سایپا در تلاش است با استفاده از پلتفرم تندر ۹۰ که حق بهرهبرداری قانونی آن را دراختیار دارد، محصولی با ظاهر متفاوت از رنو L90 و داچیا لوگان تولید کند.
براساس اطلاعات موجود، سایپا P۹۰ احتمالا مجهز به پیشرانه M۱۵ توربو (پیشرانه نصب شده روی سایپا شاهین) تولید میشود تا قدرت ۱۱۰ اسب بخار و نهایت گشتاور گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر داشته باشد. این مدل از جعبه دنده ۵F۱۸ پنج سرعته دستی استفاده خواهد کرد. دیگر پیشرانهای که احتمال دارد روی P90 نصب شود، نسخهای مشابه موتور تندر ۹۰ اما تولید ایران است. این مدل ۱٫۶ لیتر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور دارد.
گروه خودروسازی سایپا در تلاش است تا با استفاده از نکات مثبت قرارداد با کمپانی رنو، پلفترم B0 گروه رنو -نیسان را برای ساخت یک محصول جدید به کار گیرد. سایپا P90 علاوهبر ظاهر بیرونی، در طراحی داخلی و ادوات داشبورد هم کاملا متفاوت از رنو L90 خواهد بود تا فراتر از یک فیسلیفت (تغییر چهره) ساده باشد. همچنین، امکانات رفاهی و ایمنی جدید به سایپا P90، اضافه خواهد شد.
تا زمان نگارش این مطلب، فقط دو تصویر گرافیکی از سایپا P۹۰ منتشر شده است و نمای داخلی این خودرو مشخص نیست. از دید روبهرو، سایپا برای اولینبار از ادوات کروم براق در نقش خط متصلکننده چراغهای جلو استفاده کرده است. این ترفند، در خودروهای چینی و خصوصا کراساورهایی مثل چانگان CS۷۵ وجود دارد. در پیشنمایش سایپا P۹۰، چراغهای بزرگ با نوار LED روشنایی روز، جایگزین کاسهچراغهای نسبتا کوچک تندر ۹۰ شدهاند. لوگو نارنجی رنگ سایپا در این طرح دیده نمیشود و در عوض، عبارت لاتین SAIPA در بالا وجود دارد. این مدل، از جلوپنجره ۶ ضلعی شبیه به نمونههای موجود در خودروهای قدیمی هیوندای استفاده میکند و مهشکنهای لامپی (هالوژنی) در طرفین سپر دارد.
شاید بتوان با ارفاق، از طراحی نمای روبرو رضایت داشت؛ اما در عقب، چراغهای بزرگ و ناهماهنگ با سبک طراحی خودرو نصب شدهاند که حالتی ناخوشایند دارند. پلاستیک سیاه در سپر، نشان تجاری سایپا در وسط کاپوت عقب و کشیدگی بیدلیل چراغها به طرفین بدنه، نکات منفی در طراحی پشت سایپا P90 هستند. از سویی دیگر، میتوان امیدوار بود ناهماهنگی در طراحی ادوات عقب خودرو، برای مدل نهایی و تولید انبوه، اصلاح شود.
Aboalfazl demon
۲۰ بهمن ۱۴۰۰تبریک میگم یک آشغال دیگه
زیزیگولو
۲۰ بهمن ۱۴۰۰بلا به دور🤦🤦🤦🤦
Navid_A.J
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ای که بهتر میزنی، بستان بزن. فقط غر زدن که هنر نیس/
به نظرم که قدم مثبتیه ولی این کار باید چندین سال پیش انجام میشد، نه اینقدر دیر.
کیان
۲۰ بهمن ۱۴۰۰واقعا چرا ؟
من اگر میفهمیدم چرا حق ما اینه حداقل کلی اروم میشدم
به کدامین گناه ؟!
جناب وی
۲۰ بهمن ۱۴۰۰یه حکمتی داره.حتما به نفعمونه.
Farzad
۲۰ بهمن ۱۴۰۰جواب این سوالت قابل بیان نیست در سایت .
امین
۲۰ بهمن ۱۴۰۰هرکس این ماشین را میخرید بدلیل موتور و گیربکس خوب و بدون خرجش بود.وگرنه با این موتور اشغال توربوی شاهین دوزار نمیرزه
ارین صاحب جمعی
۲۰ بهمن ۱۴۰۰خدایا ازت ممنونم که انقدر صنعت خودروسازی کشورم پیشرفتس الان واقعن بین خودرو های داخلیمون و مرسدس موندم کدومو انتخاب کنم
امین
۲۰ بهمن ۱۴۰۰با یک موتور ۲۳۷۱ مدل خودرو دادن بیرون یاد لامبو و بوگاتی فرانسوی ها و چینی ها زنده میشه یک موتور هزار محصول تغییر شکل چراغ
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۰ بهمن ۱۴۰۰این چه سمیه:///
خدایی این دیگه چه ک.،.،.و.،.،.،.،.،.،.،ف////٪//ت…،..،.،.،!!.،ی.،،…!؛؟ِّ!,ه حاصل جفتگیری ال نود با داچیاست احتمالا😂😂😂 واقعا طراحیش اصن جالب نیس
ولی موتورش… یا خدا ۱۱۰ اسب و توربو😐 خدا می دونه چند دیقه طول میکشه برسه به صد😐😂
خدایی سم خونمون تا روزی که تو ایران هستیم هیچوقت نمیفته….
بس کنید سم سازی رو
یوسف
۲۰ بهمن ۱۴۰۰عکس هایی که منتشر کردید من سال ها پیش (دستکم پنج یا شش سال پیش) هم دیده بودم ولی پس از یک هیاهوی کوتاه عکس ها بایگانی شدن و پارس خودرو یک تغییر کوچک روی چراغ های عقب تندر داد و به بازار عرضه کرد.
Reza ar
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ارزش تندر به موتور k4m کم استهلاک و پربازده و بی سر وصداش و گریبکس مناسب با موتورش و شتاب و کشش خوبش بود. این ماشین با موتور شاهین یا تیو فایو پلاس یه شکست صد در صده چون رقباش با همین مشخصات فنی پلت فرم بهتر و ظاهر بهتری دارن
حسن
۲۰ بهمن ۱۴۰۰اخ قلبم از این همه خلاقیت خسته نباشید خدمت دوستانی که l90 رو به l90-1 ارتقاع دادن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ بهمن ۱۴۰۰من تعجب کردم چرا “پلاس” یادشون رفته
احتمالا بعدا P90 پلاس می سازن با رینگ آلومینیوم
امیرعباس
۲۰ بهمن ۱۴۰۰اصلا من موندم چرا ال نود صد مدل اعم از پلاس ،LE , SE , هاچبک و.. نساختن
B.A.E Systems
۲۰ بهمن ۱۴۰۰بالاخره دنیای خودرو به لکه ننگ و آشغال هم نیاز داره
Genius
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ال ممد برگ برنده و آسش تو بازار ما موتور بی نظیر kl4m بود.بنا به استفاده از m15 باشه قطعا شاهین از لحاظ استایل خیلی خیلی سرتره
SS
۲۰ بهمن ۱۴۰۰موتور K4M بی نظیر نیست ولی خب در مقایسه با بقیه موتورهای از رده خارج فرغون سازان خیلی خوب بود که اون هم ازش حذف کردن (مقایسه کنید با موتورهای تویوتا و هوندا)
از پلتفرم تندر واقعا نمیشه طراحی زیبا هم درآورد چون بر اساس کاربرد و استفاده حداکثری از فضا ساخته شده.
در مقایسه با پلتفرم های از رده خارج فرغون سازان ایمنی بهتری داره که اون هم اگر واقعا در شاهین از پلتفرم های قبلی تویوتا یاریس استفاده شده باشه میتونه از این نظر برابری کنه و در اون صورت نمیدونم جایگاه این ماشین در خط تولید سایپا کجا قراره باشه؟
به نظرم اگر روی ساندرو تغییراتی ایجاد میکردن شاید منطقی تر بود چون هم پرطرفدارتر هست و هم جای خالی یک هاچبک درست حسابی در سایپا وجود داره. قابلیت “کراس شدن” که سایپا عاشق اون هست رو هم میداشت 😄
mm-yarlou
۲۰ بهمن ۱۴۰۰😬
ebi
۲۰ بهمن ۱۴۰۰قیمتش زیر ۸۰۰ میلیون باشه ناراحت میشم
رستم
۲۱ بهمن ۱۴۰۰وقتی پراید ۲۰۰ میلیون شده چرا این نشه ۸۰۰ میلیون؟
بهنام
۲۰ بهمن ۱۴۰۰کسی تصویر جاسوسی داره ازاین شاهکار😂 یا تستشو گذاشتن بر عهده خود ملت🤦🏾♂️😂
مهدی
۲۰ بهمن ۱۴۰۰وقتی ال نود رو میریزی تو شاهین و با هم مخلوط میکنی و بعد موتوری که شتاب 17 ثانیه ای داره میندازی روش
پدرام
۲۰ بهمن ۱۴۰۰تنها مزیت تندر موتور و گیربکس خوبش وگرنه کسی بخاطر قیافه اش اون رو نمی خرید!
حسین دهمرد
۲۰ بهمن ۱۴۰۰از نظر قانونی میشه از این پلتفرم کراس اور درآورد؟
Navid_A.J
۲۱ بهمن ۱۴۰۰بستگی به قراردادشون داره، اما بعید میدونم منع قانونی داشته باشه. منتهی صرفه ی اقتصادی نداره. همین الان هم با این تیراژی که دارن، سودی نمیبرن. همه پولشون میشه بدهی به بانکا و بهره ای که باید پرداخت کنن و زیان انباشته. سودهایی که به کمپانی رنو-داچیا میدن هم به کنار.
نیما
۲۱ بهمن ۱۴۰۰موتورش پرایده؟
حیدر
۲۱ بهمن ۱۴۰۰یک ماشین دیگه با قیمتی گزاف و جیب مردم خالی کن !!!!
kastech
۲۱ بهمن ۱۴۰۰طراحی ازین خام تر دیگه نداریم