سایپاهفته نامه

مشخصات نهایی شاهین پلاس اعلام شد، پیشرانه TU5 با گیربکس اتوماتیک

شاهین پلاس به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ جدید سایپا با ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قرار می‌گیرد.
شاهین پلاس اتوماتیک

بیش از یک سال پیش در اواخر فروردین ۱۴۰۲، سایپا طی مراسمی در محل کارخانهٔ مگا موتور از شاهین پلاس رونمایی کرد و درحالی‌که حدود پانزده ماه از آن زمان می‌گذرد، هنوز خبری از عرضهٔ این خودرو نیست. بااین‌حال، سایپا چندی پیش دفترچه راهنما و حالا کاتالوگ این خودرو را در وب‌سایت خود منتشر کرده است که این نشان می‌دهد احتمالاً به زمان آغاز فروش شاهین پلاس نزدیک شده‌ایم. با انتشار این کاتالوگ همچنین مشخصات نهایی این خودرو هم معلوم شده است.

شاهین پلاس اتوماتیک

می‌دانستیم که قرار است شاهین پلاس به پیشرانهٔ ME16 مجهز شود تا اصلی‌ترین مشکل این سدان سایپا یعنی پیشرانهٔ هشت سوپاپ قدیمی برطرف شود. پیشرانه ME16 در اصل نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو یا نسخهٔ ایرانیزهٔ همان موتور EC5 پژو-سیتروئن محسوب می‌شود که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسید و سال گذشته هم‌زمان با رونمایی از شاهین پلاس خط تولید آن در مگا موتور افتتاح شد. طبق اعلام سایپا، این پیشرانه در شاهین پلاس ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی اختلاف را با خروجی موتور TU5P ایران‌خودرو با ۱۱۳ اسب بخار قدرت نشان می‌دهد درحالی‌که حجم هردو موتور دقیقاً یکسان و برابر با ۱۵۷۸ سی‌سی است.

شاهین پلاس اتوماتیک

این در حالی است که سایپا قصد دارد از همین موتور در رنو L90 ایرانیزه یا همان P90 هم استفاده کند اما در کاتالوگ P90 خروجی موتور ME16 دقیقاً یکسان با TU5P اعلام شده و بنابراین مشخص نیست که چرا اعداد خروجی یک پیشرانه در دو محصول گروه سایپا باهم تفاوت دارد. درهرحال، موتور ME16 که به دریچه گاز برقی مجهز است، قدرتی یکسان با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ قبلی شاهین دارد اما به دلیل تنفس طبیعی بودن، گشتاور کمتری تولید می‌کند. برای مقایسه، گشتاور موتور توربوشارژ شاهین ۱۷۸ نیوتن متر است. با توجه به وزن ۱۳۳۰ کیلوگرمی شاهین پلاس که حتی از تارا اتوماتیک هم حدود ۷۰ کیلوگرم بیشتر است، گشتاور پایین موتور TU5 خصوصاً زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود.

شاهین پلاس اتوماتیک

درحالی‌که در زمان رونمایی شاهین پلاس گفته شد این خودرو در نسخه‌های دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد، سایپا فعلاً فقط مشخصات نسخهٔ اتوماتیک را منتشر کرده است. برخلاف شاهین اتوماتیک معمولی که از گیربکس CVT استفاده می‌کند، شاهین پلاس به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین مجهز شده است تا بهتر بتواند با سدان‌های اتوماتیک ایران‌خودرو یعنی تارا و دنا رقابت کند. مصرف سوخت این خودرو هم ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که کمی از شاهین CVT کمتر است.

موتور ME16 سایپا برای شاهین پلاس
موتور ME16 سایپا برای شاهین پلاس

شاهین پلاس در بیرون هیچ تفاوتی با نسخهٔ معمولی ندارد اما در داخل بهبودهایی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر داخلی این خودرو، بهره‌مندی از تریم دورنگ جدید مشکی و کرم است که در کنار تزئینات طرح چوب بجای نمونهٔ نقره‌ای یا مشکی که در شاهین معمولی می‌بینیم، فضای لوکس‌تری را ایجاد کرده است. همچنین گفته شده در اینجا کیفیت متریال هم بهتر شده است اما طراحی داخلی بدون تغییر باقیمانده و رنگ و بوی کهنگی دارد.

شاهین پلاس اتوماتیک

به لیست امکانات شاهین پلاس سه مورد جدید شامل تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب اضافه شده و دیگر امکانات آن مشابه شاهین اتوماتیک قبلی و مواردی مثل کنترل کشش و کنترل پایداری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، چراغ‌های اتوماتیک، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، نمایشگر ۱۰ اینچی، سانروف، کروز کنترل و… خواهد بود. طبق گفته‌ها، قرار است شاهین پلاس تا آخر تابستان به بازار عرضه شود. هنوز از قیمت این خودرو خبر نداریم ولی قطعاً گران‌تر از شاهین CVT کنونی با قیمت کارخانه‌ای ۶۵۰ میلیون تومان و قیمت بازار ۸۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (447 ديدگاه)

    حس بی‌کیفیت بودن از عکس داخلش می‌باره.این چه فرمونیه آخه

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. Dan

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (639 ديدگاه)

      بنظرم پدال یه مقاله درمورد زییاترین غربیلک های فرمون کار کنه خیلی باحال میشه

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4620 ديدگاه)

        فرمون هایما 🥰

        موافقم 4
        مخالفم 2
    2. فورد

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (867 ديدگاه)

      غربیلک فرمونش یاد پراید میندازه

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. Reza-a

        ۱۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (448 ديدگاه)

        راستش فرمون پراید به اندازه فرمون شاهین زشت نیست

        موافقم 7
        مخالفم 0
  2. آرش

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این پلاس بازی های مزخرف رو تمومش کنید

    موافقم 17
    مخالفم 0
  3. نویدی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (341 ديدگاه)

    قیمت گذاری های عجیب و غریب!!!
    خریدش از دسترس اکثر مردم خارجه.

    موافقم 18
    مخالفم 0
  4. Amiro

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (377 ديدگاه)

    این در حالی است که سایپا قصد دارد از همین موتور در رنو L90 ایرانیزه یا همان P90 هم استفاده کند
    یعنی رسماً یه موتور دارن که فقط روی پراید نزاشتنش اونم چون تولیدش متوقف شد وعلا الان شاهد پراید پلاس هم بودیم با گریبکس cvt و دوسال بعد گیربکس ۶ دنده اتوماتیک
    ملت هم همیشه پی سود
    هیچی دیگه ماهم هنوز منتظر ۲۰۷ اتومات صورتی (پوست پیازی)هستیم
    باید گفت واقعا شهر عجیبه 🙃

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. نانو

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    یعنی هنوز پشت دررنگ های 20سال پیش موندن

    موافقم 10
    مخالفم 1
  6. دیجی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    خدا پدر مادر کسی که به این خودرو سازها ایرانی کلمه پلاس یاد داد حفظ کنه هیچی جاش ندارن بذارن

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. Reza-a

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (448 ديدگاه)

      قبلا «سال» میذاشتن مثلا پارس سال!

      موافقم 4
      مخالفم 0
  7. علی بنی اشراف

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (347 ديدگاه)

    من موافق نصب ec5 یا tu5+ روی شاهین نیستم مخصوصا با گیربکس اتوماتیک.
    شاهین دستی با تارای دستی دقیقا پا به پای هم راه میرن با این وجود که شاهین حدود ۱۱۰ کیلو سنگین‌تره.
    میشه نتیجه گرفت شاهین پلاس مخصوصا نسخه اتوماتیک به شدت از نظر راه رفتن ضعف داره و به خاطر تحت فشار بودن موتور، استهلاکشم بالاتر میره.
    هرچند ایرانخودرو اجازه نمیده ولی به نظرم بهترین انتخاب برای شاهین، EF7+ اتمسفره که DVVT داره و به خاطر حجم بیشتر موتور، میتونه از پس این اتاق بربیاد. (Ef7+ حدود ۸۰ سی‌سی حجم بیشتری داره+ضریب تراکم بالاتر+ vvt دود نسبت به ec5)

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. aaaaaaaa

      ۱۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      ایرانخودرو اگه بخواد موتوری به سایپا بده در ازاش چه چیزی دریافت کنه؟ سایپا هیچی نداره که بخواد در ازای موتوری که دریافت میکنه به ایرانخودرو بده.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5856 ديدگاه)

    شاهین پلاس = فاجعه سایپا به زبان ساده

    موافقم 10
    مخالفم 3
  9. محمد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (868 ديدگاه)

    ماشاالله سایپا.
    طی چند سال اخیر یعنی از ۱۴۰۰ به بعد پیشرفت خودرو سازی ملموس است.
    از شاهین m15 الان به انواع شاهین رسیدیم.

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. سوشیانت

      ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2512 ديدگاه)

      الان این رو جدی گفتی؟!

      موافقم 7
      مخالفم 3
  10. Mr wrong

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    بزوری :تارا پلاس پرو مکس وری های اولترا

    موافقم 9
    مخالفم 0
  11. کسرا

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    فنیش ضعیفه ولی نکته جالب تعلیق مک فرسون جلوش هستش که عجیبه واسه شاهین همچین چیزی بذارن

    موافقم 1
    مخالفم 6
  12. Navid_A.J

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3694 ديدگاه)

    کسی شاهین داشته از تجربهش بگه؟‌

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ۱۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4620 ديدگاه)

      والا دو تا از فامیلامون داشتن هردوتاشون شاهینشون رو فروختن
      یکی از فامیلامون می‌گفت ازش خیلی راضی بود ولی اواخر یکم خرج زیاد داشت ولی برای ارتقا فروختش یه چیز بهتر خرید

      موافقم 3
      مخالفم 0
  13. یاسر

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کل دنیا دنبال هییرید کردن محصولات و کم کردن مصرفشن،اینا هنوز دنبال موتور میگردن.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. امیرمسعود

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    توقع دارین فرمون مازاراتی رو روش نصب کنند؟!

    موافقم 0
    مخالفم 4
  15. mhasadollahi

    ۱۵ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ابن ایینه رو به هوات مارو کشته😂😂😂

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا