چشم انداززامیادهفته نامه

بررسی وانت جدید زامیاد زاگرس، مشخصات، قیمت و ویژگی‌ها

زاگرس وانت جدید زامیاد است که بزودی راهی بازار کشور خواهد شد. این خودرو در اصل یک وانت چینی بنام فودی F22 است.

زامیاد به‌عنوان بازوی تجاری سایپا، دهه‌ها است که فقط به وانت پیر و فرتوت نیسان جونیور تکیه دارد و به لطف بازار انحصاری و بدون رقیب، یکه‌تازی می‌کند. بااین‌حال، این شرکت قصد دارد سهمی هم از بخش پیکاپ‌های گران‌قیمت‌تر بازار کسب کند و برای این کار، وانتی بنام زاگرس را در نظر گرفته است. پس از اینکه مدت‌ها خبر عرضهٔ این وانت از سوی زامیاد شنیده می‌شد، سرانجام معرفی رسمی آن در نمایشگاه حمل‌ونقل تهران ۱۴۰۱ صورت گرفت و پس از آن نیز در شانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان به نمایش درآمد. در ادامه به بررسی کامل این پیکاپ جدید بازار خواهیم پرداخت.

زامیاد زاگرس

زاگرس در اصل یک پیکاپ چینی بنام فودی F22 است که در سال ۲۰۱۵ راهی بازار چین شد. فودی همان شرکتی است که زامیاد سال‌ها است با آن همکاری دارد و از اتاق وانت‌های آن برای ساخت مدل‌های جدیدی بر اساس وانت نیسان مثل شوکا، پادرا و اخیراً کارون استفاده می‌کند. فودی نسخهٔ شاسی‌بلند این خودرو را هم با نام لندفورت تولید می‌کند که زامیاد برنامهٔ عرضهٔ آن مدل را هم با نام تیوان داشت ولی هنوز خبری از این شاسی‌بلند نشده است. در همین حال، شرکت مکث موتور نیز چند وقتی است که پیکاپی بنام کلوت را در کشورمان عرضه می‌کند که برادر دوقلوی زاگرس محسوب می‌شود.

داستان ازاین‌قرار است که شرکت چینی دایون در سال ۲۰۲۰ نسخه ری‌بج شده از فودی F22 را با تغییراتی جزئی و نام V5 به بازار فرستاد و مکث کلوت درواقع همین دایون V5 است؛ بنابراین، زاگرس و کلوت درواقع یک پیکاپ هستند که هم در چین و هم در ایران توسط دو شرکت مختلف و با نام‌های متفاوت به فروش می‌رسند. همچنین نسخهٔ شاسی‌بلند دایون V5 هم با نام Y5 توسط خودروسازی ایلیا در ایران مونتاژ و عرضه می‌شود. تا از روابط پیچیدهٔ این خودروها بیشتر گیج نشده‌اید، سراغ بررسی زاگرس برویم!

طراحی زامیاد زاگرس

ازآنجایی‌که زاگرس یا همان فودی F22 در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و در طول این هفت سال تقریباً هیچ تغییری نداشته، در مقایسه با پیکاپ‌های روز جهان ظاهر چندان مدرنی ندارد اما در بازار کشورمان که سال‌ها است به دیدن وانت نیسان و مزدای چند دهه پیش عادت کرده‌ایم، تازگی خواهد داشت. همچنین زاگرس با گلگیرهای برآمده و دماغه‌ای بلند، در مقایسه با رقبایی مثل کاپرا هم عضلانی‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در جلوی خودرو، چراغ‌ها به جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ متصل شده‌اند که در میانهٔ آن یک خط کرومی کار شده است و در عقب نیز چراغ‌هایی که تا روی گلگیرها کشیده شده‌اند، کمی از یکنواختی و نمای تکراری همیشگی که در عمدهٔ پیکاپ‌ها می‌بینیم کاسته‌اند. تفاوت‌های ظاهری زاگرس با کلوت نیز جزئی بوده و در طراحی کمی متفاوت چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر خلاصه می‌شود.

داخل زامیاد زاگرس

زاگرس در داخل نیز کاملاً سن بالای خود را نشان می‌دهد زیرا طراحی کابین آن کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. در اینجا شاهد حجم زیادی پلاستیک خشک و سیاه هستیم که کیفیت چندان بالایی ندارد و نشان می‌دهد با یک پیکاپ نسبتاً ارزان‌قیمت چینی طرفیم. بااین‌حال، چرم مصنوعی قهوه‌ای‌رنگ روی درها و صندلی‌ها به همراه ‌تریم نقره‌ای روی داشبورد و کنسول میانی و تریم مشکی براق در اطراف دریچه‌های تهویه، کمی از یکنواختی داخل خودرو کاسته است. غربیلک فرمان سه پره و نمایشگر نه‌چندان بزرگی در بالای دریچه‌های تهویه نیز از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه داشبورد زاگرس به شمار می‌روند درحالی‌که صندلی‌های عقب هم از فضای پای خوبی برای یک پیکاپ برخوردار هستند.

قوای محرکه زامیاد زاگرس

طبق کاتالوگ‌هایی که توسط زامیاد منتشر شده، قرار است زاگرس با دو پیشرانه بنزینی و دیزلی در کشورمان عرضه شود. پیشرانه بنزینی این خودرو همان نمونه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی آشنای میتسوبیشی است که تاکنون در بسیاری از پیکاپ‌های چینی بازار کشورمان مثل آمیکو آسنا و کاپرا استفاده شده است. طبق اعلام زامیاد، این موتور ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. پیشرانهٔ دیزلی پیکاپ جدید زامیاد نیز یک نمونهٔ ۲ لیتری توربودیزل با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است که به یک گیربکس شش سرعته دستی متصل می‌شود. این در حالی است که مکث کلوت در کشورمان با یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو عرضه می‌شود و با ۲۱۵ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین پیکاپ چینی بازار به‌حساب می‌آید

تجهیزات و امکانات زامیاد زاگرس

طبق اعلام زامیاد لیست تجهیزات زاگرس شامل دو ایربگ، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، سیستم صوتی با بلوتوث، AUX، هشت بلندگو و USB، دوربین دید عقب، ناوبری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی‌های جلو در چهار جهت، صندلی‌های چرمی، پله رکاب جانبی، پوشش ضد خش اتاق بار و رول بار می‌شود که برای یک پیکاپ در این بازه قیمتی نسبتاً قابل‌قبول به نظر می‌رسد. همچنین احتمالاً نسخه دیزلی این پیکاپ از آپشن‌های بیشتری برخوردار خواهد بود که اصلی‌ترین آن‌ها کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید هستند.

ابعاد و ظرفیت بار زامیاد زاگرس

فوردی F22 در چین در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده عرضه می‌شود که زامیاد اولی را انتخاب کرده است. این نسخه ۵,۳۳۰ میلی‌متر طول، ۱,۸۷۰ میلی‌متر عرض و ۱,۸۶۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با ۳,۱۰۰ میلی‌متر است. طول، عرض و ارتفاع اتاق بار این پیکاپ هم به ترتیب ۱,۵۰۰ میلی‌متر، ۱,۵۰۰ میلی‌متر و ۵۳۰ میلی‌متر اعلام شده است. نسخه دیزلی زاگرس با وزن خالص ۱۹۲۰ کیلوگرم، حدود ۱۴۰ کیلوگرم از نسخه بنزینی سنگین‌تر است اما ظرفیت بار هردو ۷۵۰ کیلوگرم اعلام شده که هرچند از ظرفیت بار یک تنی کلوت کمتر است اما نسبت به کاپرا کاملاً برتری خواهد داشت.

قیمت و رقبای زامیاد زاگرس

زامیاد هنوز قیمت زاگرس را اعلام نکرده است اما ازآنجایی‌که این پیکاپ درواقع نسخه اقتصادی کلوت به‌حساب می‌آید، باید قیمت ارزان‌تری نسبت به آن داشته باشد. با توجه به قیمت نزدیک به یک میلیارد تومانی نسخه گیربکس دستی کلوت، می‌توان برای نسخه بنزینی زاگرس قیمتی در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان را پیش‌بینی کرد. اگر زاگرس با این قیمت به بازار عرضه شود، می‌تواند به رقیبی جدی برای کاپرا ۲ و آمیکو آسنا دستی تبدیل گردد. زمان دقیق عرضه این پیکاپ هم هنوز مشخص نیست ولی به‌احتمال‌زیاد تا پایان امسال راهی بازار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خیلی عالیه، اصلا این ماشین عشق منه

    موافقم 35
    مخالفم 135
    1. فورد

      ۱۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (891 ديدگاه)

      داداش فکر کنم اولین باره به اینترنت وصل میشی حالا برو یه دوری بزن بعد بیا

      موافقم 114
      مخالفم 6
  2. ممد ژانگولر

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    خیلی هم عالی
    خداروشکر گیربکس دنده ایی هم هست وقتی بری تو ترافیک دعا میکنی کاش به دنیا نیومده بودی

    موافقم 138
    مخالفم 9
  3. Reza-a

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    اینکه زامیاد و چندتا شرکت دیگه یک ماشین رو که ساختار شبیه هم دارن رو مونتاژ کنن برای خدمات‌رسانی و قطعات میتونه خوب باشه ولی اینکه ظاهر همشون تقریبا یک شکل باشه بی معنیه حداقل زامیاد که یکی از قدیمی‌ترین خودروسازهای کشوره میتونه یک سری تغییر در حد سپر و چراغ انجام بده تا تغییر بجی که انجام داده تا یکم اختصاصی تر به نظر بیاد

    موافقم 86
    مخالفم 5
  4. فقط چین

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    فودی واقعا بهترین آفرودر جهان است تنها رقیب این خودرو رم بود که در ایران حضور ندارد .

    موافقم 25
    مخالفم 115
    1. کسرا

      ۱۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      یعنی فورد ف۱۵۰ هم هیچی؟!!

      موافقم 13
      مخالفم 1
  5. new reventon

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (451 ديدگاه)

    نسخه های اقتصادی چینی نه کره ایی رو هم نمیتونیم بخریم دیگه!
    با این وضع سرانه ملی فک کنم نزدیک کشورهایی مثل جیبوتی، کنگو، و زیمباوه شدیم
    سرانه هر ایرانی فک کنم ماهی 150 دلاره
    تو امریکا روزی بالای 150 دلار هر کسی در میاره

    موافقم 102
    مخالفم 8
  6. new reventon

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (451 ديدگاه)

    خجالت آوره این همه تحقیر برای یه ایرانی واقعا باید یه فکری کنیم

    موافقم 110
    مخالفم 7
  7. (Saeed (peugeot

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (239 ديدگاه)

    این ماشین زیر ۸۰۰ میلیون باید عرضه بشه که فروش خوبی و تجربه کنه …. و الا ۹۰۰ میره تو مرز کلوت …. کی میاد کلوت ۲۱۵ اسبی و ول کنه اینو بخره با این امکانات

    در ضمن خودروسازان راین داره پیکاپ خوبی عرضه میکنه با این حدود قیمت

    موافقم 54
    مخالفم 8
  8. محمدرضا

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    پیکاپ دوستی آمریکاییان به ایرانیان رسید!با یک تفاوت مهم آنها پیکاپ آمریکایی دریافت میکنند ،ما چینی!

    موافقم 73
    مخالفم 5
  9. یک کاربر

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (180 ديدگاه)

    یه آشغال دیگه

    موافقم 53
    مخالفم 9
  10. shayan1renault

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    به قیمت جهانیش خریداریم

    موافقم 35
    مخالفم 5
  11. پدرام

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (793 ديدگاه)

    حالا چرا همه گیر دادن به این ماشین! یعنی این همه خودروساز تو چین هست ایلیا خودرو بیاد شاسی بلندشو بیاره، مکث بیاد پیکاپش رو عرضه کنه، سایپا هم بیاد پیکاپش رو با نام دیگری بده بازار!
    ایران خودرو فقط این وسط مونده اونم یکی شو بیاره اسمشو بذاره دماوند:))

    موافقم 27
    مخالفم 4
  12. یاس ی

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    دوست عزیزی با نام فقط چین تابلو داره شوخی میکنه تا حرص بعضی از بچه هارو در بیاره. اینکه بگی رقیب فودی 22 دوج رم هستش در عالم سیاه مستی هم امکان پذیر نیست.دوج رم بچوسه اینو باد میبره داداش.

    چند وقتیه هرچی کامنت میزارم میرن واسه تایید بعد غیب میشن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 19
    مخالفم 1
  13. ش

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حداقل اون نوشته چینیا پشتشو پاک میکردین با فتوشاپ

    موافقم 11
  14. arashk

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    یه ماشین تکراری دیگه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. Zareiyones

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قیمتش از فورد f150 هم بیشتره

    موافقم 11
  16. حامد

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان این فرقش با کاپرا 2 تو چی هست غیر از تغییر قیافه؟
    موتور ، امکانات و آپشن ها که دقیقا یکی هست خب کاپرا 650 میلیون ثبت نامیش هست و خدمات پس از فروش و گستردگی قطعات رو هم داره این ماشین هم نباید با خیلی قیمت متفاوتی از کاپرا عرضه بشه.

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا