ام وی ام MVMسایپا

مقایسه شاهین پلاس و آریزو 5 اسپرت: کدام بهتر است؟

با حدود ۱.۵ میلیارد تومان، سدان داخلی شاهین پلاس با استهلاک کمتر و بازار دست‌دوم بهتر یا آریزو ۵ اسپرت با موتور قوی‌تر و امکانات بیشتر؟

شاهین که در نسخه‌های اولیه به خاطر پیشرانهٔ هشت سوپاپ توربوشارژ با بی‌مهری بازار مواجه شده بود و خریدار چندانی نداشت، در نسخهٔ جدید پلاس شرایط عجیبی در بازار پیدا کرده و به گران‌ترین سدان داخلی تبدیل شده است. این موضوع باعث شده شاهین پلاس در بازار به بازهٔ قیمتی سدان‌های چینی مثل آریزو ۵ اسپرت نزدیک شود و درنتیجه، تصمیم‌گیری را برای خریداران دشوار کند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم شاهین پلاس را با آریزو ۵ اسپرت مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که به دنبال یک سدان صفرکیلومتر در بازهٔ قیمتی ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد تومان هستند.

همچنین بخوانید:

معرفی اجمالی خودروها

همان‌طور که اشاره کردیم، شاهین به دلیل مشکلاتی که در تأمین پیشرانه به خاطر تحریم‌ها پیش آمد، در ابتدا با نسخهٔ توربوشارژ همان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا و کوییک به بازار عرضه شد و به همین دلیل نتوانست آن‌طور که باید در بازار خود را مطرح کند. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ بهتری برای شاهین بود تا بتواند نقطه‌ضعف اصلی آن را برطرف کند. بدین ترتیب، نهایتاً در فروردین ۱۴۰۲، خط تولید نسخهٔ سایپا از موتور TU5 در مگا موتور با نام ME16 افتتاح شد. سدان سایپا با این موتور جدید، شاهین پلاس نام گرفت و از اواسط سال ۱۴۰۳ راهی بازار شد.

چری آریزو ۵ یکی از سدان‌های چینی باسابقه در بازار کشورمان محسوب می‌شود و طی مدت حضورش در ایران فروش مناسبی را هم تجربه کرده است. مدیران خودرو اولین بار در سال ۱۳۹۵ مونتاژ این سدان چینی را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی آغاز و سپس یک سال بعد، نسخهٔ توربوشارژ آریزو ۵ را معرفی کرد. شرکت ایرانی در سال ۱۴۰۰ نیز تیپ جدیدی از آریزو ۵ را با نام IE را به بازار فرستاد که به جلوپنجرهٔ موسوم به کهکشانی مجهز شده بود. درنهایت نوبت به جدیدترین نسخهٔ این سدان چینی رسید که در اوایل سال ۱۴۰۲ با نام آریزو ۵ اسپرت و تغییراتی در طراحی معرفی و جایگزین تیپ IE قبلی شد.

مقایسه مشخصات فنی شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

همان‌طور که اشاره شد، ویژگی اصلی شاهین پلاس تجهیز به موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ME16 است. هرچند این موتور اشتراکات زیادی با TU5 دارد ولی ازآنجایی‌که ME16 درواقع از سیتروئن گرفته شده و بر پایهٔ موتور EC5 (نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5 که توسط پژو-سیتروئن تولید می‌شود) شکل گرفته، با موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو تفاوت‌هایی دارد. درهرحال، این موتور ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شاهین پلاس در حال حاضر فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و برخلاف نسخهٔ اتوماتیک قبلی که از گیربکس CVT استفاده می‌کرد، این مدل جدید به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE مجهز است یعنی همان گیربکسی که در تارا و دنا پلاس هم می‌بینیم.

آریزو ۵ اسپرت در قوای محرکه هیچ تغییری را نسبت به آریزو ۵ IE تجربه نکرده و از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد ولی بااین‌وجود، به‌مراتب از شاهین پلاس با موتور تنفس طبیعی قوی‌تر است. انتقال نیروی موتور در این سدان چینی هم توسط همان گیربکس CVT قبلی صورت می‌گیرد که از ۹ دنده مصنوعی بهره می‌برد. آریزو ۵ به لطف برخورداری از توربوشارژر، درحالی‌که قدرت و گشتاور بسیار بیشتری نسبت به شاهین پلاس دارد، در مصرف سوخت با رقیب ایرانی برابری می‌کند و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی حدود ۷.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم برای شاهین پلاس ۷.۲ لیتر است. این اعداد به‌وضوح بازدهی بالاتر موتور چری را نشان می‌دهند.

مقایسه طراحی بیرونی شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

شاهین در بین سدان‌های ایرانی مدرن‌ترین طراحی را دارد و از هماهنگی خوبی در عناصر ظاهری مختلف برخوردار است ولی نسخهٔ پلاس در بیرون هیچ تفاوتی با نسخهٔ قبلی ندارد و ازآنجایی‌که پیشینهٔ این طراحی به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد، در حال حاضر رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته از سوی دیگر، آریزو ۵ اسپرت هم خودروی چندان جدیدی نیست و اولین بار تقریباً همزمان با شاهین یعنی در سال ۲۰۱۶ معرفی شده ولی در نسخهٔ اسپرت در قسمت جلو به سپر جدیدی با ورودی‌های هوای اسپرت و جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر با خطوط کرومی عمودی مجهز شده که ظاهر خودرو را جذاب‌تر و تهاجمی‌تر کرده است. در عقب خودرو هم شاهد سپر جدید با دیفیوزر و سر اگزوزهای تزئینی هستیم که البته خیلی سنخیتی با شخصیت اقتصادی خودرو ندارد. به‌طورکلی، در بخش طراحی بیرونی کفهٔ ترازو به سمت آریزو ۵ اسپرت سنگینی می‌کند که ظاهر جوان‌پسندتری دارد ولی ممکن است برخی فرم ساده و محافظه‌کارانهٔ شاهین پلاس را ترجیح بدهند. از لحاظ ابعاد، آریزو ۵ اسپرت با ۴,۵۳۲ میلی‌متر طول، ۱,۸۱۴ میلی‌متر عرض و ۱,۴۸۷ میلی‌متر ارتفاع کمی از رقیب ایرانی با ۴,۴۴۶ میلی‌متر طول، ۱,۷۷۱ میلی‌متر عرض و ۱,۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است.

مقایسه کابین شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

شاهین در نسخه اولیه کابین قدیمی و کسل‌کننده‌ای داشت و در شاهین پلاس هم هرچند طراحی کلی داشبورد تغییری نداشته اما سایپا با استفاده از تریم دورنگ مشکی و کرم به همراه تزئینات طرح چوب و نمایشگر بزرگ‌تر با قاب مشکی براق، سعی کرده فضای داخلی سدان پرچم‌دار خودرو را بهبود ببخشد و باید گفت تا حدودی در این کار موفق بوده است و داخل شاهین پلاس کمی لوکس‌تر از قبل به نظر می‌رسد. بااین‌وجود، سدان سایپا با داشبورد قدیمی تماماً پلاستیکی و کنسول مرکزی به سبک خودروهای یک دهه پیش، در برابر رقیب چینی خود هیچ حرفی نمی‌تواند برای گفتن داشته باشد زیرا هرچند طرح کلی داشبورد و داخل آریزو ۵ با نسخهٔ قبلی یکسان است ولی هنوز هم چند سر و گردن بهتر از شاهین به نظر می‌رسد. علاوه بر این، در آریزو ۵ اسپرت مثل بیرون، چری با تغییراتی نه‌چندان بزرگ سعی در ایجاد فضای اسپرت‌تری داشته است که ازجمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به دوخت نارنجی‌رنگ روی صندلی‌ها و استفاده از غربیلک فرمان D شکل اشاره کرد.

مقایسه امکانات شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

در جدول زیر امکانات و آپشن‌های دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم.

شاهین پلاس آریزو ۵ اسپرت
کنترل کشش دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۶ عدد
فرمان برقی برقی
نمایشگر ۱۰ اینچی ۸ اینچی
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
تنظیم صندلی راننده ۶ جهته برقی ۶ جهته برقی
تنظیم صندلی سرنشین جلو ۴ جهته دستی ۴ جهته دستی
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
سنسور نور دارد ندارد
استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید دارد دارد
سانروف دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سنسور دنده عقب دارد دارد
ترمز پارک برقی ندارد دارد
اتوهلد ندارد دارد
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
سیستم انتخاب حالات رانندگی ندارد دارد
سیستم صوتی ۶ بلندگو ۶ بلندگو

با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات برتری کاملاً با آریزو ۵ اسپرت است که از ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، انتخاب حالات رانندگی و ترمز پارک برقی با اتوهلد بهره می‌برد. البته شاهین پلاس هم از امکانات قابل‌قبولی برخوردار است ولی کمبود ایربگ با چنین قیمتی کاستی آزاردهنده‌ای است.

مقایسه تجربه رانندگی شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

همان‌طور که مشخصات فنی دو خودرو نشان می‌دهد، در شتاب و کشش شاهد اختلاف فاحشی بین شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت هستیم. هرچند استفاده از پیشرانهٔ مدرن‌تر در شاهین پلاس اتفاق مثبتی محسوب می‌شود ولی توان این موتور تنفس طبیعی برای وزن نسبتاً سنگین ۱۳۳۰ کیلوگرمی خودرو کافی نیست و گشتاور پایین موتور ME16 خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. به همین دلیل، شاهین پلاس اساساً خودروی تنبلی است و حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. از سوی دیگر، توان نزدیک به ۱۵۰ اسب بخاری آریزو ۵ اسپرت شتاب و کشش خوبی را فراهم می‌کند و خودرو را ظرف حدود ۱۰.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش

برتری بزرگ شاهین پلاس نسبت به آریزو ۵ اسپرت در این بخش خود را نشان می‌دهد زیرا پیشرانهٔ تنفس طبیعی این خودرو نه‌تنها استهلاک کمتری خواهد داشت بلکه به دلیل اشتراکات فراوان با موتور پراستفادهٔ TU5، دسترسی آسانی را به قطعات یدکی و تعمیرکار فراهم می‌کند. البته آریزو ۵ اسپرت هم ازآنجایی‌که سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های گستردهٔ مدیران خودرو بهره می‌برد، برای تأمین قطعات یدکی نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار شرایط بسیار بهتری دارد ولی پیشرانهٔ توربوشارژ این خودرو به سوخت باکیفیت نیاز خواهد داشت و در نگهداری و سرویس به دقت بیشتری نیاز دارد.

قیمت و ارزش خرید

هرچند آخرین قیمت اعلامی سایپا برای شاهین پلاس ۸۶۲ میلیون تومان است ولی قیمت این خودرو در بازار به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده که رقم بسیار گزافی است. از سوی دیگر، آریزو ۵ اسپرت با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان، در بازار حدود یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، شاهین پلاس با چنین قیمتی اصلاً ارزش خرید ندارد درحالی‌که آریزو ۵ هرچند حدود ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر است ولی با موتور قوی‌تر، کابین باکیفیت‌تر و امکانات بیشتر، ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.

مزایا و معایب شاهین پلاس و آریزو ۵ اسپرت

مزایا معایب
شاهین پلاس آریزو ۵ اسپرت شاهین پلاس آریزو ۵ اسپرت
پیشرانهٔ کم‌استهلاک موتور قدرتمند توربو کابین قدیمی و بی‌کیفیت قیمت گران‌تر
فراوانی قطعات یدکی امکانات بیشتر موتور ضعیف هزینه‌های نگهداری بیشتر
بازار دست‌دوم بهتر طراحی بهتر شتاب گیری کند دردسرهای موتور توربو

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که بیان شد، از بین این دو خودرو آریزو ۵ اسپرت انتخاب بهتری است ولی اگر حوصلهٔ دردسرهای موتور توربوشارژ را ندارید و به فکر فروش سریع‌تر و با افت قیمت کمتر خودروی خود پس از چند سال استفاده هستید، بهتر است سراغ شاهین پلاس بروید و از این طریق می‌توانید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم در مبلغ پرداختی صرفه‌جویی کنید که رقم قابل‌توجهی است.

مقایسه مشخصات فنی

آریزو ۵ اسپرت سایپا شاهین
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
سوپاپ ۱۶ ۱۶
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت ۱۴۷ اسب بخار ۱۱۱ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر ۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت ۷.۱ لیتر ترکیبی ۷.۲ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۴۸ لیتر ۴۷ لیتر
وزن خالص ۱۳۳۰ کیلوگرم ۱۳۳۰ کیلوگرم
طول ۴,۵۳۲ میلی‌متر ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۸۱۴ میلی‌متر ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۷ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر ۲,۶۵۰ میلی‌متر

 

کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. کوشا

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    دیگه کم‌کم شرکت های وارد کننده و سازنده خودرو باید برن سراغ وسایل نقلیه سه چرخه به سبکی که توی دهه های پیش توی هندوستان و کشور های با طبقه فقیر بزرگ وجود داشت. یک آدم عادی بدون هیچ پشتوانه ای حتی توان خرید یک خودروی اقتصادی هم نداره.

    موافقم 145
    مخالفم 7
    1. آرین

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (505 ديدگاه)

      5 سال کارمندی کردیم
      شد یه ریو 87
      سه پاچه هم به زور میدن

      موافقم 83
      مخالفم 6
      1. Mgh

        ۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (67 ديدگاه)

        فقط تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات برای سال دیگه! با دلار ۱۰۰ تومن و این تعرفه قیمت ماشین میترکه! مافیای نامرد برای ماشین های برقی هم که مردن خیلی نمیخریدن احساس خطر کردن تعرقه واردات اونا رو هم ۱۰۰ درصد کردن!!! بیچاره مردم

        موافقم 43
        مخالفم 3
    2. AMANTE

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1917 ديدگاه)

      خرید خودرو برای جوانان یکی از مشکلات کشور که قبل اش باید مشکلات زیادی حل بشه.
      مثال ساده هم بخوام بزنم.
      یک ماشین قابل قبول دست دو در ایران ۳ هزار دلار قیمت داره و جوان ایرانی فقط ۱۵۰ دلار حقوق میگیره البته شاید بعضی کمتر و بعضی بیشتر.
      یعنی باید ۲۰ ماه کار کنه و هیچی خرج نکنه و شانس داشته باشه دلار گران تر نشه تا بتونه ماشین بخره.

      موافقم 69
      مخالفم 4
    3. Navid A J

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3887 ديدگاه)

      اگر سیستم فروش فایننس یا اجاره لیزینگ مثل همه جای دنیا برقرار بشه،‌ تقریبا هر کس با هر حقوقی توان داشتن یک ماشین رو خواهد داشت. ما تا به شبکه ی اقتصاد جهانی وصل نیستیم و رقابت نداشته باشیم همین آشه و همین کاسه.

      موافقم 61
      مخالفم 8
  2. مهرداد

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    درد این مملکت در بحث خودرو سازی مافیا کثیف که پشتش .وگرنا به جرات میگم در ۳ سال میشه اوضاع خودرو سازی را متحول کرد .ولی خب با این شرایط حال، هیچ وقت درست نمیشه .
    با این وضع تورم خودرو سدان معمولی رفت جز کالا های لوکس

    موافقم 64
    مخالفم 3
    1. مهیار

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (41 ديدگاه)

      صد سال هم نمیشه وضع کشور رو بهتر کرد تا زمانی که تحریم باشیم دو قدم میریم جلو سه قدم میریم عقب

      موافقم 23
      مخالفم 23
  3. Mr wrong

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (465 ديدگاه)

    اصلاحیه:
    کدام یک بد تر است؟

    موافقم 36
    مخالفم 26
  4. کافکا

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (341 ديدگاه)

    یک ایرانی پا میشه میره خیابون کلی تیگو هفت پرو سفید میبینه
    میاد اینترنت کلی خبر از ماشین چینی میبینه
    و به این نتیجه میرسه صنعت خودروی چین قرار کل دنیا رو بگیره
    ولی ارجاعش میدیم به صنایع دیگه که قرار بود دنیا رو بگیرن و الان خارج از چین هیچ حرفی برای گفتن ندارن
    نمونه نزدیکش صنعت گوشی که قرار بود شیائومی و هواوی دنیا رو بگیرن ولی حتی با گوشی 100 دلاری هم اندازه گوشی 1000 دلاری اپل نمیتونن بفروشن
    اصولا این جوان ایرانی خبر و امار نمیخونه بلکه تبلیغات میخونه و باور هاشو براش میسازن

    موافقم 48
    مخالفم 77
    1. نویدی

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (423 ديدگاه)

      هواوی قبل از اینکه تحریم بشه داشت اپل رو با خاک یکسان میکرد،هر سال عنوان بهترین دوربین سال رو کسب میکرد…تا اینکه ترامپ به داد اپل رسید.

      موافقم 67
      مخالفم 20
    2. Parham

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (764 ديدگاه)

      واقعا فاز اینایی که با چین دشمنی دارن رو نمی‌فهمم
      داداش گوشیای چینی مخصوصا شیائومی دارن بیخ به بیخ سامسونگ و اپل میرن!
      تو سه ماهه دوم ۲۰۲۴ شیائومی رتبه سومو داشت فقط با کمتر از دو ملیون گوشی اختلاف و با ۴۳ میلیون فروش!
      به آمار های جدیدتر دسترسی ندارم ولی مطمئنم امسال به رتبه دوم و شاید هم اول میرسه
      حرفی که میخواید بزنید رو از لحاظ تعصب و واقعی بودن یکم نگاه کنید ببینید چطوریه بعد مطرحش کنید!
      صنعت خودرو هم که چین بیشترین صادرات رو داره و اروپا و آمریکا نمیتونن با نفوذش مقابله کنن حتی با مالیات سنگین
      من طرفدار چین نیستم اصلا ولی دیگه خدایی انصافو رعایت کنید دیگه خورشیدو تو روز روشن پنهان میکنید؟

      موافقم 75
      مخالفم 18
      1. Mr wrong

        ۳ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (465 ديدگاه)

        توی ۲۰۲۲ اول شد توی اروپا الانم توی اروپا دومه بعد از سامسونگ

        موافقم 18
        مخالفم 4
  5. مهدی میباخ

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    دنا پلاس EF7P

    موافقم 7
    مخالفم 73
  6. فرشید

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (349 ديدگاه)

    شاهین ماشین خوبیه و برای سایپا پیشرفت بزرگیه ولی لذت رانندگی و اتمسفر آریزو بهتره

    موافقم 76
    مخالفم 6
  7. مارون

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (15 ديدگاه)

    شاهین کجا آریزو کجا! سایپا کجا چری کجا!
    مث اینکه بخوای چری رو با ژاپنی یا آلمانی مقایسه کنی
    5 سال آریزو5 داشتم خیلی ماشین خوبیه
    به نسبت قیمتش ماشین خوبی سواری التبته من 97 خریدم، 140 هزار تا باهاش همه جا رفتم
    قابل اطمینان ، شتاب خوب ، کشش خوب،سواری خوب،هندلینگ متوسط رو بالا، اپشن متوسط و کار راه انداز
    خدماتشم راضی بودم هر مشکلی داشت بی هزینه رفعش کردن
    البته تو سه تا نمایندگی هایی که رفتم یکیش فقط خوب بود بقیه نه
    ولی اون یدونه حتی ماشین رو شسته شده تحویلم میداد و واست اسنپم می گرفت به هزینه خودشون
    در کل آریزو نسبت به هر ماشین ایرانی بهتره و تو یه لیگ دیگست

    موافقم 114
    مخالفم 8
  8. ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5884 ديدگاه)

    سلام دوستان نظر من تو این رنج اریزو ۶ ساده کم کار هست یا s7 موتور ۲۰۰۰ یا ۱۸۰۰ توربو های مدل ۹۶ سالم
    اگر من فردی حساس باشم و بخوام شاسی بلندی کم کار یا صفر بخرم ام وی ام x33s مدل ۱۴۰۱ صفر خشک که توسط دلال محترم در پارکینگ نگهداری شده از ابتدا تا کنون میخرم و پوزش را میدهم اما اگر بخواهم خودرویی دسته دو بخرم و حساس نباشم مزدا نیو خوبه شاسی خوردش

    موافقم 10
    مخالفم 17
    1. مرسدس بنز)سینا$

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان مزدا رو با ایکس۳۳ مقایسه کردی؟! زشته بخدا صنعت و علم خودروسازی دنیا رو زیر سوال نبرید. ایکس ۳۳ فقط اسمش ماشینه

      موافقم 9
      مخالفم 7
      1. ۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5884 ديدگاه)

        نه مزدا واقعا عالیه

        موافقم 2
        مخالفم 1
  9. خانی

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مقایسه این دو خودرو مثال مقایسه اسب با الاغ است آریزو ۵ کجا و شاهین پلاس کجا
    متاسفانه چون در این رنج قیمتی ماشین کمتری میتوان پیدا کرد باعث شده ماشینهایی مثل شاهین و دنا و تارا خودی نشان بدهند

    موافقم 53
    مخالفم 7
  10. Sunmartin

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    از من ب همه کسانیکه این مطلب می‌خوانند از زبان یک متخصص خودرو بهیچ وجه و شکل ب سمت هیچ جدل خودروی چینی با هر نام و برند و مارک نرید چون در نهایت پشیمانی خواهید داشت واقع بین باشید و گول رنگ و لعاب نخورید

    موافقم 18
    مخالفم 74
    1. ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5884 ديدگاه)

      فقد هایما

      موافقم 2
      مخالفم 5
    2. Ehsan Khamooshi

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دلال عزیزی که کلی زباله های قدیمیه کره ای ژاپنی رو دستش مونده!!!

      موافقم 6
      مخالفم 1
  11. مزدک

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دستگیرهدرب اریزو۵ میرزه به کل شاهین

    موافقم 58
    مخالفم 17
  12. بی وطن

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (148 ديدگاه)

    قطعا اریزو…
    شاهین ته تهش ۵۰۰ می ارزه…
    البته قیمت اریزو هم این نیست ولی اگر قرار باشه ۱۲۰۰ـ۱۳۰۰ پول شاهین باشه قطعا ارزش خرید اریزو خیلی خیلی بیشتره…

    موافقم 43
    مخالفم 4
  13. محسن

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا مقایسه ایندو مسخرست

    موافقم 32
    مخالفم 3
  14. Sadegh

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    حالا جدای از بقیه مشخصات، چرا ظرفیت باک هر دو انقدر افتضاحه؟!؟ ماشین اتومات ۴۷ لیتر؟!؟

    موافقم 11
    مخالفم 3
  15. ایرانی نگران

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه ش تقصیر دشمنه…!

    موافقم 14
    مخالفم 1
  16. hamid

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه ای عزیزان ضمن تبریک سال نو وآروزی بهترین وعاقبت بخیری برای همه شاهین ماشین قشنگیه مبارک هرکی که داره ماکه درانتظار یه ماشین هستیم واقعا داشتن یه ماشین صفر آرزو شده برای همه کارگر شیفتی آبفای قم

    موافقم 19
    مخالفم 1
  17. ایرانی

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من با کلی شک و تردید و البته با کلی سرچ و دیدن ویدئو های نقد وبررسی رفتم آریزو ۵ اسپورت گرفتم اوایل سال قبل؛
    به این نتیجه رسیدم که اصلا نمیشه رو حرف بقیه که میگن چینی نخرید و به درد نمیخوره حساب کرد چون به نسبت قیمت واقعا راضی ام و کیفیت خوبی داره…

    موافقم 42
    مخالفم 2
  18. ماشین‌باز

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این‌مقایسه‌واقعیه‌یا‌طنز
    فک‌کنم‌نویسنده‌با‌آریزو‌مشکل‌داشته

    موافقم 24
    مخالفم 1
  19. محمد

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1575 ديدگاه)

    این ظالمانه هست شاهین رو با قیمت بازار حساب کنیم‌.
    الان هرکی بخواد می تونه شاهین ثبت و نام کنه.
    فقط کمی طول می کشه.
    البته به شانست هم بستگی داره‌.
    و اینکه کدوم آدم عاقلی پول می ده از بازار شاهین بگیره؟
    به نظرم بهترین گزینه برای قشر متوسط شاهین ثبت نامی هست.

    موافقم 10
    مخالفم 6
  20. سروش

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    بنظرم مقایسه خوبی نبود آریزو تو یه رده بالاتره فعلا
    شاهین رو باید با دنا پلاس اتوماتیک و تارا
    و در چینی ها هم با جک j4 و فردا 511 مقایسه کرد
    البته در هر صورت بازم انتخاب آخره شاهین

    موافقم 18
    مخالفم 1
  21. اسماعیل

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام و احترام
    ضمن عرض تبریک سال نو خدمت همه عزیزان.
    بنده آریزو 5 داشتم و مدتی هم از شاهین، تارا و دنا اتومات استفاده کردم. نظر خودم را بدون هیچ گونه جهت گیری صرفا به عنوان یه استفاده کننده خدمت عزیزان ارائه میدم، امیدوارم که مفید باشه.

    قیمت شاهین پلاس رو نمیدونم و طبیعیه که لازمه مقایسه، داشتن توان خرید گزینه های مورد مقایسه و اختیار خرید است. امیدوارم همه هم وطنانم بتونن از خودرو باکیفیت استفاده کنن.

    اگه از قیمت بگذریم و توان خرید آریزو 5 دارید. مقایسه این دو خودرو شبیه به یه شوخیه. تفاوت آریزو با تارا و دنا و علی الخصوص شاهین از لحظه ای که دستگیره در رو میگیرید معلومه، موتور و مشخصات فنی پیشکش.
    نقاط قوت آریزو
    طراحی زیبا
    امکانات خوبی نظیر اتوهلد و ترمز پارک برقی
    فوق العاده کم صدا
    راحت و نرم
    تعویض دنده عالی
    شتاب فوق العاده
    حساسیت به پدال گاز
    اتفاقا آریزو 5 خوش فروشه
    _ مصرف سوخت نسبتا بالا به دلیل تنفس توربوشارژ که ارزشش رو داره، تو جاده به خوبی این رو احساس خواهید کرد

    نقاط قوت شاهین
    به نسبت آریزو فقط شعب نمایندگی بیشتر شرکت سایپا در شهرهای کوچک
    شاید مصرف سوخت کمتر
    _ صدای فوق العاده زیاد
    _ دنده دهی نامناسب در حدی که من بیشتر اوقات به صورت دستی تعویض دنده انجام میدم.

    پیشنهاد آخر اینکه در صورت امکان قبل از خرید تست کنید.
    شاد و پیروز باشید

    موافقم 19
    مخالفم 1
  22. T

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (300 ديدگاه)

    رنو اسکالا
    رنو کپچر
    نیسان ماکسیما
    هیوندا اوانته
    رنو مگان
    مزدا ۳ قدیم
    هیوندا سوناتا مدل پایین
    و….‌

    موافقم 2
    مخالفم 5
  23. محمد

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و احترام.
    من اریزو داشتم واقعا مقایسه این دو خودرو توهین ابدی به انسانیت است مثل مقایسه بویینگ 747. با فرغون می مونه. لطفاً ماشین های همسان رو مقایسه کنید شاهین با ریو 84 یا هر چیزی که الان منقرض شده باشد نه با ماشینی که سه سال جزو کامپک های برتر جهان بوده . با تشکر .

    موافقم 18
    مخالفم 3
  24. طاها

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سطح خودتونو با این مقایسه ها نیارین پایین. مث اینه که بگی ریرا بهتره یا سانتافه. آریزو آبرو داره.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  25. امیررضا

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آریزو سنسور نور داره
    چه مقایسه مسخره ای شما کردید آریزو کجا شاهین آشقال کجا

    موافقم 9
    مخالفم 1
  26. محمدرضا

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این مقایسه به کل اشتباهه
    کل خودروهای صفر کیلومتر ایرانی الان مشکل فنی و کیفیت دارن

    ولی نمیدونم چرا یه عده گارد گرفتن
    اریزو کیفیتش از همه ی خودرو های سایپا و ایران خودرو که درحال حاضر دارن تولید میکنن بهتره،
    به ماشین کره ای یا ژاپنی نمیرسن اما ماشینای چینی همه جوره از ماشینای ایرانی سرترن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  27. بابک

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    شاهین با موتور Tu5 در همان رده دنا و تارا می باشد و در بین آنها باید مقایسه شود .
    قیمت ۱/۲۰۰ شاهین بخاطر بورس بازی و دلال های خودرو هست .
    بله ، حساسیت به بنزین غیر سوپر ندارد اما بهتر است یک مقدار فکر کنیم ….موتور Tu5 تکنولوژی مربوط به ۲۰ سال پیش را دارد….آب کم می کند ، واشر سرسیلندر نیم سوز می شود ، بازدهی موتور پایین است و…
    کیفیت رنگ بدنه شاهین بسیار ضعیف است
    استحکام ورق بدنه شاهین بسیار پایین ، در حد تارا و…می باشد (بنده دنده عقب با شاهین در حال پارک کردن بودم که به یک شاخه درخت معمولی درب صندوق خورد و کاملا داخل رفت…)
    سرشاسی و دنباله شاسی شاهین از دنا و تارا بهتر است …قوطی چند تیکه ، تقویت شده است
    در مجموع برای مصرف کننده با درآمد متوسط ، شاهین پلاس با قیمت ۸۰۰ تومن توجیه دارد اما قیمت ۱/۲۰۰ ارزش خرید ندارد…خودروهای دنا و تارا به هیچ عنوان با توجه به مشکلات فنی و بدنه ، ارزش خرید ندارند ، مگر لا قیمت زیر ۸۰۰ تومن….
    بجای اینکه ۱/۲۰۰ بدهید شاهین یا تارا ، یک خودرو با کیفیت ، مزدا ۳ ، ماکسیما ، مگان ،…برای بیرون شهر با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ بخرید و یک خودرو شهری مثل ۲۰۶ یا کوئیک (موتور جدید) یا اطلس تا ۴۰۰ تومن بخرید…
    اینطور هر دقت پول لازم داشتید یا خواستید سرمایه گذاری هم بکنید ، یکی از این دو تا ماشین تان را می فروشید ، فشار اقتصادی و ریسک های دیگر هم کمتر شامل حالتان خواهد شد…

    موافقم 8
    مخالفم 0
  28. س

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سراتو سال ۹۷ صفر خریدم ۶ سال هم سوارشدم ،امسال به دلایلی با آریزو ۵ عوض کردم ،تجربه دوتاش رو هم الان دارم، واقعا مقایسه شاهین و آریزو اصلا درست نیست ،آریزو ماشین خوبیه، اصلا انتظارش رونداشتم ،موتورش هیچ کم وکاستی از سراتو نداره که خیلی هم نرم تره، جادارتره ،تعویضدنده بی صدا..‌‌ نسبت به قیمتش واقعا ارزش خرید بالایی داره من با این راحت ترم.. واقعا تا از یه ماشین استفاده نکردید نظر ندید..

    موافقم 10
  29. رامتین

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3327 ديدگاه)

    بیشک آریزو گزینه بهتری هست.

  30. محسن

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین ماشین ایرانی سورن توربو مدل ۹۷ هست بقیه نوکرشن.آریزو رو لا آشغالهای ایرانی مقایسه نکنید

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا