مینی تراک فوتون واندر محصول جدید زامیاد در ایران، ویژگیهای مناسبی برای استفاده بهعنوان بارکش شهری با ظرفیت مناسب دارد. این خودرو در دو نسخه تک و دو کابین رونمایی شده است.
معرفی فوتون واندر
طراحی بامزه و شرقی، طول بسیار کوتاه دماغه، قرارگیری موتور در زیر صندلیها، قابلیت هماهنگسازی با هر نوع کسبوکار مخصوصاً کاربردهای شهری و خدماتی و سازمانی و تمرکز روی ویژگیهای عملی باعث میشوند تا واندر را بهعنوان یک بازیگر جدید در این حوزه جدیتر بگیریم.
عرض بسیار کم واندر میتواند هم نقطه مثبت آن برای مانورهای شهری و هم نکتهای منفی برای خریدار از جهت طراحی و زیبایی باشد. ممکن است این نوع طراحی مورد پسند رانندگانی که به دنبال خودروهای خشن و با ابعاد بزرگ هستند، نباشد.
این خودرو توسط فوتون ۱.۵ میلیون کیلومتر آزمایش جادهای را پشت سر گذاشته و به گفته سازنده، اجزای کلیدی آن عمری حداقل ۳۰۰ هزار کیلومتری دارند. این موضوع نشان از دوام خوب چنین خودرویی دارد که برای مصارف تجاری و کاری بسیار حیاتی است. در چالشی که فوتون برای نمایش قابلیت اطمینان این خودرو درنظر گرفت، ۶۰ هزار کیلومتر بدون خرابی پیموده شد.
امکانات و تجهیزات زامیاد واندر دوکابین
فضای داخلی برای افرادی با قد بلند هم کاملاً جادار به نظر میرسد. هرچند در نسخه دوکابین، فضای پای صندلیهای نیمکتی عقب محدود است. کابین برای یک خودروی کار، طراحی قابل قبولی دارد. آپشنهایی چون ترمز دستی برقی، نمایشگر ۹ اینچی لمسی، سیستم اطلاعات و سرگرمی، ورود بدون کلید و استارت دکمهای که در فوتونهای فول آپشن وجود دارد، احتمالاً در آینده بهصورت سفارشی روی این خودرو ارائه خواهند شد.
ایربگ سرنشینان جلو، چراغ رانندگی در روز، سنسور نور (اتولایت)، چراغهای LED، تهویهمطبوع، سیستم هشدار باز بودن کمربند، سیستم هشدار باز بودن در، غربیلک فرمان دوشاخه دی کات با روکش چرمی مجهز به کنترلهای روی فرمان، ریموت و قفلمرکزی، آینههای برقی همراه با گرمکن، صندلیهای ارگونومیک با روکش پارچه و چرم، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، سیستم تهویهمطبوع، نمایشگر ۷ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا با پورت USB و بلوتوث، خروجی ۱۲ ولتی، نمایشگر دیجیتالی ۷ اینچی کلاستر، دوربین دندهعقب و… فهرست تجهیزات واندر را تشکیل میدهند. همانگونه که میبینید، این خودرو به امکانات مهم اکتفا کرده تا هزینه تولید را پایین نگه دارد.
فضای کابین به سهرنگ مشکی و طوسی و آبی مزین شده. دریچههای تهویه عمودی است و کابین روشن و شاد و جادار است. ممکن است انتظار طراحی مدرنتری از کابین این خودرو داشته باشید؛ اما بهخاطر داشته باشید که این یک خودروی اقتصادی و ارزانقیمت محسوب میشود.
بارگیری در عرشه واندر از سه جهت ممکن است و این موضوع برای تخلیه بار بسیار مفید و راهگشا است. این عرشه کاملاً تخت بوده و باعث آسانی بارگیری بدون پرتی فضا میشود.
مشخصات فنی فوتون واندر دوکابین
تعویض روان دنده، فرمان برقی با انرژی کم ۱۷ نیوتنی برای چرخش، ترمزهای قدرتمند و موتور تنفس طبیعی کم استهلاک از ویژگیهای فنی واندر به شمار میآیند. قرارگیری موتور در زیر صندلیهای جلو همانند بهمن اینرودز، باعث افزایش ارتفاع سواری و درعینحال انتقال لرزش به کابین میشود. ویژگی که بیشتر یادآور مینی ونها در این کلاس است. تعمیرات روتین موتور نیز با تاکردن صندلیها مقدور است.
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۱۲ اسب بخار در دور ۵۶۰۰ |
گشتاور | ۱۴۷ نیوتن متر در دور موتور ۴۴۰۰ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | دیفرانسیل عقب |
نسبت دیفرانسیل | ۴.۷۷۸ |
حداکثر سرعت | ۱۱۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۸۷۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۱۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۸۰ میلیمتر |
طول اتاق بار | ۲,۱۴۰ میلیمتر |
عرض اتاق بار | ۱,۵۷۰ میلیمتر |
ارتفاع اتاق بار | ۳۶۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۲۵۰ کیلوگرم |
وزن ناخالص | ۲۵۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۱۳۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
ترمز (جلو/عقب) | دیسکی/کاسهای |
امکانات ترمزها | ABS+EBD+ESC |
ترمز پارک | دستی |
ظرفیت حمل نفرات | ۴+۱ نفر |
سیستم تعلیق محور جلو | مک فرسون – میله تعادل |
سیستم تعلیق محور عقب | فنر تخت – میله تعادل (آپشن) |
سایز تایر | LT 175/75R14 |
امکانات | نمایش میزان باد تایر TPMS |
فرمان | برقی EPS |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
قیمت زامیاد واندر
در حال حاضر قیمت قطعی و نهایی دو نسخه واندر توسط زامیاد اعلام نشده است. مسئولین زامیاد از قیمت زیر یکمیلیاردی نسخه دو کابین فوتون واندر در نمایشگاه تبریز خبر دادند. در چین فوتون واندر با قیمت ۶۱۰۰ تا ۸۸۰۰ دلار به فروش میرسد که آن را در زمره اقتصادیترین خودروهای باری قرار میدهد.
نکات منفی زامیاد فوتون واندر
- قدرت پایین پیشرانه
- طراحی نهچندان همهپسند
- امکانات رفاهی اندک
- صدا و لرزش داخل کابین
نکات مثبت زامیاد فوتون واندر
- جادار با فضای بار بسیار خوب و تخت
- استهلاک پایین و هزینه نگهداری اندک
- امکان سفارشیسازی نامحدود برای انواع کاربریهای شهری
- فرمان نرم و رانندگی آسان
رقبا و ارزش خرید زامیاد واندر
در بازار کشور، علاوه بر وانت نیسان که خودرویی بسیار قدیمی محسوب میشود و قیمتی پایینتر از واندر دارد، خودروهای بارکشی چون آریسان ایرانخودرو، ون باری اینرودز، کامیونت بهمن فورس F38 نیز در بازه زیر یک میلیارد تومان قابل انتخاباند. بااینحال آریسان از کوچکی فضای بار و نداشتن نسخه دو کابین رنج میبرد و اینرودز هم فضایی سرپوشیده اما محدود دارد. در این میان کامیونت بهمن با ظرفیت بسیار بالاتر و قیمتی نزدیک به واندر میتواند رقیب سرسختی برای آن به شمار آید. برای اکثر کاربریهای تجاری در محدوده شهر و خارج شهر واندر میتواند انتخاب بسیار ارزندهای باشد. اما این موضوع در درازمدت و باتوجهبه هزینههای استهلاک و نگهداری و پشتیبانی زامیاد از این خودرو خود را نشان خواهد داد.
View this post on Instagram
سهیل گل آزاد
۲۴ مهر ۱۴۰۳قیمتش تو چین بین ۶۱۰۰ تا ۸۸۰۰ دلاره که میانگین بگیریم ۷۵۰۰ دلار که واقعا برای اونا این رقم کاملا اکونومیه و بیشتر قشرهای جامعشون بهش دسترسی دارن بعد اینجا مسئولین زامیاد دارن میگن زیر یک میلیارد بیادش تو بازارم بالای یک میلیارد و این رقم اینجا دیگه اکونومی نیست
ممد ژانگولر
۲۴ مهر ۱۴۰۳سهیل داداش نیسان گاوی که میگی تا ۷تن بار میتونه جابجا کنه نه ۵ تن عین آب خوردن این ماشین که تو مقاله امده نهایتش چند دسته گل بذاری پشتش بزنی بغل خیابون بفروشی. نمیگم این بده ها ولی ربطی به مقایسه با نیسان گاوی نداره . ولی از این ماشین تو عکس اول دیدم خوشم امد خیلی کاربردیه . بالای آینه سمت شاگردش جاساز هم داره .
amirkhanzadeh
۲۴ مهر ۱۴۰۳دقیقا بدرد حمل بار های سنگین نمی خوره
این سبک طراحی ها تو چین و ژاپن بیشتر کشاورز ها برای حمل میوه و سبزیجات ازشون استفاده می کنند
علی Shelby
۲۴ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/foton-wonder-22.jpg
این چرخا واقعا کوچیکن اندازه کف دستن فکر کنم
علی Shelby
۲۴ مهر ۱۴۰۳این ماشین اصلا بدرد ایران نمیخوره
چون وارداتی هست قطعا قیمتش بالا یک میلیارد هست
قطعاتش گرون
چرخاش کوچیک
اصلا هم بدرد باربری نمیخوره
A.R.A.S.H
۲۴ مهر ۱۴۰۳من که از طراحیش خوشم نیومد
همون نیسان زامیاد خوبه، باز ژاپنیه
از چینی خوشم نمیاد
جرمی کلارکسون
۲۴ مهر ۱۴۰۳سگو با نانچیکو بزنی بازم نمیگه از طراحی این خوشم میاد🤣🤣🤣🤣
RD 1600cc
۲۴ مهر ۱۴۰۳ظاهرش واقعا زیباس
ولی بعید میدونم کاربری نیسان رو داشته باشه.
A.R.A.S.H
۲۴ مهر ۱۴۰۳اقا این خیلی زشته
اصلا به پای نیسان نمی رسه
RD 1600cc
۲۴ مهر ۱۴۰۳اونم مشکلات خودشو داره
....
۲۴ مهر ۱۴۰۳واکنش نیسان وقتی تو کارتش دو برابر این خورده
😂😂😂😂
روح الله
۲۴ مهر ۱۴۰۳کپی ناشیانه از فولکس ترنسپورترT4
mickeyy
۲۴ مهر ۱۴۰۳بازار وانت های ایران و گزینه های موجود حتی از بازار سواری ها هم نفرت انگیز تر و تهوع آور تره
new reventon
۲۴ مهر ۱۴۰۳دیده شده از نیسان گاوی برای حمل یه رول ورق سرد استفاده شده. آیا این میتونه😂
amirboss
۲۴ مهر ۱۴۰۳یکی از ضعف ها که برای ایران بخصوص جاده ها ی ایران هست سایز کوچک چرخ هاست که باعث میشه اکثر چاله چوله های خیابون به کابین و سیستم تعلیق فشار وارد کنه.
یکی از قابلیت های نیسان گاوی که البته برمیگرده به تکنولوژی قدیمی و منسوخ شده سایز بزرگ چرخ ها هست که هم بدنه رو از سطح زمین بالاتر نگه میداره هم قابلیت همه جا رو بودن رو به نیسان میده مثل جاده های خاکی و دست انداز های روستایی و عبور راحت تر از یخبندان خیابون و کمتر گیرکردن در زمستان.
boost10
۲۴ مهر ۱۴۰۳این ماشین بیشتر مناسب کشور سازندشه تا اینجا
یه چاله رد کنه لاستیکاش گیر میکنه
ابوالفضل
۲۴ مهر ۱۴۰۳خدا وکیلی تو این شرایطی ک خدروسازا دارن بهترین ماشیناشونو رو میکنن شما خجالت نکشیدین این آشغالو رونمای کردین خوب کشورای دیگه مسخره میکنن مارو این ماشین اخه زدین فشار اوردین ب خودتو
Silent
۲۴ مهر ۱۴۰۳از اینی که در تصویر میبینید مزخرف تره،امروز خروجی بوشهر روی تریلر حمل خودرو دیدمش،اول که از دور دیدمش گفتم چقدر شبیه تویوتا 79 هست بعد که نزدیک شدم فهمیدم خیلی پفکه.
با این موتورش نهایت بدرد اسباب کشی میخوره.