسعه محصولات آتی این شرکت نیز هموار شده باشد.
AMANTE
۲۵ تیر ۱۴۰۱یعنی خاک تو سر سایپا و ایران خودرو که نمیتونن یک موتور طراحی و بسازن و مجبور به درخواست کمک از کشور های دیگه و دانشگاه های ایران میشن.
تو این همه مدت که فعالیت کردن یک ذره به طراحی یک موتور خوب برای رقابت با هم وطن خود و دیگر شرکت های جهانی بودن خوب بود ولی فقط پول پول پول پول پول و بازم پول براشون مهمه و الان هم دیدن گند زدن میخوان موتور هیبرید یا موتور ایرانخودرو رو بیارن وگرنه اگه این موتور رو شاهین جواب میداد الان جوری به به و چه چه میکردن که فراری و مرسدس و… از موتورهاشون اونجوری تعریف نمیکردن
دکتر استاپ
۲۵ تیر ۱۴۰۱در همینجا من از پدال خداحافظی میکنم امیدوارم حلالم کنید علی الخصوص HAMIDکه از روی اشتباه بهش توهین کردم
SS
۲۵ تیر ۱۴۰۱همکاری با دانشگاه ها در اصل بسیار خوب هست اما با وجود این دو شرکت احتمالا به پروژه های رانتی و بدون بازده ختم میشه
البته از حق نگذریم سایپا واقعا پیشرفت کرده و رکورد های فوق العاده ای رو داره به نام خودش ثبت میکنه
موتور توربوشارژ 2 سوپاپ در سال 2022 و احتمالا قوای محرکه هیبریدی با موتور 2 سوپاپ قوای مهندسی این شرکت رو نشون میده 😂😂
این تیم مهندسی به قدری قوی هست که تنها مزیت موتور پراید که کم خرج و غیر تداخلی (non-interference) بودن اون بود رو هم زدن به خاطر چهار اسب بیشتر نابود کردن
محمدرضا
۲۶ تیر ۱۴۰۱کاش طراحی موتور به همین راحتی که در نظر دارید بود. شرکت های دانش بنیانی توانایی طراحی موتور دارند. نهایتش اینه یه شرکتی مثل ایرانخودرو بتونن یک موتور رو ارتقا بدن، که اونم با این شرایط و مزایایی که برای طراح مهندساشون در نظر میگیرن قطعا در توانشون نیست
Phonix
۲۵ تیر ۱۴۰۱انفجاری مطمئن
(با ریتم بخونید)
deanwinchester
۲۵ تیر ۱۴۰۱داستان مورچه و کله پاچه!
meysam
۲۵ تیر ۱۴۰۱تا الان فقط خرابی موتوری بود
از این به بعد خرابی باتری، واحد کنترل مرکزی، سیستمهای برقی و … هم بهش اضافه شد
دستیار ADAS 😵😵😵
Farzad
۲۵ تیر ۱۴۰۱گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
Ilia2008
۲۵ تیر ۱۴۰۱با کیفیت تولید ایران خودرو و سایپا موتور هیبریدی مساوی است با انفجار ، آتش سوزی و فاجعه
Si
۲۵ تیر ۱۴۰۱به به برای بنز و فورد و تسلا رقیب پیدا شد
گفته شده این ماشین قراره از ریماک هم سریع تر باشه البته در نابود شدن
HamiD
۲۵ تیر ۱۴۰۱😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
منهدم شدم …
رقیب هیبرید های تویوتا میشه بنظرتون؟!
Erfan
۲۵ تیر ۱۴۰۱قطعا میگن خیز برداشته تا رکورد جهانی پریوس رو در یک سال بشکنه
حسین
۲۶ تیر ۱۴۰۱یه زمانی برداشتن خودروهای بنزینسوز دوگانه سوز کردن، خودروها ترکیدن،حالا میخوان هیبرید بسازن، فقط میتونم بگم خدا رحم کنه.
Pedram7
۲۵ تیر ۱۴۰۱جک سال مون هم مهیا شد
Zherib
۲۵ تیر ۱۴۰۱🤣🤣🤣🤣🤣🤣
شما تو مونتاژ ساده ترین و ابتدایی ترین موتور بنزینی چینی موندین اونوقت میخواین موتور هیبریدی بسازین🤣🤣🤣🤣🤣
به آخرت سلام کنید، سایپا مطمئن
Regra loaded
۲۵ تیر ۱۴۰۱هععععیییی
خسته ام بقرآن
جواد
۲۵ تیر ۱۴۰۱موش از سوراخ رد نمی شد، جارو به خودش بست …
Matin2
۲۵ تیر ۱۴۰۱همه این هارو ولش کن بچسب به اون عکس دست جمعی شون زوم کنید رو صورتشون اصلا هر کی تو یه حالیه
Amard
۲۵ تیر ۱۴۰۱مشکل این همین tu5 هم تر زدید بهش نسخه فرانسوی خیلی بهتر عمل میکنه موتور بدی نیست فقط باید ارتقا داده بشه باvvt و gdi و توربو و جنس قطعات موتور بهتر استفاده بش
حسین دهمرد
۲۵ تیر ۱۴۰۱دکتر جهانیان شخص باسواد و توانمندیه و شاگردان درجه یکی پرورش داده. حتی رفقای متخصص خودرو تو آلمان و اتریش و فرانسه و اسپانیا داره. کار رو بسپارین بهش خودتون دخالت نکنین مطمئنن بیشتر از اون چیزی که انتظار دارید از پسش برمیاد. اول باید یه موتور خوب طراحی کنن که ارزش سرمایه گذاری و هیبرید کردن داشته باشه.
Erfan
۲۵ تیر ۱۴۰۱حالا ایشون رو که شما میگید بنده نمیشناسم اما در کل با حرفتون موافقم این همه نوابغ و نخبه داخل کشور داریم باید میدون رو داد دستشون قطعا جوابش رو میگیریم.
اما متاسفانه کل صنعت ایران تا زیر گلو داخل باتلاق فرو رفته.
این همه جوان ایرانی که در ناسا و بهترین مکان های جهان در حال فعالیت هستند.حیف که ازشون استفاده نمیکنن.
Alireza
۲۵ تیر ۱۴۰۱فک کنم منظورشون از هایبرید، برزخ باشه
نه که شاعر هم هستن و شعر زیاد میگن
Alan.r
۲۵ تیر ۱۴۰۱خدا به خیر بگذرونه
Dian
۲۶ تیر ۱۴۰۱با اینکه محتملا این هم جزو اون پروژه هایی باشه نصف و نیمه به هر دلیلی(تحریم،اختلاس و…) رها بشه ولی میدونم با مسخره کردن هیچ چیزی درست نمیشه برا همین میخوام یه چیز منطقی بگم
ازونجایی کل دنیا “یواش یواش” میره به سمت خودرو های برقی ، شاید یه سری هوس کنن و بگن که خودرو برقی نداریم ، باید بسازیم ، از قافله نباید عقب و فلان بهمان
البته راست هم میگن ولی وقتی منطقی به قضیه نگاه کنیم واقعا شرایط ساخت خودرو برقی نداریم
نه لیتیوم داریم
نه میتونیم لیتیوم وارد کنیم
نه میتویم برقشو تامین کنیم
نه تو ایران به اندازه کافی تعمیر کار داریم که از خودرو برقی سر در بیارن
و…
و مشخصه نمیتویم همه این مشکلات رو یه باره حل کنیم
پس بنظرم بهترین راه ساخت خودرو هیبریدی ، سپس پلاگین هیبریدی ، بعد در آخر برقیه
تا مشکلات دونه به دونه حل بشن
ولی همانطور که در اول کامنتم گفتم با احتمال زیاد همه این حرف ها فقط در حد حرف باقی میمونن
و واقعا نمیدونم چرا ۲۰،۳۰ خط برای این دو لگن ساز کامنت نوشتم…
Dian
۲۶ تیر ۱۴۰۱ادیت:
میخواستم کامنتمو ویرایش کنم و بین عبارت “دونه دونه حل بشن” و “ولی همانطور که” این جمله رو بنویسم که وقت نشد:
اما امنیت خودرو، کیفیت متریال، زیبایی بدنه و کاکپیت ، آپشن های رفاهی و ایمنی و مهم تر از همه قیمت خودرو بحث جدا و مربوط به خود را دارند
علی جردن
۲۶ تیر ۱۴۰۱الکی وعده ندید کو راناپلاس اتوماتیک با شیفتر پشت فرمون سردنده رنجرووری؟؟ تو گوگل سرچ کنید رانا پلاس اتوماتیک صدتا صفحه لینک می ده تحویل اولین نمونه ها در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ !! الان سال ۱۴۰۱ هنوز یه نمونه تولید نشده
دروغ نگید دروغی وعده ندید روی حرفتون بایستین
امیر
۲۶ تیر ۱۴۰۱بین تمام طنز های متن و مزاح دوستان، توجه کنید که صنعت خودروسازیمون کم کم داره شبیه صنعت خودروسازی روسیه میشه!
علم قدیم در ظاهر جدید ، با ادعای فراوان و البته پوچ و بی نتیجه!
genius
۲۶ تیر ۱۴۰۱شما فعلا موتور بیست سال قبل رنو رو بیزحمت از ترکیه بخرید بذارید رو شاهین هیبریدی کردن و EV سازیش واقعا باشه طلبتون!من واسم شدیدا سوال شده مگاموتور دقیقا چی کار میکنه که بعد 40 سال هیچ کاری ازش برنمیاد؟؟
دکتر
۲۶ تیر ۱۴۰۱کیه این همه برق گرفتگی رو تم بیمارستان درمان کنه😂 قبلابا تصادف خودرو مردم میمردن،قراره برق گرفتگی هم اضافه بشه😂
سینا
۲۶ تیر ۱۴۰۱😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
مدیرعاملای شرکتای خودروسازی همه جلسه گذاشتن غول خودروسازی جدید در راهه که قراره تمام بازارارو بدست بگیره
ایلان ماسک احساس نگرانی کرده
محمد
۲۶ تیر ۱۴۰۱خودروسازان پیشرفته همه خودرو هاشون با گیربکس اتوماتیک تولید می کنند اما ایران هنوز نتوانستنر گیربکس اتوماتیک ملی تولید کنندهنوز نتوانستند موتور ۲۰۰۰سی سی ملی تولید کنند هنوز نتوانستند یک موتور برقی تولید کنند حتی هنوز نتوانستند ترمز دستی برقی و گرمکن فرمان و گرمکن و سردکن صندلی رو داخلی سازی کنند
شرکت های دانش بنیان کجان
قطعه سازان کجان
بیان گیربکس اتومات و ترمز دستس برقی و فرمان برقی و گرمکن فرمان و گرمکن و سردکن صندلی ایرانی تولید کنند
مشکل ما گرانی و تورم و تولید کم و بی کیفیتی در تولید و کمبود نظارت مسعولین و تولید نکردن خودرو ملی در خودرو سازان سهامی خاص مثل بهمن و کرمان و زر و مدیران هست
مهدی
۲۶ تیر ۱۴۰۱حق امتیاز دیگه چه کوفتیه! هرچی دارم فکر میکنم میبینم طراحی یه موتور شهری و ساخت اون تو این زمانه با اینهمه نمونه و مقاله و تجربه برای یه شرکت خودروسازی اینقدر پیش پا افتاده هست که خیلی زشته بخواد اصلا به زبون بیاره مگر اینکه دغدغه و بحث سر خط تولید اون باشه که تولید توی تیراژ به صرفه در بیاد که واقعا بنده هیچ تجربه و اطلاعی تو این زمینه ندارم
Hamed
۳۰ تیر ۱۴۰۱هیبریدی تولید داخل ؟
خریدش مساوی اینه از فرداش لحاف تشک تون رو بقل در نمایندگی و تعمیرگاه پهن کنید