قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک با تایید شورای رقابت، ۵۴۶ میلیون تومان تعیین شده؛ درحالی که دناپلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو، ۵۴۵ میلیون تومان است.
طی سالهای اخیر، اختلاف قیمت کارخانه و بازار بعضی تولیدات سایپا کاهش یافته است. حتی در مواردی مثل مدلهای اولیه از شاهین دنده دستی، قیمت بازار آزاد برابر یا کمتر از قیمت کارخانه بود. در سمت دیگر ماجرا، بسیاری از محصولات ایران خودرو دارای فاصله قیمتی چشمگیر بین کارخانه و بازار هستند؛ به طوری که سود قابل توجه برای ثبت نام کنندگان فراهم میکنند.
هماکنون برای کوییک R دندهای، حدود ۵۰ درصد تفاوت قیمت کارخانه و بازار وجود دارد. این میزان برای ساینا S دندهای هم ۴۰ درصد است. حالا شاهین اتوماتیک ۵۴۶ میلیون تومان قیمتگذاری شده، درحالیکه شاهین دندهای، ۴۲۵ میلیون تومان قیمت کارخانهای دارد. به بیان سادهتر، سایپا برای گیربکس CVT و چند آپشن دیگر، ۱۲۱ میلیون تومان اضافه پرداخت از خریدار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
- تارا اتوماتیک؛ راهنمای خرید، مشخصات، قیمت، مزایا و معایب
- دنا پلاس توربو اتوماتیک با پیشرانه EFP و آپشنهای بیشتر
- خودروهای جدید بازار ایران در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲
در ادامه، بعضی امکانات شاهین اتوماتیک به عنوان گرانترین خودروی تولید ایران معرفی میشوند. نتیجهگیری برای ارزش خرید این محصول در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در کشور مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک، به اختصار انجام شده است.
طراحی ظاهری و نمای کابین شاهین اتوماتیک
برخلاف بسیاری از خودروسازان دنیا که مدلهای آپشنال را با ظاهر متفاوت نسبت به نسخهی پایه ارائه میکنند؛ سایپا تصمیم خاصی برای شاهین نگرفته است و عملا تفاوت ظاهری بین نسخه دندهای و اتوماتیک دیده نمیشود.
این احتمال وجود دارد که رنگهای خاص، مثل سبز و قرمز متالیک به فهرست آپشنهای قابل سفارش برای شاهین اتوماتیک اضافه شود؛ اما برای مردم ایران معمولا سیاه و سفید و خاکستری، مهم است. از دیدگاه نگارنده، تغییرات جزئی در کاسه چراغ، جلوپنجره و یا حتی مهشکنهای طرفین سپر، میتوانست جذابیت مدل اتوماتیک را افزایش دهد. قرار بود تزئینات کروم به جلوپنجره اضافه شوند اما در نمایشگاه خودرو مشهد، چنین مواردی برای شاهین اتوماتیک دیده نشد.
اندک تصاویر دیده شده از کابین شاهین اتوماتیک، تغییرات جالب توجه نسبت به نسخه اصلی دارد. نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ برای خودروی ساخت ایران، تازگی دارد. همچنین طرح دو رنگ داشبورد و تودریها، با زهوار پلاستیکی طرح چوب، چشمگیر به نظر میرسند.
هرچند که مواد پلاستیک سخت و ناخوشایند در بخش بالایی شاهین اتوماتیک، مشابه شاهین دندهای است؛ اما خودروی گرانتر کاملا متمایز از نسخهی پایه است. از سویی دیگر، ظاهرا برای شاهین اتوماتیک صندلی چرم با خط دوخت و کیفیت ساخت بالاتر ارائه میشود.
پیشرانه و تجهیزات فنی شاهین اتوماتیک
پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژر شاهین اتوماتیک، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. وزن خالص این خودرو، ۱۳۲۰ کیلوگرم است و بنابر ادعای شرکت سازنده، ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
تستهای انجام شده برای شاهین دندهای (شاهین G)، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۳ ثانیه را نشان میدهند. این مورد به تنهایی، عدم تناسب پیشرانه و نیازهای شاهین را ثابت میکند. حالا اگر گیربکس CVT نیز جایگزین نمونه دنده دستی شود، قطعا شتابگیری کندتر خواهد شد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، نیاز به ۱۴ تا ۱۵ ثانیه خواهد بود.
برای مقایسه، تارا اتوماتیک با گیربکس ۶ سرعته خودکار، از موتور ۱/۶ لیتر، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. جالبتر اینکه تارا اتوماتیک از شاهین اتوماتیک، ۱۲۰ کیلوگرم سبکتر است و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه زمان میبرد. از نظر میزان مصرف سوخت، این خودروها چندان متفاوت نیستند. دنا پلاس توربو اتوماتیک هم، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی شاهین اتوماتیک
سیستم صوتی ۶ بلندگو، نمایشگر ۱۰ اینچ با ورودی USB، رابط بلوتوث و مسیریاب ماهوارهای، رینگ ۱۵ اینچ، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت، مهشکن جلو و عقب، چراغ روشنایی روز (Day light)، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سانروف، آنتن کوسه ای و کروز کنترل، مهمترین امکانات شاهین اتوماتیک هستند.
در بحث ایمنی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS با توزیع الکترونیک EBD، کنترل کشش TCS و سیستم کنترل تعادل ESC به شاهین اتوماتیک اضافه میشود. احتمالا حفظ خودرو در شیب به هنگام شروع حرکت (HSA) نیز برای شاهین اتوماتیک ارایه خواهد شد.
قیمت شاهین اتوماتیک در کارخانه و بازار
قیمت بازار آزاد شاهین اتوماتیک هم مثل شاهین دندهای، حدود ۴۰ درصد بالاتر از ارزش کارخانهای است که تقریبا معادل ۱۵ هزار دلار خواهد بود. جالبتر اینکه قیمت کارخانه شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT از قیمت کارخانه دناپلاس اتومات و تارای اتومات هم بیشتر است.
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
شاهین | دستی - M15 T | ۴۴۰,۰۷۶,۰۰۰ | ۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | دستی بدون سانروف - M15 T | ۴۲۳,۷۴۲,۰۰۰ | ۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | اتوماتیک - M15 T | ۶۵۰,۷۰۳,۰۰۰ | ۸۱۷,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | پلاس اتوماتیک | ۷۵۷,۸۲۷,۰۰۰ | --- |
آریا | اتوماتیک - N20 | به زودی | --- |
افشین مهاجرین
۱۸ مهر ۱۴۰۲خودرویی که با هزار امید ثبت نام کردیم الان بی نهایت گرانش کردن ، خدا براشون نسازه ، ظلم پایدار نیست !!! مجبوریم انصراف بدیم
میلاد ریاحی
۲۲ مهر ۱۴۰۲من شاهین دنده ای در طرح دوم یکپارچه خودرو ثبت نام کردم میگند که امکان تغییر تیپ و مدل خودرو با توجه به برنامه تولید و استانداردهای مصوب توسط خودروساز وجود دارد و الان باید پول شاهین اتومات را پرداخت کنی.آخه وقتی 200 میلیون اختلاف قیمت اتومات و دستی در خودروی شاهین است و من نمیتونم بدم.این چه وضعیه دیگه درست کردند!
سام.
۲۶ مهر ۱۴۰۲در بازار آزاد قیمت شاهین دنده گیربکس هم گران شده!
در تهران زیر ۶۳۰ میلیون تمام نمیشه. ابتدا زیر ششصد قیمت میدهند ولی وقتی معامله قطعی سد متوجه میشویم این نرخ بدونکمسیون و نقل و دیگر هزینه هایر انتقال و… است و تا پایان تعویض پلاک بیش از ۶۳۰ میلیون هزینه میشود!
حسین
۹ آذر ۱۴۰۲انصافاً شاهین اتوماتیک ماشین حرفهای و با موتور قوی طراحی شده و پلتفرمش از تارا و دنا پلاس جدیدتره
عباس
۸ دی ۱۴۰۲این حرف رو بر ایاس چه اطلاعاتی داری میدی موتور ۸ سوپاپ خطیش سرتره توربوش سر تره چی سرتر داره از تارا و دنا پلاس تارا اتومات با موتور ۱۶ سوپاپ tu5 رو با موتور تیبا و کوییک که رو ابن گذاشتن مقایسه میکنی و مبگی انصافا بهتره یکم مطالعه کنید حداقل همینجوری تصمیم مبگیرین که اینان هرکار دلشون میخواد میکنن دویت عزیز
قطره
۹ فروردین ۱۴۰۳خوب قیمت نمایندگیشم یکم بیشترازدنا پلاس توربو اتوماتیکه.
مسعود
۱۶ آبان ۱۴۰۲ولی من گرفتم اتوماتشو و ارزش خرید داره
همه چیش وقعا عالیه
محسن حوایی
۲ آذر ۱۴۰۲قیمت شواری رقابت برای دنا پلاس و شاهین اتومات:
دناپلاس اتومات توربو با قدرت ۱۵۰ اسب ۵۵۵ میلیون تومن
شاهین پلاس اتومات با قدرت ۱۱۵ اسب ۵۵۶ میلیون تومن
یا دنا پلاس توربو اتومات مفته یا شاهین اتومات گرونه؟
.
قیمت بازار فعلا بماند.
محسن حوایی
۲ آذر ۱۴۰۲قیمت شواری رقابت برای دنا پلاس و شاهین اتومات:
دناپلاس اتومات توربو با قدرت ۱۵۰ اسب ۵۵۵ میلیون تومن
شاهین اتومات با قدرت ۱۱۵ اسب ۵۵۶ میلیون تومن
یا دنا پلاس توربو اتومات مفته یا شاهین اتومات گرونه؟
.
قیمت بازار فعلا بماند.
ایران
۲۲ آذر ۱۴۰۲درود دوستان بزرگوار
خواهشا ثبت نام و خرید نکنید مخصوصا از سایپا و …
چون واقعا قیمت ها عجیب و الکی گرون هستند
وقتی شما بزرگواران ثبت نام نکنید شورای رقابت مجبوره ورود کنه
و به این قیمت های الکی زیاد نظارت کنه ….
( خود خودرو سازان هم مجبور میشن قیمت ها رو درست کنند )
از ما گفتن از یه سری دوستان نشنیدن ….
به امید روزی که هر ایرانی خودروی خوب با قیمت خوب سوار بشه …
سپاس
بهروزی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳همین الان اگر ثبت نام کنند، احتمال زیاد خود شما هم یکی از ثبت نام کنندگان خواهید بود.
خلیل اله غزنوی
۱۶ آذر ۱۴۰۲دیگه یا این خودرو ها واقعا ساخت داخل نیست یا اگه هستش معلوم نیست علت این همه افزایش قیمت بابت چیه؟
که مردم در آسایش بیشتری باشن یا کارخانجات سودبیشتری گیرشون بیاد
من شاهین اتومات رو با قیمت ۵۴۵ برنامه ریزی واسه خرید کردم الان سر از ۶۴۵ در آورده مگه تو یکسال چه اتفاقی واسه قطعات و واردات شون افتاده که باید کسری حساب کارخانجات رو مردم تامین اعتبارشان
لطفا شورای رقابت ورود کنه به این مسئله؟
دلیل اینکه دنا از شاهین خیلی پرقدرت تر هستش ولی ازشاهین قیمتش پایین تر هستش چیه یا سایپا رو کسی نمیتونه جلوشو بگیره یا ایران خودرو خیلی به فکر مردم هستش
مهدی کلانتری
۲۵ آذر ۱۴۰۲مفتش گرانه….یعنی با نصف همین قیمت هم ارزش خرید نداره…صاحب اول و آخرش خودتی….هیچ کس توی بازار ازت نمیخره….
فرهاد
۲۹ بهمن ۱۴۰۲دلال گرامی ، شما نخر .
جواد نقی لو
۵ دی ۱۴۰۲ارزش خرید نداره ، گیربکس بسیار پر دردسر ، سوخت بالا ۸ لیتر ، شتاب و قدرت کم ، هزینه بالای تعمیرات ، عدم استقبال خریداران مخصوصا کارکرده ، بدنه بسیار ضعیف ، یعنی کامل کلاغ رنگ کرده به جای قناری
عباس
۸ دی ۱۴۰۲اگر یک ذره سواد و اطلاعات در مورد خودرو داشته باشید هرگز این خودرو رو با این مشخصات و با این قیمت سمتش هم نمیرین خصوصا در مقایسه با تارا و دنا پلاس اتومات به هیچیش کار ندارم خداوکیلی فقط به طراحی اون لول دنده اتومات نوع قرار گیریش قیافه اش که مال تکنولوژی ۲۰ سال پیشه و طراحی کنسول وسطش یه نگاه بندازین مایه آبرو ریزیه این خودرو در مقابسه با مدل دستی فقط یه گیر بکس cvt داره اونوقت ۲۰۰ ملیون گرانتر چه خبره مشخصاتش با مدل دستی رو تورو خدا چک کنید آپشناش همه یکیه جز چند تا آپشن الکی که سرجمع ۵۰ بیشتر نمی ارزه گیربکسم ۵۰ نهایت قیمتش باید ۵۶۰تا ۵۷۰ باشه به خودتون احترام بذارین لطفا
Iman
۸ دی ۱۴۰۲یه سوال ک هست،سایپا میخواد از لحاظ قیمت با ایران خودرو و خودروهای خارجی رقابت کنه؟اطلس ک هنوز نیومده قیمت کارخانه رو زدن ۴۰۵ میلیون ،شاهین از دنا گرونتر،بعد ۲۰۷ ثبت نام کنی ۳۴۰ میلیون،اطلس ۴۰۵؟واقعا مردم رو چی فرض کردید؟بجا اینکه کیفیت بالا ببرید،قیمت بالا میره؟تیبا قبل سال ۱۴۰۰ با صفر از زمین تا آسمون تفاوته،ساینا و تیبا صفر دقیقا هنگام تعویض تسمه تایم باید تعمیر اساسی موتور انجام داد،در حالیکه مدل قبل ۹۸ هنوز موتورش دست نخورده. از لحاظ بدنه یا آلیاژ ضعیف تر شده ،یا ضخامت ورق ک البته تو محصولات ایران خودرو هم مشاهده میشه، آقایان در صدر خودرو مملکت،با پول یه اطلس میشه ماشین کره ای یا بهتر وارد کرد،یکم برا جون هموطنتون ارزش قائل بشید،آپشن اضافه کردن کاری نداره،فقط قیمت نبرید بالا،یکم کیفیت در طراحی و ساخت هم بالا ببرید
amir
۲۳ اسفند ۱۴۰۲اوکی داداش برو 207 ثبت نام کن ببینم 340 میدن بت؟ همین اخر سالیه افزایش قیمت زدن رو پانا اتومات و دستی هر کدوم 602 و 498 تومن؛ به این زودیام تحویل نمیدن این همه مشتری زابرا کردن تو این دوساله تا تعهد اونا رو بدن چن بار افزایش قیمت میخوره روش؛ شاهین cvt و اطلسم گرونن ولی حداقل کلی تعهد از قبل ندارن که طول بکشه و مث پارس مجبور شی دوبرابر پول بدی.
فاطمه
۱۲ خرداد ۱۴۰۳به نظرم یکم تعقل کنیم بد نیست همه جای دنیا آشغال خودشونو میخرن تا کارگرشون بیکار نشه صنعتشونم نخوابه ولی متاسفانه فقط یه ایرانیه که مرغ همسایه واسش غازه
قاسم
۲۲ اسفند ۱۴۰۲سلام خودم ثبت نام کردم خورداد قراره به من تحویل دهند . این صحبت هایی که انجام داده اید از جهت تخصص است .یا اینکه سلیقه ای حرف میزنید .هیچگاه تولید کننده نمیخواهد جنسش در بازار ارزش نداشته باشد سعی میکند جنس بهتری تولید کند تا مشتری پسند باشد. در غیر اینصورت مشتری کمتر سراغش را می گیرد .
شما هم اگر محصولی بخوا هی تولید کنید .سعی می کنی محصولی را تولید کنید که بی عیب و نقص باشد. پر تقال پوسیده با سالم با هم باشد کمتر سراغش می روی لذا دنبال پر تعالی می روی که در آن پوسیده نباشد . پس نتیجه می گیریم که تولید کننده سعی وافر دارد در جهت تولید بهتر نه اینکه فقط تولید کند.که در این صورت مشتری سراغش نمی رود .والسلام
فرشید
۶ فروردین ۱۴۰۳سلام چرا رنگ مشکی شاهین تولید نمیشه. مردم میرن ایرانخودرو بیشتر بخاطر جذابیت رنگ ها متاسفم سایپا فقط سفید