وقتی که بحث ایمنی فعال و غیرفعال خودروها به میان میآید، مقایسهی سئات ۶۰۰ سال ۱۹۶۳ و ایبیزا FR مدرن میتواند دیدگاهی جالب از روند تغییرات در بحث ایمنی در ۶۰ سال را نشان دهد.
اگر بخواهیم منصف باشیم، ۶۰ سال زمان بسیار زیادی است مخصوصاً با دیدن اینکه تکنولوژی این روزها چقدر سریع پیشرفت میکند. خودروهای امروزی با دارا بودن تکنولوژیهای چشمگیر و البته ایمنی بالا به گونهای عمل کردهاند که انگار مدلهای قدیمی از عصر حجر آمدهاند!
Javier Luzon مدیر بخش ایمنی غیرفعال شرکت سئات به مدل ۶۰۰ ساخت این کمپانی و عدم تجهیز آن در زمان به پشتسریها که نقشی بسیار خوب در جلوگیری از حرکت ناگهانی سر دارند اشاره میکند.
همچنین درحالیکه کمربندهای ایمنی در دههی ۶۰ میلادی در دسترس بوده اما مدل ۶۰۰ تنها با تسمهای بسط ناپذیر عرضه میشده که سرنشینان باید آن را با بدنشان تنظیم میکردند. امروزه، کمربندها با بدن راننده تطبیق پیدا کرده و در تصادفات از جلو ایمنی بیشتری را فراهم میکنند.
ترمزهای مدل ۶۰۰ و ایبیزا FR نیز دیگر نقطهی جالب در این زمان طولانی است. ۶۰۰ در آن زمان با ترمزهای کاسهای عرضه میشده اما خودروهای امروزی نهتنها به ABS مجهز هستند بلکه دیسکهای ترمز بزرگتری داشته و همچنین از لاستیکهای پهنتری برای تماسی بهتر با سطح جاده سود میبرند.
بخش دیگر به شاسی مربوط میشود. البته که شاسی خودروهای امروزی در جذب انرژی ضربات بسیار بهتر عمل میکند هرچند که طبق گفتههای Luzon قدم بعدی در ایمنی خودرو به منظور پیشبینی رخدادهای آینده و واکنش بر اساس پیشبینیها خواهد بود.
منبع: carscoops
me84
۲۶ شهریور ۱۳۹۵و صد البته باید به نقش فولکس واگن هم در رسیدن سئات به این جایگاه اشاره کرد.
GOD BLESS AMERICA
۲۶ شهریور ۱۳۹۵کاش برای این موضوع یه ماشین آمریکایی مثل لینکلن کانتیننتال مارک V یا IV رو با کانتیننتال مدرن مقایسه میکردید.
چون لینکلن کانتیننتال همان زمان هم شاسی محکم و بدنه ای قوی داشت، و خلاصه پرچمدار ماشینهای کشتی مانند آمریکایی بود.
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۶ شهریور ۱۳۹۵پژو 405 سال 1986 رو هم با 2016 مقایسه کنید. در این 30 سال اندازه ی 3 ثانیه ! هم پیشرفت نداشته !!
uss zumwalt DDG-1000
۲۶ شهریور ۱۳۹۵دقیقا درست گفتی
ولی این نگاه چقدر تغییرات داشته
احمد باقری
۲۶ شهریور ۱۳۹۵60 سال در صنعت خودروسازی، زمان خیلی خیلی زیادیه.