کارون جدیدترین وانت زامیاد است که چند روز پیش رسماً طی مراسمی با حضور منوچهر منطقی معاونت حملونقل وزارت صمت رونمایی شد. همانطور که قبلاً در پدال گفتیم، کارون در اصل پیوند اتاق وانت چینی فودی F16 با شاسی و قوای محرکهٔ نیسان آبی قدیمی است. این یعنی در سینهٔ وانت جدید زامیاد همچنان همان پیشرانهٔ قدیمی ۲.۴ لیتری بنزینی قرار دارد که فقط ۹۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. به همین دلیل، بهتازگی یکی از نمایندگان مجلس انتقاد تندی از کارون کرده و به خاطر استفاده از نامهای بزرگ کشور برای این «آشغالها» (لفظ خود نمایندهٔ مذکور) ابراز ناراحتی کرده است. وی همچنین ۹۰ اسب بخار قدرت را برای خودروی باربری مسخره دانسته است.
حال زامیاد که هرگز این انتقادات را برنتابیده، در پاسخ به نمایندهٔ مجلس منتقد جوابیهای طولانی منتشر و تمامقد از شاهکار جدید خود دفاع کرده است. متن منتشر شده از سوی این شرکت را میتوانید در ادامه بخوانید.
در روزهای اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطلبی را در مورد خودرو جدید شرکت زامیاد مطرح کرده است که توضیحات زیر در پاسخ به اظهارات ایشان و تنویر افکار عمومی به استحضار هموطنان عزیز میرسد.
شرکت زامیاد از دیرباز در حال تولید خودرو کار است که از ویژگیهای خودرو کار استحکام و دوام بالا و قیمت مناسب آن است. خودروهای کار همواره نقش بسیار پررنگی در تأمین درآمد خانوارها داشته، بهطوریکه بعضاً تا سه خانواده امکان امرارمعاش از خودروی کار زامیاد را داشتهاند. با توجه به تحقیقات بازار انجام شده و درخواستهای موجود جهت یک خودروی ارزان، با کیفیت بالا که توان حمل بار و مسافر را همزمان داشته باشد شرکت زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودروی کارون کرده که با توجه به عدم آگاهی و اشراف ناکافی برخی از مسئولان نسبت به حوزه خودروهای تجاری اطلاعات اشتباهی در شبکههای اجتماعی و برخی رسانهها منتشر شده است که توضیحات زیر در پاسخ به این اظهارات منتشر میشود.
۱-ازآنجاکه شاسی نیسان زامیاد از فولاد آلیاژی با استحکام بالا است، توانایی تحمل بارهای بیش از ظرفیت اسمی خود را دارد و از همین رو شرکت زامیاد تصمیم به استفاده از این شاسی در دیگر خودروهای خود گرفته است زیرا به دلیل وجود قالبها و ابزارهای تولیدی نیاز به سرمایهگذاری نداشته و با توجه به تیراژ بالا قیمت تمام شده آن بسیار رقابتی بوده و خدمات پس از فروش آن نیز بهراحتی و با کمترین قیمت قابلعرضه به مصرفکنندگان است.
۲- موتور +M24 یکی از قویترین و کمهزینهترین موتورهای تولیدی کشور است که توانایی ایجاد گشتاور مناسب برای خودروی کار را داراست و لازم به توضیح است که در موتورهای تولیدی شرکتهای خودروساز معمولاً اجزای اصلی موتور شامل سیلندرها، میللنگ، شاتون و گاهاً پیستونها جهت صرفهجویی در قالب و ابزار عمدتاً طی سالیان متمادی بدون تغییر بوده و اجزای پیرامونی موتور شامل سیستمهای سوخترسانی و تزریق سوخت، دریچههای ورودی هوا و سوخت و سیستم خروجی دود و… دچار تغییرات بسیار زیادی میشوند تا امکان رسیدن به استانداردهای بالاتر را داشته باشند لذا عدم تخصص در این زمینه توسط برخی چهرههای نامرتبط با این صنعت باعث رفتارها و گفتارهای غیر کارشناسی میشود.
۳-بهمنظور سازگاری اتاق با شاسی و قوای محرکه خودرو، میبایست آزمایشات فنی بسیاری در مراکز آزمایشگاهی مورد تأیید موسسه استاندارد ایران و یا شرکتهای بازرسی و استاندارد خارج از کشور طی شود که خودروی کارون به دلیل انجام تغییرات عمده در سیستم تعلیق، انتقال قدرت، سیستم سرمایش، فرمان پذیری و… تمامی این تأییدیهها را اخذ کرده است، لذا برخلاف تصور افراد ناآگاه امکان تولید و شمارهگذاری هر خودرویی بدون اخذ تأییدیههای تعریف شده وجود ندارد.
۴-اتاق سرنشین و اتاق بار خودروی کارون هماکنون توسط دیگر خودروسازان تولید و به مصرف میرسد کما اینکه این مدل اتاق مطابق با مدلهای خودروسازان بزرگی همچون تویوتا و نیسان تا سال ۲۰۱۶ در حال تولید بوده است. قابلذکر است بسیاری از خودروسازان حتی علیرغم تولید مدلهای جدید، نسبت به تولید مدلهای قدیمی خود برای بازارهای مورد درخواست با قیمت مناسب اقدام میکنند.
۵-سیستم انتقال قدرت خودروی کارون بهمنظور سرعتیتر شدن نسبت به خودروی نیسان چابکتر بوده و امکان تأمین توأمان قدرت و سرعت مناسب را برای خودروی کارون فراهم کرده است لذا این خودرو علیرغم اینکه انتقال قدرت صرفاً توسط اکسل عقب صورت میپذیرد توانایی تردد در جادههای صعبالعبور را بهراحتی دارد.
۶-ازآنجاکه تحریمهای ظالمانه باعث فشار اقتصادی مضاعفی بر قشر زحمتکش جامعه شده است بهطوریکه قدرت خرید ایشان بسیار کاهش یافته، شرکت زامیاد در جهت مسئولیت اجتماعی خود اقدام به معرفی خودروی کارون با کاربری همزمان باری و مسافری با تقریباً ۴۰ درصد ارزانتر از قیمت خودروی مشابه موجود در بازار (با مشخصات فنی تقریبی) کرده است.
در پایان یادآوری این نکته ضروری به نظر میرسد که توضیحات ارائه شده صرفاً جهت تنویر اذهان عمومی جامعه بوده و برای فعالان و صنعتگران این حوزه امری بدیهی است.
جوابیه زامیاد در دفاع از یک محصول اشتباه بزک شده قدیمی که علاوه بر مصرف بسیار بالا و آلایندگی غیرقابل اصلاح، از ایمنی تامعلومی هم رنج میبرد تنها به این دلیل است که این شرکت قصد دارد مشتریانی که سالهاست به دلیل انخصار بازار ایران، امکان خرید خودرویی به روز و مدرن در این کلاس را ندارند و ناچار به سرکردن با این محصول ۵۰ ساله شدهاند را این بار با یک محصول گران قیمت و پرسودتر همراه خود کند.
امیررضا
۷ مرداد ۱۴۰۱ایشون … از این به قول اون یارو (آشغال) حمایت کردن!! ۹۰ اسب بخار واسه یه وانت؟ مسخره کردین؟ تازه با اون هیکل و وزن که نمیتونه حتی خودشو حرکت بده؟ …
Hero
۷ مرداد ۱۴۰۱چه ۸۳ میلیون نفر لعن بفرستن چه همون یک نماینده ی مجلس معترض باشه متاسفانه وقتی معاون جدید وزیر (منوچهر منطقی، رییس اسبق ایرانگاری) اونجا ایستاده یعنی وزارت رسما داره از این محصول حمایت می کنه … پراید شد تیبا و ساینا و و کوییک و اطلس و…
پژو۴۰۵ مال ۴ دهه قبل شد پارس و سمند و دنا و…
پیکان شد آردی و روآ و آریسان
نیسان جونیور هم شده کارون و در آینده چندین مدل دیگه
کار خودروسازی های ما همینه و بس
مسعود
۴ اسفند ۱۴۰۲من چندین ماهه که پیکاپ کارون دارم.انصافا به لحاظ قدرتی فوقالعادست.در مبحث سرعت من تا ۱۴۰ تا باهاش رفتم و کم نمیاره.وقتی که ثبت نام کردم به خاطر نظرات منفی به فروشش فک کردم.ولی وقتی سوار شدم واقعا نظرمو جلب کرد.خواهش میکنم از کسانی که تجربه سواری با این ماشینو داشتن نظر بخواین.
داود
۷ مرداد ۱۴۰۱تواید کننده گان خودرو در کشور نتها در حق مشتر ی ظلم میکنند بلکه وقیح وپررو هستند این خودرو ارزش کارشناسی نداره که بخواهی کارشناس هم باشی برای کار شناسیش
فرزاد
۷ مرداد ۱۴۰۱خدائیش حرفهای نماینده مجلس اصلا درخور و برازندهی این محصول و زحماتی که براش کشیده شده نبود چون فقط صدایی بلند با محتویاتی درشت که بوسیله بوقی ممتد استتار شده باشه درحد تعریف از این خودرو میباشد
" Swedish Arrogant Tiger "
۸ مرداد ۱۴۰۱کاری به کارون ندارم، ولی کی گفته 90 اسب بخار برای خودروی باربری مسخره ست؟ خیلی عوامل دیگه ای برای تعیین موتور جهت کاربری یه ماشین به ویژه ماشین کار وجود داره که قطعا مهم ترینش اسب بخار نیست. مگه اینکه جناب نماینده علاقه مند به مسابقات درگ بین پیکاپ ها باشه!
دکتر
۸ مرداد ۱۴۰۱من یه سوالی دارم دوستان لطفا پاسخ بدن، این نیسان ابی ها، مگه همین ۹۰ اسب ندارن؟پس چطوری این همه بار میزنن و تقریبا به هیچ مسیری نه نمیگن؟من فک میکنم تا بخش زیادی به گشتاور تو دور پایین و ضرایب گیربکس بر میگرده
Mehdi
۹ مرداد ۱۴۰۱چون گشتاورشو خیلی بالاست و آلیاژ موتور هم تحمل فشار زیاد رو داره، سرعت رو فدای قدرت کردن
علی
۸ مرداد ۱۴۰۱نیسان آبی هم ۹۰ اسب هستش ولی بنده به چشم دیدم راههای سر بالایی با شیب بسیار زیاد با بار نزدیک به دوبرابر وزن استاندارد ماشین به راحتی میره . برای ماشین باری مؤلفه اسب بخار بعداز چند مولفه دیگه مورد توجه قرار میگیره . مثلاً یک کامیون کشنده که بار ۳۵۰۰۰ تن رو میکشه فقط ۴۰۰ اسب قدرت داره در صورتی که ۴۰۰ اسب تو ماشین های اسپرت قدرت بالایی محسوب نمیشه . درسته این ماشین ایدهآل نیست ولی تو این شرایط ایران واقعا گزینه بدی نیست
ابوالفضل
۸ مرداد ۱۴۰۱قدرت مهم نیست مهم ایمنی وبه روز بودن این نماینده هم الکی قدرتو کشیده وسط تایسریا بیان به خودشم گیر بدن بحث منحرف بشه این ماشین تکنولوژی قدیمی داره اونم خیلی قدیمی نباید از بحث اصلی منحرف شد وگرنه معلومه که میتونه بار ببره اما آیا همین باربردن کافیه؟ببینید چه چیزهایی میخواید نبینید که چی میخواید
Afg
۸ مرداد ۱۴۰۱تحریم های ظالمانه وظالم هایی که واردات خودرو رو منع کردن باعث شده این اقا به فکر ملت مظلوم باشه و این پیکاپ و چندین خودروی بدرد نخوره دیگه رو بندازن به ملتی که زیر بار ظلم خودرو لازم دارن…از اینا که بگذریم این وانت با این گشتاوری که گفتن فقط بدرد این میخوره که سیب زمینی پیاز بفروشی درخونه
Hello 1
۸ مرداد ۱۴۰۱چاره ای جز خرید داریم مگه تویوتا هایلوکس دادن ما نخریدیم این رو هم با این قیمت ها ممکن نیست برای اکثریت
بد باشه خوب باشه متاسفانه همینه
صبور
۹ مرداد ۱۴۰۱وانت سایپا خودرویی هست که به زور مصرف بیش از حد بنزین حرکت میکند شما حمل بار را ملاک قرار ندهید مصرف سوخت زیاد و ایمنی کم ان را هم در نظر داشته باشید دیگه تو دنیا خودرویی با این مصرف تولید نمشود حالا اقایان به قول خودشان شاهکار کردند ؛فردا هم داد میزنند مردم زیاد بنزین مصرف میکنند
الیف شافاک
۹ مرداد ۱۴۰۱قیمت پیکاپهای مثل کارون از شرکتهای معتبر مثل تویوتا و نیسان ژاپن…حداقل ۱میلیارد تومان هستش با هزینه نگهداری بالا برا ما ایرانی ها چند درصد مردم میتونن ۱ میلیارد پول بدن ماشین بخرن باهاش کار کنند حتی اگه واردات آزاد بشه اکثریت مردم توان خرید ماشین های صفر کیلومتر خارجی رو نخواهند داشت
bardiya
۹ مرداد ۱۴۰۱با سلام بنده عشق طبیعت گردی و سفر هستم هم آفرود
و با خودروهای مختلفی رنت کردم و از جمله خودروهای
پیکاپ میستوبیشی ال200 مدل1994 سفید دوکابین که از اول دست خودمون بوده که خانگی هم هست و
کاملا بیرنگ کارکرد43/021 که آخر هفته استفاده میشه
یعنی در هفته یکبار و در ماه چهار با در چهار هفته و یک
مسافرت کوتاه در دور اطراف واسه تفریح میرویم و صد
زحمت به این برند ژاپنی من نخواستم مقایسه کنم ولی
خواستم بگم به جای این بروند ماشینهای کلاسیک تولید
کنند و خودروهای قدیمی خیلی محکم و قوی و با دوام
و ایمن بودند و میگن لوازم نیست الکی هست توی بازار
هست اگر نباشه از امارات سفارش میدی برات میارند و
یک و ژیان مهاری پشتش اتاقک چادری نصب کرده
بودم مدل1355که مال پدربزرگ خدا بیاموزد من بود که
بدون بازسازی با بهترین شرایط نگهداری شده کم کار
هست و مثل بچه ازش مراقبت کردیم زیر سایه پارکینگ
که170_180 تا استفاده شده چون در 8 سال جنگ در
خانه خوابیده بود و در سال 70 بعد از جنگ دوباره راه
انداختیم و در سال1375 پدربزرگم از دنیا رفت که تا این
لحظه استفاده نشده چون کسی از فامیل ژیان نداشت
که استفاده کنه اگر هم داشتیم یا ناتوان بودند و سن
بالا و یا فوت کرده بودند و کار ما نبود و سردر نمیآوریم
فقط سعی کردیم از بدنه اش محافظت کنیم به مراتب رسیدگی میکردیم که آسیب نبینه حتی یا نیسان پیکاپ
میگن صندلی هاش خشکه یا نرم نیست در بخش کمک
فنر الکی هست یا فنر ها رو عوض کن گازی یا بادی کن
و مزدا 1000 در چابهار رنگ قرمز اجاره کرده بودیم و بار
نوشیدنی و خوردنی های قهوه ای و مانند نسکافه و
شکلات و تافی و من از محصولات ایرانی حمایت نمیکنم
و دل خوشی ندارم و خوش بین نیستم و خاطرات تلخ
دارم دوست دارم شرکتهای داخلی ورشکست شوند و چرا
اینو میگم اول در بخش خودروسازی که در یک پارکینگ
مسکونی سراشیبی که چندین نفر از اقوام خودم رو از
دست دادم و در دنا پلاس توربو اتوماتیک که با سرعت
30 که ماشین خاموش شد که ترمز ماشین هم نگرفت
چون فرمان برقی بود فرمان هم از کار افتاد که یک فرد
با تجربه که پایه یکم که 30 سال در جاده سابقه داشت
و بازنشسته هم بود هر کاری کرد ماشین عمل نمیکرد
چون بعد با دوربین پارکینگ مشخص شد وقتی به دیوار
و ستون خانه زده بعد از34 ثانیه ترمزش فعال شد و دود
زد ازش بیرون یعنی قبل از حادثه باید ترمزش میگرفت
نه اینکه وقتی بیهوش در ماشین و خون آلود شده بود
ترمزش فعال بشه و یا پژو207 سقف پانوراما تحویل از
نمایندگی ثبت نام بود که همین گرفت کمی جلوتر که
یک سرعت گیر بود وقتی چرخ های جلو رد شد شیشه
ترک برداشت سرعت 65 کیلومتر در ساعت داشت که
چرخ دوم که عبور کرد شیشه شکست که شیشه خورده
رفت سمت چشم چپش کور شد و چشم چپش رو از
دست داد که حتی در گردن و سر هم کمی آسیب دید
یا محصولات اسنوا که یک بنده خدایی گرفت گفت سر
دوماه برفک و آب از زیر یخچال ازش زد بیرون و بعد
نمایندگی جوابش کرد یکی از شعب نمایندگی اسنوا یک
حرف جالبی زد که گفت به ما مربوط نیست نو از شرکت
با گارانتی5 ساله و خدمات پس از فروش12_15 سال و
کلی توهین کاش حمایت نمیکردی به درک به ما بگید
الان چیکار کنیم تعویض و مرجوعی هم نداریم این
ارتباط به مشکل خریدار و مشتری هست که باید بدونه
چه برندی خریداری میکنه و ما قطعه و تعمیرات نداریم
و شورلت کاستوم آبی رنگ هم داریم که به دلیل کارکرد
بالا موتور و مو به مو قطعات رو چک میکردیم و کدام
قطعات ضعیف هست قبل از خراب شدن عوض میکردیم
فابریک هست احسن بر برند آمریکایی و واقعا جای
تحسین برانگیز داره که فقط گیربکس و سایر لوازم ها
عوض شده و سقف و کاپوت و کف عقبی به علت آفتاب
سوختگی و پوسیدگی رنگ و مابقی بیرنگ هست و
شاسی سالم فابریک دست نخورده فقط کمی دف صدا
میده اونم به خاطره استفاده بیش از حد و مدل قدیمی
بودن آن مدل1977 گلگیر جلو چپ رنگ پریدگی داشت
که درب راننده هم به دلیل اینکه کارواش از پمپ اسیدی
استفاده کرده بود رنگش رفته بود که اولین جایی که آب
پاشید روی درب بود که بقیه رو اجازه ندادیم ادامه بده
که رنگ کردیم که مجبور شدیم واسه گیربکس جدید
یک دستی روی ماشین بکشیم که سیم کشی کامل از
روی اجباری که سیم ها تعویض و سیم های جدیدتر و
قوی تر و مجهزتر که سعی کردیم کامپیوتر به ماشین
وصل کنیم که این مدلی که میخواستیم نصب کنیم
نیاز به سیستم قوی داشت که با هزینه های کمر شکن
و دندان شکن از طریق راههای مختلف بردیم تا امارات
چون ارتقا دادیم سیم ها سوخت و گیربکس خدا رو شکر
نسوخته ولی کمی کاهش کیفیت داده که اونم در قدیمی
جواب داد چون سیم هاش فرسوده شده بود که تا حدود
ضعیف شده بود که کشش عملکرد گیربکس رو نداشت و
توان این گیربکس مدل بالا رو نداشت چون کمی برای
نصب گیربکس جدید سخت بود و پهن و برزگتر بود که
مجبور شدیم کمی آهن ها رو برش و کوتاه کنیم که جا
بشه که با دقت مهندسی بالا انجام دادیم که کار کسی
نبود که انجامش بده خیلی اون طرف حرفه ای بود نخبه
بود اصلا بهتره بگم خبره که مثلا یک میکانیک 5 میلیون
میگرفت اون15-20 برابر دریافت میکرد که واقعا سخت
بود که حتی اون قدیمی هاش هم از پس اینها بر نمیان
که گیربکس سال2011 رو انداختیم که کارکرد موتور هم
تا جایی توانستیم کار کشیدیم که2/109/533 تا کار کرده
ای کاش به جای این می رفتند یک پیکاپ با کیفیت
درست میکردند و این همه طراحان خوب و درجه یک
داریم استفاده نمیکنیم و از طراحانی استفاده میکنیم
که بچه دو ساله بلده نقاشی کنه طراح ماها کلا نقاش
کودکی هستند نه نقاش واقعی و جهانی و بین المللی
ریویرا
۱۲ دی ۱۴۰۲که دمت گرم که من اصلا نفهمیدم که خاطراتت کلا که ما چرا که ولی حرفت حسابه . که جنس چی بوده داداش که انقدر که .
انصافا هیچکدوم ماشینا رو نفهمیدم تهش چی شد .
الباس
۱۱ مرداد ۱۴۰۱این چیه اخه کی باور میکنه این خودرو قراره سال ۲۰۲۳ بیاد بازار قیافش مال پونصد سال قبله
علی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱چقدر پررو تشریف دارن ، خیانت به این بزرگی داره انکار میشه ، اگر بفکر مردم هستن این پیکاپ باید قیمتی کمتر از ۳۵۰میلیون داشته باشه که نسبت به شبیه خودش مناسب میشه گفت ، اما اینا میخان چهل درصد ارزونتر از تویتا و فوتون و پیکاپهای بالای یک میلیارد با این همه آپشن دارن مقایسه میکنن ، آشغاله آشغال من متاسفانه تک کابینش دارم ، هر کس از جونش سیره بخره به خودش و کشورش با خرید خیانت میکنه
مجید
۱۲ مرداد ۱۴۰۱تنها راه نجات تحریم خرید این آشغال های ایرانی و چینی رو هست برداران من نخرین تا اینا مجبور شن ماشین خوب تولید کنن …
ایرج کافی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱مال دنیا پول خوبه لذت داره اما اگر فرصت استفاده باشه آقای محترم اینهمه چپاول برای صد نسل پس از شما اگر باشه بس هست.یعنی کسی نیست دلش یک جو برای ملت بسوزه بگه یک حالی به مردم بدیم چقدر بی انصاف آدم باید باشه آقای عزیز خود شما خانواده محترمتان سوار این گاری یا گاریهای دیگر وطنی میشود کاش بخود بیایید
مرتضی
۱۳ مرداد ۱۴۰۱خداوکیلی بهشون لااقل یه کت وشلواردرست حسابی واوتوکرده میدادید. واقعا ادم حس بدی بهش دست میده ازریخت اینا.این امون نیسانه فقط رنگش وعوض کردن خدامیدونه اینم میشه مثل آریسان که راننده روآخربه مرض جنون وخودکشی میرسونه
Shayan
۲۳ مرداد ۱۴۰۱حق بجانب هم هستن!
Mammad2
۱۱ آذر ۱۴۰۱موتور و گیربکس و زیربندیش همون نیسان آبی قدیمیه. موتورش پرصدا و پرمصرفه.زیربندیش خشکه.دنده هاش به شدت سنگینه سرعتش رو۹۵تا قفل میشه بیشتر نمیره. ایربگ نداره صندلی عقب اینقد کوچیکه که برا خوشگلی گذاشتن. خلاصه ماشین عالی ایه. با این قیمت زیادشم فروش نمیره طرحش شکست میخوره قطعا
مهدی
۳ دی ۱۴۰۱گفتن حد اکثر ۹۰ تا یعنی اگر میخوایی به موتور فشار نیاد باید ۵۰ تابری مثلا سمند که زده ۲۰۰ تا میشه ۲۰۰ باهاش رفت
مهدی
۳ دی ۱۴۰۱گفتن حد اکثر ۹۰ تا یعنی اگر میخوایی به موتور فشار نیاد باید ۵۰ تابری مثلا سمند که زده ۲۰۰ تا میشه ۲۰۰ باهاش رفت
مهدی
۳ دی ۱۴۰۱بهتیرین ماشینه سایپا جون همینطوری بتاز
حامد
۹ بهمن ۱۴۰۱طی این چند سال دیگه همه میدونن که خودروسازی ایران افتضاحه و اینکه اکثرمونم داریم از این خودروها استفاده میکنیم پس یه سری ایرادهای الکی نگیرید مثل خیلی چیزای دیگه مجبوریم تحمل کنیم من نمیخوام از خودروسازی افتضاح ایران از خودرو لوکس ملی که دنا پلاس باشه بگیر تا تیبا دفاع کنم اما این ماشینم در جای خودش خوبه چون تعمیر موتورش خیلی آسونه لوازمشم همه جای ایران هست به جرأت میتونم بگم حتی شاید تو یه سری روستاها هم گیر بیاد یادم میاد اولین سری تولیدات سمند ef7 با سیستم برق مولتی پلکس تولید شد همه گفتن چیه بابا یه سوکت میخوای بخری خیلی گرونه همون سمند موتور xu7 قدیمی خوبه ارزونه لوازمش چند سال طول کشید تا جا بیوفته این سیستم که حتی باطریساز ها سر در بیارن از این موضوع حالا این پیکاپ کارونم دقیقا همینه چون زامیاد خیلی راحت میتونست موتور پیکاپ ریچ بذار روش هم مصرف کمتر داره هم توان بیشتر اما بحث قیمته که خیلی گرون میشد فقط خواستم نظر شخصیمو گفته باشم