سایپا

شاهین پلاس: بررسی مشخصات فنی، مزایا و معایب و مقایسه با رقبا

شاهین پلاس که با پیشرانه ۱۶ سوپاپ ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک به بازار آمده، چه مشخصات، امکانات و نقاط قوت و ضعفی دارد؟
شاهین پلاس

در تیرماه ۱۳۹۷ بود که سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز برای اولین بار از سدان جدید خود با نام رهام رونمایی کرد که بعداً به شاهین تغییر نام داد. این خودرو محصول بسیار مهمی برای سایپا محسوب می‌شد زیرا باعث شد سرانجام این شرکت از پلت‌فرم قدیمی X200 که ریشه‌های آن به پراید بازمی‌گشت فاصله بگیرد و با خودرویی مدرن‌تر وارد بخش بالاتر بازار شود. بااین‌حال، داستان پیشرانهٔ شاهین به کلافی سردرگم تبدیل شد. سایپا ابتدا قصد داشت در شاهین از پیشرانهٔ ۱.۶۵ لیتری برلیانس استفاده کند ولی به دلیل وضع تحریم‌های سنگین و قطع ارتباط برلیانس با شرکت ایرانی، این برنامه محقق نشد. پس‌ازاینکه مذاکرات برای استفاده از موتور EF7 ایران‌خودرو در شاهین هم به نتیجه نرسید، سایپا چارهٔ کار را در توربوشارژ کردن همان پیشرانهٔ قدیمی هشت سوپاپ M15 دید که سال‌ها در خانوادهٔ تیبا استفاده می‌شد.

شاهین پلاس

این موتور اما به دلیل اصلی ناکامی شاهین در بازار تبدیل شد زیرا خریداران ترجیح دادند بجای شاهین با موتور توربوشارژ پراستهلاک و کم‌بازده سراغ رقبایی مثل تارا و دنا پلاس بروند. درنتیجه، شاهین با وجود برخورداری از پلت‌فرم نسبتاً مدرن برگرفته از نسل دوم تویوتا یاریس و طراحی قابل‌قبول، به دلیل پیشرانهٔ نامناسب، نتوانست آن‌طور که باید در بازار موردتوجه قرار گیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود تا بتواند نقطه‌ضعف اصلی آن را برطرف کند. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین ۱۴۰۲، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور با نام ME16 افتتاح شد. سدان سایپا با این موتور جدید، شاهین پلاس نام گرفت و از اواسط سال ۱۴۰۳ راهی بازار شد.

همچنین بخوانید:

مشخصات فنی شاهین پلاس

همان‌طور که اشاره شد، پیشرانه ME16 نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب می‌شود. داستان دستیابی سایپا به این موتور به دوران برجام بازمی‌گردد یعنی زمانی که سیتروئن طی قراردادی، جواز تولید پیشرانهٔ EC5 (نسخهٔ بروز شدهٔ موتور TU5) را به سایپا داد. با برهم خوردن برجام و خروج سیتروئن از ایران اما سایپا توانست این پیشرانه را در مگا موتور بومی‌سازی کند؛ بنابراین، پیشرانهٔ ME16 درواقع بر اساس موتور EC5 پژو-سیتروئن ساخته شده و به همین دلیل تفاوت‌هایی با موتور TU5 ایران‌خودرو دارد. ازجمله تفاوت‌های موتور ME16 با TU5P می‌توان به ساختار متفاوت بلوک سیلندر، اجزای سرسیلندر، رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. این موتور ۱۶ سوپاپ، ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی موتور سایپا ۲ اسب بخار قدرت کمتر و ۶ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانهٔ TU5P ایران‌خودرو دارد.

شاهین پلاس

ازآنجایی‌که موتور ME16 بر اساس EC5 ساخته شده و بلوک متفاوتی با موتور TU5P دارد، گشتاور بیشتری تولید می‌کند. علاوه بر پیشرانه، یکی دیگر از تغییرات بزرگ شاهین پلاس را در انتقال نیرو می‌بینیم. سایپا این خودرو را ابتدا فقط به‌صورت اتوماتیک به بازار عرضه کرده اما برخلاف شاهین اتوماتیک قبلی که از گیربکس CVT استفاده می‌کند، شاهین پلاس به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE مجهز شده است. این همان گیربکسی است که در محصولات ایران‌خودرو مثل تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک هم استفاده می‌شود. شاهین پلاس با این قوای محرکه جدید در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. ترمزهای شاهین پلاس در جلو و عقب دیسکی است و از رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های ۱۸۵ استفاده می‌کند.

امکانات و تجهیزات شاهین پلاس

شاهین پلاس از تمام امکاناتی که قبلاً در شاهین CVT دیده بودیم شامل کنترل کشش و کنترل پایداری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، چراغ‌های اتوماتیک، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، نمایشگر ۱۰ اینچی، سانروف، کروز کنترل، دو ایربگ، دی‌لایت، سیستم تهویه خودکار و… بهره می‌برد ولی علاوه بر این موارد، به لیست امکانات شاهین پلاس سه مورد جدید شامل تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب هم اضافه شده است تا این خودرو حالا بهتر بتواند با سدان‌های ایران‌خودرو رقابت کند هرچند که هنوز هم فقدان مواردی مثل سنسور باران و ایربگ‌های جانبی احساس می‌شود.

شاهین پلاس

طراحی ظاهری و داخلی شاهین پلاس

شاهین پلاس در بیرون هیچ تفاوتی با نسخهٔ معمولی ندارد که این می‌تواند برای خریدارانی که قرار است در بازار بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید این خودرو پرداخت کنند ناخوشایند باشد. بهتر بود سایپا در این مدل با توجه به تغییر کامل قوای محرکه و همین‌طور گذشت حدود شش سال از زمان معرفی شاهین، تغییراتی هرچند جزئی در طراحی شاهین پلاس ایجاد می‌کرد و با ویژگی‌هایی مثل رینگ‌های جدید، گرافیک جدید چراغ‌ها و الگوی داخلی جدید جلوپنجره، کمی ظاهر این خودرو را بروز می‌کرد. شاهین پلاس در داخل اما در داخل بهبودهایی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر داخلی این خودرو، بهره‌مندی از تریم دورنگ جدید مشکی و کرم است که در کنار تزئینات طرح چوب بجای نمونهٔ نقره‌ای یا مشکی که در شاهین معمولی می‌بینیم، فضای لوکس‌تری را ایجاد کرده است. در شاهین پلاس دسته‌دنده هم تغییر کرده و طراحی ظریف‌تری پیدا کرده است و کیفیت متریال هم کمی بهتر شده است اما ولی طراحی داخلی بدون تغییر باقیمانده و همچنان رنگ و بوی کهنگی دارد.

شاهین پلاس

رانندگی و سواری شاهین پلاس

هرچند استفاده از پیشرانهٔ مدرن‌تر در شاهین پلاس اتفاق مثبتی محسوب می‌شود ولی توان این پیشرانه برای وزن نسبتاً سنگین ۱۳۳۰ کیلوگرمی خودرو چندان کافی نیست. پیشرانهٔ TU5P حتی در تارا V4 اتوماتیک هم با کمبود توان مواجه است و ازآنجایی‌که شاهین پلاس نزدیک به صد کیلوگرم از تارا V4 سنگین‌تر است، گشتاور پایین موتور ME16 (حتی با وجود افزایش ۶ نیوتن متری نسبت به TU5P) خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. به همین دلیل، شاهین پلاس اساساً خودروی نسبتاً تنبلی خواهد بود درحالی‌که موتور توربوشارژ قدیمی شاهین با تمام مشکلاتی که دارد، کشش نسبتاً مناسبی را برای خودرو فراهم می‌کند. بااین‌حال، گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT قبلی دارد زیرا یکی از مشکلات ذاتی گیربکس‌های CVT، تأخیر واکنش در آغاز حرکت و شتاب گیری است که این مشکل در شاهین CVT هم دیده می‌شد.

شاهین پلاس

رقبای شاهین پلاس

اصلی‌ترین رقبای شاهین پلاس در حال حاضر، تارا V4 اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند. هر سهٔ این خودروها تقریباً در یک بازهٔ قیمتی قرار دارند. شاهین پلاس و تارا V4 از لحاظ قوای محرکه کاملاً باهم یکسان هستند و انتخاب از بین آن‌ها بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود ولی دنا پلاس از پیشرانهٔ توربوشارژ قوی‌تری بهره می‌برد که شتاب و کشش بسیار بهتری را نسبت به شاهین پلاس فراهم می‌کند ولی از سوی دیگر، استهلاک بالاتری هم دارد و با مشکلات و ایرادات شایع موتور EF7 توربو مواجه است.

شاهین پلاس

مزایا و معایب شاهین پلاس

ازجملهٔ مزایای شاهین پلاس می‌توان به برخورداری از پیشرانهٔ مدرن‌تر و کم‌استهلاک‌تر، گیربکس بهتر، پلت‌فرم نسبتاً مدرن و ایمنی بالاتر نسبت به دیگر خودروهای داخلی اشاره کرد درحالی‌که از سوی دیگر، توان کم موتور برای وزن سنگین خودرو، کمبود برخی امکانات مثل ایربگ‌های جانبی و ظاهر یکسان با دیگر نسخه‌های شاهین هم از معایب این محصول گران‌قیمت سایپا محسوب می‌شوند.

مزایا

  • پیشرانهٔ مدرن‌تر و کم‌دردسر
  • گیربکس اتوماتیک بهتر
  • پلت‌فرم نسبتاً مدرن
  • ایمنی بیشتر از رقبای ایران‌خودرو

معایب

  • ظاهر یکسان با شاهین معمولی
  • طراحی داخلی قدیمی
  • توان کم پیشرانه نسبت به وزن
  • کمبود برخی امکانات
  • قیمت بسیار گران‌تر

شاهین پلاس

قیمت و ارزش خرید

آخرین قیمتی که سایپا برای شاهین پلاس اعلام کرده، ۸۶۲ میلیون تومان است درحالی‌که این خودرو در بازار با قیمت عجیب یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. با این رقم، شاهین پلاس با توجه به ویژگی‌هایی که ارائه می‌کند، ارزش خرید چندانی نخواهد داشت زیرا با صد میلیون تومان کمتر، می‌توانید سراغ تارا V4 بروید که قوای محرکهٔ یکسانی را با وزن کمتر و امکانات بیشتر ارائه می‌کند. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز با قدرت و کششی به‌مراتب بیشتر از شاهین پلاس، حدود صد میلیون تومان ارزان‌تر است. به‌طورکلی، اگر خواهان یک سدان خانوادگی جادار با طراحی نسبتاً بروز، امکانات نسبتاً مناسب و استهلاک پایین هستید، می‌توانید به شاهین پلاس فکر کنید ولی با این قیمت، گزینه‌های دیگری هم خواهید داشت که دو نمونه از اصلی‌ترین آن‌ها را ذکر کردیم.

برای اطلاع از قیمت شاهین پلاس و قیمت شاهین صفر به این صفحات از پدال مراجعه کنید.

جدول مشخصات فنی شاهین پلاس

پیشرانه ME16
حجم موتور ۱۵۷۸ سی‌سی
قدرت ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر
سوپاپ ۱۶
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
مصرف سوخت ۷.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۷ لیتر
حجم صندوق بار ۴۲۲ لیتر
وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم
طول ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. genius

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1351 ديدگاه)

    واقعا در مقایسه با سایر محصولات با برند خود سایپا مثل کوئیک و ساینا و تیبا انگار که رو شاهین پلاس سایپا از دیپلم ماشین ابزار هنرستان یهو فوق‌لیسانس طراحی کاربردی دانشگاه پلی‌تکنیک گرفته!! برای سایپا تحول خیلی بزرگیه هر چند که قطعا به نسبت جهان حتی چینی های چهار پنج سال اخیر مثل ریسپکت یا آریزو۶جی‌تی حرفی واسه گفتن نداره اما باز همینکه موتور بی‌رمق ۸سوپاپ m15 بالاخره عوض شده یک جهش فوق‌العاده در اِشل سایپا است!

    موافقم 71
    مخالفم 10
    1. hosen

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (951 ديدگاه)

      اون موتور تنها عیبش تکنولوژی قدیمی و سرو صدای زیادش بود وگرنه از لحاظ فنی کاملا از موتور Tu5 پلاس که ضعف گشتاور داره بهتره

      موافقم 61
      مخالفم 21
      1. Cehx

        ۲۷ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (186 ديدگاه)

        فرقی با تارا نداره چون سنگین تره تنها مزیت این قیافه قشنگشه نسبت به تارا و داشبورد کرم چوب چون خیلی ها کرم دوست دارند

        موافقم 57
        مخالفم 9
        1. فرشید

          ۲۷ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (298 ديدگاه)

          من ندارم ولی ماشین خوبیه. از تارا طراحی زیباتری داره ولی کیفیت ساخت تارا به خصوص توی کابین بهتره.در کل این ماشین ارزش خرید داره و گول آشغاله آشغاله چندتا نوجوون که توهم فراری و لامبورگینی دارن رو نخورید. توی واقیت جامعه ما این ماشین میتونه یک انتخاب خوب باشه هم داخلش در عین سادگی شیکه و هم بیرونش جذابه. موتورش هم که دیگه حرف نداره و ثابت شدست

          موافقم 35
          مخالفم 10
      2. رضا یاسمی

        ۲۹ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (7 ديدگاه)

        اطلاعاتتون غلطه

        توان و گشتاور m15 توربو شاید روی کاغذ بهتر باشه ولی در عمل اینطور نیست

        بخاطر توربو بودن m15 شاهین معمولی خیل تو شروع حرکت دور پایین تحت فشار بود

        توربو در دورهای بالای ۴۰۰۰ به طور جدی وارد مدار می شد و قبل از اون عملاً ماشین با موتور تیبا حرکت می‌کرد

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. amirmohammadja79

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (143 ديدگاه)

      اتفاقا برعکس موتور قبلی بی رمق نبود واقعا و بخاطر توربو بودنش کشش بیشتری ب ماشین میداد و تو تست های درگی ک بینشون دیدم شاهین cvt با موتور قبلی سریعتر از شاهین پلاس بود

      موافقم 43
      مخالفم 10
    3. سام

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوستان عزیز ببخشید من ثبت نام شاهین اتوماتیک 1402 داشتم زمستان 1403 زده بود به نام چند بار پیامک اومد واریزش نکردم تو سامانه طرح یکپارچگی خودرو نگاه میکنم نوشته ارسال به خودرو ساز آیا پیامک تکمیل وجه برای این شاهین اتوماتیک پلاس می آید زنگ زدم شرکت سایپا هرکدوم از اپراتور ها ی چیزی میگفتن.. راهنمای کنید ممنون میشم

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. راحب

        ۲۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نه دیگه حذف شدی چون واریز نکردی

        موافقم 4
        مخالفم 2
  2. amirmohammadja79

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (143 ديدگاه)

    شاهین از ابتدا باید با همین پیشرانه بیرون میومد ولی عجله کردن در ساخت خودرو باعث بروز مشکلاتی درون شاهین شد که باعث بدنام شدنش بشه

    در رابطه با چراغ ها کاش حداقل این نسخه رو با سیستم نور دهی بهتری بجای همون کاسه چراغ قدیمی و کم توان جایگزین میکردن
    و کاش متریال داشبورد با کیفیت تر بود

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. گاس فرینگ

      ۲۷ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (507 ديدگاه)

      اون موتور ۲ لیتری آریا رو باید بزارن روش
      وزن شاهین تقریبا اندازه کرولا و النتراست

      موافقم 39
      مخالفم 1
      1. amirmohammadja79

        ۲۷ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (143 ديدگاه)

        اون موتور میتسوبیشی هست اگه اشتباه نکنم و فک نمیکنم با ابن وضعیت تحریم ها بشه ک بیاد ایران

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. گاس فرینگ

          ۲۷ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (507 ديدگاه)

          نه بابا میتسوبیشی کیلو چنده همه چیزش ساخت برادران چینیه فقط ساختار بلوک موتورش میتسوبیشیه مثل موتوری که روی کاپرا و آمیکو آسنا و سایر دوستان هست

          موافقم 10
          مخالفم 1
      2. A.R.A.S.H

        ۲۷ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (421 ديدگاه)

        شاهین جوانان چه سمیه

        موافقم 7
        مخالفم 2
  3. بی نام

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حیف پول بدی جای این آشغالا این تهش ۵۰ میلیون ۱میلیرد بیچاره بدی اشغال مملکت نیست دزد خونه هنگه

    موافقم 20
    مخالفم 20
  4. Souls

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    کاش دست از این چراغ های کاسه ای منسوخ برمیداشتن و چراغ لنز دار قرار میدادن هم قشنگ تر میشد و هم بهتر میشد.

    موافقم 19
    مخالفم 3
  5. سهیل

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فقط سایپا به tu5 دست پیدا نکرده بود که اونم دست پیدا کرد موتور اشغال tu5 حتی رو تارا و پژو پارس با بدنه حلبی و وزن خیلی سبک تر از شاهین هم جواب نداده چه برسه به شاهین با گیربکس اتوماتیک شتابش در حد کوییک اتوماتیکه موتور m15tc حداقل گشتاورش بیشتره از tu5 و شتابش بهتره در ضمن مشکلات tu5 با قطعات چینی و ایرانی بیشتر از موتور تیبا ست

    موافقم 20
    مخالفم 11
  6. shetab-car

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (273 ديدگاه)

    کاش تی یو فایو توربو روش می ذاشتن حداقل

    موافقم 18
    مخالفم 3
  7. V8

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    این اشغال موقع رو نمایی حتی روشنم نشد چرا ملت میخرن بعدم خیلی روش تعصب دارن خیلی ها

    موافقم 13
    مخالفم 16
    1. رضا یاسمی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      اونی که تو نظر شماست تارا دنده‌ای بود

      روشن نشدنشم بخاطر این بود که سر سریع می‌خواستن رونمایی کنن

      وگرنه اکثر کسایی که دیدم تارا دارن حداقل یه رضایت نسبی بهش دارن

      موافقم 1
      مخالفم 3
  8. سرباز وطن

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حرمت تویوتا یاریس رو هم نگه نداشتین با او جلو پنجره و چراغ خطراش
    چی سر هم میکنید

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. رضا یاسمی

      ۲۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      طراحای ایرانی معمولاً خوب در نمیارن کارو

      ولی اینجا حقیقتاً طراحی شاهین یه طراحی پخته‌ و بدون افراط و تفریطه

      موافقم 4
      مخالفم 1
  9. .پیمان پورخوش

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر میکنم با تو ضیحات نویسنده و کامنت های دوستان و تجربه رانندگی حدود یکسال با شاهین جی همون موتور قبلی مجهز به توربو بهتر از تیو فایو تنفس طبیعیه چون انصافا کم استهلاک و شتاب و سرعت قابل قبولی داره و امتحان خودش رو در چند سال پس داده حالا این مبلغ زیاد فردا هم مثل همون ماشینهای ایران خودرو که از این موتور جواب نگرفتم و تولیدشان متوقف شد اگر برا این محصول سایپا هم تکرار بشه (که احتمالش زیاده )خریدار متحمل ضرر سنگین میشه کاش با همین موتور توربو شارژ هم اضافه میشد البته این دیگه تیر آخرشاهین میشه و احتمالا سال آینده روانه بازار میشه تا اکتشاف یه موتور منسوخ شده دیگه…….

    موافقم 9
    مخالفم 8
  10. A.R.A.S.H

    ۲۷ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا فقط با یه پلاس یا جوانان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون میزارن روش🗿

    واقعا که

    موافقم 15
    مخالفم 3
  11. sa

    ۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دلخوشین و سرخوش که سایپا رو خودروساز میدونین حتی کارکنانش از شعب شهرستان تا ستاد تهرانش و کل مجموعه میگن سایپا آشغال میده دست مردم موتورهای ۱۴۰۳ اکثرا مورد دارن و یاتاقان میزنن و هزار و یک عیب دارن بعد مکانیک ef7 هنوز نداریم بعد اینا اومدن tu5 بقول خودشون نسل جدید گذاشتن بعد برقکشی و هزار کوفت دیگش چی عیر از اینه مشتری میشه موش آزمایشگاهی خودروساز مشتری هم یه باش نمایندگی اون پاشم توزندگی و کار و … بابا جمع کنین این بساط عیش و نوشتون رو که جز خالی کردن جیب مردم بدبخت کاری بلد نیستین یه سری هم هموطنا تبلیغ بیخود نکنن حداقل ۵ سال باید بگدره از وردش بعد نطر به خوب و بدش بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا