زامیاد

مقایسه پادرا پلاس و نیسان زامیاد، کدام وانت گزینه بهتری است؟

پادرا پلاس به‌عنوان نسخه‌ای جدیدتر و مجهزتر از نیسان آبی چه ویژگی‌ها، مشخصات و مزایا و معایبی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
وانت نیسان آبی یا پادرا پلاس

به‌واقع باید وانت نیسان را یکی از نمادهای صنعت خودروسازی کشورمان دانست. این وانت که از سال ۱۳۴۹ بی‌وقفه در ایران در حال تولید است و پس از نیم قرن، هنوز هم خریدار دارد. دلیل اصلی که باعث شده وانت نیسان برای چند دهه در صنعت خودروسازی کشورمان ماندگار شود، عدم وجود جایگزین مناسبی برای آن است زیرا این سبک وانت‌ها در دنیا سال‌ها است که با کامیونت‌ها جایگزین شده‌اند و پیکاپ‌های امروزی در این کلاس هم از لحاظ توانایی حمل بار در حد وانت نیسان نیستند. علاوه بر این، فراوانی قطعات، سادگی و هزینه‌های نگهداری پایین و توانایی‌های حرکتی مناسب در مسیرهای ناهموار باعث شده وانت نیسان علیرغم تمام مشکلاتش، هنوز هم پرطرفدار باشد.

وانت شوکا

به همین دلیل، زامیاد هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن این وانت فرتوت ندارد و حتی در تدارک نسخهٔ جدیدی از آن با پسوند اکستند است! بااین‌حال، زامیاد در طول سال‌ها چند بار سعی کرد نیسان آبی را مورد به‌روزرسانی قرار دهد تا این فسیل نیم‌قرنی کمی رنگ و بوی امروزی به خود بگیرد. یکی از اولین تلاش‌های زامیاد در این راستا، معرفی وانتی بنام شوکا در سال ۱۳۸۷ بود که با از طریق نصب اتاق یکی از وانت‌های شرکت چینی فودی روی شاسی نیسان آبی شکل گرفت. شوکا اما با استقبال خریداران مواجه نشد و مدت کوتاهی بعد کنار گذاشته شد. پس‌ازاین، در سال ۱۳۹۲ زامیاد وانت جدید دیگری بنام پادرا را معرفی کرد که مثل شوکا، تلفیقی از اتاق وانت چینی فودی لایون با شاسی وانت نیسان بود ولی پادرا هم نتوانست موفق عمل کند و همچنان خریداران همان نیسان آبی قدیمی را ترجیح می‌دادند.

وانت پادرا

بااین‌حال، زامیاد ناامید نشد و در نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۷ پادرا پلاس را رونمایی کرد. این وانت سرانجام در نیمهٔ دوم سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شد تا اگر امکان ادامهٔ تولید نیسان آبی به دلیل استانداردهای ۸۵ وجود نداشته باشد، پادرا پلاس بتواند جایگزینی برای آن باشد. بااین‌حال، تولید وانت نیسان همچنان ادامه پیدا کرد و پادرا پلاس هم زیر سایهٔ این وانت باستانی آبی‌رنگ باقی ماند تا سومین تلاش زامیاد برای به‌روزرسانی وانت نیسان هم ناکام بماند. بااین‌وجود، تولید پادرا پلاس با تیراژ بسیار کمتری نسبت به نیسان آبی همچنان ادامه دارد تا گزینه‌ای باشد برای کسانی که خواهان همان جان‌سختی و توانایی‌های وانت نیسان در کنار راحتی و تجهیزات بیشتر هستند. البته عرضهٔ پادرا پلاس بسیار محدود است و در بازار خیلی کمتر از نیسان آبی برای خرید پیدا می‌شود.

همچنین بخوانید: مقایسه وانت نیسان با فوتون واندر، جایگزین مدرن و کم‌توان نیسان آبی

مقایسه مشخصات فنی

همان‌طور که گفته شد، پادرا پلاس اساساً همان وانت نیسان با اتاق جدید محسوب می‌شود و حتی قسمت اتاق بار این وانت هم با نیسان آبی یکسان است؛ بنابراین، این دو وانت از لحاظ مشخصات فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی باهم ندارند. این یعنی زیر کاپوت پادرا پلاس همچنان همان پیشرانهٔ قدیمی ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی نیسان را می‌بینیم که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. البته زامیاد از سال گذشته نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور را روی وانت نیسان و پادرا پلاس نصب کرده است که با نام M24 پلاس شناخته می‌شود. این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلاینده‌های خروجی از اگزوز، به کاتالیست جدید، کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل و دریچه گاز برقی مجهز شده و مسیر برگشت سوخت از ریل به باک نیز حذف شده است.

وانت نیسان آبی یا پادرا پلاس

این تغییرات موجب شده موتور M24 پلاس در قیاس با نسخهٔ قبلی کنترل دقیق‌تری برای میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. طبق اعلام زامیاد، وانت نیسان با موتور M24 در هر صد کیلومتر ۱۰.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. بااین‌حال، در قدرت و گشتاور موتور تغییری صورت نگرفته است و انتقال نیرو هم مثل قبل توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. حداکثر سرعت مجاز این وانت‌ها ۹۰ کیلومتر بر ساعت است و ترمزهای عقب در هردو همچنان کاسه‌ای است. وانت نیسان و پادرا پلاس هردو در نسخهٔ دوگانه‌سوز CNG هم عرضه می‌شوند که البته روی سوخت گاز خروجی موتور به ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا می‌کند.

وانت نیسان آبی یا پادرا پلاس

مقایسهٔ ابعاد و ظرفیت بار

در بخش ظرفیت بار بین پادرا پلاس و وانت نیسان تفاوت‌هایی جزئی دیده می‌شود. پادرا پلاس اتاق جدید، حدود ۹۰ کیلوگرم از وانت نیسان سنگین‌تر است و درنتیجه، ظرفیت بار کمتری دارد. طبق اعلام زامیاد، نیسان آبی با وزن خالص ۱۶۲۰ کیلوگرم، ظرفیت حمل بار مجاز ۲۱۰۰ کیلوگرم را دارد درحالی‌که این رقم برای پادرا پلاس با وزن خالص ۱۷۱۰ کیلوگرم، ۱۹۴۰ کیلوگرم است. حداکثر وزن ناخالص هردو وانت هم ۳.۸ تن اعلام شده است. از لحاظ ابعاد هم بین دو خودرو تفاوت‌هایی دیده می‌شود. هرچند عرض و فاصلهٔ محوری هردو وانت یکسان و به ترتیب ۱,۷۳۰ میلی‌متر و ۲,۸۶۵ میلی‌متر است ولی پادرا پلاس با ۵,۲۰۰ میلی‌متر طول و ۱,۷۴۰ میلی‌متر ارتفاع، از نیسان آبی با ۴,۸۵۰ میلی‌متر طول و ۱,۷۰۰ میلی‌متر ارتفاع کشیده‌تر و بلندتر است. البته طول اضافی پادرا پلاس فقط به خاطر اتاق جدید در قسمت جلو است زیرا ابعاد اتاق بار هردو وانت با ۲,۳۰۰ میلی‌متر طول، ۱,۶۰۰ میلی‌متر عرض و ۴۰۰ میلی‌متر ارتفاع، باهم یکسان است.

مقایسهٔ امکانات و تجهیزات

از چنین وانت‌هایی نباید انتظار امکانات خاصی را داشته باشید زیرا این ساخته‌های زامیاد حتی از بدیهی‌ترین تجهیزات پیکاپ‌های امروزی هم بی‌بهره هستند ولی بااین‌وجود، پادرا پلاس شرایط بهتری دارد. امکانات وانت نیسان فقط شامل سیستم تهویه، لاینر اتاق بار، دی‌لایت و ایموبلایزر می‌شود و حتی فرمان هیدرولیک هم در این خودرو سفارشی است ولی از سوی دیگر، پادرا پلاس با سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، پنجره‌های برقی، ریموت کنترل و قفل مرکزی، سیستم صوتی با بلوتوث و USB و لاینر اتاق بار عرضه می‌شود؛ بنابراین، هرچند پادرا پلاس هم در قیاس با پیکاپ‌های جدیدتر خودروی کاملاً فقیری است ولی از امکانات حداقلی و اساسی برخوردار است.

قیمت و ارزش خرید

همان‌طور که گفته شد، پادرا پلاس عرضهٔ بسیار محدودی دارد و مدت‌ها است که زامیاد اقدام به ارائهٔ طرح فروش برای آن نکرده است درحالی‌که وانت نیسان به‌طور منظم برای فروش عرضه می‌شود. به همین دلیل، اگر خواهان پادرا پلاس صفرکیلومتر باشید، باید از بازار خریداری کنید که قیمت بالاتری نسبت به کارخانه دارد. با توجه به لیست قیمت وانت پادرا پلاس صفر در کارخانه و بازار، آخرین قیمت کارخانه‌ای این وانت برای نسخهٔ بنزینی نزدیک به ۶۱۷ میلیون تومان و برای نسخهٔ دوگانه‌سوز ۶۶۳ میلیون تومان است. این در حالی است که پادرا پلاس بنزینی در بازار حدود ۷۰۰ میلیون تومان و نسخهٔ دوگانه‌سوز حدود ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. از سوی دیگر، وانت نیسان در بازار در نسخهٔ بنزینی با موتور M24 حدود ۶۵۰ میلیون تومان و در نسخهٔ دوگانه‌سوز ۶۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت کارخانه‌ای این دو مدل نیز به ترتیب ۵۷۹ میلیون و ۶۲۸ میلیون تومان است؛ بنابراین، هم‌اکنون در بازار پادرا پلاس بنزینی حدود ۵۰ میلیون تومان گران‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

مزایا و معایب

وانت نیسان و پادرا پلاس هرکدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه بیان می‌کنیم:

وانت نیسان

  • مزایا: قیمت ارزان‌تر، عرضهٔ منظم، فروانی قطعات، سادگی و استهلاک پایین
  • معایب: طراحی بسیار قدیمی، کیفیت پایین، کابین ناراحت، فقدان ابتدایی‌ترین امکانات

پادرا پلاس

  • مزایا: طراحی جدیدتر، کابین مدرن‌تر و راحت‌تر، امکانات بیشتر، توانایی حمل بار مشابه نیسان آبی
  • معایب: عرضهٔ محدود، قیمت گران‌تر، کمیابی و قیمت گران قطعات ظاهری، بازار فروش ضعیف‌تر

جمع‌بندی

به‌طورکلی، ازآنجایی‌که پادرا پلاس از لحاظ فنی کاملاً با وانت نیسان یکسان است، از همان مزیت‌های اصلی نیسان آبی یعنی استهلاک پایین، فراوانی قطعات یدکی، سهولت تعمیرات، توانایی حمل بار بالا و توانایی‌های حرکتی مناسب در مسیرهای ناهموار بهره می‌برد و این ویژگی‌ها را با کابینی بروزتر، زیباتر، راحت‌تر و مجهزتر ارائه می‌کند؛ بنابراین، باید پادرا پلاس را گزینهٔ بهتری برای خرید بدانیم ولی همه‌چیز در این موارد خلاصه نمی‌شود زیرا عرضهٔ محدود پادرا پلاس باعث شده این وانت به‌سختی در بازار پیدا شود و همچنین از لحاظ فروش دست‌دوم هم شرایط خوبی نداشته باشد. علاوه بر این، در صورت تصادف، یافتن قطعات یدکی ظاهری پادرا پلاس هم بسیار سخت‌تر و البته گران‌تر از وانت نیسان خواهد بود؛ و در آخر، حدود ۵۰ میلیون تومان قیمت گران‌تر نیز برای خریداران این وانت‌ها رقم قابل‌توجهی خواهد بود. به همین دلایل است که با وجود برتری‌های پادرا پلاس، هنوز وانت نیسان قدیمی فروش بسیار بیشتری دارد؛ بنابراین، به‌عنوان نتیجه‌گیری خواهد گفت اگر خواهان راحتی بیشتری هستید و می‌توانید با مشکلاتی که برای پادرا پلاس ذکر شد کنار بیایید، وانت جدیدتر زامیاد گزینهٔ مناسبی برای شما خواهد بود.

مقایسهٔ مشخصات فنی

وانت نیسان پادرا پلاس
پیشرانه M24
نوع موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
قدرت ۹۴ اسب بخار
گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
حداکثر سرعت مجاز ۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتر ترکیبی
فاصلهٔ محوری ۲,۸۶۵ میلی‌متر
طول ۴,۸۵۰ میلی‌متر ۵,۲۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۰۰ میلی‌متر ۱,۷۴۰ میلی‌متر
طول اتاق بار ۲,۳۰۰ میلی‌متر
عرض اتاق بار ۱,۶۰۰ میلی‌متر
ارتفاع اتاق بار ۴۰۰ میلی‌متر
فاصله از زمین ۲۱۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۲۰ کیلوگرم ۱۷۱۰ کیلوگرم
ظرفیت بار مجاز ۲۱۰۰ کیلوگرم ۱۹۴۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز ۳۸۰۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۶۵ لیتر ۵۵ لیتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. 제네시스

    ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این دو تا رقیب مستقیم وانت های آمریکایی 😂

    موافقم 71
    مخالفم 12
    1. SRT

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (627 ديدگاه)

      Ram vs f150❌
      Nissan(saipa)abi vs padra plus✔️

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. گاس فرینگ

        ۱۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (446 ديدگاه)

        همین نیسون آبی از سایبرتراک خوشگلتره

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. .

          ۱۳ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          منظورت همون پادراست که جلوش شبیه به پرایده!خخخخخخخخخخخخخخخ

  2. .

    ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    پادرا تو ورژن دو کابینش،،،مستعد یه اتاق کامل به سبک اس یو وی،،،،هست
    با توجه به اینکه انجینش z24،تو خودروی پاژن به صورت دو دیفرانسیل مورد استفاده قرار گرفته….باز هم میتونست این اتفاق بیفته
    هم شاسی بلند شاسی مستقله….هم دو دیفرانسیل
    قیمتش هم کاملا رقابتی میشد
    وفور قطعه و مکانیک هم بود….با هزینه های پائینتر
    انجینش که جوابگوی بار هست….و خیلی‌ها هنوز میپرستنش…..برای ۶ تا هفت نفر آدم ،کار سختی پیش رو نداشت
    .
    میدونم از نظر خیلی‌ها سمه….
    ولی تو بازار مافیایی و زهوار دررفته الان،،،،کار خیلیهارو راه مینداخت

    موافقم 66
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۱۱ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1311 ديدگاه)

      همه‌ی اینایی رو که گفتی هزینه بر داره و مگه چند نفر میخوان این نسخه از پادرا ای که گفتی بخرن؟
      هرکاری تو زامیاد انجام میشه باید همه‌ی جوانب رو بسنجند.
      در ضمن زامیاد بی در پیکر نیست‌ و بخشی از سهام زامیاد خصوصی هست و فقط سایپا اونجا تصمیم نمیگیره و زامیاد از لحاظ مدیریتی عالی هست.
      و زامیاد نکته جالبش اینه که زیان ده نیست مثل خود سایپا.

      موافقم 7
      مخالفم 20
      1. .

        ۱۱ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (57 ديدگاه)

        من نه اسم سایپا رو آوردم،،،نه زامیاد رو….و نه حتی اسم ورژن دو کابین پادرا رو که همه میدونن چیه
        یه نظریه بود در مورد یه خودرو با در نظر گرفتن پتانسیل موجود و ناتوانی خودروساز در ارائه مدلهای به روز و همچنین ناتوانی مصرف کننده برای پرداخت هزینه مدلهای به روز
        یعنی چی که همه اینایی که گفتی هزینه برمیداره؟
        بدون هزینه میخوای پیشرفت کنی و مدل جدید بدی بازار؟
        هزینش از اون سم ۲۰۶ صندوق دار بیشتر میشد؟
        باقی خودروسازها بدون هزینه مدلهای جدید توسعه میدن؟
        یه جوری میگی زامیاد بی در و پیکر نیست و هر کاری توش انجام میشه باید همه جوانب رو بسنجند که انگار محصول به روزش f 150….تیتان و هایلوکسه
        اتفاقا بی در و پیکرتر از خودروساز ایرانی وجود نداره
        ضررده نیست چون هیچ لگن قابل رقابتی تو رده لنگی که تولید میکنه،تو بازار نیست….
        .

        موافقم 27
        مخالفم 3
        1. محمد

          ۱۱ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1311 ديدگاه)

          خب هر کاری باید سود داشته باشه.
          بله اگر خودروساز دولتی بود عزم سیاسی برای توسعه وجود داشت و حاضر بودن یک کاری که سود نداره رو انجام بدهند.
          در زامیاد عده‌ای سرمایه گذارند و بر مبنای عقل مطمئن ترین سرمایه گذاری را انجام می دهند و سودش میره تو جیب خودشون‌.
          ولی این کاری که شما گفتی باعث میشه قیمت این خودرو افزایش پیدا کنه و همینجوری به خاطر بالاتر بودن قیمتش نمی خرنش‌.
          در ضمن خود قیمت خودرو به کنار زیر ساخت های ساخت همچین خودرویی فراهم کردنش هزینه داره.
          در ضمن هیچ پیکاپی نمیتونه با نیسان آبی رقابت کنه و واردات بی غید و شرط آزاد شه هم داستان همینه.

          موافقم 2
          مخالفم 12
  3. ۱۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5153 ديدگاه)

    این نیسان ماشین خوبیه جدی
    هیچ جایگزینی جز کامیون براش نیست
    بنظرم همون اکستند بیارن یه صندلی خوب براش بندازن دندش هم اتوماتیک کنن

    موافقم 31
    مخالفم 4
  4. قدرت طهماسبی

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    دو آشغال غیر استاندارد

    موافقم 38
    مخالفم 13
  5. JaMsHiD-B

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3082 ديدگاه)

    بس کنید
    مگه دوتا آشغال هم نیاز به مقایسه داره؟
    همشون یه چیزین دیگه ارزش اینکارا رو نداره

    موافقم 30
    مخالفم 16
  6. بهروز

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    نماد یک کشور جهان سومی. کافیه از کشوری متمدن به ایران بیاید و خیابانها رو ببینید.

    موافقم 24
    مخالفم 10
    1. .

      ۱۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      میگم حیف اون سه کله پوک نیومدن ایران. (جرمی کلارکسون و جیمز می و …)
      اگر یک قسمت دیگه می ساختند فکر کنم اون قسمت به کپی های سمی فورد بود.
      سمند اگر اشتباه نکنم اسم این ماشین فورد رو خیلی شبیه فورد مریخ(Mercury) هم از نظر کاربردی که داره(پلیس راهنمایی و رانندگی)هم از نظر ظاهری که سمند انگاری نسخه مناطق محرومشه.

  7. هوشنگ

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    به نظر من پادار دو کابین با توجه به قیمت و توانایی های آفرودی از kmc,وغیره برای سفر به کوه ودشت چیز مناسبیه .البته باتوجه به قیمت

    موافقم 11
    مخالفم 5
  8. امیر حسین

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اطلا نیسان بالای مدل 90تا92ارزش خریدن نداره چون هم از بدنه زدن هم وضعیت موتور فاجعه یعنی مدا85تا90گل سررسید نیسان هستش اونم تک سوز

    موافقم 7
    مخالفم 3
  9. محمد

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من اگه ۸۰۰ـ۹۰۰ میلیون پول داشتم به جای اینکه نیسان بخرم یه خاور میخریدم که از نیسان نون بده تر هم هست

    موافقم 10
    مخالفم 1
  10. Behnam

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نیسان پادرا مصرف سوختش مثل نیسان ابی ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ لیتر هست میگن موتورش تغییر کرده اصلا هیچ تغییری نکرده تتها رو کاغذ اسمش فرق کرده قطعات پادرا اینه چراغ قیمتش خیلی بالا هست اینه های بقل جفتی قیمت ۱۲ میلیون وغیره نصبت به نیسان ابی بهتره ولی مصرف سوختش خیلی خیلی بالا هست

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا