چند وقت پیش مدیرعامل سایپا از رونمایی قریبالوقوع اولین شاسیبلند بومیسازی شده این شرکت خبر داد. خودرویی که یک SUV واقعی با انتقال نیرو به هر چهار چرخ باشد و توانایی آفرود خوبی داشته باشد. طبیعی بود که همان ابتدا همه میدانستند که منظور مدیرعامل سایپا، یک خودروی چینی مونتاژی دیگر است.
سایپا این بار شاسیبلند انتخابی خود را با برند زامیاد و با نام تیوان به بازار عرضه میکند. دو سال قبل زامیاد یک شاسیبلند چینی به نام فودای لندفورت را با پوشش استتاری در ایران تست کرد. البته تولید این خودرو به علت مشکلات تحریم با وقفه مواجه شد اما ظاهراً با تمهیداتی جدید و احتمالاً بومیسازی برخی از قطعات تحریمی، این خودرو سرانجام روی بازار ایران را به خود خواهد دید. البته شاید هم منظور از بومی سازی تنها به تغییر لوگو و آرم روی خودرو و تغییر زبان چینی به فارسی منوها محدود باشد!
فودای لندفورت در ابتدا با نام Lan FU و شش سال قبل وارد بازار چین شده و بعداً نام آن به Landfort تغییر یافت. این خودرو با الهام از تویوتا لندکروزر پرادو طراحی شده و کپی ضعیفی از آن محسوب میشود. نمای جانبی البته شباهت بیشتری به جیپ چروکی دارد. طراحی ستون D عجیب و بدون هماهنگی با قسمت پشت و چراغهای عقب بوده و هماهنگی زیادی بین قسمتهای مختلف بدنه وجود ندارد. در عوض خط شانه بالاتر از معمول باعث میشود تا چهره این خودرو از کراساوورها متمایز و تنومندتر و محکمتر به نظر برسد. دو نسخه دو ردیفه و سه ردیفه از این خودرو وجود دارند که ظرفیتهای ۵ و ۷ نفر سرنشین دارند که در تبلیغ زامیاد برای این خودرو به نوع هفت نفره اشاره شده است.
ابعاد فودای لندفورت ۴.۷۷ متر طول، ۱.۸۷ متر عرض و ۱.۸۲ متر ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن ۲.۷۹ متر میباشد که آن را در کلاس ابعادی متوسط قرار میدهد. کف خودرو ارتفاع خوب ۲۱.۷ سانتی از سطح زمین دارد اما چرخها کوچک به نظر میرسند. ظرفیت باک آن هم ۷۲ لیتر است.
متأسفانه طراحی کابین شباهتی به خودروهای امروزیتر ندارد. هرچند لیست تجهیزات رفاهی این مدل هم در مقایسه با خودروهای چینی موجود در بازار ایران چندان جلب توجه نمیکند. بهعنوان مثال تنها باید به سانروف، نمایشگر ۸ اینچی با دوربین دید عقب، آینههای برقی گرمکن دار، صندلیهای ۴ و ۶ حالته دستی در جلو و سیستم صوتی با سی دی پلیر دلخوش کنید.
برای پیشرانه دو موتور بنزینی و دیزلی ارائه میشود که یکی بنزینی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۳۶ اسب بخار و دیگری هم ۱.۹ لیتری توربو دیزل است. اما گفته میشود یکی دیگر از موتورهای فودای با حجم ۲ لیتری توربو با طراحی میتسوبیشی با قدرت ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر هم برای این خودرو در برخی بازارها موجود است. برای انتقال نیرو هم از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میشود. احتمالاً نسخه انتخابی پیشرانه توسط سایپا، موتور قویتر است تا لااقل برای مشتریانی که قیمت گزافی بابت آن پرداخت میکنند قابل توجیه باشد. مصرف سوخت موتور دوم بهصورت ترکیبی ۹.۶ لیتر اعلام شده است. زامیاد هر دو نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل این خودرو را در برنامه تولید دارد.
ظاهراً این خودرو توانسته در سال ۲۰۱۴ در تست تصادف خودروها در چین سه ستاره کسب کند که با استانداردهای امروزی، بسیار ضعیف محسوب میشود. داشتن شاسی مجزا و ساختار بدنه روی شاسی میتواند یک عامل مثبت و امتیاز برای علاقهمندان به آفرود و همچنین سازمانها و شرکتهایی باشد که در مناطق صعبالعبور فعالیت دارند. سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود هم قرار است در نسخه دو دیفرانسیل قابل سفارش باشد. اما این عامل باید در کنار ویژگیهایی چون دوام، قابلیت اطمینان و کیفیت نیز قرار گیرد که هنوز در مورد این محصول قابل تأیید نیست.
زامیاد تیوان یا فودای لندفورت، خودرویی است که دیگر به پایان عمر خود رسیده و باید در چین هم با نسل جدیدی جایگزین شود اما به زودی همانند بسیاری از خودروهای منسوخ و دورانداختنی دنیا، تازه در کشور ما با آب و تاب فراوان وارد خط مونتاژ و بازار خواهد شد.
با توجه به قیمت فعلی ارز و قیمت ۱۷ تا ۲۱ هزار دلاری فودای لندفورت در سایر بازارها، به نظر نمیرسد قیمت فروش آن در ایران توسط سایپا زیر ۶۰۰ میلیون تعیین شود. رقیب فعلی و کمیاب این خودرو در ایران فعلاً فوتون ساوانا است که حدود ۹۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
Moein
۱۲ مهر ۱۳۹۹یعنی عاشق این شتر گاو پلنگ با اون چرخهای کوچولوش شدم???
مزدا
۱۲ مهر ۱۳۹۹حالا ببین برای این ماشین شتر گاو پلنکی چه صف خریدی میشه
مزدا
۱۲ مهر ۱۳۹۹یکی بنزینی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با توان ۱۳۶ اسب!!!
مصرف بنزین بالا قدرت موتور در حد سمند!!!
کشتی ما رو با اون چشای عسلی
مهران
۱ مهر ۱۴۰۰الحق راست میگی.به عنوان یک شاسی بلند تایر های کوچیکی داره
a4
۱۲ مهر ۱۳۹۹ماشین نماینده مجلس هم جور شد
Hadi
۱۲ مهر ۱۳۹۹بازم یه آشغال دیگه…
فقط عاشق اون ساعت انالوگ وسط داشبوردش شدم ?
مهدی موتورز
۱۲ مهر ۱۳۹۹اخه زامیاد ینی چی؟
M.A.S
۱۲ مهر ۱۳۹۹یعنی نماد بدبختی
نماد عقب ماندگی
نماد پررویی
نماد ادعا و بازی با جان مردم
نماد سودجویی و کلاه برداری
یعنی یا مجبوری ماشین از ما بخری یا حق نداری هیچی سوار شی
یعنی باید پولتو بدی به من
یعنی هرچی من میگم تو باید سوار شی و براش پول بدی
یعنی حق با منه دلال های دزد و عوضی من میتونن جنسو چند برابر برام بفروشن (بلانسبت مردم و همچنین شما) یه دولت و یه سازمان استاندارد هم هست که ازم حمایت کنه خودشم ازم پول کلان میخورن و چند ده برابر ارزش اصلی جنس به شما بدم با کیفیت یک دهم اصلش و تکنولوژی عصر کاربونیفوس
و مردمی که 95% شون هیچی نمیدونن میرن 5 میلیون نفری ثبت نام میکنن با شرط و شروطی که من تعیین میکنم براشون بعد میگن ماشین نو خریدیم
یعنی این یعنی بدبختی
زامیاد و خودرو سازی تو ایران یعنی این دوست عزیز
مهدی موتورز
۱۲ مهر ۱۳۹۹جدا از نظرت که قابل توجه هه
ولی واقعا
زامبیاد نه خوشگله نه معلوم نیست ریشش از کجاهه و آدم رو ناخوآگاه یاد زباله می ندازه
یه مارک و اسم هم چشم بسته میسازن
saeed
۱۲ مهر ۱۳۹۹تا حالا این قدر کامل تفهیم نشده بودم.
دم شما گرم.
حسین
۱۲ مهر ۱۳۹۹عزیز گویی کز این جهان به جهان دگر شدم
تورج
۱۲ مهر ۱۳۹۹رنگ آبیش برازنده زامیاده واقعا
مهدی موتورز
۱۲ مهر ۱۳۹۹فکر کردی اینا ماشین آبی میفروشن؟?
ارشیاSVJ
۱۲ مهر ۱۳۹۹ای خدا
ای خدا
مارو نجات بده از دسته اینا
اینا همه دیوونه ان!!!!!?????????
محمد
۱۲ مهر ۱۳۹۹با این بازار درب و داغون و اینکه عملا رقیب قدری هم نداره بعید میدونم تو بازار زیر 800 بیاد
REZA
۱۲ مهر ۱۳۹۹کاشکی میشد بریم چین پناهنده بشیم دیگه خیالمون راحت بشه بخدا اخه این چه وضعشه حد اقل تو چین میدونی میتونی این اشغالای چینی رو سوار نمیشی
زیزیگولو
۱۲ مهر ۱۳۹۹ماشینای تولید سایپا از داعشم واسه ما خطرناکترن و جالبه که این محصولای ناامن شرکت سایپا بیشتر از 40 درصد فضای جاده های ایرانو اشغال کردن ((مخصوصاً پراید)) که همین تولیدا و محصولای غیر ایمن و غیر استاندارد سایپا باعث ایجاد خسارتای جانیو مالیو جاده ای زیادی شده
Mohammad
۱۲ مهر ۱۳۹۹میدونی شعار سایپا چیه؟
زیزیگولو
۱۲ مهر ۱۳۹۹این شعار فقط در حد حرف و نهایتاً روی کاغذو بَنرای تبلیغاتیو تبلیغای تلوزیونی هستش ولی در عمل هیچی
Hamidreza
۱۳ مهر ۱۳۹۹زیبا جادار مطمئن؟
یا مطمئن خالی؟
یادم نمیاد خیلی …
ولی شعارشون دروغه … هر چی هست حالا
علیx76
۱۲ مهر ۱۳۹۹چند وقت پیش برای تخلیه خوابگاه دانشگاهم باید از قم میرفتم اراک ( با پراید )
تو کل مسیر سرعتم بین ۸۰ و ۹۰ بود ، بجز دو سه جا که برای رد شدن از کامیون کم سرعت و معطل نکردن پشت سری ها تا ۱۰۰ رفتم و سریع برگشتم رو ۸۰-۹۰
نمیدونم ملت چجور با پراید ۱۳۰-۱۴۰ و بیشتر میرن
زیزیگولو
۱۲ مهر ۱۳۹۹اونایی که با پراید 140 تا میرن یه تخته شون کمه و به قول معروف مُخشون شیرین میزنه
REZA
۱۲ مهر ۱۳۹۹کاشکی میشد بریم چین پناهنده بشیم دیگه خیالمون راحت بشه بخدا اخه این چه وضعشه حد اقل تو چین میدونی میتونی این اشغالای چینی رو سوار نمیشی
زیزیگولو
۱۲ مهر ۱۳۹۹“نظر سنجی” : محصولای سایپا و ایراخودرو خطرناکتره ((لایک)) ….داعش خطرناکتره ((دیسلایک))
M.A.S
۱۲ مهر ۱۳۹۹چجوری میشه به این کامنت پانصد تا لایک داد؟
و کسایی که دیسلایک دادن یعنی واقعا فک میکنن داعش خطرناکتر از این چیزاییه که سوار میشیم؟(حیف اسم خودرو که با اینا بلانسبت داره به گند کشیده میشه)
زیزیگولو
۱۲ مهر ۱۳۹۹اونایی که دیسلایک دادن پراید خریدن احتکار کردن تا گرون شه
Mahdi
۱۲ مهر ۱۳۹۹از امنیت پایین که بگزریم من محو اون موتور 2400 سی سی 130 اسبی شدم واقعا چجوری این همه قدرتش کمه تو این حجم
زیزیگولو
۱۲ مهر ۱۳۹۹بنده ی خدا موضوع اینه که اینو ندادن دست مهندسای نابغه فارق التحصیل صنعتی شریف طراحی کنن …. دادن دست یه دوتا مهندس تازه به دوران رسیدیه چُلمبه که با هزار جور سلامو صلواتو دعا و التماس کردن به استاد واسه نمره به زور با معدل 10مدرک مهندسیشونو از یکی از دانشگاههای در پیت واحد چلغوز آباد علیا گرفتن !!
new reventon
۱۲ مهر ۱۳۹۹این دو خودرو ساز دارن سالی 23000 کشته میدن، کسیم حالیش نیس
حالا در 30 سال هم ضرب کنین میشه 700.000 نفر
حالا داعش چقد کشت؟ 10000 تام نمیشه
زیزیگولو
۱۲ مهر ۱۳۹۹دقیقاً منم همین نظرو دارم … با یه حسابو کتاب ساده متوجه میشیم
SS
۱۲ مهر ۱۳۹۹از سایپا درخواست میشه همراه با کاتالوگ و دفترچه ی راهنما ، کفن ام بزارن تا کار مأموران اورژانس رو ساده کنن و و مستقیما جسد رو بفرستن بهشت زهراء????
Ho3in
۱۲ مهر ۱۳۹۹اصلا حرف نداره اتفاقا زیبا هم هست ?
فقط ما چشم بصیرت نداریم زیبایی هاشو ببینیم ?
و اینکه بیشتر شبیه لندمارکه که اگ اشتباه نکنم شرکت مرتب خودرو مونتاژش میکرد
فردا که عرضه شد اصلا ببینین رو زمین میمونه یا نه بعد شما هی مسخره ش کنین??
مرتضی
۱۲ مهر ۱۳۹۹دسته دنده مدل اتوماتیک و ریموت کنترل ماشین شما رو یاد ماشین دیگه ای نمیندازه؟
نیما
۱۳ مهر ۱۳۹۹دسته دنده اش شبیه دسته دنده ساینا اتوماته
ALIREZA
۱۲ مهر ۱۳۹۹زامیاد تیوان یا فودای لندفورت، خودرویی است که دیگر به پایان عمر خود رسیده و باید در چین هم با نسل جدیدی جایگزین شود اما به زودی همانند بسیاری از خودروهای منسوخ و دورانداختنی دنیا، تازه در کشور ما با آب و تاب فراوان وارد خط مونتاژ و بازار خواهد شد
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۲ مهر ۱۳۹۹ولی حیف شد پتانسیل کوئیک بالاتر ازاینهاست
اگه کمی ضربه گیر های پلاستیکیش رو بیشتر
میکردن راحت با اس یو وی ها هم رقابت میکرد.
بهراد
۱۲ مهر ۱۳۹۹به به شاسی بلند آفرودرمون جور شد، یه دونه نیسان هماهنگ می کنیم هر وقت خراب شد جمعش می کنه میارتش سر نمایندگی
Mahdi
۱۲ مهر ۱۳۹۹بعد این لکنته بالای 700میلیون قیمت می خوره
تحت پیگرد
۱۲ مهر ۱۳۹۹استتارش منو داغون کرد
عارف
۱۲ مهر ۱۳۹۹اگه ما مردم برای خرید و ثبت نام هر آشغالی از سر و کول هم بالا نمیرفتیم الان اوضاع خیلی بهتر بود . فقط ۶ ماه تحمل کنیم همه چیز درست میشه
سام
۱۲ مهر ۱۳۹۹از نمایشگاه پکن هم این گیر بچه ها اومده، سه برابر قیمت شش سال پیش تو چین هم حتما قیمت میخوره برا حمایت از تولید ملی. زه جانبی هم داره هههههه
احمد
۱۲ مهر ۱۳۹۹ای کاش تولید نشه ابرو ریزی به خدا نکنید اینکارو
h!$@//
۱۲ مهر ۱۳۹۹طبیعی بود که همان ابتدا همه میدانستند که منظور مدیرعامل سایپا، یک خودروی چینی مونتاژی دیگر است.
…
عالی بود جناب سردبیر??
مهرداد كمال
۱۲ مهر ۱۳۹۹همون موتور سمند رو این میذاشتن بهتر بود۲۴۰۰ سی سی فقط ۱۳۰ اسب?
بعد فکر کن با این بری افرود، وسط راه بایس زنگ بزنی با پاترول بکسل ات کنن تا تعمیرگاه
سایپا مطمئن