پارس خودروچشم انداززامیادسایپا

سایپا در آستانه واگذاری به بخش خصوصی؛ چه شرکت‌هایی مشتری نارنجی‌های جاده مخصوص هستند؟

گروه خودروسازی سایپا در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است. جدال مشتریان داخلی و خارجی بر سر خرید نارنجی‌های جاده مخصوص باعث شده تا آینده دومین خودروساز دولتی کشورمان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

به گزارش پدال، پس از واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز به عنوان نماینده سهامداران بخش خصوصی، اکنون سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ دولتی در کانون توجه اهالی جاده مخصوص قرار گرفته است. در ایستگاه دوم خصوصی سازی صنعت خودروی کشور، قرار است سایپا به تصاحب یکی از غول‌های اقتصادی بخش خصوصی در بیاید.

از زمان آغاز فرآیند واگذاری سایپا در دولت سیزدهم، شرکت‌های مختلفی نسبت به خرید این خودروسازی تمایل نشان دادند؛ در بین مشتریان خارجی، چانگان و چری چین و در بین مشتریان ایرانی نام‌های مختلفی از جمله شرکت‌های کرمان موتور، کروز، میهن، گلرنگ، زر ماکارون و آستان قدس بر سر زبان‌ها آمدند.

با توجه به نگاه حاکمیت در بحث واگذاری صنعت خودرو و همچنین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، تا به اینجای کار واگذاری سایپا به یک مالک خارجی در حد مذاکرات اولیه باقی مانده است. در مورد مشتریان داخلی نیز اهلیت سه گزینه بیش از سایرین برای دولت محرز شده است و طبق اخبار رسیده از آخرین مذاکرات صورت گرفته، کرمان موتور، هلدینگ زر و کروز شانس بیشتری برای مالکیت سایپا دارند. در ادامه جزئیات بیشتری از وضعیت مالکان احتمالی سایپا می‌خوانید:

کرمان موتور شانس اول تصاحب کرسی مدیریت سایپا

از چند سال قبل شرکت کرمان موتور با تغییر کلان نگاه مدیران خود اقدام به سرمایه گذاری‌های انبوه و جدیدی در عرصه خودروسازی کرد به نحوی که اکنون پس از چندین سال مونتاژکاری محدود به سمت خودروسازی در تیراژ بزرگ قدم برداشته است.

این هلدینگ اقتصادی جدای از توسعه‌ای که در درون کارخانه خود تجربه کرده از مدتی قبل به صورت پلکانی و چراغ خاموش اقدام به خرید سهام سایپا نمود و اکنون به عنوان یکی از سهامداران بزرگ این شرکت شناخته می‌شود.

علاوه بر این، از دو سال قبل به این طرف، همکاری‌های فنی قابل توجهی میان کرمان موتور و سایپا صورت گرفته و در حال حاضر تأمین بخش قابل توجهی از مجموعه قوای محرکه شاهین اتوماتیک برعهده کرمانی‌ها قرار دارد و از سمت دیگر نیز فرآیند داخلی سازی جک جی فور و تولید سدان بومی ایگل در کرمان موتور با کمک سایپایی‌ها امکان پذیر شده است.

با اینکه کرمان موتور مدت‌ها پیگیر خرید سایپا بوده چند روز قبل در خبری عجیب اعلام شد که کرمان موتور قصد واگذاری سهام خود در سایپا را دارد و آگهی فروش آن را نیز منتشر کرد. در ادامه ماجرا مجددا نظر کرمانی‌ها عوض شد و سامان فیروزی در نامه‌ای به رئیس جمهور به صورت رسمی اعلام کرد که این شرکت تمایل دارد سایپا را مالک شود.

به نظر می‌رسد همانطور که کروز در خرید ایران خودرو با موانع و چالش‌های عجیبی روبرو شد، کرمان موتور نیز تحت برخی فشارها از خود رفتارهای متفاوت بروز داده است. با تمامی این اوصاف اکنون کرمان موتور بر روی کاغذ بیشترین شانس را برای مالکیت سایپا در اختیار دارد.

زر ماکارون در آرزوی ورود به عرصه خودروسازی با کمک مدیران با تجربه صنعت خودرو

در یکی از سناریوهای مدنظر حاکمیت برای واگذاری ایران خودرو و سایپا، تصمیم گیری شد تا برای جلوگیری از ایجاد انحصار بدست قطعه سازان، این دو خودروساز به سایر فعالین اقتصادی که خارج از فضای خودرو فعالیت داشتند واگذار شود. به همین منظور گلرنگ، میهن و زر ماکارون به عنوان کاندیدای این شیوه واگذاری انتخاب شدند.

در بین این سه شرکت، هلدینگ زر از دو سال قبل با تأسیس زر خودرو جدیت بیشتری را نسبت به دو رقیب دیگر نشان داد و اکنون با برنامه ریزی متفاوت از طریق بکارگیری مدیران با سابقه صنعت خودرو و در رأس آن‌ها هاشم یکه زارع (مدیر عامل اسبق ایران خودرو، پارس خودرو، سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل) به دنبال ورود به صنعت خودروی کشور است. بنابر شنیده‌ها بزودی نامه رسمی تقاضای خرید سایپا توسط زر ماکارون به مقامات عالی رتبه ارسال می‌شود. البته که مدیران زر گفته‌اند در صورتی که نتوانند سایپا را بخرند باز هم به صنعت خودرو ورود خواهند کرد.

پیش بینی می‌شود با توجه به سابقه درخشان یکه زارع در مدیریت پارس خودرو و تجربه وی در این برند قدیمی باعث شود پارس خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا به هلدینگ زر برسد و خود سایپا نیز به مجموعه دیگری واگذار شود.

شرکت کروز، سیری ناپذیر در تصاحب خودروسازی‌ها

شرکت کروز به عنوان بزرگترین قطعه ساز کشور و مالک گروه بهمن و شرکت ایران خودرو نیز آمادگی خود را برای خرید سومین خودروسازی اعلام کرده و به دنبال تصاحب سایپا است. کروزی‌ها معتقدند کنسرسیوم قطعه سازان می‌تواند با راهبرد پلتفرم مشترک و کاهش تنوع تولیدات، خودروهای با کیفیت و اقتصادی تولید کند.

در سال‌های اخیر علاوه بر بهمن و ایران خودرو، قطعات ساخت کروز نفوذ گسترده‌ای در شبکه زنجیره تأمین قطعات خودروهای تولیدی سایپا پیدا کردند و این ارتباطات وسیع مالی سبب شده تا در جریان انتخاب مدیرعامل جدید سایپا نیز شاهد نقش آفرینی کروز در روند انتخاب مدیرعامل جدید سایپا باشیم.

نا گفته نماند کماکان موانع سیاسی بسیاری بر سر مالکیت کروز بر سایپا وجود دارد و این گزینه از شانس کمتری نسبت به کرمان موتور و زر ماکارون برخوردار است.

بعد از خصوصی شدن ایران خودرو و سایپا نباید منتظر تغییرات جدی باشیم

با اینکه خصوصی سازی صنعت خودرو بر روی کاغذ اتفاق مثبتی تلقی می‌شود اما بایستی توجه داشت که موفقیت صنعت خودرو در گرو فضای مثبت اقتصادی در سطح کلان است. مادامی که اقتصاد کشور تحت تحریم‌های شدید اقتصادی باشد امکان ایجاد شبکه زنجیره تأمین برای تولید یک محصول بروز و با کیفیت وجود نخواهد داشت؛ چرا که بکارگیری فناوری در خودرو آن هم در ابعاد مقرون بصرفه نیازمند تعاملات بین المللی است.

از طرف دیگر بنابر برخی آمار ارائه شده، مجموع بدهی دو خودروساز دولتی روی هم نزدیک به ۵ میلیارد دلار است و این میزان بدهی می‌بایست توسط مالکان جدید ایران خودرو و سایپا پرداخت شود؛ این عدد معادل ارزش برخی برندهای مطرح خودروسازی دنیا با تمام تجهیزات، محصولات و زیرساخت‌های آنان است.

همین دو دلیل کافی است که به نیت خیر خریداران ایران خودرو و سایپا شک کنیم چرا که کالایی با این ویژگی‌ها از دید هیچ خریداری ارزنده به‌نظر نمی‌رسد!

به اذعان همه کارشناسان اگر قرار است ایران در وضعیت امروز جهان خودروساز باقی بماند، تنها از مسیر خصوصی شدن صنعت ممکن خواهد بود. ادامه دادن به مسیر فعلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور هیچ چشم انداز روشنی در پی ندارد و با تمامی مشکلاتی که گفته شد به نظر می‌رسد خصوصی سازی شانس آخر ادامه حیات کارخانجات خودروسازی در کشورمان باشد. البته باید توجه داشت اصلاح وضع موجود نیازمند زمان بوده و نباید انتظار تغییرات جدی در کوتاه مدت را داشته باشیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    خیلیییییییییییی خیلیییییییییییییییی دوست دارم مالک اینا باشم

    موافقم 21
    مخالفم 16
    1. آرین

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (465 ديدگاه)

      چرا دیس میدین
      اگه شدم به همتون یدونه پرایدی مفتی میدم

      موافقم 45
      مخالفم 9
      1. ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5548 ديدگاه)

        داداشمی بمولا من بهت لایک دادم به من یه چانگان cs55 پلاس بده برم بفروشم هایما بگیرم بمولا

        موافقم 13
        مخالفم 23
        1. ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5548 ديدگاه)

          نه بخدا میفروشم هایما میگیرم

          موافقم 3
          مخالفم 8
      2. Avan

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (442 ديدگاه)

        خوشحال شدم فکر کردم می خوای بعد از خریدن آتششون بزنی، پراید که خودمون داریم!

        موافقم 11
        مخالفم 4
      3. محمد

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1417 ديدگاه)

        خب تو هیچ وقت پولدار نمیشی.

        موافقم 3
        مخالفم 7
    2. ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5548 ديدگاه)

      میخوای مالکشون بشی بعد مردم بهت ناسزا بگن؟

      موافقم 16
      مخالفم 6
    3. جلال

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (266 ديدگاه)

      کلی بدهی بالا آوردن میگن ردش کنیم بره.

      خصوصی سازی تاثیرشو میزاره 100% چون دیگه دولت و صندوق بیت المالی درکار نیست در هر صورت برای یک نفر یا دو سه نفر خواهد بود که به معنی جمع شدن بخور بخور هاست
      بالاخره یکاری میکنن که ضرر ندن دیگه؟
      هرکی با نظر من مخالفه اهل سیاه نماییه یا از خودشونه

      موافقم 19
      مخالفم 7
    4. B

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (979 ديدگاه)

      فقط اینجا که میگه
      با راهبرد پلتفرم مشترک و کاهش تنوع تولیدات، خودروهای با کیفیت و اقتصادی تولید کند.🤣🤣🤣🤣

  2. GearHead

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    کشورای دیگه شرکت میزنن و درگذر زمان ارزش شرکت به چندمیلیارد دلار میرسه. تو ایران شرکت با انبوهی سرمایه تاسیس میشه و تهش به بدهی ۵میلیادردلاری میرسه.

    موافقم 28
    مخالفم 2
  3. پیام

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2234 ديدگاه)

    گند زدن بهش میخوان بندازنش به مردم

    موافقم 18
    مخالفم 5
  4. علی ریحانی

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    توجه کنید که این شرکتها مفت به دولت رسیده بود و خیلی حرفه که شرکتهایی به این بزرگی و دارایی رو به جایی برسونی که به این وضعیت دچار شن و بدهیهای میلیارد دلاری,حالا آه اون بنده خداهای مالک اصلی بماند
    همین یه مورد کافیه واسه اونایی که قصد مقایسه مدیریت قبل و بعد و همچین پیشرفت یک انقلابی رو دارن!

    موافقم 34
    مخالفم 5
  5. Souls_Master

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (167 ديدگاه)

    گزینه اول و سوم کاملا و واضح دارن مونوپولی رو اجرا میکنن و ضد قوانین رقابتی که در دنیا وجود دارند هستند.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  6. مزدک

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    آها!!! الان این دوستان خریدار خصوصی هستن؟!؟ یعنی اینا اشخاص حقیقی معمولی هستن؟!؟ یکم آشنا می زنن چرا!؟! نه بابا اشتباه می کنم! اینا یه سری تاجر شریف و درستکار هستن! ذهن من اشتباها شبیه یه بنده خدای اختلاس گر تصورشون کرد! خدا رو شکر، در زمینه ی ارائه ی تعریف نوینی از خصوصی سازی هم، مثل تمامی عرصه های دیگه در طول این سال ها؛ کاملا موفق بودیم! چرا؟ چون جهادی عمل می کنن مدیران ما! چون… چون همه چیز ما، به همه چیز ما میاد…

    موافقم 22
    مخالفم 3
  7. amir3715

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اینا دست بخش خصوصی هم برن بازم همون فرغون ساز های قبل هستن ۴۰ ساله لجن خودرو داره پلتفرم باستانی پژو ۴۰۵ رو توی صدتا مدل به کار میبره بعد یه چند تا پسوند پلاس و ۸۵ گانه و ارتقا یافته میزنه تنگش بعدش میرن سراغ سقف ماشین ایران خودرو سقف شیشه ای میزاره و سایپا هم برمی‌داره هر چی دم دستش هست اعم از سقف و شاسی و موتور و آینه رو قرمز و مشکی میکنه بعد اسمشو میزاره کوییک gxr نمی دونم چی چی بعد از این ها میرسن به مرحله فرو کردن تو پاچه ملت بدبخت با قیمت میلیاردی … انشاالله یه روزی درست میشه این وضعیت کشور

    موافقم 15
    مخالفم 4
  8. boost10

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    چرا شرکتا دارن یکی یکی خصوصی میشن ؟
    ورشکسته بشن که بیشتر به نفعشونه

    موافقم 7
    مخالفم 4
  9. Hamidrez

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اول ورشکسته کن ، بدهی بالا بیار بعد بیا همون و مفت بخر ، زیبا نیست ایا

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. سهیل گل آزاد

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    دولت دیگه پول تو قلکاش ته دارن میکشن دیگه چیزی به تهش نمونده واسه خرج کردن دیگه مردم چندین ساله تو بانک ها پول نمیذارن هر چی داشتن دلار و سکه و زمین و از این قبیل چیزا گرفتن یعنی عملا دولت توی سراشیبی بد اقتصادی قرار گرفته واقعا نمیتونه از پس هزینه های شرکت های خودشم بربیاد تازه شرکت هایی که یه عمر ماشین تولید کردن و فروختن اونم تو ساختاری بی رقیب و انحصاری عجیبه واقعا با این اوصاف صاحبشون از اینکه الان هیچ پشتوانه ای نداره شروع کرده اسما به واگذاریشون به شرکت های خصوصی انصافا تو ایرانی که هر وقت تو هر صنفش گرونی میشه میگن کار فلان سلطانشه آخه واقعا فضای رقابتی آزاد معنا و مفهومی داره اینا کارا عملا چراغ سبزی هست واسه هر بار گرون تر شدن خودرو از سوی کمپانی ها اونموقع ها که تو دست دولت بود تو بعضی اقدامات دست و پا بسته تر بودن الکی هم که بود شورای رفاقت و سازمان حمایت کنترل قیمت خودرو یه سخت گیری هایی داشتن الان دیگه با نام خصوصی سازی دستاشون واسه گرونی باز تر شده بعد ما بیایم الان باور کنیم کمپانی های خودروساز دولتی به اشخاص حقیقی عادی واگذار شدن بعد الان وارد یه فضای رقابتی آزاد شدیم با این شکل مدیریتی که این همه سال دیدیم نباید ساده باشیم و یه تجاربی رو باید به دست آورده باشیم برای ما که تو این فضا هیچ فرقی نمیکنه دست کی باشه

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. محمد

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1417 ديدگاه)

    در یک صورت خصوصی خواهند شد.
    اینکه در قیمت گذاری دولت دخالت نکند.
    و دولت هم در این عوض واردات را آزاد می کند که الان کرده ولی تعرفه هست.
    و تعرفه هم بعید بدونم بر دارند چون با فشار حداکثری دیگه فروش نفت کم میشه.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. امیر_اهوازی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    به نظر من شک بسیار زیاد هست داخل این شرایط اقتصادی و سیاسی یه دفعه اینارو میخوان واگذار کنن

    انشالله خیره

  13. امیر_اهوازی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    یه سوال داشتم زامیاد هم زیر مجموعه هست
    یعنی اونم میدن به ماکارونی؟

    1. .

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      زامیاد فکر کنم مال پارس خودرو باشه اگر اشتباه نکنم.

      1. B

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (979 ديدگاه)

        پارس خودرو باسه سایپاعه دیگه

    2. گاس فرینگ

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (599 ديدگاه)

      به نفعشون میشه دیگه پول ماشین نمیدن مستقیم از خط تولید نیسان و اینا رو روش آرم شرکت ماکارونی میزنن باهاش حمل بار میکنن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  14. همایون

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (884 ديدگاه)

    اینا خصوصی نیستن خصولتی هستن اینم یه بازیه مسخره هستش. اول کروز با پرچمداری حسین فریدون برادر آقای روحانی شروع کرد به خرید سهام خودروسازان بعد دادگاهی کردنش که تو چرا بهمن رو خریدی و ده درصد از سهام ایران خودرو هم غیرمستقیم خریدی و داری اعمال نفوذ میکنی تا قطعات خودت بدون رقابت توسط خودروسازان خریده بشه بعد بدون اینکه تکلیف دادگاه مشخص بشه اومدن بزرگترین خودروساز رو بهش فروختن اصلا هم معلوم نیست حق بقیه قطعه سازان که این وسط پایمال میشه چی؟اصلا یه قطعه ساز از کجا انقدر پول آورده که بزرگترین مشتریشو خریده اون هیچی یه خودروساز که حتی بزرگترین خودروساز خصوصی هم نیست پول از کجا میاره دومین خودروساز بزرگ کشور رو با اونهمه زیرمجموعه میخواد بخره؟اگه اینا اینهمه بدهی دارند مگه اینا سرشون به سنگ خورده که بابت تصاحب اینهمه بدهی میخوان به دولت پولم بدن طلبکاران این خودروسازها کیا هستن بعد واگذاری تکلیفشون چیه؟

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. علی

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    شرکت های ایران خودرو و سایپا محل بزرگ رانت و یکی از ارکان اصلی بکار گیری قربا در سمت های مختلف از کارگر تا مدیر کل با حقوق های نجومی هست باید دید این صاحبان جدید با این افراد و رانت ها چه می کنن

  16. بدون نام

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اونایی که ماشین ثبت نام کردن چی ماشناشون رومیدن یاورشکست میشه

  17. Titanium

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    زر ماکارون؟
    خودروسازی؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. امید

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلا فرقی نداره کی مالک جدید سایپا بشه تو عرضه خودرو کیفیت هیچ فرقی نمیکنه تنها میان از حقوق مزایا پرسنلش میزنند باعث فقیرتر شدن پرسنل پولدار تر شدن مدیرهای جدید خود میشه

  19. Amir Hassan

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ارزش کل یه سری خودروسازهای جهانی باکیفیت و اصالت رو نگاه می کنی تازه عمق فاجعه رو می فهمی به عنوان مثال؛
    ولوو: ۵.۶ میلیارد دلار
    مزدا: ۴.۳ میلیارد دلار
    دانگ فنگ: ۴.۳ میلیارد دلار
    میتسوبیشی: ۳.۵ میلیارد دلار
    وقتی اینارو می بینم اطمینان پیدا می کنم که قرار نیست چیزی عوض بشه و همه این داستان خصوصی سازی جز رانت چیزی نیست

    1. محمد

      ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1417 ديدگاه)

      خداوکیلی ما خیلی آدم پولدا تو کشور داریم مبلغ ۴،۵ میلیارد دلار براشون پولی نیست.
      الان میدونی این کشورزای‌ بزرگ پسته طی این سال ها چه ثروتی دارند؟؟
      کشورزای بزرگ زعفران هم همینطور.

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. گاس فرینگ

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (599 ديدگاه)

        دقیقا یکی از دوستان تجارت پسته نسبتا بزرگی داره فقط پارسال ۲۲ میلیارد ازش در آورد

      2. B

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (979 ديدگاه)

        حتما سود حاصل از صادرات پسته و ضعفران از سود سالانه اپل و مایکروسافت بیشتره
        گوشتاتون درازه این مهملاتو باور میکنید ؟ کل اقتصاد ایران نفت و گازشه بقیه همه تبلیغاته که فلانجا و فلانجا و … درآمد داریم

        1. محمد

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1417 ديدگاه)

          شما بزن پولدار های ایران اکثر تو کار زعفران و پسته و خشکبار هستند
          مثلاً آقای اسدالله عسگر اولادی تو این کار بودند که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ثروت داشتند.

      3. منصور

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (86 ديدگاه)

        برای ثروتمندترین آدمای دنیا هم ۴،۵ میلیارد دلار پول قابل توجهی هست(بیش از سه درصد دارایی وارن بافت به عنوان مثال). ممکنه ارزش دارایی بعضی افراد در ایران این اندازه باشه ولی دارییشان به صورت نقد نیست مثلا نمی تونند به سادگی زمین کشاورزی پسته و زعفران را بفروشند و سایپا را بخرند .نکته مهم در اقتصاد کشورهایی مانند ایران این هست که صاحبان ثروت حتا اگر هم پول داشته باشند نقد خرید نمی کنند ، بلکه اعتبار کلانی از فلان بانک می گیرند بعد از درآمد مجموعه خریداری شده سود بانک را می دهند.

        1. محمد

          ۲۲ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1417 ديدگاه)

          اگر تاجر باشند چی؟
          یا مثلاً در خارج از کشور پول داشته باشند.
          دولت بدش نمیاد سایپا رو به دلار بفروشه تا ریال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا