سایپاسیتروئن

سایپا سیلک امسال برای رقابت با ری‌را تولید خواهد شد

درحالی‌که این روزها بحث اعلام قیمت و فروش اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو داغ است، سایپا هم قصد دارد به‌زودی رقیب مستقیمی را برای ری‌را روی خط تولید ببرد.
سایپا سیلک

ایران‌خودرو سرانجام پس از مدت‌ها تأخیر، فروش اولین کراس‌اوور خود که درواقع محصول پلت‌فرم پژو ۲۰۰۸ و قراردادهای دوران برجام محسوب می‌شود را آغاز کرده است. از سوی دیگر، سایپا نیز در همان دوران برجام، قراردادی با شریک پژو یعنی سیتروئن برای مونتاژ کراس‌اووری بنام C3 XR منعقد کرد و حتی این خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در نمایشگاه‌های مختلف کشور به نمایش درآمد اما برخلاف پژو ۲۰۰۸، این کراس‌اوور سیتروئن هیچ‌گاه به تولید نرسید و برهم خوردن برجام و بازگشت تحریم‌ها، تمام برنامه‌های سایپا را به هم ریخت.

همچنین بخوانید:

سایپا سیلک، مشخصات و قیمت کراس‌اوور مونتاژی سیتروئن در ایران

مقایسه ایران‌خودرو ری‌را با پژو ۲۰۰۸، پلتفرم یکسان از فرانسه تا ایران

سایپا سیلک

بااین‌حال، ازآنجایی‌که قالب‌های بدنهٔ C3 XR وارد ایران شده بودند، سایپا تصمیم گرفت با کمک گرفتن از دانگ‌فنگ که به‌عنوان شریک سیتروئن در چین به تولید C3 XR می‌پرداخت، این کراس‌اوور را با داخلی‌سازی ۴۵ درصدی به تولید برساند. بدین ترتیب، سایپا نهایتاً در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور ۱۴۰۱، این خودرو را با کد M44 رونمایی کرد. ازآنجایی‌که قرار است این کراس‌اوور بومی‌سازی شده در کارخانهٔ کاشان تولید شود، سایپا نام سی‌یَلک را برای آن در نظر گرفته که نام نخستین تمدن ایران مرکزی در کاشان بوده است.

سایپا سیلک

در نمایشگاه تحول ۱۴۰۱، سایپا نسخهٔ اولیه و قدیمی C3 XR را رونمایی کرد اما در نمایشگاه مشهد ۱۴۰۲، این شرکت نسخهٔ فیس‌لیفت ۲۰۲۱ کراس‌اوور سیتروئن را به نمایش درآورد و نشان داد که قصد تولید جدیدترین نسخهٔ آن را دارد. بااین‌حال، درحالی‌که سایپا از آغاز تولید سیلک نیمهٔ نخست سال جاری خبر داده بود، هم‌اکنون که در اواخر ماه پنجم سال قرار داریم، هنوز خبری از تولید این خودرو نیست و تنها کاری که سایپا انجام می‌دهد، نمایش سیلک در نمایشگاه‌های مختلف است. طی چند وقت اخیر، این کراس‌اوور به پای ثابت نمایشگاه‌های خودروی کشور تبدیل شده و آخرین بار نیز در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در ابتدای مرداد ۱۴۰۳ در معرض دید عموم قرار گرفت.

سایپا سیلک

در جدیدترین خبر در مورد این کراس‌اوور پرماجرا اما مدیرعامل سایپا اظهار داشته است که سیلک به‌زودی به سید محصولات این شرکت اضافه خواهد شد. البته وی زمان دقیق آغاز تولید سیلک را اعلام نکرده و ازآنجایی‌که چیزی تا پایان نیمهٔ نخست امسال باقی نمانده، بعید است که وعدهٔ قبلی سایپا عملی شود اما به‌احتمال‌زیاد، کراس‌اوور سیتروئن تا پایان سال جاری روی خط تولید سایپا خواهد رفت تا به رقیب مستقیم ری‌را تبدیل شود.

سایپا سیلک

جالب اینکه سیلک پلت‌فرم یکسانی با ری‌را دارد زیرا این کراس‌اوور سیتروئن روی پلت‌فرم PF1 ساخته شده که با پژو ۲۰۰۸ مشترک است و این همان پلت‌فرمی است که ایران‌خودرو از آن برای ساخت کراس‌اوور خود استفاده کرد. سیلک یا همان C3 XR کراس‌اوور کوچکی است که صرفاً برای بازار چین در نظر گرفته شده و اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این خودرو بر اساس پژو ۳۰۱ و سیتروئن C-Elysée ساخته شده و اشتراکات فراوانی با این سدان‌ها دارد تا جایی که حتی درهای جلوی سیلک با ۳۰۱ یکسان است. درواقع، C3 XR نسخهٔ کراس هاچ‌بک ۳۰۱ و C-Elysée محسوب می‌شود و بنابراین، با نسخهٔ ایرانی این سدان‌ها یعنی تارا هم اشتراکات زیادی خواهد داشت.

سایپا سیلک

پیشرانهٔ سیلک در بازار ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ابتدا مقامات سایپا گفتند این کراس‌اوور با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ وارداتی تولید خواهد شد که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما بعداً در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲، مدیرعامل سایپا استفاده از این موتور سه سیلندر را رد کرد و خبر از تولید سیلک با پیشرانهٔ ME16 داد. این موتور نسخهٔ سایپا از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی آشنای TU5 محسوب می‌شود که خط تولید آن فروردین ۱۴۰۲ در مگا موتور افتتاح شد و قرار است به‌زودی روی شاهین پلاس به بازار عرضه شود. این موتور طبق اعلام سایپا ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

بنابراین، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که سیلک با کدام پیشرانه تولید خواهد شد اما هرکدام از این موتورها که در سینهٔ کراس‌اوور مونتاژی سایپا قرار گیرند، بسیار ضعیف‌تر از موتور EF7P توربوشارژ ری‌را با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور خواهند بود. سایپا برای انتقال نیروی این موتور هم از یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک استفاده خواهد کرد که به‌احتمال‌زیاد همان نمونهٔ ساخت شرکت چینی DAE است که در شاهین پلاس، ری‌را و تارا می‌بینیم. هنوز از قیمت سیلک هم خبر نداریم ولی با توجه به شرایط کنونی کشور و قیمتی که ایران‌خودرو برای ری‌را در نظر گرفته، به‌احتمال‌زیاد سایپا هم کراس‌اوور مونتاژی خود را با قیمتی در حدود یک میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Amir Enzo

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    آنقدر رقابت تنگاتنگ که خود پژو و سیتروئن اعلام عقب نشی کردن .
    بازم یه ماشین بدرد نخور دیگع

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. علی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      شما یارانه گرفتی😏

      موافقم 3
      مخالفم 17
    2. علی جردن

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1889 ديدگاه)

      میشه تبدیل به درد بخور کرد باید نسخه فولشو مونتاژ کنن (

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. مرتضی

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ماشین های جدید هم ایران‌خودرو و هم سایپا همشون خوبه
        پولش باشه من معطل نمیکنم
        فعلا ساینا دارم عالیه کم استهلاک سواریشم خوبه

        موافقم 7
        مخالفم 22
        1. زرین

          ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          مخت تاب برداشته شما

          موافقم 16
          مخالفم 1
    3. مرتضی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ماشین های جدید هم ایران‌خودرو و هم سایپا همشون خوبه
      پولش باشه من معطل نمیکنم
      فعلا ساینا دارم عالیه کم استهلاک سواریشم خوبه

      موافقم 3
      مخالفم 22
      1. علی

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما ماشین ندیدی به ساینا میگین خوب

        موافقم 21
        مخالفم 6
  2. هراکلیوس

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    این دو شرکت که با هم رفیق هستن تا رقیب برای انداختن ماشین به مردم

    موافقم 21
    مخالفم 2
  3. نانو

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (142 ديدگاه)

    45درصد داخلی سازی شامل رنگ ماشین لاستیک ماشین صندلی ها و تولید10درصداز انجین ماشین توسط مگا موتور می باشد

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. Kiarash

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    بنظرم این از ریرا بهتر باشه

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. A

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (22 ديدگاه)

      قیافه اش که قطعا بهتره و فنی و پلتفورم هم یکسانه

      موافقم 5
      مخالفم 15
  5. گاس فرینگ

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (276 ديدگاه)

    این ماشین توی چین پایان ساخت خورده از سال ۲۰۲۳

    موافقم 17
    مخالفم 1
  6. رضا

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ماشینی که قرار بوده 7 سال قبل تولید بشه دیگه طراحی ظاهریش به درد الان نمی خوره

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. پیام۲

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (265 ديدگاه)

      بنظرم طراحی ۷ سال پیش سیتروئن از الانش بهتره

      موافقم 3
      مخالفم 14
  7. ندونی بهتره

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    واقعا زشت و بد فرم هست .

    موافقم 13
    مخالفم 2
  8. نویدی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (376 ديدگاه)

    موتور tu5 رو فقط روی پراید نصب نکردن.
    کاشکی همون موتور m15 توربو رو ارتقا میدادن.
    موتور tu5 روی وزن بیشتر از 1100 کیلوگرم جوابگو نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 10
  9. احمد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    به نظرم اگه روی موتور tu5p توربو بندازن حتی با محدودیت ecu ، قدرت موتورش از ۱۷۰ اسب بخار هم عبور میکنه و گشتاورش هم از موتور Ef7 turbo دنا و ریرا بیشتر میشه
    موتور tu5p turbo ، احتمالا اصطهلاک و دوام بیشتری باید داشته باشه
    موتور Ef7 موتور پرخرج با قطعات گرون و موتور به نسبت پیچیده تری داره

    اگر عقلی وجود داشته باشه (که ظاهرا توی برنامه ششم توسعه اومده) ، باید سریعا به سمت تولید برق تجدید پذیر و توسعه صنعت خودرو برقی بریم
    سرمایه گذاری روی موتورهای درون سوز اشتباهه محض

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. محمد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1137 ديدگاه)

    سایپا به سرعت داره پیشرفت می کنه.
    حیف که تحریمیم‌ وگرنه الان تو سایپا کاشان کلی خودرو سیتروئن مونتاژ می شد و سایپا با سیتروئن خودرو مشترک می ساخت چون اونجا بیشتر مرکز تحقیق توسعه هست.

    موافقم 3
    مخالفم 15
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      سایپا به سرعت داره پیشرفت می‌کنه
      ما چون خیلی دور هستیم متوجه سرعت سایپا نمی‌شیم
      مثل هواپیما که در اوج آسمان پرواز می‌کنه
      البته سایپا پشتش به ماست

      موافقم 18
      مخالفم 3
      1. محمد

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1137 ديدگاه)

        والا از پراید برسن به شاهین و سیلک،به نظرم پیشرفت به حساب میاد.
        ولی همه جای دنیا پیشرفت می کنن.

        موافقم 17
    2. SS

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (791 ديدگاه)

      @محمد
      بر فرض که سیتروئن هم مونتاژ میشد، مونتاژ برای به اصطلاح صنعت خودروسازی بعد از 50 سال افتخاری نداره
      با هزینه هایی که مردم برای این صنعت دادن (مالی، جانی و…) شاید الان منطقی تر بود که خودروهای سایپا مثل کره ای ها در اروپا مونتاژ میشد
      ———-
      @احمد
      به نظرم سرمایه گذاری روی موتور توربوشارژ یا خودروی کاملا برقی برای ایران با شرایط فعلی خیلی منطقی نیست
      در آینده قابل پیش بینی نه بنزین با کیفیت داریم نه به اندازه کافی برق برای شارژ خودروی برقی
      ضمن اینکه صاحب تکنولوژی تولید انبوه باتری های خودروهای برقی هم نیستیم و حتی اگر بشیم هم فعلا هزینه تعویض این باتری ها با درآمد مردم هیچ همخوانی نداره
      حتی در کشورهای پیشرفته هم عاقبت خودروهای برقی داره مشخص میشه که بعد از 10-12 سال هیچکس حاضر نیست 10-20 هزار دلار خرج تعویض باتری کنه و خودروها عملا اسقاطی میشن. شاید برای کشورهای جهان اول اسقاط در این سن عادی باشه اما در کشور ما قطعا عادی نیست.
      خودروهای هیبریدی و تا حدی پلاگین هیبرید فعلا بهترین راه حل برای کاهش مصرف و آلودگی با شرایط موجود در ایران هستن

  11. علی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خلاصه مقاله: یک ماشین که دیگه از لحاظ طراحی و تولید منسوخ شده و به تاریخ پیوسته قراره با قطعات چینی و وطنی در سایپا تولید بشه، بعلت حساسیت موضوع و محرمانه بودن اطلاعات و رقبای جهانی، تمام جزئیات این پروژه در هاله ای از ابهام قراره داره و هیچکس ، تاکید میکنم هیچکس از اینکه کی ، کجا و چجوری اطلاعی نداره

    موافقم 11
  12. رامتین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3199 ديدگاه)

    موتور بیخودی داره و عملا روی کاغذ نمیتونه مشتری را جذب کنه. باید سریعتر موتور N20 را روی این خودرو سوار کنند تا براحتی از پس ریرا بر بیاد.

  13. محمد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1137 ديدگاه)

    همین موتور بی خود انجین نصف خودرو های ایران خودرو هست‌.
    ایران خودرو داره عقب میفته.

    موافقم 0
    مخالفم 5
  14. Daniel

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    پلتفرمش با تارا و ۳۰۱ یکی هست، ولی تیکه صندوق رو ازش حذف کردن.
    نظری ندارم ولی چون با ۳۰۱ یکی هست، به نظرم هندلینگش خوب باشه.

    1. گاس فرینگ

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (276 ديدگاه)

      توی فروم فرانسوی از سی ۳ ایکس آر بد میگفتن. میگفتن یک سدان که سعی کردن کراسش بکنن این ماشین توی فرانسه عرضه نشد البته ولی هیچ بعید نیست ملتی که به پژو پارس طراحی شده توسط ایران خودرو میگن فرانسوی به اینم بگن

  15. حسین خوانساری

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    به نظر ریرا ، انتخاب بهتری هست ، چون از نظر قیمتی مطمئن باشید چون اسم برند سیتروئن روش میاد حداقل اش با ریرا تو یه قیمت باشن که به نظر من قیمتش بیشتر از ریرا میخوره
    در ضمن آپشن های ریرا واقعا عالیه از تمام خودروهای مونتاژی داخل کشور که بازم شک نکنید از این مدل سیلک سیتروئن بالا تره و مهمترین قسمت ماجرا موتور و گیربکس ریرا هست که نسل جدید و بهینه سازی شده می باشد و چندتا ایرادی که موتور توربو نسل قبلی داشت بر طرف شده کاملا

    موافقم 7
    مخالفم 1
  16. محمد مهدوی

    ۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    حتی آرم روی سیتروئن c3 تغییر نکرده حتی یه فیس لیفت ساده نکرده تا تا طراحی بومی باشه پس چه طوری سایپا سیلک بومی شده

  17. امین

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اگه با موتور tu5بدن قیمت زیر ۸۰۰ باشه خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا