برند اسپرت و مستقل سئات یعنی کوپرا اولین محصول تمام الکتریکی خود را رسماً معرفی کرده است. این هاچبک الکتریکی که بورن نام دارد، روی همان پلتفرم MEB گروه فولکسواگن ساخته شده که در هاچبک ID.3 و کراساوورهای ID.4 و آئودی Q4 E-Tron هم بکار رفته است. درواقع کوپرا بورن اساساً یک ID.3 ریبج شده است اما ازآنجاییکه کوپرا در امپراطوری فولکسواگن نقش لامبورگینی مردمی را دارد، کوپرا از قدرت بیشتر و ظاهری تهاجمیتر نسبت به پسرعموی فولکسواگنی خود برخوردار است.
بورن خودروی کاملاً آشنایی به نظر میرسد زیرا بسیار به کانسپت El-Born شباهت دارد که سال گذشته معرفی شد. این هاچبک اسپانیایی در بیرون اشتراکات زیادی با ID.3 دارد بهگونهای که ساختار اصلی بدنهٔ آن با هاچبک فولکسواگن مشترک بوده و حتی درها هم یکسان هستند اما طراحان کوپرا با چند تغییر توانستهاند نمای جذابتر و گیراتری ایجاد کنند. بهعنوانمثال، ستونهای C شناور که طبق مُد این روزها بهطور هوشمندانهای طراحی شدهاند، به پنهانسازی DNA مشترک بورن کمک کردهاند. در جلوی خودرو اما تغییرات مهمتری رخ داده است و کاپوت اسپرت شیبدار، چراغهای زاویهدارتر و جلوپنجرهٔ تزئینی بزرگتر، چهرهٔ بسیار متفاوتی نسبت به ID.3 ایجاد کردهاند. در عقب نیاز چراغهای مثلثی خاص کوپرا با یک نوار افقی به هم متصل شده و یک دیفیوزر به سبک سوپراسپرتها در زیر سپر قرار گرفته است.
مثل بیرون، بورن در داخل نیز بشدت وامدار ID.3 است اما در اینجا تغییرات جزئی زیادی به چشم میخورد که موجب میشوند از واژهٔ کپی استفاده نکنیم. بهعنوانمثال، قاب صفحه آمپر دیجیتالی، گرافیک خاص خود را دارد، نمایشگر ۱۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به شکل مستطیل سنتیتر درآمده و پانلهای داشبورد هم تغییراتی داشتهاند. علاوه بر این، ارتفاع کنسول مرکزی افزایش یافته و استفاده از تریم مسیرنگ در کنار رنگهای تیرهٔ کابین، نمای جذابی را ایجاد کرده است. در همین حال، صندلیهای بورن با پارچههایی که با استفاده از پلاستیکهای استخراجشده از دریاها ساخته شدهاند پوشیده شدهاند درحالیکه برای تیپهای بالایی نمایشگر سربالا با تکنولوژی واقعیت افزوده هم ارائه خواهد شد.
مثل ID.3، بورن هم فقط با یک موتور در محور عقب ارائه میشود اما هنوز هم تنوع زیادی در خروجی این موتور وجود دارد. نسخهٔ پایهٔ این خودرو با موتور ۱۵۰ اسب بخاری و پکیج باطری کوچک ۴۵ کیلووات ساعتی ارائه میشود که ظرف ۸.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و با هر بار شارژ ۳۴۰ کیلومتر را میپیماید. یک پله بالاتر، قدرت موتور به ۲۰۴ اسب بخار و ظرفیت باطریها به ۵۸ کیلووات ساعت افزایش پیدا میکند که این ارتقاء، برد خودرو را به ۴۲۰ کیلومتر و شتاب آنرا به ۷.۳ ثانیه میرساند.
با همان باطریهای ۵۸ کیلووات ساعتی، یک نسخهٔ ۲۳۰ اسب بخاری با آپشن e-boost هم ارائه میشود که برد آن همان ۴۲۰ کیلومتر است اما ظرف ۶.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. قابلیت e-boost در این نسخه با فشردن یک دکمه روی غربیلک فرمان فعال شده و پرفورمنس خودرو را افزایش میدهد؛ و نهایتاً بالاترین نسخهٔ بورن هم موتور ۲۳۰ اسب بخاری را با پکیج باطری بزرگتر ۷۷ کیلووات ساعتی ترکیب میکند که این باطریها برد خودرو را به ۳۴۰ کیلومتر میرسانند اما وزن بیشتر آنها موجب میشود شتاب به ۷ ثانیه برسد.
یکی از مزیتهای انتخاب نسخهٔ ۷۷ کیلووات ساعتی بورن، سرعت شارژ بالای آن است زیرا شارژر ۱۲۵ کیلوواتی فقط برای این نسخه ارائه میشود. این شارژر، با ۷ دقیقه شارژ ۱۰۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه میکند و ظرف ۳۵ دقیقه از ۵ تا ۸۰ درصد باطریها را شارژ میکند. فعلاً قیمت بورن اعلام نشده و برای فهمیدن آن باید تا زمان آغاز تولید خودرو در سپتامبر صبر کنیم. بازار اصلی این هاچبک اسپانیایی اروپا خواهد بود اما اخیراً گفته شده محصولات کوپرا سال آینده راهی بازار استرالیا هم خواهند شد. بااینحال متأسفانه هیچ برنامهای برای عرضهٔ بورن یا ID.3 در آمریکای شمالی وجود ندارد.
امیر
۵ خرداد ۱۴۰۰خوشگله ماشین خوبیه.
یوسف
۵ خرداد ۱۴۰۰دیروز که عکساش منتشر شدن با دقت بهشون نگاه کردم، نسبت به ID3 خیلی پخته تر و جذاب تره. روح اسپرت هاچ بک های سئات رو به بهترین شکل به نمایش گذاشته. خوبی محصولات الکتریکی گروه فولکس واگن اینکه ثابت کردن یک خودروی الکتریکی نباید الزاما طراحی عجق وجق داشته باشه و میتونه زیبا و جذاب باشه.
mahan
۵ خرداد ۱۴۰۰از کوپرا خوشم میاد طراحی لوکس و پخته ای داره.یک کراس اور هم درست کرده بود زیبا بود.خوبیش اینه که میدونه چه طور از عناصر رنگارنگ وتزئینات استفاده کنه که هم دلنشین باشه هم زیاده روی نکنه.مخصوصا این رنگ برنزی یا مسی که استفاده کرده خیلی دلنشین تر از کروم هست. یک سوال کسی اطلاعاتی درباره ی کوپرا داره؟ایا فقط همین دوتا خودرو رو داره؟احساس می کنم تو دسته نیمه لوکس هست درسته؟
یوسف
۵ خرداد ۱۴۰۰کوپرا در سال 1985 به عنوان زیرمجموعه اسپرت سئات شروع به کار کرد و در آغاز نامش SEAT Sport بود. وظیفه کوپرا، آماده سازی خودروهای سئات برای شرکت در مسابقات رالی جهانی و ارائه پکیج ویژه برای محصولات سئات بود(مانند نسخه های ویژه که AMG و M برای مرسدس و بی ام و میسازن). در سال 2018 سئات تصمیم گرفت کوپرا رو به یک برند عملکردی مستقل ارتقا بده. در کنار مدل های مستقل fermentor و born ، سئات نسخه های ویژه و عملکردی از لئون و آتکا رو با برند خودش عرضه میکنه.
mahan
۵ خرداد ۱۴۰۰ممنون از اینکه توضیح دادی یوسف جان.اطلاعات جالبی دادی ? نمی دونستم ❤❤?
حسین دهمرد
۵ خرداد ۱۴۰۰به غیر از اون شیشه مثلثی جلو بقیه ش متناسبه.
سلمان
۵ خرداد ۱۴۰۰هاچ بک خوشکلیه???
میثم
۵ خرداد ۱۴۰۰شتابش برای یه ماشین برقی کم نیست؟؟؟
همین کره ای ها یا چینیها که همه مسخرشون میکنن پرفورمنس بهتری دارن
یا حتی تویوتا راو4 پرایم شتاب 5.5 تا 6 ثانیه
کوپرا کوپرا که میگن اینه ؟؟ ??
FARAZ
۵ خرداد ۱۴۰۰یه الکتریکی دوست داشتنی
خیلی جذابه.
Aryan???judo
۵ خرداد ۱۴۰۰خیلی جذابه واقعا خوشگله مخصوصا داخلش
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ خرداد ۱۴۰۰بدک نیست…
محمد مختاری آذر
۵ خرداد ۱۴۰۰واقعا طراحی زیبایی داره از نظر الکتریکی هم بد نیست رقیب اصلی فولکس ID3 هستش
ولی نمیدونم چرا طراحیش از سئات لئون کپی هستش
Amir Reza
۵ خرداد ۱۴۰۰از روی منبع خبر دوباره قدرت موتور هارو با بردشون چک کنید من فکر میکنم اشتباه شده
در اخرین و قویترین کانفیگ این ماشین که باتری هاش به ۷۷ کیلووات ساعتی تبدیل میشن که پیشرفت چشمگیری باید تو برد ایجاد شه چون قدرت فقط و فقط سی اسب بخار اضافه شده ولی
نسبت به نسخه قبلی با باتری کوچکتر نه تنها بردش هشتاد کیلومتر کمتر شده بلکه شتابشم با با موتور قویتر کمتره
یعنی باتری بزرگتر و موتور قویتر نه تنها شتابو بیشتر نکرده بلکه بردم کم کرده و تنها مزیتش فقط سرعت شارژشه ؟