زامیاد از پاییز ۱۴۰۳ تیپهای جدیدی را برای وانت نیسان معرفی کرده است و در ادامه با مشخصات و ویژگیهای همهٔ این تیپها آشنا خواهیم شد.
نیسان آبی را میتوان مشهورترین وانت در ایران دانست تا جایی که وقتی صحبت از وانت میشود، شاید اولین چیزی که به ذهن متبادر میشود همین خودرو باشد. این پیرمرد باربر که همچنان با قدرت روی خط تولید زامیاد قرار دارد درواقع نسل سوم نیسان جونیور است که در اکتبر سال ۱۹۷۰ معرفی شد و مدت کوتاهی بعد در سال ۱۳۴۹ روی خط تولید زامیاد رفت و به یکی از مهمترین خودروها در تاریخ صنعت حملونقل کشورمان تبدیل شد. این خودرو به دلیل آنکه عمدتاً با رنگ آبی تولید میشد در بین عموم مردم ایران به نیسان آبی شهرت یافت. هرچند نیسان در سال ۱۹۸۲ بدون معرفی جانشین مستقیمی به تولید جونیور پایان داد اما سرنوشت این وانت ژاپنی در ایران کاملاً متفاوت بود.
تولید جونیور تا چند سال پس از انقلاب در کشورمان در توسط زامیاد ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۶۲ سایپا با خرید زامیاد، تولید این وانت را به دست گرفت. جونیور در طول این سالها با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی در ایران تولید میشد که ۹۲ اسب بخار قدرت داشت اما در سال ۱۳۶۹ سایپا آن را به پیشرانه جدیدتر و قویتر ۲.۴ لیتری Z24 مجهز کرد که از وانت داتسون ۷۲۰ گرفته شده بود. بدین ترتیب، نیسان آبی حالا سایپا ۲۴ نام گرفت تا اینکه در سال ۱۳۷۷ دوباره خط تولید آن به زامیاد منتقل شد و با نام زامیاد ۲۴ راهی بازار شد.
هرچند تاکنون بارها صحبتهای در مورد خاتمهٔ تولید این وانت فرتوت مطرح شده است اما به دلیل عدم وجود جایگزین مناسب، جانسختی، توانایی حمل بار بالا، فراوانی قطعات، هزینههای نگهداری پایین، تواناییهای حرکتی مناسب در مسیرهای ناهموار و البته سود سرشار برای سازنده، نیسان آبی کماکان مهمان خط تولید زامیاد است و علیرغم تمام مشکلاتش، هنوز هم پرطرفدار است. البته زامیاد چند بار دست به بهروزرسانی این وانت زد و با استفاده از اتاق پیکاپهای چینی مدلهایی مثل شوکا و پادرا معرفی کرد اما هیچکدام از این مدلها در بازار موفق نبودند و خریداران همچنان همان نیسان قدیمی را ترجیح میدادند.
پس از ناکامی این مدلهای جدید، زامیاد همان نیسان آبی فرتوت را با تغییرات جزئی مورد بهروزرسانی قرار داده است که نشان میدهد این شرکت قصد ندارد به این زودیها با وانت باستانی خود خداحافظی کند. این نسخهٔ جدید در چند تیپ مختلف با نامهایی مثل SVD، SVPD و SVPDH عرضه میشود که هرکدام تفاوتهایی جزئی باهم دارند و میتواند خریداران را گیج کند. ازاینرو قصد داریم در ادامه با تمام تیپهای وانت نیسان و ویژگیها و مشخصات هرکدام آشنا شویم.
همچنین بخوانید: مقایسه پادرا پلاس و نیسان زامیاد، کدام وانت گزینه بهتری است؟
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVD
در حال حاضر تمام تیپهای وانت نیسان بهصورت آپشنال عرضه میشوند که از ویژگیهایی شامل سیستم تهویه، لاینر اتاق بار و برچسبهای روی بدنه برخوردار هستند. سادهترین تیپ این وانت، SVD نام دارد که با پیشرانهٔ M24 معمولی عرضه میشود.
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPD
این تیپ از لحاظ امکانات تفاوتی با تیپ SVD ندارد ولی به پیشرانهٔ بهبودیافتهٔ M24 پلاس مجهز است. این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلایندههای خروجی از اگزوز، به کاتالیست جدید، کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل و دریچه گاز برقی مجهز شده و مسیر برگشت سوخت از ریل به باک نیز حذف شده است. این تغییرات موجب شده موتور M24 پلاس در قیاس با نسخهٔ قبلی کنترل دقیقتری برای میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد که باعث کاهش مصرف سوخت میشود. علاوه بر این، به گفتهٔ زامیاد، ایمنی خودرو هم با اصلاح مدار سوخترسانی افزایش پیدا کرده است. بااینحال، در قدرت و گشتاور موتور تغییری صورت نگرفته است و مثل قبل همچنان ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPDH
این تیپ علاوه بر برخورداری از پیشرانهٔ بهبودیافتهٔ M24 پلاس، از دو ویژگی جدید دیگر هم بهره میبرد. در تیپ SVPDH، دیلایتها از روی سپر به داخل چراغهای اصلی منتقل شده و به شکل حلقهای دور چراغهای بالایی طراحی شده است. ویژگی دیگر این تیپ هم تجهیز به قابلیت تنظیم برقی ارتفاع نور چراغهای جلو است.
وانت نیسان آپشنال رادیال
این نسخه از لاستیکهای رادیال برخوردار است. این آپشن در دو تیپ SVPD و SVPDH ارائه میشود و حدود ۵.۷ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میکند.
وانت نیسان آپشنال هیدرولیک
این نسخه از فرمان هیدرولیک برخوردار است. این آپشن در دو تیپ SVPD و SVPDH ارائه میشود و حدود ۱۷ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میکند.
وانت نیسان آپشنال هیدرولیک رادیال
این نسخه از هردو آپشن فرمان هیدرولیک و لاستیک رادیال برخوردار است. این آپشنها در کنار هم فقط در تیپ SVPDH ارائه میشود و نزدیک به ۲۳ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میکند.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVD
این تیپ همانطور که از نامش مشخص است، نسخهٔ دوگانهسوز CNG وانت نیسان SVD محسوب میشود که با پیشرانهٔ M24 معمولی به تولید میرسد.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVDH
این تیپ هم مثل تیپ دوگانهسوز SVD از موتور M24 معمولی استفاده میکند ولی به تنظیم ارتفاع برقی چراغهای جلو و دیلایتهای داخل چراغ بجای روی سپر برخوردار است.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVPDH
این کاملترین تیپ وانت نیسان دوگانهسوز محسوب میشود. تیپ SVPDH علاوه بر تنظیم ارتفاع برقی چراغهای جلو و دیلایتهای داخل چراغ، به پیشرانهٔ بهبودیافتهٔ M24 پلاس هم مجهز است.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال رادیال
این نسخه لاستیک رادیال را در کنار پیشرانه دوگانهسوز ارائه میکند. لاستیک رادیال در وانت نیسان دوگانهسوز در حال حاضر در تیپهای SVD و SVPDH ارائه میشود.
تفاوت تیپهای مختلف نیسان آبی
در ادامه بهصورت لیستوار و خلاصه، تفاوت و ویژگیهای تیپهای مختلف وانت نیسان را بیان میکنیم:
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVD
- موتور M24 معمولی
- دیلایت روی سپر
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPD
- موتور M24 پلاس بهبودیافته
- دیلایت روی سپر
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPDH
- موتور M24 پلاس بهبودیافته
- دیلایت داخل چراغهای اصلی
- تنظیم ارتفاع برقی چراغها
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVD
- موتور M24 معمولی دوگانهسوز
- دیلایت روی سپر
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVDH
- موتور M24 معمولی دوگانهسوز
- دیلایت داخل چراغهای اصلی
- تنظیم ارتفاع برقی چراغها
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVPDH
- موتور M24 پلاس بهبودیافته دوگانهسوز
- دیلایت داخل چراغهای اصلی
- تنظیم ارتفاع برقی چراغها
جمعبندی
با توجه به لیست قیمت نیسان وانت بنزینی صفر زامیاد در کارخانه و بازار و قیمت وانت نیسان دوگانهسوز صفر زامیاد در کارخانه و بازار، در حال حاضر، ارزانترین تیپ این وانت، مدل بنزینی آپشنال SVPD با قیمت کارخانهای ۵۷۹ میلیون تومان است و عنوان گرانترین مدل هم به نیسان دوگانهسوز آپشنال رادیال SVPDH با قیمت ۶۵۲ میلیون تومان میرسد. این بهروزرسانیهای جزئی اما تأثیری روی برطرف کردن مشکلات اساسی وانت نیسان مثل پیشرانهٔ قدیمی، موقعیت ناراحت راننده، فقدان اساسیترین امکانات و کیفیت بشدت پایین داشبورد نداشته و این تنوع بالای تیپها با تفاوتهای جزئی که پیشتر مشابه آن را در کوییک دیده بودیم، بیشتر باعث گیج شدن خریداران میشود.
سالار فصل
۱۵ دی ۱۴۰۳جای این پست واقعا داخل این سایت برای هواداران خودرو خالی بود 😍🤌
ALI A
۱۶ دی ۱۴۰۳همین تفاوت تیپ های نیسان گاوی میتونه یکی از دلایل دادن پناهندگی و اقامت برای ایرانی ها باشه… خود کرده را تدبیر نیست…
محمد
۱۶ دی ۱۴۰۳ناسپاس و نا شکر نباش…درسته کیفیت بد اما این که دم از پناهندگی و پشت به کشورت کرده باشی اصلا خوب نیست
boost10
۱۵ دی ۱۴۰۳سلطان به سلامت باد ….
نیسون
۱۵ دی ۱۴۰۳واقعا من خودم نیسان دارم اصلا ی تیپ ایی داره ک مغزم هنگید نمیدونستم ایقد تیپ داره بعد نگا اپشنا🤣🤣🤣خیلی خنده بود ولی سلطون نیست نیسان دیزل😍😍😍من نیسان دیزل دارم همچیش بهتر بنزین دوگانس یکم مشکل امپر داره تو سربالایی ک اونم قلق داره پیش ما نمیره بالا.کاربر میکی گفته تویوتا هایلوکس واقعا نمیدونم چی بگم نیسان کاربری کامیون داره ن وانت یک وانت هم بش میگن ولی هیچکس ندیدم بار وانت بزنه داخلش هایلوکس سه تن بزن ببینم راه میره معذرت میخاما ولی ای حرفای مسخره نزن همچی ازاد بود سه تن کسی نمیزد تو هایلوکس از وسط نصف ش قبول دارم ماشین نیس هیچی نداره ولی چ میشه کرد همینو هس همینم نمیشه خرید بزوره. تشکر ویژه دارم خدمت تمامی عوامل سایت پدال
محمد زنگی آبادی
۱۵ دی ۱۴۰۳دوست عزیز ضریب دنده و ضریب دیفرانسیل شما میدونی چیه
اینکه یک ماشین اینقدر ضریب دنده هاش کم هست که حداکثر سرعتش نود کیلومتر خب طبیعی که قدرتش بیشتر از هایلوکس همه چی که زور نیست
سلام
۱۵ دی ۱۴۰۳من با نیسان آبی 140 میرم
فرشید
۱۶ دی ۱۴۰۳گلم اطلاعات نداری میگم یاد بگیر خود کارخونه سرعت نیسان رو رو 90 تا میبنده چون نسبت تناژش فراتر از وانت هست با سه تن بار و 120 تا سرعت کنترل سخت میشه به همین خاطر به ایسیو برنامه میدن حداکثر سرعت 90 تا
mickeyy
۱۵ دی ۱۴۰۳دوست عزیز این از بدبختی ایرانیاست که بار کامیون رو روی نیسان آبی میزنن افتخار نیست.ضمنا توان حمل بار وانت های توانمند روز دنیا هم قطعا از یک آهن پاره آبی رنگ که واسه دوران قرون وسطی هستش بیشتره. امیدوارم روزی برسه که قشر متوسط ایرانی هم طعم ماشین های روز دنیا رو بچشن.
یاسر بهادری
۱۵ دی ۱۴۰۳سلام چقدر سهمیه گازوئیل برا نیسان دیزل شارژ میکنن؟؟من۱۴۰۲ خریدم هنوز کارتم به دستم نرسیده
حامد
۱۶ دی ۱۴۰۳تازه یه چند تیپ کم گفتن..همه این تیپ هارو گازییلی هم حساب کن😆😆😆مثلا Svdph…g
G اخر ک اضافه کردم یعنی گازییلی🤣🤣🤣🤣🤣
وانت نیسان آپشنال SVDH
موتور گازییلی g.m 24
دیلایت داخل چراغهای اصلی
تنظیم ارتفاع برقی چراغها و آپشن لگد در شکم راننده کبه آخر کلمات تیپش L اضافه مشه..
Svdh..L🤦🤦🤣🤣🤣 لامصب تویوتا کمری نوشته xle ک مدل معمولی عادی با آپشن هیبریدی موتور برقی و بنزینی در کنارهم…کل اینا فقط e اضافه کرده..بماند آپشنهای ماشین اگه میخواست عین سایپا بنویسه بخاطر آپشنهای ک داره باید حروف الفبا انگلیسی رو سه مرتبه پشت ماشین مینوشتن🤦🤦😂😂😂😂😂
mickeyy
۱۵ دی ۱۴۰۳من واقعا حالم بد میشه وسط خبر های سایت پستی راجع به قیمت روز این عجوزه ماقبل تاریخ میخونم که در سال 2025 داره هنوز فروخته میشه امیدوارم هرچه زودتر روزی برسه کسی که وانت نیاز داره تویوتا هایلوکس و شورلت کلورادو بندازه زیرپاش نه این اشغال عصر دایناسورها یا اون وانت من در آوردی با پلتفرم 405 و موتور پیکان
Souls
۱۵ دی ۱۴۰۳نیسان خودشم بال دراورده وقتی فهمیده تیپ های مختلف داره.
L
۱۵ دی ۱۴۰۳نیسان فقط یه تیپ داره اونم خوشتیپ
بقیه رو بریز دورررر
۱۵ دی ۱۴۰۳آره دایی 👐
دربدر
۱۵ دی ۱۴۰۳یکی دیگر از آبشنها فرمان در شکم راننده محترم است چقدر بدبخت و بیچاره هستیم که هنوز قیافه این ارابه فلاکت رو ببینیم ،،..
...
۱۵ دی ۱۴۰۳دریغا، که گرسنهترینی توی غنیترین خاک
که دنیا مدرن و ما تو عمیقترین خواب…
زیزیگولو
۱۵ دی ۱۴۰۳همون اول که نیسان آبی از سایپا تحویل میگرن میبرن سپرای فابریک عقبو جلوشو عوض میکنن و بجاش تیرآهن ناودونی میبندن!!!! و یه سری لوله و گارد هم دور و بر ماشین میبندن!!!! که موقع تصادف همین سپرا ماشینای مردمو از عقب و جلو تا شیشه جمع میکنه!!!! رو رینگشم قالپاق نیزه ای یا شمشیری که نیم متر زده بیرون میبندن!!!! تازه بوقشم عوض میکنند و بوق ۱۰۱۱ بنزی میندازن روش که صداش کل خیابون و محله و کوچه و پس کوچه رو بر میداره!!!!! 🤦🤦
۱۶ دی ۱۴۰۳ماشین نیست که ماشاالله یه تانکه ماشاالله سنگره😂😂😂
زیزیگولو
۱۶ دی ۱۴۰۳آلت قتاله
نیسان ابی هستم
۱۵ دی ۱۴۰۳یکماه قبل هیدرولیک و اپشنال بقول خودتون گرونتر خریدیم اما چند روز بعد لاستیک ترکید ماشین به بغل خوابید 🥹🥹🥹قبل از اون هم بوستر ترمز غرغرغر صدا میداد یهو پدال میرفت پایین ماشین میخ میکرد صدای دف که از لحظه تحویل نگم براتون که اشک هر نیسان سواری را دراورده… دف دف دف 🥹
k1
۱۷ دی ۱۴۰۳اشتباه کردی میرفتی یه کارکرده تمیز میخریدی
Man
۱۵ دی ۱۴۰۳خداروشکر که خودروسازان ماهستندتا اینلگنهارابسازند.وماملت بیچاره هم هستیم که هرچه گرانتربشودبیشترمیخریم..آقایان خودروسازبابت یه زواریایهبرچسببیشترچندملیوناضافهمیکنند.اگرکابینیاداشبرترادرستکنناونوقتمیشهقیمتحدوددومیلیارد..هرچندتاسالآیندههمینقیمتخواهدشد
ابراهیم دیندارلو
۱۵ دی ۱۴۰۳با عرض سلام وخسته نباشید
نیسان بنزینی اپشنال ۳ ماه پیش از نمایندگی خریدم مصرف سوخت که شرکت زامیاد اعلام کرده بهبود یافته افتضاح هست من از شیراز تا تهران نزدیک ۱۸۰ لیتر مصرف بنزین داشتم یعنی هر ۱۰۰کیلومتر ۲۵ لیتر چند تا نمایندگی هم رفتم هر کدومشون یه راه حلی دادن وهیچ کدومشون هم جوابگو نبوده فقط هر دفعه از جیب مبارک ۳ میلیون بابت دستمزد برا خود نمایندگی دادم الان از شرکت زامیاد خواهشمندم به راه کاری بده با ماهی ۱۳۰ لیتر سهمیه بنزین در یک ماه با یک وانت باری میشه چکار کرد هر چی پول داریم باید بدم برای بنزین آزاد
بهنام منافی
۱۵ دی ۱۴۰۳سرعتش بستن بیشتر از ۹۰ نره مصرف سوختش بیاد پایین واقعا خنده داره در سربالای با یک تن بیشتر از ۲۰ تا نمیره چقدر پیشرفت کردیم خط روی بدنه و دوتا چراغ روی سپر میگن اپشن ایربک نداره ترمز کاسه ای مال ۵۰ سال پیش هست هر جا میری دیگه به ترمز کاسه ای نگاه نمیکن چون واقعا کارش سخت هست باید ترمز ها دیسکی بشن واقعا خجالت اور هست
مجید
۱۶ دی ۱۴۰۳باعرض سلام…والا من خودم مزدا کارا ۲سال هست دارم..خیلی راضی هستم..از سوخت و شتاب و همه چیزش ولی اسم نیسان میاد حالم خراب میشه برای کارم دوستانم میگن بخر کارت بیشتر میشه میگم یکسره باید بیمارستان بستری بشم و کمردرد بگیرم خیر کار رو خوردم..ولی اینو میدونم که رانندگی یعنی بدبختی..ونیسان یعنی ته تهش پارگی و سرمایدار کردن لوازم فروش و مکانیک
قدرت طهماسبی
۱۶ دی ۱۴۰۳ایمنی و کیفیت ندارد ، تیپ نداره ، سر و صدا زیاده ، مصرف سوخت بالا ، تعادل ندارد ، ترمز ندارد و زود آتش می گیرد ، کاور نسوز منی فولد ندارد ، نمدی کاپوت ندارد ، امکانات رفاهی صفر
Ali
۱۶ دی ۱۴۰۳عجب صنعت خودرو سازی داریم
با یه هدلایت تیپ ماشین عوض میشه
واقعا باعث افتخار هست
حسن
۱۶ دی ۱۴۰۳زنده باد سلطان
مهدی
۱۶ دی ۱۴۰۳درود بر همی دوستان،خسته نباشید خدمت پرسنل شرکت سایپا،چند سال آرزوم شده یکی بخرم،اما متاسفانه قیمتا از من جلو تره،خواهشا ی فکری واسه امسال من بکنید.ممنونم
پورشه لامبورگینی
۱۶ دی ۱۴۰۳چرا برش میگن لیسان گاویی ، چرا بدون بار تیزک میندازه ، چرا تو روزای بارونی دوست داره چپ بشه ، چرا خورد و خمیرت میکنه تو راه دور ،اونم بدون بار راست کمرت رو دولا میکنه ،