کارون جدیدترین وانت زامیاد است که چند روز پیش رسماً طی مراسمی با حضور منوچهر منطقی معاونت حملونقل وزارت صمت رونمایی شد. همانطور که قبلاً در پدال گفتیم، کارون در اصل پیوند اتاق وانت چینی فودی F16 با شاسی و قوای محرکهٔ نیسان آبی قدیمی است. این یعنی در سینهٔ وانت جدید زامیاد همچنان همان پیشرانهٔ قدیمی ۲.۴ لیتری بنزینی قرار دارد که فقط ۹۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. به همین دلیل، بهتازگی یکی از نمایندگان مجلس انتقاد تندی از کارون کرده و به خاطر استفاده از نامهای بزرگ کشور برای این «آشغالها» (لفظ خود نمایندهٔ مذکور) ابراز ناراحتی کرده است. وی همچنین ۹۰ اسب بخار قدرت را برای خودروی باربری مسخره دانسته است.
حال زامیاد که هرگز این انتقادات را برنتابیده، در پاسخ به نمایندهٔ مجلس منتقد جوابیهای طولانی منتشر و تمامقد از شاهکار جدید خود دفاع کرده است. متن منتشر شده از سوی این شرکت را میتوانید در ادامه بخوانید.
در روزهای اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطلبی را در مورد خودرو جدید شرکت زامیاد مطرح کرده است که توضیحات زیر در پاسخ به اظهارات ایشان و تنویر افکار عمومی به استحضار هموطنان عزیز میرسد.
شرکت زامیاد از دیرباز در حال تولید خودرو کار است که از ویژگیهای خودرو کار استحکام و دوام بالا و قیمت مناسب آن است. خودروهای کار همواره نقش بسیار پررنگی در تأمین درآمد خانوارها داشته، بهطوریکه بعضاً تا سه خانواده امکان امرارمعاش از خودروی کار زامیاد را داشتهاند. با توجه به تحقیقات بازار انجام شده و درخواستهای موجود جهت یک خودروی ارزان، با کیفیت بالا که توان حمل بار و مسافر را همزمان داشته باشد شرکت زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودروی کارون کرده که با توجه به عدم آگاهی و اشراف ناکافی برخی از مسئولان نسبت به حوزه خودروهای تجاری اطلاعات اشتباهی در شبکههای اجتماعی و برخی رسانهها منتشر شده است که توضیحات زیر در پاسخ به این اظهارات منتشر میشود.
۱-ازآنجاکه شاسی نیسان زامیاد از فولاد آلیاژی با استحکام بالا است، توانایی تحمل بارهای بیش از ظرفیت اسمی خود را دارد و از همین رو شرکت زامیاد تصمیم به استفاده از این شاسی در دیگر خودروهای خود گرفته است زیرا به دلیل وجود قالبها و ابزارهای تولیدی نیاز به سرمایهگذاری نداشته و با توجه به تیراژ بالا قیمت تمام شده آن بسیار رقابتی بوده و خدمات پس از فروش آن نیز بهراحتی و با کمترین قیمت قابلعرضه به مصرفکنندگان است.
۲- موتور +M24 یکی از قویترین و کمهزینهترین موتورهای تولیدی کشور است که توانایی ایجاد گشتاور مناسب برای خودروی کار را داراست و لازم به توضیح است که در موتورهای تولیدی شرکتهای خودروساز معمولاً اجزای اصلی موتور شامل سیلندرها، میللنگ، شاتون و گاهاً پیستونها جهت صرفهجویی در قالب و ابزار عمدتاً طی سالیان متمادی بدون تغییر بوده و اجزای پیرامونی موتور شامل سیستمهای سوخترسانی و تزریق سوخت، دریچههای ورودی هوا و سوخت و سیستم خروجی دود و… دچار تغییرات بسیار زیادی میشوند تا امکان رسیدن به استانداردهای بالاتر را داشته باشند لذا عدم تخصص در این زمینه توسط برخی چهرههای نامرتبط با این صنعت باعث رفتارها و گفتارهای غیر کارشناسی میشود.
۳-بهمنظور سازگاری اتاق با شاسی و قوای محرکه خودرو، میبایست آزمایشات فنی بسیاری در مراکز آزمایشگاهی مورد تأیید موسسه استاندارد ایران و یا شرکتهای بازرسی و استاندارد خارج از کشور طی شود که خودروی کارون به دلیل انجام تغییرات عمده در سیستم تعلیق، انتقال قدرت، سیستم سرمایش، فرمان پذیری و… تمامی این تأییدیهها را اخذ کرده است، لذا برخلاف تصور افراد ناآگاه امکان تولید و شمارهگذاری هر خودرویی بدون اخذ تأییدیههای تعریف شده وجود ندارد.
۴-اتاق سرنشین و اتاق بار خودروی کارون هماکنون توسط دیگر خودروسازان تولید و به مصرف میرسد کما اینکه این مدل اتاق مطابق با مدلهای خودروسازان بزرگی همچون تویوتا و نیسان تا سال ۲۰۱۶ در حال تولید بوده است. قابلذکر است بسیاری از خودروسازان حتی علیرغم تولید مدلهای جدید، نسبت به تولید مدلهای قدیمی خود برای بازارهای مورد درخواست با قیمت مناسب اقدام میکنند.
۵-سیستم انتقال قدرت خودروی کارون بهمنظور سرعتیتر شدن نسبت به خودروی نیسان چابکتر بوده و امکان تأمین توأمان قدرت و سرعت مناسب را برای خودروی کارون فراهم کرده است لذا این خودرو علیرغم اینکه انتقال قدرت صرفاً توسط اکسل عقب صورت میپذیرد توانایی تردد در جادههای صعبالعبور را بهراحتی دارد.
۶-ازآنجاکه تحریمهای ظالمانه باعث فشار اقتصادی مضاعفی بر قشر زحمتکش جامعه شده است بهطوریکه قدرت خرید ایشان بسیار کاهش یافته، شرکت زامیاد در جهت مسئولیت اجتماعی خود اقدام به معرفی خودروی کارون با کاربری همزمان باری و مسافری با تقریباً ۴۰ درصد ارزانتر از قیمت خودروی مشابه موجود در بازار (با مشخصات فنی تقریبی) کرده است.
در پایان یادآوری این نکته ضروری به نظر میرسد که توضیحات ارائه شده صرفاً جهت تنویر اذهان عمومی جامعه بوده و برای فعالان و صنعتگران این حوزه امری بدیهی است.
جوابیه زامیاد در دفاع از یک محصول اشتباه بزک شده قدیمی که علاوه بر مصرف بسیار بالا و آلایندگی غیرقابل اصلاح، از ایمنی تامعلومی هم رنج میبرد تنها به این دلیل است که این شرکت قصد دارد مشتریانی که سالهاست به دلیل انخصار بازار ایران، امکان خرید خودرویی به روز و مدرن در این کلاس را ندارند و ناچار به سرکردن با این محصول ۵۰ ساله شدهاند را این بار با یک محصول گران قیمت و پرسودتر همراه خود کند.
GMA
۷ مرداد ۱۴۰۱باید همین چرخو…
فوردو..........................و
۷ مرداد ۱۴۰۱کلا میگن که چون هزینه ای برای
حق گوی باطل
۷ مرداد ۱۴۰۱یکی از ساقی های جاده مخصوص هستم
نمونه کارم…
عاشق پدال
۷ مرداد ۱۴۰۱پارک قیطریه میتونی بیایی؟
بهنام
۷ مرداد ۱۴۰۱این ماشین کارون ضعیف و کم قدرت است.با بار کامل و کولر روشن و سرنشین ۵ نفر در سربالایی با ۹۰ اسب بخار قدرت بشدت ضعیف است و کاملا مشخصه بیشتر جنبه نمایشی داره چون همون نیسان آبی بزک شده است.
Hamilton1970
۷ مرداد ۱۴۰۱حق. تا صبح حق
Aboalfazl demon
۷ مرداد ۱۴۰۱باشه
شو خوش
حسین
۷ مرداد ۱۴۰۱بنظرم نماینده مجلس راست گفته،کارون کجا و این وانت اشغال کجا؟
Zonda R
۷ مرداد ۱۴۰۱چه بیانیه پر محتوایی…
ممنون ک پیکاپ روز دنیا رو با قیمت ارزان چ و شرایط آسان تحویل مشتری میدهید و این طور جانانه بفکر قشری هستین که مردانه با این خودروها نان بر سر سفره می آورند
اصلا شما نبودید واقعا ما نمیدونستیم باید چکار کنیم
شما 70 اسبشم کنی ما قبولت داریم
زامیاد متشکریم زامیاد متشکریم
AMANTE
۷ مرداد ۱۴۰۱اون آزمایشگاه یا آزمایشگاها، موسسه استاندارد، شرکت های بازرسی و استاندارد خارج از کشور، درش رو باید گل که چه بگم یک چیز دیگه گرفت که مجوز به تولید این دادن، ماشینی که ۹۰ اسب قدرت داره و هیچ استاندارد ایمنی دنیای امروز رو نمیتونه پاس کنه چرا باید تولید بشه. تازه دیفرانسیل عقب هم هست و میگن میتونه از مسیر های صعبالعبور هم رد بشه البته میتونه ولی چون راننده اش برای کسب درآمد گاهی مجبوره از اون مسیر ها بره.
اینکه خودشون رو با تویوتا مقایسه کردن هم جالبه و میگن با وجود داشتن ماشین جدید هنوز بعضی از شرکت ها مدل های قدیمی رو تولید میکنن اون مدل قدیمی که شما میگی با این و اون ماشینی که قبلا تولید میشد کلی تفاوت داره و ظاهر کلاسیک داره.
Nima
۷ مرداد ۱۴۰۱فکر کردن اینم سرى ۷۰ هست توى استرالیا!!
راستى اینا که قبلا شوکا رو ۲ دف تولید کرده بودن.
چرا دوباره به عنوان آپشن حداقل براى این ارائه نمیدن؟
kastech
۷ مرداد ۱۴۰۱آخه زامیاده …. اینکه تک دیفرانسیله بدرد آفرود نمیخوره بعدش اومدی دو کابینش کردی فضای بارش هم کوچیک شده بدرد بارکشی هم نمیخوره تعلیقشم که کمرشکنه بدرد مسافرت هم نمیخوره فازت چی بوده
Alan.r
۷ مرداد ۱۴۰۱قیمت ارزان موتور قدرتمند طراحی یک مدل جدید!!!!!!!
حتماً جُکه دیگه؟؟؟
behnam1012
۷ مرداد ۱۴۰۱لازم به توضیح است که در موتورهای تولیدی شرکتهای خودروساز معمولاً اجزای اصلی موتور شامل سیلندرها، میللنگ، شاتون و گاهاً پیستونها جهت صرفهجویی در قالب و ابزار عمدتاً طی سالیان متمادی بدون تغییر بوده و اجزای پیرامونی موتور شامل سیستمهای سوخترسانی و تزریق سوخت، دریچههای ورودی هوا و سوخت و سیستم خروجی دود و… دچار تغییرات بسیار زیادی میشوند
بله موتور پنجاه سال پیش با بروزرسانی های شما که قدرتش دائم کاهش پیدا کرده
یکی نیست بهشون بگه این حرف نهایتاً برای موتوری با عمر ده تا پانزده سال صدق میکنه نه موتور چند دهه منسوخ شده ی شما
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ مرداد ۱۴۰۱من که اصلا تعجب نکردم از صحبت های مدیر زامیاد
کاملا قابل پیش بینی بود
وقتی مدیرعامل تازه منصوب شده ایران خودرو، چند ماه پیش در تلوزیون اومد با غرور و تکبر از کیفیت عالی ماشین های تولیدی دفاع کرد
معلومه که بقیه هم یاد می گیرن به گندکاری هاشون افتخار کنن و اصلا شرمنده مردم نباشن
https://www.mehrnews.com/news/5493235/
سام ایرانی
۷ مرداد ۱۴۰۱تلویزیون مدیرجان! نه تلوزیون!
امیرشایان فرازی
۷ مرداد ۱۴۰۱خودروی ارزان با کیفیت بالا ؟؟؟؟
بابا اینا چقدر خودشون رو تحویل میگرن
Farzad
۷ مرداد ۱۴۰۱https://youtu.be/i0eBJiGp4aA
https://youtu.be/I96UyAizVmU
https://youtu.be/oIeeNrw-zTc
https://youtu.be/54uIirw28iw
M.Kkarimi
۷ مرداد ۱۴۰۱(( یک خودروی ارزان، با کیفیت بالا که توان حمل بار و مسافر را همزمان داشته باشد شرکت زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودروی کارون کرده )) 😐😂🤣🤣 بی شرفا شما دقیقا چی اینو طراحی کردین ؟!؟! شاسی 50 ساله نیسان جونیور رو چشبوندین به اتاق بی کیفیت و ناآشنای یه پیکاپ چینی بعد اییییینقدررر قمپزم در میکنین ؟!!!! رو نیست که ….
(( موتور +M24 یکی از قویترین و کمهزینهترین موتورهای تولیدی کشور است )) هیچی دیگه هیچی … به عهده خواننده ها …
امین
۷ مرداد ۱۴۰۱واقعا ملت این استدلالها رو باور میکنن؟ مرغ پخته خندش میگیره
هادی
۷ مرداد ۱۴۰۱تموم شد ؟ خیلی تاثیر گذار بود هر موقع موقع بانک خصوصی نابود شد املاک و خودروسازی ها شرکت های صوری هم درست میشن از بین میرن حالا تا صبح به امریکا اسلام فحش بده اینا میمونن تا ملت بیچاره کنن
بنیامین
۷ مرداد ۱۴۰۱دم اون نماینده گرم که به این گفته آشغال ولی حرف فایده نداره.
sorena330
۷ مرداد ۱۴۰۱بزرگترین عامل وضعیت کنونی خودرو همون قشری هست که شما میگی دمش گرم!!!
گول حرفهای پوپولیستی رییس پلیس و نمایندهها رو نخورین که خودشون در وضعیت فعلی ذینفع هستند
هادی
۷ مرداد ۱۴۰۱فقط بانک خصوصی دره نفع میبره عزیزم اونا کاره نیستن چیتگر تهران ببین همه شو بانکا ساختن اطلس مال نمیدونم اتیساز پول چاپ میکنن خونه گرون میشه مردم بدبخت خیلی نفوذ دارن بانکا یه شبه میتونن کل کشور منفجر کنن همه جی دستشونه وام میدن کارخونه میسازن به اسم خودشون
محمد
۷ مرداد ۱۴۰۱ظرفیتش از ظرفیت اسمی بالاتره !
خب ظرفیت اسمی را اشتباه اعلام کردین.
genius
۷ مرداد ۱۴۰۱رسما اعتراف میکنن دارن از قالب و فیکسچر ۵۰ سال قبل که اون خدابیامرز عزیز اورده هنوز استفاده میکنن!
mahdi-es17
۷ مرداد ۱۴۰۱اصل کار دست کاری شاتون میلنگ پیستونه😐
میدادین دست برادران چینی یکم دست کاریش میکردن
بعد ماشین با تویوتا مقایسه میکنی🤕
یه پیچ تویوتا میرزه به 100تای این ماشین
Elemento
۷ مرداد ۱۴۰۱چطور با 94 اسب یکی از قوی ترین هاست؟
ناشناس
۷ مرداد ۱۴۰۱چشمتو بگیره هی. از پراید قویتره دیگه بنده خدا. دیگه چی میخای.
Amir Machine
۷ مرداد ۱۴۰۱یعنی اینطوری که اینا از این گاری جدیدشون دفاع میکنن شورلت از نسل جدید کلرادو دفاع نمیکنه
Ilia2008
۷ مرداد ۱۴۰۱رو نیست که سنگ پاست
موتور که کلا ۹۴ اسب بخار داره که برای یه ماشین سواری هم کمه .
شاسی و پایه موتور که مال نیم قرن پیشه .
کیفیت ساخت رو هم که …
طراحی بدنش هم افتضاحه . نمی دونم این گاری سازا چه اصراری به اون خطوط زشت کنار بدنه دارن . طراحی کلی هم که در حد یه محصول دسته چندم سال های اولیه دهه ۲۰۰۰ هست .
مانی
۷ مرداد ۱۴۰۱به نظر من جوابیه زامیاد از زاویه دید یک مدیر و سهامدار یک شرکت،کاملا منطقی و درست هست.واقعیت اینه که این ماشین مشتری داره و تقریبا 50 ساله که داره بدون کمترین دردسری فروش می ره.هر شرکت خودروسازی هم دنبال فروش محصولات خودش هست و می خواد سود سهامدارن خودش رو به حداکثر برسونه.این ما هستیم که متوهمانه انتظار داریم شرکت های خودروسازی مثل بنگاه های خیریه رفتار بکنن و غصه جیب مون رو بخورن.در کل،تا زمانی که ما خریدار چنین محصولاتی با این سطح کیفی هستیم اونا هم چنین محصولاتی به ما می فروشن و اگه روزی هم اونا رو نخریم مجبورن طوری دیگه ای رفتار کنن.همه چیز به رفتار ما بستگی داره.همین!
Mehran
۷ مرداد ۱۴۰۱یه جور بیانیه داده انگار باید شاسی با چوب میساخته و خدماتم نده😂😂😂😂
محمد
۷ مرداد ۱۴۰۱دفعات دیگه هم گفتم بازم میگم مقصر اصلی مردمن که همه اینارو میدونن ولی بازم صف میبندن میخرن ، شش ماه کسی این اشغال هارو نخره بساطشون جمع میشه ، الان زیر این مقاله و بین مردم همه دارن از این ارابه های مرگ مینالن ولی تو هر قرعه کشی گله ای شرکت میکنن یا حاضرن تو بازار سیاه صد تا دویست تومن بیشتر از قیمت کارخونه برای این لگن ها پول بدن ، لگن ساز های داخلی هم که براشون مهم نیست میگن بذار همه بهم فحاشی کنند ولی ماشینام رو که میخرند
SLR _ 722
۷ مرداد ۱۴۰۱سوالی که مطرح هست اینه که مگه موتور رونیز و پیکاپ شاکلش همین موتور نیست ؟ پس چطور اونا حدود ۱۴۰ اسب قدرت دارند ؟ همین چیز های جانبی موتور که از نظر ایشون مهم نیست میتونن قدرت یک ماشین رو چند برابر افزایش بدن
ماشین آفرود بدون قفل دیفرانسیل به راحتی زمین گیر میشه ، آیا این قفل دیفرانسیل برای همون یک دیف داره ، احتمالا نه !
توی آفرود لاستیک ها نقش مهمی بازی می کنند ، ما از اینا انتظار لاستیک گل درشت جنگی نداشتیم ولی حداقل میتونستن این لاستیک های بایاس باریک رو هم با مدل چینی عوض کنند .
چطور کسی که وانت رو برای کار میخواد بار بزرگتر و گیربکس قدرتی تر نیسان رو با قیمت بیشتر و ظرفیت کمتر این عوض میکنه ؟ مردم وانت با کیفیت میخوان صحیح است ولی حداقل میتونستید به نیسان آبی همین کولر و یک بچه اتاق مثل ال نود اضافه می کردید تا کمی رانندگی وحشتناک بد این ماشین اصلاح بشه ( بعد پنجاه سال تولید )
اون موسسات استاندارد از شما یک تست تصادف نخواستند ؟
انشاالله که یک دستتون رو ببندن به یک سری آف ، یکی دیگش رو به یک سیلورادو یک پاتون رو به هایلوکس و دیگری رو به یک رم و سپس این چهار بزرگوار در خلاف جهت حرکت کنند تا آنچه لایق شماست حاصل بشه
M5
۷ مرداد ۱۴۰۱ساقی هستم ولی گردن نمیگیرم
JDM lover
۷ مرداد ۱۴۰۱خیلی پرررررررررروووووو هستن اینا
یجوری از این اشغالشون تعریف میکنن انگار f 150 ساختن
تازه میگه دیفرانسیل عقبه ولی میشه افرود رفت باهاس !!!
شاسی پنجاه سال پیش نیسان رو چسبوندید به اتاق یه وانت عقب مونده چینی ، فک میکنید پوخی هستید؟؟؟
تازه موتورشم میگن ارتقا دادن ، اخ ارتقا دادین پس چطور ضعیف تر شده از موتور فابریک ؟
Kato
۷ مرداد ۱۴۰۱لب کارون
چه گل بارون
چقدر داغون
شدیم آسون…
شاهین
۷ مرداد ۱۴۰۱به عنوان مخاطب به شعور خودم ارزش قائل شدم و توضیحات و دفاعیه رو نخوندم
خدارو شکر چشم بینا و عقل سالم داریم و میتونیم بد رو از خوب تشخیص بدیم
پدرام
۷ مرداد ۱۴۰۱اصلا همه اینایی که می گید درست با این همه ادعا نتونستید خودتون یه اتاق جدید برای این ماشین بسازین کلی هم طراح ایرانی خوب داریم حتما باید می رفتید اتاق یه ماشین درجه چندم چینی رو می ذاشتید روی این ؟اگه بنا به این کار هست خب همون ماشین فودای رو بیارید هم موتورش به روزتره هم از نیسانی که شما می سازید بهتره قیمتش هم حدود 8 هزار دلار هست
پدرام
۷ مرداد ۱۴۰۱الان تو دنیا با موتور 1.2 لیتری هم بیشتر 94 اسب قدرت می گیرن ! چه برسه به 2.4 !!