چند ماه پیش بود که اخباری درباره ممنوعیت شمارهگذاری تیبا و سمند منتشر شد. در آن زمان رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرده بود بر اساس ابلاغ سازمان ملی استاندارد تمامی مدلهای سمند و تیبا به جز سمند سورن به دلیل نداشتن ایمنی دیگر شمارهگذاری نخواهند شد. از طرف دیگر هم مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد هم از عدم تمدید اعتبار ایمنی سه خودروی سمند، تیبا و تیبا ۲ خبر داده و تأکید کرده بود این خودروها دیگر شمارهگذاری نمیشوند. او عموم ایرادات خودروهای سمند و تیبا را در بخشهای موتور، رنگ، فرمان و چراغها دانسته بود. همین اقدامات باعث شد شمارهگذاری خودروهای موردبحث متوقف شوند و تکلیف تحویل مدلهای قبلی فروخته شده به مشتریان مشخص نباشد.
اما مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان تیبا صندوقدار و تیبا ۲ هاچبک در خصوص تأخیر در تحویل طی چند ماه اخیر اظهار داشت:
این خودروها در یک سال گذشته پیشفروش شده بودند و از خرداد ماه و با نظر سازمان استاندارد تحویل آنها منوط به صدور مجوز شد که خوشبختانه این سازمان هفته گذشته مجوز شمارهگذاری را صادر کرد.
تیموری ابراز امیدواری کرد از هفته آینده تحویل این خودروها به مشتریان شروع شود. به گزارش پدال و به نقل از سایپانیوز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خلال بازدید از نمایشگاه خودرو مشهد گفت:
بر اساس گزارشهای دریافتی و با تلاشهای صورت گرفته، سطح کیفی محصولات سایپا در چند ماه اخیر افزایش یافته است
مدیرعامل سایپا ضمن اشاره به عرضه لوازمیدکی خارج از رویه استاندارد در چند سال اخیر که در خیلی از موارد باعث نا ایمنی خودرو در بازار شده است گفت:
با برنامهریزی انجام شده سایپا اقدام به افزایش عرضه قطعات استاندارد در بازار کرده است. در ۵ ماه اخیر عرضه قطعات استاندارد نسبت به قبل افزایش داشته و این موضوع باعث جلوگیری از ورود قطعات قاچاق و غیراستاندارد به بازار شده است. بر همین اساس تمام قطعه سازان گروه سایپا جهت آشنایی بیشتر مردم با فعالیتشان در نمایشگاه خودرو مشهد حضور یافتهاند
مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه در حوزه محصولات جدید بههیچعنوان حاضر به عرضه خودرو با مشکلات قبلی نیستیم افزود:
این تضمین را میدهیم که محصولات با کیفیت مناسب عرضه خواهد شد.
تیموری در رابطه با خودروهای اطلس و سهند نیز اظهار داشت این دو خودرو بر پایه پلتفرم ایکس ۲۰۰ تولید میشوند و تمامی فرایندهای طراحی آنها انجام شده و در مرحله تست و گذراندن آزمون استانداردها هستند. مدیرعامل سایپا اظهار داشت بعضی از این آزمونها باید در خارج از کشور انجام شود. او درباره خودروی اطلس نیز اظهار داشت خط تولید این خودرو تجهیز و تعدادی از آنها تولید شده است. فرایند مونتاژ و تست اطلس نیز در حال انجام بوده و همچنین درباره خودروی آریا نیز بیش از ۸۰ درصد فرایند ساخت قالبهای آن طی شده است. تیموری ابراز امیدواری کرد در مدت سه ماه آینده قالبهای این خودرو نهایی شود و با تلاشهای صورت گرفته اطلس در سال ۱۴۰۲ عرضه گردد.
مدیرعامل سایپا درباره همکاریهای این گروه خودروسازی با شرکای خارجی نیز بیان داشت:
با شرکتهای رنو، سیتروئن و چانگان به عنوان شرکای تجاری خود در حال مذاکره هستیم و دو محصول چانگان CS35 پلاس و UNIT در حال تست و انجام عقد قرارداد است و بر اساس آئیننامه واردات خودرو در حال اجرا جهت ثبت سفارش واردات هستیم. همچنین در خصوص همکاری با شرکت سیتروئن هم خودروی سیتروئن C3 که قبلاً در ایران مونتاژ شده و مورد استقبال هم واقع شده به دلیل آنکه زیرساخت آن در شرکت سایپا سیتروئن وجود دارد در حال مذاکره جهت تولید مشترک هستیم
تیموری افزود:
خودرو کراس اوور سیتروئن C3 XR هم زیرساخت آن ۷۰ درصد در کشور وجود دارد و در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام کارهای آن هستیم. در خصوص برند رنو هم به عنوان شریک تجاری و با توجه به سهامداری سایپا در شرکت رنو پارس و همکاری قبلی با شرکت رنو، سایپا مجوز واردات خودروهایی چون ساندرو، سیمبل و مگان ۲۰۲۲ را دارد که در حال انجام مذاکره هستیم و قطعاً خودروهایی که در رنج قیمتی مصوب است را وارد خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نهایت به بحث قوای محرکه نیز ورود کرد و خاطرنشان ساخت:
در خصوص قوای محرکه هم در سایپا کارهای خوبی انجام شده و خوشبختانه پس از ۱۰ سال خط تولید موتور M16 راهاندازی خواهد شد و بر روی خودروی P90 و آریا مورداستفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر این موتور دیگر M15 پلاس که مصرف سوخت آن ۶.۴ و مجهز به توربو با راندمان بالاتر و صدای کمتر است نیز در دستور کار سایپا قرار دارد.
AMANTE
۱۳ شهریور ۱۴۰۱ماشاالله
soulsmaster
۱۳ شهریور ۱۴۰۱فقط حرف و وعده های الکی.
بهراد
۱۳ شهریور ۱۴۰۱بقول یکی از دوستان: This is Iran
احمدرضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۱الان این دوتا لگن که مجوز شماره گذاری گرفتن برمیگردن به لیست قرعه کشی یا نه ؟
آخه چرا باید ساینای 120 تومنی به هزار دلیل و بهانه دروغی نزدیک 50 تومن اونم فقط بخاطر اضافه شدن یه حرف S گرونتر بخریم؟
اونم تازه اگه اسممون دربیاد
خدا ازتون نگذره که تمام آرزوهای مارو نابود کردین
شاهین
۱۳ شهریور ۱۴۰۱سلام فکر نمیکنم دبگه برگردن. مجوز ظاهرا برای مدل های باقی مونده بوده.
new reventon
۱۳ شهریور ۱۴۰۱با حضور افتخاری آینه بغل 207 در محصولات 100 سال آینده ایران خودرو سایپا
Amir mahdi @-1387
۱۳ شهریور ۱۴۰۱نه مدیر عامل سایپا خوبه نه طراحش
آوردن جلو بندی ساینا پلاس به تیبا دو
وصل کردن که خیلی مسخره هست
سیتروئن آبرو داشت حالا آوردنش ایران
تمام جنس بد مونتاژ می کنن
سهند خهم چرت تر از تیبا و کوئیک
چادگان هم خوب نیست چون چینیه
meysam
۱۳ شهریور ۱۴۰۱“”علاوه بر این موتور دیگر M15 پلاس که مصرف سوخت آن ۶.۴ و مجهز به توربو با راندمان بالاتر و صدای کمتر است نیز در دستور کار سایپا قرار دارد.””
داچیا جاگر با 7 نفر سرنشین و 200 کیلو بار با موتور 1 لیتری صدی 6.1 مصرف میکرد
اختلاف سطح مهندسی رو ببینید
تازه این مدل کم مصرفترشه و در عمل این مصرف صدی 6.4 که میگن هم 1.5 – 2 لیتر بهش اضافه کنید
Mehdi
۱۴ شهریور ۱۴۰۱این مملکت اینقدر درگیر رانت و فساد شده که کمترین امیدی به بهبود صنایع و بخصوص صنعت خودروسازی نباید داشت با روند فعلی