گروه خودروسازی سایپا در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است. جدال مشتریان داخلی و خارجی بر سر خرید نارنجیهای جاده مخصوص باعث شده تا آینده دومین خودروساز دولتی کشورمان در هالهای از ابهام قرار بگیرد.
به گزارش پدال، پس از واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز به عنوان نماینده سهامداران بخش خصوصی، اکنون سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ دولتی در کانون توجه اهالی جاده مخصوص قرار گرفته است. در ایستگاه دوم خصوصی سازی صنعت خودروی کشور، قرار است سایپا به تصاحب یکی از غولهای اقتصادی بخش خصوصی در بیاید.
از زمان آغاز فرآیند واگذاری سایپا در دولت سیزدهم، شرکتهای مختلفی نسبت به خرید این خودروسازی تمایل نشان دادند؛ در بین مشتریان خارجی، چانگان و چری چین و در بین مشتریان ایرانی نامهای مختلفی از جمله شرکتهای کرمان موتور، کروز، میهن، گلرنگ، زر ماکارون و آستان قدس بر سر زبانها آمدند.
با توجه به نگاه حاکمیت در بحث واگذاری صنعت خودرو و همچنین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریمها، تا به اینجای کار واگذاری سایپا به یک مالک خارجی در حد مذاکرات اولیه باقی مانده است. در مورد مشتریان داخلی نیز اهلیت سه گزینه بیش از سایرین برای دولت محرز شده است و طبق اخبار رسیده از آخرین مذاکرات صورت گرفته، کرمان موتور، هلدینگ زر و کروز شانس بیشتری برای مالکیت سایپا دارند. در ادامه جزئیات بیشتری از وضعیت مالکان احتمالی سایپا میخوانید:
کرمان موتور شانس اول تصاحب کرسی مدیریت سایپا
از چند سال قبل شرکت کرمان موتور با تغییر کلان نگاه مدیران خود اقدام به سرمایه گذاریهای انبوه و جدیدی در عرصه خودروسازی کرد به نحوی که اکنون پس از چندین سال مونتاژکاری محدود به سمت خودروسازی در تیراژ بزرگ قدم برداشته است.
این هلدینگ اقتصادی جدای از توسعهای که در درون کارخانه خود تجربه کرده از مدتی قبل به صورت پلکانی و چراغ خاموش اقدام به خرید سهام سایپا نمود و اکنون به عنوان یکی از سهامداران بزرگ این شرکت شناخته میشود.
علاوه بر این، از دو سال قبل به این طرف، همکاریهای فنی قابل توجهی میان کرمان موتور و سایپا صورت گرفته و در حال حاضر تأمین بخش قابل توجهی از مجموعه قوای محرکه شاهین اتوماتیک برعهده کرمانیها قرار دارد و از سمت دیگر نیز فرآیند داخلی سازی جک جی فور و تولید سدان بومی ایگل در کرمان موتور با کمک سایپاییها امکان پذیر شده است.
با اینکه کرمان موتور مدتها پیگیر خرید سایپا بوده چند روز قبل در خبری عجیب اعلام شد که کرمان موتور قصد واگذاری سهام خود در سایپا را دارد و آگهی فروش آن را نیز منتشر کرد. در ادامه ماجرا مجددا نظر کرمانیها عوض شد و سامان فیروزی در نامهای به رئیس جمهور به صورت رسمی اعلام کرد که این شرکت تمایل دارد سایپا را مالک شود.
به نظر میرسد همانطور که کروز در خرید ایران خودرو با موانع و چالشهای عجیبی روبرو شد، کرمان موتور نیز تحت برخی فشارها از خود رفتارهای متفاوت بروز داده است. با تمامی این اوصاف اکنون کرمان موتور بر روی کاغذ بیشترین شانس را برای مالکیت سایپا در اختیار دارد.
زر ماکارون در آرزوی ورود به عرصه خودروسازی با کمک مدیران با تجربه صنعت خودرو
در یکی از سناریوهای مدنظر حاکمیت برای واگذاری ایران خودرو و سایپا، تصمیم گیری شد تا برای جلوگیری از ایجاد انحصار بدست قطعه سازان، این دو خودروساز به سایر فعالین اقتصادی که خارج از فضای خودرو فعالیت داشتند واگذار شود. به همین منظور گلرنگ، میهن و زر ماکارون به عنوان کاندیدای این شیوه واگذاری انتخاب شدند.
در بین این سه شرکت، هلدینگ زر از دو سال قبل با تأسیس زر خودرو جدیت بیشتری را نسبت به دو رقیب دیگر نشان داد و اکنون با برنامه ریزی متفاوت از طریق بکارگیری مدیران با سابقه صنعت خودرو و در رأس آنها هاشم یکه زارع (مدیر عامل اسبق ایران خودرو، پارس خودرو، سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل) به دنبال ورود به صنعت خودروی کشور است. بنابر شنیدهها بزودی نامه رسمی تقاضای خرید سایپا توسط زر ماکارون به مقامات عالی رتبه ارسال میشود. البته که مدیران زر گفتهاند در صورتی که نتوانند سایپا را بخرند باز هم به صنعت خودرو ورود خواهند کرد.
پیش بینی میشود با توجه به سابقه درخشان یکه زارع در مدیریت پارس خودرو و تجربه وی در این برند قدیمی باعث شود پارس خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا به هلدینگ زر برسد و خود سایپا نیز به مجموعه دیگری واگذار شود.
شرکت کروز، سیری ناپذیر در تصاحب خودروسازیها
شرکت کروز به عنوان بزرگترین قطعه ساز کشور و مالک گروه بهمن و شرکت ایران خودرو نیز آمادگی خود را برای خرید سومین خودروسازی اعلام کرده و به دنبال تصاحب سایپا است. کروزیها معتقدند کنسرسیوم قطعه سازان میتواند با راهبرد پلتفرم مشترک و کاهش تنوع تولیدات، خودروهای با کیفیت و اقتصادی تولید کند.
در سالهای اخیر علاوه بر بهمن و ایران خودرو، قطعات ساخت کروز نفوذ گستردهای در شبکه زنجیره تأمین قطعات خودروهای تولیدی سایپا پیدا کردند و این ارتباطات وسیع مالی سبب شده تا در جریان انتخاب مدیرعامل جدید سایپا نیز شاهد نقش آفرینی کروز در روند انتخاب مدیرعامل جدید سایپا باشیم.
نا گفته نماند کماکان موانع سیاسی بسیاری بر سر مالکیت کروز بر سایپا وجود دارد و این گزینه از شانس کمتری نسبت به کرمان موتور و زر ماکارون برخوردار است.
بعد از خصوصی شدن ایران خودرو و سایپا نباید منتظر تغییرات جدی باشیم
با اینکه خصوصی سازی صنعت خودرو بر روی کاغذ اتفاق مثبتی تلقی میشود اما بایستی توجه داشت که موفقیت صنعت خودرو در گرو فضای مثبت اقتصادی در سطح کلان است. مادامی که اقتصاد کشور تحت تحریمهای شدید اقتصادی باشد امکان ایجاد شبکه زنجیره تأمین برای تولید یک محصول بروز و با کیفیت وجود نخواهد داشت؛ چرا که بکارگیری فناوری در خودرو آن هم در ابعاد مقرون بصرفه نیازمند تعاملات بین المللی است.
از طرف دیگر بنابر برخی آمار ارائه شده، مجموع بدهی دو خودروساز دولتی روی هم نزدیک به ۵ میلیارد دلار است و این میزان بدهی میبایست توسط مالکان جدید ایران خودرو و سایپا پرداخت شود؛ این عدد معادل ارزش برخی برندهای مطرح خودروسازی دنیا با تمام تجهیزات، محصولات و زیرساختهای آنان است.
همین دو دلیل کافی است که به نیت خیر خریداران ایران خودرو و سایپا شک کنیم چرا که کالایی با این ویژگیها از دید هیچ خریداری ارزنده بهنظر نمیرسد!
به اذعان همه کارشناسان اگر قرار است ایران در وضعیت امروز جهان خودروساز باقی بماند، تنها از مسیر خصوصی شدن صنعت ممکن خواهد بود. ادامه دادن به مسیر فعلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور هیچ چشم انداز روشنی در پی ندارد و با تمامی مشکلاتی که گفته شد به نظر میرسد خصوصی سازی شانس آخر ادامه حیات کارخانجات خودروسازی در کشورمان باشد. البته باید توجه داشت اصلاح وضع موجود نیازمند زمان بوده و نباید انتظار تغییرات جدی در کوتاه مدت را داشته باشیم.
آرین
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خیلیییییییییییی خیلیییییییییییییییی دوست دارم مالک اینا باشم
آرین
۲۱ بهمن ۱۴۰۳چرا دیس میدین
اگه شدم به همتون یدونه پرایدی مفتی میدم
۲۱ بهمن ۱۴۰۳داداشمی بمولا من بهت لایک دادم به من یه چانگان cs55 پلاس بده برم بفروشم هایما بگیرم بمولا
۲۲ بهمن ۱۴۰۳نه بخدا میفروشم هایما میگیرم
Avan
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خوشحال شدم فکر کردم می خوای بعد از خریدن آتششون بزنی، پراید که خودمون داریم!
محمد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳خب تو هیچ وقت پولدار نمیشی.
۲۱ بهمن ۱۴۰۳میخوای مالکشون بشی بعد مردم بهت ناسزا بگن؟
جلال
۲۱ بهمن ۱۴۰۳کلی بدهی بالا آوردن میگن ردش کنیم بره.
خصوصی سازی تاثیرشو میزاره 100% چون دیگه دولت و صندوق بیت المالی درکار نیست در هر صورت برای یک نفر یا دو سه نفر خواهد بود که به معنی جمع شدن بخور بخور هاست
بالاخره یکاری میکنن که ضرر ندن دیگه؟
هرکی با نظر من مخالفه اهل سیاه نماییه یا از خودشونه
B
۲۲ بهمن ۱۴۰۳فقط اینجا که میگه
با راهبرد پلتفرم مشترک و کاهش تنوع تولیدات، خودروهای با کیفیت و اقتصادی تولید کند.🤣🤣🤣🤣
GearHead
۲۱ بهمن ۱۴۰۳کشورای دیگه شرکت میزنن و درگذر زمان ارزش شرکت به چندمیلیارد دلار میرسه. تو ایران شرکت با انبوهی سرمایه تاسیس میشه و تهش به بدهی ۵میلیادردلاری میرسه.
پیام
۲۱ بهمن ۱۴۰۳گند زدن بهش میخوان بندازنش به مردم
علی ریحانی
۲۱ بهمن ۱۴۰۳توجه کنید که این شرکتها مفت به دولت رسیده بود و خیلی حرفه که شرکتهایی به این بزرگی و دارایی رو به جایی برسونی که به این وضعیت دچار شن و بدهیهای میلیارد دلاری,حالا آه اون بنده خداهای مالک اصلی بماند
همین یه مورد کافیه واسه اونایی که قصد مقایسه مدیریت قبل و بعد و همچین پیشرفت یک انقلابی رو دارن!
Souls_Master
۲۱ بهمن ۱۴۰۳گزینه اول و سوم کاملا و واضح دارن مونوپولی رو اجرا میکنن و ضد قوانین رقابتی که در دنیا وجود دارند هستند.
مزدک
۲۱ بهمن ۱۴۰۳آها!!! الان این دوستان خریدار خصوصی هستن؟!؟ یعنی اینا اشخاص حقیقی معمولی هستن؟!؟ یکم آشنا می زنن چرا!؟! نه بابا اشتباه می کنم! اینا یه سری تاجر شریف و درستکار هستن! ذهن من اشتباها شبیه یه بنده خدای اختلاس گر تصورشون کرد! خدا رو شکر، در زمینه ی ارائه ی تعریف نوینی از خصوصی سازی هم، مثل تمامی عرصه های دیگه در طول این سال ها؛ کاملا موفق بودیم! چرا؟ چون جهادی عمل می کنن مدیران ما! چون… چون همه چیز ما، به همه چیز ما میاد…
amir3715
۲۱ بهمن ۱۴۰۳اینا دست بخش خصوصی هم برن بازم همون فرغون ساز های قبل هستن ۴۰ ساله لجن خودرو داره پلتفرم باستانی پژو ۴۰۵ رو توی صدتا مدل به کار میبره بعد یه چند تا پسوند پلاس و ۸۵ گانه و ارتقا یافته میزنه تنگش بعدش میرن سراغ سقف ماشین ایران خودرو سقف شیشه ای میزاره و سایپا هم برمیداره هر چی دم دستش هست اعم از سقف و شاسی و موتور و آینه رو قرمز و مشکی میکنه بعد اسمشو میزاره کوییک gxr نمی دونم چی چی بعد از این ها میرسن به مرحله فرو کردن تو پاچه ملت بدبخت با قیمت میلیاردی … انشاالله یه روزی درست میشه این وضعیت کشور
boost10
۲۱ بهمن ۱۴۰۳چرا شرکتا دارن یکی یکی خصوصی میشن ؟
ورشکسته بشن که بیشتر به نفعشونه
Hamidrez
۲۱ بهمن ۱۴۰۳اول ورشکسته کن ، بدهی بالا بیار بعد بیا همون و مفت بخر ، زیبا نیست ایا
سهیل گل آزاد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳دولت دیگه پول تو قلکاش ته دارن میکشن دیگه چیزی به تهش نمونده واسه خرج کردن دیگه مردم چندین ساله تو بانک ها پول نمیذارن هر چی داشتن دلار و سکه و زمین و از این قبیل چیزا گرفتن یعنی عملا دولت توی سراشیبی بد اقتصادی قرار گرفته واقعا نمیتونه از پس هزینه های شرکت های خودشم بربیاد تازه شرکت هایی که یه عمر ماشین تولید کردن و فروختن اونم تو ساختاری بی رقیب و انحصاری عجیبه واقعا با این اوصاف صاحبشون از اینکه الان هیچ پشتوانه ای نداره شروع کرده اسما به واگذاریشون به شرکت های خصوصی انصافا تو ایرانی که هر وقت تو هر صنفش گرونی میشه میگن کار فلان سلطانشه آخه واقعا فضای رقابتی آزاد معنا و مفهومی داره اینا کارا عملا چراغ سبزی هست واسه هر بار گرون تر شدن خودرو از سوی کمپانی ها اونموقع ها که تو دست دولت بود تو بعضی اقدامات دست و پا بسته تر بودن الکی هم که بود شورای رفاقت و سازمان حمایت کنترل قیمت خودرو یه سخت گیری هایی داشتن الان دیگه با نام خصوصی سازی دستاشون واسه گرونی باز تر شده بعد ما بیایم الان باور کنیم کمپانی های خودروساز دولتی به اشخاص حقیقی عادی واگذار شدن بعد الان وارد یه فضای رقابتی آزاد شدیم با این شکل مدیریتی که این همه سال دیدیم نباید ساده باشیم و یه تجاربی رو باید به دست آورده باشیم برای ما که تو این فضا هیچ فرقی نمیکنه دست کی باشه
محمد
۲۱ بهمن ۱۴۰۳در یک صورت خصوصی خواهند شد.
اینکه در قیمت گذاری دولت دخالت نکند.
و دولت هم در این عوض واردات را آزاد می کند که الان کرده ولی تعرفه هست.
و تعرفه هم بعید بدونم بر دارند چون با فشار حداکثری دیگه فروش نفت کم میشه.
امیر_اهوازی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳به نظر من شک بسیار زیاد هست داخل این شرایط اقتصادی و سیاسی یه دفعه اینارو میخوان واگذار کنن
انشالله خیره
امیر_اهوازی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳یه سوال داشتم زامیاد هم زیر مجموعه هست
یعنی اونم میدن به ماکارونی؟
.
۲۲ بهمن ۱۴۰۳زامیاد فکر کنم مال پارس خودرو باشه اگر اشتباه نکنم.
B
۲۲ بهمن ۱۴۰۳پارس خودرو باسه سایپاعه دیگه
گاس فرینگ
۲۲ بهمن ۱۴۰۳به نفعشون میشه دیگه پول ماشین نمیدن مستقیم از خط تولید نیسان و اینا رو روش آرم شرکت ماکارونی میزنن باهاش حمل بار میکنن
همایون
۲۲ بهمن ۱۴۰۳اینا خصوصی نیستن خصولتی هستن اینم یه بازیه مسخره هستش. اول کروز با پرچمداری حسین فریدون برادر آقای روحانی شروع کرد به خرید سهام خودروسازان بعد دادگاهی کردنش که تو چرا بهمن رو خریدی و ده درصد از سهام ایران خودرو هم غیرمستقیم خریدی و داری اعمال نفوذ میکنی تا قطعات خودت بدون رقابت توسط خودروسازان خریده بشه بعد بدون اینکه تکلیف دادگاه مشخص بشه اومدن بزرگترین خودروساز رو بهش فروختن اصلا هم معلوم نیست حق بقیه قطعه سازان که این وسط پایمال میشه چی؟اصلا یه قطعه ساز از کجا انقدر پول آورده که بزرگترین مشتریشو خریده اون هیچی یه خودروساز که حتی بزرگترین خودروساز خصوصی هم نیست پول از کجا میاره دومین خودروساز بزرگ کشور رو با اونهمه زیرمجموعه میخواد بخره؟اگه اینا اینهمه بدهی دارند مگه اینا سرشون به سنگ خورده که بابت تصاحب اینهمه بدهی میخوان به دولت پولم بدن طلبکاران این خودروسازها کیا هستن بعد واگذاری تکلیفشون چیه؟
علی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳شرکت های ایران خودرو و سایپا محل بزرگ رانت و یکی از ارکان اصلی بکار گیری قربا در سمت های مختلف از کارگر تا مدیر کل با حقوق های نجومی هست باید دید این صاحبان جدید با این افراد و رانت ها چه می کنن
بدون نام
۲۲ بهمن ۱۴۰۳سلام اونایی که ماشین ثبت نام کردن چی ماشناشون رومیدن یاورشکست میشه
Titanium
۲۲ بهمن ۱۴۰۳زر ماکارون؟
خودروسازی؟
امید
۲۲ بهمن ۱۴۰۳کلا فرقی نداره کی مالک جدید سایپا بشه تو عرضه خودرو کیفیت هیچ فرقی نمیکنه تنها میان از حقوق مزایا پرسنلش میزنند باعث فقیرتر شدن پرسنل پولدار تر شدن مدیرهای جدید خود میشه
Amir Hassan
۲۲ بهمن ۱۴۰۳ارزش کل یه سری خودروسازهای جهانی باکیفیت و اصالت رو نگاه می کنی تازه عمق فاجعه رو می فهمی به عنوان مثال؛
ولوو: ۵.۶ میلیارد دلار
مزدا: ۴.۳ میلیارد دلار
دانگ فنگ: ۴.۳ میلیارد دلار
میتسوبیشی: ۳.۵ میلیارد دلار
وقتی اینارو می بینم اطمینان پیدا می کنم که قرار نیست چیزی عوض بشه و همه این داستان خصوصی سازی جز رانت چیزی نیست
محمد
۲۲ بهمن ۱۴۰۳خداوکیلی ما خیلی آدم پولدا تو کشور داریم مبلغ ۴،۵ میلیارد دلار براشون پولی نیست.
الان میدونی این کشورزای بزرگ پسته طی این سال ها چه ثروتی دارند؟؟
کشورزای بزرگ زعفران هم همینطور.
گاس فرینگ
۲۲ بهمن ۱۴۰۳دقیقا یکی از دوستان تجارت پسته نسبتا بزرگی داره فقط پارسال ۲۲ میلیارد ازش در آورد
B
۲۲ بهمن ۱۴۰۳حتما سود حاصل از صادرات پسته و ضعفران از سود سالانه اپل و مایکروسافت بیشتره
گوشتاتون درازه این مهملاتو باور میکنید ؟ کل اقتصاد ایران نفت و گازشه بقیه همه تبلیغاته که فلانجا و فلانجا و … درآمد داریم
محمد
۲۲ بهمن ۱۴۰۳شما بزن پولدار های ایران اکثر تو کار زعفران و پسته و خشکبار هستند
مثلاً آقای اسدالله عسگر اولادی تو این کار بودند که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ثروت داشتند.
منصور
۲۲ بهمن ۱۴۰۳برای ثروتمندترین آدمای دنیا هم ۴،۵ میلیارد دلار پول قابل توجهی هست(بیش از سه درصد دارایی وارن بافت به عنوان مثال). ممکنه ارزش دارایی بعضی افراد در ایران این اندازه باشه ولی دارییشان به صورت نقد نیست مثلا نمی تونند به سادگی زمین کشاورزی پسته و زعفران را بفروشند و سایپا را بخرند .نکته مهم در اقتصاد کشورهایی مانند ایران این هست که صاحبان ثروت حتا اگر هم پول داشته باشند نقد خرید نمی کنند ، بلکه اعتبار کلانی از فلان بانک می گیرند بعد از درآمد مجموعه خریداری شده سود بانک را می دهند.
محمد
۲۲ بهمن ۱۴۰۳اگر تاجر باشند چی؟
یا مثلاً در خارج از کشور پول داشته باشند.
دولت بدش نمیاد سایپا رو به دلار بفروشه تا ریال.