شاهین پلاس به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ جدید سایپا با ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قرار میگیرد.
بیش از یک سال پیش در اواخر فروردین ۱۴۰۲، سایپا طی مراسمی در محل کارخانهٔ مگا موتور از شاهین پلاس رونمایی کرد و درحالیکه حدود پانزده ماه از آن زمان میگذرد، هنوز خبری از عرضهٔ این خودرو نیست. بااینحال، سایپا چندی پیش دفترچه راهنما و حالا کاتالوگ این خودرو را در وبسایت خود منتشر کرده است که این نشان میدهد احتمالاً به زمان آغاز فروش شاهین پلاس نزدیک شدهایم. با انتشار این کاتالوگ همچنین مشخصات نهایی این خودرو هم معلوم شده است.
میدانستیم که قرار است شاهین پلاس به پیشرانهٔ ME16 مجهز شود تا اصلیترین مشکل این سدان سایپا یعنی پیشرانهٔ هشت سوپاپ قدیمی برطرف شود. پیشرانه ME16 در اصل نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایرانخودرو یا نسخهٔ ایرانیزهٔ همان موتور EC5 پژو-سیتروئن محسوب میشود که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسید و سال گذشته همزمان با رونمایی از شاهین پلاس خط تولید آن در مگا موتور افتتاح شد. طبق اعلام سایپا، این پیشرانه در شاهین پلاس ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که کمی اختلاف را با خروجی موتور TU5P ایرانخودرو با ۱۱۳ اسب بخار قدرت نشان میدهد درحالیکه حجم هردو موتور دقیقاً یکسان و برابر با ۱۵۷۸ سیسی است.
این در حالی است که سایپا قصد دارد از همین موتور در رنو L90 ایرانیزه یا همان P90 هم استفاده کند اما در کاتالوگ P90 خروجی موتور ME16 دقیقاً یکسان با TU5P اعلام شده و بنابراین مشخص نیست که چرا اعداد خروجی یک پیشرانه در دو محصول گروه سایپا باهم تفاوت دارد. درهرحال، موتور ME16 که به دریچه گاز برقی مجهز است، قدرتی یکسان با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ قبلی شاهین دارد اما به دلیل تنفس طبیعی بودن، گشتاور کمتری تولید میکند. برای مقایسه، گشتاور موتور توربوشارژ شاهین ۱۷۸ نیوتن متر است. با توجه به وزن ۱۳۳۰ کیلوگرمی شاهین پلاس که حتی از تارا اتوماتیک هم حدود ۷۰ کیلوگرم بیشتر است، گشتاور پایین موتور TU5 خصوصاً زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد میتواند مشکلساز شود.
درحالیکه در زمان رونمایی شاهین پلاس گفته شد این خودرو در نسخههای دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد، سایپا فعلاً فقط مشخصات نسخهٔ اتوماتیک را منتشر کرده است. برخلاف شاهین اتوماتیک معمولی که از گیربکس CVT استفاده میکند، شاهین پلاس به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین مجهز شده است تا بهتر بتواند با سدانهای اتوماتیک ایرانخودرو یعنی تارا و دنا رقابت کند. مصرف سوخت این خودرو هم ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که کمی از شاهین CVT کمتر است.
![موتور ME16 سایپا برای شاهین پلاس](/wp-content/uploads/2024/06/ME16-2-767x779.jpg)
شاهین پلاس در بیرون هیچ تفاوتی با نسخهٔ معمولی ندارد اما در داخل بهبودهایی را تجربه کرده است. مهمترین تغییر داخلی این خودرو، بهرهمندی از تریم دورنگ جدید مشکی و کرم است که در کنار تزئینات طرح چوب بجای نمونهٔ نقرهای یا مشکی که در شاهین معمولی میبینیم، فضای لوکستری را ایجاد کرده است. همچنین گفته شده در اینجا کیفیت متریال هم بهتر شده است اما طراحی داخلی بدون تغییر باقیمانده و رنگ و بوی کهنگی دارد.
به لیست امکانات شاهین پلاس سه مورد جدید شامل تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو و شیشههای دودی عقب اضافه شده و دیگر امکانات آن مشابه شاهین اتوماتیک قبلی و مواردی مثل کنترل کشش و کنترل پایداری، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، دوربین دید عقب، چراغهای اتوماتیک، استارت دکمهای و ورود بدون کلید، نمایشگر ۱۰ اینچی، سانروف، کروز کنترل و… خواهد بود. طبق گفتهها، قرار است شاهین پلاس تا آخر تابستان به بازار عرضه شود. هنوز از قیمت این خودرو خبر نداریم ولی قطعاً گرانتر از شاهین CVT کنونی با قیمت کارخانهای ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت بازار ۸۳۰ میلیون تومان خواهد بود.
froG-driVer
۱۴ تیر ۱۴۰۳حس بیکیفیت بودن از عکس داخلش میباره.این چه فرمونیه آخه
Dan
۱۴ تیر ۱۴۰۳بنظرم پدال یه مقاله درمورد زییاترین غربیلک های فرمون کار کنه خیلی باحال میشه
۱۴ تیر ۱۴۰۳فرمون هایما 🥰
فورد
۱۴ تیر ۱۴۰۳غربیلک فرمونش یاد پراید میندازه
Reza-a
۱۴ تیر ۱۴۰۳راستش فرمون پراید به اندازه فرمون شاهین زشت نیست
آرش
۱۴ تیر ۱۴۰۳این پلاس بازی های مزخرف رو تمومش کنید
نویدی
۱۴ تیر ۱۴۰۳قیمت گذاری های عجیب و غریب!!!
خریدش از دسترس اکثر مردم خارجه.
Amiro
۱۴ تیر ۱۴۰۳این در حالی است که سایپا قصد دارد از همین موتور در رنو L90 ایرانیزه یا همان P90 هم استفاده کند
یعنی رسماً یه موتور دارن که فقط روی پراید نزاشتنش اونم چون تولیدش متوقف شد وعلا الان شاهد پراید پلاس هم بودیم با گریبکس cvt و دوسال بعد گیربکس ۶ دنده اتوماتیک
ملت هم همیشه پی سود
هیچی دیگه ماهم هنوز منتظر ۲۰۷ اتومات صورتی (پوست پیازی)هستیم
باید گفت واقعا شهر عجیبه 🙃
نانو
۱۴ تیر ۱۴۰۳یعنی هنوز پشت دررنگ های 20سال پیش موندن
دیجی
۱۴ تیر ۱۴۰۳خدا پدر مادر کسی که به این خودرو سازها ایرانی کلمه پلاس یاد داد حفظ کنه هیچی جاش ندارن بذارن
Reza-a
۱۴ تیر ۱۴۰۳قبلا «سال» میذاشتن مثلا پارس سال!
علی بنی اشراف
۱۴ تیر ۱۴۰۳من موافق نصب ec5 یا tu5+ روی شاهین نیستم مخصوصا با گیربکس اتوماتیک.
شاهین دستی با تارای دستی دقیقا پا به پای هم راه میرن با این وجود که شاهین حدود ۱۱۰ کیلو سنگینتره.
میشه نتیجه گرفت شاهین پلاس مخصوصا نسخه اتوماتیک به شدت از نظر راه رفتن ضعف داره و به خاطر تحت فشار بودن موتور، استهلاکشم بالاتر میره.
هرچند ایرانخودرو اجازه نمیده ولی به نظرم بهترین انتخاب برای شاهین، EF7+ اتمسفره که DVVT داره و به خاطر حجم بیشتر موتور، میتونه از پس این اتاق بربیاد. (Ef7+ حدود ۸۰ سیسی حجم بیشتری داره+ضریب تراکم بالاتر+ vvt دود نسبت به ec5)
aaaaaaaa
۱۶ تیر ۱۴۰۳ایرانخودرو اگه بخواد موتوری به سایپا بده در ازاش چه چیزی دریافت کنه؟ سایپا هیچی نداره که بخواد در ازای موتوری که دریافت میکنه به ایرانخودرو بده.
زیزیگولو
۱۴ تیر ۱۴۰۳شاهین پلاس = فاجعه سایپا به زبان ساده
محمد
۱۴ تیر ۱۴۰۳ماشاالله سایپا.
طی چند سال اخیر یعنی از ۱۴۰۰ به بعد پیشرفت خودرو سازی ملموس است.
از شاهین m15 الان به انواع شاهین رسیدیم.
سوشیانت
۱۴ تیر ۱۴۰۳الان این رو جدی گفتی؟!
Mr wrong
۱۴ تیر ۱۴۰۳بزوری :تارا پلاس پرو مکس وری های اولترا
کسرا
۱۴ تیر ۱۴۰۳فنیش ضعیفه ولی نکته جالب تعلیق مک فرسون جلوش هستش که عجیبه واسه شاهین همچین چیزی بذارن
Navid_A.J
۱۴ تیر ۱۴۰۳کسی شاهین داشته از تجربهش بگه؟
۱۴ تیر ۱۴۰۳والا دو تا از فامیلامون داشتن هردوتاشون شاهینشون رو فروختن
یکی از فامیلامون میگفت ازش خیلی راضی بود ولی اواخر یکم خرج زیاد داشت ولی برای ارتقا فروختش یه چیز بهتر خرید
یاسر
۱۴ تیر ۱۴۰۳کل دنیا دنبال هییرید کردن محصولات و کم کردن مصرفشن،اینا هنوز دنبال موتور میگردن.
امیرمسعود
۱۴ تیر ۱۴۰۳توقع دارین فرمون مازاراتی رو روش نصب کنند؟!
mhasadollahi
۱۵ تیر ۱۴۰۳ابن ایینه رو به هوات مارو کشته😂😂😂