پس از اعمال تحریمهای خودروی ایران بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان مانند پژو و رنو مجبور به ترک ایران شدند. گروهی از خودروسازان تراز اول چین نیز بازار ایران را ترک کردند که در میان آنها میتوان به چانگان اشاره کرد. چانگان پیش از شروع تحریمها با گروه خودروسازی سایپا همکاری میکرد و کراساوور CS35 در سایپا تولید میشد. چانگان پس از ترک ایران رابطهی خود را در حد صادرات محدود قطعات این کراساوور با سایپا حفظ کرد. اخیرا همکاری خودروسازی فردا موتورز با چانگان برای تولید سدان فردا ۵۱۱ یا همان چانگان آلسوین شروع شده که با کندی پیش میرود.
با این حال در چند روز اخیر شایعات در فضای مجازی خبر از همکاری مجدد سایپا و چانگان میدهد. یک عدد چانگان مدل یونی تی هم در محوطهی شرکت سایپا دیده شده است. البته هنوز سایپا واکنشی به این اخبار نشان نداده است.
چانگان یونی تی از نظر ظاهری قابل مقایسه با چانگان CS35 نیست این خودروساز در بخش طراحی پیشرفت قابل ملاحظهای کرده است. ترکیب انواع خطوط کوچک و بزرگ با حجمها و زوایای متغیر و تیز جلوهای متفاوت و گرافیکی به این محصول جدید چانگان داده است.
کابین داخلی چانگان یونی تی نیز بسیار مدرن است و کنسول میانی آن به شکل T نامتقارن و غربیلک فرمان به صورت D طراحی شده است. صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی که روی داشبورد قرار گرفته و شامل نمایشگری با هوش مصنوعی و سیستم اطلاعاتی از ویژگیهای خاص کابین این خودرو است.
چانگان یونی تی ابعادی به طول ۴.۵۱۵ متر و عرض۱.۸۷۰ متر دارد و ارتفاع آن به ۱.۶۵۶ میرسد و از نظر سایز با هیوندا توسان در یک رده قرار میگیرد.
در بخش پیشرانه، در یونی تی یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تعبیه شده است که ۱۷۷ اسب یخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو به وسیلهی یک گیربکس ۷ سرعته DCT، منتقل میشود. موتور این خودرو در رده استاندارد یورو ۶ قرار گرفته است. همچنین قابلیت سطح ۳ خودران در این خودرو قابل استفاده است.
این خودرو دارای امکانات رفاهی یا ایمنی شامل، ترمز پارک برقی، شش کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، تنظیم حالت رانندگی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم، سنسورهای نور و باران، سقف شیشه ای، دوربین ۳۶۰ درجه با حالت نمایش ۳D، تنظیم برقی صندلیهای ردیف اول همراه با گرمکن صندلیها، صندلی راننده دارای مموری سه حالته و تنظیم گودی کمر، جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور و رانندگی خودران سطح ۳ است.
قیمت پایه چانگان Uni-T در چین از ۱۱۶ هزار یوان حدود ۱۷ هزار دلار شروع و قیمت مجهزترین مدل آن نیز ۱۴۲ هزار یوان معادل ۲۱ هزار دلار است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم تا در صورت عرضهی چانگان یونی تی توسط سایپا در بازار ایران، این خودرو با چه قیمت و آپشنهایی به فروش خواهد رسید.
به روز رسانی:
در مجمع عمومی سالیانه سایپا، محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا با اعلام اینکه این شرکت و زیرمجموعههای آن ظرفیتهای خوبی برای مونتاژ خودرو دارند، این موضوع را دلیل حرکت به سمت مونتاژ خودروهای خارجی دانست و گفت که سایپا در اولین گام به سراغ محصولات چانگان میرود و بنابراین با توجه به این اعلام رسمی مدیرعامل سایپا، میتوانیم مونتاژ این خودرو یا سایر محصولات چانگان را در سایپا در آیندهای نزدیک انتظار داشته باشیم.
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۱این که میبینید تو محوطهی سایپا و ایرانخودرو این ماشین یا هر مدل ماشین دیگری هست و دیده میشه ، اصلاً دلیلی برآمدنش نیست و بارها قبلاً زیاد ماشینهای مختلف دیده شده و زیاد خبر زرد کار شده حتی در زمانهایی که واردات باز بود و خودروها راحت وارد میشدند !
سیاست و مالکیت خودروسازی چانگان با دانگفنگ و چری ، متفاوت هست و چانگان به دلیل تفکر خودش که این روزها میبینیم و به جهانی شدن فکر میکنه ، به دلیل تحریمها نمیتونه بیاد حتی اگر نام خودش را تغییر بده مثل چیزی که داریم در چینیهای دیگر میبینیم مثل فونیکس یا KTM !
به احتمال زیاد ، تحریمهای ایران فشردهتر بشه ، یعنی کنترلها هم بالاتر میره !
پس اگر خبرهایی مبنی بر ورود چانگان یا پژو۲۰۰۸ جدید شنیدید ، فقط بشنوید ولی باور نکنید ، جایی خبری نیست فقط میخواهند کمی اُمید در دلتان زنده کنند به حالت کُما !
Amard
۲۰ تیر ۱۴۰۱چانگانفورد با هم همکاری دارن بخاطر همین احتمال مونتاژش کم ولی برای واردات اگه خبر انحصاری بودن درست باش احتمالا گزینه سایپا میتونه باش ایرانخودرو هم پژو ۲۰۰۸ جدید آورده بود چند وقت قبل البته تا توافق برجام احیا نش همش الکی حتی واردات انحصاری
حسین
۲۹ تیر ۱۴۰۱داخل شرکت سایپا نیست،اگر به عکس دومی که از داخل کابین گرفتن متوجه میشید،به تابلو سمت چپ نگاه کنید به زبان چینی نوشته شده.
مهدی
۳ مرداد ۱۴۰۱این ماشین بیشترازپانصد میلیوننمیعرضه هرکسپولمیدهبابتاینماشین یک پول زیادی داره منرفتم نمایندگی میهنخودرویککاپرابگیرم یکیازکارمندهایانجاگفتدیدانهشدییکمیلیاردبدیکاپراسوارشیبرو یکهایکلوس۲۱۲بااینپولبخرخیلیبهترازاینتازهاگر استارد بزنی بری سیصد میلیون از جیبت رفته خدا خیرش بده العان هایلوکس گرفتم خیلی راضی هستم والعان دویست میلیون توی این سه ماه رفته روش
امیرشایان فرازی
۲۰ تیر ۱۴۰۱اگ هم بیاد هم قیمت ۷ پرو میشه
Kato
۲۰ تیر ۱۴۰۱👍میره بالای دو میلیارد
همینجوری الکی چون جدیده
فرامرز
۲۰ تیر ۱۴۰۱قیمت دلاری این ماشین با تیگو ۸ برابره ولی انگار که جنس و متریال این ماشین از تیگو ۸ یک سروگردن بالاتره
البته با مقایسه عکسهای هردو ماشین چون هیچکدوم رو از نزدیک ندیدم
TML BN
۲۰ تیر ۱۴۰۱از لکسوس NX کپی کردن
Erfan
۲۰ تیر ۱۴۰۱هرچی نگاه کردم در چراغ های عقب چراغ های جلو.جلو پنجره.طراحی داخلی و حتی طراحی خارجی شباهتی با لکسوس nxندیدم.
میشه بیشتر راهنمایی بکنید در رابطه با شباهتش با nx
TML BN
۲۰ تیر ۱۴۰۱هیکل عین NX
Erfan
۲۱ تیر ۱۴۰۱اصلا ربطی ندارند.مثل اینکه بگیم دیگه کسی کراس اوور اسپورت شکل درست نکنه چون شکل nx میشه.
یا کسی دیگه سدان درست نکنه چون مثل esمیشه.
این چانگان یونی هم از حق نگذریم ظاهر زیبایی داره و کپی گسترده ای داخل دیده نمیشه و طراحی خودش رو داره هرچند که متریال باید از نزدیک لمس بشه
مسعود
۲۰ تیر ۱۴۰۱اتفاقا منم تا دیدمش یاد اولین ماشینی که افتادم لکسوس nx بود
هر چند nx از این زیبا تره
morty59
۲۰ تیر ۱۴۰۱با این همه طراحی متنوع خودروها ، هر جور طراحی کنی یجاش شبیه یه ماشین دیگه میشه
genius
۲۰ تیر ۱۴۰۱چانگان جزو درجه 1 های چینه بهمراه ام.جی و جیلی.اومدنش تو این واویلا فارغ از قیمت خودش باز باعث خوشحالیه.حتی مدل قدیمی CS75 اش هم بیارن از تموم این جک و چری های موجود بهتره
مهدی
۲۰ تیر ۱۴۰۱15 درصد لکسوس
8 درصد لامبو اوروس
4 درصد جگوار
2 درص بی ام و
1 درصد چری تیگو7
اگر حدود 600 میلیون باشه من حتما میخرم
Erfan
۲۱ تیر ۱۴۰۱با ۶۰۰تیگو ۵هم بهتون نمیدن.
یه خورده منطقی دیگه قیمت گذاری کنید.
به نظرم روی ۹۰۰تومن میتونه منطقی باشه
ماشین دوست
۲۰ تیر ۱۴۰۱اگه واقعا بیاد، من و رامین حتما اولین مشتریاش هستیم
نیکور
۲۰ تیر ۱۴۰۱عقد اخوت خودروسازان ایرانی با موتور توربو ۱.۵ لیتری چینی مبارک. خدا این موتور را از ایرانیها نگیره صد مدل اتاق روش سوار کردن.
JDM lover
۲۰ تیر ۱۴۰۱و باز یه ۱.۵ توربو
کابینش هم که کپی بی ام و است
Erfan
۲۱ تیر ۱۴۰۱یعنی ممکن بود این ماشین شبیه هر ماشینی باشه اما اینکه شما میگید داخلش کپی بی ام اصلا درست نیست.
اگه به نظر شما کپی هست لطفا لینک عکس کابین بی ام و ای که شما میگید شبیه اینه رو بدهید.
پیام
۲۰ تیر ۱۴۰۱در کل طراحیش قشنگه کاملا جوان پسند
pedram7
۲۰ تیر ۱۴۰۱قشنگه 🙂
هادی
۲۰ تیر ۱۴۰۱معادل ۲۱ هزار دلار است یعنی میشه پریوس یعنی کرولا یعنی هوندا اخه من چرا باید اینو بگیرم اونم توربو که قراره موتور پاره شه سر یه سال موتورش بره سطل اشغال این نهایت 10 هزار تا میرازه حالا هر چقدر هم خوشگل باشه ملت ماشین سوار میشن راحت باشن نه برای اینکه خوشگل باشه
Erfan
۲۱ تیر ۱۴۰۱متاسفانه اکثر ماشین ها دارن توربو میشن.
بعد میشه لطفا یه ماشین توربو معرفی بکنید که با مصرف درست و سوخت با اکتان مناسب سر ۱۰هزار تا موتورش رفته تو سطل آشغالی.
شما اگه مصرف نادرست و سوخت نا مناسب داشته باشید همون موتور تنفس طبیعی شما هم نابود میشه.
رامتین
۲۰ تیر ۱۴۰۱بدون شک یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود اگر وارد بشه. برادر خودم CS35 داره و با اینکه تکنولوژی 6-7 سال پیش هست اما بشکل عجیبی کیفیت خودشو بعد 5سال استفاده حفظ کرده. بدون شک برترین برند چینی هست و مقایسش با چری حتی خنده داره! یعنی یک سروگردن بالاتره. من خودم النترا دارم و چشم بسته اگر چانگان یونی-وی به کشور وارد بشه میخرمش. دلیلم اینه تو خواب ببینیم برندهای کره ای و ژاپنی دوباره وارد کشور بشند و چانگان 2022 بیشک برتر از هیوندای 2017 هست. صنعت خودروی دنیا پیشرفت ثانیه ای داره و من هم بهیچ وجه ادم متعصبی نیستم.
علیرضا
۲۰ تیر ۱۴۰۱وقتی پایه حقوق 5 تومنه و مخارج زندگی بسیار سنگینه هیچ جذابیتی نداره میخواد این باشه یا بهتر از این …
هرچی ماشین هم میارن میلیاردی برای پولدارها …
ونوس
۳۰ تیر ۱۴۰۱یه خودروچینی واردمیکنن بعدیه میلیاردوصدبه خلق الله میندازن که اصلا کیفیت نداره فقط ظاهرقشنگی داره
پژمان
۳۰ آذر ۱۴۰۱سلام نظرات همه دوستان را خواندم به نظرم امتیاز این ماشین از ۱۰ میتونه ۶ تا ۷ باشه.
تا الان که ۳۰ آذر ۱۴۰۱ هست بهترین کراس اور چینی از لحاظ مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ هست، موتور ۲۰۰۰ gdi توربو و گیربکس ۶ سرعته پاورتک هیوندای رو داره.
چانگان هم مدل uni- t جالب نیست بلکه مدل uni-k فوق العادست.
خودم هم تجربه جک اس ۵ دوکلاچه داشتم، سر یکسال فروختم بخاطر مصرف زیاد و گیربکس ریسک دارش و یک تیگو ۵ اکسلنت خریدم کمی بهتر از جک اس ۵ هست، تنها ایرادش نسبت به جک نداشتن ترمز دستی برقی و فرمان برقی هستش ، شتاب اولیه جک بخاطر توربو و اینتر کولر بهتر هست ولیشتاب ثانویه تیگو ۵ اکسلنت بهتره، گیربکس cvt تیگو پنج اگر قلقش دستت بیاد خوبه، باید پدال گاز رو به صورت نبضی فشار بدی تا بکنه.
ظاهر تیگو ۵ هم خیلی بهتر از جک اس ۵ هستش.
اگر بخوام ماشینم رو ارتقا بدم دیگنیتی پرستیژ یا اگر چانگان uni-k بیاد اون انتخابم هستش.