زامیادفوتون

فوتون واندر، بررسی مشخصات و قیمت وانت جدید زامیاد

فوتون واندر وانت جدید زامیاد است که با ظرفیت بار ۱۳۵۰ کیلوگرم، قرار است بازیگر تازه‌ای در بازار کم‌تنوع وانت‌های اقتصادی کشورمان باشد.
وانت فوتون واندر زامیاد

بخش وانت‌های اقتصادی در کشورمان از عدم تنوع شدیدی رنج می‌برد. سال‌ها است که چند وانت قدیمی و بی‌کیفیت این بازار را در اختیار دارند و با خاتمهٔ تولید وانت مزدا در سال گذشته، این بخش از همیشه خلوت‌تر شده است. حال اما زامیاد در نمایشگاه خودروی مشهد از وانت جدیدی بنام واندر رونمایی کرده که محصول شرکت چینی فوتون است یعنی شرکتی که سال‌ها است با کامیون‌ها، کامیونت‌ها و پیکاپ‌های خود در بازار کشورمان حضور دارد. حال فوتون و زامیاد قصد دارند شانس خود را در بخش پایین‌تر و ارزان‌تر بازار امتحان کنند. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این وانت تازه‌وارد بازار کشور خواهیم پرداخت.

وانت فوتون واندر زامیاد

وانت فوتون واندر

واندر با وانت‌های معمولی متفاوت است و زامیاد آن را با عنوان مینی تراک معرفی کرده است. این سبک وانت‌ها، ارتفاعی بلندتر از وانت‌های معمولی و دماغه‌ای کوتاه دارند. در این نوع وانت‌ها که در چین بسیار محبوب هستند و در انواع زیادی ساخته می‌شوند، پیشرانه زیر صندلی‌ها نصب می‌شود و اتاق بار بالای چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد. درنتیجه، در اتاق بار خبری از برآمدگی‌های گلگیر نیست و فضایی کاملاً مسطح فراهم می‌شود. به همین دلیل، این وانت‌ها یا آن‌طور که زامیاد می‌گوید، مینی تراک‌ها بسیار کاربردی هستند. بااین‌حال، قبلاً شرکت‌های مختلفی این سبک وانت را در بازار ایران عرضه کردند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به وانت کارو از گروه بهمن، وانت کاکی از مرتب خودرو و وانت درکا از خود زامیاد اشاره کرد اما هیچ‌کدام از این مدل‌ها در بازار موفق عمل نکردند و خیلی زود کنار گذاشته شدند.

وانت فوتون واندر زامیاد

طراحی بیرونی وانت فوتون واندر

وانت واندر در بیرون طراحی ساده و مینیمالی دارد و به دلیل فقدان جلوپنجره، در نگاه اول شاید فکر کنید با یک وانت الکتریکی طرف هستید. بااین‌حال، ورودی هوای نه‌چندان بزرگی که روی سپر تعبیه شده، هوا را به رادیاتور می‌رساند. چراغ‌های جلو فرم بسیار ساده‌ای دارند و لوگوی فوتون در بین آن‌ها خودنمایی می‌کند. در قسمت جانبی، برخلاف وانت‌های قبلی این سبکی که قبلاً در ایران دیده بودیم، قسمت زیر اتاق بار با پانلی همرنگ بدنه پوشیده شده که متعلقاتی مثل فریم شاسی و سیستم اگزوز را پنهان کرده و نمای بهتر و متمدن‌تری به واندر بخشیده است. همین پانل در پشت وانت هم کشیده شده و چهار چراغ مربعی روی آن تعبیه شده که نمای مدرن‌تری نسبت به دیگر وانت‌های این سبکی ایجاد کرده است.

وانت فوتون واندر زامیاد

زامیاد در نمایشگاه مشهد، وانت واندر را در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین به نمایش درآورده است ولی فعلاً فقط نسخهٔ تک کابین برای عرضه در نظر گرفته شده و تکلیف نسخهٔ دو کابین هنوز مشخص نیست. وانت واندر در نسخهٔ تک کابین ۴,۸۷۰ میلی‌متر طول، ۱,۷۱۰ میلی‌متر عرض و ۱,۹۸۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۳,۰۸۰ میلی‌متر است. برای مقایسه، وانت مزدا ۴,۸۲۰ میلی‌متر طول دارد و بنابراین، واندر تقریباً هم‌اندازه این وانت قدیمی است. بااین‌حال، به دلیل دماغهٔ کوتاه، واندر از اتاق بار بسیار بزرگی با ۲,۸۵۰ میلی‌متر طول، ۱,۵۷۰ میلی‌متر عرض و ۳۶۰ میلی‌متر ارتفاع بهره می‌برد درحالی‌که طول اتاق بار وانت مزدا تک کابین تنها ۲,۱۹۰ میلی‌متر است.

وانت فوتون واندر زامیاد

داخل وانت فوتون واندر

واندر در داخل در قیاس با وانت‌های فرتوتی که سال‌ها است در کشورمان دیده‌ایم مثل نیسان و مزدا، فضای مدرن‌تر و زیباتری دارد. در اینجا داشبورد نسبتاً ساده‌ای دیده می‌شود که با پانل طوسی‌رنگ پوشیده شده و چهار دریچهٔ تهویهٔ همراه با دکمهٔ فلاشر تنها چیزهایی است که روی آن دیده می‌شود. البته برای این وانت نمایشگر لمسی هفت اینچی هم به‌صورت سفارشی در قالب آپشن ارائه می‌شود. مقابل راننده نیز یک غربیلک فرمان دو پره با طراحی جالب و دکمه‌های کنترلی همراه با صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی LCD دیده می‌شود. زیر نمایشگر مرکزی هم کنترل‌های سیستم تهویه به شکل دوار و با ساده‌ترین طراحی ممکن جای گرفته‌اند. به‌طورکلی، واندر در داخل فضایی بسیار ساده و اقتصادی دارد ولی بااین‌حال شرایط بسیار بهتری نسبت به وانت‌های قدیمی بازار کشورمان خواهد داشت. برای این وانت همچنین صندلی‌هایی با پشتی بلند و پشت‌سری یکپارچه در نظر گرفته شده که البته فضای چندانی برای عقب دادن پشتی نداشته و حالتی تقریباً عمودی دارند.

وانت فوتون واندر زامیاد

پیشرانه وانت فوتون واندر

وانت‌های این سبکی عمداً از پیشرانه‌های بنزینی کوچک تنفس طبیعی استفاده می‌کنند و واندر هم از این قاعده مستثنی نیست. این مینی تراک جدید زامیاد به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز است که ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس پنج سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، این پیشرانه زیر صندلی‌ها نصب شده که می‌تواند از لحاظ لرزش و سروصدا مشکلاتی را به دنبال داشته باشد ولی این شیوهٔ نصب پیشرانه را قبلاً در ون‌های زیادی مثل تویوتا هایس دیده‌ایم.

وانت فوتون واندر زامیاد

وانت واندر روی رینگ‌های ۱۴ اینچی با لاستیک‌های ۱۷۵ قرار گرفته و ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند. فرمان این وانت از نوع برقی است و حداکثر سرعت آن به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وزن خالص فوتون واندر ۱۲۰۰ کیلوگرم است اما ویژگی قابل‌توجه آن، ظرفیت بار ۱۳۵۰ کیلوگرمی است که به‌جز وانت نیسان، از تمام وانت‌های اقتصادی بازار ایران مثل مزدا و آریسان بیشتر است و یکی از نقاط قوت آن خواهد بود. علاوه بر این، درهای اتاق بار از سه طرف باز می‌شود که بارگیری را خصوصاً برای اشیاء بزرگ و حجیم آسان‌تر می‌کند.

امکانات وانت فوتون واندر

از چنین وانت اقتصادی نباید انتظار امکانات و آپشن‌های زیادی را داشت ولی بااین‌حال، واندر در قیاس رقبای خود در بازار کشورمان از این لحاظ شرایط مناسبی دارد. همچنین زامیاد برخی امکانات را در قالب آپشن سفارشی برای این وانت در نظر گرفته است که در ادامه خواهیم دید.

امکانات استاندارد:

  • دو ایربگ
  • دی‌لایت
  • سنسور نور
  • غربیلک فرمان چرمی با دکمه‌های کنترلی
  • صندلی‌های پارچه‌ای
  • سیستم تهویه
  • صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی
  • مه شکن جلو

آپشن‌های سفارشی:

  • تنظیم برقی و گرم‌کن آینه‌های جانبی
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی با بلوتوث و USB
  • دوربین دنده عقب

وانت فوتون واندر زامیاد

قیمت و رقبا

زامیاد فعلاً قیمت و زمان عرضهٔ وانت واندر را اعلام نکرده است ولی قیمت این مینی تراک در چین از تنها ۴۲,۹۰۰ یوآن معادل ۶,۱۰۰ دلار آغاز می‌شود و در گران‌ترین نسخه به ۶۱,۸۰۰ یوآن معادل ۸,۸۰۰ دلار می‌رسد؛ بنابراین، در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را برای واندر داشته باشیم. با این قیمت، مینی تراک فوتون وارد قلمروی وانت نیسان می‌شود که از لحاظ توانایی‌های حمل بار اصلاً با آن قابل قیاس نخواهد بود. اصلی‌ترین رقیب واندر می‌توانست وانت کارا یا همان مزدا باشد که سال گذشته تولید آن خاتمه یافت؛ بنابراین، در حال حاضر این وانت جدید چینی، آریسان ۲ را به‌عنوان تنها رقیب مستقیم خود در بازار می‌بیند. حال با اینکه تمام وانت‌های این سبکی قبلی که کشورمان عرضه شدند شکست خوردند و نشان دادن خریداران ایرانی روی خوشی به این نوع از خودروهای کار و تجاری نشان نمی‌دهند، باید منتظر بمانیم و ببینیم فوتون واندر سرانجام این طلسم را خواهد شکست یا آن‌هم به سرنوشت درکا، کاکی و کارو دچار خواهد شد.

وانت فوتون واندر زامیاد

مشخصات فنی وانت فوتون واندر

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۱۱۲ اسب بخار
گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴,۸۷۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۱۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۸۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۸۰ میلی‌متر
طول اتاق بار ۲,۸۵۰ میلی‌متر
عرض اتاق بار ۱,۵۷۰ میلی‌متر
ارتفاع اتاق بار ۳۶۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرم
ظرفیت بار ۱۳۵۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۵۰ لیتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. MehdiTurbo

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این چیه اخه همینجوریش سطح شهر زیبا نیست اینام اضافه بشه دیگه میشه دقیقا عین شهرهای فقیر هند نمیگم حالا ما ثروتمندیم یا مثل اونا فقیر نیستیم ولی سطح شهر خیلی فقیر نازیبا میکنه مثل سه پاچه میمونه

    موافقم 14
    مخالفم 10
    1. علی جردن

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1909 ديدگاه)

      فقط کابین اینو با آریسان ۲ و پراید وانت مقایسه کن ببین زیبایی یعنی چی
      نمایشگر لمسی داره

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. Daniel

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (14 ديدگاه)

        نه، مثل اینکه تو نمیفهمی

    2. ALI A

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (55 ديدگاه)

      حرف مفت… از نیسان و اریسان و مزدا بهتره. هم بیرون هم داخل. بعدش خودروی باربره طراحیشم بد نیست. با قیمت خیلی خوب (البته معلوم نیست چند بفروشن اینجا ! ). با این وضع وانت ها تو ایران. هر وانت نسبتا خوبی هم بیاد جای شکرش باقیه…

      موافقم 12
      مخالفم 2
    3. Galant.VR4(JDM)

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (829 ديدگاه)

      افکار درستی نیستش این بیاد میتونه کمک حال خیلی‌ها بشه اگه قیمت درستی داشته باشه ملت پشت نیسان‌آبی و پیکان و مزدا خسته شدن نه امنیت نه راحتی
      این بیاد ایران عالی میشه البته با قیمت خوب

      موافقم 5
      مخالفم 2
    4. فورد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (883 ديدگاه)

      برای داخل شهر رو ترافیک اینا خوبه ولی به هیچ عنوان بدرد جاده نمیخوره

    5. حامد پورجبار کاوگانی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اشغال چینی رو با ژاپنی مقایسه کردن جایز نیست

    6. حامد پورجبار کاوگانی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اشغال چینی رو با ژاپنی مقایسه کردن جایز نیست،اگه مزدا بزنه به این چندین متر پرتش میکنه،مثل بدم کش هواپیما میمونه

  2. End

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    وانت های مزدا و نیسان آبی بیدی نیستند که با باد همچین وانتایی بلرزند . آدمو یاد kei های ژاپنی میندازه
    وانت نیسان و مزدا بدلیل هزینه نگهداری کم ، تعمیر آسون ، وفور قطعه و خدمات صد هیچ ازین بچه وانت جلوتر هستند و هیچ خللی در کارشون ایجاد نمیشه
    اینو تهش دو سه تا استارت‌آپ و شرکتایی مثل دیجی کالا بخرن و ازش برای تبلیغات استفاده کنن

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. RAM1500TRX

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    برای باربری سطح شهر یا بین شهری کوتاه خیلی خوبه
    مخصوصا فضای بار مناسبی هم داره

  4. گاس فرینگ

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (288 ديدگاه)

    قیمت بالا و قطعات کم باعث میشه که خریدار مدل هایی مثل پراید وانت و آریسان ۲ رو ترجیح بده حتی با آگاهی از تمام بدی هاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست