براساس اطلاعات غیررسمی، یک مدل برقی ساخت چین به نام زدریو (Zedriv) ممکن است توسط سایپا مونتاژ شود. این خودرو با کد مدل GX5، هاچبک پنجدر با ابعادی مشابه تندر ۹۰ است.
تولید مدلهای الکتریکی در ایران، مبحثی کاملا جدید برای خودروسازان وطنی است. سایپا و ایران خودرو، بیتوجه به فناوریهای مدرن و تغییرات بزرگ در خودروسازی جهان، تولیدات قدیمی خود را به بازار ایران ارائه میدهند؛ درحالیکه مدلهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی با سرعتی بیش از پیش، تحویل مشتریان در کشورهای مختلف میشوند. از سویی دیگر، قیمت پایین سوختهای فسیلی، کمبودهای مرتبط با انرژی الکتریکی و نیروگاهها در ایران، باعث شده است که ساخت خودروهای برقی برای بازار کشورمان، کماهمیت جلوه کند.
کشورهای هند و چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر، آلودگی ناشی از خودروها برای محیط زیست را جدی گرفتهاند. چین، هماکنون بزرگترین تولید کنندهی خودروهای برقی دنیا است و هند نیز تلاش میکند تا سالانه میلیونها دستگاه مدل الکتریکی ارزانقیمت برای بازار داخلی خود عرضه کند. این روند در کشورهای اروپایی نیز با جدیت دنبال میشود.
استفاده از تولیدات برندهای ناشناخته برای بازار ایران، چندان عجیب نیست. شرکتهای تازهتاسیس چینی با عرضهی مدلهای ارزانقیمت، برای جذب مشتری جدید تلاش میکنند و کشورهایی مثل ایران برای آنها مناسب است؛ چراکه بازار انحصاری و غیررقابتی دارد. موانع قانونی و حساسیت برای رعایت استانداردهای مرتبط با کیفیت ساخت یا ایمنی هم در ایران، چندان جدی گرفته نمیشود. به این موارد، سودجویی خودروسازان وطنی و نیاز به ایجاد تنوع در سبد محصولات را اضافه کنید.
تلاش نویسندهی مطلب برای دسترسی به سابقهی فعالیت و اطلاعات شرکت زدریو (Zedriv) نتایج کمی در پی داشت. این مجموعه، سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده و زیرمجموعهی گروه صنعتی ساینوماش (China National Machinery Industry Corporation) است. ظاهرا زدریو دارای کارخانه و فضای صنعتی به مساحت ۱۳۷۰ هکتار در نزدیکی گانژو چین است و سالانه صد هزار دستگاه خودرو تولید میکند. این اطلاعات نشان میدهد که زدریو در مقایسه با غولهای خودروسازی چین، از نظر صنعتی کوچک و تازهکار است. از سویی دیگر، زدریو با عنوان یک برند اختصاصی برای مدلهای برقی شناخته میشود و فقط خودروی الکتریکی تولید میکند.
سه محصول در وبسایت زدریو چین دیده میشود. این خودروها همگی هاچبکهستند و به ترتیب اندازه، GC2 و GC1 و GX5 نام دارند. مدلهای GC2 و GC1 از نظر ابعاد، مشابه دوو ماتیز هستند.
زدریو GX5، مهمترین محصول شرکت سازنده در چین است. این خودرو با طول ۴,۱۵۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۰۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۶۱۱ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۲,۶۵۰ میلیمتر تولید میشود.
در بازار ایران رنو L90 یا تندر۹۰، طول ۴۲۵۰ میلیمتر دارد و حدود ۱۰ سانتیمتر از GX5 بزرگتر است. ارتفاع سقف این خودروهای نیز، فقط ۸/۵ سانتیمتر تفاوت دارد. با این شرایط، به سختی میتوان GX5 را کراساوور نامید؛ هرچند که قطعا مونتاژ کار (سایپا) از این نام یا واژهی کراس برای توصیف محصول خود استفاده خواهد کرد.
نمای بیرونی GX5 ساده و کمهیجان است. طرح کلی چراغها، شباهت زیادی به جک S5 موجود در بازار ایران دارد. جلوپنجرهی بسته با حفرههای داخل سپر، GX5 را عامهپسند جلوه میدهد. این خودرو مشابه بسیاری دیگر مدلهای اقتصادی ساخت چین، حجم نسبتا زیادی از پلاستیک سیاهرنگ در پایین سپر و داخل گلگیرها دارد.
در نمای پشت، چراغهای بزرگ و بیضی شکل نصب شدهاند. ساختار درپوش صندوق با حجمدهی مناسب، GX5 را بزرگتر از آنچه هست نشان میدهد و حس خوبی به مخاطب میدهد.
در مجموع، ظاهر بیرونی زدریو GX5 به عنوان یک خودرو برقی و اقتصادی ساخت چین، قابل قبول است. این محصول البته یک هاچبک خانوادگی محسوب میشود و نباید کراساوور تلقی شود.
در فضای داخلی، با وجود نمایشگر لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان، حس یک خودروی معمولی و نسبتا کوچک به وضوح وجود دارد. فرم کلی داشبورد، فرمان و چیدمان کلیدها، چشمنواز به نظر میرسد و ظاهرا برای مخاطب، گیجکننده نیست. چرم مصنوعی برای فرمان، صندلیها و تودری هم، کیفیت قابل قبول مرسوم در خودروهای چینی را ارائه میکند.
از تصاویر موجود میتوان نتیجه گرفت که زدریو GX5 برای حمل ۴ سرنشین بلند قد، فضای کافی دارد. صندوق عقب این خودرو نیز، ظاهرا برای حمل بار با حجم ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر مناسب است.
پیشرانه و تجهیزات فنی زدریو GX5 خودرو برقی سایپا
تنها موتور برقی موجود برای زدریو GX5 ساخت چین، ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو در وبسایت شرکت سازنده، ذکر نشده است اما برای صفر تا ۵۰ کیلومتر برساعت، زمان ۳/۹ ثانیه وجود دارد.
زدریو GX5 دارای باتری ۴۶/۴ کیلووات ساعتی است و طبق ادعای سازنده، توان پیمایش ۳۳۸ کیلومتر با یک شارژ دارد. شارژ این خودرو با برق شهری، ۷ تا ۷/۵ ساعت زمان میبرد. زدریو GX5 فقط با سیستم دیفرانسیل جلو تولید میشود و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد.
آپشنهای رفاهی و تجهیزات ایمنی زدریو GX5
امکنات معمول در خودروهای چینی برای GX5 استفاده شده است. نمایشگر لمسی با ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک، سانروف، مهشکن، دید ۳۶۰ درجه، نمایش فشار باد تایرها،ترمز دستی دکمهای، رابط بلوتوث برای تماس تلفنی، حسگر هشدار برخورد جلو و عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و فناوری تشخیص اجسام در نقطهی کور در نسخهی کامل زدریو GX5 وجود دارد.
ظاهرا ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیک نیروی ترمز EBD روی زدریو GX5 نصب شده است اما سیستم مدیریت تعادل و کنترل لغزش ESP برای این خودرو، قابل سفارش نیست. ظاهر زدریو GX5 دارای چهار کیسهی هوا برای فضای جانبی و روبروی سرنشینان جلو است. مدل پایه از این خودرو فقط دو کیسه هوا دارد.
قیمت احتمالی زدریو GX5 خودرو برقی سایپا در ایران
هزینهی خرید مدلهای الکتریکی به دلیل نصب باتریها و متعلقات الکتریکی، معمولا مانع بزرگی برای خرید خودروهای برقی است. به همین دلیل، چنانچه زدریو GX5 با قیمتی بیش از مدلهای بنزینی معمول در بازار ارائه شود، نمیتواند خریدار جذب کند.
طبق اطلاعات غیررسمی حاصل از جستجوی نگارنده در سایتهای چینی، زدریو GX5 با آستانه قیمت ۱۱۵,۸۰۰ یوآن معادل ۱۸ هزار دلار فروخته میشود. نسخهی کاملتر این خودرو، ۲۲ هزار دلار قیمت دارد. حتی اگر دولت ایران تصمیم بگیرد، مالیات و عوارض مخصوص خودروهای برقی را به صفر برساند، حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید زدرایو GX5 به ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان میرسد. قطعا عرضهی این مدل با احتساب مالیاتهای سنگین مشابه خودروهای بنزینی وارداتی، قیمت نهایی را به محدودهی یک میلیارد تومان میرساند و فروش زدریو GX5 در ایران را غیرمنطقی جلوه میدهد.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۷ بهمن ۱۴۰۰باشه سید
ای ریمک بترس از روزی که حضرت سایپا وارد بشه
جدا از شوخی واقعا باچه زیر ساختی برقی میخوان بدن بیرون؟😐
ولی مثل همیشه ۲۰ هزار دلار مساویه ۴۰ هزار دلار
الان یکی از چرت ترین کار ها همیو دادن ماشین برقی به بازاره…
تنها خوبیش اینا موجبات خنده و شادی رو فراهم میکنه
علی
۱۷ بهمن ۱۴۰۰از همینن الان شرط میبندم بالای 1 میلیارد میشه ولی خداییش لطفا ندیده نظر ندید من سوارش شدم سواری خیلی نرمی داره و واقعا پر شتابه یه ماشین کوچولو اما ایده آل شهریه
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ندیده؟؟؟؟ واقعا ؟؟؟؟ دیگه چقد باید از این …… زخم بخوریم تا دیده حساب بشیم ، ماشین ۲۰ هزار دلاری برقی ( در نظر بگیرین برقیا گرونتر از بنزینیان ) درپیت که توی حیاط پشتی خونه آقای چینگ چانگ چونگ سرهم شده رو میخوان بالای یه میلیارد بهمون بندازن ، اونم بدون هیچ زیر ساختی ، به جان خودم این دیگنیتی و فیدلیتی و ……… رو توی خارج برای بچشون که تازه گواهینامه گرفته هم نمیخرن ، بعد اینجا ماشین لوکس حساب میشه
مردیم از خوشی
۱۷ بهمن ۱۴۰۰باید قیمت هم در نظر گرفت این ۱۸ هزارتا بیش تر نیست و برا یه برقی خوبه حتی بازار ایران ، ولی خوب ما باید ۴۰ هزار تا بخریم که ارزش ندارد
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۱۷ بهمن ۱۴۰۰بله منم قبول دارم که تو کشور خودش میتونه گزینه خوبی باشه و مشکلاتی هم داشته باشه میشه گذاشت به پای ارزون بودنش ولی من از قیمتش تو ابیران حرصم میگیره که این …. میخوان بندازنش بهمون با قیمت چندبرابری
ارین صاحب جمعی
۱۸ بهمن ۱۴۰۰علی جان خود چین انقدر از خودروسازیش که نه لگن سازیش تعریف نمیکنه که شما میکنی 🤣🤣
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۸ بهمن ۱۴۰۰من سوارش نشدم و نمیدونم چطوریه
ولی مطمئنا این ماشین نرم نیست سطح انتظارات ما پایین اومده و به اینا میگیم نرم…
Hosein
۲۳ بهمن ۱۴۰۰چی دارین میگین به همین روز عزیز قسم سایپا یکیش هم نمیتونه سالم تولید کنه چه برسه تولید انبوه بشه 😂 من تو سایت اسب بخار هم نوشتم که اگر این خودرو به تولید برسه اسممو میذارم مظفر 😂
اسکندری
۱۷ بهمن ۱۴۰۰درست میگی که زیر ساختی وجود ندارد برای ماشینهای برقی ولی سایپا هم قرار نیست همین امسال یا سال دیگه اینو تولید کنه
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۸ بهمن ۱۴۰۰باشه آقا جان
اصن پیشکش بگیم سه سال دیگه میده بیرون
اتفاقی میفته؟ واقعا پیشرفتی اتفاق میفته؟ ایرانو با این وضع بدبختی و تحریم و تورم چی فرض کردی! خوده غرب تقریبا ۲۰۲۱ یکم کامل شد از نظرجایگاه شارژ و اینا! هنوزن خیلی جاهاشون جای شارژ ندارن!
بعد ایران بتونه؟ (ایران توانایی شو داره ولی… هعی)
محمد
۱۸ بهمن ۱۴۰۰خودرو الکتریکی زیرساختی نمیخواهد، یک خط مونتاژ بسیار سادهتر از خودروهای درون سوز نیازه.
جایگاه هم آنچنان پیچیده نیست، کافیه وام بدهند به جایگاههای بنزین برای خرید ایستگاه شارژ سریع مثل کاری که برای ایستگاههای گاز سوز کردند.
قیمت پایین باشه و چند برابر قیمت واقعی فروخته نشود، چند ساعت داخل خانه منتظر میشویم تا شارژ شود، البته طبیعتا همچین ماشین چینی هیچ جذابیتی ندارد.
ولی برندهای مطرح جهان اگر با قیمت و عوارض کم وارد شوند شارژ کردن نگرانی اولیه نیست.
Reza ar
۱۷ بهمن ۱۴۰۰با توجه به این که زیر ساختاش تو ایران وجود نداره فقط به درد استفاده های درون سازمانی و حمل و نقل عمومی میخوره.البته قیمت بالایی داره و بعیده برای خریدش یارانه یا امتیاز یا مشوق بذارن پس احتمالا تو بازار ابران موفق نیست.
مردیم از خوشی
۱۷ بهمن ۱۴۰۰🤎💩
جناب ایکس
۱۸ بهمن ۱۴۰۰فقط اون قلب قهوهای
Hamid
۱۷ بهمن ۱۴۰۰هی میگند بچه دار بشید اول همین که هستیم رو نگهدارید ارابه مرگ نسازید و نخرید
مالیات سنگین نبندید مردم بتونند خودرو ایمن بخرند
بعد بیایید به فکر زاد و ولد باشید
من نمیدونم مهندسها سایپا این عتیقه ها رو از کجا پیدا میکنن
خوبه گرون هم هست
مردیم از خوشی
۱۸ بهمن ۱۴۰۰اگه وضع مالی خوبی ندارید ، بچه دار شدن در ایران جنایته
حسین
۱۸ بهمن ۱۴۰۰نه.جنایت نیست.
مردیم از خوشی
۱۸ بهمن ۱۴۰۰نه زندگی در رفاهی نه دین درستی
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۸ بهمن ۱۴۰۰کاملااااااااا
موافقم
این کار خیانت با اون بچه و خود پدر و مادر و حتی جامعه هست
تو وقتی ۱۰ ۱۲ تا بچه میندازی وسط ۱ یا ۲ تاش موفق میشه اون ۱۰ تای دیگه معتاد، یه جامعه خیانت نکردی؟
وقتی ۴ ۵ تا بچه میاری تو بدبختی بزرگشون میکنی و آخرش هیچی نمیشن و کل زندگیشون با رنج و درد بوده، به اون بچه ها خیانت نکردی؟
وقتی ۶ ۷ تا بچه بیاری اونا رو تا حدی در رفاه بزرگ کنی و از خودت بزنی و بدی به اونا بعد هیچی نشن و توی پیری که نیازشون داری ولت کنن، به خودت خیانت نکردی؟
واقعا فلسفه بچه زیاد آوردن وقتی نمیتونی خرجشون رو بدی رو درک نمیکنم
حسین
۱۸ بهمن ۱۴۰۰من ۸ عمو دارم توی روستا بزرگشدند و فقط یکیشون حدود ۱۰ سال پیش تریاکی شد،اما توکل کرد بر اباعبدالله و ترک کرد.
الان سیگار بی مواد میکشه و یکیدیگشونم سیگاریه.بیشترشون آدمای.
دکتری و فول لیسانس هم توشون هست.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۸ بهمن ۱۴۰۰حسین
تابلوعه هیچی نفهمیدی از کامنتم😐
میگم وقتی نتونی بچه رو مث آدم بزرگ و تربیت کنی نباید بچه بیاری
ولی وقتی میتونی افراد موفقی رو به جامعه بیرون بدی چرا که نه!
اگه همه میتونستن مث آدم بچه هاشونو بزرگ کنن و همینطوری توله هایی مث خودشونو نندازن وسط وضعمون اینطوری نبود! یکی بره کله زنشو ببره بیاره تو خیابون! یکی دیگه پلیس بکشه! یکی دیگه هم هم نوعشو لو بده!
علی
۱۹ بهمن ۱۴۰۰هعی توی محله ای که من زندگی میکنم جلوی یه ساختمون یه تیگو 7 و اونور خیابون یه BYD S6 اونی که تیگو 7 داشت چون وعض مالی خیلی خوبی نداشت بخاطر مالیات سنگین تیگو 7 و فروخت و یه پارچ دست دوم چیز اشتباه شد یه پارس دست دوم خرید
امیدوارم اون BYD S6 قیمتش به 1 میلیارد نکشه تا بجای اون هم یه زباله ایرانی بیاد جاش
واقعا خیلی بده
ارین صاحب جمعی
۱۸ بهمن ۱۴۰۰اصلن گیریم اوردین میخواین با کدوم زیر ساخت اینو شارژ کنین
مردیم از خوشی
۱۸ بهمن ۱۴۰۰با برق خانگی هم میشه شارژش کرد
اگه کسی با ماشین مسافرت نره همین ۳۳۸ تا کافیه برای استفاده شهری
بهرامی
۲۰ بهمن ۱۴۰۰بله کافیه ولی یه نکته رو فراموش کردید. اینکه توی پارکینگ های آپارتمان ها هر پارکینگ پریز مخصوص به واحدش رو نداره و فقط برق عمومی هست پس کسی بعیده اجازه بده یکی بیاد ماشینش رو به برق مشاع ساختمان وصل بکنه. وقتی میگن زیرساخت یعنی اینکه تمام قوانین شهری عوض بشه یعنی نظام مهندسی این مورد رو توی بندهای خودش بیاره و سازنده ها و ناظر ها رو مجبور به استفاده از پریز در هر پارکینگ بکنه که به کنتور خود واحد وصل باشه که چند سال بعد خودروی برقی زیاد شد مشکل برق نباشه.
حالا کسی که خونه ی ویلایی داره بحثش جداست که شاید توی تهران اصلا نباشه یعنی اونی که ماشین به روز برقی می خره به احتمال 99/99 در صد آپارتمان نشینه و اونی که توی پایین ترین محلات تهران ویلایی قدیمی داره شاید توان خرید خودروی برقی رو نداشته باشه.
الان سر آب ساختمان ها که فقط مصرف داخل ساختمان داره کلی درگیری وجود داره حالا برق هم بهش اضافه بشه.
نکات دیگه ای هم هست که صرف نظر می کنم از گفتنش چون بحث زیاد میشه.
عاشق پدال
۱۸ بهمن ۱۴۰۰سلام صبح بخیر همگی
یکی از دلایل مثلا گمنام بودن شرکت یا شرکتها تو چین این هست که عموما دفاتر تو چین یه جا هستن و کارخونه یه جای دیگه.
و بعد یه شرکت گمنام مثل این نمیاد همه چی رو خودش بزنه. یه سبد برمیدار قطعاتو از تولید کننده ها میخره و میاره و طبق سلیقه خودشون مثل لگو ماشینو میسازن.
فکر کنم چندصدتا از این شرکتا هستش و معمولا سالی هزارتا ماشین میسازن و بیشتر قراردادی ان. مثلا برا جیلی مونتاژ میکنن و در کنارش یه ماشین خودشونم میسازن با قطعات
یوسف
۱۸ بهمن ۱۴۰۰هر بار که فکر میکنم دیگه از این بدتر نمیشه، عزیزان یه تردستی تازه رو میکنن. چیزی که ناراحت کننده س این نیست که رفتن داغون ترین و بی نام نشون ترین شرکت رو پیدا کردن، بلکه اینکه ارزش پول ما به حدی پایینه که حتی اگر دولت این خودرو رو به قیمت تمام شده و بدون یک ریال هزینه اضافه بیاره بازم میشه 550 میلیون و مردم نمیتونن بخرنش.
میثم
۱۸ بهمن ۱۴۰۰اینم حکایت موش و سوراخ و دم و جاروست!
mohsen
۱۸ بهمن ۱۴۰۰شاید تنها خوببی این بازار خودرو انحصاری لعنتی ما این باشه که تولید کننده های داخلی(برا خودرو های برقی)به یه جا برسن
نه که سودش بره تو جیب چینی و سایپا…..
سالها پیش خودرو های برقی فوق العاده ای توسط برخی ساخته شد که در صورت حمایت واقعا شاید به جاهای بلند و بزرگی میرسید ولی لاشخوران داخلی حالا که به فکر برقی افتادن باز رفتن سمت چینی جماعت
Hamid
۱۸ بهمن ۱۴۰۰یکی به این لعنتی ها بفهمونه ما تابستون ها برق نداریم!
دوستان همونطور که میدونید برق برای یه سری تو تابستون قطع نمیشه …
و این دوستان چون برقشون قطع نمیشه نمیدونن اصلا قطع شدن برق توی ساعت 2 بعد از ظهر و یه روز گرم توی تابستون یعنی چی!!!
دلقک ها ماشین برقی میخوان بیارن واسه ما!
لعنتی تو واسه یه گیربکس اتومات قیمت ماشین رو 2 برابر میکنی اگه برقی بیاری چیکار میکنی!!!
Hamid
۱۸ بهمن ۱۴۰۰یه سوال
هنوز سایپا اینو میگه؟ :
“سایپا مطمئن”
یا بیخیال شده!؟
Jdm باز
۱۸ بهمن ۱۴۰۰:)))))
علی
۱۸ بهمن ۱۴۰۰هشتصد میلیون؟!!!!!!!! بهترین ماشین برقی دنیا تسلاس جدیدترین مدلش 650م هست بعد چینی بدیم 800؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Jdm باز
۱۸ بهمن ۱۴۰۰دیگه ببین چه وضعی شده که ماشین در پیت که به قول یکی از دوستان تو حیاط پشتی چینگ چانگ چونگ ساخته شده رو باید سوار بشیم ! الاغ مش رمضون از این بهتره
حالا باز قیمتش پایین بود یچیزی :/
اخه ۵۰۰ میلیون!!!!!!!! تازه این قیمت کارخونه هس تو بازار احتمالا۷۰۰ یا ۸۰۰ یا شایدم ۱ تومن بفروشن
Hoor
۱۹ بهمن ۱۴۰۰از علی پروین در مورد مقایسه پیشرفت فوتبال ایران و شرق اسیا میپرسیدند میگفت اونا با سرعت جمبوجت جلو میرند ما هم با موتور گازی دنبال انها میرویم ! همین حکایت برای خودروسازی ایران هم هست . تا اینها بخواهند خودشان تطبیق بدهند دنیا عوض شده است .
صفا
۱۹ بهمن ۱۴۰۰چی تو این مملکت منطقیه … که قیمت این ماشین مباشه.
بابک
۱۹ بهمن ۱۴۰۰😡😡😡😡
genius
۱۹ بهمن ۱۴۰۰باور کن رییس حزب کا__مو___نیست چین هم ازش بپرسی زدریو کارخونش تو کدام استان چینه نمیدونه!! این برندهای بی ریشه رو از کجا گیر میارن واقعا؟!
نون شب
۲۰ بهمن ۱۴۰۰فکرشو بکن موقع رانندگی برقش اتصال کنه بزنه خشکمون کنه این همون پرایده فقط اون اتیش میگرفت این برق میگیره
رامین
۲۰ بهمن ۱۴۰۰متا سفانه ما همیشه در حال اختراع چرخ هستیم اگر بجا ی خرج بودجه cngخودروها که اینهمه استهلاک دارند زیر ساخت را روی برقی کردن متمرگز میکردیم وضعیت خیلی بهتر بود وهزینه خیلی کمتری داشتیم وخیلی از جوانان که اکثرا هم تحصیل کرده و با استعداد هستند مشغول میشدند ودرگیر تکنولوزی 40 سال پیش نمیشدیم…
هراتی خو
۲۴ اسفند ۱۴۰۰من خودم پایه ماشین برقی ام ولی الان خدایی ایران شرایطشو نداره
من همین الانم که کولر نداریم تو خونه مون و مصرف برقمون تا حدی خییل زیادی پایینه چله زمستون شب میخایم بریم دشویی میبینم برق نداریم! تابستون تو اوج گرما و کولر و اینا که دیگه هیچی ! هر روز چهار پنج ساعت برق ما میره تو تابستان
حالا فک کن ماشین برقی هم داشته باشیم!
باید با دوچرخه بریم بیرون؟؟
یا مصرفمون رو زیاد کنیم و قطعی برق خودمون و دیگران بیشتر بشه؟
تازه قیمت و ایمنی ماشین های سایپا و اینا رو همه رو خودتون میدونید!
پس فعلن تا مشکلات برق حل نشده سایپا ماشین برقی نمیزنه
اگرم بزنه من که از سایپا ماشین نمیخرم! ارابه مرگ رو که دیگه خودشونم تو اخبار بیست و سی گفتن! خودشونم میدونن ماشیناشون ایمنی درستی نداره