این سئات لئون کوپرا R ST جدید است. توجه داشته باشید که برخلاف نسخهی داغ برادر بزرگ یعنی آتکا، این کوپرا هنوز هم نشان S سئات را بر پیشانی دارد. اگرچه کوپرا اخیراً به یک برند مستقل و با هویت متمایز تبدیل شده اما نشان رنگی آن تنها روی مدلهایی نقش خواهد بست که از ابتدا توسط این شرکت ساخته و پرداخته میشوند؛ بنابراین اگرچه از نظر فنی نباید کوپرا را یک سئات دانست اما خب این خودرو را میتوان سئات کوپرا نامید!
اگرچه تغییر و تحولاتی در برندهای سئات و کوپرا رخ داده اما هدف محصولات کوپرا همچنان یکسان باقی مانده است. نسخههای پرفورمنس از هاچبک ها و شاسی بلندهای این برند اسپانیایی که این بار قرعه به نام لئون کوپرا R ST یعنی یک استیشن افتاده است!
استیشنهای خانوادگی سریع کلاسی نسبتاً محدود هستند و تنها رقیب لئون از خانوادهی گروه فولکسواگن میآید. بسیاری از افراد فولکس گلف R استیت را یک خودروی پرفورمنس همهکاره میدانند اما وضعیت سئات چگونه خواهد بود؟
خب این دو خودرو روی کاغذ بسیار شبیه یکدیگر هستند. هر دو خودرو از پلتفرم MQB استفاده میکنند و در بطنشان نیز همان پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۹۶ اسب بخاری جای گرفته است. هر دو خودرو نیروی خود را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به چهار گوشه میفرستند. با این تفاسیر میتوان حدس زد که شتاب دو خودرو نیز مشابه هم باشد و همینگونه هم هست. گلف و لئون در ۴.۹ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسند و حداکثر سرعت محدودشدهی ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی دارند.
البته لئون دارای برخی ویژگیهای منحصربهفرد است تا از پسرعموی آلمانیاش متمایز گردد. سیستم تعلیق جلوی خودرو دو درجه افزایش ارتفاع داشته و کمبر عقب هم بازنگری شده است. دامپرهای تطبیقی نیز وجود داشته و یک دست رینگهای ۱۹ اینچی به همراه لاستیکهای میشلین پایلوت اسپورت کاپ ۲ در زیر خودرو به چشم می خورند. ترمزهای جلو نیز دست پروردهی برمبو هستند.
در کابین کوپرا R ST همان میزان فضا برای ۵ نفر و محفظه بار بزرگ تدارک دیده شده است. راننده نیز پیش روی خود یک فرمان با پوشش آلکانترا را مشاهده خواهد کرد و پشت آن نیز کاکپیت دیجیتال سئات را خواهد دید. تریم خاص کابین با رنگ مسی خود زینتبخش ورودیهای هوا شده و متریال فیبر کربنی نیز روی دربها دیده میشود.
البته این موارد تأثیری روی سواری کوپرا R ST ندارند و این خودرو همچنان در جادههای پرپیچوخم تواناست. چسبندگی جانبی خودرو با بهبود سیستم تعلیق و لاستیکها دو چندان شده و کشش خودرو نیز همواره تأمین است. پیشرانهی ۲ لیتری توربو هم در خط مستقیم عملکرد گیرا و صدایی عالی تولید میکند و ترمزهای برمبو نیز خیال راننده از بابت توقف را راحت کرده است.
لئون خودرویی تنظیمپذیر بوده و فرمان نیز بهطور شگفتانگیزی بالانس شده است. بازنگریهای انجام گرفته در سیستم تعلیق تأثیر بدی روی خودرو نداشته است. فرقی نمیکند که در جاده دست اندازهای کوچکی وجود داشته باشد و یا اینکه در جادهای متروک به تاختوتاز بپردازید چراکه سیستم تعلیق همواره عملکرد خوب خود را نشان میدهد.
در واقع تنها یک نقطهضعف در تجربهی رانندگی سئات وجود دارد و آن هم به گیربکس مربوط میشود. باید اذعان کرد گیربکس DSG در شتاب گیریهای سنگین تعویضهای سریعی دارد اما در باقی موارد کند بوده و مخصوصاً در سرعتهای پایینتر این وضعیت مشهود است. کنترل دستی گیربکس نیز ما را با پدال شیفترهای پلاستیکی و ارزان آشنا میکند که خیلی جالب نیستند. اگرچه حالت دستی هم خیلی سریع نیست اما خب بسیار رضایتبخشتر است.
علیرغم این موضوع، کوپرا R ST در کل خودروی قابلی است. البته قیمت ۳۷۹۷۵ پوندی آن ۱۱۴۰ پوند بیشتر از گلف R استیت میباشد که خیلی هم بد نیست چراکه سئات از تجهیزات بیشتری سود برده و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن وارد بریتانیا خواهد شد که این هم تضمینی بر خاص بودن خودروست.
سئات حقهی دیگری هم برای جلب نظر خریداران دارد. به لطف همکاری با کمپانی تیونینگ ABT، یک اصلاح نرمافزاری سریع که تأثیری روی گارانتی ندارد باعث افزایش قدرت به ۳۶۵ اسب بخار و رساندن شتاب به ۴.۵ ثانیه میشود؛ و بهترین خبر اینکه اصلاح نرمافزاری یاد شده تنها ۵۰۰ پوند آب میخورد.
مشخصات سئات لئون کوپرا R ST
- قیمت: 37975 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربو
- قدرت/گشتاور: 296 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
مهدی
۱۳ فروردین ۱۳۹۸ازروبرو انگار حس هاچبک لامبورگینی بودن رو به آدم میده
Hosseinbimmer
۱۳ فروردین ۱۳۹۸سئات پلاک ملی شده بود؟ اخه یه بار با پلاک ملی دیدم??
شاهین
۱۳ فروردین ۱۳۹۸یه مدت بصورت خیلی محدود وارد بازار شد ولی دیگه نیومد.
NAVID۰۰۹۸
۱۳ فروردین ۱۳۹۸با اینکه اسپانیائیه ، اما از دور داد میزنه که من یک آلمانی تمام عیارم .
در عکس اول چه ژِس مخوفی داره با اون نئونهای زیبای داخل چراغها .
فرامرز
۱۳ فروردین ۱۳۹۸طراحی هاچبکش جذابتره مخصوصاْ از نمای بغل.
من اگه خریدار بودم ترجیح میدادم بجای پرداخت این پول برای خودرویی که ۷ ساله تو بازاره، منتظر نسل جدیدش باشم
Abbas
۱۳ فروردین ۱۳۹۸عجب طراحی موزونی داره
Mad.z.Max
۱۳ فروردین ۱۳۹۸من که عاشقشم، خیلی جذابه. کابینشم با اینکه تو نگاه اول ساده بنظر میرسه ولی من دوسش دارم. جذابه : )
یاس ی
۲۱ فروردین ۱۳۹۸خداییش ماشین زیبایی هستش سئات.
خصوصا هاچبکش خیلی قشنگه. من از قدیم سئات را خیلی دوست داشتم. همیشه جزء ماشینهای مورد علاقه ام بوده.