سئات

امیدهای دور و دراز: بررسی سئات آرونا 2017 جدید

در بهترین دوران شاسی بلندهای کوچک به سر می‌بریم. اخیراً شاهد عرضه سیتروئن C3 ایرکراس و کیا استونیک بوده‌ایم. هم‌اکنون زمان بررسی سئات آرونا فرا رسیده است.

SEAT Arona 2017
آرونا در حقیقت نسخه قدبلند جدیدترین نسل ایبیزا بوده زیرا اشتراکات فنی زیادی با سوپرمینی محبوب سئات دارد. اصلی‌ترین اشتراک این دو خودرو بخش شاسی بوده که نسخه A0 از پلتفرم MQB گروه فولکس‌واگن را دارند. البته آرونا خودروی بزرگ‌تری بوده و حدود ۱۰ سانتی‌متر طویل‌تر بوده و فاصله بین محوری آن نیز چند میلی‌متری بیشتر است. خط سقف آرونا نیز نسبت به ایبیزا بیش از ۱۲ سانتی‌متر قدبلندتر است.

SEAT Arona 2017
سه پیشرانه بنزینی برای این خودرو تدارک دیده شده است. پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری با دو خروجی ۹۴ و ۱۱۴ اسب بخار و نسخه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۴۸ اسب قابل انتخاب است که البته توانایی خاموش کردن سیلندرها برای مصرف سوخت کمتر را داراست. مدل پایه از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده کرده درحالی‌که نسخه ۳ سیلندر قوی‌تر با هر دو گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه در دسترس بوده و مدل ۱.۵ لیتری نیز منحصرا با گیربکس ۶ سرعته دستی ارائه می‌شود.


هر سه پیشرانه بنزینی آلایندگی ۱۱۲ تا ۱۱۸ گرمی در هر کیلومتر داشته و بدین ترتیب آرونا پاک‌تر از رقیب فرانسوی خود است.
پیشرانه‌های دیزلی حجم ۱.۶ لیتری داشته و در هر کیلومتر کمتر از ۱۱۰ گرم آلایندگی ایجاد می‌کنند. نسخه ۹۴ اسبی از گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۷ سرعته دوکلاچه استفاده کرده درحالی‌که مدل ۱۱۴ اسب بخاری از گیربکس ۶ سرعته سود می‌برد.

SEAT Arona 2017
تمامی مدل‌های آرونا دیفرانسیل جلو هستند. حتی کمترین توجهی به پتانسیل آفرود نشده و از این نظر سیستم کنترل چسبندگی سیتروئن یک مزیت محسوب می‌شود.

SEAT Arona 2017
چهار تریم برای آرونا وجود دارد. مدل SE به‌صورت استاندارد از رنگ متالیک بدنه و رنگ متفاوت سقف بهره برده و همچنین دارای رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، چراغ‌های روز روشن LED، شیشه‌های جلو و عقب برقی و سیستم مدیا با صفحه لمسی ۵ اینچی می‌باشد. در تریم SE شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه ۸ اینچی، سیستم ناوبری یکپارچه و حسگرهای پارک عقب هستیم.


نسخه‌های FR دارای شاخصه‌های اسپورتی بوده و رینگ‌های ۱۷ اینچی با طراحی متفاوت، چراغ‌های جلوی تمام LED، ریل‌های سقف کرومی، شیشه‌های عقب تیره، خروجی اگزوز دوگانه، صندلی‌های اسپورت و فرمان D شکل دارند. این مدل همچنین از سیستم تعلیق اسپورت به همراه ترمزهای دیسکی در عقب، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای بهره می‌برد. رینگ‌های ۱۸ اینچی و کنترل شاسی دینامیک بر ذات اسپورت این نسخه می‌افزایند.


تریم فول این خودرو XCELLENCE نام دارد که بسیاری از ویژگی‌های FR را دارا بوده اما پکیج ذخیره‌ای به علاوه ورود و استارت بدون کلید، تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک عقب به آن اضافه شده است. از سایر تجهیزات می‌توان به صندلی‌هایی با پوشش آلکانترا، حسگرهای پارک جلو، دوربین دید عقب و دستیار پارک اشاره کرد.


سئات می‌گوید آرونا برای فروش متکی به تریم ها طراحی شده و لیست آپشن های نسبتاً کوتاهی دارد. شایان ذکر است پیشرانه ۱.۵ لیتری تنها مختص تریم های FR و FR اسپورت است. به نظر می‌رسد این یک تصمیم عجیب است زیرا یکی از تریم های گران‌بهای آرونا را باید با پیشرانه ۳ سیلندر خریداری کرد.


با این وجود سئات معتقد است مشتریان با علاقه مقدار پول بیشتری برای شخصی‌سازی و ارتفاع بیشتر آرونا پرداخت خواهند کرد به همین دلیل است که تریم این خانواده با SE آغاز می‌شود. بهای نسخه SE مجهز به پیشرانه بنزینی ۹۴ اسبی از ۱۶۵۵۵ پوند آغاز شده که حدود ۱۲۰۰ پوند بیشتر از نسخه پایه رنو کپچر و ۲۵۰۰ پوند بیشتر از بهای آغازین سیتروئن C3 ایرکراس است. البته هیچ یک از دو خودروی یاد شده به اندازه سئات مجهز نیستند.


بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که سئات بجای پیشنهادهای لیزینگ ۳۶ ماهه معمول قراردادهای ۴ ساله را با سپرده کم ارائه کرده که جذابیت بیشتری نسبت به رقبا دارد.


صندوق آرونا ظرفیت ۴۰۰ لیتری داشته که فضای مناسبی در این کلاس است. البته فضای بار سیتروئن بیشتر بوده و این فاصله با خواباندن صندلی‌ها بیشتر نیز می‌شود در این حالت آرونا فضای ۸۲۳ لیتری داشته که فاصله زیادی با صندوق ۱۲۸۹ لیتری سیتروئن دارد.


ما مدل‌های رده میانی و فول آرونا را با پیشرانه‌های بنزینی و گیربکس‌های دستی تست کردیم. پیشرانه ۱ لیتری ۱۱۴ اسبی تنها قدرت کافی برای گذراندن امورات روزمره دارد. عملکرد این پیشرانه از دور ۲ هزار به بالا کاملاً خطی بوده و شما باید برای رانندگی اسپورت به خودرو فشار بیاورید. گیربکس ۶ سرعته دستی عملکرد خوبی داشته زیرا فاصله کمی بین دنده‌ها بوده و احساس تعویض‌های دقیق را ایجاد می‌کند.

SEAT Arona 2017
زمانی که به سرعت بالا می‌رسید صدای خفیفی به گوش می‌رسد که اگرچه روان است اما به شما یادآوری می‌کند با یک پیشرانه ۳ سیلندر طرف هستید. در آرونای مجهز به رینگ‌های ۱۷ اینچی، بیشترین صدا به برخورد باد با آینه‌های تیز جانبی مربوط می‌شود. همچنین احساس لرزش پیشرانه ۳ سیلندر به سرنشین مخصوصاً از طریق پدال کلاچ منتقل می‌شود.

SEAT Arona 2017
فرمان خودرو سبک بوده اما عادت کردن به آن کاملاً آسان خواهد بود. آرونا همانند اکثر رقبا در زمان عبور از پیچ کم فرمانی را نشان خواهد داد؛ اما کنترل بدنه به خوبی صورت می‌گیرد.


پیشرانه ۱۴۸ اسبی این شاسی‌بلند اسپانیایی داغ نیست اما هنوز هم قدرت کافی برای تردد در شهر را دارد. البته تحویل قدرت بازهم خطی بوده بنابراین می‌توان انتظار عملکرد سرزنده پیشرانه بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ را داشت. این خودرو در دورهای باید سروصدا داشته اما نیاز زیادی برای تحت‌فشار قرار دادن خودرو در اکثر موارد نخواهید داشت.

SEAT Arona 2017
سیستم تعلیق اسپورت آرونا در سرعت‌های پایین ما را شگفت‌زده کرد. این نمونه در عبور از سرعت‌گیرها رفتار مناسبی دارد.

SEAT Arona 2017
کابین آرونا همبستگی نزدیکی با ایبیزا داشته و هوشمند بوده اما خیلی احساس‌برانگیز نیست. صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی سئات در جایگاه خوبی قرار گرفته و کنترل‌های جداگانه‌ای برای بخاری وجود دارد بنابراین مجبور نیستید برای افزایش دمای کابین از منوهای موزیک یا نقشه خارج شوید.

کیفیت کابین نیز هوشمندانه بوده و پلاستیک‌های بافتی زیاد و کمی تریم رنگی دیده می‌شود. سطوح نرم را نیز نباید از یاد برد. مدل FR اسپورت دارای متریال چرمی در جلوی دید سرنشینان بوده که احساس لوکس بودن را ایجاد می‌کند.
تعداد اندکی از سرنشینان درباره فضای سر شکایت خواهند کرد. فضای سر بخش جلو و عقب عالی بوده و فضای شانه نیز برای افراد بالغ مناسب است. البته فضای زانوی افراد قدبلند در بخش عقب نسبت به C3 ایرکراس کمتر است.


اگر همچنان فکر می‌کنید شاسی بلندهای کوچک یک جایگزین برای سوپرمینی ها و یا حتی خودروهای خانوادگی نیستند احتمالاً سئات آرونا نیز عقیده شما را تغییر نخواهد داد؛ اما برای افرادی که علاقه‌مند به نشستن در ارتفاعی بالاتر هستند آرونا محصول مناسبی محسوب می‌شود. این خودرو کاربردی‌ترین گزینه این کلاس نیست و شاید برخی افراد کابین آن را تاریک بدانند اما مدل‌های ۳ سیلندر ترکیبی جذاب از راحتی، سواری آرام، تجهیزات استاندارد زیاد و مصرف سوخت و عملکرد برجسته را ارائه می‌کنند.

مشخصات سئات آرونا ۱.۰ TSI 115 FR

قیمت: 19895 پوند

پیشرانه: 3 سیلندر ۱ لیتری توربو

قدرت/گشتاور: 114 اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر

گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 9.۸ ثانیه

حداکثر سرعت: 182 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: 4.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. man türkam

    ۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    بیاد ایران رقیب خوبی واسه کپچر میشه

  2. MEHRAN

    ۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    ممنون از سایت پدال
    هم به لحاظ ظاهر و هم به لحاظ عملکرد ماشین خوبی بنظر میرسه. ایکاش زمینه ورود به کشور رو با خدمات مناسب بدست بیاره.
    والا این همه مطلب از طریق سایت صرفا اطلاعاتی رو بالا میبره که هیچ وقت بکار نمیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا