زامیاد نسخهٔ جدیدی از وانت نیسان را با نام اکستند آمادهٔ عرضه به بازار کرده است. در ادامه بهطور کامل به بررسی مشخصات و ویژگیهای این وانت خواهیم پرداخت.
وانت نیسان باستانی به این زودیها قصد خداحافظی با خط تولید را ندارد زیرا زامیاد در تدارک تولید و عرضهٔ نسخهٔ جدیدی این وانت فرتوت است. بیشتر از یک سال پیش یعنی در تیر ۱۴۰۲، مدیرعامل وقت زامیاد خبر از تولید نسخهٔ جدیدی از وانت نیسان را با نام اکستند داد. قرار بود تولید این نسخه در سال ۱۴۰۲ آغاز شود ولی این اتفاق رخ نداد و صرفاً وانت نیسان اکستند در نمایشگاههای مختلف خودروی کشورمان به نمایش درآمد. حال اما بهتازگی زامیاد کاتالوگ رسمی این وانت بهاصطلاح جدید را منتشر کرده که نشان از عرضهٔ وانت نیسان اکستند در آیندهای نزدیک دارد. ازاینرو، قصد داریم در ادامه نگاهی به ویژگیها و مشخصات رسمی این نسخهٔ جدید از وانت ۵۰ سالهٔ نیسان داشته باشیم.
ویژگیهای وانت نیسان اکستند
مهمترین تغییر وانت نیسان اکستند نسبت به نسخهٔ قبلی، افزایش ۱۶ سانتیمتری طول کابین است که این ویژگی از بیرون با ستون B پهنتر قابلمشاهده است. این افزایش طول کابین بهمنظور بهبود شرایط نشستن راننده و افزایش ایمنی سرنشینان صورت گرفته است. علاوه بر این، در داخل خودرو نیز بجای صندلی نیمکتی قبلی، از صندلیهای مجزا برای راننده و سرنشین استفاده شده که از قابلیت تنظیم موقعیت صندلی و زاویه پشتی آن برخوردار است. به گفتهٔ مدیرعامل زامیاد، این تغییرات میدان دید راننده و تسلط بر غربیلک فرمان را بهبود میبخشد. بهمنظور افزایش فضای کابین، قالبهای بدنه وانت نیسان بازطراحی و نوسازی شده و همچنین تزئینات داخلی اتاق کاملاً تغییر پیدا کرده است.
با توجه به تفکیک صندلیهای راننده و سرنشین، از فضای بین دو صندلی برای جانمایی کنسول استفاده شده است که این امر علاوه بر پر کردن فضای بین دو صندلی و زیبایی کابین، فضای کاربردی مناسبی را در اختیار راننده قرار میدهد. همچنین با توجه به استفاده از پوشش فومی برای درِ کنسول، در صورت استفاده راننده از فضای کابین برای استراحت، یکپارچگی صندلیها مشابه طرح قدیم نیسان (صندلی نیمکتی) فراهم میشود. یکی دیگر از تغییرات مهم وانت نیسان اکستند، رنگ جدید است! این وانت سالها با رنگ آبی تولید شد و به همین دلیل به نیسان آبی شهرت پیدا کرد که این موضوع انتقاد رئیس سازمان استاندارد از مسئولین سایپا را به دنبال داشت که حتی حاضر نیستند رنگ نیسان را تغییر دهند.
به همین دلیل، زامیاد برای نیسان اکستند رنگ جدید آبی کاربنی را در نظر گرفته که قرار است ازاینپس به نماد جدید این وانت تبدیل شود! همچنین به گفتهٔ این شرکت، مقاومت رنگ بدنه در مقابل خوردگی و ضربه افزایش قابلملاحظهای پیدا خواهد کرد. همچنین ثابتکنندههای خط مونتاژ این وانت نوسازی شده است که سبب کنترل دقیقتر فواصل و همسطحی قطعات و همچنین موجب بهبود توازن درها، تغییر طرح نوار آببندی دور درها و درنهایت جلوگیری از نفوذ آب میشود. غیر از رنگ جدید اما فعلاً تغییرت دیگری در ظاهر نیسان اکستند به چشم نمیخورد و شاهد همان نمای قدیمی هستیم. البته گفته شده قرار است در آینده چراغهای جلو، جلوپنجره و سپر تغییر کنند.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع وانت
علاوه بر این، دیلایتهایی که هماکنون روی سپر جلو تعبیه شدهاند به داخل چراغهای جلو منتقل خواهند شد و روی سپر شاهد مه شکن خواهیم بود ولی در نمونههایی که در نمایشگاهها دیدهایم، فعلاً خبری از این تغییرات نیست. اینطور که به نظر میرسد، قرار است دیلایتهای وانت نیسان به شکل حلقهای دور چراغهای جلوی بالایی تعبیه شود. همچنین در مورد تغییر گرافیک چراغهای عقب هم صحبتهایی شده است. به افزایش ۱۶ سانتیمتری طول کابین وانت نیسان اکستند، طول کلی این خودرو از ۴,۸۵۰ میلیمتر قبل به ۵,۰۱۰ میلیمتر و فاصلهٔ محوری از ۲,۸۶۵ میلیمتر به ۳,۰۳۰ میلیمتر رسیده اما عرض و ارتفاع تغییری نداشته و مثل قبل به ترتیب ۱,۷۳۰ و ۱,۷۰۰ میلیمتر است. همچنین ابعاد اتاق بار هم تغییری نداشته و همچنان ۲,۳۰۰ میلیمتر طول، ۱,۶۰۰ میلیمتر عرض و ۴۰۰ میلیمتر ارتفاع دارد.
پیشرانه وانت نیسان اکستند
وانت نیسان اکستند با نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر Z24 قدیمی تولید میشود که M24 پلاس نام دارد و از سال گذشته برای نسخههای معمولی وانت نیسان ارائه شد. این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلایندههای خروجی از اگزوز، ضمن استفاده از کاتالیست جدید، پیادهسازی سیستم مدیریت موتور (EMS) و کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل، توسط مگا موتور تولید شده است. در موتور M24 پلاس از دریچه گاز برقی استفاده شده و مسیر برگشت سوخت از ریل به باک نیز حذف شده است. این تغییرات موجب میشود موتور M24 پلاس در قیاس با موتور Z24 کنترل دقیقتری برای میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد که درنهایت باعث کاهش مصرف سوخت و ارتقاء استاندارد آلایندگی از یورو ۴ به یورو ۵ میشود. بااینحال، در خروجی این پیشرانه تغییری صورت نگرفته و مثل قبل همچنان ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قبلی صورت میگیرد. در اوزان نیسان اکستند نیز تغییری به چشم نمیخورد و مجموع وزن ناخالص این وانت ۳۸۰۰ کیلوگرم و ظرفیت مجاز حمل بار آن ۲۰۵۵ کیلوگرم است.
تجهیزات و امکانات وانت نیسان اکستند
در خودرویی مثل وانت نیسان قطعاً انتظار دیدن امکانات رفاهی مدرن را نداریم و این شرایط در نسخهٔ اکستند هم تغییری نکرده و امکانات آن صرفاً به سیستم تهویه، دیلایت، مه شکن عقب، ایموبلایزر و تنظیم ارتفاع چراغهای جلو محدود میشود ولی حالا قابلیت تنظیم صندلی راننده در چهار جهت هم به این لیست افزوده شده است. بااینحال، گفته شده این وانت در آینده به رادار خطخوان و ترمز اضطراری هم مجهز خواهد شد که گام مهمی در افزایش ایمنی این وانت فرتوت خواهد بود.
قیمت وانت نیسان اکستند
هنوز قیمت وانت نیسان اکستند اعلام نشده اما قطعاً شاهد افزایش چند میلیون تومانی نسبت به نسخهٔ معمولی خواهیم بود که هماکنون با موتور M24 پلاس ۵۷۹ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، برای نسخهٔ اکستند باید انتظار قیمتی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم.
مرتضی
۸ شهریور ۱۴۰۳سلام
نیسان های جدید که دریچه گاز برقی دارند اینجا بلوچستان هر کی خریده روغن کم می کند
باید یک دست رینگ جدید بگذارند
بعد هم دریچه گازشون رو دوباره سیمی می کند
دریچه گاز برقی سرابالایی ها خطرناک هست با بار سرجمع نزدیک 50 تومن خرج رو دست صاحبش می ذاره خب چکاری هست همون دریچه گاز سیمی بذارید با رینگ اصلی
اسماعیل
۲۹ مهر ۱۴۰۳متأسفانه جزو الزامات استاندارد هست، کاری نمیشه کرد
مهدی
۹ آبان ۱۴۰۳من نیسان۴۰۳ صفر خریدم سر۶هزارتا۳بار روغن عوض کردم روغن سوزی داشت لای واشریرسیلندر روغن میزد بیرون خیلی کیفیت افتضاح شده این تناژ بالاهم سالانه ۱۵میلیون تومن دارایی میخوره
محمود
۸ شهریور ۱۴۰۳هرجای اینو اگر ۱ میل تغییر بدید نکبت میگیرتش
حتی رنگ
نیسان گاوی باید با همون ریختی که اومده بره
امید
۹ شهریور ۱۴۰۳هنوز یاد نگرفتید که هر رنگ و طرحی بغیر از نیسان آبی قدیمی ؛از طرف خریدار و نیسان سوارا استقبال نمیشه،هی طرح دادین مثل شوگا..ازاین جور ماشینا ولی باز اومدین سر نسخه قدیمی (نیسان آبی)مردم فکر میکنند فقط اون شکلی باشه میتونه بار ببره و مقاوم باشه
مهدی
۱۲ شهریور ۱۴۰۳ولی واقعا شما نوبر هستید بعد چند دهه هنوز همون … رو با همون مشخصات و با کیفیتی داغون روانه بازار میکنید ،واقعا چشم نخورید ،خداروشکر زه بغل در هنوز جزو آپشن محصوب میشه،😆
فرود
۱۹ شهریور ۱۴۰۳این دیگه چه رنگیه به این خر آسیایی زدین ،،آبرومونو تو آفریقا هم بردین ،،این رنگ باز خوبه،،برا آفریقاییها بدبخت رنگ زرد اسهالی زدن،،خجالت نمیکشن ،،اینو منم که توی کارگاه میتونم ببرم و اضافه کنم بهش ،،مثل این میمونه مثلاً تانکجنگیو صورتی رنگ کنن،،،خخخخخخ
اسماعیل
۲۹ مهر ۱۴۰۳رنگ برا اینه که مشخص باشه نمونه هست، وگرنه سرنوشت نیسان تو زامیاد به رنگ آبی و حالا یا سفید گره خورده
تام خان
۱ مهر ۱۴۰۳رنیسوت اسمش باشه بهتره
Vahid Zaeim
۲۵ مهر ۱۴۰۳جا داره تشکر ویژه کنیم از طراحان این ماشین که هیچ شناختی از ماشین ندارن واقعا بعد از ۴۵سال همون ریخت و قیافه بابا لااقل یکم واسه مصرف کننده احترام قائل باشید ،،شماها اگر جرات دارید واردات خودرو رو آزاد بزارید ببینیم یارای ولیاقت عکس ماشینهای وارداتی رو دارین ،،مردم اسیر شدن ،،میگین همینه که هست ،,مجبور به تفسیر جی پی یو میکنید افراد رو،،لعنت به رانت ورانت خوار ومعافیای ماشین ،،