مینی تراک فوتون واندر محصول جدید زامیاد در ایران، ویژگیهای مناسبی برای استفاده بهعنوان بارکش شهری با ظرفیت مناسب دارد. این خودرو در دو نسخه تک و دو کابین رونمایی شده است.
معرفی فوتون واندر
طراحی بامزه و شرقی، طول بسیار کوتاه دماغه، قرارگیری موتور در زیر صندلیها، قابلیت هماهنگسازی با هر نوع کسبوکار مخصوصاً کاربردهای شهری و خدماتی و سازمانی و تمرکز روی ویژگیهای عملی باعث میشوند تا واندر را بهعنوان یک بازیگر جدید در این حوزه جدیتر بگیریم.
عرض بسیار کم واندر میتواند هم نقطه مثبت آن برای مانورهای شهری و هم نکتهای منفی برای خریدار از جهت طراحی و زیبایی باشد. ممکن است این نوع طراحی مورد پسند رانندگانی که به دنبال خودروهای خشن و با ابعاد بزرگ هستند، نباشد.
این خودرو توسط فوتون ۱.۵ میلیون کیلومتر آزمایش جادهای را پشت سر گذاشته و به گفته سازنده، اجزای کلیدی آن عمری حداقل ۳۰۰ هزار کیلومتری دارند. این موضوع نشان از دوام خوب چنین خودرویی دارد که برای مصارف تجاری و کاری بسیار حیاتی است. در چالشی که فوتون برای نمایش قابلیت اطمینان این خودرو درنظر گرفت، ۶۰ هزار کیلومتر بدون خرابی پیموده شد.
امکانات و تجهیزات زامیاد واندر دوکابین
فضای داخلی برای افرادی با قد بلند هم کاملاً جادار به نظر میرسد. هرچند در نسخه دوکابین، فضای پای صندلیهای نیمکتی عقب محدود است. کابین برای یک خودروی کار، طراحی قابل قبولی دارد. آپشنهایی چون ترمز دستی برقی، نمایشگر ۹ اینچی لمسی، سیستم اطلاعات و سرگرمی، ورود بدون کلید و استارت دکمهای که در فوتونهای فول آپشن وجود دارد، احتمالاً در آینده بهصورت سفارشی روی این خودرو ارائه خواهند شد.
ایربگ سرنشینان جلو، چراغ رانندگی در روز، سنسور نور (اتولایت)، چراغهای LED، تهویهمطبوع، سیستم هشدار باز بودن کمربند، سیستم هشدار باز بودن در، غربیلک فرمان دوشاخه دی کات با روکش چرمی مجهز به کنترلهای روی فرمان، ریموت و قفلمرکزی، آینههای برقی همراه با گرمکن، صندلیهای ارگونومیک با روکش پارچه و چرم، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، سیستم تهویهمطبوع، نمایشگر ۷ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا با پورت USB و بلوتوث، خروجی ۱۲ ولتی، نمایشگر دیجیتالی ۷ اینچی کلاستر، دوربین دندهعقب و… فهرست تجهیزات واندر را تشکیل میدهند. همانگونه که میبینید، این خودرو به امکانات مهم اکتفا کرده تا هزینه تولید را پایین نگه دارد.
فضای کابین به سهرنگ مشکی و طوسی و آبی مزین شده. دریچههای تهویه عمودی است و کابین روشن و شاد و جادار است. ممکن است انتظار طراحی مدرنتری از کابین این خودرو داشته باشید؛ اما بهخاطر داشته باشید که این یک خودروی اقتصادی و ارزانقیمت محسوب میشود.
بارگیری در عرشه واندر از سه جهت ممکن است و این موضوع برای تخلیه بار بسیار مفید و راهگشا است. این عرشه کاملاً تخت بوده و باعث آسانی بارگیری بدون پرتی فضا میشود.
مشخصات فنی فوتون واندر دوکابین
تعویض روان دنده، فرمان برقی با انرژی کم ۱۷ نیوتنی برای چرخش، ترمزهای قدرتمند و موتور تنفس طبیعی کم استهلاک از ویژگیهای فنی واندر به شمار میآیند. قرارگیری موتور در زیر صندلیهای جلو همانند بهمن اینرودز، باعث افزایش ارتفاع سواری و درعینحال انتقال لرزش به کابین میشود. ویژگی که بیشتر یادآور مینی ونها در این کلاس است. تعمیرات روتین موتور نیز با تاکردن صندلیها مقدور است.
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۱۲ اسب بخار در دور ۵۶۰۰ |
گشتاور | ۱۴۷ نیوتن متر در دور موتور ۴۴۰۰ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | دیفرانسیل عقب |
نسبت دیفرانسیل | ۴.۷۷۸ |
حداکثر سرعت | ۱۱۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۸۷۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۱۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۸۰ میلیمتر |
طول اتاق بار | ۲,۱۴۰ میلیمتر |
عرض اتاق بار | ۱,۵۷۰ میلیمتر |
ارتفاع اتاق بار | ۳۶۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۲۵۰ کیلوگرم |
وزن ناخالص | ۲۵۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۱۳۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
ترمز (جلو/عقب) | دیسکی/کاسهای |
امکانات ترمزها | ABS+EBD+ESC |
ترمز پارک | دستی |
ظرفیت حمل نفرات | ۴+۱ نفر |
سیستم تعلیق محور جلو | مک فرسون – میله تعادل |
سیستم تعلیق محور عقب | فنر تخت – میله تعادل (آپشن) |
سایز تایر | LT 175/75R14 |
امکانات | نمایش میزان باد تایر TPMS |
فرمان | برقی EPS |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
قیمت زامیاد واندر
در حال حاضر قیمت قطعی و نهایی دو نسخه واندر توسط زامیاد اعلام نشده است. مسئولین زامیاد از قیمت زیر یکمیلیاردی نسخه دو کابین فوتون واندر در نمایشگاه تبریز خبر دادند. در چین فوتون واندر با قیمت ۶۱۰۰ تا ۸۸۰۰ دلار به فروش میرسد که آن را در زمره اقتصادیترین خودروهای باری قرار میدهد.
نکات منفی زامیاد فوتون واندر
- قدرت پایین پیشرانه
- طراحی نهچندان همهپسند
- امکانات رفاهی اندک
- صدا و لرزش داخل کابین
نکات مثبت زامیاد فوتون واندر
- جادار با فضای بار بسیار خوب و تخت
- استهلاک پایین و هزینه نگهداری اندک
- امکان سفارشیسازی نامحدود برای انواع کاربریهای شهری
- فرمان نرم و رانندگی آسان
رقبا و ارزش خرید زامیاد واندر
در بازار کشور، علاوه بر وانت نیسان که خودرویی بسیار قدیمی محسوب میشود و قیمتی پایینتر از واندر دارد، خودروهای بارکشی چون آریسان ایرانخودرو، ون باری اینرودز، کامیونت بهمن فورس F38 نیز در بازه زیر یک میلیارد تومان قابل انتخاباند. بااینحال آریسان از کوچکی فضای بار و نداشتن نسخه دو کابین رنج میبرد و اینرودز هم فضایی سرپوشیده اما محدود دارد. در این میان کامیونت بهمن با ظرفیت بسیار بالاتر و قیمتی نزدیک به واندر میتواند رقیب سرسختی برای آن به شمار آید. برای اکثر کاربریهای تجاری در محدوده شهر و خارج شهر واندر میتواند انتخاب بسیار ارزندهای باشد. اما این موضوع در درازمدت و باتوجهبه هزینههای استهلاک و نگهداری و پشتیبانی زامیاد از این خودرو خود را نشان خواهد داد.
View this post on Instagram
انیس
۲۸ مهر ۱۴۰۳این با این چرخاش میخاد جای نیسان رو بگیره این جای پراید وانتم نمیتونه بگیره
آمیرزا
۲۸ مهر ۱۴۰۳جای نیسان که حق با شماست اما جای پراید رو چرخ خرید ننه بزرگ هم میگیره
خسرو نوروزی
۲۸ مهر ۱۴۰۳من جای کارخونه زامیاد بودم از این نظرات کارشناسی این چند نفر استفاده می کردم .
بالاخره الکی که نظر منفی ندادند .
بنده خداها کلی پول دادند و یکدستگاه خریدند که فکر می کردند واقعا جای نیسان را می گیرید.
اتاقدارش کنند که دیگه برای پخش کارتن های پفک نمکی تی تاپ خوب است.
شاهين دیباور
۲۸ مهر ۱۴۰۳با سلام و احترام، یعنی این می خواد کمه کم بار۵تن تیرآهن با طول ۱۲ متر رو با یه تک چرخ زدن بدون نقص فنی وبدون آنکه کسی آسیب ببین رو خالی کنه ؟منکه فکر نمیکنم.
افشین
۲۹ مهر ۱۴۰۳واقعاً مهندسین ایرانی نمیتونن همچین قارقارکی طراحی کنن که دست به دامن آشغالهای چینی میشن کجا داریم میریم؟
مسعود
۳۰ مهر ۱۴۰۳والا این جایگزین پراید وانت هست و اصلا جای نیسان زامیاد یا سایپا رو بحساب نمیاد
به عقل مسولین حوزه کارشناسی خودرو سایپا شک کردم !
یک وانت نیسان خوب ساخت داخل اگه داریم همین نیسان زامیاد هست .بجایی که خدمات فنی و کیفیت رو بالاتر ببرند چرا با جایگزینی این خودروهای مزخرف می خواهند حذفش بکنند .
کامران
۱ آبان ۱۴۰۳اولا این هم میتونه قسمتی از نیاز حمل بار کشور رو بر طرف کنه و با توجه به دو کابین بودن عالیه ..اما چرا کسی نمیخره .چون اعتمادی به ادامه تولیدش نیست و فردا دیگه تولید نشه و دوما عدم وجود وسایل یدکی حتی در زمان تولید(ماشین های چینی موجود بشدت از نبود قطعات یدکی و گرانی انها رنج میبرن ) ..این دو مطلب باعث میشه کسی سمتش نره .اگر همین دو مشکل رو بتونن رفع و اعتماد سازی کنن قول میدم خیلی ها بخرن هر چند کار نیسان ابی رو انجام نمیده ولی برای خیلی ها میتونه عالی باشه .نیسان آبی هم با جایگزینی با موتور جدید و پرقدرت تر فعلا حفظ کنن .در دنیا ماشین های که جای نیسان آبی رو بگیرن کم نیست اما اینا میخوان فقط از چین خرید کنن و با ارزون ترین قیمت وارد و با گرانترین رقم ممکن به ملت بفروشن .
حسین
۱ آبان ۱۴۰۳بابا این خودرو فقط برا عابدان خوبه هرکه پول مفت داره میخره این خودرو بزودی در اروقچی ها پیدا میشه ارزش کارکردش به یکسوم پول خریدش نمی ارزه بازم میگم هرکه بخره پولشو دور ریخته ودیگه صاحب خودرو نمیشه باید پول خریدشو خرج تعمیرش کنه ویا بده مفت به اوراقی خوددانید
محمدرضا
۲ آبان ۱۴۰۳بابا حرمت نیسان رو نگه دارین آخه این چیه
سلامی
۴ آبان ۱۴۰۳آدم سوسول دیده بودیم وانت سوسول ندیده بودیم که دیدیم
بهرام
۵ آبان ۱۴۰۳سلام قیمت ؟نیسان موتورقدرتمندی داردیافوتون؟
یاسربهزادی
۵ آبان ۱۴۰۳این موتورش زیرپا هست بهتر آتیش میگیرم چرخ بهتر این اشغال
شمس
۵ آبان ۱۴۰۳بنظرم اگر غیر از این بود باید تعجب میکردیم
کار صاحبشو گم کرده ،
گله افتاده دست گوسفندا و گرگا گیاه خوار شدن
کمال
۷ آبان ۱۴۰۳من راستش بگم من یک روستای هستم حیاط وحیات ما بدون نیسان آبی اصلا ممکن نیست