زامیاد نسخهٔ جدیدی از وانت نیسان را با نام اکستند آمادهٔ عرضه به بازار کرده است. در ادامه بهطور کامل به بررسی مشخصات و ویژگیهای این وانت خواهیم پرداخت.
وانت نیسان باستانی به این زودیها قصد خداحافظی با خط تولید را ندارد زیرا زامیاد در تدارک تولید و عرضهٔ نسخهٔ جدیدی این وانت فرتوت است. بیشتر از یک سال پیش یعنی در تیر ۱۴۰۲، مدیرعامل وقت زامیاد خبر از تولید نسخهٔ جدیدی از وانت نیسان را با نام اکستند داد. قرار بود تولید این نسخه در سال ۱۴۰۲ آغاز شود ولی این اتفاق رخ نداد و صرفاً وانت نیسان اکستند در نمایشگاههای مختلف خودروی کشورمان به نمایش درآمد. حال اما بهتازگی زامیاد کاتالوگ رسمی این وانت بهاصطلاح جدید را منتشر کرده که نشان از عرضهٔ وانت نیسان اکستند در آیندهای نزدیک دارد. ازاینرو، قصد داریم در ادامه نگاهی به ویژگیها و مشخصات رسمی این نسخهٔ جدید از وانت ۵۰ سالهٔ نیسان داشته باشیم.
ویژگیهای وانت نیسان اکستند
مهمترین تغییر وانت نیسان اکستند نسبت به نسخهٔ قبلی، افزایش ۱۶ سانتیمتری طول کابین است که این ویژگی از بیرون با ستون B پهنتر قابلمشاهده است. این افزایش طول کابین بهمنظور بهبود شرایط نشستن راننده و افزایش ایمنی سرنشینان صورت گرفته است. علاوه بر این، در داخل خودرو نیز بجای صندلی نیمکتی قبلی، از صندلیهای مجزا برای راننده و سرنشین استفاده شده که از قابلیت تنظیم موقعیت صندلی و زاویه پشتی آن برخوردار است. به گفتهٔ مدیرعامل زامیاد، این تغییرات میدان دید راننده و تسلط بر غربیلک فرمان را بهبود میبخشد. بهمنظور افزایش فضای کابین، قالبهای بدنه وانت نیسان بازطراحی و نوسازی شده و همچنین تزئینات داخلی اتاق کاملاً تغییر پیدا کرده است.
با توجه به تفکیک صندلیهای راننده و سرنشین، از فضای بین دو صندلی برای جانمایی کنسول استفاده شده است که این امر علاوه بر پر کردن فضای بین دو صندلی و زیبایی کابین، فضای کاربردی مناسبی را در اختیار راننده قرار میدهد. همچنین با توجه به استفاده از پوشش فومی برای درِ کنسول، در صورت استفاده راننده از فضای کابین برای استراحت، یکپارچگی صندلیها مشابه طرح قدیم نیسان (صندلی نیمکتی) فراهم میشود. یکی دیگر از تغییرات مهم وانت نیسان اکستند، رنگ جدید است! این وانت سالها با رنگ آبی تولید شد و به همین دلیل به نیسان آبی شهرت پیدا کرد که این موضوع انتقاد رئیس سازمان استاندارد از مسئولین سایپا را به دنبال داشت که حتی حاضر نیستند رنگ نیسان را تغییر دهند.
به همین دلیل، زامیاد برای نیسان اکستند رنگ جدید آبی کاربنی را در نظر گرفته که قرار است ازاینپس به نماد جدید این وانت تبدیل شود! همچنین به گفتهٔ این شرکت، مقاومت رنگ بدنه در مقابل خوردگی و ضربه افزایش قابلملاحظهای پیدا خواهد کرد. همچنین ثابتکنندههای خط مونتاژ این وانت نوسازی شده است که سبب کنترل دقیقتر فواصل و همسطحی قطعات و همچنین موجب بهبود توازن درها، تغییر طرح نوار آببندی دور درها و درنهایت جلوگیری از نفوذ آب میشود. غیر از رنگ جدید اما فعلاً تغییرت دیگری در ظاهر نیسان اکستند به چشم نمیخورد و شاهد همان نمای قدیمی هستیم. البته گفته شده قرار است در آینده چراغهای جلو، جلوپنجره و سپر تغییر کنند.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع وانت
علاوه بر این، دیلایتهایی که هماکنون روی سپر جلو تعبیه شدهاند به داخل چراغهای جلو منتقل خواهند شد و روی سپر شاهد مه شکن خواهیم بود ولی در نمونههایی که در نمایشگاهها دیدهایم، فعلاً خبری از این تغییرات نیست. اینطور که به نظر میرسد، قرار است دیلایتهای وانت نیسان به شکل حلقهای دور چراغهای جلوی بالایی تعبیه شود. همچنین در مورد تغییر گرافیک چراغهای عقب هم صحبتهایی شده است. به افزایش ۱۶ سانتیمتری طول کابین وانت نیسان اکستند، طول کلی این خودرو از ۴,۸۵۰ میلیمتر قبل به ۵,۰۱۰ میلیمتر و فاصلهٔ محوری از ۲,۸۶۵ میلیمتر به ۳,۰۳۰ میلیمتر رسیده اما عرض و ارتفاع تغییری نداشته و مثل قبل به ترتیب ۱,۷۳۰ و ۱,۷۰۰ میلیمتر است. همچنین ابعاد اتاق بار هم تغییری نداشته و همچنان ۲,۳۰۰ میلیمتر طول، ۱,۶۰۰ میلیمتر عرض و ۴۰۰ میلیمتر ارتفاع دارد.
پیشرانه وانت نیسان اکستند
وانت نیسان اکستند با نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر Z24 قدیمی تولید میشود که M24 پلاس نام دارد و از سال گذشته برای نسخههای معمولی وانت نیسان ارائه شد. این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلایندههای خروجی از اگزوز، ضمن استفاده از کاتالیست جدید، پیادهسازی سیستم مدیریت موتور (EMS) و کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل، توسط مگا موتور تولید شده است. در موتور M24 پلاس از دریچه گاز برقی استفاده شده و مسیر برگشت سوخت از ریل به باک نیز حذف شده است. این تغییرات موجب میشود موتور M24 پلاس در قیاس با موتور Z24 کنترل دقیقتری برای میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد که درنهایت باعث کاهش مصرف سوخت و ارتقاء استاندارد آلایندگی از یورو ۴ به یورو ۵ میشود. بااینحال، در خروجی این پیشرانه تغییری صورت نگرفته و مثل قبل همچنان ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قبلی صورت میگیرد. در اوزان نیسان اکستند نیز تغییری به چشم نمیخورد و مجموع وزن ناخالص این وانت ۳۸۰۰ کیلوگرم و ظرفیت مجاز حمل بار آن ۲۰۵۵ کیلوگرم است.
تجهیزات و امکانات وانت نیسان اکستند
در خودرویی مثل وانت نیسان قطعاً انتظار دیدن امکانات رفاهی مدرن را نداریم و این شرایط در نسخهٔ اکستند هم تغییری نکرده و امکانات آن صرفاً به سیستم تهویه، دیلایت، مه شکن عقب، ایموبلایزر و تنظیم ارتفاع چراغهای جلو محدود میشود ولی حالا قابلیت تنظیم صندلی راننده در چهار جهت هم به این لیست افزوده شده است. بااینحال، گفته شده این وانت در آینده به رادار خطخوان و ترمز اضطراری هم مجهز خواهد شد که گام مهمی در افزایش ایمنی این وانت فرتوت خواهد بود.
قیمت وانت نیسان اکستند
هنوز قیمت وانت نیسان اکستند اعلام نشده اما قطعاً شاهد افزایش چند میلیون تومانی نسبت به نسخهٔ معمولی خواهیم بود که هماکنون با موتور M24 پلاس ۵۷۹ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، برای نسخهٔ اکستند باید انتظار قیمتی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم.
علی جردن
۵ شهریور ۱۴۰۳مفت گرونه
تو سال ۲۰۲۴ واسه نیسان دوره جنگ جهانی داریم پول ماشین آخرین سیستم را میدیم
صنعت وا مونده خودروسازی ورشکست شو دیگه
مزدا
۵ شهریور ۱۴۰۳600 تومن واسه این اشغال؟
فقط لعنت
حسین
۵ شهریور ۱۴۰۳۶۰۰ تومن واسه اون آشغال آبی بود واسه این نسخه که اکستند هست! قطعا ۱۰۰ تومن میزارن رو قیمتش
علی Shelby
۵ شهریور ۱۴۰۳علی واقعا راست میگی
ولی هیچ وقت ورشکست نمیشه
چون پول و سود بسیار کلانی برای دولت داره
برای همین دولت همه جوره حواسش به خودرو ساز ها هست
فقط یک راه برای ورشکست شدنشون هست
اونم اینکه که ماشیناشونو مردم نخرن تا اینقدر ضرر ببینن که دیگه دولت کمکشون نکنه و ورشکست شن
نه اینکه ماشین های اشغالشونو اونم با قرعه کشی
بندازن به مردم و مردمم عین ماشین ندیده ها بریزن
ثبت نام کنن
به امید آگاهی ملت
محمد
۵ شهریور ۱۴۰۳فعلاً که دولت زیانشون رو میده.
معلوم نیست پولا کجا میره.
amirkhanzadeh
۵ شهریور ۱۴۰۳فقط باید گفت ما چه گناهی کردیم
که اینجا هستیم با این …
دیا
۵ شهریور ۱۴۰۳هفتاد سال دیگه پیش به عقب. خدا وکیلی ما کجای دنیاییم. نود درصد ثروت جهان رو ما داریم، نود درصد ادم منگول جهان هم شدن مسئولین این مملکت.
حسن
۵ شهریور ۱۴۰۳وجدانا قدر شناس نیستید
دیگه چیکار کنن براتون تا راضی بشید
اسمش که جدیده
رنگش هم عوض کردن
اتاقش را در حد هتل 8 ستاره راحت کردن
یه کار نکنید مسئولان قهر کنن ایران را ول کنن برن اروپا و افریقا خدمت کنن برن این اقدامات رفاهی را برا اروپاییها انجام بدن
فورد
۵ شهریور ۱۴۰۳یاد لادا افتادم تو روسیه
ممد ژانگولر
۶ شهریور ۱۴۰۳این ماشین خیلی بی ارزه با لوازم اضافه و هدیه و اینا ۲۵۰میلیون با ارفاق .
𝐀𝐥𝐢
۵ شهریور ۱۴۰۳زامیاد اکستند😂 😂 😂
Mohammad hasan
۵ شهریور ۱۴۰۳پس موتور ۱۶ سوپاپ میتسوبیشی کجا رفت ؟
B
۶ شهریور ۱۴۰۳بزک نمیر بهار میاد
اسماعیل
۲۹ مهر ۱۴۰۳اون برا بعد، موتور و گیربکس رو بخوان عوض کنن ۲۵۰ تا۳۰۰ میلیون میاد رو قیمت
یوسف
۵ شهریور ۱۴۰۳این همه پیشرفت غیر قابل تصوره…..
حتی بنز و پورشه هم نمیتونن توی مدت کم این همه تغییرات رو اعمال کنن….
خصوصا تغییر سطل رنگ و فرچه…. این تغییر رنگ خیلی اثر گذار بود…
گاس فرینگ
۵ شهریور ۱۴۰۳نیسانِ آبی سرمهای
البته باز خوبه از آبی خارج نشدن یه سری رنگ سفید میزدن ملت میگفتن نیسان آبیِ سفید 😂 البته انگار نیسان باز ها هم معتقدن نیسان های سفید نیسان نیستن فقط آبی سر همون تولید متوقف شد
mercedes
۵ شهریور ۱۴۰۳دریچه گاز برقی برای ماشین باری با اون همه تاخیر.
به این فکر کردن توی یه گردنه اگه ماشین بایسته شروع به حرکتش چطوره؟
MasouD
۵ شهریور ۱۴۰۳اسمش باید میشد زامیاد سورمه
Siyavash
۵ شهریور ۱۴۰۳خاک بر. سرمون با این ماشینا..فقط یه صندلی ۴ حالته گذاشتن اسمشو گذاشتن نیسان اکستند….🤲
مازیار
۵ شهریور ۱۴۰۳اون افزایش طول کابین خیلی واجبه چون راننده های نیسان خصوصا اگه درشت جثه باشن واقعا در عذابن
hosen
۵ شهریور ۱۴۰۳تروخدا بکشین بیرون از این آشغال
60 ساله دارن تولیدش میکنن سال به سال بی کیفیت تر میشه.
mickeyy
۵ شهریور ۱۴۰۳سر درد شدم از این سیرک سمی. ماشین سال 1970 رو دارن هنوز تولید میکنن روش دیلایت گذاشتن و صندلیش رو تونستن متحرک کنن اسمش هم گذاشتن نیسان اکستند !!! 😳🤣🤣🤣
mosafer
۵ شهریور ۱۴۰۳لطفا قبل از درج این خبر قبلش اعلام اخطار کنید برای بیماران قلبی که از هیجان و سورپرایز شدید خدای نکرده مشکلی براشون پیش نیاد…قلبم داره میسوزه
Taha Ayoobi
۵ شهریور ۱۴۰۳اوه اوه نسخه نیسمو نیسان وانت رو زدن.
Navid A J
۵ شهریور ۱۴۰۳مینویسن نیسان آبی؛ بخون نیسان گاوی
گاس فرینگ
۶ شهریور ۱۴۰۳زمان قدیم چون قیمتش انداره پول دو تا گاو بود بهش میگفتن نیسان دو گاوی که به مرور شد نیسان گاوی
حسن
۵ شهریور ۱۴۰۳سلطان جاده ها نیسان
حسن
۵ شهریور ۱۴۰۳نیسان ابی تر
حسین
۵ شهریور ۱۴۰۳دوستان بنظرتون کدوم بهتره؟
وانت نیسان ۵۹۰ میلیونی با قابلیت حمل ۲ تن
یا کامیونت جدید گروه بهمن با ظاهر جدید ، پلتفرم جدید ، امکانات بیشتر ، همین میزان توان باربری اما قیمت بیشتر؟
اگر دومی بهتره ، پس چرا فروش اولی بیشتره؟
چرا باید با قطع فروش اولی ، مردم رو مجبور به خرید دومی کرد؟
بهترین کار اینه درآمد مردم بیشتر بشه تا بجای نیسان آبی ، برن ده ها وانت چینی جدید مونتاژ داخل یا کامیونت های ایرانی و ژاپنی بخرند.
گاس فرینگ
۶ شهریور ۱۴۰۳برای تعصب سر برند فکر میکنن این ژاپنی اصله در حالی که محصول بهمن موتور یا حتی پادرا رو میگن چینی به درد نخوره سر همین چیز ها ایران خودرو دیزل هنوز داره بنز واگن هود مال عهد جنگ جهانی دوم رو میسازه و میفروشه
! i M α η δ υ α R
۵ شهریور ۱۴۰۳توی سریال فرندز ، فیبی با یه دیپلمات ارشد روس دوست میشه و معاون یارو هم به مونیکا علاقه مند میشه …
یه بار که 4 تایی رفتن بیرون ، معاون یارو و مونیکا ، دیپلمات ارشد و فیبی رو می خوان بپیچونن اما دم رفتنشون یارو نارحت می شه چون انگلیسی بلد نیست …
معاون که از انتظار بیجای یارو به تنگ اومده دم رفتن ، به طعنه به رئیسش میگه : why you don’t learn some english sregay …
حالا این حکایت زامیاده …
باید گفت : چرا یکم انگلیسی یاد نمی گیری زامیاد ؟
آخه اکستند !!!!!
هلاک اون سواد نداشتتونم …
کلمه ” لانگ ” چه بدی داشت که یک بار نگفتی !!!!
extend یعنی بسط داده شده / گسترده شده / منبسط شده / تمدید شده / طولانی شده …
کجا معنی بلند تر شده میده ؟
پس ” لانگ ویل بیس ” چه غلطی میکنه توی دیکشنری خودرو !!!!!!!
توی این کارخونه ها چه خبره واقعا ؟؟؟
حائری نیا
۶ شهریور ۱۴۰۳اتفاقاً این یکی درسته…
لانگ برای مواقعی به کار میرود که فاصله چرخها بیشتر شود. البته نیازمند تغییر یا بلندتر کردن شاسی هم هست.
! i M α η δ υ α R
۶ شهریور ۱۴۰۳چه فاصله محوری زیاد شده باشه ، چه فقط طول کابین زیاد شده باشه ، باید از کلمه لانگ استفاده بشه …
کلمه لانگ که فقط برای افزایش طول فاصله محوری استفاده نمیشه …
هر افزایش طولی معادلش میشه بلند تر شده یا لانگ …
اسماعیل
۲۹ مهر ۱۴۰۳آخه لانگ هم تو محصولات هست، پادرا لانگ… سخت نگیر
حسین
۵ شهریور ۱۴۰۳کامیونت فورس ۳/۸ تن با قیمت ۸۹۰ تومان و تحویل ۹۰ روزه برای فروش گذاشته شده.
حالا باید ببینیم مردم کدوم را انتخاب میکنند
ساسان
۶ شهریور ۱۴۰۳به قول قدیمیا خر همون خره فقط پالانشو عوض کردن.جمع کنین بابا.اکستند😁😄
arash
۶ شهریور ۱۴۰۳لعنت خدا بر سایپا و ایران خودرو با تولید محصولاتی چون وانت زامیاد و وانت پراید و همچنین جوانان شرور و از خدا بی خبر دهه 50 باید در جهنم جواب پس دهند که سوار بر بیوک و بلیزر و کامارو بودند و حسرت سوار شدن بر بنز و بی ام و را داشتند و با شرارتهای خود سبب شد فرزندان همان جوانان شرور دهه 50 در آرزو سوار شدن بر هایما و دنا و ریرا باشند.
محمد
۶ شهریور ۱۴۰۳نیسان آبی از بین نمی رود بلکه از نوعی به نوع دیگر تبدیل میشود 😂
مثل انرژی
عباس
۶ شهریور ۱۴۰۳نیسان اکستند 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤡🤣🤣🤣🤣🤣
amirboss
۶ شهریور ۱۴۰۳اگه واقع گرایانه به قضیه نگاه کنیم تا وقتی تقاضا برای یه کالا تو بازار باشه مسلما اون کالا با توجه به سودآوری که داره تولید میشه.
اینجا مهم سوده نه مردم.
رمضان حسینی پناه
۶ شهریور ۱۴۰۳مامیگیم خرنمیخوایم پالان خرعوض میشه.
کمی خجالت بکشید لااقل از عراق یادبگیربد.کل عتبات رامیگردی ویک تعمیرگاه تاکیدمیکنم یک تعمیرگاه نمیبینی این یعنی کیفیت دیگرهیچ. ودیگر باتولیداین سطل آشغالهای تولیدی سایپاوایران خودرو بیشترابروی مردم ایران رانبرید.ولله مردم لیاقت بهترینهارادارند.چرامثل چین عرضه کپی برداری از دیگرماشیپهارا ندارید.حداقل این کاراراکنید.ای بمیری مسئول رانت خواری که نمیزاری.
محمدی
۶ شهریور ۱۴۰۳کاش رنگ های دیگه و دیزل هم داشته باشه
مسلم
۷ شهریور ۱۴۰۳ژاپنی ها اصلا همچین نیسانی رو یادشون نمیاد دیگه ما با افتخار دیلایت گذاشتیم روش .
جمع کنید خداوکیلی تو حادثه هیروشیما نسل این نیسان نابود شد ولش کنید دیگه آخه چقدر کشته باید بدیم با این لگن
ناشناس
۷ شهریور ۱۴۰۳من یه سوال دارم ،چطوره واسه اینکه اینا را ب مردم قالب کنن نمیزارن ماشین باکیفیت بیاد،من بخاطر ایمن نبودن پراید وپیکان عزیزانی را ازدست دادم
امیدوارم برا هیچ کس پیش نیاد،دوم چرا برا ادارات تویوتا وماشین های ایمن ازاده سوارشن ولی ما ها نمیتونیم مگه در رویا درتاریخ بنویسن ،که ماشین خارجی با چندین برابرمگه در رویا ببینن،بخرن
رامین
۷ شهریور ۱۴۰۳خدا کنه مسئولین نظرات ما را بخونن،من جای مسئولین دولتی بودم میرفتم هرچی ماشین تولید شده از سال 2010 تا 2020 از شرکت های معتبر تو هر نقطه دنیا که سالمه و میخوان اسقاط کنن با قیمت 1000 دلار و حتی کمتر جمع کنن بیارن ایران.بخدا یک تویوتا یا نیسان یا فورد یا خلاصه هر ماشینی که شرکت های اروپایی و آمریکایی و ژاپنی و کره ای تولید میکنن از لگن های صفر کیلومتر ما خیلی خیلی سرتره،اون دفعه یه فیلم دیدم ماشین های پژو 207 و رنو و ماشین های موتور کوچیک را میارن سمت اروپای شرقی دونه ای صد دلار یعنی دونه ای پنج میلیون به مصرف کننده میفروشن،اینها را بیارن یک مدت مردم راحت بشن الکی نرن پول یک ماشین لیموزین را ندن یک ماشین چینی سوار بشن
M power
۸ شهریور ۱۴۰۳کاشکی یه هزار کیلومتر اونوتر به دنیا میومدیم